Գրքեր

Որտե՞ղ և ինչպե՞ս ես ուզում մեռնել

Ինչո՞ւ ես այդպես ապշած նայում, ասես անպարկեշտ բան եմ ասել: Ինչ է, չե՞ս պատրաստվում մեռնել: Թե՞ այդ մասին չես ուզում մտածել: Իսկ ինչի՞ մասին մտածել՝ ֆուտբոլի՞, կանա՞նց, փողերի՞:

Ես, օրինակ, չեմ ուզում քաղաքում մեռնել: Կեղտ, փոշի, ունայնություն: Շատ բազմահարկ շենքերում նույնիսկ բեռնատար վերելակ չկա: Ասես շինարարները դրանք նախագծել են այնպիսի մարդկանց համար, որոնց կյանքում ո՛չ պահարաններ կան, ո՛չ դագաղներ, ո՛չ դաշնամուրներ: Այդպես էլ մեռնում ես իններորդ հարկում և մարդիկ տանջվում են քեզ իջեցնելիս: Շատ թե քիչ կարգին տղամարդիկ հիմնականում բոլորը ծույլ են, և ամեն երկրորդը սրտի խնդիր ունի: Նրանք դագաղը չեն տանի: Ստիպված պիտի պրոլետարների վարձես շշի դիմաց: Իսկ նրանք էլ քեզ հայհոյելով քարշ կտան: «Սուրբ Աստված»-ով չեն տանի, ասում եմ, այլ՝ հայհոյանքով:

Հետո, բոլոր գերեզմանոցները հեռու են: Սգո արարողությունների մեքենայով կես օր կտանեն քեզ, խցանումների մեջ կկանգնեն, ամեն կողմից արգելակների խզխզոց ու կցորդիչների մռնչոց կլսվի: Եվ այդ ֆանտասմագորիայի մեջ ո՛չ լռություն կլինի, ո՛չ՝ հուզմունք: Խնկի ծուխ էլ չի լինի: Մահը պարուրված կլինի արտանետված գազով՝ ակնարկելով գարշահոտ կյանքը:

Դու մի՛ ծամածռվիր և մի՛ շեղվիր թեմայից: Եթե ես հիմա չխոսեմ, ապա ո՞վ և ե՞րբ պիտի խոսի քեզ հետ այդ մասին: Մահվան մասին խոսել պետք է: Նա ինքը լռում է, լռում է նաև մարդկությունը: Իսկ մարդիկ պետք է խախտեն այդ լռությունը: Ավելի լավ է՝ աղոթքով, եթե ոչ, ապա գոնե խոսակցությամբ:

Նույնիսկ դագաղագործ Բեզենչուկը, որ առավոտից հարբած է, բազմաթիվ անուններ ունի մահվան համար: Եթե մարդիկ տարբեր կերպ են ապրում, մտածում էր նա, ուրեմն, տարբեր կերպ էլ մեռնում են: Ոմանք «հոգին Աստծուն են տալիս», ոմանք «հանգչում են», երրորդները «ոտներն են տնկում» և այդպես շարունակ: «Շունչը փչեց», «գրողի ծոցը գնաց», «հոգին տվեց»: Համենայն դեպս ավելի լավ է, քան ուղղակի «սատկեց»: Դա արդեն լրիվ անասնավարի է:

Դու ինչպե՞ս ես ուզում՝ «սատկե՞լ», «շունչը փչե՞լ», թե՞ «հոգին Աստծուն տալ»: Ես, օրինակ, ուզում եմ «ննջել»: Եվ պետք է, որ գերեզմանի մոտ ծառեր կամ շուրջբոլորը ծաղիկներ աճեն: Այդպես ինչ որ չափով դրախտի է նման: Իսկ եթե ոչ մի տերև չի շնկշնկում գլխավերևումդ, և եթե յուրաքանչյուր շող ձգտում է գերեզման այցելողի ճաղատն այրել, ապա դա իսկական թախիծ է և արտաքսման վայր:

Հրեշտակները կգան հոգու ետևից, կգան հարազատները: Լացակումած կգան, որովհետև նրանց խնամակալը գարշելի է ապրել: Միայն իր համար է ապրել, Աստծուն թիկունք է դարձրել, մերձավորին երեք մատի կոմբինացիա է ցույց տվել: Մանր կյանքով է ապրել, առանց թռիչքի, առանց իրական ուրախության: Որդի պես է ապրել, անդադար մուտքեր է փորել անթափանց խավարում: Ահա՛, փորել-հասել է: Ըստ էության չի էլ ապրել: Մի՞թե դա կյանք է, երբ մահվանից առաջ հիշելու ոչինչ չկա, իսկ ազգականները «որքան օղի դնենք սեղանին» և «քանի պսակ պատվիրենք»-ից բացի այլ բանի մասին չեն մտածում:

Սարսափելի կլինի կողքից ինքդ քեզ նայել: Նրանք քեզ լողացնում են, իսկ դու կողքից նրանց ես նայում: Նրանք քո չծալվող թևերը նոր վերանաշապիկի մեջ են խցկում, փողկապ են կապում, նոր կոշիկներ են հագցնում, իսկ դու նայում ես: Նույնիսկ ծիծաղելի է: Տե՛ս, թե կոշիկներն ինչպես են փայլում: Ծնված օրվանից նման մաքուր կոշիկներով չես շրջել: Կծիծաղեիր, եթե հրեշտակները թիկունքիդ կանգնած չլինեին և դրանք… քիչ հեռվում:

Դրանք կգան, հասկանո՞ւմ ես: Դու հասկանո՞ւմ ես, ա՛յ հորթի աչք, դրանք գալու են: Նրանք, որ մինչ այժմ մտքերի միջոցով էին հետդ շփվում: Նրանք շշնջում էին, իսկ դու ստորություններ էիր անում, նրանք հրահրում էին, իսկ դու առանց պատճառի ջղայնանում էիր, դու մեղք էիր գործում, իսկ նրանք քնեցնում էին խիղճդ: Համա՜ թե սարսափելի են նրանք: Ա՛յ, երբ սկսես աղոթել: Չնայած, դժվար թե: Չես սկսի: Այնտեղ ուշ է սկսել: Այնտեղ կարելի է միայն շարունակել այն, իսկ երկրի վրա ես սկսել: Չէ՛, չեմ խմելու: Դո՛ւ էլ մի խմիր: Մի՛ շեղվիր: Լսի՛ր:

Մունկի նկարը տեսե՞լ ես: «Ճիչ» է կոչվում: Այնտեղ՝ նկարի վրա մարդը ճչում է, և սկզբում այդ ճիչը լսելի է: Չես հավատում՝ գտիր ու նայիր: Թեկուզ Համացանցում: Սկզբում լսելի է: Իսկ հետո ճիչն այնքան սուր է դառնում և այնպիսի բարձր նոտայի հասնում, որ արդեն լսելի չէ: Այդպես հոգիներն են սարսափից ճչում: Աստված մի արասցե, դու էլ ես այդպես ճչալու, երբ զգաս մեղավոր, նզովյալ վիճակդ ու դրանց տեսնես: Իսկ ամենասարսափելին այն է, որ այդ նույն ժամանակ քեզ դժվարությամբ բաճկոն են հագցնելու և հարազատներիդ բոլոր մտքերը պտտվելու են թաղման և հոգեհացի ծախսերի շուրջ:

 

Ավագ քահանա Անդրեյ Տկաչով

Ռուսերենից թարգմանեց Էմիլիա Ապիցարյանը

 

18.12.18
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․