Ե­կե­ղե­ցու սուրբ խոր­հուրդ­նե­րը

«Խոր­հուրդ է ծած­կե­լոց ի­րաց հայտ­նու­թյուն»,[1] այ­սինքն` այն, որ ծած­կված է մեր մարմ­նավոր տե­սու­թյունից, ներ­կա­յա­նում է մեզ ի­րա­կան ար­տա­հայտու­թյամբ: Նույնիսկ դավա­նան­քի և աստված­պաշ­տու­թյան մեջ, ինչ­պես Ս. Եր­րոր­դու­թյան, մար­դե­ղու­թյան, հո­գու միավո­րու­թյան մարմ­նի հետ, աղոթ­քի և այլ սույն­պի­սի հավա­տա­լյաց ու կար­գե­րի մեջ խոր­հուրդ ենք նկա­տում, որ ոչ թե կա­տա­րե­լա­պես տե­սա­նե­լի և ըմբռ­նե­լի է մեզ հա­մար, այլ բա­ցատր­վում, լու­սա­բան­վում է մեր մտքի ա­ռաջ իբ­րև հավատ­քի մի խոր­հուրդ, ո­րին հավատ­քով կա­րող ենք հա­սու լի­նել: Սա­կայն Ե­կե­ղե­ցու ս. խոր­հուրդ կո­չում ենք Ե­կե­ղե­ցու վար­դա­պե­տու­թյան այն ա­րա­րո­ղա­կան մա­սը և աստված­պաշ­տու­թյան այն կա­տա­րյալ ա­րա­րո­ղու­թյունն, ո­րով ի­րա­պես յուրա­քան­չյուր ոք նախ Քրիս­տո­սի և ե­կե­ղե­ցու իս­կա­կան և միա­կից ան­դամն է ճա­նաչ­վում ու զին­քը խոս­տո­վա­նում, և երկ­րորդ` ի­րա­կա­նա­պես թե՛ իբ­րև ան­հատ և թե՛ իբ­րև հա­մայն­քի մի ան­դամ մտնում է Քրիս­տո­սի ա­մե­նամ­տե­րիմ և էա­կան հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մեջ և այդ կեն­սա­կան հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մեջ մնում, ամ­րա­նում և շնորհ­ներ վա­յե­լում (Ա Կոր., Է 17):

Ե­կե­ղե­ցա­կան կամ աստված­պաշ­տա­կան ա­րա­րո­ղու­թյուն կոչ­վում է Ե­կե­ղե­ցու այն աստված­պաշ­տա­կան գոր­ծո­ղու­թյունը, ո­րի մեջ կա հարա­կից մի ներ­քին և ար­տա­քին, տե­սա­նե­լի և ան­տե­սա­նե­լի, հո­գևոր ու մարմ­նավոր կողմ: Իսկ մեր Ե­կե­ղե­ցու ա­րա­րո­ղու­թյան գե­րա­գույն կա­տա­րե­լու­թյունը ի­րա­կա­նա­նում է ս. խորհր­դի մեջ: Ըստ այսմ` ս. խոր­հուրդ­նե­րի ա­րա­րո­ղա­կան մա­սը մենք տես­նում ենք մեր աչ­քե­րով, միայն չենք տես­նում, թե ինչ­պե՞ս այդ տե­սա­նե­լի ա­րա­րո­ղու­թյուն­նե­րը Ս. Հո­գու ան­տե­սա­նե­լի շնոր­հաց մի­ջոց են դառ­նում և մեզ վրա ներ­գոր­ծում: Ու­րեմն աստվա­ծա­դիր ս. խոր­հուրդ­նե­րի մի ա­ռանձ­նա­հատկու­թյունն այն է, որ Ս. Հո­գու ան­տե­սա­նե­լի և ան­նյու­թա­կան շնորհ­ներն ու պար­գև­նե­րը, ծած­կվելով տե­սա­նե­լի և նյու­թա­կան տար­րե­րի մեջ, ըն­դուն­վում են այդ­պես մեր ար­տա­քին զգա­յա­րանք­նե­րով, որպեսզի ոչ միայն հավատ­քով, այլև զգա­յու­թյամբ հա­մո­զված լի­նինք, որ ըն­դու­նում ենք աստվա­ծա­յին շնորհ­ներ և Աստ­ու­ծո հետ մտեր­մա­կան հարա­բե­րու­թյան մեջ մտնում[2]:

Հաս­կա­նա­լի է, որ ս. խոր­հուրդ­նե­րը չեն կա­րող նշան կամ նշա­նակ­ներ կո­չվիլ (simbole), վասնզի նշա­նա­կը, ինչ­պես բառն էլ ցույց է տա­լիս, մի գա­ղա­փա­րի նշան է կամ պատ­կեր է, ո­րով մենք հե­ռավոր և ան­տե­սա­նե­լի բան կամ գա­ղա­փա­րը ներ­կա­յաց­նում, հիշեց­նում ենք նյու­թա­կան տե­սա­նե­լի ի­րով կամ գոր­ծո­ղու­թյամբ. այն­պես որ, այդ գա­ղա­փա­րի և այդ նշա­նի մեջ ի­րա­կան և էա­կան միու­թյուն չէ լի­նում: Իսկ ս. խոր­հուր­դի մեջ նյու­թա­կա­նի և տե­սա­նե­լի ա­րա­րո­ղու­թյան հետ սերտ կա­պված են անզ­գա­լի և ան­տե­սա­նե­լի շնորհ­նե­րը և դո­քա ի­րա­րից բա­ժան չեն բաշխ­վում, այն­պես որ ս. խոր­հուր­դի տե­սա­նե­լի նյու­թով և ա­րա­րո­ղու­թյամբ հավա­տա­ցյալ­նե­րը ստա­նում են ի­րա­պես աստվա­ծա­յին փրկա­րար շնորհ­ներ ու ներ­գոր­ծու­թյուն:

Աղոթ­քով և առ­հա­սա­րակ աստված­պաշ­տու­թյամբ ևս մենք մտնում ենք մի սերտ հարա­բե­րու­թյան մեջ Աստ­ու­ծո հետ, սա­կայն այն հարա­բե­րու­թյունը մի­միայն ներ­քին է և ան­տե­սա­նե­լի, մինչ­դեռ ս. խորհր­դով Քրիս­տոս ի­րա­պես և տե­սա­նե­լի կեր­պով հարա­բե­րու­թյան մեջ է մտնում մեզ հետ, օգ­նում է, մեր հավատ­քը զար­թեց­նում է, մեզ զորաց­նում, քա­ջա­լե­րում է և ճշմար­տու­թյան ճա­նա­պար­հում հառաջ մղում: Այդ­պի­սով Քրիս­տոս էա­կան և կեն­սա­կան հա­ղոր­դու­թյուն է հաստա­տում մեզ հետ իբ­րև մեր հո­գու և մարմ­նի փրկիչ: Ս. խոր­հուր­դը մեր կոչ­ման ի­րա­գործ­ման հաստա­տու­թյունն է, մեր այն կոչ­ման հաստա­տու­թյունն է, որ է մեր վերջ­նա­կան միու­թյունն Աստ­ու­ծո հետ աշ­խար­հի կա­տա­րա­ծի ժա­մա­նակ: Ս. խոր­հուր­դը քրիս­տո­նեա­կան հավատ­քի և վար­դա­պե­տու­թյան ա­մե­նա­կա­տա­րյալ ար­տա­հայտու­թյունն է և ի­րա­կա­նու­թյունն, այն­պես որ Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին յուր ս. խոր­հուրդ­նե­րով ներ­կա­յաց­նում է յուր ամ­բողջ էու­թյունն ու ճշմար­տու­թյունը: Ուստիև Քրիս­տոս ս. խոր­հուրդ­նե­րի կա­տա­րու­մը հանձ­նել է յուր Ե­կե­ղե­ցուն հատկա­պես նվի­րված ու ձեռ­նադրված պաշ­տոնյանե­րի. (Մատթ., ԻԸ 18-20. Ղուկ., ԻԲ 19. Եփ., Դ 11):

Հայտ է, որ ով ըն­դու­նում է ս. խոր­հուրդ­նե­րը հավատ­քով ու եր­կյու­ղա­ծու­թյամբ, նա ստա­նում է աստվա­ծա­յին օրհ­նու­թյուն ու շնորհ, մինչ­դեռ ով որ ան­հավա­սա­րու­թյամբ է վե­րա­բեր­վում և ս. խոր­հուրդ­նե­րը լոկ ա­րա­րո­ղու­թյուն ու նշա­նակ է հա­մա­րում, նա հայ­հո­յում է Ս. Հո­գուն և ու­րեմն ոչ թե օրհ­նու­թյուն ու փրկու­թյուն է ստա­նում, այլ` դա­տա­պար­տու­թյուն և ա­նեծք: Խորհր­դավոր ա­րա­րո­ղու­թյուն­ներ ու­նե­ցել է և հին Իս­րա­յելը, սա­կայն դո­քա լոկ մար­գա­րեա­կան են գա­լո­ցի նկատ­մամբ, այ­սինքն` նա­խա­տիպ ու մար­գա­րեու­թյուն են ե­ղել Քրիս­տո­սա­դիր ա­րա­րո­ղու­թյանց. մինչ­դեռ քրիս­տո­նեա­կան խոր­հուրդ­նե­րի ա­րա­րո­ղու­թյուն­ներն այլևս ա­պա­գա­յի նա­խա­տիպ չեն, այլ բո­վան­դա­կում են խոր­հուրդն ու շնոր­հը նույնիսկ յուրյանց մեջ իբ­րև մար­գա­րեու­թյանց իս­կա­կան կա­տա­րումն և իբ­րև Աստ­ու­ծո պար­գևած ան­մի­ջա­կան շնոր­հաց հաստա­տու­թյուն: Ս. Հո­գին շնոր­հա­գոր­ծում ու զորաց­նում է ա­ռավել նո­րան, ով յուր ան­ձը նվի­րում է նո­րա ա­ռաջ­նոր­դու­թյան և ոչ թե յուր սիր­տը թանձ­րաց­նում է նո­րա ներ­գոր­ծու­թյան դեմ և Ս. Հո­գու պատ­ժա­պարտ հայ­հո­յի­չը դառ­նում: Ու­րեմն Քրիս­տո­սի փրկու­թյունը ս. խոր­հուրդ­նե­րով վա­յե­լե­լու հա­մար պետք է մտքով ու սրտով լսել նո­րա խոս­քե­րը, հո­գով ու սրտով, կա­տա­րյալ վստա­հու­թյամբ ու եր­կյու­ղա­ծու­թյամբ նվի­րվել նո­րան ու նո­րա բնա­կա­րա­նը դառ­նալ. այն ժա­մա­նակ ս. խոր­հուրդ­նե­րը մեզ հա­մար օրհ­նու­թյուն կլի­նին, ա­ռա­տա­պես կվա­յե­լենք նո­ցա շնորհ­ներն, և Ս. Հո­գին կլի­նի մեր փրկու­թյան և ե­րա­նե­լի հաջո­ղու­թյան ճշմա­րիտ ա­ռաջ­նոր­դը: Ս. Հո­գին չէ շնոր­հա­բաշ­խում դեպի փրկու­թյան բա­րյաց բազ­մա­կող­մա­նի վա­յե­լու­մը նույն­պես այն ան­ձանց, ո­րոնք հավատ­քից զուրկ են և հավատ­քի թար­մու­թյունից ցա­մա­քած: «Որ­պէս դժուա­րա­գոյն է կեալ ջրայ­նոց ի ցա­մա­քի, եւ ցա­մա­քայ­նոց` ի ջուր, ա­ռա­ւել եւս դժուա­րա­գոյն է ա­ռանց հա­ւա­տոյ ըն­դու­նել զպար­գեւս Հոգ­ւոյն Սրբոյ», - ա­սում է Ս. Ե­ղի­շեն (314): Հավատքն է մեզ ըն­դու­նա­րան դարձ­նում վե­րին շնոր­հաց, հավատքն է թար­մաց­նում մեր հո­գին դեպի Ս. Հո­գու նո­րո­գող կեն­սա­գոր­ծու­թյունն և հավատքն է երկ­նա­յինն առ մեզ բե­րում և մեզ Ս. Հո­գով դեպի եր­կինք ձգել տա­լիս[3]: Հավատ­քը մեր հո­գու զգա­յա­րանքն է[4]: Իսկ ե­թե հա­վատքն ևս կեն­դա­նի չէ, այ­սինքն կյան­քի մեջ գործունյա չէ, այդ կրկնա­կի դա­տա­պար­տու­թյուն կբե­րե Ս. Հո­գու շնորհ­ներն ա­նար­ժա­նու­թյամբ շնոր­հա­գոր­ծո­ղին, այլև` ըն­դու­նո­ղին: Աստ­ու­ծո փրկա­րար շնորհ­նե­րը ըն­դու­նե­լու և վա­յե­լե­լու հա­մար պետք է ճշմար­տու­թյան գոր­ծա­րան լի­նե­լու պատ­րաստու­թյունն ու­նե­նալ: «Արբ զայն բա­ժակ Յու­դա Սկա­րով­տա­ցի եւ այ­րե­ցաւ, զի ա­զա­զուն էր ծառն նո­րա: Ար­բին զայս ա­ռա­քեալքն եւ դա­լա­րե­ցան եւ լցին ա­նոյշ պտղովքն զեր­կիրն ա­մե­նայն. տա­րա­ծե­ցաւ հոտ ծաղ­կանց նո­ցա ընդ տիե­զերս: Սո­վոր է այս բա­ժակ այ­րել զաղ­տե­ղիսն եւ պա­հել զսրբե­ցեալսն...», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը (Ա­գաթ., ԿԶ ԿԷ): Ս. Ե­ղի­շեն, բազ­մա­փորձ կյան­քի օ­րի­նակ­նե­րը վե­րա­հիշե­լով, ա­սում է. «Ա­ռանց հա­ւա­տոց անհ­նա­րին է զՍուրբ Հո­գին ըն­դու­նել:... Եւ ե­թէ ժպրհես­ցի ոք եւ կա­մես­ցի ա­ռանց հա­ւա­տոյ մեր­ձե­նալ ի զօ­րու­թիւն Հոգ­ւոյն, ե­թէ քա­հա­նա­յի­ցէ` իբ­րեւ զԿա­յեա­փայն պա­տա­ռի եւ հեր­ձու. եւ ե­թէ յաշ­խար­հէ` իբ­րեւ զԱ­նա­նիա եւ զՍա­փի­րա»[5]: Այս­պի­սի ուխ­տադ­րուժ հո­գևո­րա­կան­նե­րի հա­մար կա­նո­նված է «Հրեղէն սրով» հա­տա­նել ե­կե­ղե­ցու սպա­սավո­րու­թյունից (Ընդհ., 38, 62):

Այս բո­լո­րից պարզ ե­րևում է, որ ս. խոր­հուրդ­նե­րը փրկա­րար ներ­գոր­ծու­թյուն չեն ու­նե­նում ա­նար­ժան և ան­հավատ­նե­րի վրա, ինչ­պես մո­լո­րու­թյամբ կար­ծում է Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին, որ ex opere operata կամ opus operatum (նյու­թա­կան գոր­ծո­ղու­թյամբ) կո­չված վար­դա­պե­տու­թյամբ դավա­նում է` ըստ Ալ­բերտ Մե­ծին, Թով­մա Ա­քվի­նա­ցուն և այ­լոց, որ իբր թե ս. խոր­հուր­դը մի խո­ղո­վակ է, ո­րով քրիս­տո­նյան ստա­նում է հա­կա­ռակ յուր ար­ժա­նյաց ու հավատ­քին ամեն բա­րիք­ներ. բավա­կան է միայն, որ նա ո­րոշ աղոթք կամ խոս­քերն ա­սե և առ­հա­սա­րակ ար­տա­քին ո­րոշ կար­գե­րը կա­տա­րե: Սա­կայն այս մե­քե­նա­յա­կան և նյու­թա­պաշ­տա­կան տե­սու­թյուն է, որ բո­լո­րո­վին իբ­րև կռա­պաշ­տա­կան սկզբունք խորթ է քրիս­տո­նեա­կան հո­գևոր և ա­զատ փրկա­գոր­ծու­թյան: Աստ­ու­ծո շնոր­հաց տնօ­րի­նու­թյուն­նե­րը բռնա­կա­լա­կան չեն, այլ` ա­զա­տու­թյան. Աստ­ու­ծո շնոր­հը տրվում է մի­միայն նո­րան, ով որ ա­զատ կամ­քով հավա­տում և ձգտում է այդ վա­յե­լել. մարդ պետք է կա­մե­նա ու ձգտի, որ ստա­նա: Քրիս­տոս ինքն իսկ ա­սում է. «Որ հա­ւա­տայ եւ մկրտես­ցի, կեց­ցէ, եւ որ ոչն հա­ւա­տայ, դա­տա­պար­տես­ցի» (Մարկ., ԺԶ 16): Եվ ա­ռա­քյալն ա­սում է. «Այ­սու­հե­տեւ որ ու­տի­ցէ զհացս, կամ ըմ­պի­ցէ զբա­ժակս Տեառն ա­նար­ժա­նու­թեամբ, պար­տա­կան ե­ղի­ցի մարմ­նոյ եւ ա­րեան Տեառն: Փոր­ձես­ցէ մարդ զանձն իւր, եւ ա­պա ի հա­ցէ ան­տի կե­րի­ցէ եւ ի բա­ժա­կէն արբ­ցէ: Զի որ ու­տէ եւ ըմ­պէ ա­նար­ժա­նու­թեամբ, դա­տաստան ան­ձին իւ­րում ու­տէ եւ ըմ­պէ, զի ոչ խտրէ զմար­մին Տեառն» (Ա Կոր., ԺԱ 27): Քրիս­տո­սի այս ճշմա­րիտ վար­դա­պե­տու­թյունն ա­նա­ղարտ կպա­հվի մի­միայն այն ե­կե­ղե­ցում, որ­տեղ ա­զա­տու­թյունն ու շնոր­հը Աստ­ու­ծո տնօ­րի­նու­թյան հիմ­քերն են ճա­նաչ­վում և ոչ թե բռնու­թյունն ու աշ­խար­հա­կա­լու­թյան ձգտում­նե­րը:

Բո­ղո­քա­կա­նու­թյունն էլ, բնա­կա­նա­բար, հա­կա­ռակ ըն­թա­նա­լով Հռովմեա­կան­նե­րի նյու­թա­կան տե­սու­թյան, վար­դա­պե­տում է, թե ս. խոր­հուրդ­նե­րը մի ե­կե­ղե­ցու պատ­կա­նե­լիու­թյան պայ­ման­ներն են և հիշե­ցու­ցիչ նշան­ներ, ինչ­պես դավա­նում է Ցվինգ­լին, կամ ըստ Կալ­վի­նի` իբր թե ան­տե­սա­նե­լի շնոր­հաց տե­սա­նե­լի ե­րաշ­խիքն են, ո­րով հո­գևո­րա­պես և ոչ ի­րա­պես միա­նում է հավա­տա­ցո­ղը Քրիս­տո­սի հետ, ինչ­պես որ կա­րե­լի է հա­մա­րում նաև աղոթ­քով նույն հա­ղոր­դակ­ցու­թյունը ձեռք բե­րել: Լու­թերն էլ ե­րաշ­խիք է հա­մա­րում, միայն թե նո­րա­նով հա­ղոր­դակ­ցու­թյունն ի­րա­կան է ճա­նա­չում և Քրիս­տո­սին մարմ­նա­պես ներ­կա է հա­մա­րում հա­ղոր­դու­թյան ամեն մի մաս­նի մեջ և ոչ թե` մարմ­նավոր աչ­քից ծած­կվա­ծի ի­րա­կան ար­տա­հայտու­թյուն: Այս­պես թե այն­պես բո­ղո­քա­կա­նու­թյունը պտտում է ս. խոր­հուրդ­նե­րը նշա­նակ դարձ­նե­լու սկզբուն­քի շուր­ջը, քա­նի որ նա ս. խոր­հուրդ­նե­րը հա­մա­րում է հա­մոզ­մուն­քով չթու­լա­նա­լու և ան­ձի փրկու­թյան և Աստ­ու­ծո ո­ղոր­մու­թյան հուսով ու­րա­խա­նա­լու մի­ջոց: Այս մեծ մո­լո­րու­թյուն է և կա­տա­րե­լա­պես հա­կա­ռակ է Ս. Գրքին, որ ա­սում է, թե մկրտու­թյան ջու­րը Ս. Հո­գու ազդ­մամբ մաք­րում է մար­դու մեղ­քերն ու վե­րած­նում, օ­ծու­մը նո­րո­գում է նոր կյան­քի հա­մար, ձեռ­նադ­րու­թյունը տա­լիս է ա­ռան­ձին շնոր­հա­գոր­ծա­կան շնորհ, Քրիս­տո­սի մար­մինն ու ա­րյունը հա­ղոր­դա­կից են ա­նում Քրիս­տո­սի հետ և ար­ժա­նաց­նում հավի­տե­նա­կան կյան­քի և այլն[6]: Նո­քա հա­կա­սու­թյան մեջ էլ են ընկ­նում` ա­սե­լով, որ ա­ռանց հավատ­քի ս. խոր­հուր­դը նշա­նա­կու­թյուն չու­նի, մինչ­դեռ ե­թե ս. խոր­հուր­դը լոկ նշա­նակ է, պետք է նո­րա ներ­գոր­ծու­թյունը կա­խված չլի­նի ըն­դու­նո­ղի հավատ­քից, մա­նավանդ որ նո­քա մկրտում են մա­նուկ­նե­րին, ո­րոնք հավատք չու­նին: Ու­րեմն բո­ղո­քա­կանք հիմ­նա­կա­նա­պես ընկ­նում են Հռովմեա­կա­նու­թյան ստվե­րի մեջ: Եվ ե­թե ս. խոր­հուրդ­նե­րը լոկ նշա­նակ­ներ են, հա­պա ին­չո՞ւ Պո­ղոս ա­ռա­քյալը դա­տա­պար­տում է ա­նար­ժա­նու­թյամբ վա­յե­լող­նե­րին:

Բո­ղո­քա­կանք մեր­ժում են նաև ս. խոր­հուրդ­նե­րի հին­գը, ո­րոնք նո­ցա վար­դա­պե­տու­թյան մո­լար սկզբանց չեն հա­մա­պա­տաս­խա­նում և ա­սում են, թե Ս. Գրքում յոթը խոր­հուրդ չէ թված: Բայց չէ՞ որ եր­կու էլ չէ ա­սված. բավա­կան է, որ այ­դոնք հիշ­վում են Ս. Գրքում և ե­կե­ղե­ցա­կան հայ­րե­րի գրված­նե­րում, քրիս­տո­նեա­կան ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցին էլ պա­հել է ավան­դա­բար մին­չև օրս և շնոր­հա­գոր­ծում է հավա­տար­մու­թյամբ: Կամ մի՞թե հա­կա­սու­թյուն չէ դրոշ­մել նախքան հա­ղոր­դու­թյուն տա­լը, բայց դրոշ­մը խոր­հուրդ չհա­մա­րել, մեղքն ու մեղ­քի զղջու­մը քրիս­տո­նեու­թյան ա­ռա­ջին պայ­ման դավա­նե­լը, բայց ա­պաշ­խա­րու­թյունը խոր­հուրդ չճա­նա­չել. ան­շուշտ այս­պի­սի հա­կա­սու­թյունք ան­տես ա­նել չի լի­նիլ: Սա­կայն հարկ չկա այս հա­կա­սա­կան մո­լո­րու­թյան վրա եր­կար խոսել, քա­նի որ բո­ղո­քա­կան­նե­րի հա­մար ե­կե­ղե­ցին ան­տե­սա­նե­լի է, և նո­րա «նշա­նակ­նե­րը» կա­րող է յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցյալ կա­տա­րել հա­կա­ռակ Պո­ղոս ա­ռա­քյալի խոս­քին իսկ[7]. «Այս­պէս հա­մա­րես­ցին զմեզ մար­դիկ, իբ­րեւ զպաշ­տօ­նեայս Քրիս­տո­սի եւ հա­զա­րա­պետս խորհր­դոցն Աստ­ու­ծոյ»: Ե­թե բո­ղո­քա­կանք գործ ու­նե­ցած չլի­նեին Հռովմեա­կան ծայ­րա­հեղու­թյանց հետ, բնավ չէին ընկ­նիլ հա­կա­ռակ ծայ­րը: Ե­թե նո­քա ծանոթա­ցած լի­նեին ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցի­նե­րի կար­գե­րին, կտես­նեին, որ ե­կե­ղե­ցու ամ­բողջ կար­գը, ամ­բողջ աստված­պաշ­տու­թյունն իսկ խոր­հուրդ է, ա­ռավել ևս խոր­հուրդ են այն կար­գերն, ո­րոնց մի­ջո­ցով կա­տար­վում է աստվա­ծա­յին շնոր­հա­բաշ­խու­թյունը: Մինչ­դեռ այս ա­մե­նը մեր­ժե­լը լոկ միայն ան­հա­տա­կան գրգռմանց ար­դյունք է և կրոնա­կան հեղա­փո­խու­թյան ժա­մա­նա­կի հռովմեա­կա­նաց ու նո­ցա հա­կա­ռա­կորդ­նե­րի փո­խա­դարձ հար­ձակ­մանց ու թշնա­մա­նաց պա­տա­հա­կան ծնունդ: Բո­ղո­քա­կա­նու­թյան մեջ այդ ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ հար և նման նո­րեն ե­րևան ե­կած Կորխ, Դա­թան, Ա­բի­րոն և հա­մա­խոհք, ո­րոնք, հպար­տա­ցած աստվա­ծա­յին շնորհ­նե­րով, վտա­րան­ջե­ցին Մով­սի­սի և Ա­հա­րո­նի դեմ ու գո­չե­ցին. «Շատ լի­ցի ձեզ, զի ա­մե­նայն ժո­ղո­վուրդն եւ ա­մե­նե­քեան սուրբք են, եւ Տէր ի մի­ջի նո­ցա. եւ արդ ըն­դէ՞ր ճո­խա­ցեալ էք ի վե­րայ ժո­ղովր­դեանդ Տեառն». սա­կայն հրո կե­րա­կուր դար­ձան հրա­պա­րա­կա­պես[8]:

Հա­յաստա­նյայց Ե­կե­ղե­ցու ս. խոր­հուրդ­նե­րը յոթն են`[9] մկրտու­թյուն, դրոշմ, ա­պաշ­խա­րու­թյուն, հա­ղոր­դու­թյուն, պսակ ա­մուս­նու­թյան, կարգ հիվան­դաց և կարգ ձեռ­նադ­րու­թյան, և այս յոթը թիվը պա­հում են բո­լոր հին ե­կե­ղե­ցի­ներն` ըստ ա­ռա­քե­լա­կան ա­վան­դու­թյան: Սո­ցա­նից յուրա­քան­չյուրն ու­նի յուր ա­ռան­ձին էա­­կան նշա­նա­կու­թյունն` ըստ յուր գլխավոր խորհր­դին: Մկրտու­թյունը խոր­հուրդ է «Նոր մտե­լոցն յե­կե­ղե­ցի» կամ ծննդյան, դրոշ­մը` «պա­տե­րազ­մո­ղացն ընդ­դէմ թշնամ­ւոյն սա­տանա­յի» կամ զար­գաց­ման, հա­ղոր­դու­թյունը` «վերս­տին զօրա­ցե­լոցն ի պա­տե­րազ­մի» կամ սննդյան, ա­պաշ­խա­րու­թյունը` «վերստին կանգ­նե­լոցն, որք ան­կա­նին մե­ղօք և վերս­տին կանգ­նին ա­պաշ­խա­րու­թեան գոր­ծովք», կամ բժշկման, կարգ հի­վանդաց` «ե­լե­լոցն ի կեն­ցա­ղոյս և զեր­ծա­նե­լոցն ի պա­տե­րազ­մէ» կամ ա­մոք­ման, ձեռ­նադ­րու­թյունը` «սպա­սաւո­րե­լոցն այսմ խորհրդոց» և պսա­կը` «նոր զի­նուորս ի ներս մու­ծա­նե­լոյ», ո­րոն­ցով ամ­փոփ­վում է մարդ­կա­յին կյան­քի խոր­հուր­դը[10]:

Սո­ցա­նից ա­ռա­ջին վե­ցը քա­հա­նա­յա­կան պաշ­տոնին են պատ­կա­նում, իսկ ձեռ­նադ­րու­թյունը` ե­պիս­կո­պո­սա­կան: Անկրկ­նե­լի են մկրտու­թյունը, դրոշ­մը և ձեռ­նադ­րու­թյունն իբ­րև Ս. Հո­գու ան­զեղ­ծա­նե­լի ներ­գոր­ծու­թյան այն­պի­սի փրկա­րար կնիք, որ միան­գամընդմիշտ սրբում, զի­նում ու շնոր­հա­գոր­ծում է[11]:

Մկրտու­թյունը, դրոշ­մը, ա­պաշ­խա­րու­թյունը և հա­ղոր­դու­թյունը ամեն մի հավա­տա­ցյալի հա­մար անհ­րա­ժեշտ խոր­հուրդ­ներ են, իսկ ձեռ­նադ­րու­թյունը` ար­ժա­նավո­րա­պես Աստ­ու­ծո սպա­սավոր լի­նել կա­մե­ցող­նե­րի և հիվանդ­նե­րի հա­մար[12]:

Վեր­ջա­պես սուրբ ու սրբա­րար են այս խոր­հուրդ­նե­րը, սուրբ է և այ­դոնց թիվը, ըստ ո­րում, Աստ­ու­ծո ա­մե­նա­բա­րու­թյան տե­սա­նե­լի ար­դյունք­նե­րը յոթն օ­րում են կա­տա­րվել, նո­րա բո­լոր կար­գադ­րու­թյուն­նե­րը իս­րա­յելա­ցոց մեջ յոթը թվով են հիմ­նվել, և յոթը թիվը պար­փա­կում է յուր մեջ թե՛ աշ­խար­հի չորս կող­մերն և թե՛ Ս. Եր­րոր­դու­թյունն, որ տի­րում է և սրբում աշ­խար­հի բո­լոր ծայ­րե­րը:

 

[1] Ս. Գրիգոր Տաթևացի, Ամր. քարոզ., 199, Ա Կոր., Դ 1:

[2] Ա Կոր., ԺԳ 2. Դ 1. Հմմտ. Ա Տիմ., Գ 16. Հռ., ԺԴ 24. Եփես., Ա 9. Գ 3-9. Կող., Դ 3. Ա Պետր., Ա 12:

[3] «Ապա եթէ ոչ հաւատասցես, զիա՞րդ արդեօք լինիցի թողութիւն եւ բժշկութիւն, եւ կամ մեք զիա՞րդ արդեօք իշխիցեմք յանդիմանել կամ համարձակել եւ խնդրել, եւ կամ առնել աղօթս վասն այնոցիկ, որք բնաւ իսկ ոչ ճանաչէին զՏէր, զի բարկութիւնք Տեառն վախճանէ զայնոսիկ, որք ոչ ուղղութեամբ զՏէր խոստովանին, եւ կամ որ ոչն մարթիցէք խնդրել զնա, որք ոչ հաւատայք գիտութեան պատուիրանաց նորա, եւ ոչ ի միտ առնուլ զօրէնս նորա».  Ս. Ներսես Մեծն առ Բյուզանդ, 73:

[4] «Հաւատով ճշմարտութեան է, որով վերանան արդարքն ի ծանրութենէ աշխարհիս կենաց ի թեթեւութիւն երկնից բնակութեան»:  Ս. Սահակ առ Փարպ., էջ 88:

[5] Եղիշե, էջ 313. տե՛ս և էջ 261, 108-109, 314, 315. Ընդհ., 7, 66, 421. Հաճ., ԺԵ 28-35:

[6] Հովհ., Գ 5. Զ 54. Գործք, Ը 17. Ա Տիմ., Դ 14. Բ Տիմ., Ա 6. Ա Կոր., ԺԱ 29 և այլն:

[7] Ա Կոր., Դ 1. Բ Կոր., Ե 18-21. Մատթ., Ժ Ղուկ., Թ:

[8] Թիվք, ԺԶ. հմմտ. Ել., ԻԴ 1, 6-11. ԺԹ 3-6. ԼԳ 16. ԼԴ 10-16. Թիվք, ԺԲ 1-2:

[9] Տե՛ս Շարական, էջ 386:

[10] Ս. Գրիգոր Տաթ., Հարց., էջ 587: Տե՛ս և Ս. Հովհ. Իմաստասեր, 8. «Թէպէտ եւ Հո­գին մի է, եւ առհաւատչեայ Հոգւոյն իւղն նոյն է, սակայն բազմազգի մերում, ըստ փրկու­թեանն, բազմօրինակ եւ խորհուրդ փրկութեանն հրաշագործի. ըստ նմին եւ տեղիքն որո­շին ի միմեանց, որովք փրկեալն լինիմք եւ անուանք` տեղեացն: Ապա եւ աղօթքն եւ գոր­ծառնութիւնն ոչ ամենայն զմիոյ մատուցանէ մեզ փրկութեան պարգեւ եւ ոչ մին զամենեցուն, եւ ոչ նմանապէս միմեանց օգտամատոյց մեզ լինելով. այլ երա­խա­յու­թեանն օծումն զհրաւիրականն ունի դրոշմ. եւ աւազանին օծումնն` զըստ Հոգւոյն մեզ յար­մարէ վերստին ծնունդ, իսկ որ զկնի մկրտութեանն է օծումն` զորդեգրութեանն Աս­տու­ծոյ ի մեզ կոչէ շնորհ: Դարձեալ սեղանն կերակրէ զմեզ եւ ոչ ծնանի, աւազանն ծնա­նի, այլ ոչ կերակրէ. խաչն մարտնչի ընդ մեր առ թշնամիսն եւ ոչ ծնանի, եւ ոչ կե­րակրէ ի հիւանդութեանն` զառողջութեանն ունիմք կարօտութիւն, ոչ եւս զայլոցն: Սոցա ա­պաքէն եւ աղօթքն եւ քարոզութիւնն եւ օծմունքն` բաժանաբար ըստ իւրաքանչիւրոցն վայելէ լինել խորհրդոյ»:

11 Հռ., ԺԱ 29. Զ 9. Եղիշե, Հիշ. մեռելոց: Նարեկ, ԼԲ. ՀԵ. Ամար., քար., ԼԲ:

[12] Եկեղեցու ս. խորհուրդներին և հավատացյալների փրկության կատարման ու վեր­ջին վիճակին են վերաբերում Հավատամքի վերջին մասի խոսքերը: (Տե՛ս վերը, էջ 18):

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

12.11.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․