Գրքեր

Վանականն ու ժամանակակից տեխնիկական նվաճումները

- Հա՛յր, իսկ վանականն ինչպե՞ս պետք է օգտվի ժամանակակից տեխնիկական միջոցներից:

- Վանականը պետք է ձգտի, որպեսզի իր օգտագործած միջոցները միշտ ավելի հասարակ լինեն, քան աշխարհիկ մարդկանցը: Օրինակ՝ ես փայտն եմ նախընտրում վառարանը վառելու, տաքանալու, կերակուր եփելու և ձեռքի աշխատանքներ պատրաստելու համար: Սակայն, եթե Աթոսի անտառների այս ողջ առուծախն էլի որոշ ժամանակ շարունակվի նույն ոգով, և այլևս փայտ չլինի, ապա կսկսեմ որևէ այլ միջոցից օգտվել, ավելի պարզ մի բանից, քան աշխարհիկ մարդիկ են գործածում: Տաքանալու համար կերոսինի վառարան կդնեմ կամ մի ուրիշ բան, ավելի էժան ու հասարակ, ձեռքի աշխատանքի համար նավթավառ կօգտագործեմ և այլն:

- Իսկ ինչպե՞ս կարելի է որոշել, թե ընդհանրական տիպի մենաստանների պարագայում որտեղ պետք է սահմանափակում դնել:

- Եթե վանականորեն մտածես, ապա կարող ես որոշել: Իսկ եթե այդպես չմտածես, ապա ինչ էլ վերցնես՝ «անհրաժեշտ» կդառնա, իսկ հետո վանականն ինքն աշխարհիկ կդառնա և ավելի հեռուն կգնա: Մենք՝ վանականներս, պետք է գոնե մի փոքր ավելի պարզ ապրենք, քան աշխարհում են ապրում, կամ ծայրահեղ դեպքում, գոնե այնպես, ինչպես մինչև վանականությունն ենք ապրել: Մեր տանն ունեցած իրերից ավելի լավերը չպետք է ունենանք: Վանքը պետք է ավելի աղքատ լինի, քան այն տունը, որից դուրս եմ եկել: Դա ինչպես վանականին է ներքուստ օգնում, այնպես էլ՝ աշխարհին:

Աստված այնպես է արել, որ մարդիկ ունայն իրերի մեջ չգտնեն իրենց հանգստությունը: Եթե այս աշխարհիկ առաջընթացը նույնիսկ աշխարհիկ մարդկանց է տանջում, ապա վանականների մասին ի՞նչ ասես: Եթե ես մի հարուստ տան մեջ հայտնվեի ու դրա տերն ինձ հարցներ. «Որտե՞ղ ես կամենում քնել: Կարող եմ անկողինդ շքեղ հյուրասենյակում բացել կամ փարախում, որտեղ այծերն են գիշերում: Ո՞րն է սրտովդ»: Ազնիվ խոսք եմ ասում, որ այծերի փարախում հոգիս ավելի հանգիստ կլիներ: Քանի որ վանական դառնալով՝ աշխարհից նրա համար չհեռացա, որ ինձ համար ավելի լավ տուն կամ դղյակ գտնեմ: Ես վանական դարձա, որպեսզի այնպիսի մի բան գտնեմ, որ ավելի խիստ, ավելի անպաճույճ լինի, քան այն, ինչ աշխարհում ապրելիս ունեի: Իսկ հակառակ դեպքում ես Քրիստոսի համար ոչինչ չեմ անում: Սակայն, ժամանակակից տրամաբանության օրենքների համաձայն ապրող մարդիկ ինձ կասեին. «Լսի՛ր, ախր դղյակի կյանքը հոգուդ ինչպե՞ս պետք է վնասի: Չէ՞ որ փարախում վատ հոտ է գալիս, իսկ դղյակում և՛ բույրն է անուշ և՛ հանգիստ կարող ես ծնրադրել»: Մարմնի մյուս անդամների պես պետք է հոգևոր զգացումի անդամ էլ ունենանք: Ինչպես կողմնացույցն է՝ երկու սլաքներն էլ մագնիսով են և այդ պատճառով էլ մի սլաքը դեպի հյուսիս է պտտվում: Քրիստոս էլ է «մագնիսով», բայց Նրա կողմը պտտվելու համար մենք էլ պետք է մի փոքր «մագնիսանանք»:

Իսկ առաջ ինչպիսի՜ դժվարություններ կային ընդհանրական տիպի մենաստաններում: Հիշում եմ խոհանոցում մի հսկայական կաթսա էր դրված, որ հատուկ լծակի օգնությամբ էին բարձրացնում: Կերակուր պատրաստելու կրակը փայտով էին վառում: Բոցը մե՛կ ուժեղ էր լինում, մե՛կ թուլանում էր և կերակուրն այրվում էր: Եթե ձուկ էր այրվում, ապա թավաները մետաղական խոզանակով էին մաքրում: Հետո վառարանի մոխիրը լցնում էին մեծ կավե անոթի մեջ, որի ներքևի հատվածում անցք էր արված, ու վրան ջուր էին լցնում: Այդ անցքից հոսող մոխրաջրով էլ լվանում էին ամանեղենը, և այն քայքայում էր ձեռքերը: Իսկ ջուրը պարանի ու ճախարակի օգնությամբ էին բարձրացնում այցելուների համար նախատեսված սենյակ:

Այժմ վանքերում տեղի ունեցող որոշ բաների համար արդարացում չկա: Տեսել եմ, թե վանքերից մեկում ինչպես էին հացը էլէկտրական հացահատիչով կտրում: Դա ինչի՞ նման է: Եթե հաց կտրողը հիվանդացել է կամ թույլ է իրեն զգում և չի կարող հացը դանակով կտրել ու նրան փոխարինող չկա, այդ դեպքում՝ ոչինչ, էլեկտրական հացահատիչն ինչ-որ արդարացում ունի: Բայց հիմա կարելի է տեսնել, թե աժդահա երիտասարդն ինչպես է բուլկին շրջանաձև սղոցով կտրում: Ժամանակն է, որ հենց ինքը կոմպրեսորի փոխարեն աշխատի, իսկ նա հաց կտրելու համար տեխնիկա է օգտագործում ու դա նվաճում համարում…

Աշխատեք հոգևոր առումով առաջ գնալ: Մի՛ ուրախացեք այդ բոլոր սարքավորումներով և նմանատիպ բաներով: Եթե ճգնավորության ոգին հեռանում է վանականությունից, ապա վանականների կյանքն իմաստ չունի: Մենք չենք հաջողի, եթե հարմարությունները վանական կյանքից վեր դասենք: Վանականը խուսափում է հարմարավետությունից, քանի որ հոգևոր առումով այն իրեն չի օգնում: Մարդկանց համար նույնիսկ աշխարհիկ կյանքն է ծանրանում հարմարությունների այդքան բազմազանության պատճառով: Եթե նույնիսկ վանականի հոգին խաղաղվեր աշխարհիկ իրերով, միևնույն է, հարմարավետությունը պատշաճ չէ նրան: Արդ, չորոնե՛նք այն: Սուրբ Արսեն Մեծի ժամանակաշրջանում ո՛չ «լյուքս» (1) կերոսինե լամպեր կային, ո՛չ՝ այլ լուսավորող սարքեր: Պալատներում շատ մաքուր ձեթով կանթեղներ էին օգտագործում: Մի՞թե Արսեն Մեծը չէր կարող մի այդպիսի կանթեղ իր հետ վերցնել անապատ: Կարող էր, բայց չվերցրեց: Անապատում նա սովորական բուսական յուղ ու պատրույգ կամ բամբակ էր օգտագործում, և դա բավարար էր նրա համար (2):

Մենաստանի մեր հանձնարարությունների ժամանակ տեխնիկական միջոցներ և այլ հարմարություններ ունենալով՝ հաճախ արդարացնում ենք մեզ, ասելով, որ այդ բոլորն անհրաժեշտ է, որպեսզի աշխատանքն արագ կատարվի և ազատ ժամանակը հոգևոր գործերին տրամադրվի: Բայց, ի վերջո, հոգեկան տագնապներով լի ու հոգսաշատ կյանք ենք ապրում՝ ոչ որպես վանականներ, այլ՝ այս աշխարհի մարդիկ: Երբ մի նոր խումբ երիտասարդ վանականներ եկան մի վանք, ապա նրանց առաջին գործը եղավ արագ եփող կաթսաներ գնելը, որպեսզի վանական կարգը կատարելու համար ժամանակ ազատվի: Հետո այդ վանականները ժամերով անգործ նստում էին ու տարբեր զրույցներ վարում: Նշանակում է տարատեսակ հարմարությունների միջոցով ժամանակը խնայելու և այն որևէ հոգևոր գործի ողղելու փորձը չի հաջողում: Այսօր վանականները ժամանակ են շահում հարմարությունների միջոցով, սակայն աղոթքի ժամանակ չի մնում:

- Հա՛յր, լսել եմ, որ նույնիսկ սուրբ Աթանաս Աթոսացուն (3) էին անվանում առաջադեմ հայացքների տեր մարդ:

- Այո՛, շատ առաջադեմ: Այնքան առաջադեմ, որքան այժմյան «առաջադեմներն» ունեն… Գոնե մի քիչ կարդայիք սուրբ Աթանասի վարքը: Նրա վանքի վանականների թիվը ութ հարյուրից հազարի էր հասնում, և որքան մարդիկ էլ գալիս էին նրանից օգնություն խնդրելու: Որքա՜ն աղքատ, որքա՜ն սոված մարդիկ էին մայրավանք գալիս՝ մի կտոր հաց ու ապաստան գտնելու հույսով: Եվ Սրբազան Հայրն էլ, ձգտելով բոլորին օգնել, երկու ջորի գնեց վանքի ալրաղացի համար: Թող այսօրվա «առաջադեմներն» էլ իրենց համար ջորիներ գնեն: Մարդկանց հացով կերակրելու համար սուրբ Աթանասը ստիպված էր այն օրերի չափանիշներով ժամանակակից հացի փուռ կառուցել մայրավանքում: Բյուզանդական կայսրերը գույք ու հողատարածքներ էին նվիրում վանքերին, որովհետև վանքերն այն ժամանակ ծառայում էին նաև որպես բարեգործական հաստատություններ: Վանքերը կառուցվում էին ժողովրդին և՛ հոգևոր և՛ նյութական առումով օգնելու համար: Այդ պատճառով էլ կայսրերն ընծաներ էին տալիս նրանց:

Մենք պետք է հասկանանք, որ ամեն բան անհետանալու է, իսկ մենք պարտապան ենք մնալու Աստծո առջև: Ճիշտ կլիներ, եթե մենք՝ վանականներս, գործածեինք ո՛չ թե այն իրերը, որ այժմյան մարդիկ են դեն նետում, այլ այն, որ նախկինում հարուստներն էին դեն նետում, որպես անպետք իրեր: Երկու բան հիշեք. առաջինը, որ մենք մեռնելու ենք, և երկրորդը, որ հնարավոր է ոչ սեփական մահով մահանանք: Դուք պետք է պատրաստ լինեք բռնի մահվանը: Այ եթե այս երկու բաների մասին հիշեք, ապա մնացած ամեն ինչ լավ կլինի՝ և՛ հոգևոր և՛ ցանկացած այլ առումով: Այդ ժամանակ ամեն ինչ իր հունով կընթանա:

 

1) Հատուկ կառուցվածքի լամպ, որ շատ պայծառ լույս է տալիս:

2) Սուրբ Արսեն Մեծը ծնվել է Հռոմում, մոտավորապես 354թ.: Առանձնանում էր իր մեծ իմաստությամբ և առաքինությամբ: «Արքաների հայր» անունն է ստացել, քանի որ Թեոդոսիայի կայսրն իր երկու որդիների դաստիարակությունը նրան էր հանձնարարել: 394թ., աստվածային կանչից հետո, հեռացավ եգիպտական անապատ: Չնայած նախկինում պալատներում անցկացրած կյանքին, որպես վանական, առանձնանում էր բացառիկ խստությամբ ու ճգնակեցությամբ:

3) Սուրբ Աթանաս Աթոսացի (†1000), Սուրբ Աթոս լեռան Մեծ մայրավանքի հիմնադիրը: Սուրբ լեռան ընդհանրական վանականության հայրը: Բարեշնորհ ճգնավոր, որ արժանացավ իր կենդանության օրոք և հետմահու կատարված հրաշագործությունների շնորհին:

 

Հայր Պաիսիոս Աթոսացու «Ցավով և սիրով՝ ժամանակակից մարդու մասին» գրքից

Ռուսերենից թարգմանությունը՝ Էմիլիա Ապիցարյանի

14.09.16
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․