Սուրբ Հո­գու գա­լուստն եվ շնոր­հա­բաշ­խու­թյու­նը

Քրիս­տոս, վերջ­նա­կա­նա­պես հաստա­տե­լով յուր ար­քա­յու­թյունը, նո­րա տա­րա­ծումն ևս հանձ­նեց յուր ա­ռա­քյալ­նե­րին, ո­րոնք, սա­կայն, պետք է յուրյանց գոր­ծու­նեու­թյունն այն ժա­մա­նակ սկսեին, երբ Ս. Հո­գին իջ­ներ յուրյանց հո­գու մեջ: Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան տա­րա­ծու­մը պետք է լի­ներ` ե­կե­ղե­ցի հաստա­տե­լով, ո­րով և մար­դիկ վե­րած­նվեին ու Քրիս­տո­սի փրկու­թյան մեջ մտնեին: Հե­տևա­բար ե­կե­ղե­ցու գոր­ծու­նեու­թյամբ մի ի­րա­կան կյանք պետք է սկսվեր ըստ ա­մե­նայ­նի հաստատ ու ո­րոշ, գի­տակ­ցա­կան և աստվա­ծա­հա­ճո: Իսկ այդ­պի­սի մի կյան­քը չէր կա­րող լոկ պա­տա­հա­կան ըն­թացք ու­նե­նալ և կամ ան­հա­տա­կան կամ­քից ու սահ­մա­նա­փակ մտքից կա­խված լի­նել. ե­թե այդ­պես լի­ներ, ե­կե­ղե­ցին կսկսեր խար­խա­փել, աջ ու ձախ շե­ղվել և ու­րեմն մի մաս­նավոր դպրոց կդառ­նար կամ մարդ­կա­յին մի հաստա­տու­թյուն` ա­նո­րոշ և մշտա­փո­փոխ: Այդ­պի­սի մի հաստա­տու­թյունը չէր կա­րող Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան ավան­դա­րա­նը լի­նել և ա­մե­նայն ժա­մա­նակ մարդ­կու­թյան փրկու­թյուն բե­րել: Այդ­պի­սի մի հաստա­տու­թյունը կա­խված կլի­ներ մարդ­կու­թյունից և ոչ թե մարդ­կու­թյունն` յուրյանից, կա­խված կլի­ներ պատ­մու­թյունից և ոչ թե պատ­մու­թյունը կեն­թար­կեր յուր ազ­դե­ցու­թյան, մինչ­դեռ Քրիս­տո­սի ե­կե­ղե­ցով պետք է մի նոր ի­րա­կան կյանք սկսվեր ու տա­ներ ամեն կերպ հաստատ ու ո­րոշ ըն­թաց­քով դեպի փրկու­թյուն, գի­տակ­ցա­կան և աստվա­ծա­հա­ճո կար­գով: Եվ ինչ­պես որ Քրիս­տոս, գա­լով, միան­գա­մից վերջ դրավ ան­ցյալին ու նոր ժա­մա­նակ հաստա­տեց պատ­մու­թյան մեջ, նոր ա­րա­րած դարձ­րեց աշ­խար­հի էու­թյունը, նոր գլուխ ե­ղավ յուր հա­մար հա­սու­նա­ցած ա­րա­րած­նե­րի վրա, այն­պես էլ նո­րա ե­կե­ղե­ցին պետք է ընդ­հա­տեր ան­ցյալի կրոնա­կան հաստա­տու­թյան ըն­թաց­քը, նոր ժա­մա­նա­կի նոր պատ­մու­թյան վերջ­նա­կան զար­գաց­ման սկզբնավո­րումն ամ­փո­փեր և դեպի կա­տա­րումն ա­ռաջ­նոր­դեր: Այս մի նոր ա­րար­չա­գոր­ծու­թյուն էր, մի հո­գևոր ա­րար­չա­գոր­ծու­թյուն, որ պետք է յուր մեջ ու­նե­նար հո­գևոր զորու­թյան լիա­կա­տար լրումն ամ­բողջ ա­պա­գա­յի զար­գաց­ման հա­մար, որպեսզի այլևս ոչ մի ար­գելք ու խան­գար­մունք չկա­րո­ղա­նան նո­րա ա­ռաջ խոչ ու խութ լի­նել, թո՛ղ թե շե­ղել կամ հետ մղել:

Այդ հո­գևոր զորու­թյան լրումն, որ ի­ջավ Քրիս­տո­սի ե­կե­ղե­ցու հիմ­նադ­րու­թյան վրա, ոչ թե մի լոկ բա­րո­յա­կան զորու­թյուն էր և ոչ էլ լոկ ներ­քին զգա­ցո­ղու­թյան բոր­բո­քումն, այլ` անն­ման ու ա­պա­հով ի­րո­ղու­թյուն: Այդ Սուրբ Հո­գին է, որ ի­րա­պես ի­ջավ և վերջ­նա­կա­նա­պես ա­պա­հո­վեց յուր ե­կե­ղե­ցին հավի­տե­նա­կան ըն­թաց­քի հա­մար: Այդ, ըստ մար­գա­րեու­թյան, ար­տա­կարգ էր և աստ­վա­ծա­յին հրաշք, որ երբ ա­ռա­քյալք ժո­ղո­վված էին վեր­նա­տան, հան­կարծ ի­ջավ նո­ցա վրա Ս. Հո­գին և նո­ցա լե­զու­նե­րը խոսեց­րեց (Գործք, Բ 3. Հո­վել, Դ 28): Ա­ռա­քյալ­ներն սքան­չա­ցած` կտրվե­ցան յուրյանց ա­ռա­ջվա հո­գևոր վի­ճա­կից և մի նոր հո­գևոր վի­ճա­կի մեջ մտան, հո­գևոր զորու­թյուն­նե­րով օժ­տված ու վա­ռված վի­ճա­կի մեջ, ո­րի բնա­կան ուժ­գին ար­տա­հայտու­թյունն էր այդ լեզ­վա­խոսու­թյունը (Ա Կոր., ԺԴ 2-4): Այդ վի­ճա­կում ա­ռա­քյալք յուրյանց բո­լոր գո­յու­թյամբ են­թար­կված էին Ս. Հո­գուն և չէին կա­րո­ղա­նում իս­կույն հա­սու լի­նել ին­քյանց: Այդ մի զորավոր վե­րած­նու­թյուն էր, ո­րով Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան գի­տակ­ցու­թյունն և ի­մաստու­թյունը կեր­պավո­րվեց ու հաստա­տվեց նո­ցա մեջ. նո­ցա հո­գու կրոնա­կան ուժե­րը զորա­ցան և իս­կույն մտան ավե­տա­րան­չա­կան ու մար­գա­րեա­կան գոր­ծու­նեու­թյան մեջ Քրիս­տո­սի ա­նու­նը քա­րո­զե­լու հա­մար: Նո­ցա խոս­քի մեջ այ­նու­հե­տև տի­րա­պե­տում էր կա­տա­րյալ ող­ջամ­տու­թյուն ու ճշմա­րիտ գի­տակ­ցու­թյուն Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան փա­ռաց տակ` յուրյանց բո­լոր կյան­քի ու հիմ­նադ­րած գոր­ծի մեջ: (Ա Տիմ., Ա 13. Տիտ., Բ 2):

Ս. Հո­գու այդ հրա­շա­լի հեղ­ման, ո­րով պայ­մա­նավո­րվեց այդ նոր ժա­մա­նա­կի ամ­բողջ շրջա­նը մին­չև կա­տա­րա­ծը, են­թար­կվե­ցան ոչ միայն ա­ռա­քյալ­ներն, այլև ու­րիշ­նե­րը նաև հետո,[1] սա­կայն ամեն դեպ­քում Ս. Հո­գին իջ­նում է` ըստ յուր ան­հա­սա­նե­լի նպա­տա­կին և ըն­դու­նո­ղի կա­րևո­րու­թյան և ըն­դու­նա­կու­թյան: Ուստիև Ս. Հո­գու լրիվ հե­ղումն ե­ղավ ա­ռա­քյալ­նե­րի մեջ, ո­րոնք յուրյանց ե­ռա­մյա ա­շա­կեր­տու­թյամբ բա­րե­հարմար գոր­ծա­րան էին դար­ձել աստվա­ծա­յին այդ սքան­չե­լի տնօ­րի­նու­թյան հա­մար և բա­րե­հաջող ա­խո­յան­ներ ճշմար­տու­թյան: Ըստ ո­րում և Քրիս­տոս դո­ցա խոս­տա­ցավ Ս. Հո­գու ա­ռաջ­նոր­դու­թյան, ու­սուց­ման ու հիշեց­ման հրա­շա­լի օգ­նա­կա­նու­թյունը: Հե­տևա­բար ա­ռա­քյալ­ներն մի այլ ա­ռանձ­նա­հատուկ կապ ու­նեին Ս. Հո­գու հետ, մի այլ կա­խու­մով էր պայ­մա­նավո­րված նո­ցա բո­լոր գոր­ծու­նեու­թյունն և այդ կապն ու կա­խու­մը թե՛ լիա­կա­տար կա­խումն էր Ս. Հո­գուց և թե՛ լիա­կա­տար ա­զա­տու­թյուն: Լիա­կա­տար կա­խումն Ս. Հո­գուց հիշում է և Քրիս­տոս` ա­սե­լով. «Զի ոչ ե­թէ դուք ի­ցէք, որ խօ­սի­ցիքն, այլ Հո­գին Հօր ձե­րոյ, որ խօ­սի­ցի ի ձեզ» (Մատթ., Ժ 20): Ու­րեմն աստվա­ծա­յին ճշմար­տու­թյունը հաստատ էր նո­ցա մեջ, և նո­քա այդ ճշմար­տու­թյունն էին քա­րո­զե­լու ա­ռանց սխա­լան­քի և ա­ռանց մարդ­կա­յին մտքե­րի ստվե­րա­կա­նու­թյան, այլ ու­ղիղ և ան­շեղ: Սա­կայն այդ­պի­սի կախ­ման մեջ նո­քա չեն կորց­նում յուրյանց անձ­նավո­րու­թյունն, յուրյանց հո­գևոր ա­ռանձ­նա­հատկու­թյուն­ներն ու բնավո­րու­թյունն, ո­րոն­ցով նո­ցա­նից յուրա­քան­չյուրն ա­ռանձ­նա­հատուկ կեր­պով փայ­լեց ա­ռա­քե­լա­կան սքան­չե­լի գոր­ծու­նեու­թյան մեջ իբ­րև ճշմա­րիտ նա­հա­տակ: Այլև Ս. Հո­գին լու­սավո­րեց նո­ցա մտքե­րը, զար­գաց­րեց նո­ցա ուժե­րը, սփռեց նո­ցա հո­գևոր բո­լոր հարս­տու­թյուն­ներն յուրյանց ա­ռանձ­նա­հատկու­թյանց մեջ իսկ և պայ­ծա­ռաց­րեց նո­ցա ա­զա­տու­թյունը, միան­գա­մայն և տա­լով աստվա­ծա­յին այն հայտ­նու­թյունն և օգ­նա­կա­նու­թյունն, որ անհ­րա­ժեշտ և կա­րևոր էր լի­նում նո­ցա գոր­ծու­նեու­թյան ըն­թաց­քում: Նա­յե­լով, թե ե­կե­ղե­ցու հիմ­նադ­րու­թյան, ծավալ­ման, աճ­ման, ծաղկ­ման ու զար­գաց­ման որ­քան էր օգ­տա­կար աստվա­ծա­յին հայտ­նու­թյունն, այն­քան էլ տա­լիս էր Ս. Հո­գին (Ա Կոր., ԺԲ 7): Նո­ցա ա­ռա­քե­լա­կան գոր­ծու­նեու­թյան մեջ Ս. Հո­գին շա­րու­նակ տա­լիս էր յուր հայտ­նու­թյունն ու վճի­ռը թե՛ ճշմար­տու­թյան վար­դա­պե­տու­թյան և թե՛ նույնիսկ ե­կե­ղե­ցու կազ­մա­կեր­պու­թյան հա­մար (Գործք, ԺԵ 10), թեև մյուս կող­մից նո­ցա մտքե­րը, լու­սավո­րվելով ու պայ­ծա­ռա­նա­լով, տա­լիս էին ճիշտ դա­տո­ղու­թյամբ նույն վճի­ռը: Այս է պատ­ճա­ռը, որ ա­ռա­քյալ­նե­րը հիշում են թե՛ Ս. Հո­գու վճիռն ու թե՛ յուրյանց դա­տո­ղու­թյունը միա­ժա­մա­նակ, ա­սե­լով` զորօրինակ «Հա­ճոյ թուե­ցաւ Հոգ­ւոյն Սրբոյ եւ մեզ» (Գործք, ԺԵ 28. Զ 5. ԺԵ 22, 25):

Այս­պես յուրա­քան­չյուր ա­ռա­քյալ, ու­նե­նա­լով յուր մեջ Ս. Հո­գու ան­մի­ջա­կան օգ­նա­կա­նու­թյունը, կա­րո­ղա­նում էր հիմ­նա­դիր լի­նել Քրիս­տո­սի ե­կե­ղե­ցուն և Ավե­տա­րա­նի լույսը տա­րա­ծել` ան­կախ մյուս ա­ռա­քյալ­նե­րից ու միա­ժա­մա­նակ միա­բան ու միա­ձայն նո­ցա հետ: Ա­մենքն էլ միա­բան էին, զի մի Ս. Հո­գին էր խոսում նո­ցա­նով աստվա­ծա­յին հայտ­նու­թյան վկա­յու­թյունը. ա­մեն­քի մեջ գոր­ծում էր մի Ս. Հո­գի, թեև յուրա­քան­չյուրի շնոր­հը տար­բեր էր. ա­մենքն էլ տար­բեր ե­ղա­նա­կով էին քա­րո­զում, սա­կայն ճշմար­տու­թյունը մեկ էր. տար­բեր մարդ­կանց տար­բեր գոր­ծու­նեու­թյունը միա­նում էր մեկ Ս. Հո­գով, մեկ Բա­նով ու մեկ ճշմար­տու­թյամբ: Եվ երբ Ս. Հո­գին տա­լիս էր յուր հայտ­նու­թյունն յուրա­քան­չյուր ա­ռա­քյալի, տա­լիս էր ճշմար­տու­թյան գի­տակ­ցու­թյունը նո­ցա­նից ամեն մեկին, յուրա­քան­չյուրն էլ ար­տա­հայտե­լով ա­ռա­քե­լա­կան գի­տակ­ցու­թյամբ աստվա­ծա­յին ճշմար­տու­թյունն ու վճի­ռը` ոչ թե մի ինք­նու­րույն վար­դա­պե­տու­թյուն էր տա­լիս, այլ բո­լո­րի վար­դա­պե­տու­թյունը միա­սին ու միա­հա­մուռ միու­թյամբ կազ­մում է Ս. Հո­գու աստվա­ծա­յին ճշմար­տու­թյան լիա­կա­տար հայտ­նու­թյունը: Այդ լիա­կա­տար հայտ­նու­թյամբ էր կա­ռա­վա­րում ե­կե­ղե­ցին, ճա­նա­չում յուր հա­ղոր­դակ­ցու­թյունն Աս­տու­ծո հետ և յուր վե­րա­բեր­մուն­քը դեպի ինքն ու աշ­խար­հը[2]: Նո­ցա վրա է հաստատ­վում ե­կե­ղե­ցին և նո­ցա միաս­նա­կան վար­դա­պե­տու­թյամբ պետք է կա­ռա­վա­րվի միշտ, և որպեսզի ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու կա­ռա­վա­րու­թյունը ա­պա­հո­վված լի­ներ ա­ռա­քյալ­նե­րի մա­հից հետո, Ս. Հո­գին տա­լիս է յուր հայտ­նու­թյունն ու ճշմար­տու­թյան գի­տակ­ցու­թյունն յուր ե­կե­ղե­ցու այն անձ­նվեր գոր­ծիչ­նե­րին, պաշ­տոնյանե­րին ու վար­դա­պետ­նե­րին, ո­րոնք, ամեն աշ­խա­տու­թյուն ու նե­ղու­թյուն հանձն առ­նե­լով, աստ­վա­ծա­յին նա­խան­ձախնդ­րու­թյամբ ճգնում են յուրյանց ե­կե­ղե­ցու հառաջա­դի­մու­թյան հա­մար, յուրյանց ըն­թաց­քը հաստա­տում են ա­ռա­քե­լա­կան հի­ման վրա և հույսը խարսխ­ում են Ս. Հո­գու ամ­րու­թյան վրա: Ուստիև ինչ­պես որ Քրիս­տո­սի ա­ռա­քե­լոց մեջ ար­տա­փայ­լեց Ս. Հո­գու շնորհն յուր բո­լոր լրու­թյամբ, այն­պես էլ ճյու­ղավո­րվեց ըն­տիր ան­ձանց մեջ, մա­նավանդ ա­ռա­քե­լոց հե­տևող ժա­մա­նակ­նե­րում: Պո­ղոս ա­ռա­քյալը հիշում է Ս. Հո­գու այն շնորհ­ներն, ո­րոնք, իջ­նե­լով մար­դու բնա­կան ձիր­քի վրա, ներ­կա­յա­նում են աստի­ճա­նա­բար բնա­կա­նից մին­չև գերբ­նա­կա­նը, հառաջ են մղում և զորաց­նում սրբա­նվեր գոր­ծիչ­նե­րին ե­կե­ղե­ցու հառաջա­դի­մու­թյան հա­մար (Ե­ղի­շե, 320): Ս. Հո­գու շնոր­հաց ին­նյակ պար­գև­ներն, ո­րոն­ցով նա պար­գևատ­րում է յուր տնօ­րի­նու­թյանց հա­մար կա­րևոր անձ­անց (անդ. 316), հիշում են Ա Կորնթ., ԺԲ 4-11, 28 և ըստ տե­սա­կին բա­ժան­վում են ե­րեք կար­գի` ըստ հո­գու ե­րեք կա­րո­ղու­թյանց` մտքի, կամ­քի ու զգա­ցո­ղու­թյան: Այ­դոնք են.

Ա. Վար­դա­պե­տա­կան, այն է` ա. ի­մաստու­թյուն. բ. ճա­նա­չո­ղու­թյուն և գ. ընտ­րու­թյուն հոգ­վոց.

Բ. Ավե­տա­րան­չա­կան` ա. Հավատ­քի լրու­թյուն, բ. բժշկու­թյուն և գ. հրա­շա­գոր­ծու­թյուն.

և Գ. Հո­գեկ­րա­կան` ա. Մար­գա­րեու­թյուն, բ. լե­զվա­խոսու­թյուն և գ. թարգ­մա­նու­թյուն[3]:

Վար­դա­պե­տա­կան այն շնորհ­նե­րի մեջ, ո­րոնք օժ­տում են մտավոր լու­սավո­րու­թյան շրջանն, ա­ռա­ջին տե­ղը բռնում է ի­մաստու­թյունը: Ի­մաստու­թյունն է այն աստվա­ծա­տուր ձիրքն, ո­րով մենք կա­րո­ղա­նում ենք ու­ղիղ մի­ջոց­ներ գոր­ծադ­րել կյան­քի ճշմա­րիտ նպա­տակ­նե­րին հաս­նե­լու հա­մար: Բայց ի­մաստու­թյան կա­տա­րե­լու­թյան հա­մար անհ­րա­ժեշտ է և ճա­նա­չո­ղու­թյուն, որ ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ կա­րո­ղու­թյուն` ճա­նա­չե­լու և ի­մա­նա­լու աստ­վա­ծա­յին ի­մաստու­թյունն ու խոր­հուրդ­նե­րը: Այս­տեղ էլ կա­րևոր է և եր­րորդ շնորհն` ընտ­րու­թյուն հոգ­վոց, և այդ է Աս­տու­ծո ու­ղար­կած ճշմա­րիտ մա­գա­րե­նե­րի ու կեղծ մար­գա­րե­նե­րի, նույն­պես և Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան ու ճշմար­տու­թյան և մարդ­կա­յին հնա­րա­բա­նու­թյան ու կեղ­ծի­քի տար­բե­րե­լու կա­րո­ղու­թյունն, որ մա­նավանդ շատ անհ­րա­ժեշտ էր ա­ռա­ջին դա­րե­րում: Վար­դա­պե­տա­կան այս մեծ շնորհ­ներն ա­ռանձ­նա­պես զի­նա­վա­ռում են այն ան­ձանց, ո­րոնք կո­չված են ժո­ղո­վուրդ դաստիա­րա­կե­լու, բարձ­րաց­նե­լու և ղե­կա­վա­րե­լու հա­մար:

Ավե­տա­րան­չա­կան շնոր­հաց ա­ռա­ջի­նը հավատ­քի լրու­թյունն է, որ աստվա­ծա­յին գոր­ծու­նեու­թյան և ա­ռա­քի­նա­կան հան­դի­սի մեջ մար­դուն ա­ռան­ձին ամ­րու­թյուն է տա­լիս: Այդ շնոր­հով լրա­պես օժ­տված էին ա­ռա­քյալ­ներն, ո­րոնց մեջ մե­ծա­մեծ գոր­ծու­նեու­թյամբ փայ­լեց Պո­ղոս ա­ռա­քյալն, ուստիև ա­սում է. «Յա­մե­նայ­նի կա­րող եմ այ­նու, որ զօ­րա­ցոյցն զիս» (Փիլ., Դ 3): Սա­կայն այդ­պի­սի գոր­ծու­նեու­թյան մեջ հար­կավոր է և ներ­քին կա­րո­ղու­թյանց ար­տա­քին ար­տա­հայտու­թյուն ևս, որ և ե­րևում է հիվանդ­նե­րի և ախ­տա­ժետ­նե­րի բժշկու­թյան, այլև դևեր հա­նե­լու, մե­ռյալ կեն­դա­նաց­նե­լու և այլ սույն­պի­սի մարմ­նավոր կամ հո­գևոր հրա­շա­գոր­ծու­թյանց մեջ: Այս ա­մե­նը ծա­ռա­յում է փրկա­գոր­ծա­կան տնօ­րի­նու­թյան ի­րա­գործ­ման, ըստ ո­րում` Հին Ուխ­տի մեջ այդ շնորհ­նե­րը հան­դես են գա­լիս մար­գա­րեա­կան նա­խա­պատ­րաստու­թյան, իսկ Նո­րում` ա­ռա­քե­լա­կան գոր­ծու­նեու­թյան մեջ: Բայց Աս­տված ա­մե­նայն ժա­մա­նակ հան­դես է բե­րում նման ան­ձինք` ըստ ե­կե­ղե­ցու կա­րևո­րու­թյան, ո­րոնք հայտ­նի են դառ­նում յուր­յանց ան­վե­հեր, հո­գե­բուժ, մխի­թա­րիչ և ցրվյալ ուղ­ղու­թյանց հան­գու­ցող բնավո­րու­թյամբ: Դո­քա յուրյանց ժա­մա­նա­կում նույն ավե­տա­րան­չա­կան դերն են կա­տա­րում, ինչ որ նախ­կին ավե­տա­րա­նիչք` յուրյանց ժա­մա­նա­կում` ու­նե­նա­լով հավատ­քի լրու­թյան և հո­գևոր հրա­շա­գոր­ծու­թյան շնորհ:

Հո­գեկ­րա­կան շնոր­հաց մեջ մար­գա­րեու­թյունն ե­րևան է ե­կել Հին Ուխ­տում ավե­տյաց կան­խա­սա­ցու­թյան մեջ, իսկ Նո­րում հո­գե­կիր ան­ձինք բա­ցատ­րում էին աստվա­ծա­յին հայտ­նու­թյան խոր­հուրդ­նե­րը Ս. Հո­գու հատուկ ներ­գոր­ծու­թյամբ, բայցև մտքի ծայ­րա­հեղ լու­սավո­րու­թյամբ (Ա Կոր., Բ 13. ԺԴ 32. Շա­րակ., 517): Մի ա­ռան­ձին շնորհ էր և ա­ռա­քե­լոց ժա­մա­նակ լե­զվա­խոսու­թյունը, ո­րով օժ­տեց նո­ցա Ս. Հո­գին ան­ծանոթ լե­զվի հո­գևոր հարս­տությամբ` թե՛ խոսե­լու, թե՛ Աս­տու­ծուն աղոթե­լու և փա­ռա­բա­նե­լու մե­ծահ­րաշ փրկա­գոր­ծու­թյան հա­մար (Գործք, Բ 4, 7, 11. Ա Կոր., ԺԴ 15-17): Ըստ այսմ` ինչ­պես որ Բա­բե­լո­նի լե­զվա­մո­ռա­ցու­թյունը ցրեց բո­լո­րին, այս լե­զվա­խոսու­թյունը պետք է ժո­ղո­վեր հավա­տա­ցյալ­նե­րին ի մի Քրիս­տոս (Շա­րակ., 389): Եվ ո­րով­հե­տև լե­զվա­խոս ա­ռա­քյալը խոսում էր ու քա­րո­զում ոչ բո­լոր լե­զու­նե­րով (Ա Կոր., Դ 18), ուս­տի կար մի եր­րորդ շնորհ ևս, այն է` թարգ­մա­նու­թյուն, ո­րով թարգ­մա­նի­չը թարգ­մա­նում էր նո­րա ա­սած­նե­րը ժո­ղովր­դին: Բայց ե­կե­ղե­ցին ամեն ժա­մա­նա­կի հա­մե­մատ ևս ու­նի հո­գե­կիր գոր­ծիչ­ներ, ա­ռավել ևս պատ­մա­կան կա­րևոր շրջան­նե­րում, երբ նա ա­ռան­ձին զորաց­ման կա­րիք է ու­նե­նում: Այդ­պի­սի ժա­մա­նակ­նե­րում ե­րևում են ան­ձինք, ո­րոնք մար­գա­րեա­կան աչ­քով հաս­կա­նում են ժա­մա­նա­կի խոր­հուրդն ու պա­հանջ­նե­րը ըստ ան­ցյալին և ա­պա­գա­յին, աստվա­ծա­յին ազ­դու ձայ­նով ու լե­զվով միաց­նում են սրտե­րը մի ճա­նա­պար­հի վրա և ճշմար­տու­թյան ծած­կյալ խոր­հուր­դը ներշն­չում ա­մեն­քի մեջ լու­սավոր պայ­ծա­ռու­թյամբ: «Թէ­պէտ եւ մար­գա­րէու­թիւն ոչ է ի ժա­մա­նա­կիս, այլ ի­մաստու­թիւնն Աս­տու­ծոյ տայ ճա­նա­չել...», - ա­սում է Ս. Ներ­սես Շնոր­հա­լին (Ընդհ., 157):

Այս հրա­շա­լի շնորհ­նե­րը բաշխ­վում են թե՛ ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյանե­րի ու գոր­ծիչ­նե­րի և թե՛ առ­հա­սա­րակ հավա­տա­ցյալ ան­դամ­նե­րի մեջ զա­նա­զան աստի­ճան­նե­րով`[4] ըստ պետ­քին և ըստ յուրա­քան­չյուրի կա­րո­ղու­թյան, ըն­դու­նա­կու­թյան և անձ­նվի­րու­թյան, որ­քան և ինչ­պես հա­ճո է Աս­տու­ծուն յուր ե­կե­ղե­ցու կա­նո­նավոր հառաջա­դի­մու­թյան և զորաց­ման հա­մար[5]: Ու­րեմն Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյունը լի­նում է ընդ­հա­նուր և հատուկ. ընդ­հան­րա­պես Ս. Հո­գին աստվա­ծա­յին փրկա­գոր­ծու­թյան հա­մար օժ­տում է յուր շնորհ­նե­րով յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցո­ղի դեպի փրկու­թյուն` օգ­նե­լով և ա­ռաջ­նոր­դե­լով նո­րան. իսկ հատկա­պես, նույն այդ փրկա­գոր­ծա­կան նպա­տա­կի հա­մար բա­րե­զար­դում է յուր ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյանե­րին ու գոր­ծիչ­նե­րին շնոր­հա­գոր­ծու­թյունն, որպեսզի այդ շնոր­հա­գոր­ծու­թյունը մի­ջոց դառ­նա հավա­տա­ցե­լոց փրկա­գոր­ծու­թյան ու ե­կե­ղե­ցու հառաջա­դի­մու­թյան: Հե­տևա­բար այդ ե­ռա­կի շնորհ­նե­րը ծավալ­վում են` Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյան յուրա­քան­չյուր միջ­նոր­դի և փրկու­թյունն յու­րաց­­նո­ղի մեջ` ըստ Ե­կե­ղե­ցու զար­գաց­ման ու հառաջա­դի­մու­թյան աստվա­ծա­յին նպա­տա­կին ար­դյունավո­րե­լով ու պտղա­բե­րե­լով (Հա­ճախ., Ե 263-265, 345):

Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյան ավան­դա­րանն է Ե­կե­ղե­ցին, ավանդ­ման կարգն են Ս. խոր­հուրդ­ներն, իսկ մի­ջոց­ներն են պաշ­տոնյա­յի օրհ­նու­թյունն ու ս. մյու­ռո­նը:

 

 

[1] Գործք, ԺԹ 6. Ը 17. Ժ 45. «Որպէս որդի զգեցաւ զմարդկութիւն, նոյնպէս եւ մարդ­կութիւնս զգեցաւ զՀոգին Սուրբ, զի ի ձեռն Հոգւոյն Սրբոյ զգեցեալ իցեմք զորդե­գրու­թիւն եւ զհայրութիւն»: Եղիշե, 317:

[2] «Ի Պենտէկոստէին ի Սիոն եւ ի վերնատանն ի շնչմանէ ի շառաչմանէ տրոհեալ լեզուք առաքելոցն` զկոչումն ազգաց ի ձեռն նոցա նշանակէր լեզուօքն հրեղինօք: Եւ ճշմարտապէս ի Սիոնէ ընկալան զխաղաղութիւն եւ ի բազմաստուած վրդովմանցն զտիե­զերս խաղաղացուցին, եւ ընդ արարածս զԱրարիչն Հայր հաշտեցուցին, զհիմ­նաւորութիւն եկեղեցւոյ ի նոյն Սիոն սկզբնաւորեցին: - Իսկ դուստր Սիոնի` ծնունդ եւ պտուղ այսպիսի շնորհաց, որ է եկեղեցի. վասն զի առաքելական վարդապետութիւն ի Սիոն առ սկիզբն: Սա է մայր Սիոն...»: Մամբրե Վերծ., 68:

[3] Տե՛ս Մարկ., ԺԶ 17. Գործք, Բ 4. Ժ 46. ԺԹ 6. Հռովմ., ԺԲ 6-8. Ա Կոր., ԺԴ 22-32. Հաճախ., Ե 44-109, 263-290, 365:

Այլապես է դասավորում Մամբրե Վերծանողը. «Իմաստութիւն հոգեւոր եւ սէր աստուածային եւ հաւատք ճշմարիտք, եւ անսուտ մարգարէութիւն` չորեքեան եղբարք հա­րազատք են: Քանզի մի է շարժողն նոցա` Աստուած» (18):

[4] «Եթէ հուրս այս ի թանձրութիւն մտեալ երկաթոյն ի ներքուստ եւ արտաքոյ զա­մենայն իբրեւ հրոյ գոյն գործէ, եւ որ ցուրտ յառաջն էր, այն եռանդուն լինի. եւ որ թուխ յառաջն էր, այն, կարմրագոյն եղեալ, շողս արձակէ: Արդ եթէ անմարմին է հուր եւ, ի մար­մին երկաթոյ մտեալ, այնպէս անսպառ ներգործէ, զի՞ զարմանաս, եթէ Հոգին Սուրբ, ի ներքին մարմինս մտեալ, մարդկան այնչափ շնորհօք լի առնէ»: Կոչ. Ընծ., 330:

[5] «Սրբեա զամանդ, զի բազմագոյն շնորհս ընդունիլ մարթասցես: Զի թողութիւն մե­ղաց առհասարակ շնորհի ամենեցուն, իսկ հաւասարութիւն Հոգւոյն Սրբոյ` ըստ չափոյ ընտրութեան բաշխի իւրաքանչիւր հաւատոց: Եթէ սակաւ վաստակիս, սակաւ ինչ ըն­դունիս. եւ եթէ բազում գործես, բազում վարձս ընկալցիս յանձին քում»: Կոչումն Ընծա­յության, էջ 13, 303-319:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

03.09.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․