Զգեստավորում
Սուրբ Պատարագի առաջին մասը սկսվում է պատրաստությամբ: Պատրաստությունը բաղկացած է զանազան արարողություններից և ծիսական հատուկ աղոթքներից, որոնք մատուցվում են քահանայի կողմից՝ իբրև Սբ. Պատարագի խորհրդի պատրաստություն: Քահանան, նախապատրաստական աղոթքներ կարդալով, ինքն իրեն հոգեպես պատրաստում է՝ խնդրելով Աստծուց իրեն արժանի դարձնել Սբ. Պատարագի մատուցմանը:
Պատրաստությունը խորհրդանշում է Քրիստոսի մարդեղությունը:
Պատարագիչ քահանայի, սարկավագների, դպիրների հոգևոր և մարմնավոր պատրաստությամբ, նախ ավանդատան մեջ զգեստավորվելով, աղոթքներով, սաղմոսներով, քարոզներով և երգերով, ապա՝ Պատարագի սեղանի շուրջ ընծաների պատրաստությամբ սկսվում է Պատարագը: Քահանայի զգեստավորումը պատրաստության առաջին ենթաբաժինն է: Զգեստավորումը տեղի է ունենում ձախակողմյան ավանդատանը՝ սարկավագների ընկերակցությամբ: Այնտեղ նախ սարկավագներից յուրաքանչյուրն իր աստիճանի համեմատ զգեստավորվում է, հետո փոխնեփոխ բոլորն ասում են Սաղմոս 132-ը: Այնուհետև քահանան առանձին ասում է հետևյալ աղոթքը. «Մեր Տեր Հիսուս Քրիստոս, Դու, որ լույսը հագել ես իբրև զգեստ…» (Սաղմոս 104:2) և այլն: Այդ պահին սարկավագները մոտենում են և զգեստավորում նրան՝ յուրաքանչյուր զգեստին հատուկ աղոթք ասելով: Բարձրաստիճան եկեղեցականների (եպիսկոպոս, կաթողիկոս) զգեստներից միայն եմիփորոնն է, որ հատուկ աղոթք չունի:
Այդ ընթացքում քահանան սարկավագի հետ փոխնեփոխ կարդում է 131-րդ սաղմոսը:
Պատարագիչ քահանան, նախքան զգեստավորվելը, առանձնական աղոթքով խնդրում է Աստծուն, որ իրեն՝ «զանպիտան ծառայս», Տերը լսի և արժանի անի հոգևոր պաշտոնին և ծառայությանը, որ նախ Տերն իրեն ընդունի որպես քահանա, հոգին սրբի մեղքի խավարից և պիղծ հանդերձներից, և այնուհետև լուսավոր պատմուճանի զգեստավորման հետ միասին իր հոգին ևս զգեստավորի իմաստությամբ և սրբությամբ:
Քահանայի ավանդատուն մտնելը և զգեստավորումը խորհրդանշում է նրա մերկացումն իր մեղավոր զգեստից: Ներսես Լամբրոնացին (1153-1198թթ.) իբրև կանոն ավանդում է հետևյալը. «Նրանք, ովքեր Սուրբ Պատարագ պիտի կատարեն, պետք է պատշաճ զգեստներ հագնեն և զարդարեն Աստծո տաճարը, այնպես, ինչպես անհրաժեշտ է»:
Ներսես Լամբրոնացին և Հովհաննես Արճիշեցին զգեստավորումը մեկնաբանելիս նշում են, որ եկեղեցին Աստծո տունն է, իսկ քահանաներն ու սարկավագները՝ Նրա իշխանները, և ինչպես որ պատշաճ չէ թագավորի առջև կանգնել առանց կեցվածքի և հավուր պատշաճի, նույնպես և նախ զարդարվում են և ապա գալիս Երկնավոր Թագավորի առջև: Քահանաները զգեստը պետք է կրեն Աստծո փառքի համար և ոչ թե իրենց անձերի փառքի և արիությամբ մաքառեն փառասիրության ախտի դեմ: Իսկ Սրբությունների Սրբությանը պետք է մոտենալ սրբության զգեստով և ոչ թե սովորական զգեստներով, նշում են մեկնիչները:
Պատարագիչը նախ գլխին դնում է սաղավարտը, որ խորհրդանշում է Քրիստոսի հաղթող զորությունը ընդդեմ չարի ներգործության և իշխանության: Այն նշան է փրկության և հոգևոր զրահ՝ պատերազմելու ընդդեմ սատանայական զորության:
Շապիկը խորհրդանշում է Աստծուն շրջապատած շնորհները, որոնք պատարագչին պիտի պահպանեն չար խորհուրդներից և դիվական փորձություններից: Այն մեղքի աղտից մաքրության հանդերձ է:
Փորուրարը Քրիստոսի ծանր լծի, բայց միևնույն ժամանակ քաղցր բեռի նշանակությունն ունի: Այն նշանակ է խոնարհության, հեզության և արդարության, որով պետք է քահանան զարդարի իր սիրտը, ինչպես նաև՝ նվիրում, համբերություն՝ կատարելու իր վրա դրված պարտականությունները:
Քահանայական գոտին խորհրդանշում է Քրիստոսի զորությամբ ամրապնդվելն ու հոգևոր արթնության մեջ գտնվելը, ինչպես նաև կատարյալ ողջախոհությունը և մարմնի սրբությունը:
Պատարագիչ քահանայի գոտուց կախվում է սրբիչը, որի նպատակը մաքրությունն է:
Բազպանը նշան է ձեռքերի զորության՝ սրբությամբ ծառայելու Աստծուն:
Վակասը արդարության նշան է և հավատացյալներին մտաբերել է տալիս մեր Փրկչի խոստացած քաղցր լուծն ու թեթև բեռը:
Շուրջառը կամ նափորտը զգեստ է արդարության, պահապան չարի ներգործության դեմ: Այն որպես հոգևոր զրահ, նաև խորհրդանշում է Հիսուսի անկար քղամիդը և այն ծիրանին, որ չարչարանքի օրը գցեցին Նրա վրա:
Շուրջառը, որ հոգևորականն առնում է իր ուսերին, ոչ միայն իրեն է հիշեցնում, որ պատսպարված է աստվածային զորությամբ և պետք է ապավինել այդ զորությանը, այլ միևնույն ժամանակ եկեղեցում ներկա հավատացյալներին է հորդորում, որ ապավինեն աստվածային այդ ներգործությանը, ողորմությանը և շնորհին, և դրա միջոցով իրենց միտքն ու հոգու հայացքը միշտ հառած պահեն Սուրբ Խորհրդին:
Պատարագիչը ճերմակ գուլպա է հագնում և հողաթափեր:
Բազմախաչ շուրջառը և հինգ խաչերով զարդարված եմիփորոնը, որոնք հագնում են կաթողիկոսը, պատրիարքը և արքեպիսկոպոսը, խորհրդանշում են նրանց ամբողջապես խաչվելն իրենց հինգ զգայարաններով, մեղքերի և աշխարհիկ ցանկությունների համար մեռնելն ու միայն Քրիստոսի խաչն իրենց անձերում կրելը: Գլխի խույրը խորհրդանշում է իմաստության պսակը և փրկության սաղավարտը, որով խորհրդակատարը պայծառանում է:
Եթե պատարագիչը եպիսկոպոս է և կամ հայրապետ, ապա վակասից կախված են արտախուրակներ:
Հայոց հայրապետը, բացի քահանայական և եպիսկոպոսական զգեստավորումից, որպես հավելյալ զգեստի մաս, Սբ. Պատարագին կրում է նաև կոնքեռը, որը կախվում է հայրապետի գոտուց: Այն խորհրդանշում է նվիրապետի եկեղեցական հովվությունը:
Պատարագիչը զգեստավորվելուց հետո ասում է. «Թող իմ անձը Աստծով ցնծա, քանզի փրկության զգեստ և ուրախության պատմուճան հագցրեց, փեսայի պես գլխիս պսակ դրեց և հարսի պես ինձ զարդարելով (Եսայի 61:10) և մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի շնորհներով զարդարեց»:
Սբ. Պատարագի զգեստների օրինակները՝ փոքր-ինչ բարեփոխված, վերցված են Հին Կտակարանի Ահարոնի քահանայական զգեստների օրինակներից (Ելից 28:4-40, 29:5-6, Ղևտացվոց 8, 16:4):
Առաջին երեք դարերի ընթացքում եկեղեցում քահանայական կամ Պատարագի արարողության հատուկ զգեստներ չէին գործածվում:
4-րդ և 5-րդ դարերի ընթացքում Պատարագի զգեստները ճոխացան և «շքեղ զգեստավորում» դարձան:
Լվացում
Զգեստավորումից հետո քահանան, սարկավագները և բոլոր սպասավորները «Խորհուրդ խորին» շարականի երգեցողությամբ դուրս են գալիս ավանդատնից և թափորով ուղղվում դեպի դասը՝ կանգնելով Սուրբ Սեղանի առջև: Իսկ եթե պատարագիչը եպիսկոպոս է, երգում են «Հրաշափառ»-ը: «Խորհուրդ խորին» շարականը գրել և երգել է Խաչատուր վարդապետ Տարոնացին՝ Հովհաննես Զ Սսեցի կաթողիկոսի արտոնությամբ, սպասալար Զաքարեի բանակում, շարժական սեղանի վրա մատուցված հանդիսավոր Սուրբ Պատարագի առթիվ՝ 1208թ-ին:
Առաջինը, որ քահանան կատարում է Սբ. Պատարագի սկզբում, լվանում է ձեռքերը՝ ծածուկ աղոթելով. «Սրբությամբ կլվանամ ձեռքերն իմ և սեղանիդ շուրջ կնստեմ, Տեր…» (Սաղմոս 25): Իսկ երբ Պատարագը հայրապետական է, այս սաղմոսը արտասանվում է փոխն ի փոխ բարձրաձայն: Լվացումը խորհրդանշում է սրտի և հոգու սրբությունն ու մաքրությունը: Լվացման այս արարողությունը Մովսիսական օրենքից է գալիս. «Ահարոնը և նրա որդիները ձեռքերն ու ոտքերը պիտի լվանան խորան մտնելուց առաջ՝ պաշտոն կատարելու համար» (Ելից 30:19-20):
Սուրբ Պատարագին ձեռքերի լվացումը առաջին անգամ հիշատակվել է 348թ.-ին Երուսաղեմում: Լվացումի երկրորդ մասը՝ խոստովանություն և արձակում, հայկական Պատարագի մեջ է մտել 13-րդ դարից և որդեգրված է հռոմեական ծեսից, և առաջին անգամ ի հայտ է եկել 14-րդ դարի վերջին:
Լվացումի արարողությամբ և աղոթքներով մարդեղության պարագան և Քրիստոսի աշխարհ գալուստն է նվիրագործվում: Մարդեղության պարագան կամ պատճառը մարդու մեղքն է և որին իբրև հետևանք՝ զղջման անհրաժեշտությունը:
Լվացումից հետո պատարագիչ քահանան Աստվածածնի բարեխոսությամբ խնդրում Տիրոջը լսելու իր աղաչանքները, շրջվում է դեպի ժողովուրդը, խոստովանում իր մեղքերը և խնդրում բոլորին աղոթել, որ Տերը ների իրեն և արժանացնի Աստծո ներկայության, որպեսզի ինքը ժողովրդին առաջնորդի ժամապաշտության. «Խոստովանում եմ Աստծո, Սուրբ Աստվածածնի և բոլոր սրբերի առաջ ու ձեր ներկայությամբ, ով հայրեր ու եղբայրներ, իմ գործած բոլոր մեղքերը, որովհետև մեղանչեցի խորհրդով ու գործով և այն բոլոր մեղքերով, որոնք մարդիկ գործում են, որոնց համար մեղա՜, մեղա՜ եմ ասում և աղաչում եմ ձեզ, բոլորդ ինձ համար Աստծուց թողություն խնդրեցեք»: Ի պատասխան, դասից մի ուրիշ քահանա մոտենում է պատարագչին և խնդրում Աստծո ողորմությունը՝ թողություն շնորհելու նրա մեղքերին:
Պատարագիչը, թողություն ստանալով, օրհնում է ժողովրդին՝ նրանց համար էլ ինքն է հայցում հանցանքների թողություն:
Այս օրինակով էլ ժողովուրդը մինչև հաղորդվելը պետք է մաքրվի՝ խոստովանելով իր մեղքերը, և նոր միայն հաղորդվի: Այս մասին Աստվածաշնչում կարդում ենք. «Եթե քո ընծան Սեղանի վրա բերես և այնտեղ հիշես, թե քո եղբայրը քո դեմ բան ունի, քո ընծան թող Սեղանի առաջ և գնա սկզբում հաշտվիր եղբորդ հետ ու հետո արի, որ քո ընծան մատուցես» (Մատթեոս 5:23-24):
Այդ պահին դպիրներն ու ժողովուրդը պատարագչից խնդրում են. «Մեզ ևս հիշիր Աստծո անմահ Գառի առջև», որին պատարագիչը պատասխանում է. «Հիշված կլինեք Աստծո անմահ Գառի առջև»:
Նախամուտ
Խոստովանելուց հետո պատարագիչը՝ սրբված սրտով և խղճով, դպիրների և սարկավագի հետ սաղմոսելով, բարձրանում է բեմ՝ դեպի Սուրբ Սեղան: Հասնելով խորանի առջև՝ պատարագիչը բարձր ձայնով, եղանակավոր աղոթում է. «Ի յարկի քում սրբութեան» աղոթքը, որից հետո վարագույրը փակվում է, և դպիրները սկսում են ծանր եղանակով մեղեդիներ կամ տաղեր երգել:
Այստեղ վերջանում է մարմնավոր ու հոգևոր պատրաստությունը և անցնում են ընծաների պատրաստությանը:
Առաջադրություն
Ընծաների պատրաստությունն սկսվում է հացի և գինու օրհնությամբ, որ կոչվում է «Առաջադրություն»:
Մինչ դպիրները երգում են, փակված վարագույրի հետևում քահանան, Սուրբ Սեղանի առջև երկրպագելով, գլխաբաց աղոթում է Սբ. Գրիգոր Նարեկացու հեղինակած Սուրբ Հոգուն ուղղված աղոթքը: Աղոթքով քահանան հայցում է Սուրբ Հոգու գործակցությունն ու օգնությունը՝ Խորհուրդը կատարելու: Ինչպես նշում է Հովհաննես Արճիշեցին, այս աղոթքում Որդին պատարագվում է, Հայրը՝ հոժարում, իսկ Սուրբ Հոգին՝ որպես Հորը և Որդուն կամակից, մեզ սրբելով՝ պատրաստում է ճաշակելու Անմահ Գառին: Իսկ եթե պատարագիչը եպիսկոպոս է, դպիրները երգում են «Ընտրեալդ յԱստուծոյ» տաղը, այդ ընթացքում պատարագիչը, Սուրբ Սեղանի առջև ծնրադրած, ծածուկ կարդում է Սբ. Գրիգոր Նարեկացու աղոթքը, իսկ հետո դպիրները եղանակում են օրվա պատշաճ մեղեդին:
Այս պահին, մինչ մեղեդու ավարտը, որ տևում է ավելի քան տասը րոպե, հավատացյալները իրենք ևս կարող են ծածուկ աղոթել Սբ. Ներսես Շնորհալու «Հավատով խոստովանիմ»-ը կամ որևէ այլ աղոթք: Ներկաները պետք է նորոգեն նվիրվելու իրենց գիտակցությունը և ուխտեն հպատակվել Աստծո կամքին՝ իրենց անձերն Աստծուն հանձնելով: Պետք է աղոթեն, որ Աստված ընդունի իրենց նյութական և հոգևոր ընծան՝ արժանացնելով երկնային գթության:
Սուրբ Գրիգոր Նարեկացու աղոթքները կարդալուց հետո, քահանան գնում է ընծայարան և պատրաստում սպասը: Սարկավագը Քրիստոսի խաչելության պատկերով Նշխարը տալիս է պատարագչին, ով աղոթելով այն դնում է մաղզմայի վրա (այն մի հարթ պնակ է, որի մեջ Սուրբ Պատարագի ընթացքում քահանան ամփոփում է Սուրբ Հաղորդության Նշխարը՝ Փրկչի Մարմինը)՝ ասելով. «Մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի հիշատակի համար»: Այնուհետև, գինին խաչաձև լցնելով սկիհի մեջ (Սուրբ Պատարագի ժամանակ օգտագործվող այն սրբազան բաժակն է, որի մեջ լցնում են կարմիր անապակ գինին՝ նվիրագործելու համար), ասում է. «Մեր Տեր Աստծո և Փրկչի՝ Հիսուս Քրիստոսի փրկագործ տնօրինության հիշատակի համար»:
Քահանան ծածուկ ասում է Սբ. Հովհան Ոսկեբերանի աղոթքը, խնդրելով, որ Տերն օրհնի հացն ու գինին, հիշի թե՛ Սուրբ Պատարագ մատուցողներին և թե՛ նրանց, որոնց համար մատուցվում է Սուրբ Պատարագը, ինչպես նաև քահանան խնդրում է, որ ինքն անդատապարտ մնա աստվածային խորհրդի քահանայագործության մեջ: Պատարագիչն աղոթքում խոստովանում է իր տկարությունը և անհամարձակ լինելը, որի համար խնդրում է ուժ, կարողություն և համարձակություն:
Աղոթքի ավարտին պատարագիչը մաղզման դնում է սկիհի վրա, «Տեր թագաւորեաց վայելչութիւն զգեցաւ» սաղմոսով ծածկում այն զարդանախշ քողով և երեք անգամ խաչակնքելով՝ ասում. «Սուրբ Հոգին կգա քեզ վրա և Բարձրյալի զորությունը հովանի կլինի քեզ» (Ղուկաս 1:35): Այս խոսքն ասել է Գաբրիել հրեշտակապետը՝ Սուրբ Կույս Մարիամին ավետելիս: Ապա, քահանան սկիհը դնում է որմնախորշի մեջ՝ մինչև Ճաշու Ժամի վերջավորությունը: Սարկավագը բուրվառը տալիս է քահանային՝ կանգնելով նրա կողքին:
Այս ընթացքում խորանի սպասավորները վառում են խորանի մոմերը և պատրաստվում թափորին:
Խնկարկություն
Քահանան, «Խունկ մատուցանեմ առաջի Քո Քրիստոս» ասելով, բուրվառով խնկարկում է ընծան և այդպես գալիս Սուրբ Սեղանի առաջ: Վարագույրը բացվում է, քահանան, դպիրների և սարկավագների ընկերակցությամբ խնկարկելով, ցած է իջնում բեմից՝ հանդիսավոր թափորով շրջելով ժողովրդի մեջ, խնկարկելով սրբապատկերները, ժողովրդին, ամբողջ եկեղեցին: Յուրաքանչյուր հավատացյալ համբուրում է նրա ձեռքի խաչը ու խնդրում աղոթել իր համար՝ ասելով. «Հիշիր ինձ Աստծո Անմահ Գառի առջև»: Ավարտելով խնկարկությունը՝ քահանան կրկին բարձրանում է խորան և երկրպագում Սուրբ Սեղանին: Այս մասը կոչվում է «Աշխարհագալոց»: Այն խորհրդանշում է Հիսուս Քրիստոսի մարդեղացումը՝ երկնքից իջնելը, աշխարհի վրա շրջելն ու կրկին երկինք բարձրանալը: Ինչպես Քրիստոսը երկնքից երկիր իջավ, այդպես էլ քահանան խորանից իջնում է ժողովրդին օրհնելու:
Այս ընթացքում դպիրները, մինչև քահանայի խորան վերադառնալը, երգում են խնկարկության շարական:
Հովհաննես Արճիշեցին իր «Մեկնություն Պատարագ»-ի գրքում խնկարկության մասին մեկնում է. «Քահանայի սուրբ Սեղանի շուրջ խնկարկելը, այնտեղից իջնելը, ժողովրդին խնկարկելն ու դարձյալ նույն տեղը վերադառնալը այս է նշանակում: Քահանան պատկերն է Քրիստոսի, թեպետև բարձրագույն է Աստծո Որդու երանությունը, սակայն Նա եկավ ու իջավ մեր մեջ՝ վերցնելով ամեն ինչ մեր նվաստ բնությունից, բացի մեղքերից և համբարձվեց Իր սեփական տեղը՝ հայրական ծոցը: Սույնպես և քահանայապետը, նմանվելով Քրիստոսին, գալիս և անցնում է ամենքի միջով, մինչև իսկ հետիններին հավասարվում և ապա վերադառնում ու մտնում է իր տեղը՝ Սուրբ Խորանը: Իսկ խունկը նշանակում է Քրիստոսի նախախնամական զորությունը, որ այնտեղից՝ ի վերուստ, սեղանից է գալիս և անցնում ամենքի միջով՝ խնամելով բոլոր արարածներին, սակայն Ինքն ամենքին անհասանելի է մնում և Իրեն միայն հասանելի: Սույնպես և խնկարկությունը սեղանից եկավ և դարձյալ սեղան վերադարձավ»:
Սուրբ Պատարագի սկզբի խնկարկությունը նաև նվիրատվություն է Քրիստոսին, Նրա մեր մեջ հայտնվելուն, այդ պատճառով Քրիստոսին խորհրդանշող պատարագիչը, երբ իջնում է մարդկանց մեջ, սարկավագը խնկարկում է նրա ճանապարհը, իսկ ժողովուրդը, որպես իր աղոթքի խորհրդանիշ, խունկ է նվիրում: Արևելքից եկած երեք մոգերը մանուկ Քրիստոսին երեք ընծաներ էին բերել, որոնցից մեկը կնդրուկն էր՝ խունկը, որն ընծայեցին որպես Աստվածության, մարդու և Աստծո հաշտության և որ Նրանից բուրած անուշահոտությամբ լուծարվի մահվան հոտը, որ բուրեց Ադամից:
Խնկարկությունը այստեղ խորհրդանշում է շնորհների բաշխումը հավատացյալներին: Խունկն աղոթքի հաճության նշան է: Ինչպես խունկն անուշ բույր ունի և հաճելի է մարդկանց, այնպես էլ սրտից բխած աղոթքն է հաճելի Աստծուն:
Պատարագի առաջին մասը՝ Պատրաստությունը, ավարտվում է թափորով՝ խնկարկության արարողությամբ:
Օգտագործված գրականության ցանկ՝
- Պատարագամատոյց Հայաստանեայց եկեղեցւոյ,
- Հովհաննես Արճիշեցի, «Մեկնություն Պատարագի», Սբ. Էջմիածին, 1999թ.
- Պատարագամատոյց ըստ արարողութեան Հայաստանեայց Առաքելական Սուրբ եկեղեցւոյ, Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածին, 2002թ.
- Վաչե ծ. վրդ. Իգնատիոսյան, «Մեր Ս. Պատարագը», Երևան, 1999թ.
- Անդրանիկ ծ. վրդ. Կռանեան, «Հայ ծիսական պաշտամունքը», Պեյրութ, 2001թ.
- Տիրան արքեպիսկոպոս Ներսոյեան, «Համառօտ մեկնութիւն Պատարագամատոյցի Հայաստանեայց Առաքելական ուղղափառ եկեղեցւոյ», Փարիզ, 1999թ.
- Նորայր արք. Պողարեան, «Ծիսագիտութիւն», Նյու Յորք, 1990թ.
- Խորէն աւագ քահանա Փէհլիվանեան, «Համառօտ բացատրութիւն տօնից եւ ծիսից Հայաստանեայց Առաքելական Ուղղափառ Սբ. Եկեղեցւոյ», Կ. Պոլիս, 1898թ.
- Վահե սարկավագ Թորոսյան, «Արդի պատարագամատույցի ծածուկ աղոթքները հայ մեկնողական գրականության մեջ», մագիստրոսական թեզ, Սբ. Էջմիածին, 2015թ.
- Ղեւոնդ արքեպիսկոպոս Չէպէյեան, «Հայ եկեղեցւոյ եօթը խորհուրդները», Անթիլիաս-Լիբանան, 1988թ.
Կազմեց Կարինե Սուգիկյանը