Երբ կարգավորես ներքինը, կկարգավորվի նաև արտաքինը

Հոգևոր կյանքի սկզբունքներից մեկն ինքդ քեզ ճանաչելն է: Սրբակյաց hայր Նիկոն Վորոբյովը նշում է, որ քրիստոնյայի կյանքում երկու ժամանակաշրջան կա՝ առաջին՝ քո անկման, մեղքի, ապականության գիտակցումը, երկրորդ՝ հոգու խոցերի աստիճանական բուժումը: Առանց առաջինի՝ երկրորդը չի կարող լինել: Առաջինը հաճախ հանգեցնում է անկեղծ, խորը խոնարհության, որի դեպքում հնարավոր է նաև առանց վնասվելու ստանալ հոգու բժշկություն և Աստծու այլ պարգևներ: Առանց խոնարհության դրանք կվնասեն կամ նույնիսկ կործանման կտանեն:

Նկատենք, որ աստվածային Նախախնամությունը տարբեր միջոցներով աշխատում է մեր հոգիներում բազմապատկել հոգևոր խոնարհությունը: Աստծու հրեշտակները և սրբերը երկնքում ակնկալում են տեսնել մեր սրտի խորունկ խոնարհությունը, այլ ոչ թե ինչպիսի արտաքին ձեռքբերումներ ունենք այս աշխարհում: Հայր Նիկոն Վորոբյովը շեշտում է. «Մարդու հոգևոր աճի չափը նրա խոնարհությունն է: Ինչքան մարդը հոգով բարձր է, այնքան խոնարհ է: Եվ, ընդհակառակը, ինչքան խոնարհ է, այնքան բարձր է: Ոչ թե կանոնները, երկրպագությունները, պահքերը, Աստծու Խոսքի ընթերցանությունը, այլ խոնարհությունն է մարդուն մոտեցնում Աստծուն: Առանց խոնարհության ամեն ինչ, նույնիսկ մեծագույն  սխրանքները ոչ միայն անօգուտ են, այլև կարող են նույնիսկ ամբողջովին կործանել մարդուն»:

Խոնարհությունը սկսվում է հնազանդության միջոցով: Հնազանդությունը գալիս է այն ժամանակ, երբ սկսում ենք հասկանալ, թե ինչ ենք արել մեր անհնազանդությամբ և ինչպես ենք ավերել մեր ներաշխարհն ու առողջությունը: Եվ խոսքը պարզապես արտաքուստ հնազանդության մասին չէ: Մարդը կարող է արտաքուստ խոնարհ կամ հնազանդ լինել զանազան իրադրություններից ելնելով, ինչպես օրինակ՝ ծառան հնազանդ է, որովհետև իշխանի սրի ճնշման ներքո է, կամ վանականն արտաքուստ խոնարհ է, որովհետև մարդահաճության և հոգևոր հպարտության մեջ է: Հոգևոր կյանքում կարևորն այն է, թե ներքուստ ինչպիսին ես: Արտաքուստ կարող ես պահպանել էթիկայի, բարոյականության, բարեպաշտության կանոնները և բոլորի առջև այդպիսին երևալ, սակայն Երկնքի Արքայություն չկարողանալ մտնել, քանի որ իրականում ներքուստ լեցուն ես մեծամտությամբ, հպարտությամբ, դատապարտությամբ, ցանկասիրությամբ, անհնազանդությամբ և այլ  մեղքերով: Սա նշանակում է, որ հոգևոր կյանքը չափվում է ոչ թե արտաքին ձեռքբերումներով, այլ՝ ներքին փոփոխության չափանիշներով․ առաջին հերթին խոնարհության չափով: Որպեսզի ավելի պարզ լինի, թե հոգևոր կյանքում որքան էական են ներքին դրդապատճառները, կարելի է հիշատակել այն պատմությունը մի վանականի մասին, որի հեզության համբավը տարածվել էր ամբողջ վանքով: Շատ անգամ այլ վանականներ փորձում էին նրան դիտավորյալ հունից հանել՝ անտեղի կշտամբելով, անարդար վարմունքով, սակայն այս վանականը լռությամբ տանում էր այդ ամենը և երբեք ոչ ոքի վրա չէր բարկանում, ինչքան էլ փորձում էին նրան հունից հանել: Մեկ ուրիշ վանքից մի այլ վանական է գալիս և մեծ հետաքրքրությամբ այս վանականին հարցնում, թե նա ինչպես է կարողանում իր հանդեպ ուրիշների կողմից կատարած անարդար արարքները հեզությամբ և հնազանդությամբ տանել:  

Վերջինս էլ առանձնակի հպարտ ժպիտով պատասխանում է.

- Որովհետև ես իմ մտքում արհամարհում եմ մյուսներին և ինձանից ցածր դասում ու նրանց ասածները որևէ բանի տեղ չեմ դնում…

Այս պատմությունը ցույց է տալիս, թե հեզության համբավ ունեցող վանականի սրտում իրականում ինչպիսի դրդապատճառներ կային, և որ այդ մարդու հոգին հպարտությամբ էր լցված: Հետևաբար, պետք է հիշենք, որ Աստված նայում է մեր սրտին (Ա Թագ. 16.7) և մեզ գնահատում ըստ մեր ներքին մարդու հասունության: Այս առումով մենք պետք է ուշադրություն դարձնենք, որ հոգևոր կյանքն առաջին հերթին ուղղված է ոչ թե դեպի արտաքին երևույթներն ու իրողությունները, այլ դեպի ներքինը: Սբ. Նիկոլայ արք. Վելիմիրովիչը նշում է. «Մարդիկ գեղեցիկ են երևում միայն մարդկանց մեջ: Մարդուն է մարդը գեղեցիկ թվում: Եվ այլևս ոչ ոք աշխարհում չի նկատում մարդու գեղեցկությունը... Բնությունը չի նկատում գեղեցիկ մարդկանց: Մինչդեռ բնությունն իսկապես նկատում է մարդու բարությունը... Ոչ միայն կենդանիները, այլև նույնիսկ բույսերը և այլ արարածները իրենց կերպով զգում են մարդու բարությունը: Սակայն, ինչպես նկատելի է բարի մարդու բարությունը, բնությունը նաև նկատում է չար մարդու չարությունը: Այս մասին բազմաթիվ վկայություններ կարելի է վկայակոչել սուրբ մարդկանց կյանքից և չարությամբ լեցուն մարդկանց կյանքից: Նույն կերպ, հոգիների աշխարհը ուշադրություն չի դարձնում մարդու գեղեցկությանը, բայց նկատում է նրա բարությունը կամ չարությունը, այսինքն` ներքին գեղեցկությունը կամ տգեղությունը»:

Այսպիսով, երբ կարդում ենք Սուրբ Հայրերի գրվածքները, նկատում ենք, որ նրանք շեշտադրում են ներքին մարդու փոփոխությունը: Սա վերացական հասկացություն չէ: Սա ամենօրյա ջանադիր աշխատանք է: Դա նշանակում է, որ մեր բնավորության բացասական կողմերը նույնպես պետք է շտկվեն և մեր ներքին բացասական խառնվածքը, մարմնավոր մարդու բնույթը պիտի փոխվի աստվածալույս հոգևոր բնույթի՝ աստիճանաբար նմանվելով սրբերին, հրեշտակներին: Սբ. Պողոս առաքյալը նույնպես այդ մասին գրում է. «Դրա համար էլ չենք տկարանում. այլ, թեպետև մեր այս արտաքին մարդը քայքայվում է, բայց մեր ներքին մարդը նորոգվում է օրըստօրե» (Բ Կորնթ. 4.16): Սբ. Պետրոս առաքյալը շեշտում է, որ ներքին մարդու առաքինություններով զարդարվելը շատ ավելի մեծ արժեք է ներկայացնում Աստծու առջև (Ա Պետր. 3.4): Սրբակյաց Հայր Եփրեմ Արիզոնացին ասում է. «Մարդը երկակի է. նա բաղկացած է արտաքինից և ներքինից, մարմնից և հոգուց: Նա հագնվում է ինչպես արտաքնապես, այնպես էլ ներքնապես: Եվ մերկանում է արտաքնապես և ներքնապես: Եվ սնվում է նյութական ու հոգևոր սննդով: Եթե մարդը ներքին փոփոխություն չի ունենում, ապա արտաքինը ոչինչ է: Կարգավորիր քո ներքինը, մտքերը և մնացած ամենայնը, և կտեսնես, որ քո արտաքին գործողությունները ճիշտ կլինեն»:

Ներքինի կարգավորման մեջ էական նշանակություն ունեն մտքերը: Մենք ոչ միայն մեր արարքներով պիտի չարը չգործենք, այլև՝ մեր մտքերով: Մենք ոչ միայն մեր խոսքով կամ արարքներով պիտի չդատապարտենք ուրիշներին, այլև՝ մտքերով, այսինքն՝ զերծ լինենք նաև մտքում ուրիշների նկատմամբ բացասական վերաբերմունքից: Այդժամ, մեր միտքն ու հոգին կխաղաղվեն և կհանդարտվեն: Հիշենք, որ Աստծու առջև կագնելու ենք նաև մեր լավ ու վատ մտքերով, և մեր բոլոր մտածումներն ամբողջապես բացահայտվելու են երկնային աշխարհում: Հայր Նիկոն Վորոբյովը նշում է. «Եվ որտե՞ղ ես խաղաղություն փնտրում: Ոչ թե մարդիկ են մեղավոր, որ անհանգստության մեջ ենք, այլ մեր (ներքին) վիճակը, մեր տկարությունը: Մենք ինքներս մեզ պետք է մեղադրենք: Իսկ եթե տրտնջանք կամ ինչ-որ սխալ բան անենք, մենք մեզ պետք է կշտամբենք և ապաշխարենք, և Տերը խաղաղություն կպարգևի մեր հոգուն: Մեր խաղաղությունը ոչ թե տեղի կամ արտաքին այլ պայմանների փոփոխության մեջ է, այլ ներքին փոփոխության՝ հեզություն և խոնարհություն ձեռք բերելու մեջ: Այս հատկությունները հնարավոր չէ ձեռք բերել մենության մեջ, կամ այն դեպքում, երբ բոլորը սիրում և հարգում են մեզ: Տերը գիտի, թե ինչ ուղարկի մեր փրկությանն օգնելու համար: Պետք է Աստծու ձեռքերից վերցնենք այն ամենը, ինչ պատահում է մեզ և դիմանանք նրան, ինչն առկա է, մինչև Տերը թույլ կտա մեկ ուրիշ փոփոխություն: Մայրն այնչափ չի հոգում իր երեխային, որքան Տերն է հոգ տանում»:  Արդ, եթե ներքուստ հոգևոր փոփոխություն չկա, նշանակում է՝ ներքին խաղաղություն և լռություն էլ չկա, և բոլոր դեղամիջոցներն ու լավագույն բժիշկները դառնում են անարդյունք: Առաջնորդվել մեր ներսում բարին պահպանելու, Աստծուն վստահելու ուղենիշով: Միայն այդպես է հնարավոր լուսավոր ապագան նկատել, հոգեպես և մարմնապես առողջ լինել, Աստծուն ու մյուսներին սիրով ծառայել:

 

Հովհաննես Մանուկյան

 

25.08.21
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․