Կա­տա­րած եվ Քրիս­տո­սի երկ­րորդ գա­լուս­տը

Ա­ստու­ծո ար­քա­յու­թյունը, փրկա­գոր­ծե­լով մարդ­կանց և տա­նե­լով դեպի հառաջ, ան­շուշտ մի ժա­մա­նակ պետք է ստա­նա յուր կա­տա­րու­մը: Ե­կե­ղե­ցու այս կա­տա­րումն է, որ պետք է ի­րա­կա­նա­նա աշ­խար­հի վախ­ճա­նին և ու­րեմն ա­մե­նայ­նի վախ­ճանն ու կա­տա­րու­մը լի­նի: Այդ կա­տար­ման ժա­մա­նա­կը, ըստ Աս­տու­ծո ի­մաս­տուն տնօ­րի­նու­թյան, բո­լոր ա­րա­րած­նե­րից, մարդ­կան­ցից ու հրեշ­տակ­նե­րից ան­հայտ է (Մարկ., ԺԳ 32, 33): Այս ան­հայտու­թյունն է պատ­ճառ, որ բնա­պաշտ մտա­ծող­նե­րը նույն­իսկ ա­ռա­քյալ­նե­րի ժա­մա­նակ սկսան թե­րա­հավա­տել` ա­սե­լով. «Ո՞ւր են ա­ւե­տիք գալս­տեան նո­րա, զի յոր­մէ հե­տէ հարք ննջե­ցին, ա­մե­նայն ինչ նոյն­պէս կայ մնայ ի սկզբա­նէ ա­րա­րա­ծոց» (Բ Պետ., Գ 4):

Սա­կայն մի՞թե կա­րող է հավի­տե­նա­կան լի­նել այն հա­կա­սու­թյունն, որ նկա­տում ենք մեր հո­գևոր ձգտմանց և բնու­թյան մեջ. մի՞թե կա­րող է աշ­խար­հը հավի­տյան բար­վո և չա­րի, ճշմար­տու­թյան ու ստու­թյան մի խառ­նա­կու­թյուն, մի շփո­թու­թյուն մնալ. մի՞թե կա­րե­լի է, որ աշ­խար­հի ըն­թաց­քը շա­րու­նակ լոկ ան­կումն ու բարձ­րա­ցումն, կա­տա­րե­լա­տիպ և ան­կա­տա­րու­թյուն, հառաջա­դի­մու­թյուն և հե­տա­դի­մու­թյուն, լու­սավո­րու­թյուն և ա­պա­կա­նու­թյուն լի­նել ա­ռանց ճշմար­տու­թյան, կա­տա­րե­լատ­պի, լու­սո, բարձ­րաց­ման ու հառաջա­դի­մու­թյան վերջ­նա­կան հաղթա­նա­կի: Մի՞թե կա­րող է մեր բո­լոր հառաջա­դի­մու­թյունն ու լու­սավո­րու­թյան զար­գա­ցու­մը ա­ռանց կա­տա­րե­լատ­պի և ա­ռանց կա­տար­ման լի­նել իբ­րև մի խա­բու­սիկ ե­րևույթ մեր աչ­քի ա­ռաջ: Ան­շուշտ տիե­զե­րա­կան պատ­մու­թյունը հաս­տա­տում է, որ աշ­խար­հը պետք է յուր կա­տա­րու­մը ու­նե­նա, և ճշմար­տու­թյունն յուր հաղթա­նա­կը տա­նե ու նպա­տա­կին հաս­նե: Պատ­մու­թյունն էլ հասց­նում է կա­տար­ման ու յուր դա­տաս­տանն է ա­նում ստու­թյան ու խավա­րի դեմ, սա­կայն այդ կա­տա­րումն ու դա­տաս­տա­նը մի­միայն հարա­բե­րա­կան են, և ճշմա­րիտ կա­տա­րումն ու դա­տաս­տա­նը մի­միայն աշ­խար­հի վեր­ջումն է, երբ միայն ճշմար­տու­թյունն ու լույսը պետք է թա­գավո­րե ան­վի­ճե­լի կեր­պով, առ որ և աչք ենք ձգում` պատ­մա­կան ամեն մի դա­տաս­տա­նի վի­ճե­լի վի­ճա­կից հուսա­հատ­վելով: Ուս­տի ա­ռա­քյալ­նե­րը զգու­շաց­նում են հուսա­հա­տվող­նե­րին, հոր­դո­րե­լով, որ միշտ մտքում պա­հեն Քրիս­տո­սի մոտա­լուտ գա­լուս­տը, իսկ այդ գալս­տյան վրա ակն­կա­ռույց ան­հո­գա­ցած սպա­սո­ղին հիշեց­նում են դեռ աշ­խա­տել[1]:

Այս պարզ է, բայց ե՞րբ կլի­նի այդ վախ­ճա­նը: Թեև երկ­րավոր ա­րա­րա­ծին հա­մար այդ ա­նո­րոշ է, և հավա­տա­ցյալ­նե­րը չպետք է ժա­մա­նակն ու ժա­մը գի­տե­նան[2], այ­սով հան­դերձ աս­տվա­ծա­յին մար­գա­րեու­թյուն­նե­րը բավա­կան ո­րո­շումն են տա­լիս, ո­րով նո­քա կա­րող են դա­տել ժա­մա­նա­կի նշան­նե­րը և այդ կա­տար­ման հաս­նե­լը նկա­տել[3]: Այդ նշան­նե­րը ընդ­հա­նուր պայ­ման­ներ են, ո­րոնք նա­խա­գու­շակ­ներ են, և դո­ցա հետ է կա­պված աշ­խար­հի կա­տա­րա­ծը: Իհարկե այդ կա­խված է Աս­տու­ծո ա­մե­նա­կա­րող կամ­քից, բայց մար­դիկ ևս իբ­րև նո­րա գոր­ծա­կից­ներ ո­րոշ դեր են կա­տա­րում դո­րա վե­րա­բեր­մամբ, նա­յե­լով, թե որ­քա՞ն ե­ռան­դով ու շու­տով կտա­րա­ծեն Ավե­տա­րանն ամ­բողջ աշ­խար­հում[4]: «Եւ քա­րո­զես­ցի Ա­ւե­տա­րանս ար­քա­յու­թեան ընդ ա­մե­նայն տիե­զերս ի վկա­յու­թիւն ա­մե­նայն հե­թա­նո­սաց, եւ ա­պա ե­կես­ցէ կա­տա­րած»: Բո­լոր հե­թա­նո­սաց մեջ փրկու­թյուն մտնե­լուց հետո Իս­րա­յելն և՛ս, վեր­ջին տե­ղը բռնե­լով, փրկվելու է, մինչ­դեռ սկզբում ա­ռա­ջինն է ե­ղել (Հռովմ., ԺԱ 25): Այս­պես պետք է լի­նի, վասնզի Աստ­ված «զա­մե­նայն մար­դիկ կա­մի, զի կեց­ցեն եւ ի գի­տու­թիւն ճշմար­տու­թեան ե­կես­ցեն» ու Քրիս­տո­սով փրկվեն[5]:

Սա­կայն ոչ մի հաղթա­նակ չի կա­րող ար­ժա­նիք ու­նե­նալ, ե­թե օ­րի­նավոր պա­տե­րազ­մում չստա­ցվի. հաղթա­նակն այն­քան բարձր է, որ­քան հա­կա­ռա­կոր­դը զորեղ է, ուստիև խավա­րի իշ­խա­նու­թյունն աշ­խար­հում դեռ պետք է նա­խա­պես զորա­նա, որպեսզի հա­կա­սու­թյունն յուր վեր­ջին կետին հաս­նի: Եվ քա­նի որ մար­դիկ դյու­րու­թյամբ չեն ըն­դու­նում փրկու­թյունը, Աստ­ված նո­ցա վրա մո­լո­րու­թյուն­ներ է ձգում` ստու­թյան կա­տա­րու­մը կան­խա­պես հառաջ բե­րե­լու  ու նո­րա գար­շու­թյունը զգա­լի  դարձ­նե­լու հա­մար (Բ Թես., Բ 11): Մո­լո­րու­թյունը, խավա­րը պետք է կա­տա­րյալ դառ­նա, որ ե­րևա նո­րա այ­լան­դա­կու­թյունն և ան­զորու­թյունը, զար­գա­նա յուր բո­լոր ուժով և հա­սու­նա­նա վեր­ջին դա­տաս­տա­նի հա­մար: Հավա­տա­ցյալ­նե­րի ա­ռաջ պետք է լեռ­նա­նա մեղ­քի աշ­խարհն յուր ա­պա­կա­նու­թյամբ թե՛ ժո­ղո­վուր­դի կյան­քում ու քա­ղա­քակր­թու­թյան, թե՛ երկ­րավոր ձգտում­նե­րի ու հոգ­սե­րի և թե՛ կեղծ մար­գա­րեու­թյան ու նե­ռի դիվա­կա­նու­թյան մեջ: Եվ այս ա­մե­նի նկա­րագ­րու­թյունն ու­նինք Քրիս­տո­սի խոս­քե­րի մեջ[6], մի նկա­րագ­րու­թյուն, որ դեպ­քե­րի մի շարք է կազ­մում և ո­րի յու­րա­քան­չյուր մի օ­ղա­կը կա­րող է նաև մեր կյան­քում ի­րա­կա­նա­նալ, սա­կայն աշ­խար­հի կա­տա­րա­ծը կլի­նի շար­քի բո­լոր մա­սե­րի միա­հա­մուռ ա­ղե­տով, երկ­րի ու երկ­նավոր մար­մին­նե­րի հրկի­զու­թյան բռնկմամբ հան­դերձ (Բ Պետ., Գ 10): Ստու­թյան ու խավա­րի կա­տա­րու­մը կլի­նի ե­կե­ղե­ցու հաղթա­նա­կը փա­ռավո­րե­լու և ճշգրտե­լու հա­մար, ըստ ո­րում, ե­կե­ղե­ցին այդ հաղթա­նա­կով յուր նե­ղու­թյան վի­ճա­կից կհաս­նի յուր բարձ­րու­թյան, ինչ­պես սահ­մա­նված է նույնիսկ Քրիս­տո­սի այդ հաղթա­նա­կի նա­խա­տի­պար կյան­քով: Ու­րեմն այդ նե­ղու­թյան ու մո­լո­րու­թյան բարձր զար­գա­ցու­մը պետք է վրա հաս­նի նախքան կա­տա­րա­ծը, ըստ ո­րում, ոչ միայն մար­մնավոր նե­ղու­թյուն­ներ և ի­րա­րան­ցում­ներ պետք է լի­նին (Մատթ., ԻԴ 7), այլև «բա­զում սուտ մար­գա­րէք յա­րի­ցեն եւ զբա­զումս մո­լո­րե­ցուս­ցեն: Եւ վասն բազ­մա­նա­լոյ ա­նօ­րէ­նու­թեան ցա­մա­քես­ցի սէր բազ­մաց»: Այդ նե­ղու­թյան մեջ ոչ միայն հա­կա­ռա­կու­թյունը կսաստ­կա­նա քրիս­տո­նեու­թյան դեմ, այլև նեռն է ե­րևան գա­լու, ինչ­պես ա­սա­ցինք, որ մո­ռա­նա­լով և ու­րա­խա­նա­լով Աս­տու­ծուն` նստե­լու է գահ, հպար­տա­նա­լու է և յուր անձն Աս­տու­ծո տեղ է դնե­լու[7]: Խավա­րի ու մո­լո­րե­ցուց­չի այդ զորա­ցումն ու սոս­կա­լի հա­կա­ռա­կու­թյունը ծայ­րա­հեղու­թյան է հաս­նե­լու, ինչ­պես բա­նաս­տեղ­ծա­կան մար­գա­րեու­թյամբ նկա­րագ­րված է հայտ­նու­թյան մեջ[8]: Եվ ո­րով­հե­տև հա­կա­ռա­կու­թյունը սաստ­կա­պես լա­րվելու է, ընդ­հա­նուր նե­ղու­թյուն ու շփո­թու­թյուն է տի­րե­լու, և խավա­րի պաշտ­պան­նե­րը ձգտե­լու են Աս­տու­ծո ընտ­րյալ­նե­րին ճա­նա­պար­հից ձգել, Քրիս­տոս ևս չի թող­նիլ, որ շատ եր­կար տևի այդ նե­ղու­թյան ժա­մա­նա­կը: Եվ երբ խավա­րի մարդն յուր բո­լոր գոր­ծե­րով ա­մե­նա­բարձր զար­գաց­ման հաս­նի, այն ժա­մա­նակ «տես­ցեն զՈր­դի Մար­դոյ ե­կեալ ի վե­րայ ամ­պոց երկ­նից զօ­րու­թեամբ եւ փա­ռօք բազ­մօք»[9]: Եվ այդ ժա­մա­նակ նե­ռին «Տէր Յի­սուս սա­տա­կես­ցէ հոգ­ւով բե­րա­նոյ իւ­րոյ, եւ խա­փա­նես­ցէ յայտ­նու­թեամբ գալս­տեանն իւ­րոյ»[10]:

Սա­կայն երկ­րոր­դա­կանսն Հայտ­նու­թյան մեջ, որ ձգտում է մեր ի­մա­ցու­թյունից ու բնու­թյունից դուրս հան­դեր­ձյալն յուր ո­րոշ բնա­կան կող­մով հան­դերձ բա­նաս­տեղ­ծորեն նկա­րագ­րել, հիշում է մի հա­զա­րա­մյակ, ո­րում սա­տա­նան կապ­վում, շղթայ­վում է և ա­պա Քրիս­տոս թա­գավո­րում է այդ մի­ջո­ցում յուր հա­րու­ցյալ սուր­բե­րի հետ (Հայտ., Ի): Այս հայտ­նա­պես նշա­նա­կա­կան խոս­քե­րը սխալ հաս­կա­նա­լով` հին Հայ­րե­րից ո­մանք կար­ծե­ցին, թե այդ ժա­մա­նակ 12 ա­ռա­քյալ­ներն ա­թոռ պետք է նստեն ու դա­տեն Իս­րա­յելի 12 ցե­ղե­րը, ըստ ո­րում, հե­զերն էլ կժա­ռան­գեն եր­կի­րը: Ա­պա կար­ձա­կվի վերս­տին սա­տա­նան, կլի­նի կա­տա­րա­ծը, Քրիս­տո­սի գա­լուստն ու վեր­ջին հաղթա­նա­կը[11]:

Այս հա­զա­րա­մյա­կի վրա նույնիսկ հին ժա­մա­նակ զա­նա­զան կար­ծիք­ներ կա­յին[12], ո­րոնց բո­լո­րի հի­մուն­քը Քրիս­տո­սի մարմ­նավոր-նյու­թա­կան թա­գավո­րու­թյունն է հա­կա­ռակ Ավե­տա­րա­նի քա­րո­զու­թյան և հա­մա­ձայն հրեա­նե­րի սպա­սա­ծին: Ո­մանք էլ հո­գևո­րա­պես միառժա­մա­նա­կյա տի­րա­պե­տու­թյուն են ե­րևա­կա­յում աշ­խար­հի վրա նախքան կա­տա­րածն իբ­րև մի երկ­րավոր հաղթու­թյուն չա­րի ու սա­տա­նա­յի վրա: Ըստ այսմ` հա­զա­րա­մյա­կը պետք է լի­նի քրիս­տո­նեու­թյան կա­տա­րյալ զար­գա­ցումն ու տի­րա­պե­տու­թյունն աշ­խար­հի բո­լոր կա­րո­ղու­թյանց վրա նախքան դա­տաս­տա­նը և ու­րեմն մի տե­սակ կի­րա­կա­մուտ է կի­րա­կեից ա­ռաջ: Սա­կայն որ­քան էլ այս կեղծ, ան­հիմն ու ան­հավա­նա­կան բա­ցատ­րու­թյուն­նե­րը ըն­դու­նե­լու­թյուն են գտնում բո­ղո­քա­կա­նաց մեջ, այն­քան էլ նկա­տե­լի է դառ­նում հա­զա­րա­մյա­կի մա­սին ե­ղած այդ կար­ծիք­նե­րի ցնո­րա­կա­նու­թյունը: Մենք գի­տենք ա­ռա­քյալի խոս­քե­րից[13], որ «հա­զար ա­մը» նշա­նա­կա­կան ի­մաստ ու­նի, և Աս­տու­ծո հա­մար ժա­մա­նա­կա­կան սահ­մա­նա­փա­կումն չկա ու չի կա­րող լի­նել, վասնզի Աստ­ված մի օ­րում ավե­լի մեծ զար­գա­ցումն ու հաղթա­նակ կա­րե հառաջ բե­րել, քան մենք նա­խագ­ծում ենք 1000 տա­րվա հա­մար, ինչ­պես և ըստ յուր ան­հա­սա­նե­լի ի­մաս­տու­թյան հա­ճախ ու­շաց­նում է հա­զար տա­րի­նե­րի այն, ինչ որ մենք մեր կար­ճամ­տու­թյամբ մի օ­րվա կամ տա­րվա հա­մար ենք սահ­մա­նում: Այս լավ չհաս­կա­նա­լով` մար­դիկ շատ ան­գամ ընկ­նում են սխա­լի մեջ, ե­րևա­կա­յե­լով յու­րյանց գե­րա­դա­սած նա­խա­գիծ­նե­րի մի ա­ռանձ­նակ շրջան ու թա­գավո­րու­թյուն նույնիսկ աշ­խար­հի ըն­թաց­քում, որ­պի­սի օ­րի­նակ են և ըն­կե­րա­պաշ­տա­կան ու հա­սա­րա­կա­վա­րա­կան ձգտում­նե­րը:

Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին չի ըն­դու­նում հա­զա­րա­մյա­կի այդ­պի­սի թյուր գա­ղա­փա­րը, այլ մեր­ժե­լով այդ սխալ հաս­կա­ցո­ղու­թյուն­նե­րը, վար­դա­պե­տում է ճշտա­պես, որ նշա­նա­կա­կան ի­մաս­տով հա­զա­րա­մյակ է կոչ­վում Քրիս­տո­սի ա­ռա­ջին գալս­տից մին­չև երկ­րորդ գա­լուստն, ո­րում պետք է կա­տա­րու­մը լի­նի Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան կա­տա­րյալ ի­րա­կա­նա­ցու­մը: Այս ա­նունն էլ ծա­գել է շա­բա­թվա հա­մե­մատ ժա­մա­նա­կը յոթ­նա­կի բա­ժա­նե­լուց, ըստ ո­րում, նախքան Քրիս­տո­սի գա­լը վեց­հա­զա­րյակ է կոչ­վում, իսկ ա­պա` հա­զա­րա­մյակ[14]: «Վեց շա­բաթս այս (մե­ծի պա­հոց) զվեց հա­զար դարն նշա­նակ է, քան­զի այս (եօթ­նե­րորդ) շա­բաթս զմեր բնու­թեանս ու­նի զյա­րու­թիւն եւ զդա­տաս­տան, վաս­նո­րոյ գնալն յԵ­րու­սա­ղէմ եւ դղոր­դիլ քա­ղա­քին` զյա­րու­թիւն մե­ռե­լոցն յայտ­նէ, որ­պէս ի Պա­սե­քին շա­բա­թու օրն ճրա­գա­լոյ­ցին` զՔրիս­տո­սի Աս­տու­ծոյ մե­րոյ, զի ի գի­շե­րի զյա­րու­թիւնն պատ­մէ, եւ չեւ եւս յա­րու­թիւն ե­ղեալ, գու­շա­կէ զյա­րու­թիւն: Նմա­նա­պէս եւ ի սմա զհա­մօ­րէն մարդ­կան յա­րու­թիւն ցու­ցա­նէ, որ լի­նի ի կիւ­րա­կէի»: Այս­պես է գրում Ս. Մամբ­րե Վեր­ծա­նո­ղը:

Ու­րեմն Քրիս­տոս, թույլ տա­լով, որ աշ­խար­հի վեր­ջում չա­րի­քը զորա­նա, և նեռն յուր ուժե­րի վեր­ջին լա­րումն ու­նե­նա, վերջ­նա­կան հաղթու­թյուն է հառաջ բե­րե­լու յուր ե­կե­ղե­ցու մեջ յուր հավա­տա­ցյալ­նե­րի ձեռ­քով և ա­պա այդ վեր­ջին փոր­ձան­քի բո­վից զտված ու հաղթա­բար դուրս ե­լած` սուր­բե­րին հա­մար վերջ­նա­կան կա­տա­րու­մը կտա: Այդ ժա­մա­նակ արդեն կա­տա­րյալ կլի­նի հաղթա­նակն[15], որ մո­լո­րու­թյանց ժա­մա­նակ հա­կա­ռա­կորդ­նե­րի աչ­քում ան­հու­սա­լի էր հա­մար­վում. ամեն ոք կտես­նե ճշմար­տու­թյան բարձ­րա­ցու­մը, և շա­տերն էլ ծունր կիջ­նեն ան­մահ թա­գավո­րի ա­ռաջ, և կհաղթա­նա­կե մե­ռե­լոց հարությամբ, ո­րի սկիզբն արդեն ե­ղել է Քրիս­տո­սի հարությամբ:

Այս­պի­սով, մինչ­դեռ քրիս­տո­նեա­կան կյան­քի ըն­թաց­քում Քրիս­տոս միշտ այ­ցե­լել է յուր ե­կե­ղե­ցին, միշտ ե­կել է հա­կա­ռա­կու­թյուն­նե­րը ընկ­ճե­լու և հավա­տա­րիմ­նե­րին զորաց­նե­լու, թշնա­մի­նե­րին ջար­դե­լու և իս­կա­կան հավա­տա­ցող զի­նվոր­նե­րին հառաջ քա­շե­լու հա­մար, այդ ժա­մա­նակ Քրիս­տոս ոչ թե միայն հավա­տաց­յալ­նե­րին  տե­սա­նե­լի կամ զգա­լի կեր­պով, այլ ընդ­հա­նու­րին ակն­հայտ­նի ե­րև­մամբ հան­կար­ծա­կի կգա (Ա Թես., Ե 2): «Զի որ­պէս փայ­լակն, որ ե­լա­նէ յա­րե­ւե­լից եւ ե­րե­ւի մին­չեւ յա­րեւ­մուտս, այն­պէս ե­ղի­ցի գա­լուստն Որդ­ւոյ Մար­դոյ»: «Յան­կար­ծա­կի հաս­ցէ սա­տա­կումն» բո­լոր ար­հա­մար­հող­նե­րի և ճշմար­տու­թյան այ­պա­նող հա­կա­ռա­կորդ­նե­րի վրա: Եր­կինքն ու եր­կի­րը զար­հու­րե­լի կդառ­նան նո­ցա հա­մար, ընդ­հա­նուր տագ­նապ և հուսա­հա­տու­թյուն կտի­րե ա­նաս­տված­նե­րի վրա, և մինչ­դեռ ու­րա­խու­թյամբ կլցվին Քրիս­տո­սի հավա­տա­ցյալ­ներն ու հա­ճու­թյամբ կսպա­սեն նո­րա գալս­տյան, կգա Քրիս­տոս և «ա­ռա­քես­ցէ զհրեշ­տակս իւր փո­ղով մե­ծաւ, եւ ժո­ղո­վես­ցեն զընտ­րեալս նո­րա ի չո­րից հող­մոց, ի ծա­գաց երկ­նից մին­չեւ ի ծագս նո­ցա»[16]: Կեն­դա­նի հավա­տա­ցյալ­ներն այդ ժա­մա­նակ կել­նեն նո­րա դի­մաց, և մե­ռյալ­նե­րը հարություն կառ­նեն այդ տիե­զե­րա­կան մեծ հեղա­փո­խու­թյան մի­ջո­ցին: Եվ այս հաղթա­կան աս­տվա­ծա­յին մեծ գործն այն­պես հան­կար­ծա­կի կլի­նի, որ ոչ մի կար­գավոր նկա­րագ­րու­թյուն չի կա­րող են­թար­կվիլ. և այս պատ­ճա­ռով Այ­գու­ցի կար­գում աղոթում ենք առ Աստ­ված. «Եւ այժմ ա­ղա­չեմք զքեզ, Տէր, եւ զմեզ զա­մե­նե­սեան զհա­ւա­տա­ցեալքս ի քեզ` ար­ժա­նի ա­րա զայս ա­հա­ւոր եւ զսոս­կա­լի օրս տպա­ւո­րել հա­նա­պազ ա­ռա­ջի ա­չաց մե­րոց. եւ յա­մե­նայն զգա­լի եւ ի պատ­րո­ղա­կան կեն­ցա­ղա­վա­րու­թեանց պատս­պա­րեա՛ զմիտս եւ զգա­յա­րանս մեր: Պատ­կե­րա­ցո՛ Տէր, զանհ­րա­ժեշտ գա­լուստ քո ա­ռա­ջի ա­չաց մե­րոց»[17]:

 

[1] Ա Թես., Դ 15-18. Փիլ., Դ 6. Ա Կոր., ԺԶ 22. Ա Հովհ., Բ 18:

[2] Գործք, Ա 7. Մարկ., ԺԳ 32:

[3] Մատթ., ԺԶ 31. ԺԴ 32, 33:

[4] Գործք, Ա 7. Մատթ., ԻԴ 14:

[5] Ա Տիմ., Բ 4. Բ Պետ., Գ 9. Գործք, Դ 12. Ա Հովհ., Բ 2. «Ժամանակ է սերմանելոյ եւ ժամանակ է հնձելոյ, դեռ եւս սերմանիք սերմանին, բոյսք բուսանին, պտուղք ատո­քա­նան, նոր իրք մատուցանին, Հայր գայ ի հաշտութիւն եւ Որդին` աղաչող, Հոգին` բա­րեխօս: Յորժամ բոլորապտուղ աշխարհս բովանդակեսցին առանց մեր կոչելոյ, ինքնին Տէրն արարածոց հայրենի սկզբնատիպ փառօքն, զօրութեամբ արարող Հոգւոյն, բազ­մութեամբ հրեշտակօք, ձայնիւ անձեռագործ փողոց յերկնից յերկիր իջանէ, աթոռք ան­կանին, ատեանք ուղղին, դպրութիւնք բանին, ձայնք կենդանիք հնչեն, երկինք գալա­րին, լուսաւորք ի վայր թօթափին, երկիր դղորդի, վէմք պատառին, գերեզմանք աւերին, մեռեալք առնեն, յայնժամ եւ Ղազար յարուցեալ ընդ մեզ տեսանի: Վերինք եւ ներքինք միաբան խառնին որոշին, համահաւատք սահմանին, կողմք արդարոց վերա­բերին ընդ առաջ Տեառն լինելով, ի վերայ անուշահոտ օդոցն անմահից, փափուկ եւ կակուղ գար­շապարօք. մարդիկ յանհատական կեանս պարուց հրեշտակաց միա­բանին»: Մամբ. Վերծ.:

[6] Մատթ., ԻԴ, Մարկ., ԺԳ, Ղուկ., ԺԷ 21:

[7] Ա Հովհ., Բ 18, 23. Բ Թես., Բ 3, 4, 9, 10:

[8] Հայտ., ԺԱ 7. ԺԲ 6. ԺԳ 7-11. Մատթ., ԻԴ 21-22:

[9] Մատթ., ԻԴ 30. Հայտ., ԺԹ 11:

[10] Բ Թես., Բ 8. Հայտ., ԺԹ 20. Ի 12:

[11] Տե՛ս Մատթ., ԺԹ 28. Ե 5. և Հայտնության վրա դատողությունք` Հարց., 710-768:

[12] Տե՛ս Հարց., էջ 705. Ուռհ., Պատմ., ԽԸ:

[13] Բ Պետ., Գ 8:

[14] Տե՛ս զորօրինակ Ագաթ., Ղ. Հարց., էջ 706:

[15] Մատթ., ԻԷ 52, 53:

[16] Մատթ., ԻԴ 27-31. Ա Թես., Ե 3. Ղուկ., ԻԱ 25, 26. Հայտ., ԻԲ 17, 20. Ա Թես., Դ 16, 17. Բ Պետ., Գ 10. Հայտ., Ի 21:

[17] Մաշտոց, էջ 580:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

25.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․