Գրքեր

Եկեղեցու հոգևոր խորհրդանիշները

Եկեղեցին Երկնքի Արքայությունն է երկրի վրա: Եկեղեցին` իբրև շինություն, այն միակ վայրն է, որտեղ առավել արդյունավետ են լինում մարդկային աղոթքները, և դարձյալ` եկեղեցին այն միակ վայրն է, որտեղ մարդը կարողանում է հաղորդակցվել Աստծո հետ ոչ միայն հոգեպես, այլև նյութապես` Սուրբ Հաղորդության` Քրիստոսի Սուրբ Մարմնի և Արյան ճաշակմամբ: Եկեղեցուն բամբասողները, հայհոյողները իրենց վրա մեծ մեղք են բարդում, որով և մեծ պատիժ են ստանալու, եթե այստեղ չապաշխարեն և թողություն չստանան: Եթե քահանան առաքյալներից փոխանցված իշխանությամբ այստեղ մեղքը չի թողնում, այն չի թողնվում նաև Աստծո կողմից, և եթե այստեղ մեղքը չի թողնվում, այնտեղ էլ չի թողնվում նաև պատիժը, ինչպես որ ասաց նաև մեր Տերը` Հիսուս Քրիստոս (Հովհ. 20.23):

Քրիստոսի և Եկեղեցու միասնությունը հաճախ համեմատում են Պսակի խորհդի հետ: Այսպես ուսացանողներից է հատկապես Սուրբ Պողոս առաքյալը, ով ասում է, որ ինչպես Եկեղեցին հնազանդ է Քրիստոսին, այդպես էլ կանայք պետք է հնազանդ լինեն իրենց ամուսիններին (Եփ. 5.24): Ամուսնության մասին Աստվածաշնչում նշվում է, որ «Դրա համար տղամարդը պիտի թողնի իր հորն ու մորը և պիտի գնա իր կնոջ հետևից» (Ծննդ. 2.24, Մարկ. 10.7, Եփ. 5.31): Եվ սրա իրագործումը լինում է հենց ամուսնության ժամանակ, երբ փեսան թողնում է իր հորն ու մորը և գնում հարսի ետևից: Այսպես նաև Քրիստոս հանուն հարսի` Եկեղեցու, նախ թողեց Իր Հորը և մարդացավ, մարմնացավ, աշխարհ եկավ, այնուհետև, երբ խաչի վրա էր, թողեց իր մորը: Սակայն ծնողներին թողնելու և ընտրյալի ետևից գնալու աստվածաշնչյան խոսքերը վերաբերում են ոչ միայն փեսային` տղամարդուն, այլև կնոջը, ով ևս ամուսնանալիս թողնում է իր հորն ու մորը և գնում ամուսնու ետևից: Այսպես նաև Եկեղեցին` իբրև հարս, Քրիստոսին միանալով` թողեց իր հայրական սովորությունը` կռապաշտությունը, և մայրական սովորությունը` անընդհատ մեղանչելը, և այժմ գնում է փեսայի` Քրիստոսի ետևից նրա Հայրական տուն, այսինքն` Երկնքի Արքայություն: Եկեղեցին երբեմն համեմատում են նաև Քրիստոսի պատմուճանի հետ: Երբ հրեաները հռոմեացիների ձեռքով խաչեցին Քրրստոսին, Նրա պատմուճանը չպատռվեց ու չբաժանվեց (Հովհ. 19.23), ու թեև այսօր որոշ կազմակերպություններ, աղանդներ, կրոններ պայքարում են Եկեղեցու դեմ, այն, այնուամենայնիվ, Քրիստոսի պատմուճանի պես մնալու է անբաժանելի:

Հավատացյալներին դեպի եկեղեցի` արարողությանը մասնակցելու է կանչում եկեղեցու զանգը իր ղողանջով: Հնում սովորություն կար եկեղեցու զանգը երեք անգամ հնչեցնել, որպեսզի եթե մարդը առաջին երկու անգամները ծուլանար, ապա երրորդ անգամ մարմնական հակումները հաղթահարելով` հետևեր հոգու կանչին և գնար եկեղեցի: Այս երեք անգամ հնչեցնելը կարգվել էր Պետրոս առաքյալի հետ տեղի ունեցած դեպքի նկատառումով: Պետրոս առաքյալը Քրիստոսին ուրանալուց ետ չդարձավ աքաղաղի երկու անգամ կանչելու ժամանակ (Մարկ. 14.72), բայց աքաղաղի երրորդ կանչի ժամանակ առաքյալն արդեն դուրս էր եկել սխալ ընթացքից` դառնապես լաց լինելով: Այդ երեք անգամները խորհրդանշում են մարգարեներին, առաքյալներին և վարդապետներին, ովքեր մարդկանց հետ խոսում էին Աստծո մասին և հորդորում ճիշտ կյանքով և հավատքով ապրելու: Մարգարեները հիմնականում գործում էին իրենց ժողովրդի մեջ, առաքյալները քրիստոնեությունը տարածեցին ամբողջ աշխարհում, բայց նրանց օրոք դեռ շատերը հեռու մնացին Քրիստոսից: Սակայն այժմ շարունակվում է քրիստոնյա վարդապետների քարոզչությունը, որով ի վերջո քրիստոնյա է դառնալու նաև ողջ աշխարհը, ինչպես մարգարեանում է Պողոս առաքյալը հռոմեացիներին ուղղված իր նամակում (11.25):

Որպես ճշմարիտ հավատացյալներ` մենք պետք է մեր հավատքը վկայենք և մարդկանց դեպի եկեղեցի բերենք, նկատի ունենալով եկեղեցին լայն իմաստով, այսինքն` հավատքի ճշմարիտ գիտակցություն չունեցողներին ճշմարտության բերելով միացնել հավատացողների խմբին: Սակայն բացի դրանից մենք ինքներս պետք է օինակելի գործեր անենք, առաքինությամբ ապրենք, այլապես կնմանվենք քիչ առաջ հիշված եկեղեցու զանգին, որը մարդկանց դեպի եկեղեցի է կանչում, բայց ինքը միշտ մնում է դրսում: Եվ այս իմաստով պետք է ոչ միայն զանգ լինենք, այսինքն` մեր հավատը հնչեցնող, մարդկանց եկեղեցի բերող, այլև պետք է նմանվենք եկեղեցու մշտավառ կանթեղին, այսինքն` մեր սրտերում և հոգիներում միշտ վառ պահենք հավատքի լույսը մեր բարի կյանքով և առաքինություններով:

Եկեղեցու և հավատացյալների խորհուրդը

Նոր կառուցվող եկեղեցու հիմնօրհնեքի ժամանակ հիմքի մեջ տեղադրվում են տասնվեց քարեր` ըստ Քրիստոսի առաքյալների և չորս ավետարանիչների թվի: Տասներկու առաքյալներից երկուսը` Մատթեոսն ու Հովհաննեսը, ավետարանիչներ են, և քանի որ նրանք հիշվում են որպես ավետարանիչներ, մյուս առաքյալների տասներկու թիվը լրացվում է Պողոս առաքյալի և Գրիգոր Լուսավորչի անունների հիշատակումով: Հիմնօրհնեքի արարողության ընթացքում քարերը լվանում են նախ ջրով, հետո` գինով, այնուհետ օծում մեռոնով, որից հետո քարերը տեղադրվում են հիմքի մեջ հատուկ նախատեսված վայրերում: Քարերի ջրով լվացումը հիշեցնում է ոտնլվան և ակնարկում մկրտությունը, գինով լվացումը` վերնատանը Վերջին Ընթրիքը և հաղորդությունը, իսկ մյուռոնով օծումը` այն, որ Աստծո Հոգով օծվեցին առաքյալները և զորություն առան Սուրբ Հոգով մկրտելու: Եկեղեցին կառուցվում է տարբեր չափսերի քարերից` դառնալով մեկ ամուր կառույց: Սա խորհրդանշում է տարբերի տարիքի մարդկանց, ինչպես և տղամարդկանց ու կանանց միությունը` ըստ առաքյալի խոսքի. «Խտրություն չկա ո՛չ հրեայի և ո՛չ հեթանոսի, ո՛չ ծառայի և ո՛չ ազատի, ո՛չ արուի և ո՛չ էգի. որովհետև դուք ամենքդ մեկ եք ի Քրիստոս Հիսուս» (Գաղ. 3.28): Գեղեցիկ խորհրդանիշ է նաև եկեղեցու ներքին կառուցվածքը: Եկեղեցու սյուները խորհրդանշում են առաքինությունները, սյուները միացնող կամարները` սերը, որով գործվում են առաքինի գործերը, խաչով զարդարված երկնասլաց գմբեթը` հավատքով և խաչի զորությամբ դեպի երկինք բարձրանալը: Եկեղեցին համեմատվում է երեք մասից բաղկացած նոյյան տապանի հետ: Եկեղեցին ևս եռամաս է` նախամուտք-գավիթ, եկեղեցու բուն մասը և խորանը, որտեղ մատուցվում է Սուրբ Պատարագը: Նոյյան տապան մտնողները փրկվեցին ջրհեղեղից: Այսպես էլ եկեղեցի մտնողները փրկվում են մեղքերի ալեկոծություններից: Նոյը տապանից բաց թողեց սև ագռավին, որ հեռանալով` այլևս չվերադարձավ (Ծննդ. 8.7): Այսպես էլ Քրիստոս եկեղեցուց` հավատացյալներից, հեռացրեց սևացած սատանային: Ջրհեղեղի ջրերի ցամաքելուց հետո Նոյը զոհասեղան կանգնեցրեց և զոհ մատուցեց (Ծննդ. 8.20):Նույն կերպ էլ մարդն իր մեղքերի ցամաքելուց հետո իր բարի գործերը դարձնում է զոհասեղան և ընծա մատուցում իր մտքի աղոթքները: Եկեղեցին համեմատվում է նաև բաբելոնյան աշտարակի հետ, սակայն` դրական իմաստի նկատառումով: Եթե բաբելոնյան աշտարակաշինության ժամանակ մարդիկ հպարտությամբ էին ցանկանում աշտարակ շինել և դեպի երկինք բարձրանալ (Ծննդ. 11.4), ապա Եկեղեցու պարագային այն իբրև աշտարակ կառուցվում է Քրիստոսի վեմի վրա, և մարդը դեպի Աստված է բարձրանում խոնարհությամբ և պատվիրանների աստիճաններով: Ամբարտավան աշտարակաշինության պատճառով մարդիկ բաժանվեցին յոթանասուներկու ազգերի և ցրվեցին տարբեր կողմեր, իսկ Քրիստոսի յոթանասուներկու առաքյալները ազգերին միավորեցին ի Քրիստոս հավատով:

Եկեղեցում արարողությունների ժամանակ առավել հաճախ գործածվող եկեղեցական սպասքներից են քշոցը, բուրվառը, խնկամանը: Քշոցը բոլորակ մետաղյա թիթեղ է բոժոժներով և երկար կոթով, որը շարժելով հնչեցնում են եկեղեցական արարողությունների հանդիսավոր պահերին: Այն խորհրդանիշն է եկեղեցում ներկա անտեսանելի երկնային զորությունների և հիշեցնում է Դանիելի մարգարեության մեջ հիշատակվող, Աստծուն պաշտող հազար-հազարավոր հրեշտակներին (Դան. 10.7): Խնկամանը խորհրդանշում է Աստվածածնին` լի անուշավետ շնորհներով, բուրվառը`խունկ ծխելու և խնկարկելու մետաղյա, չորս երկար շղթաներով եկեղեցական անոթը, և դրանով խնկարկությունը հիշեցնում են Գաբրիել հրեշտակապետի անուշաբեր ավետիսը: Խնկարկությունը և անուշահոտ ծխի ելնելը վեր խորհրդանշում է նաև եկեղեցում ի մի հավաքված հավատացյալների աստվածահաճո աղոթքների երկինք բարձրանալը: Պատարագի արարողության նախատեսված ժամանակամիջոցում քահանայապետի նստելը խորանին դրված հատուկ աթոռին հավատացյալներին հիշեցնում է Քրիստոսի փառավոր գալուստը:

Ե՛վ եկեղեցական շինությունը, և՛ հավատացյալները եկեղեցի են, առաջինը` որպես աղոթավայր, իսկ երկրորդը` հոգևոր իմաստով: Եվ երկուսի մեջ էլ ներկա է Աստված. եկեղեցի-աղոթավայրում նաև պատարագումով ներկա է Քրիստոս, իսկ հավատացյալները հաղորդությամբ միանում են պատարագյալ Քրիստոսին, զորանում որպես Աստծո հոգեղեն տաճարներ, ինչպես առաքյալն է ասում. «Չգիտե՞ք, որ Աստծու տաճար եք դուք, և Աստծու Հոգին է բնակվում ձեր մեջ» (Ա Կորնթ. 3.16): Նորակառույց եկեղեցին օրհնվում է Աստծո անունով և օծվում: Նույնպես հավատացյալը օրհնվում է, մկրտվում Սուրբ Երրորդության անունով և օծվում Քրիստոսի անունով: Եկեղեցում Սուրբ Հաղորդության ճաշակումը հիշեցնում է Քրիստոսի խոսքերը. «Ուտեք և խմեք Իմ սեղանից Իմ արքայութեան մեջ» (Ղուկ. 22.30):

 

 

Տեր Ադամ քհն. Մակարյան

«Քրիստոնեության իսկությունը» գրքից

 

24.07.18
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․