Հոգևոր կյանքով ապրել ցանկացող մարդը, հատկապես՝ վանականը, լավ է, որ իրեն հեռու պահի որոշակի զբաղմունքներից, աշխատանքներից ու հոգսերից՝ այնպիսիներից, որոնք իրեն հեռացնում են հոգևոր նպատակից: Պետք չէ բազմաթիվ անվերջանալի գործեր սկսել, որովհետև գործերը երբեք չեն ավարտվում: Եվ եթե վանականը չսովորի ինքն իր վրա ներքին աշխատանք կատարել, ապա արտաքին աշխատանքով անընդհատ պիտի խույս տա դրանից: Անվերջանալի գործերն ավարտել ձգտող մարդիկ իրենց կյանքը հոգևոր անկատարությամբ են ավարտում: Կյանքի վերջում զղջում են, բայց դա արդեն ոչ մի օգուտ չի բերում, որովհետև «արտասահմանյան անձնագիրն» արդեն նրանց ձեռքին է լինում: Ամեն դեպքում, գործերից նույնիսկ փոքր դադար առնելն անհրաժեշտ է:
Երբ բազմաթիվ աշխատանքները կրճատվեն, ֆիզիկական ուժերի թարմություն և ներքին աշխատանքի ծարավ կառաջնա ինքնաբերաբար, որը չի հոգնեցնում, այլ վերականգնում է մարդու ուժերը: Այնժամ հոգին էլ լիաթոք կշնչի հոգևոր թթվածինը: Հոգևոր աշխատանքի հետևանքով առաջացած հոգնածությունը ուժասպառ չի անում, այլ վերականգնում է ուժերը, որովհետև այդ աշխատանքը բարձրացնում է մարդուն և մոտեցնում նրան սիրող Հորը, այնպես, որ նրա հոգին էլ է ուրախանում:
Հոգևոր իմաստից զուրկ ֆիզիկական հոգնածությունը կամ ավելի ճիշտ՝ առանց հոգևոր անհրաժեշտության առաջացածը, որի դեպքում այն կարող էր արդարացված լինել, մարդուն խստասիրտ է դարձնում: Նույնիսկ ամենահնազանդ ձիուկն է սկսում աքացի տալ, եթե քշելով ուժասպառ անես նրան, այսինքն վատ սովորություն է ձեռք բերում, չնայած, որ նախկինում չուներ և մեծանալով՝ կարող էր ավելի ուշիմ դառնալ:
Որոշ գործեր կարելի է մի կողմ դնել՝ նախապատվությունը հոգևորին տալու համար: Շատ աշխատանքն ու հոգսերն աշխարհիկացնում են վանականին և նրա հոգևոր զգացումի օրգանն աշխարհիկ է դառնում: Նա արդեն որպես այս աշխարհի մարդ է ապրում՝ հոգեկան անհանգստությամբ և աշխարհիկ տագնապով: Կարճ ասած, մշտական հոգսերի, անհանգստությունների ու դժբախտությունների պատճառով նա արդեն այս կյանքում մասնակիորեն դժոխային տանջանք է ապրում: Բայց եթե վանականը ոչ թե նյութականի, այլ սեփական և այլոց փրկության մասին է հոգ տանում, ապա նա Աստծուն իրեն կառավարիչ է դարձնում, իսկ մարդկանց՝ ծառայողներ:
Սրբակյաց ծեր Գերոնտիոսի ու նրա աշակերտի* դեպքը հիշո՞ւմ եք: Նա Սուրբ Աստվածածնից մի քիչ ջուր խնդրեց, որպեսզի իրեն և իր աշակերտին խմելու համար բավականացնի: Աստվածայրը, որպես բարի Մայր, նրանց խցի մոտ գտնվող ժայռի վրա անցք բացեց և այնտեղից ջուր բխեցրեց՝ սուրբ աղբյուրը, որպեսզի նրանք խմելու բան ունենան: Որոշ ժամանակ անց ծերի աշակերտն սկսեց դարատափեր կառուցել, հող լցնել այնտեղ, այգիներ ու բանջարանոցներ տնկեց, և այդքան շատ հոգսեր իր վրա վերցնելով՝ սկսեց իր հոգևոր պարտականություններն անտեսել: Իսկ քանի որ ջուրը չէր բավականացնում, նա վերցրեց դուրն ու սկսեց ժայռի վրա բացված անցքը լայնացնել, որպեսզի աղբյուրն ավելի շատ ջուր տա: Այդժամ Աստվածամայրը վերցրեց ջուրն ու խցից բավականին ներքև, մեկ այլ տեղ բխեցրեց և ասաց նրան. «Եթե ուզում ես բանջարանոցներով զբաղվել և շեղվել, ապա ջուրը հեռվից բեր»:
* Տես՝ Старец Паисий. Отцы-святогорцы и святогорские истории. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2001, С. 140-141.
Հայր Պաիսիոս Աթոսացու «Ցավով և սիրով՝ ժամանակակից մարդու մասին» գրքից
Ռուսերենից թարգմանությունը՝ Էմիլիա Ապիցարյանի