Սուրբ Գրքի անսպառ հարստությունը

Երբ ես մտքիս աչ­քե­րը Գրքե­րի խորհր­դով վեր բարձ­րաց­րի` տես­նե­լու շնորհ­նե­րի գի­տության անքն­նե­լի խոր­քը, բա­ցե­ցի սիրտս` հա­վա­քե­լու ներ­սում դժվար տեսն­վա­ծը և քննե­լու, տե­ղե­կա­նա­լու և հա­սու լի­նե­լու նրա գի­տության խոր­քին, իմ տկար մտքի հա­սո­ղությու­նից դուրս մնա­ցածն այն­պես զար­հու­րեց­րեց ինձ, որ կար­ծես թե այն ճա­նա­չե­լու հա­մար պատ­րաստ էի մո­ռա­նալ այն գի­տությու­նը, ո­րը ստա­ցա բա­ցե­լու պա­հին:

Ինչ­պես որ հար­բա­ծը որ­քան խմում, այն­քան ա­վե­լի է ծա­րա­վում, նույն­պես և նա, ով Աստ­վա­ծաշն­չի խոր­հուրդ­նե­րի շուրջ խոր­հում է և խո­կում, որ­քան ու­սա­նում է, այն­քան ա­ռա­վել է ցան­կա­նում ու­սա­նել, քան­զի գի­տե, որ չի հաս­նի Սուրբ Գրքի գի­տության լրմա­նը, և մտքի այդ ցան­կությունն այ­րում է, ինչ­պես հո­գե­մաշ ցա­վը, քան­զի սա­կավ հա­սո­ղության մի­ջո­ցով ճա­նա­չում է մնա­ցած ան­բա­վե­լին և այդ գի­տության ցան­կությամբ վա­րակ­վում, ինչ­պես ցա­վով: Սա­կայն այդ ցա­վերն ու հոգ­սերն ա­ռող­ջության պատ­ճառ են լի­նում (ս. Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցի):

Ինչ­պես որ ա­նու­շա­հոտ նյու­թերն ինչ­քան շատ են հար­վում մատ­նե­րի մեջ, այն­քան ա­վե­լի են բու­րում, այն­պես էլ Սուրբ Գիրքն է. որ­քան շատ ես ջա­նում խո­րա­սուզ­վել նրա մեջ, այն­քան շատ գան­ձեր ես գտնում:

Աստ­վա­ծաշն­չի ըն­թեր­ցա­նությու­նը նման է գան­ձի: Ինչ­պես որ գան­ձի մի փոք­րիկ մաս կա­րող է շատ հարս­տաց­նել ստա­ցո­ղին, այդ­պես էլ Սուրբ Գրքի կարճ ա­սույ­թում կա­րե­լի է մեծ զո­րություն և մտքե­րի ան­ճա­ռե­լի հարս­տություն գտնել: Ս. Գրքում ո­չինչ չի աս­ված հենց այն­պես և ա­ռանց պատ­ճա­ռի, այլ նույ­նիսկ ա­մե­նա­կարճ խոս­քը մեծ գանձ է պա­րու­նա­կում: Աստ­ծու խոս­քը նման է ոչ միայն գան­ձի, այլև հա­րա­հոս ջրա­ռատ աղբ­յու­րի (ս. Հով­հան­նես Ոս­կե­բե­րան):

Կա­րե­լի է մի ամ­բողջ դար ապ­րել և ան­դադ­րում կար­դալ միայն Ա­վե­տա­րա­նը կամ Նոր Կտա­կա­րա­նը և այդ­պես էլ մինչև վերջ չյու­րաց­նել: Թե­կուզ հար­յուր ան­գամ կար­դա, բայց կար­դա­լու շատ-շատ բան կմնա (ե­պիս­կո­պոս Ֆեո­ֆան):

Ե­թե կար­դալ չգի­տես, մի՛ հե­ռա­ցիր այն­տե­ղից, որ­տեղ կա­րե­լի է լսել և օ­գուտ ստա­նալ, քան­զի գրված է. «Ե­թե ի­մաս­տուն մարդ տես­նես, ա­ռա­վո­տից նրա մո՛տ­ ե­ղիր, և թող քո ոտ­քը մա­շի նրա դռան սե­մը» (Սի­րաք Զ 36): Սա օգ­տա­կար է ոչ միայն կար­դալ չի­մա­ցող­նե­րի, այլև ի­մա­ցող­նե­րի հա­մար, քան­զի շա­տերն են կար­դում և չգի­տեն, թե ինչ են կար­դում (ս. Եփ­րեմ Ա­սո­րի):

Պետք չէ կար­ծել, թե ո­րոշ չա­փով ճա­նա­չե­լով ա­վե­տա­րա­նա­կան ճշմար­տությու­նը` կա­րե­լի է հանգս­տա­նալ` հա­մա­րե­լով այն լա­վա­գույնս սերտ­ված, և այլևս չ­կար­դալ սուրբ Ա­վե­տա­րա­նը:

Ա­ռա­ջին` մեր հի­շո­ղությու­նը մտա­պա­հում է միայն այն, ին­չը միշտ կրկնում ենք և ին­չով միշտ հե­տաքրքր­վում ենք:

Երկ­րորդ` ճշմար­տությու­նը նույն­քան անս­պառ է, որ­քան անս­պառ է աստ­ված­գի­տությու­նը:

Ինչ­պես գրում է ս. Ի­սա­հակ Ա­սո­րին. «ի­մաս­տության շա­վի­ղը վերջ չու­նի. նա ա­նընդ­հատ վեր է ըն­թա­նում մինչև ի­րեն հետևո­ղին Աստ­ծու հետ միա­վո­րե­լը: Նրա հայ­տա­նի­շը հենց այն է, որ նրա ճա­նա­չո­ղությունն ան­սահ­ման է, քան­զի Ի­մաս­տությունն Ինքն Աստ­վածն է»:

Ս. Գրքում, անշուշտ, խորություններ կան, բայց՝ այնպիսիք, որոնց մեջ փղերը ընկղմվում են, իսկ գառնուկները լողում, ինչպես դիպուկ ասել է Օգոստինոս Երանելին՝ կամենալով զուգահեռ անցկացնել Ս. Գրքի վրա մեծագույն ամբարտավանությամբ հարձակվող այս աշ­խար­հի իմաստունների և Քրիստոսի որդիների միջև, որոնք խոնարհ և ուսանելու պատրաստ հոգով են ձեռնամուխ լինում Աստվածաշնչին:

Եվ որ­քան ա­ռա­վել է մար­դը հարս­տա­նում ճշմար­տությամբ, այն­քան ա­ռա­վել է ձեր­բա­զատ­վում մեղ­քից, այն­քան ա­ռա­վել է լու­սա­վոր­վում նրա բա­նա­կա­նությու­նը և մաք­րա­գործ­վում նրա սիր­տը, այն­քան ա­ռա­վել է մեր­ձե­նում Աստ­ծուն ար­դեն այս աշ­խար­հում:

Օպ­տին­յան մե­նաս­տա­նի ծե­րե­րից մեկն ա­սում է. «Բո­վան­դակ Աստ­վա­ծա­շուն­չը գաղտ­նիք­նե­րով է պա­րուր­ված: Նա խո­րություն ու­նի: Նրա ի­մաստն անս­պառ է: Ան­կա­րե­լի է հաս­կա­նալ ամ­բող­ջը: Ինչ­պես մե­կը մյու­սի հետևից կա­րե­լի է հա­նել սո­խի կեղևնե­րը, այն­պես էլ Սուրբ Գրքի պա­րա­գա­յում է. մար­դը հաս­կա­նում է մի ի­մաստ, ո­րի տակ ան­թեղ­ված է մեկ ու­րի­շը` ա­վե­լի խո­րը, երկ­րոր­դին հա­ջոր­դում է եր­րոր­դը, և այդ­պես շա­րու­նակ:

Ա­հա այդ­պես է Տե­րը լու­սա­վո­րում Ի­րեն փնտրող­նե­րի բա­նա­կա­նությու­նը: Աստ­վա­ծաշն­չում բա­ցի ար­տա­քին ե­րե­սից կա նաև ներ­քի­նը, այ­սինքն` բա­ցի ա­ռան­ձին փաս­տե­րից կա նաև այդ նույն փաս­տե­րի խոր նա­խօ­րի­նա­կա­յին ի­մաս­տը: Այդ ի­մաս­տը բա­ցա­հայտ­վում է մար­դու մտքի մաք­րա­գործ­ման հա­մա­պա­տաս­խան»:

 

Գրիգոր Դարբինյան

«Ինչպես կարդալ Աստվածաշունչը» գրքից

 

14.04.23
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․