Գրքեր

«Սրտի բերկրանքից ծաղկում է դեմքը, իսկ տրտում հոգին շրջում է թախծոտ»

Լինում են պահեր, երբ մարդ ակտիվ ու եռանդուն գործում է, լինում են պահեր, երբ նա դադարում է այդպիսի եռանդուն գործունեությունը, բայց կան անձինք, ովքեր մշտապես, անկախ հանգամանքներից, եռանդով ու խնդությամբ լեցուն գործում, աշխատում են: Վերջիններս նրանք են, որոնք հասել են հոգևոր բարձր գիտակցության և կյանքում հասկացել ու արժևորել են իրենց գործունեության գլխավոր իմաստն ու նպատակը, և նրանց համար խորթ է ծուլությունը, որը համարվում է յոթ մահացու մեղքերից մեկը:

Էական նշանակություն ունի այն, որ մարդու գլխավոր նպատակը հոգևոր է, որովհետև երկրային բոլոր նպատակներն ու նպատակադրումները ժամանակավոր են, և անձը, կենտրոնանալով դրանց իրագործման վրա, մի օր դրանք կորցնում է կամ էլ` ձանձրանում, որովհետև իր հոգու խաղաղության և կենսախնդության համար երկրային իրողությունները ընդամենը ժամանակավոր իմաստ են ունենում: Ավետարանում Հիսուս հորդորում է. «Գնացեք աշխատեցե՛ք ոչ թե կորստյան ենթակա կերակրի համար, այլ այն կերակրի, որը մնում է հավիտենական կյանքի համար, և որը մարդու Որդին կտա ձեզ, քանի որ նրան իր կնիքով հաստատել է Հայրը՝ Աստված» (Հովհ. 6.27):

Երբ մարդու գիտակցությունը հոգևոր հասունություն է ապրում, այդժամ իր բոլոր նպատակներն ու ծրագրերն իրագործում է հանուն Աստծո փառքի, ինչպես սբ. Պողոս առաքյալն է ասում. «Արդ, ուտեք, թե խմեք, կամ ինչ էլ անեք, ամեն ինչ արե՛ք Աստծու փառքի համար» (Ա Կորնթ. 10.31), այդժամ մարդու գործունեությունը և նպատակը լեցուն է լինում եռանդով և ջանասիրությամբ, որպեսզի գործի հանուն Աստծո փառքի` ունենալով անսպառ հոգևոր խնդություն, սրտի բերկրանք ու զորություն իր հոգում: Առակաց գիրքն ասում է. «Սրտի բերկրանքից ծաղկում է դեմքը, իսկ տրտում հոգին շրջում է թախծոտ» (Առակ. 15.13): Սբ. Պողոս առաքյալը զգուշացնում է, որ աշխարհի տրտմությունը մահ է առաջ բերում (Բ Կորնթ. 7.10): Սուրբ Գիրքը խորհուրդ է տալիս օրինակ վերցնել աշխատասեր մրջյունից և մեղվից (Առակ. 6.6-11): Մեղվի մասին խոսելիս նշում է. «Կամ մեղվի մո՛տ գնա, տե՛ս, թե ինչպե՜ս գործունյա է նա և թե ինչպիսի ջանասիրությամբ է գործում, որի վաստակը մատուցում են թագավորներին և տնանկներին՝ բժշկության համար։ Թեպետև թույլ է ուժով, բայց սիրելի է ու մեծարելի բոլորի համար, որովհետև ինքը հարգեց իմաստությունը և արժանի եղավ հարգանքի» (Առակ. 6.8): Հիսուս երեք ծառաների առակի մեջ ցույց է տալիս անգործունյա մարդու բնորոշումը` կոչելով չար և ծույլ ծառա (Մատթ. 25.26): Այսպիսով տեսնում ենք, որ Ավետարանում ծուլությունը նույնպես ընդունելի չէ և դատապարտելի է:

Հասկանալու համար, թե ինչու են մարդիկ մատնվում ծուլության, անհրաժեշտ է տեսնել դրդապատճառները, որոնք հիմնականում թաքնված են տրտմության, ցանկասիրության, ձանձրույթի, վհատության, հուսահատության մեջ և այլն, իսկ ավելի խորքային իմաստով` մարդու հոգում գործող հպարտության մեջ: Մեր ժամանակների մարտահավերներից մեկը ծուլությունն է, որովհետև ժամանակակից աշխարհի տեխնոլոգիական զարգացումները մարդուն կտրում են անհրաժեշտ ֆիզիկական աշխատանքից և առաջարկում չափից ավելի հարմարավետություններ, որոնք էլ մարդուն ծուլության են մատնում: Այդ պատճառով Երկնային Նախախնամությունը երբեմն թույլ է տալիս, որ մարդ ենթարկվի փորձությունների, դժվարությունների, հիվանդությունների, որպեսզի արթնություն ապրի և ծուլության մատնող հարմարավետության շղթաներից զերծ լինի` ձեռք բերելով հոգևոր, ներքին ազատություն և սթափություն: Մյուս կողմից` ծուլությունը ծնվում է հոգու տրտմությունից և ձանձրությունից: Ծայրահեղ տրտմության մեջ հայտնված մարդուն դևերը տիրապետում են հենց տրտմության միջոցով: Ըստ Եվագր Պոնտացու՝ տրտմությունն ու ձանձրությունը նույն երևույթն են, որովհետև տրտմությունը բարու պակասից է, իսկ ձանձրությունը` բարիքի ավելցուկից: Դրա համար այն ծուլություն է կոչվում: Այն երկու դեպքում է արտահայտվում` նախ, երբ մարդը հեռանում է հոգևոր բարուց և այն գործելուց, այսինքն` պահք պահելուց, աղոթելուց և այլ բարի գործեր գործելուց և ծուլանում է, որի պատճառով կոչվում է տրտմություն: Երկրորդ` երբ հեշտալին, այսինքն` մարմնին հանգիստ է ցանկանում, ուստի բարին գործելուց ծուլանում է, որի պատճառով կոչվում է ձանձրություն: Իսկ սբ. Նեղոս Սինայեցին նշում է. «Տրտմությունը անձի տխրությունն է, որը բաղկացած է բարկության և իրերի պակասության խորհուրդներից»: Եվ կարդալով սուրբ հայրերի գրվածքները նկատում ենք, որ ծուլությունն իրոք սերտորեն առնչվում է տրտմության և ձանձրության հետ: Սբ. Ամբրոսիոս Օպտինացին ասում է, որ ձանձրույթը տրտմության թոռն է և ծուլության աղջիկը: Եվ որպեսզի այն վանես, ջանադրությամբ աշխատիր, աղոթիր և մի ծուլացիր, այդ ժամանակ ձանձրույթը կանցնի և եռանդը կժամանի: Եթե այդ ամենին համբերություն և խոնարհություն ավելացնես, այդժամ շատ չարիքներից կձերբազատվես: Տրտմության դեմ առաջարկում է համբերություն, սաղմոսերգություն և աղոթք: Նաև այսպես է նկարագրում` տրտմությունը նույն ծուլությունն է, սակայն դրա ավելի ծանր վիճակում: Տրտմությունից մարմինը տկարանում է, մարդ հոգով ընկճվում է: Աշխատելու, աղոթելու ցանկություն չի առաջանում, մարդը եկեղեցի է գնում անփութությամբ և ամբողջովին տկարանում է: Պատմում են, որ մի ճգնավոր անապատում էր ապրում, որը ջրհորից երկու մղոն հեռու էր գտնվում: Երբ մի օր ջուր էր հանում, տրտմության մեջ է ընկնում և ասում. «Ի՞նչ իմաստ ունի ջրից այսքան հեռու ապրելը: Կգնամ, ջրին ավելի մոտ կմնամ»: Այս ասելուց հետո շրջվում է և տեսնում, որ ինչ-որ մեկը գալիս է  իր հետևից և ավազի վրա իր քայլերն է հաշվում: Ճգնավորը հարցնում է նրան, թե դու ո՞վ ես: Եկվորը պատասխանում է. «Ես Տիրոջ հրեշտակն եմ, ուղարկվել եմ քո քայլերը հաշվելու և դրա համար վարձատրություն տալու»: Երբ ճգնավորը սա լսում է, ոգևորվում և եռանդով է լցվում, և հինգ մղոն չափով ջրից ավելի հեռու վայրում բնակություն հաստատում»:

Ծուլությունը չեզոքացնելու հարցում մեծ դերակատարություն ունի աշխատասիրությունը, որը վանում է ծուլությունը և իմաստավորում մարդու կյանքը: Սբ. Հովհան Ոսկեբերանն ասում է. «Աղքատությունը ստիպում է աշխատել, այլ ոչ թե գողանալ: Գողությունը տեղի է ունենում ծուլությունից, աղքատությունը մղում է ոչ թե գողության, այլ աշխատասիրության, և այսպես, գողության պատճառը անհոգությունն է»: Պողոս առաքյալը հորդորում է հեռու մնալ ծուլությունից և երբեք չծուլանալ, նույնիսկ ասում է, թե ով չի ուզում աշխատել, թող հաց էլ չուտի (Բ Թեսաղ. 3.6-10): Եվ այսպես է շարունակում. «Արդ, ձեզնից ոմանց մասին լսում ենք, թե ծույլ կյանքով են ապրում, որևէ գործ չեն անում, այլ ծույլ-ծույլ շրջում են՝ դատարկ բաներով հետաքրքրվելով։ Այդպիսիներին պատվիրում ենք և հորդորում Տեր Հիսուս Քրիստոսով, որ աշխատեն հանդարտությամբ և իրե՛նց հացն ուտեն» (Բ Թեսաղ. 3.11-12):

Եթե մարդ ձգտի միշտ պահպանել հոգևոր խնդությունը, ուրախ լինի, մշտապես աղոթի և ամեն ինչի համար Աստծուն գոհություն հայտնի, ծուլությունը կհաղթահարի, ինչպես առաքյալն ասում է. «Ուրա՛խ եղեք միշտ, անդադար աղոթեցե՛ք, ամեն ինչում գոհությո՛ւն մատուցեցեք, որովհետև ա՛յդ է Աստծու կամքը ձեզ համար ի Քրիստոս Հիսուս» (Ա Թեսաղ. 5:16-18):

 

 

Պատրաստեց Հովհաննես Մանուկյանը

24.10.18
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․