22 Նոյեմբեր, Ուր, Հինանց պահքի Ե օր

Սուրբ Գիրքը չընթերցողների մասին

Իմ ժո­ղո­վուր­դը նման­վեց նրան, ով ի­մա­ցություն չու­նի. քա­նի որ դու մեր­ժե­ցիր ի­մա­ցությու­նը, Ես էլ քեզ կմեր­ժեմ (Օ­սեե Դ 6)։

Ին­չո՞ւ ենք ան­փույթ հոգևո­րի նկատ­մամբ և Սուրբ Գրքի ըն­թերց­վածք­նե­րին ու­շադ­րություն չենք դարձ­նում, ո­րի պատ­ճա­ռով Աստ­ված հա­կա­ռակ­վե­լով` տան­ջում է մեզ: Ո­րով­հետև մենք օ­տա­րո­տի հո­գով ծան­րա­բեռ­նե­ցինք մեր միտ­քը և խար­խա­փում ենք, ինչ­պես խա­վա­րում: Մե­կը ո­րո­վայ­նին է ծա­ռա­յում իբրև խու­ժու­դուժ տիկ­նոջ և սպա­սա­վո­րում, ինչ­պես Աստ­ծուն, մե­կը պար­ծե­նում է ա­նա­ռա­կությամբ, ու­րի­շը չի ճա­նա­չում պոռն­կության տռփան­քը և, մարմ­նի ցան­կությամբ գեր­ված, խո­զի օ­րեն­քով թա­վալ­վում է ցե­խի մեջ, մեկ ու­րի­շը ծա­ռա­յում է կռա­պաշ­տությա­նը և կոր­ծա­նող ար­ծա­թին, իբրև տի­րոջ` հարկ է տա­լիս, իսկ ո­մանք էլ, հետևե­լով ա­տե­լությա­նը, ո­խա­կա­լությա­նը, նա­խան­ձին, եղ­բո­րը զրպար­տե­լուն կամ էլ ա­նօ­րի­նություն­նե­րին, անձ­նա­տուր են լի­նում մարմ­նա­կա­նին` զրկվե­լով ճշմա­րիտ Հո­գուց, այ­սինքն` Սուրբ Գրքի ըն­թեր­ցա­նությու­նից: Եվ չեն ի­մա­նում, որ բո­լոր չա­րիք­ներն ա­նու­սությու­նից են ներս թա­փան­ցում և ա­պա­կա­նում հո­գին: Այս­պի­սի ժանտ մար­դիկ ոչ միայն չեն ըն­թեր­ցում, այլև Ս. Գիրք ըն­թեր­ցելն ա­վե­լորդ գործ են հա­մա­րում:

Արդ, այս­պի­սիք ող­բի ու ար­տա­սուք­նե­րի են ար­ժա­նի, քան­զի, կույր լի­նե­լով, զրկվում են ար­դա­րության Ա­րե­գա­կի ճա­ռա­գայթ­նե­րից և պատժ­վում (Սար­գիս Շնոր­հա­լի):

Ինչ­պես որ ար­հեստն իր գոր­ծե­րով է կա­տար­յալ լի­նում, և ար­հես­տա­վո­րը, որ­քան էլ հմուտ լի­նի, ա­ռանց գոր­ծե­րի ոչն­չի չի կա­րող հաս­նել, այդ­պես էլ քրիս­տո­նեությու­նը, որ ա­մե­նա­մեծ ար­հեստն է, իր գոր­ծե­րով կա­րող է կա­տար­յալ լի­նել: Իսկ քրիս­տո­նեության գոր­ծի­քը Աստ­վա­ծա­շունչ Մատ­յա­նի խոս­քերն են. պետք է և պատ­շաճ է բո­լո­րին դրանք այն­քան ի­մա­նալ, որ ու­րիշ­նե­րից սո­վո­րե­լու կա­րիք չզգաց­վի, քան­զի ան­սուտ է Քրիս­տո­սի խոս­քը. «Փնտրե­ցե՛ք և կգտնեք, բա­խե­ցե՛ք, և կբաց­վի ձեր ա­ռաջ» (Մատթ. Է 7): Սա­կայն շա­տե­րը բա­զում պատ­ճառ­ներ են բե­րում, ինչ­պես` ե­րե­խա­նե­րին մե­ծաց­նե­լը, կա­նանց հոգ­սե­րը հո­գա­լը, թա­գա­վո­րա­կան հար­կե­րը, և այդ իսկ պատ­ճա­ռով հանձն չեն առ­նում այդ­պի­սի աշ­խա­տություն:

Ուս­տի ա­ղա­չում ենք, որ երբ ու­րիշ­նե­րից խոս­քե­րը լսեք, հո­ժա­րությա՛մբ մ­տա­պա­հեք, գեթ այն­չափ, որ­չափ հոգ եք տա­նում նյու­թա­կան բա­ներ կու­տա­կե­լու մա­սին: Թե­պետ ան­հա­րիր է այս հա­մե­մա­տությու­նը, սա­կայն նույն­քան սեր ցու­ցա­բե­րեք խոս­քը լսե­լու հան­դեպ, քան­զի Սուրբ Գրքի չի­մա­ցության պատ­ճա­ռով բյու­րա­վոր չա­րիք­ներ են պա­տա­հում: Ինչ­պես որ ոչ ոք չի կա­րող ա­ռանց լույ­սի ու­ղիղ գնալ, այդ­պես էլ նրանք, ով­քեր չեն հա­յում աստ­վա­ծա­յին Գրքե­րի ճա­ռա­գայթ­նե­րին, հա­նա­պազ մե­ղան­չում են (Բար­սեղ վար­դա­պետ Ճոն):

Ա­վե­տա­րա­նը նկա­րագ­րությունն է նոր Մար­դու հատ­կություն­նե­րի, ո­րը երկ­նա­վոր Տերն է (հմմտ. Ա Կորնթ. ԺԵ 47-48): Այս նոր Մար­դը բնությամբ Աստ­ված է: Իր սուրբ ցե­ղի մարդ­կանց, ով­քեր հա­վա­տում են Ի­րեն և Ի­րե­նով կեր­պա­րա­նա­փոխ­վում, Նա շնոր­հով դարձ­նում է աստ­ված­ներ:

Դուք, որ թա­վալ­վում եք մեղ­քե­րի գար­շա­հոտ ու կեղ­տոտ ճահ­ճում, հա­ճե­լի եք գտնում այն: Բարձ­րաց­րե՛ք ­ձեր գլուխ­նե­րը, նա­յե՛ք ­ջինջ երկն­քին. այն­տեղ է ձեր տե­ղը: Աստ­ված ձեզ պարգևում է աստ­ված­նե­րի ար­ժա­նա­պատ­վություն, իսկ դուք, մեր­ժե­լով այն, ընտ­րում եք այլ բան` կեն­դա­նի­նե­րի ար­ժա­նա­պատ­վություն, այն էլ` ա­մե­նա­պիղծ: Ուշ­քի՛ ե­կեք: Թո­ղե՛ք ­ժան­տա­հոտ ճա­հի­ճը, սրբա­գործ­վե՛ք ­մեղ­քե­րի խոս­տո­վա­նությամբ, մաք­րա­գործ­վե՛ք­ ա­պաշ­խա­րության ար­տա­սուք­նե­րով, զար­դար­վե՛ք ­խան­դա­ղա­տան­քի ար­ցունք­նե­րով, վե՛ր ­կա­ցեք հո­ղից, բարձ­րա­ցեք եր­կի՛նք. ձեզ այն­տեղ կտա­նի Ա­վե­տա­րա­նը: «Քա­նի դեռ լույ­սը ձեզ հետ ու­նեք», այ­սինքն` Ա­վե­տա­րա­նը, որ­տեղ Քրիս­տոսն է, «հա­վա­տա­ցե՛ք ­լույ­սին, որ­պես­զի լույ­սի որ­դի­ներ լի­նեք» (Հովհ. ԺԲ 36) (ս. Իգ­նա­տի Բրյան­չա­նի­նով):

Արդ­յոք մա­քո՞ւր եք դուք, արդ­յոք սուրբ և կա­տար­յա՞լ եք ա­ռանց Ա­վե­տա­րանն ըն­թեր­ցե­լու և այս հա­յե­լու մեջ նա­յե­լու կա­րի­քը չու­նե՞ք: Թե՞ շատ այ­լան­դակ եք հո­գով և վա­խե­նում եք ձեր այ­լան­դա­կությու­նից: «Մո­տե­ցե՛ք ­Տի­րոջն ու լո՛ւյս­ ա­ռեք, և թող ձեր ե­րե­սը չա­մա­չի» (Սաղմ. ԼԳ 6) (ս. Իոան Կրոնշ­տադտս­կի):

Ան­միտ է նա, ով չի ի­մա­նում Աստ­ծու կամ­քը և ըստ ի­րեն ի­մաս­տուն է, ով գոր­ծում է սե­փա­կան մտա­ծո­ղությամբ` հա­վա­տով չհա­մա­պա­տաս­խա­նեց­նե­լով իր գոր­ծե­րը Տի­րոջ խոս­քե­րին:

Նախ` նրա մտա­ծո­ղության մեջ ո­չինչ չի հա­մար­վի բա­րի, և նա ո­չինչ չի խոր­հի սկզբունք­նե­րի մա­սին, ե­թե նա­խա­պես Տի­րոջ պատ­վի­րան­նե­րով չի­մաստ­նա­նա Աստ­ծու կամ­քին հա­մա­պա­տաս­խան թե՛ խոս­քե­րի և թե՛ գոր­ծե­րի մեջ... Քան­զի «մենք ան­ձամբ մեզ­նից որևէ բան խոր­հե­լու կա­րող չենք, այլ Աստ­ծուց է մեր կա­րո­ղությու­նը» (Բ ­Կորնթ. Գ 5), Ով մար­դուն գի­տությու­նը սո­վո­րեց­րեց (ս. Բար­սեղ Կե­սա­րա­ցի)*:

Սի­րով ջամ­բենք հոգևոր ստինք­նե­րի խոս­քի կա­թը և հո­ժա­րությամբ զմայլ­վենք Սուրբ Հո­գու պարգևնե­րով, որ­պես­զի չմնանք ինչ­պես մի անմ­շակ ու ա­նարդ­յունք ան­դաս­տան, որ միշտ սեր­ման­վում է և սերմ­նա­կո­րույս լի­նում. զո՜ւր­ աշ­խա­տանք և ըն­դու­նա՜յն ­հոգ­նություն:

Այս­պի­սին են ցրված միտք ու զբաղ­ված բարք ու­նե­ցող­նե­րը, ո­րոնց մոտ սպառ­վել է աստ­վա­ծա­յին Կտա­կա­րան­նե­րի ունկնդ­րության սե­րը, ո­րոնք շրջում են աշ­խար­հում, ինչ­պես կույրն ու ակ­նա­զուր­կը: Քան­զի կա՛մ բ­նավ չեն ըն­թեր­ցում և կա՛մ­ ինչ որ ըն­թեր­ցում են, ոչ թե` սի­րով ու փա­փա­գով, այլ` որ­պես հար­կա­դիր մի բան և պարտ­քե­րի հա­տու­ցում: Քան­զի ո­չինչ ա­վե­լի ո­ղոր­մե­լի չէ, քան Սուրբ Գրքի հան­դեպ սի­րո և աստ­վա­ծա­յին պատ­վի­րան­նե­րի վեր­ծա­նության բաղ­ձան­քի սպա­ռու­մը (Խոս­րով Անձևա­ցի):

«Ար­մա­տա­վոր­ված նա­խա­պա­շա­րում­նե­րից է այն կար­ծի­քը, ըստ ո­րի` Աստ­վա­ծա­շուն­չը ծայ­րե­ծայր կար­դա­լը և՛ ձանձ­րա­լի է, և՛ ա­նօ­գուտ,- գրում է մի հե­ղի­նակ: Այս նա­խա­պա­շար­ման ազ­դե­ցության ներ­քո ես մինչև 35 տա­րե­կան դառ­նալս չէի հա­մար­ձակ­վում ձեռ­նա­մուխ լի­նել Կե­նաց Գրքի ու­սում­նա­սի­րությա­նը, թե­պետ այդ ըն­թաց­քում ըն­թեր­ցել էի բա­զում գրքեր, ո­րոնք իս­կա­պես և՛ ձանձ­րա­լի էին, և՛ ա­նօգ­տա­կար: Հի­մա, երբ ար­դեն կար­դա­ցել եմ, հա­մոզ­ված կեր­պով ա­սում եմ, որ Սուրբ Գիրքն ըն­թեր­ցե­լը ձանձ­րա­լի չէ և ծայ­րաս­տի­ճան օգ­տա­կար է, որ Կե­նաց Գրքի չի­մա­ցությու­նը ա­մո­թա­լի տգի­տություն է քրիս­տո­նեա­կան ժո­ղո­վուրդ­նե­րի մտա­վո­րա­կա­նության հա­մար, և որ հենց այս­տեղ է ամ­փոփ­ված մարդ­կա­յին բա­նա­կա­նությա­նը մատ­չե­լի ա­մե­նա­կուռ աշ­խար­հա­յաց­քը, ա­մե­նավ­սեմ տես­լա­կա­նը և ա­մե­նա­կա­տար­յալ բա­րո­յա­կա­նությու­նը»:

Աստ­ծու խոս­քի ունկնդ­րությունն ու ըն­թեր­ցա­նությու­նը թե՛ անց­յա­լում և թե՛ այ­սօր դի­մադ­րության է հան­դի­պում, այն է` լսող­ներն ու ըն­թեր­ցող­նե­րը չեն կա­տա­րում Աստ­ծու խոս­քը, չեն ուղղ­վում, ո­րով ա­ռա­վել են դա­տա­պարտ­վում. «Այն ծա­ռան, որ գի­տե իր տի­րոջ կամ­քը, բայց նրա կամ­քի հա­մա­ձայն չի պատ­րաս­տի, շատ ծեծ կու­տի» (Ղուկ. ԺԲ 47): Նման թյու­րի­մա­ցության դեմ ա­ռար­կել է դեռևս ­Տի­մո­թեոս Ա­լեք­սանդ­րա­ցին. «Ե­թե չենք էլ կա­տա­րում, ա­պա չենք էլ կա­րող մեր ան­ձե­րը չհան­դի­մա­նել նրա հա­մար, որ լսե­լով` չենք հնա­զանդ­վում: Սե­փա­կան ան­ձի հան­դի­մա­նությու­նը փրկության մասն է: Հոգևոր ըն­թեր­ցա­նության օգ­տա­կա­րությա­նը կաս­կա­ծող­ներն ան­տե­սում են այն հան­գա­ման­քը, որ խոս­քը հազ­վա­դեպ է գոր­ծում շո­շա­փե­լի, տեսանելի կեր­պով, այլ գրե­թե միշտ` քիչ-քիչ, աս­տի­ճա­նա­բար, անն­կատ, ինչ­պես սնունդն ու օդն են կազ­դու­րում հի­վան­դին: Հե­թա­նո­սա­կան խա­վա­րի երկ­րում Դա­նիել մար­գա­րեն սի­րում էր բա­ցել դե­պի Ե­րու­սա­ղեմ նա­յող պա­տու­հա­նը: Այն­պես էլ մենք, որ նան­րությամբ գեր­ված հո­գի ու­նենք, պետք է ուղ­ղենք աչքն այն­տեղ, որ­տեղ փայ­լում է Աստ­ծու լույ­սը, և խոնարհեց­նենք ա­կան­ջը դե­պի Աստ­ծու խոս­քը»:

Ա­սա­ցե՛ք­ ինձ՝ ձեզ­նից ո՞վ է, որ քրիս­տո­նեա­կան Գիր­քը տա­նը ձեռքն առ­նե­լով` ու­շադ­րությամբ կար­դում և ջա­նում է ճա­նա­չել Աստ­վա­ծա­շուն­չը: Ոչ ոք չի կա­րող այդ բանն ա­սել իր մա­սին: Շաշ­կի ու զա­ռեր շատ-շա­տե­րի մոտ կգտնեմ, իսկ Աստ­վա­ծա­շունչ ոչ ոք չու­նի, բա­ցա­ռությամբ քչե­րի: Վեր­ջին­ներս էլ նման են Գիր­քը չու­նե­ցող­նե­րին. նրանք թաքց­նում են այն ինչ-որ տեղ կամ պա­հում պա­հա­րա­նում և հոգ չեն տա­նում այն կար­դա­լու մա­սին: Ո՞րն է դրա օ­գու­տը, ա­սա­ցե՛ք­ ինձ: Աստ­վա­ծա­շուն­չը մեզ չի շնորհ­ված նրա հա­մար, որ ու­նե­նանք այն որ­պես գիրք, այլ` որ­պես­զի դրոշ­մենք այն մեր սրտե­րում:

Իսկ ինչ­պե՞ս են նրանք ար­դա­րաց­նում ի­րենց այս հան­ցան­քը: «Ես,- ա­սում է,- վա­նա­կան չեմ, կին ու­նեմ, ե­րե­խա­ներ, տան հոգ­սերն եմ քա­շում»:

Ա­հա թե ինչն է ա­մեն բան վա­րա­կում և կոր­ծա­նում. դուք կար­ծում եք, թե միայն վա­նա­կան­նե՞րն են պար­տա­վոր կար­դալ Աստ­վա­ծա­շուն­չը: Ընդ­հա­կա­ռա­կը, դուք նրան­ցից ա­ռա­վե՛լ դ­րա կա­րիքն ու­նեք:

Հատ­կա­պես ձեզ` աշ­խար­հա­կան­նե­րիդ է հար­կա­վոր այս բժշկությու­նը, քան­զի ապ­րում եք աշ­խար­հում և ա­մեն օր հար­ված­ներ ստա­նում. մեկ կինդ է քեզ զայ­րաց­նում, մեկ` տղադ վրդո­վեց­նում ու ցա­սումդ ա­ռաջ բե­րում, մեկ` հե­տապն­դում է հա­կա­ռա­կորդդ, մեկ` նա­խան­ձում ըն­կերդ... Հա­ճախ կա՛մ ս­պառ­նում է դա­տա­վո­րը, կա՛մ­ աղ­քա­տությունն է ընկ­ճում, կա՛մ ­հա­րա­զա­տիդ կո­րուստն է վշտաց­նում, կա՛մ­ եր­ջան­կությունն է հպար­տաց­նում, կա՛մ­ էլ դժբախ­տությունն է ճնշում քեզ: Կարճ ա­սած` մեզ ա­մեն կող­մից պա­շա­րում են բա­զում պա­տու­հաս­ներ ու ա­նա­խոր­ժություն­ներ, ո­րոնք ան­խու­սա­փե­լիո­րեն մղում են հոգ­սե­րի, շփոթ­վե­լու, վշտա­նա­լու, ան­հանգս­տա­նա­լու, մե­ծամ­տա­նա­լու: Ա­մեն կող­մից մեզ վրա են սու­րում այն­քան նե­տեր, որ ա­նընդ­հատ Սուրբ Գրքի զրա­հի կա­րիքն ու­նենք, ...քան­զի անհ­նար է, անհ­նար է, ա­սում եմ, որ որևէ մե­կը փրկված լի­նի կամ կա­րո­ղա­նա փրկվել ա­ռանց Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նության:

Ե­թե հարց­նե­լու լի­նեմ, ա­սա­ցեք ինձ, թե ո՞վ այս­տեղ ներ­կա­նե­րիցդ կկա­րո­ղա­նա թե­կուզ մի սաղ­մոս կամ որևէ այլ սուրբգրա­յին հատ­ված ան­գիր ա­սել: Ոչ ոք: Եվ զար­մա­նա­լին միայն դա չէ, այլև այն, որ դուք` հոգևոր գոր­ծե­րում պղերգ­ներդ, սա­տա­նա­յա­կա­նի նկատ­մամբ ա­վե­լի ա­րա­գա­վազ եք, քան հու­րը: Ե­թե հան­կարծ մե­կի մտքով անց­նի հարց­նել ձեզ դի­վա­կան եր­գե­րի, ա­նա­ռակ ու տռփա­լի ե­ղա­նակ­նե­րի մա­սին, ա­պա կհա­մոզ­վի, որ շա­տերն են քա­ջա­տեղ­յակ ու հա­ճույ­քով եր­գում են դրանք: Իսկ ինչ­պես են ար­դա­րա­նում, ե­թե մե­ղադ­րում ես այդ բա­նում: Ես, ա­սում է, վա­նա­կան չեմ, կին ու ե­րե­խա­ներ ու­նեմ և տան հոգ­սերն եմ հո­գում: Ողջ չա­րիքն էլ հենց նրա­նից է, որ կար­ծում եք, թե իբր Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նությու­նը վա­յել է միայն վա­նա­կան­նե­րին, այ­նինչ դուք նրա կա­րիքն ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի շատ ու­նեք: Այս բժշկությու­նը մա­նա­վանդ հար­կա­վոր է աշ­խար­հա­կա­նի հա­մար, ով ապ­րում է աշ­խար­հում և ա­մեն օր նո­րա­նոր հար­ված­ներ ստա­նում: Ուս­տի Աստ­վա­ծաշն­չի ըն­թեր­ցա­նությունն ա­վե­լորդ հա­մա­րե­լը ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի վատ է, քան այն չըն­թեր­ցե­լը: Այդ­պի­սի միտ­քը սա­տա­նա­յա­կան ներշն­չանք է (ս.­ Հով­հան­նես Ոս­կե­բե­րան):

 

* «Ինչ­պես վկա­յում են սուրբ հայ­րե­րը, ճշմար­տա­պես Աստ­ծու կամ­քը փնտրող քրիս­տոն­յա­յի ա­ռա­ջին հատ­կա­նիշն է, սե­փա­կան մտա­ծում­ներն ու կար­ծիք­նե­րը մի կողմ դրած, Աստ­ծու խոս­քի հա­վա­տա­րիմ սերտ­մանն ու յու­րաց­մա­նը տրվե­լը» (Տիգ­րան Խա­չատր­յան, Գան­ձասար, Ա հա­տոր, էջ 143):

 

Գրիգոր Դարբինյան

«Ինչպես կարդալ Աստվածաշունչը» գրքից

 

29.04.23
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․