Քա­րո­զու­թյուն եվ սրբա­զան ա­վան­դու­թյուն

Քրիս­տո­սի սուրբ ա­ռա­քյալ­նե­րը հրա­ման ստա­ցան Տի­րո­ջից` Ս. Հո­գով քա­րո­զե­լու և ե­կե­ղե­ցի­ներ հաստա­տե­լու ու կազ­մա­կեր­պե­լու: «Ա­պա ու­րեմն հա­ւատք ի լսե­լոյ են, եւ լուր` ի բա­նէն Քրիս­տո­սի» (Հռ., Ժ 17): Կեն­դա­նի քա­րո­զու­թյամբ պետք է նո­քա վկա­յեին Քրիս­տո­սի մա­սին, Աս­տու­ծո պա­տվի­րան­ներն և Ավե­տա­րա­նը հայտ­նեին նո­ցա հավատ­քը հաստա­տե­լու հա­մար, Տի­րոջ ե­կե­ղե­ցին հիմ­նադ­րեին և սերտ կա­պե­րի մեջ դնեին Քրիս­տո­սի հետ: Քրիս­տո­սի այդ հրա­մանն ոչ միայն փրկու­թյունը տա­րա­ծե­լու, այլև փրկյալ­նե­րին յուրյանց հավատ­քի մեջ խրա­տե­լու և ամ­րաց­նե­լու հա­մար էր (Հովհ., Ը 31. Մարկ., ԺԶ 15): Եվ ո­րով­հե­տև կեն­դա­նի քա­րո­զը միշտ պետք է ե­կե­ղե­ցում ան­պա­կաս լի­ներ, ուստիև ա­ռա­քյալ­նե­րի մի­ջո­ցով նույնիսկ Տերը կար­գում է ավե­տա­րա­նիչ­ներ, հո­վիվ­ներ ու վար­դա­պետ­ներ, որ նո­քա թե՛ աստ­ված­պաշ­տու­թյունը կա­տա­րեն և թե՛ հավա­տա­ցյալ­նե­րին ամ­րաց­նեն, Քրիս­տո­սի մար­մի­նը կա­ռու­ցա­նեն և ա­մեն­քին հասց­նեն միա­բան աստված­գի­տու­թյան կա­տա­րե­լու­թյան (Եփ., Դ 11-16): Այս­պի­սով, Աս­տու­ծո խոս­քի կամ նո­րա պաշ­տոնյանե­րի քա­րո­զու­թյան ու ճշմա­րիտ գոր­ծառ­նու­թյան մեջ գոր­ծում է նույնիսկ Քրիս­տոս (Մարկ., ԺԶ 20): Նա միշտ և ա­մե­նայն ժա­մա­նակ ներ­կա է Ե­կե­ղե­ցում Ս. Հո­գով, ըստ յուր խոստ­ման, որ­պես տե­սանք, ըստ ո­րում, Աս­տու­ծո խոս­քի կեն­դա­նի քա­րո­զը Ս. Հո­գու նույն ուժով և Քրիս­տո­սի ներ­կա­յու­թյան նույն ներ­գոր­ծու­թյամբ ազ­դում է հավա­տա­ցյալ­նե­րի վրա և նո­ցա մեջ հաստա­տում Քրիս­տո­սին: Այդ քա­րո­զու­թյամբ Աս­տու­ծո սպա­սավո­րը նո­րա «Բա­նին սպա­սավորն» է (Ղուկ., Ա 2) և Ս. Հո­գու շնոր­հով Քրիս­տո­սի խոսքն է ներշն­չում հավա­տա­ցյալի սրտի մեջ` մտա­խոհ լի­նե­լու և ճշմար­տու­թյուն ըն­դու­նե­լու հա­մար (Ա Կոր., ԺԴ 29): Ուստիև «Բանք աստուա­ծա­յինք` ե­թէ արբ­ցես զնա յո­գիս ծա­րա­ւեալս, ոչ եր­բէք առ լցցիս ծան­րու­թեամբ, այլ թե­թե­ւա­ցեալ ան­դէն ի նոյն փա­փա­գի­ցիս», - ա­սում է մեղ­րա­ծո­րան քա­րո­զիչ Ս. Ե­ղի­շեն:

Ա­հա ու­րեմն ինչ­պես Քրիս­տոս շնորհք ու ճշմար­տու­թյուն տվավ յուր ա­ռա­քյալ­նե­րին (Հովհ., Ա 14, 17) փրկու­թյուն տա­րա­ծե­լու հա­մար, այն­պես և ինքն է նո­ցա ճա­նա­պար­հը, ճշմար­տու­թյունն ու կյան­քը (ԺԴ 6) և ով էլ ճշմար­տու­թյունից է, կլսի նո­րա ձայնն ու կհե­տևի նո­րան (ԺԸ 37): Ին­քը Քրիս­տոս գրավոր ո­չինչ չտվավ, այլ քա­րո­զեց Ավե­տա­րա­նը բե­րա­նա­ցի (Մատթ., Դ 23), բայց պա­հան­ջում էր, որ Հին Կտա­կա­րա­նը լավ կար­դան յուր­յան հաս­կա­նա­լու հա­մար: Բե­րա­նա­ցի էր քա­րո­զում, վասնզի կա­մե­նում էր կեն­դա­նի խոս­քով ազ­դել ժո­ղովր­դի վրա, քա­նի որ ճշմար­տու­թյունն ու կյանքն ան­բա­ժա­նե­լի են, մինչ­դեռ գրվածքն ո՛չ կեն­դա­նու­թյուն ու­նի և ո՛չ էլ ըն­թեր­ցո­ղին հա­նում է ե­սա­կա­նու­թյունից դեպի ըն­կե­րա­կան կյանք: Ուստիև Քրիս­տոս, որ հայտ­նող ու հայտ­նվող Աս­տված է, բնա­կա­նա­բար պետք է ճշմար­տու­թյունն յուր ա­մե­նա­զոր խոս­քով քա­րո­զեր, ըստ ո­րում և այդ խոս­քի ուժը ներշն­չեց յուր ա­ռա­քյալ­նե­րի մեջ, ո­րոնք և նույնը կա­տա­րում էին գի­տակ­ցու­թյամբ[1], մա­նավանդ որ նախ հա­լա­ծա­նաց մեջ անհ­րա­ժեշտ էր ուժ­գին գոր­ծու­նեու­թյուն և ոչ թե մեռ­յալ գիր ա­ռանց կեն­դա­նի ա­պա­ցույցի, և երկ­րորդ` պետք էր Հին Կտա­կա­րա­նը բա­ցատ­րել, հաս­կաց­նել, նույնպես և յուրա­քան­չյու­րի միտքն ա­ռանձ­նա­պես պար­զել ու լու­սավո­րել ճշմար­տու­թյամբ:

Ինչ­պես որ կեն­դա­նի ներ­գոր­ծու­թյամբ պետք է ճշմար­տու­թյունը մտներ հավա­տա­ցո­ղի մեջ, այն­պես էլ կեն­դա­նի կեր­պով էին տրվում շնորհ­ներն, որ­պես տես­նում ենք աստված­պաշ­տու­թյան տե­սա­նե­լի կար­գե­րի օ­րի­նադ­րու­թյան մեջ[2]: Ուստիև սպա­սավոր­նե­րին պա­տվիր­վում է զգույշ լի­նել շնոր­հա­բաշ­խու­թյան ժա­մա­նակ (Մատթ., Է 6): Ա­ռա­քյալք, ի­րա­կա­նաց­նե­լով քրիս­տո­նեա­կան կյանքն ու ճշմար­տու­թյունը Ե­կե­ղե­ցու մեջ, որ­տեղ ա­մե­նայն ինչ հա­մայն­քի ա­ռաջ քա­րոզ­վում և կա­տար­վում էր ան­մի­ջա­պես ա­ռա­քյալ­նե­րից սո­վո­րած պաշ­տոնյանե­րի մի­ջո­ցով, ուս­տի մշտա­պես մաս­նակ­ցող­նե­րի հա­մար կա­րիք չկար գրավո­րի[3]: Ա­ռաք­յալ­նե­րը պար­տավո­րում էին[4] յուրյանց ստո­րադ­րյալ­նե­րին պահ­պա­նել յուրյանց ավան­դած­նե­րը, իսկ հե­ռվից, որ­պես տե­սանք, լրաց­նում էին յուրյանց ա­սած­նե­րը կամ հիշեց­նում գրով և ոչ թե մի ամ­փոփ քա­րո­զու­թյուն են տա­լիս. այն­պես որ Քրիս­տո­սի կյան­քի գլխավոր դեպ­քերն ան­գամ նո­քա չշտա­պե­ցին գրի առ­նել, այլ միայն շատ ուշ և, ի դեպ, և Պո­ղոս ա­ռա­քյալն էլ ոչ թե մի գրված­քից, այլ կեն­դա­նի խոս­քով լսեց շատ ման­րա­մաս­նու­թյուն­ներ[5]: Այդ­պես և Ղու­կասն ու Մար­կո­սը գլխավո­րա­պես ա­ռա­քյալ­նե­րի ավան­դա­ծը գրե­ցին:

Այս­պի­սով, ա­ռա­քյալ­նե­րը ե­կե­ղե­ցի­ներ էին հիմ­նադ­րում ոչ թե գրավո­րա­պես, այլ կեն­դա­նի քա­րո­զու­թյամբ և կեն­դա­նի քա­րո­զու­թյամբ ավան­դե­ցին յուրյանց նշա­նա­կած ե­պիս­կո­պոս­նե­րին ու քա­հա­նա­նե­րին այն ա­մենն, ինչ որ պետք էր գի­տե­նալ ե­կե­ղե­ցու կա­նո­նավոր ըն­թաց­քի, բա­րե­զար­դու­թյան, աստված­պաշ­տու­թյան, քա­հա­նա­յա­կան գոր­ծու­նեու­թյան, կա­նո­նա­կան սկզբունք­նե­րի և այլ սույն­պի­սի ե­կե­ղե­ցա­կան գոր­ծե­րի հա­մար: Հե­տևա­բար սրբա­զան ավան­դու­թյուն են կոչ­վում ա­ռա­քե­լա­կան այն բո­լոր հրա­հանգ­ներն ու կար­գերն, ո­րոնք սկզբից հաջոր­դա­բար մին­չև մեր օ­րե­րը տրվել են ե­կե­ղե­ցու պաշ­տոնյանե­րին հատկա­պես Ե­կե­ղե­ցու տա­րած­ման, կար­գավո­րու­թյան, բա­րե­զար­դու­թյան և կա­ռա­վա­րու­թյան հա­մար:

Ա­ռա­քյալ­նե­րի ավան­դած­նե­րից կա­րող էին լի­նել այն­պի­սիք, ո­րոնք զա­նա­զան ա­ռիթ­նե­րով գրե­լու հար­կավոր լի­նեին ու հիշվեին նո­ցա թղթե­րի մեջ (Հովհ., ԻԱ 25), սա­կայն նույնիսկ նո­ցա գրված­նե­րը, որ­պի­սիք մի­միայն մի քա­նի ա­ռա­քյալ­նե­րից են մնա­ցել, ավան­դու­թյամբ են պա­հվել, ա­մե­նայն հա­րա­զա­տու­թյամբ պահ­պա­նվել, տա­րա­ծվել ու մեզ հա­սել, և մենք, նախքան դո­ցա կար­դալն, ա­ռա­քե­լա­կան դա­րե­րի վկա­յու­թյուն­նե­րից գի­տենք, որ այ­դոնք ա­ռա­քյալ­նե­րի գրած­ներն են ու մնա­ցել են ա­մե­նայն հա­րա­զա­տու­թյամբ: Այդ գրված­ներն էլ կոչ­վում են կա­նո­նա­կան, այ­սինքն` ե­կե­ղե­ցու հա­մար չափ, պար­տավո­րիչ վար­դա­պե­տու­թյուն, որ­պես և ե­ղել են ա­ռանց կաս­կա­ծի բո­լոր քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցի­նե­րի մեջ ա­ռա­ջին դա­րե­րում և ո­րոնք սկզբնա­պես թարգ­մա­նվե­ցան հա­յե­րե­նի («քսա­նևեր­կու հայտ­նիք» և [Ն]որ Կտա­կը, Խո­րեն., Պատմ. III, ԾԳ.)[6] ու կար­դաց­վում են Հա­յոց Ե­կե­ղե­ցում:

Երկ­րորդ` Ս. Գրքի շատ տե­ղեր, մեզ­նից հե­ռավոր ժա­մա­նակ­նե­րի վե­րա­բե­րե­լով, մեզ ան­հաս­կա­նա­լի են լի­նում, ըստ ո­րում, դարձ­յալ հին ավան­դու­թյուն­նե­րը Ս. Գրքի հետ զու­գըն­թա­ցա­բար մեկ­նում են կամ տե­ղե­կու­թյուն են տա­լիս այն հաս­կա­ցո­ղու­թյան մա­սին, որ յուր ժա­մա­նա­կին ե­ղել է, և մենք էլ պետք է ու­նե­նանք հա­մա­ձայն ա­ռա­քյալ­նե­րի ու նո­ցա ա­շա­կերտ­նե­րի քա­րո­զու­թյան:

Եր­րորդ` Ս. Գրքից ամ­փո­փած այն Հավա­տամքն, որ պար­տավո­րիչ է յուրա­քան­չյուր քրիս­տո­նյա­յի հա­մար, որպեսզի մի ե­կե­ղե­ցու ան­դամն ու շնոր­հաց վա­յե­լո­ղը ճա­նա­չվի, նույն­պես ավան­դու­թյամբ է կազ­մվել ու մեզ հա­սել:

Չոր­րորդ` աստված­պաշ­տա­կան կամ փրկա­րար ա­րա­րո­ղու­թյան այն կար­գե­րի հրա­ման­ներն, ո­րոնք հա­րևան­ցիորեն հիշ­վում են Ս. Գրքում, դար­ձյալ Սրբա­զան ավան­դու­թյամբ ենք ի­մա­նում, թե ինչ­պե՞ս և ի՞նչ կա­նո­նով պետք է կա­տա­րվեն հավա­տա­ցյալ­նե­րի փրկու­թյան հա­մար:

Վեր­ջա­պես հին­գե­րորդ` Ս. Գրքի հե­ղի­նակ­ներն ակ­նար­կե­լով զգու­շաց­նում են ծանոթ ըն­թեր­ցող­նե­րին այն մո­լո­րե­ցու­ցիչ­նե­րին ու մո­լո­րու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք այն ժա­մա­նակ­նե­րում իսկ վտան­գավոր էին ե­կե­ղե­ցու բա­րե­կար­գու­թյան և հավա­տա­ցյալ­նե­րի փրկու­թյան: Այ­դոնց մա­սին ևս ավան­դու­թյունն է մեզ ման­րա­մասն տե­ղե­կու­թյուն­ներ տա­լիս:

Արդ` թե որ­քա՜ն մեծ տեղ է բռնում սրբա­զան ավան­դու­թյունը քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու մեջ, ե­րևում է ա­ռա­քյալ­նե­րի խոս­քե­րից ևս. այս­պես Ս. Պո­ղոսն ա­սում է. «Գո­վեմ զձեզ, զի զա­մե­նայն ինչ զիմ յի­շէք եւ որ­պէս ա­ւան­դե­ցի ձեզ, զա­ւան­դու­թիւնսն ու­նի­ցիք» (Ա Կոր., ԺԱ 2): «Այ­սու­հե­տեւ եղ­բարք, հաստա­տուն կա­ցէք եւ պինդ կա­լա­րուք զա­ւան­դու­թիւնսն, զոր ու­սա­րուք, ե­թէ բա­նիւ եւ ե­թէ թղթով մե­րով» (Բ Թես., Բ 14. Գ 6): «Ով Տի­մո­թէէ, պա­հեա՛ զա­ւանդն խո­տո­րեալ ի պղծոց եւ ի նո­րա ձայն բա­նից» (Ա Տիմ., Զ 20): «Զոր լուար յի­նէն բա­զում վկա­յիւք, զայն ա­ւան­դես­ցես հա­ւա­տա­րիմ մար­դոց, որք բա­ւա­կան են եւ զայլս ու­սու­ցա­նել» (Բ Տիմ., Ա 13. Բ 2)[7]:

Հե­տևա­բար սրբա­զան ավան­դու­թյունն առ­նում է յուր սկիզբն ա­ռա­քյալ­նե­րից թե՛ ըստ յուր էու­թյան և թե՛ ըստ յուր զար­գաց­ման. սուրբ ավան­դա­րանն է Ե­կե­ղե­ցին, որ­տեղ հավա­տա­ցյալը գտնում է այն ամեն կար­գերն, ո­րոնք նո­րան դաստիա­րա­կում ու տա­նում են դեպի փրկու­թյուն: Սա­կայն քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցին ընդ­հան­րա­պես ավան­դա­պահ է մեզ` հա­յե­րիս հա­մար մի­միայն մին­չև ե­կե­ղե­ցի­նե­րի բա­ժա­նու­մը Քաղկեդոնի ժո­ղո­վով, այն է` մին­չև Ե. դա­րի ա­ռա­ջին կե­սը, իսկ այ­նու­հե­տև մեզ հա­մար ավան­դա­տու է մի­միայն Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին` թե՛ ա­ռանձ­նա­պես և թե՛ հնե­րի գրված­նե­րը սե­փա­կա­նորեն Ս. Հո­գու ճշմա­րիտ հա­սո­ղու­թյամբ մեզ հասց­նե­լով:

Սրբա­զան ավան­դու­թյան մեջ կա­րող ենք զա­նա­զա­նել հե­տևյալ տե­սակ­նե­րը.

1. Դավա­նա­կան. թե ի՞նչ դավա­նանք, ինչ­պե՞ս և ի՞նչ ձևով ու ո­ճով պետք է հա­յը խոս­տո­վա­նի Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հավա­տա­րիմ զավա­կը լի­նե­լու հա­մար: Դավա­նա­կան ավան­դու­թյունք գտնվում են Հավա­տո հան­գա­նակ­նե­րում, ժա­մագր­քում, ծի­սա­րան­նե­րում, Հա­յոց Ս. Հայ­րե­րի գրված­նե­րում և այլն և նյութ են դավա­նա­բա­նու­թյան:

2. Շնոր­հա­բաշ­խա­կան, ո­րով ստա­նում ենք փրկա­րար շնորհ­ներ, ինչ­պես` ձեռ­նադ­րու­թյուն, առ­հա­սա­րակ յոթը ս. խոր­հուրդ­նե­րի կա­տա­րու­մը, ո­րոշ ե­կե­ղե­ցա­կան ո­գի, հավատ­քի միու­թյան սեր և այլն: Այս սրբա­զան ավան­դու­թյունը գտնվում է հատկա­պես յոթը խոր­հուրդ­նե­րի ծի­սա­րան­նե­րի (ձեռ­նադ­րու­թյան մաշ­տոց, խորհր­դա­տետր և այլն) և նո­ցա մեկ­նու­թյանց մեջ: Այս և (5) աստ­վա­ծպաշ­տա­կան ավան­դու­թյուն­նե­րը կազ­մում են կարգ աստվա­ծա­պաշ­տու­թյան կամ պաշ­տոնա­բա­նու­թյան նյու­թը:

3. Վար­դա­պե­տա­կան, ո­րով ի­մա­նում ենք Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու բա­րո­յա­կան ու դավա­նա­կան ուս­մունք­նե­րը: Աղ­բյուր­ներ են Հա­յոց Ե­կե­ղե­ցու բո­լոր ե­կե­ղե­ցա­կան մա­տյան­նե­րը: Այս ավան­դու­թյունը մտնում է դավա­նա­բա­նու­թյան և բա­րո­յա­բա­նու­թյան ու­սում­նա­սի­րու­թյան մեջ:

4. Վար­չա­կան կամ կրոնա­կան. այն բո­լոր կար­գերն ու կա­նոն­նե­րը, ո­րոն­ցով կա­ռա­վար­վում են Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին և ո­րոշ­վում են հո­գևո­րա­կա­նաց և աշ­խար­հա­կա­նաց պար­տավո­րու­թյունք և ի­րավունք­նե­րը: Հա­տուկ աղ­բյուր­ներ են Հա­յոց Ե­կե­ղե­ցու կա­նո­նա­գիր­քը, ծի­սա­րան­նե­րը, վա­նա­կան կար­գե­րը, ս. գրվածք­նե­րը, կոն­դակ­նե­րը, վար­դա­պե­տա­կան հաջոր­դու­թյուն, կար­գա­պա­հու­թյուն և այլն. բնա­կա­նա­բար այս­տեղ հիմ­նա­կան տեղ են բռնում Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու ժո­ղով­նե­րի, Ս. Հայ­րե­րի ու նո­ցա հե­ղի­նա­կու­թյամբ հաստա­տած կա­նոն­նե­րը: Այս նյու­թով զբաղ­վում է ե­կե­ղե­ցա­կան ի­րավա­բա­նու­թյունը:

5. Աս­տված­պաշ­տա­կան, որ ցույց է տա­լիս, թե ինչ­պե՞ս պետք է աղոթել, ե­կե­ղե­ցում կանգ­նել, բուր­վառ տալ և այլն: Ու­ղե­ցույց են ծի­սա­րան­նե­րը, ժա­մա­գիրք, ճա­շոց, հայս­մավուրք, շա­րա­կան, տոնա­ցույց և այլն, նույն­պես և գործ­նա­կան պաշ­տա­մունքն ազ­գայ­նու­թյուն պա­հած ե­կե­ղե­ցի­նե­րում և Հա­յոց ա­ռան­ձնա­ցած` մա­նավանդ Ս. Էջ­միած­նի վան­քում:

6. Պա­րա­գա­յա­կան սրբա­զան ավան­դու­թյուն, ո­րով ի­մա­նում ենք Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու ճար­տա­րա­պե­տու­թյունն, անոթ­նե­րը, արդ ու զար­դը, զգեստ­նե­րը և այլ պա­րա­գայք. աղ­բյուր­ներ են բո­լոր ե­կե­ղե­ցա­կան գրքե­րը, գրչագր­նե­րի մի­ջի պատ­կեր­նե­րը, հին ե­կե­ղե­ցի­նե­րի շի­նու­թյուն­նե­րը, ավե­րակ­նե­րը, քան­դակ­նե­րը, ար­ձա­նագ­րու­թյուն­ներ և այլ հնու­թյուն­ներ, անոթ­ներ, զգեստ­ներ և այլ ի­րեր: Այս ա­մե­նը ընդ­հան­րա­պես նյութ է պաշ­տոնա­բա­նու­թյան, իսկ հատկա­պես` ե­կե­ղե­ցա­կան հնա­խոսու­թյան:

Վեր­ջա­պես` 7. Պատ­մա­կան, ո­րով ծանոթա­նում ենք քրիս­տո­նեա­կան հին կյան­քի և ե­կե­ղե­ցու հաղթա­կան ու պա­տե­րազ­մա­կան հան­դի­սին և նո­րա մեջ փայ­լած նա­հա­տակ­նե­րի ու քա­ջե­րի սխրա­գոր­ծու­թյանց: Աղ­բյուր­ներ են Հին հիշա­տակ­ներ, Հայս­մավուրք, ար­ձա­նագ­րու­թյուն­ներ, գրչագր­նե­րի հու­շագ­րու­թյունք և այլն, ո­րոն­ցով զբաղ­վում է ե­կե­ղե­ցա­կան պատ­մու­թյունը: Ընդ­հան­րա­պես վե­րո­հիշյալ գրավոր աղ­բյուր­նե­րով հատկա­պես զբաղ­վում է ե­կե­ղե­ցա­կան մա­տե­նագ­րու­թյունն, ինչ­պես և Ս. Գրքի վե­րա­բե­րյալ ավան­դու­թյան մա­սին կա­րևոր տե­ղե­կու­թյուն տա­լիս է Ու­սումն Ս. Գրոց:

Պետք է նկա­տի ու­նե­նանք, որ իբ­րև աղ­բյուր ա­ռաջ­նա­կարգ տեղ են բռնում այն Ս. Հայ­րե­րի գրված­ներն, ո­րոնք տոնում և հիշա­տակ­վում են[8] Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում և յուրյանց գրվա­ծոց մեջ հավա­քել և ար­ձա­նագ­րել են թե՛ ա­ռա­քյալ­նե­րից ու թե՛ հաջոր­դա­բար նո­ցա ա­շա­կերտ­նե­րից լսած ու սո­վո­րած­նե­րը: Դո­ցա հե­տևե­լիս պետք է գե­րա­դա­սու­թյուն ու նա­խա­կար­գու­թյուն տալ միշտ մեր Դ. և Ե., ա­պա այդ դա­րե­րին մոտիկ ժա­մա­նակ­նե­րի գրված­նե­րին հաջոր­դա­բար մին­չև ի ԺԴ. դար:

Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին յուր ավան­դու­թյունը բարձր է դա­սում Ս. Գրքից ի­րա­պես և հավատ­քի աղ­բյուր հա­մա­րում, որ և Ս. Գրքի հետ ըստ յուր քմաց է ձևա­կեր­պում` հո­գևո­րա­կան­նե­րին ճա­նա­չե­լով ավան­դու­թյան բե­րա­նա­ցի աղ­բյուր: Այ­սոր հետ պա­պա­կան վճիռ­նե­րը նույն­պես հավատ­քի աղ­բյուր է ճա­նա­չում Ս. Գրքին հավա­սար, ուստիև թե՛ կա­նո­նա­կան ու երկ­րոր­դա­կա­նոն գրքե­րը խառ­նում է ի­րար հետ, թե՛ կա­մավոր փո­փո­խու­թյուն­ներ է մտցնում թե՛ հին ե­կե­ղե­ցու ե­րեք տիե­զե­րա­կան ժո­ղով­նե­րի կա­նո­նաց մեջ և թե՛ Ս. Հայ­րե­րի գրված­նե­րում: Ե. դա­րից մին­չև Թ. դա­րը Հու­նաց ե­կե­ղե­ցու հետ միա­բան լի­նե­լով հան­դերձ` նա դրժում է նաև այդ ժա­մա­նա­կի ընդ­հա­նուր ավան­դու­թյանց միու­թյան, փո­փո­խում է այ­դոնք յուր նպա­տա­կի հա­մե­մատ և հա­կա­ռակ նո­ցա ըն­դու­նած յոթը ընդ­հան­րա­կան կո­չվող ժո­ղով­նե­րի թվին 19 հատ «տիե­զե­րա­կան» ժո­ղով է ճա­նա­չում: Այլև թույլատ­րե­լով ժո­ղովր­դին կար­դալ ավան­դու­թյան գրված­նե­րը` սահ­մա­նա­փա­կում է այդ թույլատ­րու­թյունը միայն սե­փա­կան վկա­յա­բա­նու­թյանց մեջ և տա­րա­ծում է այն միտ­քը, թե փրկու­թյան հա­մար անհ­րա­ժեշտ է կու­րորեն խո­նար­հվել հռովմեական հո­գևո­րա­կա­նու­թյան:

Բո­ղո­քա­կան ե­կե­ղե­ցին էլ, ձգտե­լով ըն­թա­նալ Հռովմեական ե­կե­ղե­ցու դեմ և տես­նե­լով, որ նա յուր հե­ղի­նա­կու­թյունը պա­հում է ավան­դու­թյամբ ու մա­նավանդ բե­րա­նա­ցի ավան­դու­թյան ուժով և ար­գե­լե­լով Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նու­թյունը, մեր­ժեց որևիցե ավան­դու­թյուն ու միակ աղ­բյուր ճա­նա­չեց Ս. Գիր­քը` կա­մե­նա­լով զգա­լի հա­րված տալ հռովմեական քա­հա­նա­յա­պետ­նե­րին:

Սա­կայն Ս. Գիրքն էլ պա­հվել է ավան­դա­բար քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցում և մեկն­վում է ավան­դա­կան սկզբունք­նե­րով ու ե­ղա­նա­կով, ուստիև բո­ղո­քա­կան այդ ձգտու­մը պատ­ճառ ե­ղավ զա­նա­զան անձ­նա­հա­ճու­թյանց, ո­րով վար­վում էին Ս. Գրքի հետ` ըստ քմաց կամ սոսկ բա­նա­կան քմա­հա­ճո դա­տո­ղու­թյամբ հաս­կա­նա­լով ու մեկ­նե­լով: Երբ բա­նա­պաշ­տա­կան այս ուղ­ղու­թյունն ամ­րա­ցավ նո­ցա մեջ, նո­քա սկսան այ­նու­հե­տև Ս. Գրքի այս գրված­ներն ըն­դու­նել, ո­րոնք հա­մա­ձայն էին յուրյանց բո­ղո­քա­կան ձգտմանց, այն­պես որ անձ­նա­կանն ա­ռա­ջին տե­ղը բռնեց և հետզ­հետե կազ­մվեց սե­փա­կան ավան­դու­թյուն յուրյանց հա­մար, որ ոչ թե սուրբ ավան­դու­թյուն է, այլ մարդ­կա­յին է: Բո­ղո­քա­կան ե­կե­ղե­ցին, կտրվելով սրբա­զան ավան­դու­թյունից, ժխտում է նաև ձեռ­նադ­րու­թյան ավան­դա­կան կարգն և այս­պի­սով հե­ռա­նում է ա­ռա­քյալ­նե­րի ճա­նա­պար­հից և ընկ­նում բազ­մա­թիվ հա­կա­սու­թյանց մեջ: Միայն Անգ­լիո Ե­պիս­կո­պո­սա­կան Բարձր ե­կե­ղե­ցին ձգտում է հավա­տա­րիմ մնալ ա­ռա­քե­լա­կա­նու­թյան: Կա­րող ենք նաև տար­բե­րել Լու­թե­րա­կան­նե­րին, վասնզի սո­քա սկզբուն­քով ըն­դու­նում են այն ավան­դու­թյուն­ներն, ո­րոնք Ս. Գրքին հա­կա­ռակ չեն, նույն­պես և Վե­րա­նո­րո­գված­նե­րին, ո­րոնք մեր­ժում են Ս. Գրքում բա­ռա­ցի չգտնվող ա­մե­նայն մի ավան­դու­թյուն:

Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին, մեր­ժե­լով եր­կու հա­կա­ռա­կորդ ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ծայ­րա­հեղու­թյունք, հավա­տա­րիմ է մնում ա­ռա­քյալ­նե­րի պա­տվեր­նե­րին, տա­լով ս. ավան­դու­թյան յուր ար­ժա­նավոր տե­ղը ըստ ա­մե­նայ­նի: Նա սրբա­զան ավան­դու­թյունը բարձր չէ դա­սում Ս. Գրքից, այլ նո­րա­նից օգտ­վում է Ս. Գրքին հավա­տա­րիմ մնա­լու հա­մար ա­ռա­քե­լա­կան լայն պո­ղո­տա­յի վրա և եր­կու­քով հաստատ է մնում իբ­րև ա­ռա­քե­լա­կան ճշմա­րիտ ե­կե­ղե­ցի: Նո­րա ան­շեղ­լի սկզբունքն է` երբեք չըն­դու­նել այն­պի­սի ավան­դու­թյուն, որ հա­կա­սում լի­նի Ս. Գրքի վար­դա­պե­տու­թյան, ըստ ո­րում, Ս. Գրքի հա­րա­զա­տու­թյան ու ճշմա­րիտ հա­սո­ղու­թյան օգ­նա­կանն է սրբա­զան ավան­դու­թյունը և սրբա­զան ավան­դու­թյան ճշմա­րիտ հաստա­տիչն է Սուրբ Գիր­քը: Ուստիև Ս. Ներ­սես Շնոր­հա­լին, հաստա­տե­լով յուր փա­ռավոր Ե­կե­ղե­ցու ավան­դու­թյան ճշմար­տու­թյունը, գե­ղեց­կա­պես ա­սում է. «Ա­ւան­դու­թիւն Ե­կե­ղեց­ւոյ մե­րոյ, զոր ու­նիմք, ի վկա­յու­թե­նէ Աս­տուա­ծա­շունչ Գրոց հաստա­տեալ են» (Ընդհ., 222. տե՛ս և Հարց., 93):

 

[1] Մատթ., ԻԸ 19. Մարկ., ԺԶ 15. Հովհ., ԺԶ 12. Ղուկ., ԻԴ 48. Գործք, Ա 8. Հռ., Ժ 14. Եփ., Դ 7-14. Եբր., Բ 1-4:

[2] Ա Կոր., ԺԱ 23, 2. ԺԴ 33. ԺԵ 1-3. Բ Թես., Բ 15. Գ 6. Հռ., ԺԶ 17. Փիլ., Ա 17. Կող., Բ 7:

[3] Տե՛ս և Հուստին., Ջատագ., Ա 66:

[4] Բ Տիմ., Ա 13, 14. Ա Տիմ., Զ 20. Տիտ., Ա 9. Բ 1, 15. Գ 8:

[5] Բ Հովհ., 12. Գ Հովհ., 13. Հով., ԻԱ 25. Գործք, Ա 3. Ա Կոր., ԺԱ 23. «Բայց է եւ այլ բա­զում, զոր արար Յիսուս, զոր եթէ գրեալ էր մի ըստ միոջէ, կարծեմ, թէ եւ ոչ աշ­խարհս բաւական էր տանել զգիրսըն, որ թէ գրեալ էին»: (Հովհ., ԻԱ 25):

[6] Այդոնք են` Ծննդոց, Ելից, Ղևտացւոց, Թվոց, Բ Օրինաց, Հեսուա, Դատավո­րաց, Հռութ, Ա-Դ Թագավորաց, Ա-Բ Մնացորդաց, Եսթեր, Եզր (Բ), Նեեմի, Եսայի, Երեմիա և Ողբ, Դանիել, Եզեկիել, ԺԲ մանր մարգարեք, Հովբ, Սաղմոս, Առակք, Ժողովող, Երգ Երգոց, որոնք և հիշված են Սիոն կաթուղիկոսի կանոնաց մեջ իբրև պաշտելիք: Հմմտ. Կոչ. Ընծայության, 82-84:

Երկրորդականոն են կոչվում տեղ-տեղ և երբեմն-երբեմն կանոնական չհամար­ված­ներ, բայց այժմ Ս. Գրքի ժողովածուի մեջ եղածներն, որոնք են` Բարուք, Հուդիթ, Ի­մաստություն Սողոմոնի, Ա-Բ Մակաբայեցոց, որոնցից ունինք և ընթերցվածքներ մեր Եկե­ղեցում կանոնականաց շարքում:

Պարականոն են, այսինքն` կանոնից դուրս, բայց կարդալու համար օգտակար են Տովբիթ, Իմաստություն Սիրաքա, Գ Մակաբայեցոց և Ա եւ Գ Եզր.:

Նոր Կտակից երկրորդականոն են Եբրայեցիների, Հակովբու, Բ Պետր., Հով. Բ ու Գ և Հու­դայի թղթերը, բայց մեզ մոտ` կանոնականի հավասար: Պարականոն են Հայտ­նու­թյունը, Հանգիստ Հովհաննու, Գ Կոր. և Թուղթ Կորնթացոց առ Պողոս:

Տարականոն են, այսինքն` կանոնից դուրս ու խոտելի են Կտակ 12 Նահապետաց, Պատմություն Հովսեփա և Ասանեթին, մահ 16 մարգարեից, Մանկություն Հիսուսի, տոն Մարիամու և այլն:

[7] Տե՛ս և Ա Հովհ., 12. Բ Հովհ., Ա 12. Գ Հովհ., Ա 13-14. Բ Պետր., Ա 15. Հուդ., Ա 17. Հովհ., Ի 30. ԻԱ 25:

[8] Հին քրիստոնեական հայրերից վարդապետ են ճանաչվում մեր Ս. Հայրերի մեջ հե­տևյալները. Դիոնիսիոս Արիսպագացի և ընկերը Հռեթեոս վարդապետ, որոնք առա­քե­լական հայրեր են, Սեղբեստրոս († 314), Մեծն Աթանաս Աղեքսանդրացի († 389), Բարսեղ Կեսարացի († 379), Գրիգոր Նյուսացի († 394), Կյուրեղ Երուսաղեմացի (Դ դա­րի սկզբում), Եփրեմ Խուրի († 380), Գրիգոր Սքանչելագործ († 270), Գրիգոր Աստ­վա­ծա­բան († 389), Եպիփան Կիպրացի (Դ դար), Հովհան Ոսկեբերան († 407), Կյուրեղ Ա­ղեք­սանդրացի († 444), Հակոբ Մծբնա (Դ դար): Տե՛ս և Մաշտոց ձեռնադր. 34: «Եւ որ­պէս չորք են աւետարանիչքն վեհապատիւք յառաքեալսն, այսպէս եւ չորք են գերա­փառք յերկոտասան վարդապետսն, Աթանաս եւ Կիւրեղ, Բարսեղ եւ Գրիգոր Աստուա­ծաբան»: Հայսմավուրք:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

30.10.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․