Քրիս­տո­սի մար­գա­րեա­կան պաշտոնը

Մար­գա­րեի ա­ռա­ջին գոր­ծը քա­րո­զու­թյունն է, խոսքն է, ո­րով նա ոչ թե մի տված բան, մի պատ­րաստի հայտ­նու­թյուն է ու­սու­ցա­նում, նոր բան է տա­լիս, նոր հայտ­նու­թյուն է ծա­նու­ցա­նում և ո­րով յուր չար ժա­մա­նա­կի ու խո­տոր պատ­մու­թյան վրա Աս­տու­ծո դա­տաստանն է կար­դում, ճշմա­րիտ ճա­նա­պար­հը ցույց տա­լիս և ժա­մա­նակն ուղ­ղում: Նա դեպի սխալ նպա­տակ վա­զող ժո­ղովր­դի ա­ռաջ կանգ­նում է, զար­թեց­նում է նո­րա մտքե­րը, ու­շա­դիր է ա­նում մո­լո­րու­թյան վրա և Աս­տու­ծո տնօ­րի­նու­թյան կա­տա­րու­մը հայտ­նում: Այս նպա­տա­կով ժո­ղովրդին հա­մո­զե­լու հա­մար մատ­նա­ցույց է ա­նում այն ան­ցյալ ի­րո­ղու­թյանց վրա, ո­րոնք ի­րա­գոր­ծվել են յուր ժա­մա­նակ, և միան­գա­մայն ա­պա­գա­յի նկատ­մամբ տե­սիլ­նե­րով մի առ մի ազ­դա­րա­րում է այն ա­մենն, ինչ որ կա­տա­րվելու է: Իսկ հիշել ան­ցյալը, գի­տե­նալ ա­պա­գան և ըստ այնմ խո­հե­մու­թյամբ ըն­թա­նալ պատ­մա­կան ճա­նա­պար­հը միակ մի­ջոցն է մի ժո­ղովր­դի հա­մար, որ կա­մե­նում է պատ­մա­կան կեն­ցա­ղով կորս­տից ա­զա­տվել: Հե­տևա­բար մար­գա­րեն ժո­ղովր­դի ա­զա­տու­թյան և եր­ջան­կու­թյան ծա­ռա­յող մի ա­տվա­ծա­ռաք գոր­ծիչ էր, որ յուր ազ­գօ­գուտ նպա­տա­կի ի­րա­գործ­ման հա­մար դի­մում էր ոչ միայն աստվա­ծա­տուր շնորհ­նե­րի օգ­նու­թյան ու Ս. Հո­գու ներշնչ­մամբ ա­ռաջ­նորդ­վում, այլև ու­սում­նա­սի­րում է Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյունը, Աս­տու­ծո տված օրենք­նե­րը, ժո­ղովր­դի պատ­մու­թյունն ու նո­րա կյանքն և ա­պա ճշմա­րիտ գոր­ծու­նեու­թյամբ հրա­պա­րակ ել­նում:

Քրիս­տոս իբ­րև մար­գա­րե պետք է քա­րո­զեր Աս­տու­ծո տնօ­րի­նու­թյունն ու կամքն, ո­րոնք Հին Ուխ­տի օրեն­քի ու մար­գա­րեու­թյանց մի­ջո­ցով մի­միայն իբ­րև նա­խա­պատ­րաստու­թյուն են տրվել ա­ռանց այն կա­տար­ման ու կա­տա­րե­լու­թյան, որ Աս­տու­ծո Որդ­վով էր սպաս­վում: Հա­մե­մա­տե­լով հին մար­գա­րե­նե­րի հետ` տես­նում ենք, որ Քրիս­տոս հայտ­նում է մի նոր տնօ­րի­նու­թյուն, որ ո՛չ նա­խա­պատ­րաստու­թյուն է և ո՛չ կա­տար­ման է սպա­սում, այլ ինքն իսկ գլուխն է այդ տնօ­րի­նու­թյան և յուր­մով է կա­տա­րու­մը: Նա ոչ թե ժո­ղովր­դի ըն­թաց­քի ա­ռաջ կանգ­նում է և նոր ժա­մա­նակ քա­րո­զում, այլ վերջ­նա­կա­նա­պես կա­տա­րում է անց­յալի ըն­թաց­քը, փա­կում է լրա­ցած ժա­մա­նա­կը, բա­ցար­ձակ նոր ժա­մա­նակ է հայտա­րա­րում և մար­գա­րեու­թյան վերջ­նա­կան կա­տա­րու­մը հայտ­նում, ըստ ո­րում` յուր­մով վեր­ջա­նում է մար­գա­րեու­թյունը:

Հին մար­գա­րե­նե­րը, տես­նե­լով, որ ժո­ղո­վուր­դը ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում մո­ռա­նում է Աս­տու­ծո օրեն­քի էու­թյունն ու միտ­քը և տա­ռա­պաշ­տու­թյամբ մի­միայն ար­տա­քուստ էր կա­տա­րում, շա­րու­նակ նոր ի նո­րո քա­րո­զու­թյամբ կեն­դա­նաց­նում էին օրեն­քի ո­գին նո­ցա մեջ, այդ­պես և Քրիս­տոս, քա­րո­զե­լով օրենքն և Ավե­տա­րա­նը, հա­րվա­ծում էր կեղծ փա­րի­սե­ցոց ու դպիր­նե­րին, օրեն­քի ո­գին էր հայտ­նում և ցույց տա­լիս, որ ինքն ոչ թե լու­ծա­նում է այդ օրենքն, այլ կա­տա­րում է և ինքն է օ­րի­նաց ու մար­գա­րեու­թյանց լրու­մը (Մատթ., Ե 17) թե՛ գոր­ծով, թե՛ ան­ձամբ ու թե՛ խոս­քով (Հռ., Ե 18. Գաղ., Դ 4. Ա Պետ., Բ 21. Հովհ., ԺԶ 13. Ղուկ., ԻԴ 27):

Հին մար­գա­րե­նե­րը, ծա­նու­ցա­նե­լով Աս­տու­ծո օրենքն, ավե­տիք էին տա­լիս և ա­պա­գա­յի մա­սին, Աս­տու­ծո ա­պա­գա շնոր­հաց մա­սին, այդ­պես և Քրիս­տոս է ա­նում, միայն հայտ­նե­լով, որ յուր­մով վեր­ջա­նում է օրեն­քը, և յուր­մով կա­տա­րումն է ստա­նում մար­գա­րեա­կան ավե­տի­քը: Եվ ո­րով­հե­տև հին մար­գա­րեք վկա­յում էին Քրիս­տո­սի գալս­տյան մա­սին, Քրիս­տոս իբ­րև իս­կա­կան մար­գա­րե վկա­յում է ինքն յուր մա­սին: Քրիս­տոս վկա­յում է, որ ինքն է Աս­տու­ծո և մար­դու միջ­նոր­դը և ա­մե­նայն շնորհ­նե­րի լրու­մը յուր մեջ է ա­մեն­քի հա­մար (Մատթ., ԺԱ 28): Նա վկա­յում է և, որ ինքն է օ­րի­նաց լրումն ու վախ­ճա­նը, զի ոչ ոք չի կա­րող յուր մեջ մեղք գտնել (Հռ., Ժ 4), քա­նի որ «ի վե­րայ ար­դա­րոց օրէնք ոչ կան» (Ա Տիմ., Ա 9. Հռ., Զ 14): Ուստիև նա քա­րո­զում է, որ մար­դիկ յուրյանց եր­ջան­կու­թյան հա­մար պետք է հավա­տան յուր­յան, որպեսզի մտնեն յուր ար­քա­յու­թյան մեջ` «որ չէ յայսմ աշ­խար­հէ» (Հովհ., ԺԸ 36): Իսկ այդ ար­քա­յու­թյան մեջ մտնել փա­փա­գող­նե­րը պետք է աշ­խար­հի բո­լոր նպա­տակ­նե­րը հար­կավոր դեպ­քում պատ­րաստ լի­նին զո­հե­լու (Մատթ., ԺԳ 45-46): Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը մտնել տեն­չա­ցո­ղը չպետք է աչք ու­նե­նա այս աշ­խար­հի և դո­րա որևիցե հարս­տու­թյան վրա, զի հո­գու փրկու­թյունն և աշ­խար­հա­սի­րու­թյունը բո­լո­րո­վին հա­կա­ռակ հա­կա­դրու­թյուն­ներ են (Ղուկ., Թ 59-62. Մատթ., ԺԶ 23. Մարկ., Գ 31. Հովհ., Զ 66):

Հին մար­գա­րե­նե­րը ներ­կա­յաց­նում էին ա­պա­գան հայտ­նու­թյան տե­սիլ­նե­րով. Քրիս­տոս ևս հայտ­նում է ա­պա­գան, միայն թե ցույց է տա­լիս, որ ա­պա­գան յուր իսկ շուրջն է պտտում, և ինքն է գա­լու դա­տաստան ա­նե­լու հա­մար: Այդ քա­րո­զու­թյան ա­մե­նա­բարձր ի­րա­կա­նա­ցումն է Քրիս­տո­սի այն հայտ­նու­թյունն, ո­րով գե­ղեց­կա­պես նկա­րագ­րում է այդ ա­պա­գա­յի գա­լի­քը (Մատթ., ԻԴ Մարկ., ԺԳ Ղուկ., ԺԷ 21): Նա ցույց է տա­լիս, որ աշ­խարհն ու­նի յուր զար­գաց­ման վախ­ճա­նը, ո­րից հետո կլի­նի հան­դեր­ձյալ կյան­քը: Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը խմո­րի պես կա­ճի այս աշ­խար­հում, սա­կայն ոչ թե խա­ղաղ ու ա­ռանց հա­կա­ռա­կու­թյան, այլ մի ընդ­հա­նուր մա­քառ­մամբ աշ­խար­հա­յին ձգտմանց դեմ և այդ մա­քառ­ման պետք է մաս­նակ­ցի ա­մե­նայն մարդ, ա­մե­նայն հո­գի ու զորու­թյուն (Մատթ., ԺԲ 30. Ժ 34): Քա­նի գնա, այն­քան ավե­լի զորա­նա­լու է այդ հա­կա­ռա­կու­թյունն և նույնիսկ այդ է Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան ըն­թաց­քը: Այդ­պես և երկ­րում ոչ թե մի ե­րևա­կա­յա­կան խա­ղա­ղու­թյուն կտի­րե, այլ Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան զար­գաց­ման նպա­տա­կը կլի­նի ծայ­րա­հեղ մա­քա­ռումն, ո­րից հետո կա­տա­րումն և աստվա­ծա­յին խա­ղա­ղու­թյուն կլի­նի: Այս ա­մե­նը նա մա­գա­րեա­նում է` սկսե­լով յուր ան­ձի վրա գա­լիք բո­լոր հան­գա­մանք­նե­րից և ո­րո­շե­լով աշ­խար­հի ամ­բողջ կյան­քի հիմ­նա­կան ըն­թաց­քը մին­չև նո­րա կա­տա­րու­մը: Նա ճշտիվ գի­տեր մար­դու սիր­տը (Հովհ., Բ 24, 25). ճշտիվ գի­տեր ա­րա­րա­ծա­կան աշ­խար­հի ըն­թացքն իբ­րև Տեր և անդ­րա­նիկ ա­մե­նայն ա­րա­րա­ծոց, և ճշտիվ գի­տեր, որ աշ­խար­հի շրջան­ներն ու դա­րաշր­ջան­նե­րը նոր ի նո­րո ե­րևան են հա­նե­լու հա­կա­ռակ ուժեր, ո­րոնք նոր ի նո­րո կհա­րու­ցա­նեն գայ­թակ­ղու­թյուն և մա­քա­ռումն, և այդ­պի­սով այդ շրջան­նե­րը, մի-մի պատ­մա­կան ըն­թացք լի­նե­լով, կծա­ռա­յեն ընդ­հան­րա­պես աշ­խար­հի զար­գաց­ման կա­տար­մա­նը: Քրիս­տոս, բա­ցատ­րե­լով թե՛ յուր ե­կե­ղե­ցու, թե՛ աշ­խար­հի և թե՛ նույնիսկ բնու­թյան հիմ­նա­կան պատ­մու­թյունը, մի­ջոց է տա­լիս յուր հավա­տա­ցե­լոց` հաս­կա­նալ և դի­մել դեպի հան­դեր­ձյալն յուրյանց երկ­րավոր կյան­քի ի­րա­գործ­մամբ: Եվ այս ա­մե­նը նա դյուրա­մատ­չե­լի է դարձ­նում ժո­ղովր­դի հաս­կա­ցո­ղու­թյան հա­մար ա­ռակ­նե­րով ու նմա­նու­թյուն­նե­րով (Մատթ., ԺԱ 25): Բայց և նո­ցա ըն­դու­նա­կու­թյուն­նե­րի հա­մե­մատ տնօ­րի­նա­կան շատ ճշմար­տու­թյուն­ներ ևս թող­նում է հառաջա­դի­մու­թյան ըն­թաց­քում` Ս. Հո­գով ըմբռ­նե­լու (Հովհ., ԺԶ 12-14):

Հին մար­գա­րե­նե­րը քա­րո­զում էին խոս­քի ա­ռան­ձին զորու­թյամբ (Ե­րեմ., ԻԶ 12. Եզ­նիկ, Գ 17). այս­պես և Քրիս­տոս է քա­րո­զում, սա­կայն ոչ միայն զորու­թյամբ, այլև իշ­խա­նու­թյամբ (Մարկ., Ա 22), վասնզի քա­րո­զու­թյան և Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան իս­կա­կան աղ­բյուրն և ի­րա­կա­նա­ցու­մը ոչ թե Ս. Հո­գու ներ­շնչումն է, ինչ­պես լի­նում էր մար­գա­րե­նե­րի մեջ, այլ Միած­նի մար­դե­ղու­թյունը: Մար­գա­րե­նե­րը գտնվում էին մե­ղան­չա­կան վի­ճա­կում և դեռ պետք է Ս. Հո­գով աստվա­ծա­յին խոր­հուրդ­նե­րի մեջ մտնեին, որ տես­նեին յուրյանց ա­սե­լի­քը. այլև պետք է հրով սրբվեին նո­ցա կեղծ շրթունք­նե­րը, որ կա­րո­ղա­նա­յին Աս­տու­ծո սուրբ կամ­քը քա­րո­զել (Ես., Զ): Այդ­պի­սի մար­գա­րե չէր Քրիս­տոս, այլ սկզբից Հոր հետ էր և Հոր մոտ և մի­միայն ինքն է ճա­նա­չում Հորն ու ճա­նա­չեց­նում, ում կա­մե­նում է. նա է միայն տե­սել Հորը և հայտ­նել մարդ­կանց (Մատթ., ԺԱ 27. Ղուկ., Ժ 22. Հովհ., Ա 18): Ու­րեմն նա աստվա­ծա­յին իշ­խա­նու­թյամբ էր խո­սում և ոչ թե այն մաս­նա­կի շնորհ­նե­րով, ո­րոն­ցով խոսում էին մար­գա­րե­նե­րը: Նո­րա իշ­խա­նու­թյունն ևս ոչ թե բռնա­դա­տա­կան էր, ո­րով ստի­պեր յուր խոսքն ըն­դու­նե­լու, ո՛չ, այլ ա­զատ կամ­քի Ա­րա­րի­չը ա­զա­տու­թյուն է տա­լիս ա­մեն­քին, որ ա­զատ ընտ­րու­թյամբ ըն­դու­նեն յուր խոս­քե­րը, քաղ­ցեն ու ծա­րավեն ար­դա­րու­թյան հա­մար, որ եր­ջա­նիկ լի­նին (Մատթ., Ե 6), կա­մե­նան Աս­տու­ծո կամ­քը կա­տա­րել, որ հաս­կա­նան, թե Քրիս­տո­սի քա­րոզն ու խոս­քը Աս­տու­ծո խոսք է (Հովհ., Է 17): Ու­րեմն Քրիս­տո­սի խոս­քը բռնա­դա­տա­կան ու իշ­խա­նա­կան խոսք չէ, այլ հա­ճու­թյամբ ա­զա­տա­պես ըն­դու­նո­ղի հա­մար իշ­խա­նու­թյամբ է ա­սված, բա­ցար­ձակ հե­ղի­նա­կու­թյամբ է խոսված. նո­րա «Ա­մեն, ամեն ա­սեմ ձեզ»-ը ար­տա­հայ­տում է բա­ցար­ձակ ճշմար­տու­թյուն և հավաստիու­թյուն:

Հին մար­գա­րե­նե­րը հաստա­տում էին յուրյանց քա­րո­զու­թյան ճշմար­տու­թյունը թե­րա­հավա­տող ժո­ղովր­դի ա­ռաջ եր­բեմ­նա­կան կամ ան­ցո­ղա­կան հրա­շա­գոր­ծու­թյամբ` ըստ Աս­տու­ծո յուրա­քան­չյուր ան­գա­մի տվչու­թյան: Քրիս­տոս ինքն, բնու­թյան սքան­չե­լի­քը լի­նե­լով, բղխում է հարա­ժամ յուր ան­ձից ամեն հրա­շա­լիք: Նո­րա ան­ձի, նո­րա մար­դե­ղու­թյան մեծ սքան­չե­լի­քի հայտ­նու­թյան եր­կու կող­մերն են` նո­րա խոսքն ու գոր­ծը. ուստիև յուրյան ճա­նա­չե­լու հա­մար պա­տվի­րում է տես­նել ու լսել (Ես., ԿԱ 1, Ղուկ., Դ 18. Է 21. Մատթ., ԺԱ 4): Նո­րա ամեն մի խոսքն ու գոր­ծը մի-մի նշան­ներ են յուր Ավե­տա­րա­նի ճշմար­տու­թյան, և նո­րա ան­ձից բղխած յուրա­քան­չյուր հրաշք ոչ թե ինքնըստինքյան հրաշ­քի նպա­տակ ու­ներ, այլ ներ­գոր­ծա­կան նպա­տա­կի ծա­ռա­յող հրաշք էր: Ուստիև նա մեր­ժում է մարմ­նավոր հրաշքն, որ կա­րող է նաև սխալ ու գայ­թակ­ղե­ցու­ցիչ կեր­պով հաս­կա­ցվիլ նո­ցա մեջ, ո­րոնք Քրիս­տո­սի հրա­շա­լի խոս­քերն էլ թյուրի­մա­ցու­թյամբ են լսում և ըմբռ­նում (Հովհ., Դ 48), քա­նի որ չու­նին Աս­տու­ծո սի­րո ձայնն յուրյանց մեջ (Ե 36-44): Դո­ցա մի­միայն ժա­մա­նա­կի նշանն ու նա­խա­պատ­րաստա­կան ու յուր մար­գա­րեու­թյանց կա­տա­րու­մը կսթա­փեց­ներ, երբ հրա­շից հրաշքն ան­գամ, որ է Քրիս­տոս յուր ան­ձով, խոս­քի ու հրաշ­քի աղ­բյուրով չէր ազ­դում նո­ցա թանձ­րա­ցած սրտե­րի վրա:

Վեր­ջա­պես ու­րեմն Քրիս­տո­սի ան­ձի մեջ իսկ ամ­փոփ­վում է թե՛ մար­գա­րեու­թյան նպա­տա­կը, թե՛ բո­լոր մի­ջոց­նե­րը, թե՛ աղ­բյուր ու թե՛ մար­գա­րեու­թյունը լրիվ: Նա, ան­ցյալին վերջ տա­լով, ա­պա­գա­յին սկիզբ դնե­լով և պատ­մու­թյան միջ­նա­կետը կազ­մե­լով, միաց­նում է յուր մեջ յուր հավա­տա­ցյալի կո­չու­մը: Ըստ ո­րում և ան­ցյալ մար­գա­րեու­թյամբ նա­խա­պատ­րաստված հավա­տա­ցո­ղը, գի­շե­րվա ճրա­գից մտնե­լով ցե­րե­կվա լույսը (Բ Պետ., Ա 19), այլևս չէ կա­րոտում նոր մար­գա­րեի, քա­նի որ ու­նի լու­սա­տու Քրիս­տո­սին, ո­րի մեջ ներ­կա­յա­նում են մար­դու ճա­նա­պար­հը, լույսն ու կա­տա­րու­մը:

 

 

Արշակ Տեր Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

31.07.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․