Վե­րած­նու­թյուն ու նոր կյանք

Քրիս­տո­սի փրկու­թյունը շնորհ­վում է յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցյալին Ե­կե­ղե­ցու սուրբ խոր­հուրդ­նե­րի մի­ջո­ցով, իսկ այդ փրկու­թյան ի­րա­կա­նա­ցու­մը լի­նում է մի նոր ըն­թաց­քով, որ կոչ­վում է` վե­րած­նու­թյուն ու նոր կյանք: Նախքան ս. խոր­հուրդ­նե­րի մա­սին խոսե­լը հարկ է մի հա­մա­ռոտ ակ­նար­կով ճա­նա­չել, թե ինչ­պե՞ս կամ ինչ­պի­սի՞ աստի­ճան­նե­րով է կա­տար­վում վե­րած­նու­թյունն ու նոր կյան­քի կա­րո­ղու­թյունը:

Վե­րած­նու­թյուն կոչ­վում է այն նո­րոգ ծնունդն, ո­րով ան­հա­տը կտրվում է ա­դա­մա­յին ժա­ռան­գա­կա­նու­թյունից և ա­պա աստվա­ծա­յին շնոր­հաց և ճշմա­րիտ ա­զա­տու­թյան հարս­տու­թյամբ մի նոր անձն դառ­նում, ըստ ո­րում, վե­րած­նյալը ոչ թե Ա­դա­մի որ­դին ու ու պատ­կերն է լի­նում, այլ ճշմա­րիտ Աս­տվա­ծա­մարդ Քրիս­տո­սի եղ­բայրն ու պատ­կե­րը[1]: Վե­րած­նու­թյամբ ոչ թե մար­դու բնու­թյունը փո­խա­կերպ­վում է էա­պես, ոչ թե նո­րա «ե­սը» էա­պես ու­րիշ «ես» է դառ­նում, այլ նո­րա այ­լա­կեր­պված բնու­թյունը ստա­նում է վերս­տին յուր աստվա­ծա­դիր իս­կու­թյունն, ու նո­րա «ե­սը» դառ­նում է իս­կա­կան ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյուն, ո­րով նա աստվա­ծա­յին շնոր­հաց մի ա­զատ զգա­յա­րանքն է դառ­նում աշ­խար­հի տերը լի­նե­լու հա­մար: Այ­նու­հե­տև նա կտրվում է մե­ղան­չա­կան ուղ­ղու­թյունից, սուրբ կյան­քի ուղ­ղու­թյուն է ստա­նում և թեև իբր աշ­խար­հում ապ­րող աշ­խար­հի մեղ­քի ազ­դե­ցու­թյունից զերծ չէ մնում, սա­կայն կա­րո­ղա­նում է հաղթող լի­նել յուր նոր ուղ­ղու­թյամբ: Այ­նու­հե­տև նո­րա կյան­քի վեմը Քրիս­տոս է[2], զորու­թյունը Ս. Հո­գին է, ճա­նա­պար­հը քրիս­տո­նեա­կան սրբու­թյունն է, կա­տա­րե­լա­տիպն է Աս­տված, գոր­ծա­րանն է հո­գին, իսկ զգա­յա­րանն է հավատ­քը: Ըստ ո­րում` «Հաստա­տու­թիւն ու­ղիղ հա­ւա­տոց բո­վան­դա­կիչ է սուրբ սի­րոյն եւ յու­սոյն ան­սա­սա­նե­լի կալ», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը (Հաճ., ԺԱ 154):

Վե­րած­նու­թյան ըն­թաց­քի մեջ տար­բեր­վում են չորս աստի­ճան­ներ` դարձ, զղջումն, քավու­թյուն և զորա­ցումն: Դարձն է մար­դու կյան­քի ուղ­ղու­թյան այն ընդ­հա­տու­մը, ո­րով նա կտրում է յուր ծա­ռա­յա­կան կա­պանք­ներն աշ­խար­հի բռնու­թյունից: Այդ էր պա­հան­ջում և Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը կռա­պաշտ հա­յե­րից. «Ե­թէ ոչ խլես­ջիք ի ձէնջ զսննդեանն սո­վո­րու­թիւնն, ոչ կա­րէք ըն­դու­նել զսերմնն, որ ի ձեզ պտուղ տայ­ցէ զօգ­տու­թեան» (Ա­գաթ., 298): Շատ ան­գամ մարդ նա­խա­պատ­րաստու­թյամբ լրա­ցած` մոտիկ է լի­նում դար­ձի, սա­կայն քա­ջու­թյուն չէ ու­նե­նում դառ­նա­լու կամ թե հե­տաձ­գում է յուր վճռա­կան քայ­լը (Ղուկ., ԺԳ 3, 6-9): Բայց դառ­նա­լով դեռևս նա չէ կա­րո­ղա­նում պահ­պա­նել յուր անձն յուր ա­զա­տու­թյան մեջ. նա դեռևս պետք է օգ­նու­թյան դի­մե Քրիս­տո­սի շնորհ­նե­րին, ո­րի քաղցն ու ծա­րավը զգա­լով` նա ո­գևոր­վում է Քրիս­տո­սի փրկու­թյան հուսով և զղջմամբ ցավում է յուր ան­ցյալ կյան­քի կորս­տա­կան հա­րված­նե­րի վրա. նա տրտմում է ու սգում կորց­րած աշ­խա­տանք­նե­րի և օ­րե­րի վրա, նա զգում է, որ ինքն աղ­քատ է հո­գևոր ա­ռա­քի­նու­թյուն­նե­րից և զզվում է յուր ան­ցյալից (Բ Կոր., Է 9): Ա­պա նա զգում է մի մխի­թա­րու­թյուն` տես­նե­լով Քրիս­տո­սի փրկու­թյան շնոր­հաց փառքն ու պայ­ծա­ռու­թյունն, ո­րոնց լու­սավոր շո­ղերն արդեն սկսում են շո­ղալ նո­րա խավար հո­գու լու­սա­մուտ­նե­րից դեպի ներս: Ու­րեմն զղջում է մի ներ­քին տխրա­կան զգա­ցումն, ո­րով մարդ ցնցվում ու զար­հու­րում է` տես­նե­լով այն մեծ հա­կա­սու­թյունն ու պա­ռակ­տու­մը, որ կա յուր ա­ռա­ջվա կամ­քի ծա­ռա­յա­կան ուղ­ղու­թյան և նոր ճա­նա­պար­հի պայ­ծառ կա­տա­րե­լա­տի­պի մեջ: Նո­րա հո­գու մեջ պատ­կե­րա­նում է Հին Ա­դա­մը` աշ­խար­հի տիղ­մի մեջ շա­ղա­խված, իսկ նո­րա դի­մա­ցը հան­դի­սա­պես նոր Ա­դա­մը` փա­ռաց լույսով ճա­ռա­գայ­թված: Եր­կու հա­կա­տի­պու­թյուն­ներ, ո­րոնց մեջ հեղ­հեղ­վում է ան­հատն և ձգտում «հի­նը թօ­թա­փել և նո­րը զգե­նուլ»: Նա զգում է, որ այդ յուր ուժից վեր է, սկսում է ա­պաշ­խա­րել (զղջմամբ սգալ ան­ցյալի վրա)` մխի­թա­րու­թյան սպա­սե­լով յուր Փրկչից: Հար­կավ այս դարձն ու զղջումն ամեն ան­հա­տի մեջ տար­բեր կար­գով, ուժով ու ճգնա­ժա­մով է լի­նում[3]:

Ինչ­պես որ դարձն ու զղջու­մը մար­դու ո­րոշ նա­խա­պատ­րաստու­թյան լրա­նա­լուց և հո­գե­բա­նա­կան ո­րոշ վի­ճա­կից հետո է լի­նում (Գործք, Թ 5), այն­պես էլ զղջու­մից հետո մար­դու փրկա­գոր­ծու­թյունն ո­րոշ կարգ ու­նի: Նա դարձ­նում է յուր սիր­տը դեպի Փրկչի կո­չի ձայնն և հավա­տա­լով, որ նա է մարդ­կու­թյան ու յուր Փրկիչն և Աս­տու­ծո հետ հաշ­տեց­նո­ղը, հայ­ցում է ար­դա­րու­թյուն, այ­սինքն` որ Աս­տված ար­դար հա­մա­րի և որ­դիաց­նե[4]: «Ուր հա­ւատք են, անդ եւ Աս­տուած, եւ ուր Աս­տուած է, ա­մե­նայն ոք ան­դ է», - ա­սում է Ս. Ե­ղի­շեն: Հավա­տա­ցո­ղին մոտե­նում է Քրիս­տոս և օգ­նու­թյան մխի­թա­րու­թյան ձեռք մեկ­նում: Ա­պա դար­ձո­ղը մկրտվելով` յուր հնու­թյամբ մեռ­նում է և վե­րածն­վում է իբ­րև նոր մարդ. նա քավու­թյուն է ստա­նում յուր մեղ­քե­րի և նոր ա­րա­րած դառ­նում: Քավու­թյունն է ու­րեմն մար­դու այն նոր ըն­թաց­քի սկզբնավո­րու­մը, ո­րով նա ա­զատ­վում է ա­պա­կա­նա­ցու վի­ճա­կից և նոր կյան­քի շե­մի վրա դրվում: Սա­կայն հին կյան­քի կա­պե­րից կտրվելով` մարդ կա­րոտ է հզոր զորաց­ման, որ կա­րո­ղա­նա նոր կյան­քի մեջ ա­ճել, զար­գա­նալ ու ճշմար­տու­թյան զի­նվոր լի­նել: Դո­րա հա­մար նա պետք է մտնի մտե­րիմ հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մեջ Քրիս­տո­սի հետ, որ այլևս ոչ թե ինքն ապ­րի, այլ Քրիս­տոս` յուր մեջ և միու­թյուն հաստա­տե յուր հետ (Գաղ., Բ 20): Ա­հա այս­տեղ Ս. Հո­գին ա­ջակ­ցում է նո­րան, քավում, մաք­րում է և Քրիս­տո­սի հետ սերտ միու­թյան մեջ դնե­լով` կյան­քի նոր սկզբունք վար­սում նո­րա մեջ (Եբր., Ժ 22. Կող., Բ 13): Այդ մեծ փո­փո­խու­թյամբ սկսվում է նոր կյանք զորա­ցած ըն­թաց­քով, որ այլևս ոչ թե աշ­խար­հին ծա­ռա­յել է, այլ աշ­խար­հի ծա­ռա­յա­ցումն է և են­թար­կումն է աստվա­ծա­հա­ճո կեն­ցա­ղի և մարդ­կա­յին ճշմա­րիտ կոչ­ման ի­րա­կա­նաց­ման ներ­քո: Հե­տևա­բար զորա­ցումն է աստվա­ծա­յին այն ներ­գոր­ծու­թյունն և ա­ջակ­ցու­թյունը, ո­րով ա­զա­տա­պես նվի­րված դար­ձո­ղը կա­րող է հան­դի­սա­նում ճշմա­րիտ կյան­քի ճա­նա­պար­հով ըն­թա­նա­լու դեպի հաղթու­թյան պսա­կը: Այս հո­գե­ւոր կեանք է, «վասն զի ա­մե­նայն, որ մեր­ձե­նայ ճշմա­րիտ հա­ւա­տով ի Ս. Հո­գին, ընդ նմին եւ հո­գիա­ցաւ», - ա­սում է Ս. Ե­ղի­շեն (343): Այս­պի­սին մեռ­նում է մեղ­քի հա­մար և կեն­դա­նա­նում է ար­դա­րու­թյան հա­մար (Հաճ., Բ 410):

Հավա­տա­ցողն, սկսե­լով յուր նոր կյան­քը, ճշմա­րիտ հարա­բե­րու­թյան մեջ է մտնում Աս­տու­ծո հետ և ճշմա­րիտ դիրք բռնում աշ­խար­հում. նո­րա հավատ­քը դառ­նում է այն գի­տակ­ցա­կան զգա­յա­րանքն, ո­րով նա սերտ միու­թյուն է հաստա­տում Աս­տու­ծո հետ, և Աս­տված այդ հավատ­քի վրա է հաստա­տում նո­րա ա­պա­գա ե­րա­նու­թյունը (Հռ., Ը 1): Եվ այդ հավատ­քից ճա­ռա­գայթ­վելով` բղխում են նո­րա կյան­քի բո­լոր հան­գա­մանք­նե­րը, ինչ­պես այդ ար­տա­հայտ­վում է նա­խա­րար­նե­րի մի խոս­քի մեջ. «Մեր գործ եւ աշ­խա­տու­թիւն չէ վասն երկ­րա­ւոր ինչ վա­յե­լից, եւ ոչ վասն կնոջ եւ որդ­ւոյ... բայց խոր­հուրդ է հա­ւա­տոյս մե­րոյ մեծ եւ պա­տուա­կան» (Փարպ., 450): Հավա­տա­ցո­ղը նո­րո­գա­պես է ա­ճում, նոր բնավո­րու­թյուն է դառ­նում, միշտ անզ­գա դառ­նա­լով դեպի մեղքն ու մտա­ծե­լով հո­գևո­րը, վասնզի այժմ հավատ­քով նա ըն­դու­նում է Ս. Հո­գու շնորհ­ներն և այդ շնոր­հաց տակ զար­գա­նում նոր կյան­քի հա­մար դեպի կա­տա­րե­լու­թյուն[5]: Նո­րա կյան­քի նշա­նա­բանն է սրբու­թյուն և միևնույն ժա­մա­նակ աստվա­ծա­յին գոր­ծու­նեու­թյուն աշ­խար­հի վրա: Նո­րա բնա­կան ձիր­քե­րը Ս. Հո­գու շնոր­հիվ ազ­նվա­նում են ու պայ­ծա­ռա­նում, մտքե­րը լու­սավոր­վում են, կամքն ա­րիա­նում, սրտի հարս­տու­թյուն­նե­րը բաց­վում են և միա­ժա­մա­նակ հետզ­հետե վե­րա­նում են ե­սա­պաշ­տու­թյունն ու թմբրու­թյունը: Ս. Հո­գին շա­րու­նակ զար­թեց­նում է նո­րա հո­գու ուժերն, ո­րոնք և ա­ճում են ու ծավալ­վում մար­դու ա­զատ աշ­խա­տու­թյամբ: Որ­քան ա­ռավել են այդ շնորհ­ներն, այն­քան և ան­հրա­ժեշտ են մար­դու աշ­խա­տու­թյունն ու գոր­ծու­նեու­թյունն, որ կա­րո­ղա­նա շնոր­հաց հա­մե­մատ վա­ռել և յուր ձիր­քե­րը[6], իսկ այդ գոր­ծու­նեու­թյունն, որ բղխում է յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցյալի հավատ­քից, փայ­լում է ընդ­հան­րու­թյան մեջ, այ­սինքն` սի­րով (Ա Կոր., ԺԳ): Ե­սա­կա­նորեն մի­միայն յուր հա­մար ա­ռանձ­նա­կան կյանք ան­ցու­ցա­նո­ղը ոչ ա՛յլ ինչ է, ե­թե ոչ ե­կե­ղե­ցու կամ ժո­ղովր­դի հիվանդ ան­դա­մը[7]. ճշմա­րիտ հավա­տա­ցո­ղի նոր կյան­քի նշա­նա­բանն է հաս­նել «ի մի միա­բա­նու­թիւն հա­ւա­տոց եւ գի­տու­թիւն Որդ­ւոյն Աս­տու­ծոյ, յայր կա­տա­րեալ ի չափ հա­սա­կի կա­տար­մանն Քրիս­տո­սի» (Եփ., Դ 13): Այս բո­լոր ըն­թաց­քը կա­տար­վում է Աս­տու­ծո խոս­քով և Ե­կե­ղե­ցու ս. խոր­հուրդ­նե­րի մի­ջո­ցով, իսկ մար­դու կող­մից` աղոթ­քով և անձ­նվեր աշ­խա­տան­քով. «Որ­պէս ան­դա­մօք կանգ­նի հա­սակ, այս­պէս բա­րի գոր­ծովք կանգ­նի հա­ւատք, եւ հա­ւա­տով ստու­գի յոյս, եւ յու­սովն` հան­դէսք»[8]:

Բայց ոչ բո­լոր վե­րած­նյալ­ներն են հավա­սա­րա­պես Ս. Հո­գու գոր­ծա­րան ու գոր­ծա­կից դառ­նում. ամեն մեկը նոր ա­րա­րած է և նոր մարդ մի նոր կեն­սու­նա­կու­թյամբ, սա­կայն ա­մեն­քի մեջ էլ տար­բե­րու­թյուն­ներ կան` ըստ յուրա­քան­չյուրի բնա­կան ձիր­քին և կա­րո­ղու­թյան, ըն­դու­նա­կու­թյան ու զար­գաց­ման: Ընդ­հան­րա­պես խոսե­լով` ո­մանք Ս. Հո­գու ա­ռան­ձին զի­նվոր­ներն են դառ­նում և աստվա­ծա­յին գոր­ծի քաջ ա­խո­յան­ներ ու նա­հա­տակ­ներ, իբ­րև «ընտ­րու­թյան անոթ­ներ», «մշակ­ներ այ­գուն ճշմար­տու­թյան»[9]. ո­մանք անձ­նվեր գոր­ծիչ­ներ են դառ­նում և աստվա­ծա­յին կյան­քի ըն­թացք տա­լիս ո­րոշ հա­մայն­քի, շրջա­նի կամ հա­սա­րա­կու­թյան մեջ, իսկ ո­մանք անձ­նա­պես հավա­տար­մու­թյամբ կեն­դա­նի պահ­պա­նող­ներ ու պա­հող­ներ են լի­նում Ե­կե­ղե­ցու աստվա­ծա­յին կար­գե­րի, սրբա­զան ավան­դու­թյան և կրոնա­կան կյան­քի հառաջա­դի­մու­թյան: Սա­կայն ո­րով­հե­տև մարդ սխա­լա­կան է, ուս­տի ճշմա­րիտ քրիս­տո­նյան յուր կյան­քի մեջ շա­րու­նակ աշ­խա­տում է սրբվել Աս­տու­ծո շնոր­հով, ուղ­ղվել և կա­տա­րե­լա­գոր­ծվել դեպի կա­տա­րյալ գոր­ծու­նեու­թյուն ու կյանք: Նա շա­րու­նակ դի­մում է Աս­տու­ծո խոս­քի զար­թու­ցիչ ազ­դե­ցու­թյան տակ և նոր ի նո­րո ստա­նում է Ս. Հո­գու զորա­ցու­ցիչ ու կազ­դու­րիչ շնորհ­նե­րը (ա­պաշ­խա­րու­թյուն ու հա­ղոր­դու­թյուն), ո­րոն­ցով պինդ մնում է Քրիս­տո­սի ա­րա­րած և Ս. Հո­գու տա­ճար: Իսկ ե­թե վե­րած­նյալը դուրս է գա­լիս կամ դուրս է մնում և կամ ան­հոգ է լի­նում դեպի աստվա­ծա­յին այդ շնոր­հա­գոր­ծու­թյան կարգն և ինքն ին­քյան նվիր­վում ու յուր վրա դնում յուր խա­բու­սիկ հույսը, այն ժա­մա­նակ նա կա՛մ թմբրու­թյան մեջ է ընկ­նում ու թա­ռա­մում և կա՛մ մի ա­ռան­ձին մո­լու­թյան է մատն­վում ի կո­րուստ:

Մո­լու­թյունն ստա­նում է դրա­կան կամ բա­ցա­սա­կան ըն­թացք կրոնի վե­րա­բեր­մամբ, ուստիև կա­րող ենք կրոնա­մո­լու­թյուն ան­վա­նել: Կրոնա­մո­լու­թյան վտան­գը լի­նում է ա­մե­նայն մար­դու մեջ, երբ զար­թուց­ման ճգնա­ժա­մի մեջ է ընկ­նում, ըստ ո­րում, նա զարթ­նե­լով կա­րող է ա­զա­տա­պես կա՛մ յուր ուժե­րի վրա հուսալ և կա՛մ նվի­րվել Ս. Հո­գու ա­ռաջ­նոր­դու­թյան, այ­սինքն` կա՛մ լույսն ընտ­րել և Աս­տու­ծով նո­րա մեջ շրջել և կա՛մ խավա­րում խար­խա­փել (Եղիշե, 330): Այդ­պի­սին ե­թե չէ ձգտում վա­ռել յուր ճրա­գը` շա­րու­նակ շնոր­հաց յուղ ձեռք բե­րե­լով, ե­թե ծու­լա­նում է և շնոր­հաց ժա­մա­նակն անց­կաց­նում և ե­թե ինքն է վերս­տին ու­զում յուր ուժե­րով յուր կյան­քը բար­վո­քել ա­ռանց Աս­տու­ծո, ընկ­նում է կրոնա­մո­լու­թյան մեջ: Հե­տևա­բար կրոնա­մո­լու­թյունն է այն բա­ցա­սա­կան կամ դրա­կան կա­տա­ղու­թյունն, ո­րի մեջ մարդ յուր անձ­նա­կան հա­մոզ­մունք­նե­րով, հա­յացք­նե­րով ու կա­րո­ղու­թյամբ է վե­րա­բեր­վում դեպի կրոնը: Դրա­կան կրոնա­մո­լը կար­ծում է, թե ինքն է Աս­տու­ծո ու­ղար­կվածն և ամ­բար­տավա­նու­թյամբ սկսում է յուր մտքի զորու­թյամբ Աս­տու­ծուն ու նո­րա կար­գերն ու պատ­վեր­նե­րը փո­խա­րի­նել իբ­րև մի նոր «մար­գա­րե». նա սկսում է ար­հա­մար­հել ե­ղած կար­գերն և օրենք­ներն և ան­ձամբ հե­ղի­նա­կու­թյուն դառ­նալ յուր նեղ մտքի հի­ման վրա: Այդ­պի­սի­նե­րը ոչ այլ ինչ են, ե­թե ոչ կրոնա­կան խո­րին մտա­ծո­ղու­թյանց և մարդ­կա­յին հա­յացք­նե­րի շփո­թու­թյան ու ցնոր­քի անոթ­ներ (զորօրինակ` հնից` հրեա­ները, նո­րից` Ա­մե­րի­կա­յի ա­ղանդ­նե­րը` ինչ­պես մոն­թա­նա­կանք և այլք): Դո­քա յուրյանց գլուխ­նե­րը կորց­նում են և ո՛չ ճա­նա­պարհ ու ո՛չ նպա­տակ են ճա­նա­չում[10], ըստ այնմ, թե «առ ու­սումս մո­լո­րու­թիւն ի խելս մտացն ան­կա­նի եւ ցնո­րե­ցու­ցա­նէ որ­պէս զկա­տա­ղին, եւ ան­ծա­նօթս առ­նէ ի ճշմար­տու­թե­նէն» (Հաճ., Դ 20):

Իսկ բա­ցա­սա­կան կրոնա­մոլն է այն զարթ­նած, բայց շնոր­հաց տակ չմտած ու չդաստիա­րա­կված մարդն, որ յուր կյան­քի բո­լոր խոր­հուրդն ու փրկու­թյունը լոկ մարդ­կա­յին ուժից է սպա­սում և ըստ ա­մե­նայ­նի աստվա­ծա­յին ճա­նա­պար­հի ար­հա­մար­հելն հառաջա­դի­մու­թյան դրո­շակ ճա­նա­չում[11]: Նա իբ­րև միան­գամ վե­րած­նված` երբեք բա­ցար­ձա­կա­պես չէ ընկ­նում վերս­տին ա­դա­մա­յին վի­ճա­կը, այլ խոր­տակ­վում է քրիս­տո­նեա­կան հավատ­քով ու կյան­քով, ընկ­ճվելով աշ­խար­հա­յին ազ­դե­ցու­թյան տակ կա­մավո­րա­պես, վասնզի իս­կա­պես վե­րած­նված ու Ս. Հո­գու բնա­կա­րան դար­ձա­ծը չի կա­րող վճռա­բար մեղ­քի ճա­նա­պարհն ընտ­րել և այն կա­մե­նալ` հա­կա­ռակ յուր կոչ­ման գի­տակ­ցու­թյան[12]: «Կա­ռա­վար բա­րուցն բա­րու­թեանց աստուած­սի­րու­թիւնն է եւ եղ­բայր­սի­րու­թիւնն, իսկ չա­րեացն` ա­նաստուա­ծու­թիւնն եւ անձ­նա­սի­րու­թիւնն է կա­ռա­վար», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը (Հաճ., Ե 394): Շնոր­հաց տակ մտած ու Ս. Հո­գուն նվի­րվա­ծը շա­րու­նակ ջանք ու ճի­գով ձգտում է օ­րըս­տօ­րե հառաջա­դի­մել ա­ռա­քի­նա­կան հան­դի­սի ասպա­րի­զում, միշտ արթ­նու­թյուն պա­հել և զգու­շա­նալ փոր­ձու­թյունից (Ա Կոր., Թ 27), լավ գի­տե­նա­լով, որ ճշմա­րիտ հա­վատ­քը հեղ­հեղուկ կյան­քի փոր­ձանք­նե­րում է ե­րևում, և կա­տա­րե­լա­պես հավա­տա­ցած լի­նե­լով, որ ե­թե ին­քը կա­մե­նա, երբեք Աս­տու­ծո շնոր­հից ան­տես չի լի­նիլ (Հռ., Ը 38): Մինչ­դեռ թե­թևա­միտ ու փո­փո­խա­միտ (Մատթ., ԺԳ 5, 7), կամ թե ձե­թը պա­կաս (ԻԵ 3) հավա­տա­ցող­նե­րը կամ վե­րած­նյալ­նե­րը, փոքր-ինչ հավատ­քով, հուսով ու սի­րով վա­ռվելով, ձեթ չեն ու­նե­նում շա­րու­նակ վառ մնա­լու կամ հող չեն ու­նե­նում պտղա­բե­րու­թյան հա­մար, ուստիև ընդ­հատ­վում են նոր կյան­քի զար­գա­ցու­մից ու հնու­թյան մեջ թավա­լում վերս­տին` չկա­րո­ղա­նա­լով լու­սավո­րու­թյան դռնով մտնել իբ­րև հի­մար կույսեր: Այդ­պի­սիք ան­շուշտ կրկին պատ­ժի մեջ են ընկ­նում (Եբր., Զ 4): Ա­ռավել ևս վատ­թար ըն­թացք են բռնում նո­քա, ո­րոնք, հույս դնե­լով լոկ մարդ­կա­յին ուժե­րի վրա, ար­հա­մար­հում են արդեն ճա­շա­կած շնորհ­նե­րի զորու­թյունը, ո­րին ան­տե­ղյակ չեն, և սկսում չա­րա­կա­մու­թյամբ մին­չև ան­գամ Ս. Հո­գուն հա­կա­ռակ գոր­ծել և սա­տա­նա­յի ար­բա­նյա­կը դառ­նալ: Դո­ցա հա­մար է Քրիս­տո­սի զգու­շա­ցու­ցիչ խոս­քը. «Եւ որ ոք ա­սի­ցէ բան զՈրդ­ւոյ Մար­դոյ` թող­ցի նմա. բայց որ զՀոգ­ւոյն Սրբոյ ա­սի­ցէ` մի թող­ցի նմա, մի յայսմ աշ­խար­հի եւ մի ի հան­դեր­ձե­լումն»[13]: Քրիս­տոս այս ա­սում էր կեղծ Փա­րի­սե­ցոց, ո­րոնք նո­րա աստվա­ծու­թյունն ու­րա­նում էին, այլև Ս. Հո­գու հրա­շա­գոր­ծու­թյունը ժխտում. նո­ցա խղճմտանքն ըստ մար­գա­րեու­թյանց իսկ վկա­յում էր Ս. Հո­գու աստվա­ծա­յին ներ­գոր­ծու­թյան մա­սին, սա­կայն թանձ­րաց­նում էին յուրյանց սիրտն ու բա­ցա­հայտ խոս­քե­րով ար­հա­մար­հում էին աստվա­ծա­յին գոր­ծը: Այդ ա­պա­ցույց է, որ այդ­պի­սի մար­դը կա­տա­րե­լա­պես Աս­տու­ծո դեմ է և աստվա­ծա­յին կյանքն է ա­պաշ­նոր­հու­թյամբ ար­հա­մար­հում, ուստիև նո­րա` իբ­րև կա­մո­վին չհավա­տա­ցո­ղի մեղ­քը ան­նե­րե­լի է[14]: Ան­նե­րե­լի մեղք է նաև այն մարդ­կանց մեղ­քը, ո­րոնք, միան­գամ Քրիս­տո­սին ըն­դու­նած և Ս. Հո­գու շնոր­հը ստա­ցած լի­նե­լով, վերս­տին ու­րա­նում են և սա­տա­նա­յա­կան ճա­նա­պարհ բռնում հա­կա­ռակ Աս­տու­ծո, հա­կա­ռակ Ս. Հո­գու և հա­կա­ռակ Ե­կե­ղե­ցու ու նո­րա բո­լոր կար­գե­րին, ո­րոնց մեջ գոր­ծում է Ս. Հո­գին յուր ճշմար­տու­թյամբ ու շնորհ­նե­րով: Ուստիև ա­ռա­քյալը դո­ցա մա­սին ա­սում է. «Զի կա­մա­կար մտօք ե­թէ յան­ցա­նի­ցեմք յետ ըն­դու­նե­լու­թեան գի­տու­թեան ճշմար­տու­թեանն, այ­նու­հե­տեւ ոչ եւս պի­տոյ է վասն մե­ղաց պա­տա­րագ: Այլ ա­հեղ ակն­կա­լու­թիւն դա­տաստա­նին, եւ նա­խանձ հրոյն, որ ու­տի­ցէ զհա­կա­ռա­կորդն»[15]: Վասնզի այդ­պի­սիք ոչ միայն ան­ձանց են կո­րուստ նյու­թում, այլև այ­լոց ըստ յուր­յանց կա­րո­ղու­թյան ու դիր­քին վնա­սա­բեր ու վտան­գավոր լի­նե­լով (Ընդհ., 100)[16]: Նո­քա ոչ թե մի դրա­կան գա­ղա­փա­րով են մեր­ժում Քրիս­տո­սին ու նո­րա ս. Ե­կե­ղե­ցու շնորհ­ներն, այլ նո­քա ժխտում են մին­չև ան­գամ Աս­տու­ծո գո­յու­թյունը, վասնզի փախ­չում են աստվա­ծա­յին լույսից, որ կա­րո­ղա­նան յուրյանց չա­րու­թյուն­նե­րը գոր­ծել խավա­րի մեջ և ինք­նար­դա­րաց­մամբ: «Եւ այս իսկ է դա­տաստան, զի լոյս եկն յաշ­խարհ եւ սի­րե­ցին մար­դիկ զխա­ւար ա­ռա­ւել, քան զլոյս, զի էին գործք իւ­րեանց չա­րու­թեան: Զի ա­մե­նայն, որ զչար գոր­ծէ, ա­տեայ զլոյս, եւ ոչ գայ առ լոյսն, զի մի՛ յան­դի­մա­նես­ցին գործք նո­րա» (Հովհ., Գ 19): Ըստ ո­րում և Վա­հան Մա­մի­կո­նյանն էր ա­սում այդ­պի­սի­նե­րին. «Որ ոք խոս­տո­վա­նի զճշմար­տու­թիւնն, փրկի ի գե­հե­նէն. եւ որ ոք սայ­թա­քեալ մո­լո­րի յուղ­ղորդ ճա­նա­պար­հէն, զան­գիւտ կո­րուստն կոր­չի: Եւ որք խոր­հիք զմարմ­նոյ եր­կիւղ, եւ ծա­ռա­յել, ցան­կայք մո­լո­րու­թեան բար­բանջ­մանցն, բնա­կե­ցէք ի խա­ւա­րի` չե­ղեալք ար­ժա­նի հա­յել յար­դա­րու­թեան ա­րե­գակն Քրիս­տոս» (Փարպ., 386-387)[17]:

 

[1] Հովհ., Գ 5. Բ Կոր., Ե 17. Հակ., Ա 18. Հաճախ., Բ 396. Մամբրե Վերծ., էջ 66. Եղիշե, Ճառք, էջ 202:

[2] «Ինձ յուսալ ի մարդ եւ կամ պարծել մարդով` քաւ լիցի, բայց միայն ի խաչն Տեառն մերոյ Յիսուսի Քրիստոսի», - ասում է Վահան Մամիկոնյանն իսկ (Փարպ., 464):

[3] Տե՛ս զորօրինակ Ղուկ., Է 37: Ժ 39. Եղիշե, 333:

[4] Հռ., Գ 28. Ե 1. Ը 15. Եբր., Ժ 22. Գաղ., Բ 20:

[5] Բ Կոր., Զ 16. Հռ., Ը 15-10. Զ 4:

[6] Տե՛ս Ա Տիմ., Դ 14-16:

[7] «Որ զեղբայր իւր տեսանէ եւ տրտում կայ, յաղթեալ է ի կեղծաւորութենէ, որ ա­ռան­ձինն նստի եւ զուարթ կայ, գերեալ է ի սատանայէ»: Եզնիկ:

[8] Հաճ., Զ 362. Ընդհ., 33:

[9] Գործք, Թ 15. Ագաթ., 368. «Ճշմարիտ մշակաց գործ այն է` զպիտանի արդիւնսն զշայեկանսն ի շտեմարանսն ժողովեսցին եւ զփուշն զդժնիկն տալ ճարակ հրոյ»:

[10] Յուր ժամանակի մոլորյալ թոնդրակեցիներին ասում է Գրիգոր Մագիստրոսը. «Գի­տեմք, եղկելիք, զի ոչ զանէծսն ինչ համարիք եւ ոչ զօրհնութիւնն, զայդ քաջ գի­տեմք, որ ոչ ընդունիք եւ ոչ զայլ ոք, վասն զի ի մէնջ ոչ էք»:

[11] Հմմտ. Զգոն, էջ 183. «Ոչ նախանձի խաւար ընդ աղջամուղջ, եւ ոչ թշնամութիւն նախանձի ընդ խռովութիւն, եւ ոչ նախանձ ձաղէ զհակառակութիւն, եւ ոչ դառնութիւն ատէ զլեղի, այլ չարք նախանձին ընդ բարիս, եւ ամբարիշտք ընդ արդարս. եւ բարձունք հպարտանան ի վերայ խոնարհաց, եւ սուտք արհամարհեն զճշմարիտս, եւ անմիտք անգոսնեն զիմաստունս: Եւ առ որում ստուգութիւն ոչ գտանի, ոչ կամի բնաւ եթէ գտցին ուրեք ստուգութիւն: Եւ որ զբարձրութիւն զգեցեալ է, խոնարհն նմա որպէս սպանող թուի: Որոյ ձեռք իւր յանօրէնութիւն պատրաստեալ են, ոչ կամի զմարդ արդար: Եւ որոյ ստութիւն լի է բերան իւր, ստուգութիւն ատելի եւ զազիր է յաչս նորա»:

[12] «Քրիստոս ետ մեզ օրէնս ի հոգիս մեր գրեալ, եւ Հոգւովն Սրբով գրեաց զմեզ յոր­դեգրութեան փառս»: Գր. Արշարունի, անդ 128: Ա Հովհ., Գ 9. Ե 18:

[13] Մատթ., ԺԲ 32. Մարկ., Գ 29. Ղուկ., ԺԲ 10.: Հմմտ. Ընդհ., 109. «Որ զհաւատն ա­նար­գէ, ոչ զմարդ անարգէ, այլ զԱստուած, զի հաւատ ամենայն աստուածապաշտի Աստուած է. եւ որ զմկրտութիւնն եւ զմկրտիչ քահանան անարգէ` առ Հոգին Սուրբ է ա­նարգութիւնն այն, զի նովաւ ծնանին մկրտեալքն աւազանաւն, եւ որ զհոգի Մարդոյ եւ զե­րես անարգէ, նոյն առ Աստուած վերանայ հայհոյութիւնն, զի հոգին յԱստուծոյ է փչումն, եւ երեսն պատկեր է Աստուծոյ, նոյն եւ բերանն ընդունող է մարմնոյ եւ արեան Քրիստոսի»:

[14] Տե՛ս Ա Տիմ., Ա 13. Եղիշե, 344-345:

[15] Եբր., Ժ 26-30. Ա Հովհ., Ե 16:

[16] Այդպիսիներից էին զգուշանում և մեր Հայրապետները. « Մեք` որպէս ընկալաքն երկրպագութեամբ պատուել զսուրբ Երրորդութիւն` առանց թերահաւատութեան ու­նիմք եւ կալցուք մինչեւ յաւիտեան, խորշելով յամենայն եղբօրէ, որ յայսմ ստահակ իցէ»: Աբրահամ Կաթուղիկոս, առ Կաղանկ. Պատմ., 222:

[17] «Աստուածպաշտութեան օրինակքն յերկուց կարգաց հրամանի հաստատեալ են, այսոքիկ ի հրամանակար ի կամակարգ բանից աստուածութեան եւ ի գործոց բարու­թե­նէ, այլ ոչ կամակար հրամանքն առանց գործոց բարութեան ընդունելի են առաջի Աս­տուծոյ, եւ ոչ որ առանց գործոց բարութեան հրամանակարքն գործին` ընդունելի են Աս­տուծոյ: Զի զի՞նչ օգուտ է գիտել զվարդապետութիւն աստուածութեանն ուղղութեամբ, եւ գործել չարաչար: Եւ զի՞նչ օգուտ է դարձեալ զգաստութեամբ շրջիլ բարւոք, եւ հայհոյել ամբարշտութեամբ»: Կոչ., Ընծ., 57:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

17.10.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․