Գրքեր

Ա Պետրոս 1.3-4

3. Օրհնեալ է Աստուած եւ Հայր Տեառն մերոյ Յիսուսի Քրիստոսի, որ ըստ բազում ողորմութեան իւրում ծնաւ զմեզ վերստին ի յոյսն կենդանի, ի ձեռն յարութեանն Յիսուսի Քրիստոսի ի մեռելոց:

Օրհնյա՛լ է Աստված և Հայրը մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի, որ իր առատ ողորմությամբ մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար՝ մեռելներից Հիսուս Քրիստոսի հարությամբ:

4. Յանեղծ և յանարատ և յանթառամ ժառանգութիւնն, որ պահեալ է յերկինս ձեզ:

ծնեց անկեղծ և անարատ ու անթառամ ժառանգության համար, որ պահված է երկնքում ձեզ համար,

Մեկնություն

Հերթականությամբ խոսեց աստվածային շնորհների և երկնային խաղաղության մասին և հատկապես նրանց միտքը կենտրոնացրեց՝ խոսքը լսելու, որպեսզի չբավարարվեն միայն օրինակով, այլ՝ ձգտեն կենդանի պատկերին, որը կարող է սկզբնական կերպարանքը նորոգել և առաջին պատկերը ստանալ: Եվ սա ոչ թե չնչին բան է, այլ նոր արարչագործություն: Նախ և առաջ Աստծու շնորհների ու խաղաղության, ապա նաև մեզ համար է ջանում, նրա՝ տալով և մեր՝ ոչ միայն առնելով, այլև՝ գործի վերածելով: Ոչ թե ըստ առաջին՝ անախտ արարչությամբ, որով պատվի արժանացանք և նրանով էլ ախտավոր ու անհնազանդ դարձանք, որով նաև անշնորհակալ գտնվեցինք և դատապարտվեցինք, ու քանի որ չգոհացանք բարի ստացվածքից, չօրհնեցինք մեր Ստեղծիչին և պարգևատուին, չմտաբերեցինք մեր ազատությունն ու անախտությունը, անցավ կյանքն ու հրեշտակային վարքը, ամենաբարի տեղը և փափկության վայրը, աստվածային զանազան շնորհների առավելությունը, առանց հակառակության ու պատերազմի հանգիստը, որով չկրթվեցինք, ուստի և տարագրվեցինք աստվածային վայրից, փշով, քրտինքով ու ցավով դատապարտվեցինք և հող դարձանք:

Եկավ մեր Տերը, նորոգեց արարչությամբ, ոչ թե հողեղեն պատկերն առնելով, այլ աստվածային պատկերն անճառ միավորությամբ հողանյութ զանգվածիս հետ խառնելով, հողեղենս աստվածացրեց և Հոր աջ կողմում նստեցրեց: Եվ մի այլ ազատություն ու անախտություն շնորհեց մեզ, քան առաջինն էր. առանց ցավի կյանք, հրեշտակային վարք, դրախտի փոխարեն եկեղեցի տվեց, կենաց փայտի փոխարեն՝ խաչ, հանգստյան վայրի փոխարեն՝ երկնային հանգիստ և մահաբեր պտղի փոխարեն՝ անմահականը, իսկ անեծքն ու փուշը, քրտինքն ու ցավը, և մահն ամբողջովին իր մարմնի վրա վերցրեց: Եվ այսպիսի ու այսքան շնորհներով զարդարեց ու փառքով պսակեց, հոգևոր խաղաղություն պարգևեց, նոր ու աստվածատուր օրենք սահմանեց, վերակացուներ կարգեց առաքյալներին, մարգարեներին, հովիվներին ու վարդապետներին և հնազանդություն պահանջեց:

Իսկ նա, ով գլխավորն ու առաջնորդն էր այս շնորհների, և նրա վրա կառուցվեց եկեղեցին, ծանուցելով պարգևների մեծության մասին, հատկապես, որ ճաշակել էր շնորհների քաղցրությունը Հոգու փչմամբ, եկեղեցու միջոցով, բոլորի կողմից սկսեց օրհնել Աստծուն և փոխարենը բանավոր կերպով փոխհատուցել, և մյուսներին էլ հորդորել հետևյալ կերպ.

Օրհնյա՜լ է Աստված  և Հայրը մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի. սրբերի սովորությունն է, և հատկապես՝ առաքյալների ու մարգարեների, քանզի երբ սկսում են Աստծու անճառելի շնորհները մտաբերել և խոսքով ճառել դրանց մասին, կարծես թե նրանում են տեսնում ահավոր խորհուրդը, անքննելիությունն ու Աստծու մարդասիրության առավելությունը, և Աստծու շնորհների զանազանությամբ հիանում ու զարմանում են: Եվ քանի որ բավարար կարողություն չունեն՝ հատուցելու այդ երախտիքի վարձը, ուստի մշտապես իրենց վարժեցնում են օրհնությանն ու գոհությանը: Եվ մարգարեների գրեթե յուրաքանչյուր խոսքն ու Դավթի սաղմոսերգությունները դրան են ուղղված: Եվ առաքյալների նշանակությունն ու նրանց ավետարանչությունը, Բաբելոնի երեք մանուկների երգը մեզ դա է սովորեցնում՝ օրհնաբանել Աստծուն իր բոլոր արարածներով հանդերձ: Ուստի գիտեին, որ մեր օրհնությունը չափազանց քիչ է Աստծու պարգևների մեծության դիմաց, դրա համար էլ ամբողջ արարչական բնությանը՝ թե՛ երկնքում և թե՛ երկրի վրա կանչում էին օրհնաբանության, որպեսզի դրա միջոցով գոնե մի փոքր մասը վճարեին այդ սիրո դիմաց: Թող ոչ ոք Աստծուն օրհնություն մատուցելը փոքր բան չհամարի, այլ՝ մեծ սիրո դրսևորում և Աստծու հետ ընտանություն ու հրեշտակային գործ, որովհետև անմարմին բնությունները և վերին դասապետությունները որևէ այլ բան չունեն Աստծուն տալու, բացի նրան օրհներգելուց և փառավորելուց, քանի որ նրանց գեղեցիկ պարը և ձայնային բոլոր հնչյունները, ուրախության տոնը, զանազան մեղեդիներով երգերը և հանգավոր խոսքն Աստծուն օրհնություն ու փառաբանություն է: Դրա համար էլ Հոգու նախախնամությունը, որ տնօրինում է մեր փրկությունը, փոփոխելով հաստատեց դա եկեղեցում, որպեսզի մարդիկ էլ՝ ըստ սերովբեների սրբաբանության, փառավորեն Աստծուն:

Եվ նրա փոխարեն, որ Ադամը չգոհացավ դրախտի փափկությունը վայելելու համար և չփառավորեց պարգևատուին, այլ զլացավ շնորհների մեջ, որի պատճառով էլ մերկացավ փառքից ու կորցրեց պարգևները, հետևաբար, նրանց հակառակ, Սուրբ Հոգին սովորեցրեց գոհություն մատուցել պարգևների և փառավորել շնորհների համար և զորանալ աստվածությամբ: Դրա համար էլ ասում է. Օրհնյա՜լ է Աստված և Հայրը մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի:

Ոչ միայն մեզ սովորեցնում է բանավոր օրհնություն երգել, այլև առավել մեծ ավանդություն է տալիս խոսքով. խոստովանել Որդուն Հոր բնությունից՝ նրան համանման և հավասար, ծնունդ, այլ ոչ թե արարած, քանզի Հորը խոստովանելով՝ նրա հետ մեկտեղ խոստովանվում է նաև Որդին, որովհետև Հայրը առանց Որդու չէ, և Որդի անվանելով, անվանվում է նաև Հայրը, քանզի չի կարող Որդին լինել առանց Հոր: Եվ այն դավանությունը, որ ինքը Հոր հայտնությամբ դավանեց Որդուն՝ ասելով. «Դու ես Քրիստոսը՝ կենդանի Աստծու Որդին» (Մատթ. 16:16), դրանով եկեղեցում օրհնության ձև ներմուծեց՝ ասելով. Օրհնյա՜լ է Աստված և Հայրը մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի, որ իր առատ ողորմությամբ մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար:

Սրանով ցանկանում է մեզ հայտնել Աստծու սիրո անսահման զորությունը, թե ինչպիսի սիրով սիրեց մեզ և կամ ինչի փոխարեն ինչ պարգևեց մեզ, որովհետև թշնամի էին Աստծու, սակայն նա իր սիրելի ու միածին Որդուն տվեց մեզ: Մենք, որ նույնիսկ երկրավոր բարության արժանի չեղանք, նա մեզ երկինք հրավիրեց և այնպիսի ու այնքան բարիքներ խոստացավ, որ մարդու մտքով անգամ չի կարող անցնել, և որ մարմնավոր կենդանությանն անգամ անարժան եղանք, սակայն նա մեզ հավիտենական կենդանություն պարգևեց, ոչ թե մի ուրիշ բան, այլ՝ իրենը, հավիտենականն ու անանցանելին, հրեշտակներին համապատիվ դարձրեց և նույնիսկ նրանցից առավել և բարձրագույնի՝ իր աջ կողմում նստեցրեց:

Եվ քանի որ այսպիսի բաների մասին էր պատրաստվում խոսել, ապա նախապես օրհնում է Աստծու ամենափրկիչ բնությունը և շնորհակալ է լինում երախտավորին, այնուհետև սկսում թվարկել նրա երախտիքները:

Շնորհների այսպիսի մեծության մասին գիտեր նաև աստվածընկալ Պողոսը, և այդ է պատծառը, որ խոսքը բազմիցս սկսում է օրհնությամբ և փառաբանությամբ, ինչպես որ ասում է. «Օրհնյալ է Աստված և մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի Հայրը, որ օրհնեց մեզ ի Քրիստոս ամենայն հոգևոր օրհնությամբ» (Եփես. 1:3), և նորից հորդորում է գոհանալ Հորից. «որ մեզ արժանացրեց մասնակից լինելու լուսաբնակ սրբերի վիճակին. նա փրկեց մեզ խավարի իշխանությունից և մեզ փոխադրեց արքայությունն իր սիրելի Որդու» (Կողոս. 1:12-13):

Տեսնո՞ւմ ես, թե ինչպես են այս երկուսը միաբերան փառավորում Աստծու երախտիքները և բոլորի առջև ահավոր ու պատկառելի ներկայացնում: Արդ, բոլոր արարածները, որ փրկվեցին Հիսուսի միջոցով, շնորհապարտ են Հորը, և նույն միտքն ու խոսքն են ասում: Քանզի այն, ինչ աստվածընկալ Պետրոսն ասաց մկրտության ժամանակ անճառելի շնորհների արգասիքի, կենդանի հույսի և Քրիստոսի միջոցով հարության մասին, նույնը նաև Պողոսն ասաց հոգևոր օրհնությունների, հավիտենական բարիքի, խավարից դեպի լույսի և սրբերի վիճակին արժանի լինելու և իր սիրելի Որդու միջոցով մեզ արքայություն փոխադրելու մասին: Բայց մոտ լինենք աստվածային խոսքի տեսությանը, որպեսզի ճառը հայտնի լինի:

Օրհնյա՜լ է Աստված, ասում է, և Հայրը մեր Տեր Հիսուսի Քրիստոսի, որ իր առատ ողորմությամբ մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար՝ մեռելներից Հիսուս Քրիստոսի հարությամբ: Տեսնո՞ւմ ես շնորհի առավելությունը, տեսնո՞ւմ ես պարգևների առատությունը, և ինչո՞ւ է հոգնակի դնում խոսքը, որպեսզի ցույց տա Աստծու անսահման գթությունը՝ ասելով. իր առատ ողորմությամբ:  Եվ քանի որ մենք ոչ թե մեկ, այլ բազում ողորմության ենք կարոտ մեր բազմաթիվ պարտքերի պատճառով, որովհետև ողորմություն է մեր մահկանացու բնությունը կենդանացնելը, ողորմություն է մեր հիվանդությունները վերցնելը, մեկ ուրիշ ողորմություն է արդարացնելը, սրբելը և փառավոր դարձնելը, դարձյալ մեկ այլ ողորմություն է իր որդեգրությանն ու արքայությանը մեզ բաժնեկից դարձնելը:

Եվ գրում է, թե, քանի որ մեր բոլորի փրկությունն ու ազատությունը Աստծու հաճությամբ և ողորմությամբ վճարվեց, քանի որ հեթանոսները ողորմությամբ են փառավորում Աստծուն՝ ըստ իմաստուն Պողոսի, և եթե հեթանոսները, ապա նրանց հետ նաև հրեաները և բոլորը միասին: Ուստի և սրանով ճշմարիտ է դառնում Պողոսի խոսքը, թե. «Աստված բոլորին էլ արգելափակեց անհավատության մեջ, որպեսզի բոլորին էլ ողորմի» (Հռոմ. 11:31), դրա համար էլ բազում ողորմություն ասաց. որ իր առատ ողորմությամբ մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար:

Կարծում եմ այստեղ անջրպետ է դնում մարմնավոր, ախտավոր ծննդյան  և հոգևորի միջև, քանզի մարմնականն այս մարմինն է ծնում՝ մահկանացու և ախտավոր, իսկ վերստին ծնունդը, որը ջրից է և հոգուց, մեզ ծնում է հոգևոր ու անապական: Եվ քանի որ այս օրինակը հենց Տիրոջից ունենք, որ Նիկոդեմոսին ասաց. «որովհետև մարմնից ծնվածը մարմին է, իսկ Հոգուց ծնվածը՝ հոգի», և քանի որ նա զարմացավ՝ ասաց. «Դու մի՛ զարմացիր, որ քեզ ասացի՝ պետք է ձեզ վերստին ծնվել, որովհետև քամին ուր ուզում է՝ փչում է, և նրա ձայնը լսում ես, բայց չգիտես որտեղից է գալիս կամ ուր է գնում, այդպես է և ամեն ոք, որ Հոգուց է ծնված» (Հովհ. 3:5-8): Իսկ նախքան այս ասելը մեկ անգամ արդեն վճռեց՝ փառավորելով պարգևի շնորհը և ասելով. «Եթե մեկը ջրից ու Հոգուց չծնվի, չի կարող Աստծու արքայությունը մտնել» (Հովհ. 3:5): Եվ դրա հիմքը ինքն անձամբ դրեց՝ հոգևորապես վերստին ծնվելով՝ մարմնով մկրտվելով աստվածային բնությամբ Հովհաննեսի միջոցով Հորդանան գետում, որի ժամանակ երկինքը բացվեց, Հոգին իջավ և հայրական ձայնը նրան Որդի դավանեց, նրա միջոցով մեզ տալով այն կյանքի երաշխիքը, այդ ընծաների հանդեպ բոլորի մեջ սեր արթնացնելով ու ծագեցնելով, և ճշմարիտ հավատ, որ նաև մեր մկրտության ժամանակ բացվելու է երկինքը և իջնելու է Հոգին, և հայրական ձայնը մեզ իր որդիներն է համարելու՝ ոչ ի տես զգալի աչքերի և ի լուր ականջների, քանզի ուր ճշմարիտ հավատքն է, այնտեղ մարմնավոր տեսքի վայելում չկա:

Որ իր առատ ողորմությամբ մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար: Քրիստոսի մահվան օրինակն ինքնին նկարագրվում է մկրտության ավազանով. երեք անգամ ընկղմել ջրի մեջ, որը նշանակում է Քրիստոսի երեքօրյա թաղումը, իսկ ավազանի մեջ իջնելը և ելնելը՝ Տիրոջ հարությունն է խորհրդանշում: Եվ այս ամենն իմաստուն ճարտարապետ Պողոսը զարդարուն և բազմօրինակ խոսքով մեզ է ուսուցանում՝ ասելով. «Մենք բոլորս, որ մկրտվեցինք Հիսուս Քրիստոսով, նրա մահով է, որ մկրտվեցինք: Մկրտությամբ թաղվեցինք նրա հետ մահվան մեջ, որպեսզի, ինչպես որ Քրիստոս մեռելներից հարություն առավ Հոր փառքով, նույնպես և մենք քայլենք նոր կյանքով… մեր միջի հին մարդը խաչվեց նրա հետ, որպեսզի քայքայվի մեղքի մարմինը, և այլևս մենք չծառայենք մեղքին», քանզի ասում է. «եթե նրա մահվան նմանությամբ տնկակից եղանք նրան, պիտի լինենք նաև նրա հարության նմանությամբ» (Հռոմ. 7:3-6):

Տեսնո՞ւմ ես մեռած լինելու և կենդանության օրինակը, քանզի, ինչպես մեկ գերեզմանում մահն ու հարությունը հրաշագործվեց. ժամանակավոր մահ և հավիտենական հարություն, այդպես էլ մեկ ավազանում մահն ու կյանքը ներգործում են, մահը՝ մեկ վայրկյան, իսկ կյանքը՝ հավիտենական: Նաև նույն ինքը՝ Քրիստոսը, երբ չարչարվեց, ոչ թե վայել չէր [նրան], այլ [հակառակը]՝ ճշմարիտ գործերի դրսևորում: Ուստի նրանում  մահն ու կյանքը միմյանց հավասար ընթանում էին, քանզի մարմնով մեռավ և գերեզման դրվեց, իսկ կենդանի աստվածությամբ նստեց փառքի աթոռին՝ կենդանությամբ՝ մահ և մահվամբ՝ կենդանություն, որը հրաշափառություն է: Նույնպես նաև մկրտության ժամանակ է երևում մահն ու կյանքը, մահ՝ մեղքերի և ապականության հանդեպ, և կյանք՝ Աստծու պատկերով և տիրական մարդու: Ինչպես որ մարդն է օրինակ մահվան և կյանքի, քանզի ոչ մահն է առանց կյանքի և ոչ էլ կյանքը՝ առանց մահվան: Արդ, այս ամենը տեսնելով՝ ասաց. մեզ վերստին ծնեց կենդանի հույսի համար: Եվ քանի որ հայտնի չէր խոսքի իմաստը, ապա հայտնապես ասում է. մեռելներից Հիսուս Քրիստոսի հարությամբ: Ոչ թե, ասում է, ապականացու մարմնով առօրյա կյանքում կրել այդ կենդանությունը, որ մեռելությամբ մեզ վրա ներգործում է, այլ ճշմարիտ հույսով կենդանություն ակնկալել: Ինչպես որ մեր Տերն օրինակ ցույց տվեց, որ մի անգամ մեռավ և հավերժ կենդանի է և մահն այլևս չի կարող նրան տիրել: Այս հույսը նաև մենք ունենք մեր հարության ժամանակ, քանզի երբ սերմանվում ենք ապականությամբ և հառնում անապական, սերմանվում ենք տկարությամբ և հառնում զորությամբ, սերմանվում ենք անարգանքով և հառնում փառքով, սերմանվում ենք որպես շնչավոր մարմին և հառնում հոգևոր մարմնով, ապա կատարվում է գրվածը, թե. «Ո՞ւր է, մա՛հ, քո հաղթությունը, ո՞ւր է, գերեզման, քո խայթոցը» (Ա Կորթն. 15:55): Իսկ այնուհետև ճշմարիտ կյանքն է մեզ թագավորում և մահվան իշխանությունը լուծարվում է՝ Քրիստոսի հարությամբ խափանվելով, քանզի մասնավորի միջոցով ընդհանուրի մասին ենք իմանում:

Ծնեց անեղծ և անարատ ու անթառամ ժառանգության համար, որ պահված է երկնքում ձեզ համար: Հերթականությամբ փառավորում է Աստծու շնորհները և լսողների միտքը համբառնում է առավել գերագույն բարձրություններ՝ կենտրոնացնելով այն մտքի վրա, թե ինչի արժանի եղան և կամ Հոր Աստծու ողորմությունը Քրիստոսի միջոցով ինչպիսի և որքան երանություններ առաջ բերեց նրանց համար:

Ասում է. Անեղծ և անարատ. մի՛ կարծեք, ասում է, թե երկրավորների և ապականացուների մասին եմ խոսում ձեզ հետ, որ այսօր մարդկանց աչքին վայելուչ են երևում, իսկ վաղը կորսվելու են և ապականվելու, քանզի սարդոստայնից էլ վատթար են, տկար և անարգ: Այլ անեղծի մասին եմ խոսում, ասում է, որ օր-օրի ավելի է նորոգվում և ինչքան ժամանակ է անցնում նրա վրա, այդքան առավել աճում և պտղաբերում է, չի հնանում և չի ապականվում, այլ մշտապես կա և մնում է անեղծ:

Ասում է. Անեղծ և անարատ. անեղծ ասելով՝ իր մեջ բովանդակում է աստվածային ամեն բարություն, քանզի ինչպես որ առաքինության և մարմնավոր որևէ պակասության դեպքում կատարյալ չեն կարող լինել և ոչ էլ անարատ, նույնպես նաև Աստծու պարգևների մասին պիտի իմանալ: Դրա համար էլ անարատ է ասում, այսինքն՝ անթերի, լի և կատարյալ:

Անեղծ և անարատ ու անթառամ ժառանգության համար: Անթառամ ասելով՝ նույնօրինակ մնալն է ցույց տալիս, ոչ թե ըստ մարմնավոր ծառի և ծաղկի օրինակի, որ մի փոքր ժամանակ կանաչագեղ են երևում և պայծառ, ապա թառամում են, չորանում և տգեղ երևում, այլ այն ժառանգությունը, ասում է, որ ձեզ համար կա և մնայուն է, անեղծ է ու անարատ և անթառամ, միշտ ծաղկած, միշտ կանաչած, ամեն ժամ գարուն է, ամեն ժամ՝ ամառ և պտղառատ, ո՛չ աշուն է և ո՛չ ձմեռ: Այսպես ասելով՝ նկարագրում է անճառ բարիքները, «ինչ որ աչքը չտեսավ և ականջը չլսեց, և մարդու սիրտը չընկավ» (Ա Կորթն. 2:9): Ինչպես, օրինակ բարիքներ տվողն իր բնությամբ անճառելի է, և ինչքան որ փորձենք բարի անվանումներ գտնել և նրան տալ, միևնույնն է, նրա էությունը չենք կարող հայտնել, այլ միայն կարող ենք բնութագրել նրա շուրջբոլորը: Այդպիսին են նաև երկնավոր բարիքները և Աստծու անճառ ժառանգությունը, և ինչ էլ որ ասվի նրա մասին, նույնությամբ չի ասվում, այլ՝ նմանությամբ:

Իսկ այն, որ ասում է. պահված է երկնքում ձեզ համար, տեղի հիշատակությամբ նրանց մտքերը վեր է ուղղում, որպեսզի չկարծեն, թե այդ բարիքները երկրավոր են և ոչ էլ անցավոր՝ ըստ առաջին ժողովրդի, որ ամեն բարի խոստում միայն երկրավոր էին ընկալում՝ իրենց կաթ ու մեղր բխող երկիր տալ, երկրի վրա երկարակյաց լինել, բազում որդիներ ունենալ, իրենց անասուններն ամուլ և անծնունդ չլինեն և նմանատիպ այլ բաներ, որոնք նկարագրում են նրանց ժառանգության օրինակը: Այդպիսին չէ ձերը, այլ երկնավոր է, մշտնջենավոր և հավիտենական:

Այս իմաստով ասաց. Պահված է երկնքում ձեզ համար, այսինքն՝ վայրի մասին կասկած լինել չի կարող, և գողերի համար անհասանելի է, իսկ պահապաններն արթուն են ու հավատարիմ:

 

Երանելի Սարգիս Շնորհալի հայոց վարդապետի՝ իմաստասերի և քաջ հռետորի,

Մեկնություն կաթողիկե յոթ թղթերի, Կոստանդնուպոլիս 1826-1828

Գրաբարից թարգմանեց Գայանե Թերզյանը

15.05.20
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․