Խորհր­դա­կա­տա­րու­թյան մի­ջոց­նե­րը. oրհնու­թյուն եվ oծում

Նա­խըն­թաց բա­ցատ­րու­թյուն­նե­րից ե­րևաց, որ մար­դու ե­րա­նու­թյունը հաստատ­վում է Աստ­ու­ծո հա­ղոր­դակ­ցու­թյան վրա, իսկ այդ հա­ղոր­դակ­ցու­թյունն ի­րա­կա­նա­նում է քրիս­տո­նեա­կան աստված­պաշ­տու­թյան մեջ: Տե­սանք նույն­պես, որ այդ աստված­պաշ­տու­թյունը կա­տար­վում է եր­կուս­տեք փո­խա­դարձ հարա­բե­րու­թյամբ, այ­սինքն` Աստ­ու­ծո կող­մից հայտ­նու­թյամբ ու շնոր­հա­բաշ­խու­թյամբ, իսկ մար­դու կող­մից` աղոթ­քով և աստվա­ծա­հա­ճո գոր­ծու­նեու­թյամբ: Արդ` քա­նի որ Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյունից հետո նո­րա հավա­տա­ցյալը նույնիսկ յուր ծննդյան օ­րից մտնում է յուր կյան­քի բո­լոր հան­գա­մանք­նե­րով Աստ­ու­ծո շնոր­հաց տակ, հե­տևա­բար և նո­րա կյան­քի յուրա­քան­չյուր մի նշա­նավոր կամ աչ­քի ընկ­նող դեպք պետք է աստված­պաշ­տա­կան շնոր­հա­բեր կար­գով սկզբնավո­րվի: Այն ե­կե­ղե­ցա­կան կարգն, ո­րով մենք մեր կյան­քի յուրա­քան­չյուր նոր ու նշա­նավոր քայ­լա­փո­խի սկզբին դի­մում ենք, Աստ­ու­ծո հո­վա­նու տակ հավատ­քով ու հուսով զի­նված, և աղոթ­քով խնդրում ենք Աստ­ու­ծո ա­մե­նա­ռատ շնորհ­նե­րը,  կոչ­վում է օրհ­նու­թյուն:

Ինչ­պես որ ան­բա­ժան է մար­դուց Աստ­ու­ծո գա­ղա­փարն, այն­պես էլ ան­բա­ժան է նո­րա­նից օրհ­նու­թյան գա­ղա­փա­րը: Թե՛ կյան­քի ըն­թաց­քում և թե՛ մա­հվան մահ­ճում խնդրել Աստ­ու­ծո շնորհ­նե­րը յուր հաջորդ­նե­րի կամ որ­դի­նե­րի վրա, այդ սո­վո­րա­կան էր ոչ միայն նա­հա­պետ­նե­րի, այլև յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցո­ղի հա­մար: Խնդրել Աստ­ու­ծո շնորհ­նե­րը նաև այն ամեն ի­րի, տե­ղի և հաստա­տու­թյան վրա, որ­տե­ղից մար­դիկ մի­միայն Աստ­ու­ծո ո­ղոր­մա­ծու­թյամբ կա­րող են մշտա­պես բա­րիք­ներ ստա­նալ, նույն­պես սո­վո­րա­կան էր Հին Ուխ­տի ժո­ղովր­դի մեջ: Սա­կայն հավա­տաց­յալի աստված­պաշ­տու­թյունը, հաստա­տված լի­նե­լով մար­դու և Աստ­ու­ծո ճշմա­րիտ հա­ղոր­դակ­ցու­թյան վրա, չի կա­րող լոկ մարդ­կա­յին կար­գադ­րու­թյամբ գո­յա­նալ, վասնզի այն աղոթքն է Աստ­ու­ծուն լսե­լի, որ հա­ճե­լի է նո­րան, այ­սինքն` նո­րա պա­տվի­րան­նե­րին հա­մա­ձայն է: Ուստիև ինչ­պես որ աստված­պաշ­տու­թյունը ճշմա­րիտ և ա­պա­հով լի­նե­լու հա­մար պետք է աստվա­ծա­դիր էու­թյուն ու­նե­նա և աստվա­ծա­դիր հիմ­քեր, սկզբունք­ներ և նպա­տակ բո­վան­դա­կե, այդ­պես էլ այն օրհ­նու­թյունն է ճշմա­րիտ և ա­պա­հով, որ կա­տար­վում է Աստ­ու­ծո պաշ­տոնյա­յի մի­ջո­ցով և աստվա­ծա­դիր կար­գով: Այդ է պատ­ճառն, որ Աստ­ված յուր Հին Ուխ­տի պաշ­տոնյանե­րին պա­տվի­րում է ոչ միայն օրհ­նու­թյուն կա­տա­րել, այլև տա­լիս է այն հիմ­նա­կան կարգն, ո­րով պետք է օրհ­նեին հանուն Աստ­ու­ծո[1]: Քաջ գի­տե­նա­լով այս ճշմար­տու­թյունը` յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցյալ թե՛ Հին ու թե՛ Նոր Ուխ­տում դի­մում էր աստվա­ծա­հա­ճո մարդ­կանց և մա­նավանդ Աստ­ու­ծո պաշ­տոնյանե­րից էր օրհ­նու­թյուն խնդրում: Փրկված հավա­տա­ցյալ­նե­րը դի­մում էին ոչ միայն առ Քրիս­տոս օրհ­նվելու հա­մար, այլև առ նո­րա ա­ռա­քյալ­նե­րը: Ըստ ո­րում և այս սկզբունքն ընդ­հան­րաց­նե­լով` Պո­ղոս ա­ռա­քյալը, և պատ­մե­լով Աբ­րա­հա­մի օրհ­նվի­լը Մել­քի­սե­դե­կից, ա­սում է. «Զի ա­ռանց ա­մե­նայն հա­կա­ռա­կու­թեան նուազն ի լա­ւէ ան­տի օրհ­նես­ցի» (Եբր., Է 7): Այլև հաս­կա­նա­լով, որ Աստ­ու­ծո ա­րա­րած­նե­րի մեջ ա­մե­նայն ինչ բա­րի է և պետք է Աստ­ու­ծո պա­տվի­րա­նաց հա­մե­մատ վա­յե­լվի, հոր­դո­րում է չխոր­շել այդ­պի­սի վա­յելք­նե­րից ու կար­գե­րից, ո­րոնք և սրբվում են «Բա­նիւն Աստ­ու­ծոյ եւ աղօթիւք» (Ա Տիմ., Դ 5): Վասնզի օրհ­նվող մար­դը ստա­նում է Ս. Հո­գու այն շնորհ­ներն, ո­րոնք յուր ո­րոշ գոր­ծու­նեու­թյան հա­մար անհ­րա­ժեշտ են[2], իսկ ե­թե իր, գործ ու հաստա­տու­թյուն է, շնոր­հա­բեր է դառ­նում մար­դու հա­մար:

Ո­րով­հե­տև օրհ­նու­թյան հե­տևանքն է Աստ­ու­ծո կող­մից բա­րիք­նե­րի բաշ­խու­մը, իսկ մար­դու կող­մից` զորավոր ըն­դու­նա­կու­թյունը, ուստիև օրհ­նու­թյան կա­տար­ման սկզբունք­նե­րը բղխում են Աստ­ու­ծո խոս­քից և մար­դու աղոթ­քի պա­հանջ­նե­րից: Այդ սկզբունք­ներն են. նախ` որ ա­մե­նայն օրհ­նու­թյուն պետք է ան­պատ­ճառ կա­տա­րվի հանուն Աստ­ու­ծո, և աղոթք­նե­րը պետք է ուղ­ղվին առ Ս. Եր­րոր­դու­թյունը Քրիս­տո­սի շնոր­հած հա­մար­ձա­կու­թյամբ:

Երկ­րորդ` պետք է կա­տա­րվին այն բո­լոր պայ­ման­ներն, ո­րոնց հա­մե­մատ միայն կա­րող է զորավոր լի­նել աղոթ­քը, այ­սինքն` հավատք, հույս ու սեր պետք է վա­ռվի նա­խա­պես շնորհ­ներ խնդրո­ղի մեջ, ըստ ո­րում, խնդրո­ղը պետք է պատ­րաստվի Աս­տու­ծո պա­տվի­րա­նաց հա­մե­մատ պահ­քով, ա­պաշ­խա­րու­թյամբ և հսկմամբ:

Եր­րորդ` խնդրո­ղի մեջ հավատք ու հույս վա­ռե­լու հա­մար պետք է կար­դա­ցվին Ս. Գրքից այն ըն­թեր­ցված­նե­րը, ո­րոնք հարմար ու պատ­շաճ են խնդրված հատուկ շնոր­հա­բաշ­խու­թյան:

Չոր­րորդ` օրհ­նու­թյունը պետք է կա­տա­րվի միա­բա­նա­կան աստ­ված­պաշ­տու­թյան կար­գով (տե՛ս վա­րը գլ. ԽԸ) և ե­կե­ղե­ցու շնոր­հա­բաշ­խող պաշ­տոնյա­յի մի­ջո­ցով:

Հին­գե­րորդ` օրհ­նու­թյան կար­գա­կա­տա­րու­թյունը պետք է ար­տա­հայտու­թյուն լի­նի ճշմա­րիտ հավատ­քի, հուսո և սի­րո:

Ուստիև վե­ցե­րորդ` օրհ­նու­թյան ի­մա­նա­լի խոր­հուր­դը հավա­տա­ցյալ­նե­րի հո­գու մեջ զգա­լա­պես հաստա­տե­լու հա­մար պետք է յուրա­քան­չյուր խնդրվող շնոր­հաց հա­մե­մատ ա­ռա­քե­լա­կան այն զգա­լի կարգ ու մի­ջոց­ներն ևս գոր­ծադ­րվին, ո­րոնք աստվա­ծա­յին շնոր­հա­բաշ­խու­թյան ցույցեր և ավան­դիչ­ներ են հան­դի­սա­ցել:

Այս վեց սկզբունք­նե­րով ո­րոշ­վում է Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու յուրա­քան­չյուր օրհ­նու­թյան կար­գի վար­դա­պե­տա­կան էու­թյունը:

Հա­յաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու աստված­պաշ­տու­թյունն ու­նի օրհ­նու­թյան կար­գեր յուր հավա­տա­ցյալի կյան­քի յուրա­քան­չյուր աչ­քի ընկ­նող և նշա­նավոր դեպ­քի հա­մար, ո­րոնք և գտնվում են Մաշ­տո­ցում և ո­րոնց գլխավոր­ներն են ս. խոր­հուրդ­նե­րի ա­րա­րո­ղու­թյուն­նե­րը: Այդ կար­գե­րը ճշտիվ հա­մա­պա­տաս­խա­նում են վե­րո­հիշյալ վեց սկզբունք­նե­րին, ըստ ո­րում և յուրա­քան­չյուր միա­խոր­հուրդ օրհ­նու­թյուն և կամ, ե­թե կա­տա­րե­լի շնոր­հա­բաշ­խու­թյունը բարդ է, նո­րա բաղ­կա­ցու­ցիչ յուրա­քան­չյուր տարր օրհ­նու­թյունը ի­րա­գործ­վում է նախ` նա­խա­պատ­րաստա­կան սաղ­մոսեր­գու­թյամբ, ա­պա` Ս. Գրքից պատ­շա­ճավոր ըն­թեր­ցված­նե­րով, եր­րորդ` լիա­հույս բա­րեխնդ­րու­թյան եր­գե­րով, չոր­րորդ` ո­րոշ շնոր­հաց հա­մար պաշ­տոնյա­յի աղոթ­քով և վե­ցե­րորդ` զգա­լի ավան­դիչ­նե­րի շնոր­հա­բաշ­խա­կան գոր­ծադ­րու­թյամբ: Այս բո­լոր մա­սե­րը յուրա­քան­չյուր կար­գին ու խորհր­դին հատուկ ձևա­կեր­պու­թյուն են ստա­նում, մինչ­դեռ շնոր­հա­բաշ­խու­թյան մի­ջոց­նե­րը մա­սամբ ընդ­հա­նուր են բո­լոր կար­գե­րի մեջ: Այդ մի­ջոց­ներն են` նախ Աստ­ու­ծո շնոր­հաց բուն ավան­դիչ­ներն, այն է` Ս. Ավե­տա­րանն ու Ս. Խա­չը և շնոր­հա­բաշխ ձեռ­քը, և ա­պա զգա­լի նյու­թեր` գի­նի, ջուր, բա­ղարջ ու ձեթ:

Ս. Ավե­տա­րանն ավան­դիչ է այն շնոր­հաց, ո­րոնք բղխում են Աստ­ու­ծո խոս­քի բարձր զորու­թյունից (տե՛ս գլ. ԼԶ). Ս. Խա­չը պար­գևում է Քրիս­տո­սի խա­չե­լու­թյան խորհր­դի շնորհ­նե­րը (տե՛ս ԻԳ և ԻԴ). Ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյա­յի ձեռ­քը Ս. Հո­գու շնոր­հաց ավան­դիչ է` ըստ ա­ռա­քե­լա­կան հաջոր­դա­կա­նու­թյան (տե՛ս գլ. ԽԷ): Վեր­ջա­պես մարդ­կա­յին երկ­րավոր կյան­քի ա­մե­նաան­հրա­ժեշտ նյու­թեր` գի­նին իբ­րև զորա­ցու­ցիչ, բա­ղարջն իբ­րև սննդա­տու, ջուրն իբ­րև մաք­րող և ձեթն իբ­րև փտու­թյունից պա­հող ու լու­սավո­րող նյու­թեր էա­պես հա­մա­պա­տաս­խա­նում են երկ­րավոր շնոր­հաց խոր­հուրդ­նե­րին և ըստ այնմ մարմ­նա­պես ազ­դում[3]: Ընդսմին գի­նին ու բա­ղար­ջը, խորհր­դավո­րա­պես դառ­նա­լով Քրիս­տո­սի մար­մինն ու ա­րյունը, սնու­ցա­նում են մեզ, ջուրն ի խոր­հուրդ Քրիս­տո­սի կո­ղից բղխած ջրին ծա­ռա­յում է մկրտու­թյան խորհր­դի փրկա­գոր­ծու­թյան, իսկ  ձեթը Ս. Հո­գու կեն­դա­նա­րար շնոր­հաց իջ­ման խոր­հուրդն ու­նի:

Այս բո­լոր շնոր­հավանդ­նե­րը, նյու­թեղեն և մարդ­կա­յին ձե­ռա­գործ լի­նե­լով, յուրյանց էու­թյան նա­խատ­պի և բնատ­պի զորու­թյունն ու­նե­նա­լու հա­մար կա­րոտում են դար­ձյալ օրհ­նու­թյան, ըստ ո­րում, Ս. Գիրքն օրհ­նվելով Աստ­ու­ծո խոս­քի զորավոր շնոր­հաց ավան­դիչն է դառ­նում, ս. խա­չը, նյութ և պատ­ժա­կան ձև լի­նե­լով, օրհն­վում և Քրիս­տո­սի խա­չե­լու­թյան փրկա­րար շնոր­հա­տուն է լի­նում, Ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյան, ձեռ­նադ­րու­թյամբ օրհնվե­լով, Աստ­ու­ծո պաշ­տոնի մեջ շնոր­հա­գոր­ծե­լու իշ­խա­նու­թյունն ու զորու­թյունն է ստա­նում. ջու­րը, գի­նին և բա­ղար­ջը, յուրա­քան­չյուրը յուր խորհր­դա­կա­տա­րու­թյան ըն­թաց­քում օրհ­նվելով, դառ­նում է Քրիս­տո­սի կո­ղից բղխած ջու­րը, ա­րյունն ու վեր­ջա­պես մար­մի­նը: Սա­կայն բո­լոր օրհ­նու­թյանց մեջ հիմ­նա­կան և էա­կան նշա­նա­կու­թյուն ու­նի Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյունն, ո­րի հատուկ և զգա­լի պար­գևու­մը օծ­մամբ է լի­նում ս. մյու­ռո­նով: Ու­րեմն ս. մյու­ռո­նով օ­ծու­մը ամեն մի օրհ­նու­թյան հիմ­քը կամ էու­թյունն է դառ­նում զգա­լա­պես, հե­տևա­բար և հարկ է հառաջա­նում ի վերջո այդ մա­սին խոսե­լու:

Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խա­կան օծ­ման զգա­լի տարրն է մյու­ռո­նը կամ այդ հու­նա­րեն բա­ռի հա­յե­րեն նշա­նա­կու­թյամբ` «ա­նու­շա­հոտ յու­ղը», ինչ­պես ա­նվան­վում էր Ե. դա­րում: Յու­ղը կամ ձեթն է ընտ­րված այդ նպա­տա­կի հա­մար, վասնզի կակ­ղե­ցու­ցիչ է, զվար­թա­րար, պա­րար­տա­ցու­ցիչ, վի­րա­բույժ[4], փտե­լուց պահ­պա­նող ու լու­սավո­րող, իսկ այդ զգա­լի հատկու­թյուն­նե­րով հա­մա­պա­տաս­խան է և հայտա­րար Ս. Հո­գու ի­մա­նա­լի շնոր­հաց բազ­մա­կող­մա­նի ներ­գոր­ծու­թյանց: Յու­ղը հին Ուխ­տում, և ա­ռանձ­նա­պես պատ­րաստվելով, ծա­ռա­յում էր իբ­րև Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյան մի­ջոց թե՛ պաշ­տոնյանե­րի, թե՛ թա­գավոր­նե­րի ու մար­գա­րե­նե­րի օծ­ման[5] և թե՛ մին­չև ան­գամ տա­ճա­րի անոթ­նե­րը սրբե­լու հա­մար, ըստ ո­րում և կոչ­վում էր «յուղ լու­սո», «յուղ օ­ծու­թյան» և «սուրբ յուղ»: Եվ ինչ­պես որ Քրիս­տո­սի փրկչա­կան գոր­ծու­նեու­թյան տնօ­րի­նու­թյունը, Ս. Հո­գու իջ­մամբ ար­տա­հայտ­վելով, օ­ծումն է կոչ­վում[6], այդ­պես և Աստ­ու­ծո ար­քա­յու­թյան մեջ մտնե­լու լու­սա­վառ հավատ­քի անհ­րա­ժեշ­տու­թյունն յուղ ու­նե­նա­լու նմա­նու­թյամբ է բա­ցատր­վում. «Զի ձէթ գի­շե­րոյ է լու­ծիչ», - ա­սում է Մամբ­րե Վեր­ծա­նո­ղը (Մատթ., ԻԴ 3):

Ս. Մյու­ռո­նը կամ ա­նու­շա­հոտ յու­ղը[7] Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյան օծ­ման խորհր­դի հա­մե­մատ ու­նի յուր հան­դի­սավոր օրհ­նու­թյան կար­գը Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում: Նո­րա նյութն է ձի­թե­նու յու­ղը, որ ըստ կե­նաց ծա­ռի պտղի նա­խատ­պին` Ս. Հո­գով կեն­դա­նա­ցու­ցիչ պետք է լի­նի «բար­վո և չա­րի գի­տու­թյան» ծա­ռի պտղի վա­յել­քով ըն­կած մար­դու հա­մար: Մեկ փայ­տի պտուղն ա­պա­կա­նա­ցու­ցիչ է դար­ձել, մյուս փայ­տի­նը Քրիս­տո­սի խա­չով շնոր­հված փրկու­թյան օ­ծա­նե­լիքն է դառ­նում: Սա­կայն քա­նի որ Ս. Հո­գու շնորհ­նե­րը բազ­մա­շող են, իսկ շուշ­մա­յի կամ կնջթի ձեթը[8] նույն­քան հատկու­թյուն­ներ չու­նի և չէ հա­մա­պա­տաս­խա­նում հո­գևոր հարս­տու­թյանց ծաղկ­ման և ա­նու­շա­հո­տու­թյան, այդ ևս լրաց­նե­լու հա­մար նո­րա հետ խառ­նում են գի­նի, ձի­թե­նու յուղ, 40 ըն­տիր ծա­ղիկ­նե­րի հյու­թե­րը, որ­պի­սիք են բա­լա­սան տե­սակ­ներ` սմբուլ, զաֆ­րան, ե­րի­ցուկ, նու­նու­ֆար, նարն­ջի ծա­ղիկ, մրտի, մուշկ, նար­դոս, մա­տու­տակ և այլն:

Մյու­ռո­նը օրհ­նում է մե­ծա­մեծ նա­խա­պատ­րաստու­թյուն­նե­րից հետո պա­տա­րա­գիչ Կա­թու­ղի­կոսն իբ­րև Ս. Հո­գու շնոր­հաց ծավա­լո­ղը` տաս­ներ­կու ե­պիս­կո­պոս­նե­րով, 12 սար­կավագ­նե­րով և 12 բուր­վա­ռով ու քշո­ցով` ըստ Ս. Հո­գու հիմ­նադ­րա­կան շնոր­հա­բաշ­խու­թյան ավան­դող տաս­ներ­կու ա­ռա­քե­լոց: 0րհնու­թյունը կա­տար­վում է լրա­պես` ըստ վե­րո­հիշյալ սկզբանց պատ­շա­ճավոր սաղ­­մո­սեր­գու­թյամբ, ըն­թեր­ցված­նե­րով, շա­րա­կան­նե­րով և աղոթք­­նե­րով: Մյու­ռո­նի օրհ­նու­թյան հիմ­քը ար­տա­հայտում է Ս. Հայ­րա­պետն` ա­սե­լով. «Սոյն իւղ սրբու­թեան, զոր կար­գե­ցեր ի­մաստու­թեամբ քով, Յի­սուս, օ­ծա­նէ եւ մար­գա­րէս, յօ­րի­նէ եւ ա­ռա­քեալս, յար­դա­րէ եւ վար­դա­պետս, զմե­ղան­չա­կան բնու­թեանս ծնունդ` վերս­տին ծնեալ որ­դիս կա­ցու­ցա­նէ Աստ­ու­ծոյ...»: Իսկ օրհ­նու­թյան կա­տա­րու­մը խնդրվում է այս­պես. «Տէր ո­ղոր­մու­թեան եւ Հայր լու­սոյ, յոր­մէ ա­մե­նայն տուրք բա­րիք, եւ ա­մե­նայն պար­գեւք կա­տա­րեալք ե­ղեալ է, շնոր­հեա՛ մեզ ա­նար­ժան ծա­ռա­յիցս քոց զշնորհս քո ի սպա­սա­ւո­րել մե­ծի եւ կե­նա­րար խորհր­դոյս քո, ա­ռա­քեա զա­մե­նա­զօր հո­գիդ քո յա­ռա­ջադ­րեալ միւ­ռոնս այս եւ ա­րա զսա յօ­ծումն թա­գա­ւո­րա­կան, շնորհք հո­գե­ւոր, կեանք կե­նաց մե­րոց, պա­հա­պան եւ սրբա­րար հոգ­ւոյ եւ մարմ­նոյ, իւղ ցնծու­թեան, որ ա­ռաջ­նոր­դե­ցաւ մեզ յօ­րի­նացն եւ պայ­ծա­ռա­ցաւ ի Նոր Ուխտսդ: Ա­յո՛, Տէր Ա­մե­նա­կալ, իջ­ցէ ի սա շնորհք երկր­պա­գե­լի եւ Ս. Հոգ­ւոյդ, զի լի­ցի սա զգեստ ա­նա­պա­կան, կնիք կա­տա­րե­լու­թեան...»:

Եվ ո­րով­հե­տև Ս. Հո­գու շնոր­հաց պար­գևու­մը տնօ­րին­վում է Հո­գե­գալս­տից սկսած` ավան­դվելով ա­ռա­քյալ­նե­րի մի­ջո­ցով, ուստիև օրհ­նու­թյան մի­ջո­ցին խառն­վում է թե՛ հին մյու­ռո­նով, թե՛ կե­նաց փայ­տով ու թե՛ Ս. Լու­սավոր­չի Ա­ջով, վասնզի հին մյու­ռոնն ավան­դա­բար Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հո­գե­գալստյան շնորհն է մեզ հասց­րել, կե­նաց փայտն ըն­կած մար­դու կեն­դա­նա­ցու­ցիչ ծառն է նոր դրախ­տում, իսկ Ս. Գրի­գոր Լու­սավոր­չի Ա­ջը Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու բա­րե­կար­գու­թյան շնոր­հա­բաշխ ձեռքն է: Ա­հա այս­պես է օրհն­վում այն ս. մյու­ռոնն, ո­րի օծ­մամբ է լի­նում Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյունն[9] և կամ Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու փրկա­գոր­ծա­կան ու սրբա­գոր­ծա­կան կար­գե­րի ի­մա­նա­լի խոր­հուրդ­նե­րի զգա­լի ներ­գոր­ծու­թյունն և ի­րա­գոր­ծու­մը: Ս. մյու­ռո­նի օծ­մամբ է հաստատ­վում Ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյան և Ս. Հո­գու ձեռ­նադ­րա­կան շնորհ­նե­րը ստա­նում, նո­րա­նով է մկրտվո­ղը Ս. Հո­գու որ­դե­գի­րը դառ­նում և նո­րա­նով է Աստ­ու­ծո վե­րա­բե­րյալ ա­մե­նայն տեղ (Ե­կե­ղե­ցի) և իր (անոթ, խաչ, Ս. Գիրք և այլն) Ս. Հո­գու շնոր­հաց տակ մտնում և յուր սկզբնատ­պի զորու­թյան ավան­դի­չը դառ­նում[10]: Սա­կայն ո­րով­հե­տև ա­րա­րա­ծա­կան աշ­խարհն անկ­ման մեջ է Ա­դա­մով և, վերս­տին բարձ­րա­նա­լով, մեզ դրախ­տա­յին ծա­ռա­յու­թյուն է ա­նում նոր Ա­դա­մով-Քրիս­տո­սով, ուստիև այդ ա­րա­րա­ծա­կան աշ­խար­հից ամեն մի ձե­ռա­գործ կամ իր այն ժա­մա­նակ է միայն աստված­պաշ­տու­թյան մեջ Աստ­ու­ծո ա­ռաջ ան­խո­տե­լի և մեզ հա­մար Աստ­ու­ծո վե­րա­բե­րյալ սպաս դառ­նում, երբ նա­խա­պես լվաց­վում է ջրով ու գի­նով «օ­ծումն սրբով մե­ռո­նաւ, որ է օրհ­նու­թիւն օրհ­նու­թեանց, է լիու­թիւն շնոր­հաց ի Հոգ­ւոյն Սրբոյ»` ըստ Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծա­կան պար­գևին:

 

[1] Թվոց, Զ 22. Բ օր. ԺԸ 5. ԻԱ 5:

[2] Հմմտ. Ա Թագ., Ժ 1, 9, 10. ԺԶ 13:

[3] «Գինի ուրախ առնէ, իւղ` զուարթ, եւ հաց հաստատէ զսիրտ մարդոյ». Սաղմ., ՃԳ 15. Առակ., ԻԷ 9. Ժող., Ժ 19:

[4] Ես., Ա 6. Ղուկ., Ժ 34:

[5] Տե՛ս գլուխ ԽԷ:

[6] Ղուկ., Դ 18-21. Եբր., Ա 9:

[7] Ագաթ., ՃԺԸ «իւղ օծութեան» է կոչված: Տե՛ս և Կորյուն, որ Ս. Սահակա մահը պատմելով` ասում է, թե այդ եղավ «ի կատարել ամսեանն Նաւասարդի, որպէս եւ զօր ծննդեան երանելոյն յիշէին, յերկրորդ ժամու աւուրն, ի պաշտաման անուշահոտ իւ­ղոյն»…: Հմմտ. և նորա կանոնը. «Եւ յամենայն տեղեաց մերոց իշխանութեան, յամենայն ամի զկնի սրբոյ զատկին` զիւղ մկրտութեան հարկաւորութեամբ բերցեն առ մեզ քա­հանայք եւ աստի ի մեզնէ ընկալցին օրհնութիւն իւղոյն»: Տե՛ս և Սիոն Կաթուղիկոսի ի Պարտավ գումարած ժողովի կանոնը. «Եպիսկոպոսունք մի իշխեսցեն մեռոն օրհնել եւ կամ յաւելուած առնել եւ տալ քահանայից, այլ ամ յամէ ի հայ­րա­պետանոցէն առցեն` ըստ կանոնական հրամանի Ս. Հարցն»:

[8] Շուշմայի ձեթը գործադրվում է և՛ հնացած ու պնդված մյուռոնը լուծելու համար, և՛ երբեմն օրհնվելով տրվում էր հետը խառնելու նպատակով:

[9] «Որպէս խաւար` ի լուսոյ, եւ ցաւ` յառողջութենէ, գիշեր` ի տունջենէ եւ մահ` ի կե­նաց, այսպէս եւ ի սոյն իրէ տիրապարգեւէ` ամենայն չարին երեւոյթ մերժին` խա­փա­նին  եւ բնաւին ամփոփին: Քանզի որպէս ճանճք զազիրք եւ փոքր զեռունք, սարդից եւ ունկ­­նամտից` իբր ի դեղոց մահու` յայս նիւթոյ սպառեալ պակասին, սոյնպէս լրու­թեամբ շնորհի օրհնութեան սոյն իւղ զօրացեալ` եւ զայսս վանէ, եւ զմուրհակս չարեաց ջրէ, եւ զվճիռս մահու պատառէ»: Ս. Գր. Նարեկ., Աղօթք վասն սրբալոյս իւղոյն մեռո­նի:

[10] «Միւռոնն ունի զխորհուրդ զօրութեան Հոգւոյն Սրբոյ, եւ եթէ բանն մարմնացեալ էակիցն Հօր եւ Հոգւոյն` անկարօտն յամենայնի, որ իւր իսկ էր Հոգին որպէս եւ Հօր, ոչ անպատշաճ համարեցաւ կամ փոքրկութեան ինչ կարծիս զիջումն Հոգւոյ իւրոյ ի նմա­նութիւն աղաւնւոյ ի վերայ ինքեան ի Յորդանան, այլ եւ նովիմբ Հոգւով վարէր յա­նա­պատ եւ ասէր դարձեալ, թէ «Հոգւով Աստուծոյ հանեմ ես զդեւս», երկրորդէր ըն­թեռնլովն եւ զգրեալսն յԵսայեայ ի դիմաց նորին, եթէ «Հոգի Տեառն ի վերայ իմ, վասն­որոյ եւ օծ իսկ զիս». որքա՞ն ի դէպ է եւ մեզ զլոկ նիւթն, զոր առնեմք ի նիւթա­կանացս` օծանել խորհրդեամբ նորա, զի զնոյն Հոգւոյ առցէ զօրութիւն»: Ս. Ներսես Շնորհալի, Ընդհ., էջ 376:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

22.11.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․