Հոգևոր դատողության կարևորությունը

Հատկապես ճգնակյաց սուրբ հայրերը հոգևոր կյանքում ամենից վեր դասում են հոգևոր դատողությունը: Այն Աստծո կողմից տրված առանձնահատուկ պարգև է, որը մարդուն օժտում է Աստծու պատվիրանները կատարելու ունակություն, առաքինություններն ավելի լավ իրագործելու և Աստծո կամքին համապատասխան բարի գործ կատարելու կարողություն: Այս պարգևը տրվում է մեծ հոգևոր սխրանքներից հետո, սակայն դրան հնարավոր է հասնել հնազանդության ճանապարհով, որը, ինչպես սուրբ հայրերն ասում են, խոնարհության և դատողության մայրն է: Առանց հոգևոր դատողության մնացյալ առաքինությունները նմանվում են մեծ, գեղեցիկ առագաստանավի, սակայն առանց նավապետի: Եվ փոթորիկների ժամանակ այդ առագաստանավն՝ առանց նավապետի, ծովի հուժկու ալիքներից այս ու այն կողմ է տարուբերվում և անորոշության ու ժայռերին բախվելու վտանգի առջև կանգնում: Հետևաբար, հոգևոր դատողությունը կարևոր նշանակություն ունի քրիստոնյայի կյանքում:

Հատկանշական է` թե՛ աղոթք, թե՛ պահք, թե՛ բարեգործություն և այլ բարի գործեր, առանց դատողության կարող են նույնիսկ վնաս հասցնել, թե՛ դիմացինին, թե՛ ինքդ քեզ, քանի որ ծածուկ փառամոլությունը կամ մեկ այլ կիրք կարող է ներթափանցել մարդու սիրտը և բարի գործն անարժեք դարձնել հոգևոր կյանքում: Ինչպես օրինակ` սուրբ հայրերն ասում են, որ դևը մոտենում է մի ճգնավորի և ասում` եթե դու ծոմ ու պահք ես պահում ու պարծենում, ես ընդհանրապես չեմ ուտում, եթե դու գիշերները չես քնում ու քեզ կարողունակ զգում, ես ընդհանրապես չեմ քնում: Արդ, պարծենկոտությունը անարժեք և անպտուղ է դարձնում հոգևոր ջանքերը: Առանց հոգևոր դատողության նույնիսկ սերը կարող է վերածվել արևելյան կրոններին հատուկ խոնարհության չարի հանդեպ կամ էլ փոխակերպվել ինչ-որ անորոշ, ցրված, անհիմն, սառը մարդասիրության: Առանց դատողության սիրո վերաբերյալ Հայր Պաիսիոսը նշում է, թե ինչպե՞ս կարելի է շատակեր մարդուն համեղ ուտելիքներ տալ` իբրև սիրո հոգատարություն արտահայտելով: Ոչ թե նրան, այլ ախորժակ չունեցող մարդուն է անհրաժեշտ տալ համեղ ուտելիքներ կամ ինչպե՞ս կարելի է շաքարախտով հիվանդ մարդուն քաղցրավենիք տալ, մի՞թե դա սեր է:

Հունաստանում աշակերտը գալիս է ծեր վանահոր մոտ և ասում, որ իր սիրտը Քրիստոսի սիրով այրվում է և ցանկանում է իր կյանքը տալ հանուն Աստծո: Դրա համար ուզում է գնալ թուրքերի մոտ, քրիստոնեություն քարոզել և ասել, որ Մուհամեդը սխալ է:  Վանահայրը պատասխանում է, որ նախ պետք է հասկանա, թե արդյո՞ք կարող է կրել այն տառապանքները, որոնք թուրքերն իրեն կպատճառեն: Աշակերտը հավաստիացնում է, թե պատրաստ է բոլոր դժվարությունները կրել: Այդ դեպքում վանահայրն ասում է` ահա քեզ մի պատգամ: Եթե լվերը կամ մլակները խայթեն, չհամարձակվես քորել մարմինդ: Աշակերտն ընդունում է այդ պատգամը: Բայց չի անցնում երկու-երեք օր, երբ գալիս է ծեր վանականի մոտ և բողոքում, որ չի կարող տանել այդ փորձությունը: Այդ ժամանակ վանահայրը պատասխանում է` տեսնում ես, թե ինչքան տկար ես. նույնիսկ չես դիմանում մլակների խայթոցին, այդ դեպքում ինչպե՞ս կարող ես տանել տառապանքները հանուն Քրիստոսի: Քո անխոհեմ ցանկությունը չար ոգիների կողմից ուղարկված գայթակղություն է: Եվ աշակերտը հասկանում է, որ սխալվել է, որովհետև իր ուժերից վեր սխրանք էր ցանկացել իրագործել, որն իր մտքում ծնվել էր հպարտությունից և փառասիրությունից: 

Սբ. Հովհան Սինայեցին նշում է, որ հաճախ մեր թշնամիները մեզ այնպիսի մտածում են ուղղում, թե մենք կարող ենք անել ավելին, քան մեր ուժերն են` այսպիսով մարդուն գցելով փորձության մեջ ու ծաղրի առարկա դարձնելով: Սակայն Աստված մարդուն գնահատում է ոչ թե նրա կատարած աշխատանքների համար, այլ մարդու խոնարհության չափով: Երբ հոգևոր դատողությունը բացակայում է, այդժամ բոլոր բարի գործերը հայտնվում են մեր փրկագործության համար անպտուղ լինելու վտանգի մեջ: Հոգևոր դատողություն չունեցող մարդն իր ուժերի չափից ավելին է ձգտում անել. կամ այնպիսի խնդիր է փորձում լուծել, որն անհրաժեշտ չէ, և չի անում այն, ինչ անհրաժեշտ է և օգտակար. կամ անում է օգտակարն այնպես, ինչպես պատահի: Կամ էլ չի նկատում, որ իր բարի գործի ներքո թշնամին է թաքնվում և իրեն մղում փառամոլության, շահամոլության, ինքնահավանության: Այս դեպքում կարող ենք նկատել, թե դրական ուժերն ու կարողությունները մարդիկ որքան են ապարդյուն վատնում` հոգևոր պտուղները կորցնելով հավերժական կյանքի համար: Եվ նույնիսկ աղոթքից ու պահքից են վնասվում` չունենալով հոգևոր դատողություն, այլ իրականում լինում են ամբարտավան` անկարող լինելով խոնարհաբար ստուգել իրենց ուժերի ու կարողությունների չափը, ցուցաբերելով անխոհեմություն:

Պատմում են, որ մի վանական այնպիսի հեզություն էր ցուցաբերում, որ բոլորը զարմանում էին, որովհետև կարողանում էր հեզ և լուռ տանել իր հանդեպ բոլոր անարդարացի պարսավանքները, հանդիմանությունները, վիրավորանքները: Եվ մի անգամ մի հոգևորական հարցնում է, թե ինչպես է քեզ հաջողվում այդպիսի հեզություն ցուցաբերել, համբերել և այդքան անարդարացի պարսավանքներին չպատասխանել: Վանականն ինքնահոգ ու հպարտ պատասխանում է՝ ես բոլորին արհամարհում եմ, որովհետև բոլորն արհամարհելի արարածներ են: Տեսնո՞ւմ եք, թե հոգևոր դատողություն չունեցող մարդն ուր է հասնում. նույնիսկ իր հեզությունը դառնում է ծածուկ հպարտության բույն, այլ ոչ թե խոնարհության պայծառ հոգու կանթեղ: Սուրբ հայրերը նշում են, որ մտքի մաքրագործման շնորհիվ մարդու մոտ վերականգնվում է հոգևոր դատողությունը, որը հոգևոր տեսողություն է: Եվ ինչպիսին մեր հոգևոր կյանքի վիճակն է, այդպիսին էլ մեր հոգևոր դատողությունն է: Սրբակյաց Հովսեփ Վատոպեդացին նշում է, որ մեր հայրերը դատողությունը համարում են բոլոր առաքինություններից վեր: Մենք չենք սխալվի, եթե այն առաջին տեղում համարենք՝ որպես Աստծո կողմից տրված պարգև: Հոգևոր դատողությունը ողջամիտ և անսխալ դատողություն է հասկացությունների և իրերի վերաբերյալ, որոնք համընկնում են ժամանակի, միջոցների, վայրի, հանգամանքների հետ և ծառայում՝ ուսանելի լինելու համար: Այսօրինակ դատողությունը հնարավոր հետևանքների կանխատեսումն է՝ ապագա վտանգներից խուսափելու համար: Այն մտքի բազմակողմանի խորաթափանացելիություն է, որի միջոցով առողջ միտքը կռահում է ապագա իրադարձությունների ընթացքը: Հոգևոր դատողության մասին Հովսեփ Վատոպեդացին խոսելիս առանձնացնում է մի օրինակ, երբ մի քանի մարդ գործում են միևնույն արարքը: Հոգևոր դատողության լույսի ներքո տվյալ արարքի գնահատականների տարբերությունն ակնհայտ է: Չորս հոգի սահմանված ժամանակից շուտ ուտելիք են ուտում: Առաջինն ուտում է, որովհետև սոված էր, երկրորդը՝ բժշկի խորհուրդն է կատարում և ուտում, երրորդն ուտում է, որովհետև ուտելիքը համեղ է թվում և ցանկության գայթակղությանը չի դիմանում: Իսկ չորրորդին դուր էր գալիս անժուժկալ և քմահաճ կյանք վարել, դրա համար էլ ուտում է: Մի՞թե կարելի միևնույն գործողությունը, արարքը կատարած չորս անձանց միևնույն գնահատականը տալ: Սուրբ հայրերն ասում են, որ հոգևոր դատողությունը տրվում է նրան, ով ձգտում, գործում և աշխատում է այդ ուղղությամբ: Կարդում է Սուրբ Գիրքը, սուրբ հայրերի երկերը, ձգտում ապրել հոգևոր կյանքով, հրաժարվել հին, մեղավոր կենցաղից և դառնալ նոր մարդ (Եփես. 4.22-24), ձգտում է կատարել պատվիրանները, ընթանում է հոգևոր խոնարհության և սիրո ճանապարհով, պայքարում է մեղավոր կրքերի դեմ: Արդ, հոգևոր դատողությունը ծնվում է հոգևոր խոնարհությունից, ինքնաքննումից, հեզությունից, սթափությունից, աղոթական կյանքից, հոգևոր կենցաղավարությունից: Այսպիսով, այս դատողությունը յուրահատուկ աստվածային պարգև է, հոգևոր բանականություն, առաքինություն, որը զանազանում է բարին և չարը, ընկալում է Աստծո կամքը, հասկանում է, թե յուրաքանչյուր իրավիճակում ինչպես Աստծո կամքին համապատասխան գործել և կարողանալ զերծ լինել մեղքից Աստծո շնորհի միջոցով: 

 

Պատրաստեց Հովհաննես սրկ. Մանուկյանը

14.12.17
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․