Գրքեր

Աղքատություն, մաս երկրորդ

Սոցիալական անհավասարություն

Փիլիմոնի նամակը Պողոս առաքյալի գրություններից ամենափոքր նամակն է, բայց տալիս է մարդկությանը հուզող ամենամեծ հարցերից մեկի` հասարակության մեջ սոցիալական անհավասարությանն առնչվող հարցի պատասխանը: Որոշ պատմաբաններ այն կարծիքին են, որ հռոմեական կայսրության սահմաններում քրիստոնեությունն արագորեն տարածվեց, որովհետև քրիստոնեությունն ուսուցանում էր, որ Աստծո առջև բոլոր մարդիկ հավասար են: Կայսրության տարածքում սկսվել էին ստրուկների ապստամբությունները, որոնք դաժանությամբ ճնշվում էին, և տասնյակ հազարավոր մարդիկ ենթարկվում էին մահապատժի: Բացի դրանից իրենց վիճակից դժգոհ ցածր խավի բազմաթիվ մարդիկ կային: Եվ ահա այս պայմանները նպաստեցին, որպեսզի բոլոր մարդկանց հավասարության մասին հայտարարող քրիստոնեությունը լայնորեն ընդունելություն գտներ: Սակայն այս կարծիքը հիմնավոր չէ, որովհետև քրիստոնեությունն ընդունեցին նաև կայսերը մոտ կանգնած անձինք, ինչպես Պողոս առաքյալն է վկայում` «ովքեր կայսեր տնից են» (Փիլիպ. 4.21): Իսկ հետագայում էլ նաև կայսրերը քրիստոնյա դարձան:

Ավետարանի քարոզչությունը միտված չէր առաջին հերթին սոցիալական անհավասարությունը վերացնելուն: Պողոս առաքյալն ասում է. «Ծառանե՛ր, ամեն ինչում հնազա՛նդ եղեք ձեր մարմնավոր տերերին, ոչ թե մարդահաճո կերպով, ցուցադրական ծառայությամբ, այլ սրտի անկեղծությամբ` երկյուղ կրելով Տիրոջից: Տերե՛ր, ծառաների հետ վարվեցե՛ք ուղղամտությամբ և արդարությամբ. իմացե՛ք, որ դուք էլ Տեր ունեք երկնքում» (Կող. 3.22, 4.1): «Ծառանե՛ր, ամեն ինչում երկյուղով հնազա՛նդ եղեք տերերին, ոչ միայն բարիներին և հեզաբարոներին, այլև դաժաններին, քանի որ Աստծուց է այն շնորհը, երբ մեկը հանիրավի վիշտ է կրում բարի խղճով»,- ասում է Պետրոս առաքյալը (Ա Պետ. 2.18): Ստրկության մեջ լինելը, դժվարություններին ու չարչարանքներին դիմանալը ինչ-որ իմաստով սխրանք էր համարվում, Քրիստոսին չարչարանակից լինելու վարմունք: Սակայն քրիստոնյա հասարակության մեջ ներքնապես վերացվում էր հին աշխարհին հատուկ տիրոջ և ստրուկի ախտավոր հոգեբանությունը, ինչպես որ առաքյալը պատվիրում էր ստրկատեր քրիստոնյա Փիլիմոնին քրիստոնյա դարձած իր ստրուկին ընդունել արդեն որպես հոգևոր եղբոր (Փիլ. 16): Եվ ստրկությունը, վերացվելով ներքնապես, վերանում էր նաև արտաքնապես, քանզի մարդկային բոլոր նման խնդիրներն իրենց լուծումը կարող են գտնել` սկսած մարդու ներաշխարհից: Հեղափոխությունները, ընդհակառակը, ցանկացան սոցիալական հավասարությունն ուժով հաստատել: Նման հեղափոխությունների նշանաբանն էր` ազատություն, հավասարություն, եղբայրություն: Բայց ինչպես կարող ենք տեսնել Ֆրանսիական մեծ հեղափոխությունից` սկսված Բաստիլի բերդի գրավումով 1789 թվականին կամ 1917 թվականի բոլշևիկյան հեղափոխությունից, ազատության, հավասարության, եղբայրության բոլոր բարի նպատակները և նշանաբանները խեղդվեցին արյունահեղության ու դաժանության մեջ, և շահամոլներ եկան իշխանության` մարդկանց վստահությունն օգտագործելով իրենց սեփական նպատակների բավարարման համար: Քրիստոնեության մոտեցումը տառացիորեն հասկացվող հավասարությունը չէր: Հասարակական կյանքում մենք բոլորս չենք կարող հավասար լինել. բոլորս չենք կարող տնօրեններ լինել առանց աշխատողների, մեզանից մեկը պետք է գործի կազմակերպողը լինի, իսկ մյուսները` կազմակերպված գործի համար աշխատողներ: Եվ եթե բոլորը արդար մարդիկ են, միմյանց համար դժգոհության առիթներ չեն ստեղծի:

Եթե քրիստոնեական սեր չկա, այսօրվա ամենաժողովրդավարական երկրում էլ կարող ենք փոխել ցուցանակները և դնել հին ցուցանակներ` հողատարածք ունեցողներին անվանելով ֆեոդալ կամ կալվածատեր, ձեռնարկություն ունեցողներին և նրանց աշխատողներին շահագործողներ և շահագործվողներ կամ ավելի ընդհանուր բառերով տերեր և ծառաներ կամ տիրակալներ և ստրուկներ: Ցավոք, աշխարհի շատ պաշտոնյաներ իրենց պաշտոնական աթոռներին իրենց զգում են իբրև տիրակալներ` մոռանալով կամ գուցե բոլորովին չիմանալով, որ պաշտոնյա նշանակում է ծառայող, սպասավոր, բայց ոչ թե հօգուտ իրեն, այլ հօգուտ ընդհանուրի: Ունևորը չունևորին օգնելու և չունևորը իր ստացածի դիմաց երախտագիտությամբ ծառայություն մատուցելու մղումը պետք է իրագործել քրիստոնեական սիրով: Միայն այս կերպ առանց խիստ դժգոհությունների և խռովությունների կարող է բարգավաճել որևէ երկրի հասարակական կյանքը` հիմնված քրիստոնեական սիրո վրա:

Տների չափսերը

Տները տարբեր չափսեր ունեն: Հարուստ մարդկանց տները շատ մեծ են, իսկ աղքատ մարդկանց տները շատ փոքր են: Այս իրողությանն անդրադառնալով` եկեղեցական հեղինակն ասում է, որ հարուստ մարդիկ պետք է հիշեն, որ բոլորս սերում ենք մեկ նախահորից` Ադամից, բոլորս ստեղծված ենք հողից և մահից հետո դառնալու ենք նույն հողը: Եվ թեկուզև հիմա մենք տների տարբեր չափսեր ունենք, սակայն մահից հետո հողի տակ մենք ունենալու ենք նույն չափսերի գերեզմանավայրեր:

Հրաժարում ամեն ինչից

Նահատակների պարագային հետաքրիր մի երևույթ ենք տեսնում, որն ամոթի է մատնում այսօրվա բազմաթիվ մարդկանց: Հեթանոսները, ովքեր երկրային հարստություն ունեին, թողեցին ամեն ինչ հանուն Քրիստոսի, մինչդեռ մեր ժամանակներում բազմաթիվ քրիստոնյաներ թողնում են Քրիստոսին` հանուն երկրային բարիքների: Մարդիկ կան, ովքեր առաջին հերթին փնտրում են հավիտենականը, և մարդիկ էլ կան, ովքեր առաջին հերթին փնտրում են երկրային բարիքներ, դրամ, շքեղ առարկաներ` դրանք ավելի վեր դասելով աստվածային հավիտենությունից: Կյանքի այն շինարարության մեջ, որտեղ մարդիկ հիմքի փոխարեն տանիքից են սկսում, երբեք հաստատունություն չի լինում կամ երջանկության, կամ էլ երկրային բարիքների ձեռքբերման մեջ: Եվ մեր պայմաններում, երբ չկան քրիստոնյաների կյանքին և հավատքին սպառնացող մեծ հալածանքներ, հանուն Քրիստոսի ամեն ինչից հրաժարումը պետք է դրսևորվի առաջին հերթին երկնայինը, Աստծուն փնտրելով և Նրա կամքն իրագործելով:

Պայքար աղքատության դեմ

Այսօր աշխարհում բազմաթիվ մարդիկ ապրում են նեղության մեջ: Մի շարք հաստատություններ, միջազգային կազմակերպություններ աղքատության դեմ պայքարելու համար մշակում են ծրագրեր` սրա հիմնական պատճառ համարելով սոցիալական, տնտեսական ինչ-ինչ նախապայմաններ: Այս խնդրին անդրադառնում է նաև Սուրբ Գիրքը, բայց ի տարբերություն աշխարհիկ կերպով մտածողների, Աստվածաշունչը մարդկային աղքատության հիմնական պատճառներից մեկը համարում է նաև մարդու կրոնաբարոյական անկյալ վիճակը, որի վերահաստատման դեպքում մարդը կարող է հաղթահարել և ետևում թողնել բոլոր նեղությունները: Շատ մարդիկ նեղության մեջ են ոչ միայն քաղաքում, այլ նաև գյուղերում, որտեղ բնակիչները մեծ սեփականություններ, հողատարածքներ ունեն, սակայն հաճախ ջրի պակասության, կարկտահարության և այլ պատճառներով չեն կարողանում իրենց ցանկալի արդյունքը ունենալ և դարձյալ նեղության են մատնվում: Աստված մարգարեի միջոցով շատ գեղեցիկ խոստումներ և միևնույն ժամանակ խիստ սպառնալիքներ տվեց մարդկությանը` ասելով. «Եթե լսեք մեր Տեր Աստծու ասածները, Տերը քեզ համար կբացի իր բարիքների շտեմարանը` երկինքը, որպեսզի ժամանակին անձրև տա քո երկրին, կօրհնի քո ձեռնարկած բոլոր գործերը, փող փոխ կտաս շատ ազգերի, բայց ինքդ նրանցից փոխ չես առնի: Իսկ եթե չլսես քո Տեր Աստծու ասածը` չպահես ու չկատարես նրա բոլոր պատվիրանները, որ ես այսօր պատգամում եմ քեզ, ապա այս անեծքները կթափվեն քո գլխին, կհասնեն քեզ: Անիծյալ կլինես դու քաղաքում և անիծյալ` դաշտում: Անիծյալ կլինեն քո շտեմարաններն ու քո ամբարները: Տերը քեզ աղքատ ու կարիքավոր կդարձնի և ձեռնարկած ու ձեռնարկելիք բոլոր գործերդ անհաջողության կմատնի» (Բ Օր. 28.1,12,15-17, 20):

Երբ հրեաները դուրս եկան Եգիպտոսից, աստիճանաբար սկսեցին երես դարձնել Աստծուց, տրտնջալ և ասել, որ Եգիպտոսում թեկուզ գերության մեջ էին, բայց կուշտ էին, միս էին ուտում, մինչդեռ հիմա սոված են (Ելք 16.2): Լսելով այս տրտունջը` Աստված բազմաթիվ լորամարգիներ ուղարկեց (Ելք 16.13), և հրեաներն այնպես շռայլությամբ ապրեցին, որ բազմաթիվ մարդիկ իրենց այդ ապրելակերպի պատճառով մեռան և գերեզման մտան: Եվ հրեաներն այդ վայրը կոչեցին Ցանկության գերեզմաններ (Թվեր 11.31-33), որովհետև բազում մարդիկ իրենց կյանքում կարևորեցին առաջին հերթին ոչ թե Աստծուն, այլ իրենց մարմնական և նյութական կարիքների գոհացումը, ինչի պատճառով էլ մեռան: Աստված մեզ նեղությունների է մատնում մեր իսկ օգտի համար, որոնցով ցանկանում է մեզ հասկացնել, որ սխալ է մեր կյանքի ու մտածելակերպի ընթացքը, կամ էլ մի նեղությամբ մեզ փրկում է շատ ավելի մեծ դժբախտություններից: Սա է ցույց տալիս նաև բնության գեղեցիկ օրինակը: Այգեգործը հաճախ չի թողնում, որ ծառը փարթամությամբ աճի, այլ էտում է ծառի ճյուղերը, նրան զրկում փարթամ աճումից, ճոխությունից, որպեսզի դրանով ծառի համար հետագայում ավելի շատ բերքատվություն և ավելի երկար կյանք ապահովի: Երբ հրեաները աստիճանաբար երես դարձրին Աստծուց, նրանց երկիրը կորցրեց պտղաբերությունը, իրենք զրկվեցին իրենց վայելած ապահովությունից ու խաղաղությունից: Ներկայիս Իսրայելի և Պաղեստինի տարածքը, որ մի ժամանակ կաթ ու մեղր բխեցնող երկիր էր (Ելք 3.8, 17; 13.5; 33.3), պայթում էր բերքի առատությունից ու լիությունից, այժմ դարձել է մի անապատ վայր և պատերազմների ու կռիվների թատերաբեմ: Այսպես էլ յուրաքանչյուրիս կյանքում են իրականանում Աստծո խոստումներն ու սպառնալիքները` կախված նրանից, թե մենք որքանով ենք իրագործում աստվածային պատվիրանները:

 

Տեր Ադամ քհն. Մակարյան

«Քրիստոնեության իսկությունը» գրքից

08.08.19
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․