Փրկու­թյան յու­րա­ցու­մը

Քրիս­տոս յուր ան­զու­գա­կան զո­հով քավեց մարդ­կու­թյան մեղ­քե­րը և յուր փա­ռավոր հարությամբ կյանք շնոր­հեց յուր հավա­տա­ցե­լոց: Սա­կայն մար­դիկ էլ չեն կա­րող վա­յե­լել այդ շնորհ­ներն, ե­թե չկա­րո­ղա­նան ըն­դու­նակ դառ­նալ դո­ցա. Քրիս­տոս տա­լիս է ըն­դու­նո­ղին, իսկ մարդ պետք է կա­րո­ղա­նա ըն­դու­նել այդ շնորհ­ներն ու յուրաց­նել:

Փրկու­թյունը յուրաց­նե­լու հա­մար մարդ պետք է ու­նե­նա գոր­ծու­նյա հավատք, այ­սինքն` պետք է ու­րա­խու­թյամբ և ա­մե­նայն մտքով, սրտով և էու­թյամբ ըն­դու­նի, սի­րե ու նվի­րվի Քրիս­տո­սին. «Վասն զի ա­ռանց հա­ւա­տոց ա­մե­նայն ինչ ան­վա­ւեր եւ որ­պէս ա­ւա­զա­շէն տունն է եւ ոչ առ­նու հաստա­տու­թիւն, զի հա­ւատն հիմն է ա­մե­նայն բա­րե­գոր­ծու­թեան»[1]: Բայց ո­րով­հե­տև այդ­պի­սի անձ­նվի­րու­թյունը պետք է կա­տա­րյալ հա­մոզ­մուն­քով զորա­ցած լի­նի, ուս­տի պետք է ձեռք բե­րել կեն­դա­նի հավատ­քի պայ­ծա­ռու­թյուն ու հաստա­տու­թյուն: Եվ ա­հա ինչ­պես որ Քրիս­տոս ժո­ղո­վեց յուր հավա­տա­ցե­լոց յուր խոս­քի ուժով, նախ ու­սույց և ա­պա փրկա­գոր­ծեց, այդ­պես էլ մարդ հավատք ձեռք բե­րե­լու և փրկու­թյան հաս­նե­լու հա­մար պետք է լսի, ըմբռ­նի և յուր մտա­ծո­ղու­թյան նյութ շի­նե Քրիս­տո­սի Ավե­տա­րա­նը: Այդ է պատ­ճառն, որ Քրիս­տոս հրա­մա­յեց յուր ա­շա­կերտ­նե­րին քա­րո­զել Ավե­տա­րա­նը բո­լոր մարդ­կանց, ըստ ո­րում` «հա­ւատք ի լսե­լոյ են, եւ լուր` ի Բա­նէն Քրիս­տո­սի» (Հռովմ., Ժ 17). մա­նավանդ որ մարդ­կանց մեջ ընդ­հան­րա­պես տար­բե­րու­թյուն չկա Աս­տու­ծո ա­ռաջ, այլ «զու­գա­հա­ւա­սար ա­մե­նե­քեան ծննդեամբ մտա­նեն յեր­կիր, եւ մա­հուամբ ե­լա­նեն ի սմա­նէ», - ա­սում է Ս. Ներ­սես Շնոր­հա­լին (Ընդհ., 95):

Սա­կայն «որ­պէս է տե­սա­նել ի բնու­թեանսն մե­րում, հին ախտքն բնու­թեանն մե­ղացն ոչ տայր թոյլ վաղ­վա­ղա­կի ե­կա­մուտ նո­րոյ կե­նացս ի ներքս ան­կա­նել» (Եղիշե, 213): Ուստիև ինչ­պես որ փրկու­թյունը տված է պատ­մա­կա­նա­պես, մարդ ևս պետք է պատ­մու­թյան նույն ճա­նա­պար­հով մոտե­նա նո­րան, այ­սինքն` բնա­կան և ա­զա­տա­կամ զար­գաց­մամբ: Այս ըն­թաց­քով ան­հա­տը ձգտում է մի բարձր զորու­թյան զգա­յա­րանք դառ­նալ, նո­րա պես զորա­նալ և յուր փրկու­թյունը ձեռք բե­րել[2]: Մի կող­մից մարդն է կռվում աշ­խար­հի հա­կա­ռակ ներ­գոր­ծու­թյան դեմ, ել­նում է խավա­րից և հո­գու աղ­քա­տու­թյամբ, քաղց ու ծա­րավով (Մատթ., Ե 6) դեպի աստվա­ծա­յին շնոր­հը փա­փա­գում, իսկ մյուս կող­մից Աս­տու­ծո ո­ղոր­մա­ծու­թյունը գթում է նո­րա վրա ու յուր շնորհ­նե­րը պար­գևում: Մար­դը լսում է Աս­տու­ծո ձայնն և ոչ թե փա­կում է յուր սրտի ճա­նա­պարհն Աս­տու­ծո ա­ռաջ, այլ բաց է ա­նում, պատ­րաստում և ուղ­ղում, ըստ այնմ, թե` «Մեր­ձե­ցա­րուք առ Աս­տուած եւ մեր­ձես­ցի առ ձեզ»: Եվ ո­րով­հե­տև երբեք մարդ չի կա­րող կա­տա­րե­լա­պես ըն­դու­նակ դառ­նալ աստվա­ծա­յին շնոր­հաց և ար­ժա­նի, ուս­տի Աս­տված ո­ղոր­մա­ծա­բար, ըստ յուր ի­մաստու­թյան, ընտ­րում է բավա­րար ըն­դու­նա­կին և ար­ժա­նաց­նում յուր շնոր­հաց[3]:

Երբ արդեն մի ան­գամ ել­նում ենք ան­կյալ վի­ճա­կից ու մտնում շնոր­հաց տակ, այ­նու­հե­տև Ս. Հո­գին ա­ջակ­ցում է մեզ մեր նոր կյան­քի մեջ գործունյա լի­նե­լու հա­մար: Այդ նոր գոր­ծու­նեու­թյան մեջ մենք աշ­խա­տում ենք ոչ իբ­րև ստրուկ­ներ, այլ իբ­րև Աս­տու­ծո ա­զատ որ­դիք ու Քրիս­տո­սի բա­րե­կամ­ներ[4], որպեսզի վերջ­նա­կա­նա­պես ար­ժա­նի հան­դի­սա­նանք հաղթա­կան ե­րա­նու­թյան: Այս­պի­սով, մար­դու փրկու­թյունն ե­րեք աստի­ճան ու­նի. մեկ` որ նախ­քան շնոր­հաց տակ մտնե­լը ամեն կերպ չար­չար­վում է ա­պա­կա­նու­թյան մեջ, ու­զում է ել­նել, բայց ինքն «ան­ձամբ ան­ձին» չէ կա­րո­ղա­նում: Երկ­րորդ` որ ձգտե­լով դեպի Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյունը, ստա­նում է նո­րա շնորհ­ներն և Ս. Հո­գու ա­ջակ­ցու­թյան նվիր­վում: Եվ եր­րորդ` որ ա­զա­տա­պես ծա­ռա­յում է յուր կոչ­ման ի­րա­գործ­ման Ս. Հո­գու շնոր­հով, բայց աշ­խար­հա­յին խո­չըն­դոտ­նե­րի դեմ կռվում է և մի­միայն հան­դեր­ձյալ կյան­քում հաս­նում յուր կոչ­ման հաղթա­նա­կին:

Այս ե­րեք աստի­ճա­նում հավա­տա­ցյալը մի բնա­կան զար­գա­ցումն ու­նի, այն­պես որ` [հույսը] ո՛չ կա­րող է մի­միայն յուր ուժե­րի վրա դնել ու նպա­տա­կի հաս­նել և ո՛չ էլ ա­ռանց աշ­խա­տան­քի Աս­տու­ծո շնորհ­նե­րը վա­յե­լել: Այլ տեղ կա, երբ նա պետք է սպա­սե հուն­ձի հաս­նե­լուն (Մարկ., Դ 27), բայց հա­սած հուն­ձը ջան­քի է կա­րոտ Աս­տու­ծո գոր­ծին օգ­տա­կար դառ­նա­լու հա­մար, ուստիև Քրիս­տոս պա­տվի­րում է. «Ջա­նա­ցա­րուք մտա­նել ընդ նեղ դուռն», և «խնդրե­ցէք, եւ տա­ցի ձեզ, հայ­ցե­ցէք եւ գտջիք, բաղ­խե­ցէք, եւ բաց­ցի ձեզ»[5]:

Տեղ էլ կա, որ պետք է փոր­ձու­թյուն­նե­րից զգու­շա­նանք, ըստ այնմ, թե «Ար­թուն կա­ցէք եւ ա­ղօթս ա­րա­րէք, զի մի ան­կա­նի­ցիք ի փոր­ձու­թիւն»: Իսկ այս ա­մենն ի­րա­գոր­ծած կլի­նինք այն ժա­մա­նակ, երբ կաշ­խա­տենք ամեն ջան­քով, բայցև մեր հույսն Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյան վրա կդնենք[6], ոչ թե մեր ան­կա­տար ջան­քի ու կամ­քի, այլ Աս­տու­ծո ա­ռատ գթու­թյան հա­մե­մատ կու­զե­նանք ստա­նալ: Քրիս­տո­նեա­կան բնավո­րու­թյան իս­կա­կան հավա­սա­րա­կշ­ռու­թյունն այս է, որ պսակ­վում է: Իսկ այս հավա­սա­րակշ­ռու­թյունը խան­գար­վում է այն ժա­մա­նակ, երբ մարդ կա՛մ աշ­խա­տանքն է աչ­քից ձգում և կա՛մ Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյան հույսն ու հավատ­քը: Մի­միայն նվի­րվել սե­փա­կան ուժե­րին և Աս­տու­ծուն մո­ռա­նալ` նույն­քան ան­հա­մա­պա­տաս­խան է մարդ­կա­յին կոչ­ման, որ­քան հե­ռա­նալ աշ­խա­տան­քից ու լոկ ճգնու­թյան անձ­նա­տուր լի­նել: Սա­կայն նկա­տե­լի է, որ այդ­պի­սի ծայ­րա­հեղու­թյուն մշտա­պես տևել չի կա­րող. ըստ ո­րում, աստվա­ծա­նվեր մար­դու կյան­քում ևս մերթ աստվա­ծա­յին աշ­խա­տան­քի ըն­թացքն է գե­րիշ­խում, մերթ աստվա­ծա­յին շնոր­հաց նվի­րվի­լը. այդ­պես էին Հովհան­նես ու Պո­ղոս ա­ռա­քյալ­նե­րը[7], այդ­պես էին և Հա­յաստան­յայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հռչա­կավոր գոր­ծիչ­նե­րը` Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչ[8], Ս. Սա­հակ, Ս. Եղիշե, Ս. Տրդատ, և այլք, ո­րոնք, եր­բեմն ճգնա­կան կյան­քի նվի­րվելով, զորա­նում էին և ա­ռավել մեծ ուժով ու ո­գևո­րու­թյամբ գոր­ծում աստվա­ծա­յին ան­դաստա­նի մեջ կամ ներ­գոր­ծում ժո­ղովր­դի վրա յուրյանց վերջ­նա­կան անձ­նա­զո­հու­թյամբ: Մի խոս­քով` «Ո­րոց կամքն շար­ժին զգա­յու­թեամբքն ի բա­րի կամ ի չար, զնոյն և հա­տու­ցումն ըն­դու­նի­ցին» (Հա­ճախ., Ե 355):

Այս­պի­սով, մար­դու կամ­քը հիմ­նա­կան դեր է կա­տա­րում նո­րա փրկու­թյան գոր­ծում` թե՛ նախքան փրկու­թյունն և թե՛ փրկու­թյան ըն­թաց­քում[9]: Սա­կայն փրկու­թյունը նույնիսկ Աս­տու­ծո պատ­կեր-մար­դու կո­չումն է, և ճշմա­րիտ ա­զա­տու­թյունը մի­միայն փրկու­թյան մեջ է. ուստիև Աս­տու­ծո տնօ­րի­նու­թյունն է բո­լոր մարդ­կանց փրկու­թյունն[10], որ ի­րա­գործ­վում է ա­զա­տա­պես, այ­սինքն` մար­դու կա­մավոր հավատ­քով միայն: Կո­չված են ա­մեն­քը, միայն թե ընտր­վում են ըն­դու­նակ­ներն ու հավա­տա­ցող­ներն, ո­րոնք և Աս­տու­ծո շնոր­հով ա­ճում են և դառ­նում են այն, ինչ որ Աս­տված հարմար և հա­մե­մատ է հա­մա­րում նո­ցա կա­րո­ղու­թյան ու ձիր­քին` բնա­կան զար­գաց­մամբ[11]: Քրիս­տոս կան­չում է մեղ­քով բեռ­նված­նե­րին, ո­րոնք յուրյանց վի­ճա­կից ել­նե­լու աշ­խա­տան­քով հոգ­նել են (Մատթ., ԺԱ 28). ով կկա­մե­նա, կդառ­նա ու կփրկվի, իսկ չդար­ձո­ղը դա­տա­պարտ­վում է յուր վի­ճա­կում[12], քա­նի որ յուր կո­չու­մը չէ ի­րա­գոր­ծում, չէ դառ­նում այն, ինչ որ ստեղ­ծված է լի­նե­լու և ար­ձա­գանք չէ տա­լիս Աս­տու­ծո օգ­նու­թյան ձայ­նին դեպի լույս դի­մե­լու հա­մար: Այդ­պի­սիք դեռևս պետք է ա­պա­կա­նու­թյան մեջ յուրյանց կա­տա­րյալ ըն­թացքն անց­նեն, ո­րոնք և բա­ցա­սա­կա­նա­պես ևս Աս­տու­ծո նա­խախ­նա­մու­թյան ծա­ռա­յե­լով` ի վերջո դար­ձի ճգնա­ժա­մը կու­նե­նան[13]:

Ինչ­պես ան­հատն, այն­պես էլ ամ­բողջ ազ­գը կա­րող է յուր պատ­մա­կան կյան­քով ու բնա­կան վի­ճա­կով ու ձիր­քով ավե­լի շուտ ըն­դու­նակ դառ­նալ շնոր­հաց, Աս­տու­ծո ձայ­նին ար­ձա­գանք տալ և Ս. Հո­գու զգա­յա­րան­քը լի­նել: Այդ­պի­սի ազգն ան­շուշտ յուր հո­գևոր հարս­տու­թյուն­նե­րով և պատ­մա­կան կյան­քի բա­րե­հաջող ըն­թաց­քով ա­ռանձ­նա­պես վա­յե­լել է աստվա­ծա­յին նա­խախ­նա­մու­թյունն և ու­րեմն բնա­կա­նա­պես դի­մել է դեպի փրկու­թյուն: Մինչդեռ ու­րիշ­նե­րը զուրկ են այդ բո­լոր հան­գա­մանք­նե­րից յուրյանց լոկ աշ­խար­հա­յին ձգտմանց պատ­ճա­ռով[14]: Այդ­պի­սիք ևս դեռ կա­րոտ կլի­նին ժա­մա­նա­կի, որ հա­սու­նա­նան` աշ­խար­հա­յի­նի մեջ կա­տա­րե­լա­գոր­ծվելով, ու­նե­նան յուրյանց ժա­մա­նա­կի լրումն և ա­պա ջո­կվեն, ընտ­րվին աշ­խար­հի ըն­թաց­քից և Աս­տու­ծո ժո­ղո­վուր­դը դառ­նան[15]: Մին­չև որ մի ազգ յուր բնա­կան ըն­թաց­քով չգա ու չհա­սու­նա­նա, նա չի կա­րող զորավոր լի­նել աստ­վա­ծա­յին նոր կյան­քի հա­մար, ուստիև չի կա­րող փրկու­թյան մեջ թևա­կո­խել, նա դեռ գտնվում է Աս­տու­ծո ընդ­հա­նուր նա­խախ­նա­մու­թյան ներ­քո, կամ այն նա­խա­պատ­րաստու­թյունն է անց­նում, որ կա­րևոր էր մին­չև Քրիս­տո­սի գալն իսկ: Ոչ մի ժո­ղո­վուրդ չի կա­րող Քրիս­տո­սին ըն­դու­նել, մին­չև որ նա այդ նա­խա­պատ­րաստու­թյունը չանց­նի և այն­քան չհա­սու­նա­նա, մին­չև որ կա­րո­ղա­նա յուր լե­զվով լսել Աս­տու­ծո խոս­քը, յուր լե­զվով պաշ­տել նո­րան և յուր հո­գով ու սրտով նվի­րվել նո­րան ու նո­րա գոր­ծը կա­տա­րել, այ­սինքն` խմոր լի­նել ճշմար­տու­թյան աճ­ման և մյուս ժո­ղո­վուրդ­նե­րի փրկու­թյան հա­մար: Իսկ այդ­պի­սի ժա­մա­նակ ու­նի ամեն մի ժո­ղո­վուրդ. բավա­կան է, որ մի ժո­ղո­վուրդ պատ­մա­կան ազգ է դառ­նում, նո­րա ժա­մա­նա­կը լրա­ցած է[16], և նա քրիս­տո­նյա է դառ­նում ու յուր հատուկ դե­րը կամ կո­չու­մը կա­տա­րել սկսում Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան մեջ ան­հատ­նե­րի փրկու­թյան հա­մար: Ընտ­րյալ ազգն աշ­խա­տում է յուր ամեն մի ան­դա­մի լու­սավո­րու­թյան հա­մար, մա­նավանդ որ աշ­խար­հից ա­նարգվա­ծը բարձր է` ըստ Աս­տու­ծո[17]: Եվ այդ աստվա­ծա­յին ի­մաստու­թյունն ան­հա­սա­նե­լի է, վասնզի նա է միայն քննում մարդ­կանց սրտե­րը և գնա­հա­տում է նո­ցա, ո­րոնք հա­լած­վում են աշ­խար­հից` ճշմար­տու­թյան և Աս­տու­ծո ա­նվան հա­մար[18], և ո­րոնք ձգտում են տալ «զկայ­սերն` կայ­սեր եւ զԱս­տու­ծոյն` Աս­տու­ծոյ»[19], կա­մե­նա­լով Աս­տու­ծո հա­ճո լի­նել և ոչ մարդ­կանց[20]. «Վա՛յ ձեզ», - ա­սում է Քրիս­տոս, - «յոր­ժամ բա­րի ա­սի­ցեն զձէնջ ա­մե­նայն մար­դիկ, զի այդ­պէս առ­նէին սուտ մար­գա­րէիցն հարքն նո­ցա» (Ղուկ., Զ 26):

Հե­տևա­բար և նա, որ յուր ձիր­քով, ըստ յուր կյան­քին և աստ­վա­ծա­յին շնոր­հաց ավե­լի շու­տով է Աս­տու­ծո ընտ­րյալը դառ­նում, լի­նի նա ան­հատ թե ազգ, ա­ռավել պար­տիք էլ է ստա­նում Աս­տու­ծո գործ կա­տա­րե­լու նաև այ­լոց փրկու­թյան հա­մար` ըստ չա­փու կա­րո­ղու­թյան և Աս­տու­ծո շնոր­հաց վա­յել­ման[21]: Ա­մեն մի այդ­պի­սի ընտ­րյալ պետք է լույս լի­նի լեռան վրա և աղ` ամեն մի ան­կյունում (Մատթ., Ե 13-16), վասնզի ժա­մա­նա­կի լրմամբ և հան­գա­մա­նաց բեր­մամբ նո­րա մեջ է աստվա­ծա­յին լույսը ցո­լա­նում ինչ­պես մի գո­գավոր ա­պա­կու մեջ, և նո­րա մեջ աստվա­ծա­յին ա­ղը ազ­դու մնում` ինչ­պես հո­վա­նու տակ. բնավո­րու­թյան գոր­ծոն հո­սանք­նե­րը նո­րա մեջ են բա­րե­հաջող կեր­պով բա­ղադր­վել: Սա­կայն ա­մե­նայն ոք, փրկու­թյան մեջ մտնե­լով, կա­րող է այդ­պի­սին լի­նել յուր շրջա­նում[22] և պար­տավոր է յուր պարտ­քը կա­տա­րել, որպեսզի ա­ռա­ջի­նը դար­ձած լի­նե­լով ժա­մա­նա­կի մեջ` վերս­տին վեր­ջի­նը չդառ­նա: Նա պետք է գործունյա հավատ­քով յուր քրիս­տո­նեա­կան կյան­քը պսա­կե, որ ար­ժա­նա­նա հան­դեր­ձյալ հաղթա­կան փա­ռաց` անց­նե­լով յուր փրկու­թյան եր­րորդ աստի­ճա­նի ըն­թաց­քը:

Ու­րեմն ար­ձա­գանք տալ Աս­տու­ծո կոչ­ման ձայ­նին, զորա­նալ Ս. Հո­գով, հարա­տևել նո­րա շնոր­հաց տակ և կեն­դա­նի հավատ­քի գոր­ծու­նեու­թյամբ ըն­թա­նալ կյան­քի ըն­թացքն. ա­հա՛ այս է այն ու­ղիղ ճա­նա­պարհն, որ տա­նում է մեզ Քրիս­տո­սով դեպի նո­րա փա­ռաց ժա­ռան­գու­մը[23]: «Ար­դա­րեւ` որ հաստա­տեալ է ի սէրն Քրիս­տո­սի եւ պա­հէ զպա­տուի­րանս նո­րա, նա հա­նա­պազ հո­գայ վասն աշ­խար­հի խա­ղա­ղու­թեան եւ վասն Ս. Ե­կե­ղեց­ւոյ հաստա­տու­թեան, եւ վասն ան­ձին եւ ըն­կե­րաց փրկու­թեան. եւ զնոյն հա­նա­պազ խնդրէ ի Քրիս­տո­սէ: Վասն զի որ սի­րէ զԱս­տուած, նման նմին զա­մե­նայն մար­դոյ կա­մի զկեալն»[24]:

Հռովմեա­կան ե­կե­ղե­ցին, ըն­դու­նե­լով, որ նա­խա­մարդն յուր մե­ղան­չու­մով մի­միայն զրկվել է «գերբ­նա­կան շնոր­հաց ձիր­քից» և այ­դով մի­միայն խան­գա­րվել է մարմ­նի և հո­գու հարա­բե­րու­թյունը, փրկու­թյան յուրաց­ման նկատ­մամբ ևս հե­տևո­ղու­թյուն է պա­հում` ըստ Պե­ղա­գյան մո­լո­րու­թյան: Նո­րա ա­սե­լով` ան­կյալ մար­դուն մնում է նախ` ջնջել մեղքն Աս­տու­ծո ա­ռաջ կամ գնել, և երկ­րորդ` վերս­տին ստա­նալ այդ ձիրքն, որ վե­րա­կանգ­նվի ա­ռա­ջվա վի­ճա­կը: Ըստ նո­րա վար­դա­պե­տու­թյան` այդ եր­կուքն էլ կա­տա­րեց Քրիս­տոս, ուստիև մարդ­կանց մնում է յուրաց­նել Քրիս­տո­սի վաստակ­ներն ու ս. խոր­հուրդ­նե­րով օգ­տվել գերբ­նա­կան շնորհ­քից: Այս ամեն մարդ կա­րող է կա­տա­րել` ինք­նու­րույնա­բար բա­րի գոր­ծեր գոր­ծե­լով, ո­րոն­ցից հառաջ է գա­լիս և հավատք, և այս­պի­սով ձեռք կբե­րվի կորց­րած շնորհ­քը, կամ մարդ վերս­տին ար­ժա­նի կդառ­նա յուր ա­ռա­ջվա դրու­թյան: Սա­կայն մարդ, կա­տա­րե­լով Աս­տու­ծո պա­տվի­րան­նե­րը, կար­ժա­նա­նա այդ­պի­սի փրկու­թյան և միև­նույն ժա­մա­նակ կա­րող է ավե­լի շատ բա­րիք­ներ էլ գոր­ծել պահ­քով, աղոթ­քով, ո­ղոր­մու­թյամբ և այլն (առ­հա­սա­րակ ըստ կղե­րա­կա­նաց ո­րոշ­ման) ավե­լի, քան պա­հանջ­վում է, և այդ կլի­նի ավե­լա­ցուկ վաստակ (opera supereroga­tio­nis): Այդ­պի­սի գոր­ծողք բարձր կա­տա­րե­լու­թյան սուրբ են ու ե­րա­նե­լի են, ո­րոնց ավե­լորդ, այ­սինքն` Աս­տու­ծո և յուր հա­մար ան­կա­րևոր վաստակ­նե­րից կազմ­վում է «ե­կե­ղե­ցա­կան գան­ձա­րան վաստա­կոց» (thesaurus meritorum), ո­րոն­ցից Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պե­տը կա­րող է բա­ժին հա­նել մե­ղավոր մարդ­կանց, ուստիև ծա­խում է թո­ղու­թյան թղթեր: Մար­դու այդ գոր­ծե­րի վե­րա­բեր­մամբ էլ ե­զվի­թա­կան բա­րո­յա­բա­նու­թյունն է ա­ռաջ­նոր­դում, որ նշա­նավոր է մա­նավանդ հինգ մո­լո­րու­թյուն­նե­րով, ո­րոնք են. 1. Չա­փով ու կշռով հա­շվա­րա­րու­թյունը, զորօրինակ, թե որ­քա՞ն, տա­րին քա­նի՞ ան­գամ, որ­տե՞ղ և ինչ­պե՞ս պետք է սի­րել Աս­տու­ծուն, կամ այս ու այն բա­րու­թյուն ա­նել և այլն: 2. Ա­պաշ­խա­րու­թյան ան­կա­րոտ մեղ­քե­րի տե­սու­թյուն, ո­րով նե­րե­լի են հա­մա­րում ո­րոշ մեղ­քեր և ա­նա­պաշ­խա­րե­լի, զորօրինակ, ծու­լու­թյուն, շա­տա­կե­րու­թյուն, 25 կոպ. չափ գո­ղու­թյուն և այլն: 3. Երկ­դի­մու­թյամբ ու երկմ­տու­թյամբ խա­բեու­թյան նե­րե­լիու­թյուն, այ­սինքն` որ կա­րե­լի է սուտ չա­սել, բայց երկմ­տու­թյամբ ու երկ­դի­մու­թյամբ խոսել և այլն: 4. «Նպա­տակն ար­դա­րաց­նում է մի­ջո­ցը», այ­սինքն` բա­րի նպա­տա­կի հա­մար ա­մե­նայն չար մի­ջոց նե­րե­լի է: Եվ 5. ճշմար­տան­մա­նու­թյան օրենք, ո­րով ամեն մի հանցան­քի մեջ սո­փես­տորեն մի ճշմար­տու­թյուն ո­րո­նե­լով` ար­դա­րաց­նում են մե­ղավո­րին:

Այս ա­մե­նի հա­մե­մատ Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին ԺԲ. դա­րից սկսած ու­նի և մի տե­սակ երկ­րավոր դա­տաստան, ո­րում սրբեր ու ե­րա­նե­լի­ներ է սահ­մա­նում յուր վաստա­կավոր­նե­րի խմբից ու պաշ­տե­լի դարձ­նում (canonisation): Տե՛ս և Մխի­թար Տաշ­րա­ցի, անդ. էջ 23: Ըստ այսմ` շատ հին վախ­ճա­նված­նե­րից ա­ռա­ջարկ­վում է սրբաց­նել և Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պե­տը, հան­դի­սավոր կեր­պով և ա­ռա­ջար­կվա­ծի դեմ «սա­տա­նա­յի փաստա­բա­նի» ա­ռար­կու­թյունը լսե­լուց հետո, հառաջ բե­րված նո­րա ար­տա­կարգ հրաշք­նե­րի և ա­ռա­քի­նու­թյանց հի­ման վրա սուրբ է ա­նվա­նում և ամ­բողջ ե­կե­ղե­ցում պաշ­տե­լի հայտա­րա­րում: Սրբաց­ման ար­ժա­նա­նա­լու ա­ռա­ջին աստի­ճանն է «ե­րա­նա­ցու­մը», ո­րով կա­նոն­վում է, թե ա­ռա­ջար­կվա­ծը պաշ­տե­լի է ոչ թե ամ­բողջ ե­կե­ղե­ցում, այլ մի կող­մում ու գավա­ռում: Զար­մա­նա­լի է միայն, որ «ե­րա­նե­լի» կա­նո­նվա­ծը հետո նո­րից ա­ռա­ջարկ­վում է սրբաց­ման հա­մար, երբ հառաջ են բե­րում նո­րա կյան­քից նո­րա­նոր սքան­չե­լիք­նե­րի տե­ղե­կու­թյուն այն քա­հա­նա­յա­պե­տին, որ ա­ռաջ միայն ե­րա­նե­լիու­թյան է ար­ժա­նաց­նում:

Ու­րեմն մարդ ինքն է փրկու­թյուն վաստա­կում յուր գոր­ծե­րով. մարդ ին­քը վե­րաց­նում է յուր և Աս­տու­ծո մի­ջի գրե­թե ի­րավա­բա­նա­կան հա­շիվնե­րը. մարդ մին­չև ան­գամ ավե­լի գոր­ծեր կա­րող է կա­տա­րել, քան Աս­տված կա­րո­ղա­նում է պա­հան­ջել, կամ թե մարդ կա­րող է կա­տա­րյալ դառ­նալ և փոքր էլ ավե­լի ար­ժա­նիք­ներ գան­ձել այ­լոց հա­մար. վեր­ջա­պես մարդ կա­րող է կա­տա­րյալ դառ­նալ, և մե­ղավորն ոչ թե Քրիս­տո­սով է փրկվում, այլ ու­րի­շի ավե­լորդ վաստա­կով և մա­նավանդ Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պե­տի կշռա­դա­տու­թյամբ ու հրա­մա­նով: Այս հի­մամբ Հռովմեա­կան ե­կե­ղե­ցին մո­լո­րու­թյան մեջ զա­ռա­ծում է` վար­դա­պե­տե­լով, որ յուր պաշ­տոն­յանե­րը կղեր, այ­սինքն` ժա­ռան­գավոր­ներ են, իսկ ժո­ղո­վուր­դը` մի տե­սակ կցվածք, ե­կվոր ո­ղոր­մե­լի­ներ, ո­րոնք նո­ցա փշրանք­նե­րին են կա­րոտ ևեթ: Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պե­տը, դնե­լով յուր գլխին ակ­նա­զարդ ե­ռա­կի խոյր, ո­րի վե­րև ամ­րաց­րած է մի ոս­կի երկ­րա­գունդ, քա­րո­զում է, թե յուրն է ի­րավուն­քը երկն­քում` մարդ­կանց սուրբ կո­չե­լու, յուրն է ի­րավունքն և քավա­րա­նում` նո­րա տան­ջանք­նե­րից թո­ղու­թյան թղթե­րով ա­զա­տե­լու, և յուրն է ի­րավուն­քը երկ­րի վրա, որ ար­տա­հայտում է բա­նադ­րան­քով. ինքն ա­րե­գակն է, և յուրյանից են լույս ստա­նում նույնիսկ թա­գավոր­ներն, ո­րոնք լու­սին են: Ե­կե­ղե­ցին կղերն է և Քրիս­տո­սի` իբ­րև թե հաստա­տած, եր­կու սրե­րը (Ղուկ., ԻԲ 38) ներ­կա­յաց­նում են ե­կե­ղե­ցու ու պե­տա­կան իշ­խա­նու­թյունը. ե­կե­ղե­ցին հո­գևորն է գոր­ծադ­րում, իսկ մարմ­նավո­րը ե­կե­ղե­ցու հա­մար է հի­րարկ­վում:

Բո­ղո­քա­կանք էլ, ո­րոնք միշտ ա­ռաջ­նոր­դվել են Հռովմեա­կան ե­կե­ղե­ցուն հա­կա­ռակ սկզբուն­քով, բո­լո­րո­վին ընդ­հա­կա­ռակն են վար­դա­պե­տում (թե­րևս հենվելով 0գոս­տի­նո­սի մի թյուր կար­ծի­քի վրա): Նո­քա ա­սում են` մարդ ա­նըն­դու­նակ է աստվա­ծա­յին շնոր­հաց գոր­ծակ­ցե­լու, այլ Աս­տու­ծուց մխի­թար­վում է և ար­դար հրա­պա­րակ­վում, երբ նա լսում է Աս­տու­ծո խոսքն և ըն­դու­նում է Ս. Հո­գուն: Նո­րո­գված քրիս­տո­նյան, ան­կա­րող լի­նե­լով գոր­ծակ­ցել Աս­տու­ծո յուր փրկու­թյան հա­մար, պետք է շնոր­հա­կա­լու­թյան և հնա­զան­դու­թյան զգաց­մուն­քով բա­րի գոր­ծե, միայն թե այդ գոր­ծերն ոչ մի նշա­նա­կու­թյուն չու­նին նո­րա փրկու­թյան հա­մար, ըստ ո­րում` այ­դոնք չեն հիշվելու հավի­տե­նա­կան փրկու­թյան մեջ մտնե­լու հա­մար: Հավի­տե­նա­կան կյանքն ոչ թե բա­րե­գոր­ծու­թյամբ է տրվում, այլ` մի­միայն հավատ­քով:

Ըստ այսմ` բո­ղո­քա­կանք, մեր­ժե­լով Հռովմեական ե­կե­ղե­ցու ար­տա­քին դարձ­րած փրկա­գոր­ծու­թյունը, ձգտում են կա­տա­րե­լա­պես ներ­քին դարձ­նել, սա­կայն չկա­րո­ղա­նա­լով ճշմար­տու­թյան մեջ մնալ, ընկ­նում են հա­կա­ռակ ծայ­րա­հեղու­թյան մեջ: Այս ուս­մուն­քը հա­կա­սու­թյանց մեջ է ընկ­նում, որ ա­սում է, թե մարդ չի կա­րող յուր փրկու­թյան հա­մար գոր­ծակ­ցել Աս­տու­ծուն, բայցև ա­սում է, թե պետք է հավատ­քով միա­նա Աս­տու­ծո հետ, որ փրկվի. քրիս­տո­նյան պետք է բա­րի գոր­ծե, բայց և այն­պես նո­րա գոր­ծե­րը նշա­նա­կու­թյուն չու­նին նո­րա փրկու­թյան հա­մար: Թե­րի է այս ուս­մուն­քը, վասնզի դարձ­նում է հավատ­քը մի մտավոր ու­շադ­րու­թյուն ա­ռանց զգաց­մուն­քի ու կամ­քի, այն­պես որ, բավա­կան է քրիս­տո­նյա­յին մտա­ծել Քրիս­տո­սի վրա, ու կփրկվի նա: Ու­րեմն փրկու­թյունն էլ ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ մի անձ­նա­կան գի­տակ­ցու­թյուն, թե ին­քը փրկվել է, մի հա­մոզ­մունք և ու­րիշ ո­չինչ, թե ին­քը փրկվել է` ըստ գնոս­տի­կյան սկզբանց: Այ­նու­հե­տև մար­դուն ըն­դար­ձակ աս­պա­րեզ է մնում ինք­նաստվա­ծաց­ման և ինք­նա­գո­հու­թյան, այ­սինքն` հա­կա­ռակ Հռովմեական ե­կե­ղե­ցուն` ա­ռանց կա­րոտե­լու ո՛չ ե­կե­ղե­ցու, ո՛չ հո­գևո­րա­կա­նու­թյան և ո՛չ ս. խոր­հուրդ­նե­րին ան­գամ: Այլև ո­րով­հե­տև մար­դու հա­մակ­րու­թյունից կամ ու­շադ­րու­թյունից է միայն կա­խված նո­րա փրկու­թյունը, հե­տևա­բար նա կա­րող է մի դյուրին մտադ­րու­թյամբ գրավել փրկու­թյունն ինչ­պես մի գա­ղա­փար կամ մի գիտ­նա­կան տե­սու­թյուն: Ու­րեմն դար­ձյալ հա­կա­սու­թյուն­ներ, մարդ ո­չինչ է, բայցև այն­պես նո­րա փրկու­թյունը յուր մի ինք­նա­հաճ ու­շադ­րու­թյունից է կա­խված. նո­րա փրկու­թյունը կա­տար­վում է, միտք դարձ­նե­լով Աս­տու­ծո վրա, բայցև նա չի կա­րող գոր­ծակ­ցել Աս­տու­ծո. նա դառ­նում է մի մե­քե­նա փրկա­գոր­ծու­թյան տակ, բայց և ինքն գի­տե` փրկված է թե ոչ և այլն, և այլն: Այդ ա­մե­նը ծա­գում է նո­րա­նից, որ բո­ղո­քա­կա­նաց քա­րո­զած հավատ­քը իս­կա­պես մե­ռյալ է, բղխում է մի­միայն մտքից և ոչ թե մար­դու հո­գու բո­լոր կա­րո­ղու­թյուն­նե­րից կամ լրու­մից: Սա­կայն չէ՞ որ ա­ռա­քյալն ա­սում է. «Դու հա­ւա­տա՞ս, զի մի է Աս­տուած, բար­ւոք առ­նես. եւ դեւք հա­ւա­տան եւ սար­սեն» (Հակ., Բ 19, 24. Մատթ., Է 21. Հռ., Բ 6, 13), ո­րոնց սա­կայն փրկու­թյուն չկա: Այս­պի­սով, Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին աստվա­ծաց­նում է յուր քա­հա­նա­յա­պե­տին և մար­դու փրկու­թյունը նո­րա­նից կա­խյալ դրու­թյան մեջ դնում, իսկ բո­ղո­քա­կան ե­կե­ղե­ցին ան­հա­տին է աստվա­ծաց­նում և ա­մե­նայն ինչ նո­րան են­թար­կում: Այն­տեղ չկա հավա­սա­րու­թյուն, և կղե­րը յուր հոտի տերն է և ոչ պաշ­տոնյան, իսկ այս­տեղ չկա սի­րո միու­թյուն և ա­ռաջ­նոր­դու­թյուն, և ժո­ղո­վուր­դը ցրվում է ա­մե­նու­րեք ու գա­հա­վիժ­վում: Այն­տեղ խաբ­վում է հավա­տա­ցյալն` յուր փրկու­թյունը ե­ռա­պե­տից ստա­ցած հա­մա­րե­լով, այս­տեղ զա­ռան­ցում է ինք­նա­խա­բու­թյան մեջ ան­հա­տը` ե­րևա­կա­յե­լով, որ յուր ինք­նահ­նար «հավատ­քով» կամ տե­սա­կան մտա­ծո­ղու­թյամբ փրկված է ա­նընկ­ճե­լի:

Ցվինգ­լի ու Կալ­վինն էլ, ըն­դու­նե­լով բո­ղո­քա­կան այն սկզբուն­քը, թե մար­դը մե­ղան­չու­մով բո­լո­րո­վին ըն­կավ ու զրկվեց ոչ միայն բա­րի գոր­ծե­լու կա­րո­ղու­թյունից, այլև կա­մե­ցո­ղու­թյունից, սկսան քա­րո­զել ճշգրիտ հե­տևո­ղա­կա­նու­թյամբ հա­կա­ռակ լու­թե­րան­նե­րին` հե­տևյալը. մարդ ա­նըն­դու­նակ է բա­րե­գոր­ծու­թյան, նա կա­րող է մի­միայն հավատ­քով փրկվել, իսկ այդ հավատքն Աս­տու­ծո տուրքն է, շնորհն է և ոչ թե մար­դու կամ­քովն է: Եվ ո­րով­հե­տև փրկվում են ոչ բո­լոր մար­դիկ, այլ միայն նո­քա, ում որ ընտ­րում է Աս­տված, ուս­տի մար­դու փրկու­թյունը նա­խա­սահ­ման­ված է: Աս­տու­ծո հա­մար չկա ոչ մի սահ­մա­նա­փա­կու­թյուն, և նո­րա կամ­քը թա­գավո­րում է ա­մե­նայն գոր­ծում և ամեն մար­դու վրա, ըստ ո­րում` մար­դու կամ­քը ո­չինչ է նո­րա ա­ռաջ: Եվ ո­րով­հե­տև նա այդ կամ­քի հետ ու­նի և ա­մե­նա­գի­տու­թյուն, հե­տևա­բար նա ի հավի­տե­նից գի­տեր ամեն լի­նե­լիք և թե ո՞վ պետք է փրկվի և ո՞վ ոչ: Ու­րեմն Աս­տված նա­խա­սահ­մա­նել է մեկին կո­րուստ, մյու­սին` փրկու­թյուն. մեկին տա­լիս է յուր շնոր­հը, մյու­սին` ա­նեծք, և եր­կուքն էլ չեն կա­րող ընդ­դի­մա­նալ Աս­տու­ծո կամ­քին, այլ, ու­զեն չու­զեն, պետք է այդ­պես լի­նին: Ա­մեն մարդ ծնվում է ճա­կա­տագ­րով կա՛մ իբ­րև չար, կա՛մ իբ­րև բա­րի` ըստ Աս­տու­ծո կամ­քին: Հավա­տա­ցյալը կա­րող է խա­ղաղ ու հան­գիստ լի­նել, լավ գի­տե­նա­լով, որ ինքն ան­պատ­ճառ փրկու­թյուն է ստա­նա­լու: Մի խոս­քով այս տե­սու­թյունը ո՛չ այլ ինչ է, ե­թե ոչ` հին հե­թա­նո­սա­կան մո­լո­րու­թյունն ա՛յն տար­բե­րու­թյամբ, որ այն­տեղ բա­րին Աս­տու­ծուց էին հա­մա­րում, իսկ չա­րը` անհ­րա­ժեշ­տա­պես դևից:

Այս ակ­նե­րև ա­ղան­դավո­րու­թյամբ ա­նարգ­վում է թե՛ Աս­տու­ծո սրբու­թյունն, ար­դա­րու­թյունն և ա­մե­նա­բա­րու­թյունն, և թե՛ մարդ այլևս չէ ճա­նա­չում բա­րո­յա­պես ա­զատ` ըստ պատ­կե­րին Աս­տու­ծո ստեղ­ծված: Աս­տված դառ­նում է մար­դու չա­րու­թյանց պատ­ճառ, և այս տե­սու­թյունից նո­քա չեն քաշ­վում, հիմ­նվելով յուրյանց այն մո­լո­րու­թյան վրա, թե Աս­տված դուրս է յուր ստեղ­ծած օրենք­նե­րից իսկ, չա­րի պատ­ճառ լի­նե­լով` նա ո­չինչ չի ա­նում, այլ մե­ղադր­վում է չա­րա­գործ մարդն, որ օ­րի­նա­զանց է գտնվում: Այս արդեն մի այ­լան­դա­կու­թյուն է, քա­նի որ Աս­տու­ծո մա­սին պնդում է, որ նա յուր բա­րո­յա­կան օրենք­նե­րից դուրս է, մեկի հա­մար ա­մե­նա­բա­րի է, մյու­սի հա­մար` զար­հու­րե­լի, մեկն աշ­խարհ է գա­լիս հա­ճու­թյան, մյու­սը` տան­ջան­քի հա­մար մի­միայն այն պատ­ճա­ռով, որ Աս­տված այդ­պես է կա­մե­նում: Այս­պի­սով, այս հիշեց­նում է մեզ հե­թա­նոս­նե­րի ճա­կա­տա­գիրն ու նո­ցա ա­նար­դար աստվա­ծը, որ ըստ յուր քմաց` ում ու­զում է, բա­րիք է ա­նում, ում ու­զում է` չա­րիք` կա­տա­րյալ կա­մա­յա­կա­նու­թյամբ: Ու­րեմնև մար­դիկ այլևս  ոչ մի մտա­ծո­ղու­թյուն չպետք է ու­նե­նան յուրյանց վրա և Աս­տու­ծուց էլ չպետք է եր­կյուղ ա­նեն, քա­նի որ լի­նե­լու են այն, ինչ որ նա­խա­սահ­մա­նված է, և չու­նի ոչ մի բա­րո­յա­կան ա­զատ կամք և կո­չումն ու կոչ­ման ձգտումն, ո­րոնք պարզ ու ո­րոշ բա­ցատ­րված են Ս. Գրքում հա­կա­ռակ այդ ա­ղան­դին:

Ս. Գիր­քը հիմ­նո­վին տա­պա­լում է այդ հա­կաք­րիս­տո­նեա­կան կամ հե­թա­նո­սա­կան ա­ղան­դը: Մարդ ինքն է պա­տաս­խա­նա­տու յուր գոր­ծե­րի հա­մար, ուստիև Աս­տու­ծո դա­տաստա­նը պետք է լի­նի, նո­րա շնորհն ա­մեն­քի հա­մար է, և փրկվելու կամ­քը մար­դունն է[25]: Այդ ա­ղան­դավոր­նե­րը հիմն­վում են Հռ., Թ 11-13, 15, 18 տո­ղե­րի վրա, ո­րոնք իս­կա­պես այդ­պես ա­ռան­ձին կտրած վերց­րած էլ չեն այդ կար­ծի­քին օ­ժան­դա­կում, վասնզի լավ կար­դա­լով` կտես­նենք, որ ա­ռա­քյալն երբեք այդ­պի­սի միտք չէ հաստա­տում: Ա­ռա­քյալն առ­հա­սա­րակ խոսում է մար­դու կոչ­ման և ընտ­րու­թյան մա­սին (Եփ., Ա 4), որ կա­խված է Աս­տու­ծո շնոր­հից ու ո­ղոր­մա­ծու­թյունից (Բ Տիմ., Ա 9) և ոչ թե Մով­սի­սի օրենք­նե­րը կա­տա­րե­լուց, ինչ­պես քա­րո­զում էին քրիս­տո­նյա դար­ձած հրեա­ներն, ո­րոնք ու­զում էին աստվա­ծա­յին փրկու­թյան շնոր­հը մի­միայն ին­քյանք սե­փա­կա­նել: Ա­ռա­քյալը սո­ցա հա­կա­ռակ քա­րո­զում է, որ Աս­տված ա­մեն­քին է կան­չում դեպի փրկու­թյուն, նա ա­զատ է և կա­րող է տալ յուր շնորհն` ում կա­մե­նա, ինչ­պես տվավ Հա­կով­բին, Մով­սի­սին և այ­լոց, բայց զրկեց Ե­սավին և Փա­րավո­նին, ո­րոնք ին­քյանք ըն­կան իս­կա­պես Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյան տե­սու­թյունից, մինչ­դեռ Աս­տված Հայր է ա­մեն­քի և կա­մե­նում է փրկել բո­լո­րին, ո­րոնց և կան­չում է դեպի փրկու­թյուն[26]: Ու­րեմն նա յուր ո­ղոր­մու­թյամբ է կան­չում մարդ­կանց, ո­րոնք ա­ռանց այդ շնոր­հաց պետք է կորչեին, և ե­թե մեկին փրկու­թյուն է շնոր­հում ու մյու­սին` կո­րուստ նույնիսկ ծննդից, այդ ևս նա ա­նում է` ըստ յուր կան­խա­գի­տու­թյան, պատ­ժե­լով ար­դա­րու­թյամբ նո­ցա, ո­րոնք չեն լսում Աս­տու­ծո ձայ­նին և հա­կա­ռա­կում են նո­րա բա­րե­րար կամ­քին` ա­ռանց օգ­տվելու նո­րա եր­կայ­նամ­տու­թյունից (Հռ., Թ 14-22): Ա­ռա­քյալն ու­րեմն շեշ­տում է Աս­տու­ծո նա­խա­գի­տու­թյունը, նա­խա­տե­սու­թյունը և ոչ թե նա­խա­սահ­մա­նու­մը, ըստ ո­րում, Աս­տված ամեն մեկի ծննդից գի­տե, թե ար­դյո՞ք փրկվելու է, թե՞ կոր­չե­լու, և ոչ թե սահ­մա­նել է, որ ան­պատ­ճառ այդ­պես լի­նի: Մար­դու ա­զատ կամ­քը, Աս­տու­ծո ար­դա­րա­դա­տու­թյունն ու սրբու­թյունն ոչ մի կերպ չեն կա­րող հաշտ­վել նա­խա­սահ­ման­ման մո­լո­րու­թյան հետ և այս ակ­նե­րև ե­րևում է աշ­խար­հի բազ­մա­թիվ փոր­ձե­րից: «Բայց մար­դիկ յի­մար ի չպա­տա­հեալն չհա­յին, բայց ե­թէ զմինն պա­տա­հել տե­սա­նի­ցեն` զայն ա­ռեալ վե­րա­ցու­ցա­նեն եւ ի լսե­լիս ա­մե­նե­ցուն ակ­նար­կեն», - ա­սում է Ս. Հովհան Ման­դա­կու­նին: Եվ ե­թե զա­նա­զան պա­տահ­մունք­նե­րի թյուր ու թե­րի վի­ճա­կագ­րու­թյամբ կա­րե­լի լի­նի նա­խա­սահ­մա­նու­թյուն հաստա­տել, հա­պա հե­թա­նո­սա­միտ հներն ևս ի­րավա­ցի են, որ չո­րեք­շաբ­թին և ուր­բա­թը չար օր էին հա­մա­րում, դյու­թե­րին հավա­տում էին, սա­տա­նա­յի իշ­խա­նու­թյունը ճա­նա­չում, չա­րի մշտա­կա­նու­թյան հավա­տում և այլն: Սա­կայն Ս. Հովհան Ման­դա­կու­նին ա­սում է ի դեպ. «Ո՞չ ա­պա­քէն ա­մե­նայն ա­ւուրքն Տեառն են, եւ ի յա­ւուրս ա­մե­նայն զոր բա­րի գոր­ծեմք` մե­րով յօ­ժա­րու­թեամբ եւ կա­մաւն Աս­տու­ծոյ, եւ զոր չարն գոր­ծեմք` մե­րով չա­րու­թեամբ եւ նե­րե­լով Աս­տու­ծոյ, եւ բար­ւոյն Աս­տուած է կա­տա­րիչ, եւ չա­րին մեք եմք իշ­խան»: Ուստիև մեր­ժե­լով նա­խա­սահ­մա­նու­թյունը կամ ճա­կա­տա­գի­րը` Ս. Հայ­րը յոր­դո­րում է. «Եւ արդ հա­յես­ցուք ի պա­տուի­րանս Աս­տու­ծոյ, եւ զգրեալս ի նմա ա­րաս­ցուք. եւ մի՛ մո­լո­րես­ցուք իբ­րեւ զհե­թա­նոսն ի բախտ եւ ի ճա­կա­տա­գիր եւ ի հրա­մանս: Զի զինչ եւ հրա­մանքդ տա­րա­ծին ընդ ա­մե­նայն եր­կիր, եւ բան­դա­գու­շեալք խօ­սին սուտ, ե­թէ մարդ ընդ հրա­մանս վա­րի եւ գոր­ծէ: Ե­թէ այդ­պէս է, եւ ընդ հրա­մա­նաւ գոր­ծէ մարդ, ա­պա յայտ է` ե­թէ եւ դա­տի ոչ վասն մե­ղացն, զի զհրա­մանս նո­րա կա­տա­րեմք: Ա­պա եւ պսա­կիմք ոչ վասն ար­դա­րու­թեան, զի ոչ ե­թէ մեր կա­մաւ գոր­ծեմք զբա­րին, այլ նո­րա հար­կաւ ա­կա­մայ: Ա­պա եւ թա­գա­ւորք ոչ պար­տին զգողն եւ զպոռ­նիկն եւ զսպա­նողն տան­ջել, զի ոչ իւ­րով կա­մաւ գոր­ծէ զայն, այլ զհրա­մանս կա­տա­րէ»:

Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին մեր­ժե­լով մեր­ժում է այդ մո­լո­րու­թյունք և վար­դա­պե­տում է, որ մար­դը մե­ղան­չու­մով ըն­կավ ա­պա­կա­նա­ցու կյան­քի մեջ և ան­կա­րող դար­ձավ ինք­նու­րույնու­թյամբ փրկու­թյուն ձեռք բե­րել: Նա ինչ­պես որ Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյամբ պետք է վերս­տին մոտե­նա Աս­տու­ծո, այն­պես էլ Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյամբ ստա­նում է Աս­տու­ծո Ավե­տա­րանն, ո­րով պետք է դի­մե դեպի աստվա­ծա­յին շնորհ: Ուստիև նա պետք է զգա յուր ինք­նու­րույնու­թյամբ փրկվելու ան­կա­րո­ղու­թյունն, ա­պաշ­խա­րի և փրկու­թյուն հայ­ցե հավատ­քով, հուսով ու սի­րով: Հավատ­քով նա պետք է նվի­րվի Քրիս­տո­սին ու նո­րա Ավե­տա­րա­նին իբ­րև ճշմա­րիտ Աս­տու­ծո մար­դա­ցյալ Որ­դուն ու նո­րա ձայ­նին: Հու­սով պետք է ըն­դու­նի, որ Քրիս­տոս ա­մե­նա­կա­րող է և յուր խա­չով մեզ հավի­տե­նա­կան փրկու­թյուն ու կյանք է պար­գևե­լու ի կա­տա­րումն յուր բո­լոր խոստ­մանց, և որ նա կտա մեզ Ս. Հո­գու զորավոր օգ­նու­թյունն և կտա­նե դեպի ճշմար­տու­թյան հաղթա­նակ: Վեր­ջա­պես սի­րով, այ­սինքն` ա­մե­նայն էու­թյամբ, մտքով, զգաց­մուն­քով ու կամ­քով մարդ պետք է միա­նա Քրիս­տո­սի հետ և մտա­ծի նո­րա ճշմար­տու­թյուն­նե­րը, զգա ու գոր­ծե յուր աստվա­ծա­հա­ճո կեն­ցա­ղում[27]: Ու­րեմն ճշմա­րիտ քրիս­տո­նյան պետք է կեն­դա­նի հավատ­քով վա­ռվի, հուսով ամ­րա­նա ու սի­րով բա­րե­զար­դվի Ս. Հո­գու շնոր­հաց տակ և իբ­րև Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հավա­տա­րիմ որ­դի հառաջա­դի­մե յուր կեն­ցա­ղա­վա­րու­թյամբ: Եվ ե­թե հավա­տա­ցյալն յուր հավատ­քով, սի­րով ու հուսով վա­ռված անձ­նա­զոհ նա­հա­տակ է դառ­նում` յուր Ե­կե­ղե­ցուն հավա­տա­րիմ մնա­լով` Քրիս­տո­սի ա­նվան հա­մար, այդ­պի­սին և՛ սուրբ է, և՛ տոնե­լի է զի­նվո­րյալ ե­կե­ղե­ցում, վասնզի ե­րա­նա­կան վի­ճա­կում է Անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցում: Նա պետք է հավատք ու­նե­նա, բայց ոչ մե­ռյալ հավատք, այլ նա պետք է հավա­տա­բուղխ գոր­ծե­րով կեն­դա­նի լի­նի[28]: Եվ այն ժա­մա­նակ նա կփրկվի կամ փրկու­թյունը կյուրաց­նե Քրիս­տո­սի ա­մե­նո­ղորմ շնոր­հով, այն շնոր­հված վաստա­կով, որ մեր բո­լոր հավատ­քից և ա­ռա­քի­նու­թյուն­նե­րից գերիվե­րո է: Քրիս­տո­սի տվա­ծը շնորհ է, վասնզի մենք չենք կա­րող ո՛չ ար­ժա­նա­պես հավա­տալ և ո՛չ ար­ժա­նա­պես բա­րե­գործ լի­նել. նո­րա շնոր­հը ստա­նում ենք մեր ձգտման և ըն­դու­նա­կու­թյան հա­մե­մատ` ըստ Աս­տու­ծո ի­մաստուն տնօ­րի­նու­թյան: Քրիս­տոս մեր ճշմա­րիտ կամ­քի ի­րա­գործ­ման օգ­նա­կան է և մեր տկա­րու­թյան մեջ յուր տված Ս. Հո­գով, ըստ ո­րում և կա­տար­յալ փրկու­թյան կհաս­նենք հան­դեր­ձյալով նո­րա շնոր­հով: Ուստիև Քրիս­տոս պա­տվի­րում է` ձգտել կա­տա­րյալ Հորը նմա­նե­լու (Մատթ., Ե 48), այն­պես որ երբեք չենք կա­րող հաս­նել մեր նպա­տա­կին, և ու­րեմն ոչ ոք էլ չի կա­րող ավե­լի վաստակ­ներ ու­նե­նալ, ինչ­պես խոս­տո­վա­նում է նույնիսկ Պո­ղոս ա­ռա­քյալի պես հավատ­քի ա­խո­յանը[29]: Ճշմա­րիտ քրիս­տո­նյա­յի փրկու­թյան յուրա­ցումն ար­տա­հայտում է Պո­ղոս ա­ռա­քյալի կյան­քի նշա­նա­բա­նով. «Ուշ ե­դեալ ըն­թա­նամ ի կէտ կոչ­ման Աս­տու­ծոյ ի Քրիս­տոս Յի­սուս»[30]: Ըն­թա­նում է և հույս ու­նի, որ կհաս­նի, սա­կայն այդ ևս Աս­տու­ծո գի­տե­նա­լիքն է և նո­րա ո­ղոր­մա­ծու­թյունիցն է կա­խված. այդ պետք է թե­լադ­րե մեզ մեր հավատ­քը[31]: Երբեք չպետք է մո­ռա­նանք Քրիս­տո­սի պա­տվերն, որ վերջ­նա­կան կնիք է Հայաստան­յայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու ու­ղիղ վար­դա­պե­տու­թյան. «Նոյն­պէս եւ դուք յոր­ժամ առ­նի­ցէք զա­մե­նայն հրա­մա­յեալսն ձեզ, ա­սաս­ջիք, թէ ծա­ռայք ան­պի­տան եմք, զոր պար­տէաքն առ­նել` ա­րա­րաք»[32]: Սա­կայն մենք պետք է մեր կա­րո­ղա­ցածն ա­նենք, վասնզի «թո­ղուլ զմեղս ա­ւա­զա­նաւն` Աս­տու­ծոյ միայն է, իսկ պա­հել զմկրտու­թեան շնորհն` այն մե­րոյ փու­թոյս է»[33]:

Նույն սկզբուն­քը պա­հում է Հա­յաստա­նյայցս Ե­կե­ղե­ցին նաև յուր հավա­տա­ցյալ­նե­րից սրբեր ճա­նա­չե­լու դեպ­քում: Ա­մեն­քի քրիս­­տո­նեա­կան բա­րե­պաշ­տու­թյունը ե­րևում է հավատ­քից, սա­կայն ա­մեն­քին չի վի­ճակ­վում հավատ­քի պտու­ղը գե­րա­գույն օ­րի­նա­կով ցույց տա­լու: Ուս­տի սուրբ են ճա­նաչ­վում մի­միայն նո­քա, ո­րոնք յուրյանց հավատ­քի գե­րա­գույն օ­րի­նակ են և ցույց, այն է` Քրիս­տո­սի վկա­ներն և նո­րա Ե­կե­ղե­ցու հա­մար անձ­նա­զո­հու­թյամբ դեպի մահ գնա­ցող­նե­րը: Այդ­պի­սի ան­ձինք այլևս պետք չու­նին ա­ռան­ձին քննա­դա­տու­թյան են­թար­կվելու և ա­պա սրբոց կար­գը դա­սվելու, այլ դո­ցա մա­հը հավատ­քի հա­մար կամ կեն­դա­նի մա­հա­նվեր գոր­ծու­նեու­թյունը Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հա­մար ակ­նե­րև և ան­հեր­քե­լի ա­պա­ցույց է, որ նո­քա սրբվում են յուրյանց որևիցե մարդ­կա­յին մեղ­քից և Քրիս­տո­սի խա­չա­կից ճա­նաչ­վում Աս­տու­ծո ա­ռաջ: Այդ գե­ղեց­կա­պես բա­ցատ­րում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչն յուր վար­դա­պե­տու­թյան մեջ, երբ հա­ճախ յուր խոս­քե­րը դարձ­նում է Տրդա­տի նա­հա­տա­կած օ­րիորդ­նե­րի վրա: Սուրբ են դո­քա, վասնզի յուրյանց հավատ­քի գե­րա­գույն զո­հի օ­րի­նա­կով հա­ճե­լի են դառ­նում Աս­տու­ծո և սրբվում որևիցե մեղ­քե­րից: Սուրբ են դո­քա, վասնզի դո­ցա նա­հա­տա­կու­թյան գոր­ծը լոկ մարդ­կա­յին ուժե­րով ան­կա­րե­լի է, սա­կայն նո­քա յուրյանց հավատ­քով ստա­նում են աստվա­ծա­յին զորու­թյան շնոր­հը և դեպի մեծ գոր­ծը դի­մագ­րավում: Իսկ մի անձն, ո­րի մեջ այդ­պի­սի աստվա­ծա­յին շնորհ է փայ­լում Քրիս­տո­սի ա­նվան վկա­յե­լու հա­մար, ան­շուշտ սուրբ է Աս­տու­ծո ա­ռաջ[34], սուրբ կկո­չվի և ամ­բողջ Ե­կե­ղե­ցում իբ­րև նույն Ե­կե­ղե­ցու կեն­դա­նու­թյան պտուղ: Բավա­կան է միայն թեր­թել Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու պատ­մու­թյունն Ա. դա­րից, այ­սինքն` Ս. Թա­դեոս ու Բար­դու­ղի­մեո­սից ու նո­ցա նա­հա­տա­կա­կից­նե­րից սկսած մին­չև մեր օ­րերն, և մենք կու­նե­նանք մի հաստա­տուն ա­պա­ցույց, որ սրբու­թյունն ոչ թե մարդ­կա­յին քննա­դա­տու­թյամբ ու վճռով է տրվում մարդ­կանց, այլ աստվա­ծա­յին գոր­ծով է հռչակ­վում մար­դու մեջ ա­ռանց որևիցե մարդ­կա­յին օ­ժան­դա­կու­թյան կա­րոտե­լու: Ամ­բողջ Ե­կե­ղե­ցու լրու­մը իբ­րև մի մար­մին ու հո­գի միան­գա­մից սկսում է ճա­նա­չել այդ­պի­սի սուր­բին յուր Անդ­րան­կաց ըն­կե­րա­կից, իսկ Ե­կե­ղե­ցու իշ­խա­նու­թյունը միայն օ­րի­նա­կան հայտա­րար է դառ­նում այդ միա­ձայ­նու­թյան:

Այս նկատ­մամբ Ս. Գրի­գոր Լու­սավոր­չի որ­դի Սուրբն Վրթա­նես ա­սում է յուր ժա­մա­նա­կի հավա­տա­զոհ քա­ջե­րին. «Մխի­թա­րե­ցա­րուք ի Քրիս­տոս, վասն զի մա­նա­ւանդ որք մե­ռանն, նո­քա յա­ղագս աշ­խար­հի եւ ե­կե­ղե­ցեաց եւ աստուա­ծա­գործ օ­րի­նացն տու­չու­թեան, զի մի գե­րեալ քան­դես­ցի աշ­խարհս, եւ սուրբ ե­կե­ղե­ցիքն ա­նօ­րի­նես­ցին եւ կամ մար­տի­րոսք ա­նար­գես­ցին, եւ կամ սուրբ սպասքն ի ձեռս պղծոցն եւ ա­նօ­րի­նացն անկ­ցին, եւ սուրբ Ուխտն այ­լայ­լես­ցի, եւ որ­դիք մկրտու­թեան գե­րու­թեամբ անկ­ցին ի պէս­պէս պղծու­թիւնս ա­նօ­րէ­նու­թեան կար­գաց պաշ­տա­մանց: Եւ ե­թէ աշ­խարհս ու­նի­ցին ար­դեօ՞ք թշնա­միքն, եւ զիւ­րեանց զա­նօ­րէն, զանկ­րօն, զա­նաստուած կրօ­նից զօ­րէնս աստ ար­դեօ՞ք հաստա­տէին, որ զոր խնդրեմքս. քա՛ւ եւ լի­ցի: Իսկ մեր բա­րե­պաշ­տու­թեան նա­հա­տակք ի վե­րայ այ­սո­րիկ ճգնեալ պա­տե­րազ­մաւ, զչար պա­հեալ հե­ռա­ցու­ցեալ հա­լա­ծեալ յաշ­խար­հէ` մե­ռան, զի մի յայս­պի­սի աստուա­ծա­պաշտ եւ աստուա­ծա­սէր աշ­խարհ ա­նօ­րէ­նու­թիւն մտեալ չա­րի կա­մացն ի ծա­ռա­յու­թիւն արկ­ցէ, եւ զբա­զում ո­գիս ջեր­մե­ռանդն սի­րով բնու­թեանն ի մի­մեանց քակ­տել քայ­քա­յես­ցէ: Իսկ սո­քա մինչ­դեռ կեն­դա­նի էին, ար­դար վաստա­կօք ի վե­րայ այ­սօ­րիկ վաստա­կե­ցան եւ ի մա­հուն իւ­րեանց միա­մտու­թեանն հաստա­տու­թեանն զան­ձինս փո­խա­նակ տա­լով ընդ ճշմար­տու­թեանն Տեառն, մա­տու­ցին ի վե­րայ ե­կե­ղե­ցեաց, եւ ի վե­րայ մար­տի­րո­սաց, եւ ի վե­րայ Ուխ­տին սրբու­թեան օ­րի­նացն, եւ ի վե­րայ կար­գաց հա­ւա­տոցն, եւ ի վե­րայ ուխ­տին քա­հա­նա­յու­թեան, եւ ի վե­րայ ան­թիւ նոր ի Քրիս­տոս մկրտե­լոցն, ի վե­րայ բա­նա­կի Տեառն աշ­խար­հիս: Որք այնմ ա­մե­նայ­նի փո­խա­նակ զան­ձինս իւ­րեանց ոչ խնա­յե­ցին, ընդ վկայս Քրիս­տո­սի է նո­ցա հա­մար պա­տուոյ: Արդ` մի՛ լաց­ցուք զնո­սա, այլ պա­տուես­ցուք ընդ ճշմար­տու­թեանն, առ նա­հա­տակսն դի­ցուք ընդ աշ­խարհ օ­րէնս յա­ւի­տեանս յա­ւի­տե­նից, զի ա­մե­նայն ոք զսո­ցա յի­շա­տակ քա­ջու­թեան իբ­րեւ Քրիս­տո­սի նա­հա­տա­կաց ան­խա­փան կա­տա­րես­ցէ: Եւ մեք տօնս ա­րաս­ցուք, եւ ու­րախ լի­ցուք, զի Աս­տուած այ­սո­քիւք հա­ճես­ցի ընդ մեզ, յայսմ­հե­տէ խա­ղա­ղու­թիւն շնոր­հես­ցէ»[35]:

 

[1] Մեկն. Ժամ., 392. Հովհ., ԺԴ 21-24:

[2] Հովհ., Գ 6. Փիլ., Ա 6. Բ 12:

[3] Մատթ., Գ 3. Եբր., Գ 15. Հակ., Դ 8:

[4] Հովհ., Ա 12. Հռովմ., Ը 14-16. Հովհ., ԺԵ 15:

[5] Ղուկ., ԺԳ 24. ԺԱ 9. Մատթ., Է 7:

[6] Մատթ., ԻԶ 41. Փիլ., Բ 12: Հռովմ., Թ 16. Հակ., Դ 3:

[7] Մարկ., Ժ 37. Ղուկ., Թ 24. Գաղ., Ա 17, 18. Գործք, Թ 26, 27:

[8] Պատմությունն ասում է, որ Ս. Գրիգոր Լուսավորիչը, Հայաստան լուսավորելուց և 430-ից ավելի եպիսկոպոսներ կարգելով յուր դարձրած երկրներում հավասարապես, գնաց Գլակա վանքը, սակայն այնտեղ թույլ չտվին` ասելով. «Երթ, գնա յայլ խորագոյն անապատ, զի մի առաւել փառաւորեսցիս ի մարդկանէ»: Նա ելավ գնաց Սեպուհ լյառը, ճգնեց ու երբեմն-երբեմն իջավ` յուր եկեղեցին վերադիտելու և Ս. Արիստակե­սին առաջնորդելու համար: Հայոց դարձից 17 տարի հետո քրիստոնեությունը ընդու­նե­ցին և հույները, իսկ երբ Նիկիո ժողովը եղավ, Ս. Գրիգորը ուղարկեց Ս. Արիստակեսին և յուր հորաքեռորդի Ս. Հակովբ Մծբնա հայրապետին այնտեղ: «Եւ դարձեալ անդրէն Ս. Ա­րիս­տակէս, բերեալ ընդ իւր զսահմանս դաւանութեան հաւատոյս մերոյ: Զոր ընկալաւ Լուսաւորչին մեր Ս. Գրիգոր մեծաւ ուրախութեամբ եւ կնքեաց իւրովն բանիւ այսպէս. «Իսկ մեք փառաւորեսցուք...»: Եւ յետ այնորիկ այլ ոչ երեւեցաւ մարդկան: Այլ շրջէր մեծաւ ճգնութեամբ ի լերինն Դարանաղեաց, կեցեալ ի փորուածս դիոյ միոյ»45*:

[9] Հաճ., Ի 490, 495:

[10] Հովհ., Գ 16. Ա Տիմ., Բ 4:

[11] Մատթ., ԺԳ 3-9. Մարկ., Դ 26-28. Հռովմ., Թ 21:

[12] Մարկ., ԺԶ 16. Ղուկ., ԺԴ 17. Հովհ., Ե 40. Մատթ., ԻԳ 37. Գործք, Թ 5, 6:

[13] Հռովմ., Թ 22. Ժ, ԺԱ:

[14] Հովհ., Զ 44. ԺԴ 6. Գործք, ԺԶ 6, 7:

[15] Հռ., Է 15-23. Ղուկ., ԺԵ, Հռ., ԺԱ 32. Գործք, ԺԶ 9. Մատթ., Ի 1-16:

[16] Մարկ., ԺԲ 34. Գործք, Բ 39:

[17] Մատթ., ԻԱ 31. Ա Կոր., Ա 27:

[18] Հռ., ԺԱ 33. Մատթ., Ե 11:

[19] Մատթ., ԻԲ 21. Գործք, Ե 29. Ա Թես., Բ 4: «Եկեղեցւոյ սիրիչք, առաքելոցն որդիք, Քրիստոսի արեանն գինք, մի ծառայեցուցանէք զոգիս ձեր երկիւղի մարդկան. տուք զկայսերն կայսեր եւ զԱստուծոյն` Աստուծոյ: Յեկեղեցիս օրհնեցէք զԱստուած, եւ զՏէր յաղբերացն Իսրայէլի: Ահա սիրեցէք զեկեղեցիս, եւ սիրեցայք յԵկեղեցւոյ, զթագաւորս քաղցրացոյց Եկեղեցի, զգազանս ընդելացոյց, զգայլս` գառինս արար, զձեզ պայծա­ռացոյց, զթշնամիս ճշմարտութեան ամաչեցոյց»: Ս. Հովհան Մանդակունի, առ Փարպ., 551:

[20] Հռ., Ը 8. ԺԲ 1. ԺԵ 3. Գաղ., Ա 10. Փարպ., 139, 149, 230, 551, 552:

[21] Գաղ., Ա 15. Հռ., Թ 20:

[22] Մատթ., ԻԵ 15. Բ Պետ., Ա 10:

[23] Մատթ., Է 2. ԻԵ 35. Հռ., Բ 6. Բ Կոր., Ե 10. Հակ., Բ 20. Ընդհանր. 47:

[24] Մեկնություն Ժամագրոց, էջ 343:

[25] Մատթ., ԻԵ 34-36, 41-43. Տիտ., Բ 11-12. Ել.,ԿԶ 4. Գործք, Է 51. Եբր., Դ 11:

[26] Մատթ., Զ 9. Հռ., Գ 29-30. Ը 29. Թ 24. Ա Տիմ., Բ 4:

[27] «Սէր եւ ի հնումն եւս քարոզէր, այլ ի նորումս Քրիստոս եւ զսիրելիս եւս հրամայէ սիրել, եւ զթշնամիս եւս սիրել, եւ զանձն եւս դնել ի վերայ սիրոյ սիրելւոյն. եւ նա զանձն իւր եդ ի վերայ թշնամեաց եւ սիրելեաց, զի զպատուիրանն սիրոյ ոչ բանիւք միայն, այլ եւ արդեամբք ի մեզ հաստատեսցէ: Վասնորոյ եւ մեք զԱստուած սրտիւ սիրեսցուք եւ զպատուիրանս նորա երկիւղիւ պահեսցուք, զի այս է սիրելն զԱստուած, եթէ զպա­տուիրանս նորա սրտիւ պահեսցուք. եւ պատուիրանք նորա այս են` զի ճշմարտիւ սի­րես­ցուք զմիմեանս. եւ ամենայն, որ ճշմարտիւ սիրէ զեղբայր իւր, նա պահէ զպա­տուիրանս նորա»: Ս. Հովհ. Մանդ.:

[28] Ա Տիմ., Դ 3. Զ 18. Բ Կոր., Թ 8. Ե 10. Կող., Ա 10. Գաղ., Զ 10. Տիտ., Գ 1. Հակ., Բ:

[29] Փիլ., Գ 8-14. Գաղ., Բ 2. Բ Կոր., ԺԲ 8. Ա Կոր., Թ 24. Հռ., Թ 16:

[30] Փիլ., Գ 14. Բ Տիմ., Դ 7:

[31] «Զի որպէս ինքն Աստուած ոչ է ընդ հրամանաւ ծառայ, այլ ազատ եւ զինչ կա­մա­րար նմին, որպէս եւ զմարդն ըստ իւրում նմանութեան ստեղծ տէր եւ ազատ եւ անձն­իշխան եւ զինչ կամարար բարւոյ եւ չարի: Եւ կամակար մտօք եթէ բարիս գործեմք, արքայութիւն խոստացաւ, եթէ չար` դժոխս: Կարող եւ կատարիչ Աստուած բարւոյ, եւ ընդմահ մեղաւորի ոչ կամի, բայց զանձնիշխանութիւն ի մէնջ ոչ բառնայ, քանզի սա է իսկ` եթէ կամեսջիք եւ լուիջիք ինձ»: Հովհ. Մանդկունի, 206:

[32] Ղուկ., Ժէ 10. Ընդ. 11, 18-23: Երբ Ս. Արիստակեսը գնաց Նիկիա, «տեսին զնա գծուծ կերպարանով ազգն Յունաց եւ այպն առնելով անարգեցին զնա ի լուր սրբոյն` ասելով. «Եկայք տեսէք զառաջնորդս Հայոց, որ արժանէ մաճակալ մշակի»: Զայն իբրեւ լուաւ Ս. Արիստակէս, ասաց. «Իրաւ էք, զի արժան եմ մշակի, բայց` Տեառն Աս­տուծոյ Ամենակալի»: Հմմտ. Մեկն. Ժամ., էջ 197-200:

[33] Գրիգոր Արշարունի, անդ, էջ 13. Տե՛ս և Գրիգոր Սարկ. (Սոփերք, Դ) 141-155:

[34] Սաղմ., ԻԱ 4. ԿԷ 36. ՃԺԵ 15. «Պատուական է առաջի Տեառն մահ սրբոց իւրոց». Փիլ., Ա 20-23. Ա Կոր., ԺԵ 30-32. Բ Կոր., Դ 10-12. ԺԱ 23. ԺԲ 9-12:

[35] Փավստոս Բյուզանդ, Պատմ., III, ԺԱ:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

11.10.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․