Ներքին ու արտաքին գեղեցկություն և հաճույք

Մեր Եկեղեցու սրբուհիներից է Հռիփսիմեն, ով հայտնի էր իր հիացնող գեղեցկությամբ: Նա վանական կյանքով էր ապրում և Հռոմեական կայսրության ամենագեղեցիկ կինն էր: Իմանալով, որ Դիոկղետիանոս կայսրը, իր գեղեցկության մասին տեղյակ դառնալով ցանկանում է իր հետ ամուսնանալ, Հռիփսիմեն իր ընկերուհիների հետ, որոնց գլխավորն էր Գայանե մայրապետը, փախավ Հայաստան: Դիոկղետիանոսը նամակ գրեց հայոց Տրդատ արքային` խնդրելով, որ գտնի Հռիփսիմեին և ետ ուղարկի Հռոմ: Բայց հայոց թագավորը` հմայված կույսի գեղեցկությամբ, ինքը ցանկացավ նրա հետ ամուսնանալ: Հռիփսիմեն մերժեց նրան, որովհետև ուխտել էր իր կյանքն ապրել մաքրությամբ, նվիրված Աստծուն: Կույսերի առաջնորդ Գայանեն ևս հորդորեց նրան հաստատ մնալու այս որոշման մեջ: Այդ ժամանակ թագավորը հրամայեց կույսերին չարչարանքների ենթարկել և գազանորեն սպանել: Հետո Գրիգոր Լուսավորիչը կույսերի նահատակված վայրերում թաղեց նրանց և գերեզմանների վրա մատուռներ կառուցեց, որոնք հետագայում վերածվեցին մեծ վանքերի: Եվ այսօր հայոց մեջ մեծապես հայտնի են Էջմիածնի Սուրբ Հռիփսիմե և Սուրբ Գայանե վանքերը: Այս սրբուհիների տոնի օրը նրանց անունով կնքված վանքերը լի են լինում հավատացյալներով, ովքեր աղոթում են և սուրբ կույսերի բարեխոսությունն են խնդրում իրենց, իրենց ընտանիքների, Եկեղեցու, ազգի և համայն աշխարհի համար:

Հռիփսիմեն գեղեցիկ էր ոչ միայն արտաքնապես, այլև առավել ևս հոգեպես, և Եկեղեցին նրան սրբացրել է` մեծապես գնահատելով հենց ներքին հոգևոր գեղեցկությունը: Դժբախտաբար, մեր օրերում մարդիկ ավելի մտածում են արտաքին, քան ներքին հոգևոր գեղեցկության մասին: Եվ այս խնդիրը միայն այսօր չի ծագել: Սա խնդիր էր նաև քրիստոնեության վաղ շրջանում, ինչի մասին վկայում են այդ ժամանակների եկեղեցական հեղինակների գործերը, ովքեր կանանց հորդորում են զարդարվել ոչ թե ոսկեղեն, թանկարժեք զարդերով ու շքեղ զգեստներով, այլ հեզությամբ և քրիստոնեական այլ առաքինություններով: Գեղեցկության հարցը խնդիր էր նաև անտիկ աշխարհում: Պլատոնն իր ստեղծագործություններից մեկում ասում է, որ մարմնի զարդարումը գալիս է կեղծ գիտությունից, որն ի հայտ է եկել այս ոլորտում ճշմարիտ գիտության` մարմնամարզության փոխարեն: Մարմնամարզության շնորհիվ մարդիկ կարողանում են իրենց մարմինը պահել գեղեցիկ վիճակում, սակայն առաջ եկավ մարմինների զարդարման կեղծ գիտությունը, որն ուսուցանում է այլևս չհոգնել վարժություններով, որովհետև առանց ջանքերի որևէ մեկը կարող է իրեն գեղեցիկ ցույց տալ` շպարվելով դիմափոշիներով, դիմաքսուկներով, զարդարվելով շքեղ զգեստներով և այլն: Եվ Պլատոնի ասած այս կեղծ գիտությունն այնքան զարգացավ, որ մեր օրերում տգեղ մարդիկ կարողանում են իրենց գեղեցիկ ցույց տալ, իսկ մյուսներն իրենց ցույց են տալիս ավելի գեղեցիկ, քան իրականում կան: Ներքին և արտաքին գեղեցկության հարցը հետաքրքրել է ոչ միայն անտիկ աշխարհի փիլիսոփաներին, այլև բանաստեղծ-բանաստեղծուհիներին: Հատկանշական է, որ Ն.Ք. 7-6 դարերում Լեսբոս կղզուց հայտնի Սապֆո բանաստեղծուհին այս իմաստուն խոսքերն է ասել. «Ով արտաքին գեղեցկություն ունի, նա միայն տեսողությանն է հաճույք պատճառում, իսկ ով լավն է ինքն իրենով, նրան գեղեցիկ են համարում»:

Շատ փիլիսոփաներ, ցանկանալով տալ իրական գեղեցկության սահմանումը, տարբերակել են գեղեցկության, հաճույքի և լավի հասկացությունները: Գեղեցիկ է այն, ինչ դուր է գալիս, հաճելի է այն, ինչ ուրախություն է բերում, և լավ է այն, ինչ օգտակար է: Հաճելի բանը կարող են զգալ նաև կենդանիները, սակայն գեղեցկությունն զգում են միայն մարդիկ, որովհետև մարդն ունի բանականություն, որով գնահատում է գեղեցիկը: Հաճելի բանը հաճույք է պատճառում միայն արտաքին զգայարաններին և զգացմունքներին, իսկ լավը հաճույք է պատճառում մարդկային բանականությանը հասկացության և դիտարկումի միջոցով: Լավ բանը երբեմն կարող է հաճելի չլինել: Օրինակ` կան դառը, տհաճ դեղեր, որոնք օգտակար են և առողջություն են տալիս: Սակայն քրիստոնեության մեջ լավ բանը նաև հաճելի է դառնում: Երբեմն մենք ստիպում ենք մեզ աղոթելու, պահք պահելու, և քրիստոնեական առաքինությունները երբեմն հաճելի չեն թվում: Քրիստոս մեզ ուսուցանեց նեղ ճանապարհի մասին (Մատթ. 7.13-14, Ղուկ. 13.24): Լայն դռնով շատերն են մտնում, բայց նեղ դռնով քիչ մարդիկ են մտնում (Մատթ. 7.13-14): Մեկնիչներն ասում են, որ ընդարձակ ճանապարհով քայլողները հետո զղջում են, քանզի այս ճանապարհն աստիճանաբար նեղանում է և սպանում նրանց: Սակայն նեղ ճանապարհն աստիճանաբար դառնում է ավելի լայն և հաճույք ու փրկություն բերում այդ ճանապարհով ընթացողներին: Մեր մեծ Կաթողիկոսներից Հովհան Մանդակունին ուշադրություն է հրավիրում այս խնդրի վրա: Նա ասում է, որ պահեցողությունն ու աղոթքը և քրիստոնեական այլ առաքինի գործերը երբեմն մեզ տհաճ գործողություններ են թվում, բայց դրանցում հարատևելով` մենք կարող ենք տեսնել, որ դրանք հաճելի են դառնում:

 

Տեր Ադամ քհն. Մակարյան

«Քրիստոնեության իսկությունը» գրքից

 

25.06.21
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․