Գրքեր

Խոնարհությունը բարձրացնում է, իսկ հպարտությունը` ցած նետում

Կյանքի աղավաղումը չարն է, որը ճշմարտությունը փոխարինում է խաբեությամբ: Գիտենք, որ չարն իբրև սուբստանցիա գոյություն չունի, այնուամենայնիվ, յուրաքանչյուրս զգում ենք նրա ուժն ու սև ներգործությունը: Աստվածաբանները նշում են, որ չարն ակտիվ ուժ է դարձել առաջին հերթին ապստամբած հրեշտակների միջոցով, որտեղ գտել է իր լիարժեք գոյությունը: Այդ հրեշտակների անկումը ոչ միայն հոգևոր սխալի վրա է հիմնված և սխալ ուղու ընտրության, այլև գիտակցաբար կամային հակառակություն է Աստծո կամքին: Դևերի մեջ չարը կերպավորվեց, ձևավորվեց: Հետևաբար, եթե չարը մի կողմից բարու բացակայություն է, մյուս կողմից` այն ռեալ, պայքարող ուժ է ընդդեմ բարու, բարության: Դևերի էությունը ատելություն ու հակառակություն է Երկնային Նախախնամության հանդեպ: Նույնիսկ չենք կարող պատկերացնել, թե նրանց ատելությունն ու հակառակությունն ինչ ահռելի չափերի է հասնում ընդդեմ բարու և լույսի: Նրանք չեն սիրում մարդուն, որովհետև մարդը ստեղծվել է Աստծո պատկերով ու նմանությամբ և սիրում է Աստծուն: Բայց անկյալ ոգիները մարդու մեջ գտել են Աստծու դեմ պայքարելու մարտադաշտ: Նախևառաջ մարդու վրա ազդում են մտքերի միջոցով, որովհետև եթե կարողանան մարդուն կառավարել մտքերի միջոցով, տվյալ անձին գերի կդարձնեն: Անհատի ներսում արթնացնում են ցանկասիրություն և մեղավոր կրքեր, աշխատում, որպեսզի մարդու կամքն ավելի ու ավելի հակվի դեպի մեղքը: Այնուամենայնիվ, մարդն ազատ արարած է: Պարզապես չար ուժերը գայթակղում և առաջարկում են իրենց ուղին: Սակայն այդ ազդակները ընդունել կամ չընդունել, հետևել դրանց կամ հակառակվել, արդեն մեր որոշումն է: Առանց մարդու կամքի հավանության դևերն իշխանություն չունեն նրա վրա: Հոգևոր կյանքի ընթացքում ավելի պարզորոշ են բացահայտվում չար ուժերի հարձակումները: Այսպիսով, մարդու ներսում շարունակաբար պայքար է գնում լույսի և խավարի միջև: Սովորաբար դևերն առաջարկում են որևէ մեղավոր պատկեր կամ գաղափար, մտածում և այլն: Այդուհանդերձ մարդու հոգին դեռևս կապված չէ այդ իրողության հետ: Նա կարող է ընդունել կամ մերժել այդ իրողությունը կամ էլ անտարբեր լինել դրա նկատմամբ: Այդ փուլում մարդը ենթակա չէ մեղավոր այդ պատկերին, մտքին, գաղափարին և դեռևս չի հայտնվել մեղքի մեջ: Երկրորդ փուլում անդրադարձն է այդ մեղավոր մտքին կամ պատկերին, երբ մարդը չի ձգտում ազատվել այդ մտքից կամ պատկերից, և այն իր գիտակցության մեջ է մնում, ու անհատը հաղորդակցության մեջ է մտնում դրա հետ: Դրանից հետո ընթանում է կամքի հավանությունը տվյալ մեղավոր մտածումի կամ պատկերի վերաբերյալ: Այս փուլերն արդեն մեղանչական են մարդու համար: Եվ այդ ընթացքն ինչքան խորանում է, այնքան ավելի դժվար է դառնում մեղքից ազատագրվելը: Այնուհետև հայտնվում է ցանկությունը, էմոցիոնալ համերաշխությունը մեղքի հետ, իսկ ցանկությունից ծնվում է իրագործելու վճռականությունը, ապա հետևում է գործողությունը: Մեղսագործությունը համագործակցություն է դառնում դևերի հետ: Յուրաքանչյուր մեղքին պետք է հետևի ապաշխարությունը, հակառակ դեպքում մարդու և Աստծո միջև խաղաղությունը չի վերականգնվում: Երբ մեղքը կրկնվում է՝ վերածվում է սովորույթի: Իսկ սովորույթն արմատներ է գցում մարդու էության մեջ և ամրանում: Մեղքը մարդու բնություն չի դառնում, սակայն ինչպես ժանգը երկաթի վրա, այդպես էլ մեղքն է մարդու հոգուն և մարմնին վնասում: Մեր առջև բաց են ապաշխարության դռները, սակայն Հովհաննես առաքյալը գրում է, որ մարդը կարող է հայտնվել անդառնալի վիճակի մեջ, երբ վեր կանգնելու համար այլևս ուղիներ չկան (Ա Հովհ. 5.16): Դա այն դեպքում է, երբ մեղքը խորապես արմատավորվել է մարդու էության մեջ, և անձն իր ամբողջ սրտով կողմ է դրան և սիրում է իր մեղանչական դրությունը, մեղքը: Հատկանշական է` որտեղ հպարտությունն է, այնտեղ նաև դևերն են: Սա ցույց է տալիս, թե ինչու է այդքան վտանգավոր հպարտությունը: Այն մարդուն մեծ արագությամբ գլորում է խավարի անդունդը: Սուրբ հայրերը գրում են, որ սատանան փորձության է ենթարկում կրքերի միջոցով, բայց այն անհատը, որը հպարտ է, նրան փորձիչ անհրաժեշտ չէ, քանի որ նա ինքն իր համար արդեն սատանա է դարձել: Քրիստոնյաները ամենից շատ պետք է զգույշ լինեն բոլոր տեսակի հպարտություններից` դրանք լինեն, թե՛ ծածուկ, թե՛ հայտնի: Սատանան պարտվում է խոնարհությունից: Առանց խոնարհության մարդը չի կարող պայքարել նրա դեմ: Այդուհանդերձ, մենք պետք է ճիշտ հասկանանք, թե ինչ է խոնարհությունը, որովհետև որոշ մարդիկ կարծում են, թե խոնարհությունը հլու-հնազադնություն է չարի հանդեպ, սակայն այդպես չէ: Խոնարհությունն ամենևին հնազանդություն չէ չարի առջև: Հնազանդությունը ճշմարիտ և անկեղծ ներքին հոգևոր գնահատականն է անձիդ հանդեպ, մեղքերդ և տկարություններդ տեսնելու կարողությունը, Աստծո առջև անարժան լինելու գիտակցումն է, մշտապես Աստծու օգնությունը գիտակցելու և զգալու կարողությունն է: Խոնարհությունը հարգանքն է յուրաքանչյուր մարդու` որպես Աստծո պատկեր և նմանությամբ ստեղծված անձնավորության: Խոնարհությունը կենցաղավարության հարցերի մեջ սխալներդ տեսնելու և դրանք ընդունելու ունակությունն է: Խոնարհությունը աստվածային զորության միջոցով մարդկային անկարող ուժերը լրացնելու և վերականգնելու ուղին է: Սբ. Եփրեմ Ասորին նշում է, որ խոնարհության բնորոշ հատկանիշներից մեկը ներքին խաղաղությունն է: Կյանքի դժվարությունների առջև տագնապի, անհանգստության, վախի բացակայություն է: Ամուր վստահություն է առ Աստված և աստվածային սիրո լույսով լեցուն ներուժ է՝ հաղթահարելու բոլոր խնդիրներն ու պատնեշները: Իսկ հպարտը միշտ գոհ է ինքն իրենից: Եթե նույնիսկ հավատում է Աստծուն, ապա նրա ենթագիտակցության հիմքում ընկած է այն մտածումը, թե ինքն իր ուժերով կարող է հասնել Երկնքի Արքայությանը, ինքը ունակ է հաղթելու սատանային և այլն: Հպարտը տառապում է նարցիսիզմով, այսինքն` ինքնասիրահարվածությամբ: Հունական դիցաբանության մեջ հիշատակվում է, որ Նարցիս անունով հերոսը սիրահարվում է ինքն իր պատկերին, երբ նայում է լճի ջրերի մեջ ու տեսնում իր արտացոլանքը: Եվ չի կարողանում իր հայացքը կտրել իր պատկերից ու այդպես ինքնասիրահարված մահանում է: Հպարտության էությունը ծածուկ ինքնահավանությունն է, հետևաբար ծածուկ, թե տեսանելի կերպով Աստծու կամքի մերժումն է: Հպարտն իրականում չի ընդունում Քրիստոսին, թեև կարող է  իրեն  քրիստոնյա անվանել: Նույնանման օրինակ կարող ենք տեսնել Հին Կտակարանում, երբ մեծամտությամբ և հպարտությամբ տառապող փարիսեցիները չընդունեցին Քրիստոսին, թեև իրենց բարեպաշտ հավատացյալներ էին համարում: Փարիսեցիները սպասում էին Մեսիային: Երբ Մեսիան եկավ՝ նրան չճանաչեցին, որովհետև ըստ էության Նրա կարիքը չունեին: Նրանք չէին զգում իրենց հոգևոր հպարտ վիճակը և ապաշխարության անհրաժեշտությունը: Երբ Հիսուս նրանց կոչում էր ապաշխարության, դա նրանց նյարդայնացնում էր և հետագայում ատելության վերածվում սիրո վարդապետի հանդեպ: Հպարտ մարդը ապաշխարելու ունակ չէ, հետևաբար նա չի կարող ներքին կյանքի փոփոխություն ունենալ: Փարիսեցիները ինքագոհ էին, ինչպես Հիսուս փարիսեցու և մեղավոր մաքսավորի առակի մեջ ներկայացնում է նրանց (Ղուկ. 18.9-14): Նրանք ջանադրաբար հպարտանում էին Աբրահամի հետ մարմնապես ազգակցական լինելու համար: Եվ կորցնելով մեղքի զգացումը, ընդհանրապես չէին հասկանում, թե ինչ ազատության մասին էր Հիսուս խոսում և պատասխանում էին, թե Աբրահամի որդիներն են, որևէ մեկի ծառան չեն (Հովհ. 8.33): Բայց Սուրբ Գիրքն ասում է, թե ով ումից պարտվում է՝ նրա ծառան է (Բ Պետր. 2.19): Ով մեղքից պարտվում է, մեղքին է ծառայում: Սովորաբար աշխարհիկ մարդիկ նույնպես չեն հասկանում, որ ծառա են` ծառայելով աշխարհի ոգուն, հեթանոսական ոգուն, կրքերին, փիլիսոփայությանը, արվեստին, գաղափարներին, բարոյական նորմերից դուրս կոչվող ազատությանը: Մեծամասնությունը կարծում է, թե այդ բոլոր մեղավոր ցանկությունների հնարավորությունն ու հագուրդ տալը ազատության նշան է: Սակայն դա մեծ մոլորություն է, որով չարը հիմարացրել է մեղքի մեջ թաղված աշխարհին ձգտող մարդուն: Քրիստոնեական կյանքը բացահայտում է, որ մենք ազատ ենք այն ժամանակ, երբ Աստծո կամքն ենք իրագործում: Միայն այդ ժամանակ է անձը ստանում ճշմարիտ ազատություն, երբ ապրում է աստվածային կամքին համապատասխան: Ուշագրավ է, որ այս դեպքում Հիսուս մեզ կոչում է ոչ թե ծառա, այլ բարեկամ (Հովհ. 15.14-15): Պողոս առաքյալը լավագույնս է ձևակերպում ազատությունը` ամեն ինչ ինձ թույլատրելի է, բայց ամեն բան չէ, որ օգտակար է (Ա Կորնթ. 10.23): Հպարտ մարդը չի կարող ներքին խաղաղությամբ լեցուն լինել, որովհետև հպարտությունը մշտապես ստիպում է ունեցածով չբավարարվել, այլ ագահությամբ անվերջ ունենալ, ստանալ, կուտակել: Այդ ամենը անհանգստություն և տառապանք է պատճառում մարդու հոգուն, հատկապես այն ժամանակ, երբ որևէ առիթով մարդու ցանկությունները չեն իրականանում: Հպարտը կոնֆլիկտի մեջ է գտնվում իր շրջապատում: Կարծում է, որ ինքն է աշխարհի կենտրոնը, իսկ ովքեր չեն հավատում և ընդունում, ներքնապես վիրավորվում է, նեղսրտում: Եթե հպարտ մարդիկ հավաքվում են ինչ-որ ժամանակ որևէ գաղափարի ու գործի շուրջ, այնուամենայնիվ, նրանց միությունը անկայուն է: Դա միություն է, որը փլուզվում և արագ ավարտվում է, որտեղ բոլորը բոլորի դեմ են պատերազմում: Ուստի, հպարտը չի կարող հանգստություն և երջանկություն ունենալ: Նա շարունակաբար ներքին շփոթության մեջ է, նյարդային է, երբեք իրեն բավարարված չի զգում: Հպարտ մարդը չի կարողանում հարգել մյուսներին, քանի որ իր գիտակցության մեջ ընդունում է իր գերակայությունը մյուսների հանդեպ: Նա իր հոգու խորքում կարծում է, որ մյուսները կարող են լինել միայն ծառաներ և կատարել իր կամքը: Նա միշտ դիմում է բռնության: Այդ բռնությունը կարող է արտահայտված լինել տարբեր կերպերով և չափերով: Հաճախ այդպիսի թատերաբեմ է դառնում ընտանիքը, ուր սիրո փոխարեն ընտանիքի անդամների միջև պայքար է ընթանում՝ հանուն իշխանության ընտանիքում, որտեղ յուրաքանչյուրը համոզված է, որ բոլորի համար ավելի օգտակար կլինի, եթե ինքը ընտանիքում դառնա տիրակալ և թագավոր: Հպարտ մարդը արտաքնապես կարող է կրոնասեր լինել, բայց սրտում` աստվածամարտ լինել, որովհետև նա չի ընդունում ապաշխարությունն ու Աստծո կամքին հնազանդությունը: Հպարտը նման է այն հիվանդ մարդուն, որը վստահ է, թե առողջ է: Այդպիսի մարդն ի սրտե վիրավորվում է, երբ նրան ասում են, որ վտանգավոր հիվանդություն ունի: Հպարտությունը մեղքերից ամենավտանգավորն է, քանի որ այն նույնիսկ հոգևոր կյանքում կարող է սողոսկել անհատի սրտում և ծածուկ քողարկվել զանազան ձևերով: Առաջին հերթին քրիստոնյան պետք է սեր և խոնարհություն սերմանի իր սրտում: Խոնարհությունը անդունդի խորքում գտնվող ապաշխարություն ապրած մեղավորին բարձրացնում է դեպի երկնային օթևաններ, իսկ հպարտությունը երկնքի բարձունքից էլ կարող է ցած նետել, ինչպես ամբարտավան, նախկին հրեշտակներին: Արդ, Ավետարանն ասում է. «Ով ինքն իրեն բարձրացնում է, պիտի խոնարհվի, և նա, ով ինքն իրեն խոնարհեցնում է, պիտի բարձրանա» (Ղուկ. 14.11):

 

Պատրաստեց Հովհաննես սրկ. Մանուկյանը

16.11.17
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․