Աս­տու­ծո տնօրի­նու­թյան ուղ­ղու­թյու­նը շե­ղված մարդ­կու­թյան մեջ

Ա­ստու­ծո ար­դա­րու­թյունը և աստվա­ծա­դիր օ­րի­նաց ան­վրեպ սկզբուն­քը պետք է, ան­շուշտ, ար­տա­հայտվեր նա­խա­մար­դու մե­ղանչ­ման վրա: Այդ ար­տա­հայտու­թյունն է Աս­տու­ծո օ­րի­նա­կան և ար­դար պա­տի­ժը, որ միան­գա­մայն հե­տևանք էր նա­խա­մար­դու սխալ վար­մուն­քին: Մյուս կող­մից այդ­տեղ փայ­լում է Աս­տու­ծո նա­խախ­նա­մու­թյունը` տա­լով յուր խրա­տա­կան պա­տիժն ու ավե­տի­քը: Աս­տու­ծո այդ պա­տի­ժը` թե՛ որ­դեծ­նու­թյան նե­ղու­թյունը, թե՛ քրտին­քով հաց գտնե­լը, թե՛ դրախ­տից ար­տաք­սվի­լը և թե՛ մա­հը, ինչ­պես առ­հա­սա­րակ Աս­տու­ծո ամեն մի պա­տի­ժը, դաստիա­րա­կու­թյան հա­մար են: «Մեղք մեր ցա­սու­ցա­նեն զԱս­տուած, և նա խրա­տէ զմեզ պատ­ժովք» (Հաճ., Բ 273. Ե­ղի­շե, 319): Մար­դը պետք է նե­ղու­թյանց մեջ հե­ծեր, որ զգար յուր մեղ­քի ծան­րու­թյունը և դի­մեր առ Աս­տված օգ­նու­թյան հե­տևից յուր ա­զատ կամ­քով, ո­րով մե­ղան­չել, ապս­տամ­բել էր Աս­տու­ծո դեմ:

Ա­դա­մա­յին մեղ­քի հե­տևանքն ամ­բողջ մարդ­կու­թյան մեղ­սա­յին վի­ճակն էր, և այդ մեղ­քը մարդ­կու­թյան յուրա­քան­չյուր ան­դա­մի բնա­ծին հան­ցանքն է հա­մար­վում, վասնզի մար­դիկ յուր­յանց կամ­քով մեկ են յուրյանց նա­խա­հոր հետ (Հռ., Ե 12): Մար­դու կամքն այլևս չէր կա­տա­րում աստվա­ծա­յին սուրբ օրեն­քի պա­հանջ­նե­րը. նո­րա կամ­քը մե­ղան­չա­կան էր, Աս­տու­ծուն չէր պաշ­տում, այլ` նո­րա ա­րա­րա­ծը (Հռ., Ա 20), ուստիև հե­թա­նոսք կոչ­վում են «որ­դիք բար­կու­թեան», «որ­դիք ապս­տամ­բու­թեան» (Ե­փես., Բ 2-3): Մար­դիկ չէին ծա­ռա­յում յուրյանց կոչ­ման, չէին ձգտում լի­նել այն, ինչ որ պետք է լի­նեին, այլ դառ­նում էին այն, ինչ որ կա­րե­լի էր լի­նում կամ կա­րե­նում էին: Մի խոս­քով` «ա­մե­նե­քեան մե­ղան եւ նուա­զեալ են ի փա­ռաց ան­տի Աս­տու­ծոյ» (Հռ., Գ 23):

Բայց մարդ ինքն յուր մեջ չէ ծնել մեղ­քի գա­ղա­փա­րը, ինչ­պես սա­տա­նան (Հովհ., Ը 44), այլ ար­տա­քուստ է գայ­թակ­ղու­թյուն ստա­ցել ու հրա­պու­րվել: Նա ոչ թե ին­քը մեղք էր ու մեղ­քի աղ­բյուր դար­ձել, ինչ­պես սա­տա­նան, այլ դրսից էր մեղ­քի հրա­պույր նո­րա մեջ մտել, և ինքն յուր ա­զա­տու­թյամբ կամ ինք­նիշ­խա­նու­թյամբ միայն չէր ընդ­դի­մադ­րել: Մար­դու մեջ դեռևս կար մի բան, որ հա­կա­ռա­կում էր կամ հա­կա­ճա­ռում էր մե­ղան­չա­կա­նու­թյան, ինչ­պես Պո­ղոս ա­ռա­քյալն է ա­սում. «Զոր գոր­ծեմն` ոչ գի­տեմ, ոչ ե­թէ զոր կա­միմ` զայն առ­նեմ, այլ զոր ա­տեամն` զայն գոր­ծեմ: Ա­պա թէ զոր ոչն կա­միմն` զայն առ­նեմ, վկա­յեմ օ­րի­նացն, ե­թէ բար­ւոք են...: Հա­ճեալ եմ ընդ օ­րէնսն Աս­տու­ծոյ` ըստ ներ­քին մար­դոյն. բայց տե­սա­նեմ ա՛յլ օ­րէնս յան­դամս իմ, զի­նեալ հա­կա­ռակ օ­րի­նաց մտաց ի­մոց. եւ գե­րեալ զիս օ­րի­նօքն մե­ղաց, որ են յան­դամս իմ» (Հռ., Ե 12. Է 7-15, 16-23. Ա Կոր., Բ 14. հմմտ. Ծննդ., Գ 7-23): Ու­րեմն մար­դու ներ­քին ձայ­նը հա­կա­ռակ է մեղ­քին և շա­րու­նակ հան­դի­մա­նում է մար­դու չար գոր­ծե­րը, ըստ ո­րում` «ցու­ցա­նեն զգործս օ­րի­նաց գրեալ ի սիրտս իւ­րեանց վկա­յու­թեամբ մտաց իւ­րեանց, եւ յան­դի­մա­նել զմի­միանս ի խորհր­դոց իւ­րեանց» (Հռ., Բ 15): Այս­պի­սով` մար­դու մեջ վար­սված էր մեկ ձգտում դեպի Աս­տվածը, և գի­տեր յուր մեղ­քի ծանր հե­տևանք­նե­րը: Նո­րա մեջ դեռևս հաստատ էր աստվա­ծա­յին պատ­կեր լի­նե­լու գի­տակ­ցու­թյունն ու հա­մոզ­մուն­քը, միայն թե մեղ­քի ու նո­րա հե­տևանք­նե­րի տակ թու­լա­ցած և ընկ­ճված էր (Ծննդ., Զ 38. Ը 21. Թ, Ե. Հակ., Գ 9): «Սա կա­մօք գլո­րեալ ա­պա­կա­նե­ցաւ եւ ան­ձամբ եւս ոչ կա­րէր կանգ­նել կալ ի վե­րայ ո­տից» (Ս. Հարք, Ե­ղի­շե, 25. հմմտ. Մատթ., ԺԵ 19. Հովհ., Գ 6. Ա Հովհ., Ա 8. Ե­ղի­շե, 325-326):

Այս ա­մենն աստվա­ծա­յին խրա­տա­կան պատ­ժի հե­տևանքն էր, և այս ա­մե­նի պատ­ճա­ռով մար­դիկ ոչ միայն պատ­ժի էին ար­ժա­նի, այլև Աս­տու­ծո ո­ղոր­մա­ծու­թյան ա­ռար­կա էին: Այդ­պես և Քրիս­տոս, Ե­րու­սա­ղեմի վրա Աս­տու­ծո դա­տաստա­նը հայտ­նե­լով, ցավում էլ է նո­րա վրա (Ղուկ., ԺԹ 41) ու լաց լի­նում: Մար­դը թեև մե­ղան­չել էր, սա­կայն ին­քյամբ չէր ծնել մեղ­քը. թեև մեղ­քը ճա­շա­կել էր, սա­կայն մեղ­քի սոս­կա­կան աղ­բյուր չէր դար­ձել. թեև ըն­կել, սա­կայն գի­տեր յուր անկ­ման թշվա­ռու­թյունը. թեև յուր հանցանքն էր այդ մեղ­քը, սա­կայն նաև յուր ժա­ռան­գա­կան վի­ճակն էր. նա ու­զում էր հաս­նել վերս­տին ե­րա­նու­թյան: Նա սա­տա­նա­յի պես վերջ­նա­կան կորս­տի չէր կա­րող մատ­նվել. նա խղճա­լի էր (Հռ., Է 24): Նա խղճա­լի չէր լի­նիլ, ե­թե ոչ մի կերպ չկա­մե­նար Աս­տու­ծո օգ­նու­թյունը, ոչ մի կերպ չկա­մե­նար Աս­տու­ծո փրկու­թյունը, այլ վերջ­նա­կա­նա­պես նվի­րվեր յուր մե­ղան­չա­կան անկ­ման և Աս­տու­ծո շնորհ­նե­րը մեր­ժեր, ինչ­պես եր­բեմն ա­նում են զա­նա­զան ան­հատ­ներ: Այդ­պի­սիք մի­միայն աստվա­ծա­յին դա­տաստա­նի և մի­միայն պատ­ժի են ար­ժա­նի և ոչ ար­գա­հա­տու­թյան: Մարդ­կու­թյան ընդ­հա­նուր վի­ճա­կը խղճա­լի էր, և Աստ­ված ո­ղոր­մեց:

Բայց Աս­տված, ո­ղոր­մե­լով խղճա­լի մարդ­կու­թյան վրա, ոչ թե միան­գա­մից տվավ նո­րան յուր տնօ­րի­նած փրկու­թյունն, այլ նախ մշա­կեց մարդ­կանց ըն­դու­նա­կու­թյունն ու նա­խա­պատ­րաստեց նո­ցա Աս­տու­ծո այդ մե­ծահ­րաշ շնոր­հաց ըն­դու­նե­լու­թյան հա­մար: Մարդիկ պետք է ճշմա­րիտ ճա­նա­չո­ղու­թյուն ու­նե­նա­յին թե՛ մեղ­քի, թե՛ յուրյանց վի­ճա­կի և թե՛ դո­ցա հետ կա­պված բո­լոր հան­գա­մա­նաց մա­սին, որ սրտանց ու կա­մավո­րա­պես խո­նար­հվեին աստվա­ծա­յին այդ մեծ ո­ղոր­մու­թյան ա­ռաջ և նվի­րվեին նո­րա միակ օգ­նու­թյան: Մարդ­կու­թյունը, մեղ­քի ծան­րու­թյան ու տան­ջան­քի տակ հե­ծե­լով, պետք է մեղ­քից զզվեր և սի­րով վա­րվեր դեպի Աս­տու­ծո սերն ու ո­ղոր­մու­թյունը: Նո­րա նա­խա­պատ­րաս­տո­ղը պետք է լի­ներ ոչ թե նե­ղու­թյուն ու տխրու­թյուն, ըստ աշ­խար­հի, որ կտա­ներ դեպի մահ, այլ «ըստ Աս­տու­ծոյ», որ տա­նում է դեպի կյանք (Բ Կոր., Է 10):

Այս նշա­նավոր նա­խա­պատ­րաստու­թյան սկզբունք­նե­րը հե­տևյալ­ներն են.

Նախ և ա­ռաջ մե­ղան­չած և աշ­խար­հին են­թար­կված մար­դը պետք է գի­տե­նար Աս­տու­ծո տնօ­րի­նու­թյունն, որ Քրիս­տոս գա­լով փրկե­լու էր մեղ­քի հե­տևանք­նե­րի մեջ հե­ծող մարդ­կու­թյունը: Այդ մի հաստատ հույս էր, որ մար­դու ա­ռաջ մի ա­ռատ լույս էր բաց ա­նում, որպեսզի աշ­խար­հի ա­նո­ղոք հան­գա­մանք­նե­րի մեջ ոչ բո­լո­րո­վին ընկ­ճվեր, այլ անմ­խի­թար տա­ռա­պեր և դեպի Աս­տված ձայն հա­ներ: Նո­րա մեջ պետք է միշտ հնչեր Աս­տու­ծո մեծ ո­ղոր­մու­թյան հույսը, չլռեր խղճի ձայ­նը, և չկորց­ներ յուր գո­յու­թյան գա­ղա­փարն ու կոչ­ման հե­տամ­տու­թյունը: Ինչ էլ որ աշ­խար­հի մեջ նա փոր­ձեր յուր եր­ջան­կու­թյան հաս­նե­լու հա­մար, ինչ մի­ջոց­նե­րի ու նո­րահ­նա­րու­թյանց չդի­մեր, պետք է ի վերջո ոչ թե հուսա­խա­բվեր, այլ պետք է հե­ռավոր ա­պա­գա­յում մի աստվա­ծա­յին ան­զեղջ հուսա­տե­ղի ու­նե­նար: Եվ երբ յուր սե­փա­կան, աշ­խար­հա­յին բո­լոր մի­ջոց­նե­րի ու հնար­նե­րի ու­նայ­նու­թյունը տես­ներ, ոչ թե հուսա­հա­տվեր և անս­փոփ մոր­մո­քվեր, այլ նոր հուսո լու­սով նո­րից դեպի հառաջ ղե­կա­վա­րվեր: Ա­հա այս պատ­ճա­ռով Աս­տված նույնիսկ նա­խա­մար­դուն ավե­տեց պատ­ժե­լուց ան­մի­ջա­պես հետո, որ կնոջ զավա­կը կջախ­ջա­խե խա­բող ու հրա­պու­րող օ­ձի գլու­խը` վերջ­նա­կա­նա­պես, ու­րեմն, ընկ­ճե­լով հա­կա­ռակ իշ­խա­նու­թյունը (Ծննդ., Գ 15. տե՛ս և բնա­գի­րը): Աս­տվա­ծա­յին այս մեծ ավե­տի­քի անհ­րա­ժեշ­տու­թյունը հայտ­նում է և Պողոս ա­ռաք­յալը շատ դի­պող կեր­պով (Հռ., Ժ 13-17). «Զի ա­մե­նայն, որ կար­դաս­ցէ զա­նուն Տեառն, կեց­ցէ: Իսկ զիա՞րդ հա­ւա­տաս­ցեն, ո­րում ոչն լուան. կամ զիա՞րդ լուի­ցեն ա­ռանց ու­րուք քա­րո­զե­լոյ, կամ զիա՞րդ քա­րո­զես­ցեն, ե­թէ ոչ ա­ռա­քես­ցին»...:

Երկ­րորդ` մեղ­քի մեջ թավա­լված մար­դը պետք է յուր պարտ­քի, յուր հանցան­քի, յուր մեղ­քի ճա­նա­չո­ղու­թյունն ու­նե­նար, նա պետք է լիո­վին ըմբռ­ներ մեղ­քի էու­թյունը և հաս­կա­նար նո­րա վա­տու­թյունն ու թշվա­ռա­ցու­ցիչ հան­գա­մանք­նե­րը: Իսկ այդ չէր կա­րող լի­նել, ե­թե մար­դը օրեն­քի ճա­նա­չո­ղու­թյուն չու­նե­նար, վասնզի որ­տեղ օրենք չկա, այն­տեղ էլ մեղք չկա. որ­տեղ օրեն­քի զգա­ցո­ղու­թյուն չկա, այն­տեղ էլ չի լի­նիլ մեղ­քի զգա­ցո­ղու­թյուն (Հռ., Գ 20. Է 7): Մար­դը ոչ թե մի պա­տվի­րան ու մի պա­տվի­րա­նա­զան­ցու­թյուն պետք է հա­մե­մա­տեր, որ օրեն­քը և մեղ­քը հաս­կա­նար, այլ պետք է յուրաց­ներ օրեն­քի ո­գին, օրեն­քի գա­ղա­փա­րը և գի­տե­նար, որ ընդ­հան­րա­պես օրենքն ու մար­դու կո­չու­մը ան­բա­ժան են ի­րա­րից: Այդ պատ­ճա­ռով եր­կար ժա­մա­նակ մարդ­կու­թյան մեջ օրեն­քը հաստա­տվեց ա­մե­նա­ծանր խստու­թյամբ, և այդ հաստա­տու­թյունը ե­ղավ կամ հատկա­պես, ինչ­պես հրեից մեջ, և կամ ընդ­հան­րա­պես` ինչ­պես հե­թա­նոս աշ­խար­հում: Սա­կայն օ­րեն­­քի ճա­նա­չո­ղու­թյունն ևս չի կա­րող կեն­դա­նի հաստա­տու­թյուն ստա­նալ, ե­թե մարդ­կու­թյան մեջ և նո­րա աչ­քի ա­ռաջ չմարմ­նա­նար օրենքն և ար­դա­րու­թյունը և ան­մե­ղու­թյունը ու մի կեն­դա­նի օ­րի­նակ դառ­նար: Այդ պատճ­առով մեղ­քի գի­տակ­ցու­թյունը, մեղ­քի լիա­կա­տար ճա­նա­չո­ղու­թյունը այն ժա­մա­նակ ե­ղավ, երբ ե­րևաց Քրիս­տոս, որ օրեն­քի լրումն ու կա­տա­րումն է և ար­դա­րու­թյան ու սրբու­թյան մարմ­նա­ցու­մը: Նո­րա շնոր­հաց ու ճշմար­տու­թյան լույսը, լու­սավո­րե­լով մար­դու սիր­տը, միշտ բաց էր ա­նում աշ­խար­հի իշ­խա­նու­թյան խավա­րու­մը և մեղ­քի գաղտ­նի խայ­թո­ցը: Այդ երկ­րորդ նա­խա­մար­դու մեջ ե­րևաց մարդ­կա­յին ան­մե­ղու­թյան կեն­դա­նի ու ճշմա­րիտ օ­րի­նա­կը և ճշմար­տու­թյան ի­րա­կա­նա­ցու­մը. տես­նող ու հավա­տա­ցողն էլ նկա­տեց, որ մեղ­քը ճշմա­րիտ կյան­քի խան­գա­րիչն է, ու դար­ձավ դեպի Աս­տված: Հրեա­նե­րը օրեն­քով ճա­նա­չե­ցին մեղ­քի ծան­րու­թյունը և Քրիս­տո­սով թե՛ կա­տա­րյալ գի­տակ­ցու­թյուն ստա­ցան և թե՛ ի­մա­ցան, որ զուրկ են ար­դա­րու­թյունից. հե­թա­նոս­ներն ևս, ներ­քին ձայ­նի օրենսդ­րու­թյամբ կրթվելով, պետք է հաս­նեին մի ժա­մա­նա­կի, երբ Քրիս­տո­սով ա­ռավել ևս նկա­տե­ցին, թե մեղ­քը տգի­տու­թյուն է, խավար է և հին հանցանք: Հե­թա­նոս աշ­խար­հում տի­րող պա­տիժ­նե­րի ա­նա­սե­լի ծան­րու­թյունը և խստու­թյունը պար­զա­պես ցույց է տա­լիս, որ մեղ­քը` հանցան­քը, գրե­թե ան­նե­րե­լի մի ե­րևույթ է հա­մար­վում, և մար­դը մի­միայն մա­հով կա­րող է յուր մեղ­քը քավել:

Եր­րորդ` ճա­նա­չե­լով յուր հանցանքն ու մեղ­քը և խե­լա­մուտ լի­նե­լով յուր աշ­խար­հա­յին մե­ղան­չա­կա­նու­թյան` մարդ պետք է միև­նույն ժա­մա­նակ հաս­կա­նար Աս­տու­ծո ար­դա­րու­թյունը, որ Աս­տված ամեն մի մար­դու և ամեն մի հանցան­քի ար­դար հա­տու­ցումն է տա­լիս այս աշ­խար­հում ի զգու­շու­թյուն և ի խրատ: Հան­դի­պե­լով տան­ջան­քի և ան­հաջո­ղու­թյանց, նույն­պես և յուր կոչ­ման հա­կա­ռակ պա­տա­հար­նե­րի` մարդ պետք է նկա­տեր այդ ա­մե­նի մեջ աստվա­ծա­յին ար­դա­րու­թյան հայտ­նու­թյունը (Հռ., Ա 18) և զգու­շա­նար մեղ­քից: Նա պետք է այդ նե­ղու­թյուն­ներն ոչ թե մի բնա­կան անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն հա­մա­րեր տգի­տու­թյամբ ու կու­րու­թյամբ, այլ պետք է վառ խղճմտան­քով զգա­ցո­ղու­թյուն ու­նե­նար դո­ցա բա­րո­յա­կան նշա­նա­կու­թյան հա­սու լի­նե­լու հա­մար, քա­նի որ աշ­խար­հում ա­մե­նայն ինչ Աս­տու­ծո ճշմար­տու­թյան և ար­դա­րու­թյան հայտ­նու­թյունն է, որ տա­նում է դեպի նո­րա ար­քա­յու­թյան ի­րա­կա­նա­ցու­մը: Նա պետք է լավ ըմբռ­ներ, թե ի­րավա­կան աշ­խար­հի և յուր մարդ­կա­յին ճշմա­րիտ հառաջա­դի­մա­կան ձգտում­նե­րի ու կա­տա­րե­լա­տի­պի մեջ ե­ղած հա­կա­սու­թյուն­նե­րը հառաջա­նում են իս­կա­պես նույնիսկ յուր մե­ղան­չու­մից: Այս զգա­ցո­ղու­թյունը ընդ­հան­րա­ցավ մարդ­կու­թյան մեջ, սա­կայն պարզ ճա­նա­չո­ղու­թյան չհա­սավ: Հե­թա­նոս­ներն ամեն մի դժբախ­տու­թյուն չաստված­նե­րի պա­տիժ էին ճա­նա­չում, հրեայք` օ­րի­նա­զան­ցու­թյան հե­տևանք, մինչ­դեռ ար­դա­րու­թյան և մեղ­քի գա­ղա­փա­րը մտավոր և պարզ տե­սու­թյուն չդար­ձավ: Մարդ­կա­յին մե­ղան­չա­կա­նու­թյան գա­ղա­փա­րը դո­ցա մեջ ա­րյուն ու մար­մին չե­ղավ: Մի­միայն քրիս­տո­նեու­թյան մեջ պար­զվեց այդ սկզբուն­քը, որ նե­ղու­թյունք, մարդ­կու­թյան վրա գա­լով, ավե­լի ծան­րա­պես կա­րող են իջ­նել այս ու այն ժո­ղովր­դի և այս ու այն ան­հա­տի վրա ևս (Ղուկ., ԺԳ 2-5): Մար­դիկ պետք է գի­տե­նա­յին, որ Աստ­ված այդ­պի­սի պա­տիժ­նե­րով ոչ միայն հա­տու­ցումն է տա­լիս մարդ­կանց գոր­ծե­րին, այլև ի վերջո խրա­տում է նո­ցա փոր­ձու­թյան բո­վի մեջ, կրթում է հայ­րա­կան սի­րով, բու­ժում է և յուր ան­սահ­ման բա­րե­րա­րու­թյամբ տա­նում է դեպի ճշմա­րիտ նպա­տա­կը: «Զի զոր սի­րէ Տէր, խրա­տէ. տան­ջէ զա­մե­նայն որ­դի, զոր ըն­դու­նի» (Եբր., ԺԲ 5-12, Հայտ., Գ 10): Այդ ա­մե­նով Աս­տված հայտ­նում է յուր փրկա­րար գոր­ծե­րը և աստվա­ծա­յին իս­կա­կան փրկու­թյունը, որպեսզի յուրա­քան­չյուր ոք փոր­ձու­թյան մեջ իսկ աչ­քը դարձ­նե դեպի Աս­տված (Հովհ., Թ 3): Նա­յե­լով, թե մենք ինչ­պի­սի բա­րո­յա­կան վի­ճա­կում ենք գտնվում, ըստ այնմ ևս` աստ­վա­ծա­յին պա­տիժ­նե­րը ծա­ռա­յում են կամ ի զգու­շա­ցումն և ի խրատ հանցա­նաց և կամ ի հայտ­նու­թյուն աստվա­ծա­յին ճշմա­րիտ գոր­ծե­րի և ի զորա­ցումն հավատ­քի: Եվ մեր խիղ­ճը իս­կույն այդ­պի­սի հան­գա­մանք­նե­րում վկա­յում է մեզ, թե դո­ցա­նից ո՞րն է մեզ հա­մար նշա­նա­կված: Հա­ճախ միև­նույն պա­տի­ժը, սպառ­նա­լիքն ու ավե­տի­քը ծա­ռա­յում է մեկին իբ­րև պա­տիժ, մյու­սին` իբ­րև խրատ, եր­րոր­դին` իբ­րև զգու­շա­ցու­ցիչ, չոր­րոր­դին` իբ­րև հավատ­քի զորա­ցումն և ամ­բողջ ժո­ղովր­դին` իբ­րև մի մեծ բա­րե­րա­րու­թյուն հառաջա­դի­մու­թյան հա­մար: Իսկ երբ մարդ մեղ­քի ծա­ռա է դառ­նում (Հովհ., Ը 34) և չէ ու­զում ել­նել ան­կյալ վի­ճա­կից դեպի հավատ­քի լույսը, Աս­տված նո­րան թանձ­րաց­նում է և կու­րաց­նում` ո­չինչ չլսե­լու, չտես­նե­լու և չհաս­կա­նա­լու հա­մար, որպեսզի դեռևս յուր մեղ­քի ճա­նա­չո­ղու­թյան մեջ սու­զվի և հա­պա դառ­նա: Ու­րեմն Աս­տու­ծո պա­տի­ժը շատ ան­գամ ծա­ռա­յում է մեղ­քի գի­տակ­ցու­թյան հա­մար միայն, որ ամեն մի ան­հա­տի, ազ­գի և ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հառաջա­դի­մու­թյան հիմ­նա­քարն է:

Չոր­րորդ աշ­խար­հում ապ­րե­լու հան­գա­մանք­նե­րը ճա­նա­չե­լով` մարդ պետք է չմո­ռա­նա, որ մի օր էլ աշ­խար­հից բա­ժա­նվելու է և պետք է հաս­կա­նա այդ բա­ժան­ման որ­պի­սու­թյունը: Այդ բա­ժա­նու­մը մահն է, որ մեղ­քի հե­տևանքն է ու պա­տի­ժը, կամ մեղ­քի թո­շակն է (Հռ., Ե 12. Զ 23. Հակ., Ա 15): Բայց մահ է, երբ մե­ղավո­րը մարմ­նա­պես ապ­րում է Աս­տու­ծուց հո­գով բա­ժա­նված, մահ է, երբ մարդ հո­գե­պես ինքն յուր մեջ երկ­պա­ռա­կված է և խռո­վված, մահ է հիվան­դու­թյունն ու մարմ­նի ակն­հայտ­նի փտի­լը, և վեր­ջա­պես մահ է վերջ­նա­կա­նա­պես հո­գու և մարմ­նի բա­ժան­վի­լը, ո­րով մարդ դա­դա­րում է այս աշ­խար­հում գո­յու­թյուն ու­նե­նա­լուց: Եվ այդ մա­հը հա­մար­վում է մար­դու ա­ռաջ այն «յե­տին թշնա­մին» (Ա Կոր., ԺԵ 26), ո­րից ա­մե­նա­սոս­կա­լի սար­սափն է զգում մար­դը: Որ­քան էլ մա­հը մար­դու աչ­քում բնա­կան ի­րո­ղու­թյուն է նկատ­վում, այ­նով հան­դերձ ոչ մի կերպ հնար չկա հա­մո­զվելու, որ մա­հը բնա­կան օրենք է: Որ­քան էլ մա­հը բնա­կան է բնու­թյան մեջ, մենք չենք կա­րո­ղա­նում ըն­դու­նել, թե մարդ­կա­յին անձ­նավո­րու­թյան հա­մար ևս բնա­կան է, զի մեր բա­նա­կա­նու­թյունը բնա­կան ա­րա­րած­նե­րի պես ան­ցա­կան նկա­տվիլ չի կա­րող, և հո­գու ու մարմ­նի բա­ժա­նվի­լը մեզ հա­մար գաղտ­նիք է մնում, մի խոր­հուրդ է ճա­նաչ­վում: Մեզ միշտ տան­ջում է մի հարց, թե ին­չո՞ւ է ծննդյան ժա­մա­նակ հո­գին միա­նում մեր մարմ­նի հետ, երբ պետք է բա­ժա­նվի, և ին­չո՞ւ է բա­ժան­վում, երբ վերս­տին մե­ռե­լոց հա­րու­թյան մի­ջո­ցին պետք է միա­նա: Մեր մե­ղան­չա­կան մար­մինն ա­ռավ և Քրիս­տոս և մե­ռավ, որ­պես­զի ըստ ա­մե­նայ­նի` մեզ պես լի­նի և ըստ ցո­րե­նի օ­րի­նա­կին` մա­հվամբ ար­դյունք տա (Հովհ., ԺԲ 24. Հռ., Ը 3). հե­տևա­բար Քրիս­տո­սի մահն այլ նպա­տակ ու­նի և չէ հաստա­տում մեր մա­հվան անհ­րա­ժեշ­տու­թյունը: Մեր մա­հը միայն մեր մեղ­քի հե­տևանքն է, և ե­թե նա­խա­մար­դը մե­ղան­չած չլի­ներ, մար­դիկ մեզ պես ցավա­գար վախ­ճան չէին ու­նե­նալ, ա­պա­կա­նա­ցու մա­հով չէին մեռ­նիլ, սոս­կու­մով ու սար­սա­փով չէին վախ­ճա­նվիլ, և երկ­րավոր կյան­քից փո­խվելն այս­քան դառն ու տհա­ճե­լի չէր լի­նիլ, ինչ­պես տես­նում ենք և աստվա­ծա­հա­ճո Ե­նով­քի փո­խու­մից (Ծննդ., Ե 24. Եբր., ԺԱ 5):

Մար­դու մե­ղան­չու­մով փո­խվեց մա­հվան կնճի­ռը և իբ­րև դառ­նու­թյուն ծան­րա­ցավ մեզ վրա, դառ­նա­ցավ ու զար­հու­րե­լի դար­ձավ, ըստ ո­րում և «խայ­թոց մա­հու մեղք են» (Ա Կոր., ԺԵ 56): Եվ թեև հե­թա­նոսք աշ­խա­տե­ցան մա­հվան սար­սա­փը վե­րաց­նել ու նո­րա ճի­րան­նե­րը քնքուշ փայ­փա­յանք դարձ­նել. թեև ան­հավատ­ներն էլ աշ­խա­տում են մա­հը բնա­կան օրեն­քի հե­տևանք հա­մա­րել ու նո­րա զար­հու­րանքն ու դառ­նու­թյունը քաղց­րաց­նել, այ­սով հան­դերձ քրիս­տո­նեու­թյունը բաց է ա­նում մա­հվան իս­կա­կան նշա­նա­կու­թյունն ու պատ­ճա­ռը մեր ա­ռաջ: Քրիս­տո­նեու­թյան լու­սո մեջ մա­հը զար­հու­րե­լի է այն մար­դու հա­մար, ո­րի մեջ մեղ­քը ան­բա­ժա­նե­լի թույն է դար­ձել, մինչ­դեռ ճշմա­րիտ հավա­տաց­յալի հա­մար մարմ­նավոր կյան­քի խա­ղաղ վճար է:

Վեր­ջա­պես հին­գե­րորդ` մարդ, ինքն յուր վրա նա­յե­լուց ու յուր մե­ղան­չա­կան վի­ճա­կը ճա­նա­չե­լուց հետո, պետք է նա­յի և յուր վրա տի­րող աշ­խար­հին ու նո­րա վի­ճակն ևս ճա­նա­չի: Նա պետք է գի­տե­նա, որ նո­րա մեղ­քով աշ­խար­հի մեջ ևս խան­գա­րումն է մտել, և չա­րը ներս է սպրդվել նո­րա ըն­թաց­քի մեջ: Մենք նկա­տում ենք, որ բնու­թյան ե­րևույթ­նե­րի ու նո­րա վերջ­նա­կան նպա­տա­կի մեջ մաս­նավոր հա­կա­սու­թյուն­ներ են պա­տա­հում. նո­րա ուժերն ոչ թե կա­նո­նավո­րա­պես զար­գա­նում են դեպի հառաջ, այլ հա­ճախ խան­գար­վում են և հետ մղվում: Հար­կավ ամեն մի խան­գար­մունք ևս ո­րոշ օրեն­քի հա­մե­մատ ենք գտնում, սա­կայն ոչ անհ­րա­ժեշտ: Ավե­րիչ ե­րևույթ­ներն, ինչ­պես` ժան­տախտ, ժան­տա­մահ, երկ­րա­շարժ, հե­ղեղ և այլն, անհ­րա­ժեշտ չեն: Այ­դոնք կա­րող են և չլի­նել, թեև բնա­գի­տա­կան տե­սա­կետից բա­ցատր­վում են, վասնզի այ­դոնք հա­ճախ ավե­րում, տակնուվրա են ա­նում մար­դու այն գե­ղե­ցիկ գոր­ծերն, ո­րոնք, ըստ աստվա­ծա­յին օ­րի­նաց, աշ­խար­հի շի­նու­թյան են ծա­ռա­յում: Ինչ­պի­սի բա­ցատ­րու­թյուն էլ գտնենք այ­դոնց հա­կա­սու­թյունը լու­ծե­լու հա­մար, այ­նով հան­դերձ կգանք միև­նույն մտքին, որ այդ­պի­սի ավե­րիչ ե­րևույթ­նե­րը աշ­խար­հի ճշմա­րիտ ըն­թաց­քին խորթ են, և հե­տևա­բար ա­րա­րած­ներն ու­նայ­նու­թյան են են­թար­կվել, ա­պա­կա­նու­թյան մեջ են ըն­կել և բա­րո­յա­պես երկ­նում ու հե­ծում են դեպի փրկու­թյուն (Հռ., Ը 19-22): Այս ա­ռավել ևս ակ­նե­րև է դառ­նում, երբ հիշում ենք, որ մար­դու մե­ղան­չու­մով մեր հարա­բե­րու­թյունն աշ­խար­հի հետ փո­խված է. նա տի­րա­պե­տում է մե­ղան­չող մար­դուն և Աս­տու­ծո փա­ռաց ու կամ­քի ճշմա­րիտ հայտ­նու­թյունը չէ լի­նում նո­րա հո­գու մեջ: Ուստիև չփրկված մար­դուն վի­ճա­կա­կից է և աշ­խար­հը և իբ­րև մի ամ­բող­ջու­թյուն` չէ ծա­ռա­յում յուր նպա­տա­կին, այլ պա­ռակ­տված է տիե­զե­րա­կան ընդ­հա­նուր իս­կա­կան ըն­թաց­քից: Մարդ­կու­թյան երկ­պա­ռա­կու­թյունը ա­ջա­կից է աշ­խար­հի պա­ռակտ­ման, վասնզի բա­րո­յա­կան ու­ղիղ ըն­թաց­քը պայ­մա­նավո­րված է մարդ­կու­թյան և աշ­խար­հի ճշմա­րիտ հարա­բե­րու­թյան վե­րա­կանգ­նու­մով միայն, որ Քրիս­տո­սի փրկու­թյամբ է: Այս բա­ցատ­րում է գե­ղեց­կա­պես Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչն` ա­սե­լով. «Մինչ մարդն հնա­զան­դէր օ­րի­նացն Աս­տու­ծոյ, եւ գա­զանք թու­նա­ւորք հնա­զան­դէին մար­դոցն որ­պէս Տեառն եւ թա­գա­ւո­րի....: Եւ որք ապս­տամբք են ի պա­տուի­րա­նէն Աս­տու­ծոյ, ա­մե­նայն ա­րա­րածք` շնչա­ւորք եւ ան­շունչք, հա­կա­ռակս յայտ­նեն, եւ եր­կիրս ա­մե­նայն տնկովք եւ բու­սովք յա­պա­կա­նու­թիւն դառ­նան» (Հաճ., Դ 180, 185): Այս­պի­սի հա­յե­ցո­ղու­թյուն պետք է ու­նե­նա մարդ ամ­բողջ աշ­խար­հի ըն­թաց­քի վրա: «Յոր­ժամ ի պա­տուի­րա­նա­զան­ցու­թիւնն գոր­ծե­ցին առ գամ մի ան­կան յիշ­խա­նու­թե­նէ` զոր ա­ռեալ յա­ռաջն ու­նէին: Իսկ յերկ­րոր­դին` (ան­կու­մից յե­տոյ) լոկ միայն վասն կա­րօ­տու­թեան պի­տո­յից ետ ի­միք իշ­խել, եւ ի­միք չիշ­խել, զի գո­նեա ա­պա յե­տոյ յե­տուստ իշ­խե­լովն ծա­նի­ցուք զշնորհն, եւ չիշ­խե­լովն զա­մե­նա­տեառն տէ­րու­թիւնն գի­տաս­ցուք», - ա­սում է Ս. Ներ­սես Մեծն (առ Բյուզ., 70):

Ա­հա այ­սոնք են այն սկզբունք­ներն, ո­րոնց վրա հաստա­տված է Աս­տու­ծո տնօ­րի­նու­թյան ընդ­հա­նուր ուղ­ղու­թյունը շե­ղված մարդ­կու­թյան մեջ, ո­րով նա­խախ­նա­մող կամ­քը տա­նում է յուր ա­րա­րած­նե­րը դեպի յուր ար­քա­յու­թյան ի­րա­կա­նա­ցու­մը Փրկչի մի­ջո­ցով. «Որ մե­րու­նակ բնու­թեամբս ընդ մա­հու պա­տե­րազ­մեալ մա­հու չափ, զմա­հու կա­մե­ցաւ բառ­նալ զիշ­խա­նու­թիւն. եւ զեր­կիր եւ զտա­րերս յա­ռա­ջին նո­րո­գէր հրա­շա­փա­ռու­թիւն» (Մամբ­րե Վերծ.):

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

30.09.23
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․