Քրիս­տո­սի աս­տվա­ծու­թյան հա­վաս­տի­քը

Քրիս­տո­սի Աս­տվա­ծու­թյան ու փրկչու­թյան վե­րա­բե­րյալ հավաստի­քը արդեն բե­րինք նո­րա մար­դա­նա­լուն նա­խըն­թաց գրե­թե բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րի մար­գա­րեու­թյուն­նե­րից: Սա­կայն որպեսզի մեր հավատ­քի հաստա­տու­թյունը բո­լո­րո­վին լրիվ լի­նի, պետք է հառաջ բե­րենք նաև նո­րա ժա­մա­նա­կի հավաստիա­ցում­նե­րը: Առ­հա­սա­րակ ա­պա­ցույցը կա­րող է լի­նել մի ան­ձի վե­րա­բեր­մամբ թե՛ յուր վկա­յու­թյունից, թե՛ յուր խոս­քե­րից, թե՛ յուր կյան­քից ու գոր­ծե­րից, թե՛ ու­րիշ­նե­րի ա­սած­նե­րից և թե՛ նո­րա գոր­ծու­նեու­թյան հե­տևան­քից: Քրիս­տո­սի աստվա­ծու­թյան վե­րա­բեր­մամբ մենք ու­նենք այդ բո­լոր տե­սա­կի ա­պա­ցույց­ներն ևս:

1. Ան­ձի վկա­յու­թյունը պետք է ան­շուշտ հա­մա­պա­տաս­խա­նի այն մար­գա­րեու­թյանց, ո­րոնք դա­րեր շա­րու­նակ ծա­նու­ցվել են Փրկչի մա­սին: Այդ նկատ­մամբ Քրիս­տոս ինքն ա­սում է. «Մի հա­մա­րիք, ե­թէ ե­կի լու­ծա­նել զօ­րէնս կամ զմար­գա­րէս. ոչ ե­կի լու­ծա­նել, այլ լնուլ: Ա­մէն ա­սեմ ձեզ, մին­չեւ անց­ցեն եր­կինք եւ եր­կիր, յովտ մի, որ նշա­նա­խեց մի է, ոչ անց­ցէ յօ­րի­նացն եւ ի մար­գա­րէից, մին­չեւ ա­մե­նայն ե­ղի­ցի» (Մատթ., Ե 17): Ու­րեմն նա հայտ­նում է, որ թե՛ յուր մեջ պետք է կա­տա­րվեր բո­լոր մար­գա­րեու­թյունն, ու թե՛ ին­քը պետք է լրաց­ներ բո­լոր բա­րո­յա­կան և աստվա­ծա­յին օ­րենք­նե­րը: Նա, լրաց­նե­լով այդ օրենք­նե­րը, պետք է այն­պես հաս­տա­տեր, որ հավի­տյան մնա­յին և ոչ մի փո­փո­խու­թյան չկա­րո­տեին, իսկ մար­գա­րեու­թյան լրա­ցու­մը կամ կա­տա­րու­մը ի­րա­կա­նաց­­նում է մարդ­կու­թյան սպա­սո­ղա­կան հույսը: Մար­գա­րեու­թյանց կա­տար­ման մի էա­կան կետն էր, որ Քրիս­տոս լի­ներ այն, ինչ որ Աս­տված հայտ­նել էր նո­ցա մի­ջո­ցով: Որ այդ իս­կա­պես ե­ղել է, վկա­յում է Քրիս­տոս` ա­սե­լով. «Ես եմ ճա­նա­պարհ, ճշմար­տու­թիւն և կեանք» (Հովհ., ԺԴ 6): Պո­ղոս ա­ռա­քյալն էլ այդ բա­ցատ­րում է` նկա­տե­լով, որ Քրիս­տո­սի մեջ «ա­մե­նայն գանձք ի­մաս­տու­թեան և գի­տու­թեան ծած­կեալ կան» (Կող., Բ 3): Ըստ այսմ` Քրիս­տոս է լու­սո և ճշմար­տու­թյան անս­տեղծ և հավի­տե­նա­կան աղ­բյուրը, ո­րից բղխել են աշ­խար­հի բո­լոր ճշմար­տու­թյուն­ներն, ո­րոնք ե­րևա­ցել են թե՛ Հին ու թե՛ Նոր Կտա­կա­րա­նում և թե՛ հե­թա­նոս աշ­խար­հում: Բայց ո­րով­հե­տև աստվա­ծա­յին բո­լոր ճշմար­տու­թյուն­նե­րը միան­գա­մից տալ չէր լի­նիլ, քա­նի որ Քրիս­տո­սի շրջա­պա­տող­նե­րը չէին կա­րող հա­սու­նա­ցած լի­նել այդ ա­մենն ըն­դու­նե­լու հա­մար (Հովհ., ԺԶ 12, 13), ուստիև Քրիս­տոս չէ կա­մե­նում զրկել մարդ­կանց ճշմար­տու­թյունը գտնե­լու մի­ջոց­նե­րից և ա­սում է. «Յոր­ժամ ե­կես­ցէ նա, Հո­գին ճշմար­տու­թեան ա­ռաջ­­նոր­դես­ցէ ձեզ ա­մե­նայն ճշմար­տու­թեամբ» (ԺԶ 13): Ա­ռաք­յալք չէին կա­րող ճշմար­տու­թյան ման­րա­մաս­նու­թյունք գի­տե­նալ ա­­ռանց Ս. Հո­գու լու­սավո­րու­թյան, իսկ Ս. Հո­գին պետք է լու­սա­վո­րեր նո­ցա միայն փրկա­գոր­ծու­թյան կա­տա­րվելուց հետո (ԺԶ 7):

Քրիս­տո­սի բո­լոր կյանքն ու գոր­ծերն էլ ցույց են տա­լիս, որ մար­գա­րեու­թյունք կա­տա­րվել են, ինչ­պես ինքն իսկ կա­մե­ցել է ճշտիվ: Մար­գա­րեու­թյան հիմ­նա­կան կետն է, որ Քրիս­տոս պետք է Աս­տված լի­նի. այս մա­սին Քրիս­տոս տա­լիս է յուր վկա­յու­թյունը: Նո­րա բո­լոր գոր­ծու­նեու­թյան ու փրկա­գոր­ծու­թյան հիմ­քը նո­րա աստվա­ծու­թյունն է, ա­ռանց ո­րի նա կա­տա­րումն չի լի­նիլ մար­գա­րեու­թյանց: Քրիս­տոս տա­լիս է և նշան, թե ին­չով պետք է ճա­նա­չենք նո­րա աստվա­ծու­թյունը, նա ա­սում է, թե մար­դիկ պետք է նա­յեն ու տես­նեն, որ ինքն գի­տե, թե ուս­տի՞ է ե­կել և ո՞ւր է գնում, որ նույնիսկ Հայր Աս­տվածն է յուր մեջ վկա­յում, և թե յուր գոր­ծերն էլ ա­պա­ցույց են յուր խոս­քի ճշմար­տու­թյան (Հովհ., Ը 14. Ե 31, 32, 36): Այս բա­ցատ­րու­թյունը Քրիս­տոս հա­ճախ է տա­լիս և, բո­լորն ի մի ամ­փո­փե­լով, ա­սում է վճռա­բար. «Հա­ւա­տա՞յք ինձ, ե­թէ ես ի Հայր եւ Հայր յիս է: Ա­պա թէ ոչ` գո­նէ վասն գոր­ծոցն հա­ւա­տա­ցէք ինձ» (Հովհ., ԺԴ 11): Ու­­րեմն նա կա­րող էր ա­մեն­քի ա­ռաջ վկա­յու­թյուն տալ յուր ան­ձի մա­սին, քա­նի որ նա հայտ­նա­պես ա­սում է, թե ո՞ր վկա­յու­թյունն է ճշմա­րիտ: Նա բա­ցար­ձակ հարց­նում է ա­մեն­քից. «Ո՞ ի ձէնջ յան­­դի­մա­նէ զիս վասն մե­ղաց» (Ը 46. Է 17. ԺԴ 30). և բո­լո­րի ա­ռաջ հայտ­նում է, որ ինքն է Աս­տու­ծո Միա­ծին Որ­դին (Գ 16. Ե 18. Ժ 33), ո­րի հա­մար մո­լե­ռանդ հրեա­ներն ու­զում էին մին­չև ան­գամ քար­կո­ծել նո­րան: Այդ­պես և շատ յա­ճախ վկա­յում է Քրիս­տոս. «Ես և Հայր իմ մի եմք» (Ժ 30). «Որ ե­տեսն զիս` ե­տես զՀայրն», - ա­սում էր Փի­լիպ­պո­սին, որ խնդրում էր ցույց տալ Հոր Աս­տու­ծուն» (ԺԴ 9). «Որ­պէս Հայր ու­նի կեանս յան­ձին իւ­րում, նոյն­պէս ետ եւ Որդ­ւոյ ու­նել կեանս յան­ձին իւ­րում» (Ե 26): «Եւ ոչ թէ Հայր դա­տի զոք, այլ զա­մե­նայն դա­տաստան ետ Որդ­ւոյ իւ­րոյ. Զի ա­մե­նե­քեան պա­տուես­ցեն զՈր­դի, որ­պէս պա­տուեն զՀայր»... (Ե 22): Այս­պի­սի օ­րի­նակ­ներ տե­սանք և ա­ռաջ: Քրիս­տոս նախքան յուր մահն էլ վկա­յեց յուր Մե­սիա լի­նե­լուն հա­մար քա­հա­նա­յա­պե­տի առ­ջև (Մատթ., ԻԶ 64): Այլև ա­սաց, որ յուր համ­բար­ձու­մից հետո էլ Տեր է ա­մեն­քի վրա. «Ուր ի­ցեն եր­կու կամ ե­րեք ժո­ղո­վեալ յա­նուն իմ, անդ եմ ես ի մէջ նո­ցա» (Մատթ., ԺԸ 20). «Ա­հա­ւա­սիկ ես ընդ ձեզ եմ զա­մե­նայն աւուրս, մին­չեւ ի կա­տա­րած աշ­խար­հի» (ԻԸ 20). «Տուաւ ինձ ա­մե­նայն իշ­խա­նու­թիւն յեր­կինս եւ յերկ­րի»… (ԻԸ 18): Այս­պի­սով, Քրիս­տո­սի ան­ձի վկա­­յու­թյունը կա­տա­րե­լա­պես հաստա­տում է յուր աստ­վա­ծու­թյունը:

2. Քրիս­տո­սի խոս­քե­րը վե­րա­բե­րում են մարդ­կու­թյան փրկու­թյան և Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան ի­րա­կա­նաց­ման. ինչ որ Աս­տված տվել էր հե­ծող մարդ­կու­թյան ընտ­րյալ մա­սին իբ­րև ավե­տիք, Քրիս­տոս այդ ա­մե­նի կա­տա­րու­մը տվավ: Նա պետք է փրկեր մարդ­կու­թյունը, միաց­ներ Աս­տու­ծո հետ, վե­րա­հաստա­տեր Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան մեջ և ին­քը բժշկեր նո­ցա ու խնա­մեր. «Զի այն­պէս սի­րեաց Աս­տուած զաշ­խարհ, մին­չեւ զՈր­դին իւր Միա­ծին ետ, զի ա­մե­նայն, որ հա­ւա­տայ ի նա` մի՛ կո­րի­ցէ, այլ ըն­կալ­ցի զկեանս յա­ւի­տե­նա­կանս» (Հովհ., Գ 16): Ինքն Քրիս­տոս էլ ա­սում է. «Ո­չինչ են պի­տոյ բժիշկք ող­ջոց, այլ` հի­ւան­դաց: Եւ ոչ ե­կի կո­չել զար­դարս, այլ զմե­ղա­ւորս` յա­պաշ­խա­րու­թիւն» (Ղուկ., Ե 31, 32): Նա ցույց է տա­լիս, որ ինքն է ճշմա­րիտ խնա­մող և հո­վիվ հոտին. «Ես եմ հո­վիւն քաջ. հո­վիւ քաջ զանձն իւր դնէ ի վե­րայ ոչ­խա­րաց» (Հովհ., Ժ 11): Ըստ ո­րում և հայտ­նում է, որ ինքն է ճշմար­տու­թյունը, ճա­նա­պարհն ու կյան­քը (ԺԴ 6), աշ­խար­հի լույսը (Ը 12, ԺԲ 46), կեն­դա­նի հա­ցը (Զ 35), և որ ին­քը մարդ­կանց հա­մար չար­չա­րվելու է ու մեռ­նե­լու, որպեսզի հարությամբ էլ կյանք տա ա­մեն­քին (Մարկ., Ը 31, Հովհ., Գ 14. Մատթ., ԺԲ 40), որ ինքն պետք է թա­ղվի և հառ­նի Հով­նան մար­գա­րեի նշա­նի նմա­նու­թյամբ և, նո­րան նա­յե­լով, մար­դիկ պետք է փրկվին, ինչ­պես ա­նա­պա­տում կո­տո­րվող­նե­րը, Մով­սի­սի օ­ձին նա­յե­լով, ա­զատ­վում էին մա­հից: Նա հայտա­րա­րում է, որ ինքն յուր ար­յունը թա­փե­լու է մարդ­կանց մե­ղաց հա­մար (Հովհ., Զ 51. Ժ 15) և մի խոս­քով` որ ինքն ե­կել է ոչ թե «պաշ­տօն առ­նուլ, այլ` պաշ­տել, և տալ զանձն իւր փո­խա­նակ բազ­մաց» (Մատթ., Ի 28):

Քրիս­տոս յուր վար­դա­պե­տու­թյամբ լրաց­րեց բա­րո­յա­կան օրենքն և պա­հան­ջեց ա­պաշ­խա­րու­թյուն ու հավատք (Մատթ., Դ 17. Մարկ., Ա 15), ըստ ո­րում` նա ու­սու­ցա­նում էր, որ էա­պես միա­նանք յուր հետ (Մատթ., Ժ 37. ԺԶ 24. Հովհ., ԺԵ 5), և շեշ­տում էր. «Ա­ռանց իմ ո­չինչ կա­րէք առ­նել»: Հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մի­ջոց ևս տվավ, այն է` վե­րած­նու­թյուն ի ջրո և ի Հոգ­վո և հա­ղոր­դու­թյուն կեն­դա­նա­րար մարմ­նո և ա­րյան (Հովհ., Գ 3-6. Հովհ., Զ 53, 55): Յուր­մով դեպի փրկու­թյուն դի­մո­ղին Քրիս­տոս տա­լիս է Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունն ու եր­ջան­կու­թյունը. այդ երկ­նա­յին շնոր­հաց էու­թյունը նա ա­մե­նա­պարզ կեր­պով բա­ցատ­րեց հաս­կա­նա­լի ա­ռակ­նե­րով, որպեսզի մար­դիկ լավ ըմբռ­նեն և երբեք չմո­ռա­նան: Առ Աս­տված չդի­մո­ղին և ե­րա­նու­թյունն աշ­խար­հի նյու­թի մեջ ո­րո­նո­ղին էլ Քրիս­տոս հիշեց­րեց այդ ձգտման հե­տևող պա­տի­ժը, այլև խոս­տա­ցավ ու հայտ­նեց, որ Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունն ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հա­մար է (Հովհ., ԺԹ 30. Ի 16. ԻԱ 43): Ու­րեմն, Քրիս­տոս յուր վար­դա­պե­տու­թյամբ ևս ցույց է տա­լիս, որ ինքն իբ­րև Աս­տված փրկու­թյուն է պար­գևում հավա­տա­ցող մարդ­կու­թյան և իբ­րև ճշմա­րիտ դա­տավոր պատ­ժում է ա­նաստված­նե­րին: Նո­րա վար­դա­պե­տու­թյունն յուր կա­տա­րե­լու­թյամբ մի բարձ­րա­ձայն ա­պա­ցույց է նո­րա աստվա­ծու­թյան. նա տա­լիս է այն ա­մենն, ինչ որ պետք է տա` մի ճշմա­րիտ աստ­վա­ծա­յին հայտ­նու­թյուն, այ­սինքն` թե՛ ան­ցյալը լրաց­նե­լով, թե՛ ներ­կա­յի ճա­նա­պար­հը հար­թե­լով ու լու­սավո­րե­լով և թե՛ հան­դերձ­յալը պարզ ու ո­րոշ իբ­րև ճշմա­րիտ մար­գա­րե մեզ տե­ղե­կաց­նե­լով: Ըստ ո­րում` նո­րա քա­րո­զու­թյունը մարդ­կա­յին չէր, այլ աստ­վա­ծա­յին, ուստիև նո­րա վրա զար­մա­նում էին, որ ամեն ինչ գի­տեր, թեև չէր սո­վո­րել (Հովհ., Է 15-19) ամեն ինչ բա­ցատ­րում էր խոս­քով ու հա­մա­պա­տաս­խան գոր­ծով և ու­սու­ցա­նում էր ոչ ինչ­պես դպիր­ներն, այլ իշ­խա­նու­թյամբ և խոս­քի մի ա­ռան­ձին զորու­թյամբ փայ­լե­լով:

3. Քրիս­տոս յուր կյան­քով էլ կա­տա­րե­լա­պես հա­մա­պա­տաս­խա­նում է յուր աստվա­ծու­թյան: Նա լրաց­նում է օրենքն ու մար­գա­րեու­թյունն ոչ միայն խոս­քով, այ­լև` գոր­ծով ու կեն­ցա­ղով, և այս մե­ծա­պես զա­նա­զա­նում է նո­րան բո­լոր մար­գա­րե­նե­րից: Նա պա­հան­ջում է, որ բա­րո­յա­կա­նու­թյունն ոչ թե կեղծ Փա­րի­սե­ցոց ա­սա­ծի պես լոկ ար­տա­քուստ ցույց տրվի, այլ մար­դու ներ­քին աշ­խար­հից, ճշմա­րիտ հա­մոզ­մուն­քից բղխի: Եվ որպեսզի յուր այդ պա­հան­ջը լիա­պես ստի­պո­ղա­կան դառ­նա, ինքն ևս յուր կյան­քով ու վար­քով ա­մե­նա­կա­տա­րյալ օ­րի­նակն էր տա­լիս յուր ա­սած­նե­րի ի­րա­գործ­ման, այն­պես որ, Քրիս­տոս ոչ միայն իս­կա­կան տի­պար է կա­տա­րե­լու­թյան, այլև օ­րի­նակ է ա­մեն­քի հե­տևո­ղու­թյան հա­մար (Հռ., Ե 18, 19. Գաղ., Դ 4, 5. Ա Պետ., Բ 21): Եվ մենք տես­նում ենք, որ նո­րա կյան­քի մեջ մի փոք­րիկ ստվեր ան­գամ չկա: Նո­րա սուրբ և ա­ռա­քի­նի կյան­քի ա­պա­ցույց­նե­րը շատ են. նա յուր բռնող­նե­րին ինքն է դի­մավո­րում և ա­սում. «Զո՞ խնդրէք».- «Ես եմ»: Նա դա­տաստա­նի ա­ռաջ ևս հաստա­տում է յուր այն ա­սած­ներն, ո­րոնց հա­մար նո­րան դա­տա­պար­տում էին, իսկ յուր չար­չա­րող­նե­րի ու խա­չող­նե­րի հա­մար ա­սում է. «Հայր, թո՛ղ դո­ցա, զի ոչ գի­տեն զինչ գոր­ծեն» (Ղուկ., ԻԳ 34): Ա­ռա­քի­նու­թյունը, հե­զու­թյունն ու խո­նար­հու­թյունը մարմ­նա­ցած էր Քրիս­տո­սի մեջ և ինչ­պես որ ինքն ա­սում էր` «իմ ար­քա­յու­թիւն չէ յաշ­խար­հէ աստի», այն­պես էլ նո­րա պաշ­տոնն և ամ­բողջ կյան­քը մեղ­քի կամ աշ­խար­հա­յին իշ­խա­նու­թյան կա­տա­րյալ հա­կա­պատ­կերն է ներ­կա­յաց­նում (Հովհ., ԺԵ 18-19. հմմտ. Ա Հովհ., Բ 15-17, Գ 1-13): Նո­րան հա­լա­ծում էին սրբու­թյան հա­մար, բայց նա խո­նարհ­վում էր, հայ­հո­յում էին ո­ղոր­մա­ծու­թյան հա­մար, բայց նա ա­ռա­տա­նում էր յուր բա­րե­րա­րու­թյուն­նե­րով. նո­րան չար­չա­րում, խա­չում էին, բայց նա օրհ­նում էր յուր թշա­մի­նե­րին նույնիսկ խա­չի վրա` դառն կսկիծ­նե­րի մեջ: Նո­րա ամեն մի գործն, ամեն մի քայ­լը, կյան­քի ամեն հան­գա­մանք և ամ­բողջ ըն­թաց­քը կա­նո­նավո­րա­պես ու զուտ աստվա­ծա­յին գործ ու կյանք էր: Կա­տար­յալ ներ­դաշ­նա­կու­թյուն նո­րա ներ­քին կյան­քի մեջ, ներ­դաշ­նա­կու­թյուն մտքի, զգաց­մուն­քի ու կամ­քի մեջ, ա­ռանց տա­րա­ձայ­նու­թյան ու վրդով­մանց և ա­ռանց որևիցե հա­կա­սու­թյան. ա­հա մի աստվա­ծա­յին բնավո­րու­թյուն, ո­րին մարդ երբեք չէ հաջո­ղում հաս­նել: Վե­հու­թյուն ու պար­զու­թյուն, ճշմար­տու­թյան խստու­թյուն ու հայ­րա­կան քաղց­րու­թյուն, հե­զու­թյուն և ա­րիու­թյուն, խո­նար­հու­թյուն ու հաստա­տամ­տու­թյուն, կա­րեկ­ցու­թյուն ու սեր և ար­դա­րու­թյուն, աստված­սի­րու­թյուն և ըն­կեր­սի­րու­թյուն, և այս ա­մե­նը թե՛ գիտ­նոց ու թե՛ տգետ­նե­րի, թե՛ բա­րե­կա­մաց ու թե՛ թշնա­մի­նե­րի մեջ փայ­լում է Քրիս­տո­սի վրա աստվա­ծա­պես[1]: Կա­տա­րյալ ներ­դաշ­նա­կու­թյուն, կա­տա­րյալ վե­հու­թյուն, կա­տա­րյալ աստվա­ծու­թյուն - «Յի­սուս Քրիս­տոս, ե­րէկ եւ այ­սօր նոյն եւ յա­ւի­տեան» (Եբր., ԺԳ 8):

4. ՔՐԻՍ­ՏՈ­ՍԻ ԳՈՐ­ԾԵ­ՐԸ պեր­ճա­խոս վկա են նո­րա աստվա­ծու­թյան, ո­րոնք և կա­տա­րյալ են թե՛ մար­գա­րեու­թյամբ ու թե՛ հրա­շա­գոր­ծու­թյուն­նե­րով: Ինչ որ հին Ուխ­տում ծի­սա­կա­նա­պես մի նա­խա­տիպ էր ներ­կա­յաց­նում և կամ մար­գա­րեու­թյանց մեջ նա­խագծ­վում, այդ ա­մե­նը Քրիս­տոս ի­րա­կա­նաց­րեց ճշտիվ և մի առ մի յուր կյան­քով ու գոր­ծե­րով յուր ան­ձի մեջ: Հին Ուխ­տի ծի­սա­կան օրեն­քը բա­րիք­նե­րի ստվեր էր տա­լիս, իսկ քրիս­տո­նեու­թյունը` բա­րիք­նե­րի էու­թյունը, իս­կա­կան բա­րիք­ներն, այն­պես որ ի­րա­կա­նի ե­րևա­լով` ստվե­րա­կա­նը վե­րա­նում է: Դո­րա ա­մե­նա­գե­ղե­ցիկ օ­րի­նա­կը տա­ճարն է, որ ան­հե­տա­նում է, երբ Քրիս­տոս կանգ­նում է իս­կա­կան տա­ճարն, որ­տեղ «ճշմա­րիտքն երկր­պա­գուք եր­կիր պա­գա­նի­ցեն Հօր հոգ­ւով և ճշմար­տու­թեամբ» (Հովհ., Գ 23), և ամեն ոք կա­րող է մոտե­նալ դեպի Աս­տու­ծո Ա­թո­ռը (Եբր., Դ 16), այլև լի­նել «տա­ճար Աստուծոյ կեն­դան­ւոյ» (Ա Կոր., Գ 16): Ինքն էլ հաշ­տու­թյան ճշմա­րիտ զոհ դար­ձավ և յուր ար­յամբ սրբեց յուր հե­տևող­նե­րին` ամեն կերպ կա­տա­րումն տա­լով Հին Ուխ­տի գործ­նա­կան ար­դա­րու­թյան, ըստ ո­րում և տա­ճա­րի վա­րա­գույ­րի ցել­մամբ վերջ տվավ նա­խա­տիպ աստված­պաշ­տու­թյան և վաստա­կավոր զո­հին:

Քրիս­տո­սի գոր­ծե­րից ա­մե­նան­շա­նավոր վկա­յու­թյունն յուր աստ­վա­ծու­թյան հա­մար տա­լիս են նո­րա հրա­շա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը: Ա­ռա­ջին մարդն Աս­տու­ծուց նշա­նա­կված էր` տեր լի­նել աշ­խար­հի վրա (Ծն., Ա 26-28), սա­կայն նա յուր մեղ­քով կորց­րեց այդ տի­րա­պե­տու­թյունը մին­չև ան­գամ յուր մարմ­նի վրա: Քրիս­տոս իբ­րև երկ­րորդ Ա­դամ պետք է այդ տի­րա­պե­տու­թյունը վե­րա­կանգ­ներ կա­տա­րե­լա­պես, այ­սինքն` հաղթե­լով բո­լոր այն ընդ­դի­մու­թյուն­ներն, ո­րոնք պա­տա­հում են բնու­թյան մեջ: Ըն­կած մարդն ոչ մի կերպ այս ա­նել չէր կա­րող, իսկ Քրիս­տոս իբ­րև կա­տա­րյալ մարդ պետք է այդ տի­րա­պե­տու­թյունը ցույց տար գերբ­նա­կան, աստվա­ծա­յին զորու­թյամբ: Ա­հա և աստվա­ծա­յին այդ զորու­թյան հաղթա­բար տի­րա­պե­տե­լու կա­րո­ղու­թյունը միա­ցավ մարդ­կա­յին թու­լու­թյան հետ և վե­րա­կանգ­նեց այն աստվա­ծա­տուր կա­րո­ղու­թյունն, ո­րով ա­ռա­ջին մար­դը բնու­թյան վրա տեր էր: Ա­դա­մի ժա­մա­նակ հո­գու տի­րու­թյունը մարմ­նի վրա ո­րո­շված էր Աս­տվա­ծա­նից և սո­վո­րա­կան էր, իսկ երբ մարդ­կու­թյունը թու­լա­ցավ, այդ էլ գերբ­նա­կան դար­ձավ, և այդ գերբ­նա­կան զորու­թյունն ե­րևում է Քրիս­տո­սի մեջ իբ­րև հրաշք, ըստ ո­րում` այժմ մարդ­կա­յին թու­լու­թյունը բնա­կան է, իսկ տի­րա­պե­տե­լու զորու­թյունը` գերբ­նա­կան տուրք: Քրիս­տո­սից ե­լա­նում է թե՛ գոր­ծի հրաշք և թե՛ գի­տու­թյան. նա ա­նում է բնու­թյան մեջ` ինչ որ կա­մե­նում է և գի­տեր ա­պա­գան, հե­ռուն, ներ­կան և մար­դկանց սրտե­րը և ոչ մեկի տե­ղե­կու­թյան կա­րոտ չէր. «Զի ոչ էր պի­տոյ, ե­թէ ոք վկա­յես­ցէ վասն մար­դոյ, զի ինքն իսկ գի­տէր` զինչ կրէր ի մարդն» (Հովհ., Բ 25): Եվ այդ ա­մենն ե­րևում էր նո­րա­նում ոչ թե լոկ իբ­րև Աս­տու­ծո, այլ իբ­րև կա­տա­րյալ աստվա­ծա­մար­դի մեջ (Մարկ., ԺԳ 32. Փիլ., Բ 6, 7):

Մար­գա­րե­ներն և ա­ռա­քյալ­նե­րը նույն­պես հրաշք­ներ են գոր­ծել, սա­կայն հրա­շա­գոր­ծու­թյան այդ զորու­թյունը տրվում էր նո­ցա մի րո­պեի հա­մար, և նո­ցա մեջ գոր­ծում էր այդ բո­լո­րո­վին ան­ցո­ղա­բար, մինչ­դեռ Քրիս­տո­սի մեջ հրա­շա­գոր­ծու­թյունը նո­րա էու­թյունիցն էր բղխում, ուստիև երբեք չէր ընդ­հատ­վում, մշտա­պես կա­տար­վում էր` այն էլ լոկ խոս­քով, վասնզի ծա­գում էր նո­րա աստվա­ծու­թյան ու մարդ­կու­թյան միու­թյունից: Նո­րա հրա­շա­գոր­ծու­թյունն իշ­խա­նա­կան էր, իսկ մար­գա­րե­նե­րի և ա­ռա­քյալ­նե­րինն` ի վե­րուստ տրված և ժա­մա­նա­կավոր:

Հին Կտա­կում հրաշք­նե­րը տրվում էին` ցույց տա­լու հա­մար, որ մար­գա­րե­ներն ու­ղար­կված էին Աս­տվա­ծա­նից. այդ­պես էլ Քրիս­տոս հրաշք­ներ էր գոր­ծում յուր աստվա­ծու­թյան հավա­տա­ցող­նե­րի հա­մար. «Այլ ես ու­նիմ վկա­յու­թիւն մեծ եւս, քան զՅով­հան­նու. զգործս զորս ետ ցիս Հայր, զի կա­տա­րե­ցից զնո­սա, նո­քին իսկ գործքն, զոր գոր­ծեմ, վկա­յեն վասն իմ, ե­թէ Հայր ա­ռա­քեաց զիս» (Հովհ., Ե 36. Ժ 37, 38. ԺԴ 11, 12): Սա­կայն Քրիս­տոս մի­միայն դո­րա հա­մար չէր հրաշք գոր­ծում, որպեսզի ցույց տա, թե ինքն է Մե­սիան, այլ նո­րա հա­մար միայն, որ հրաշ­քը պատ­կա­նում էր ուղ­ղա­կի յուր փրկչա­կան գոր­ծու­նեու­թյան: Ար­դա­րև մար­դու մեղ­քով մտել էին հիվան­դու­թյունք, թշվա­ռու­թյունք ու մահ, ո­րոնք նույնիսկ աշ­խար­հի խան­գա­րու­մից էին. ա­հա Քրիս­տոս պետք է այդ հարա­բե­րու­թյունը բնու­թյան և հո­գու մեջ վե­րա­հաստա­տեր: Բայց հար­կավ, մար­դիկ այդ երկ­նա­յին տուր­քը կա­րող են ձեռք բե­րել կա­տա­րե­լա­պես այն ժա­մա­նակ, երբ Քրիս­տո­սի շնոր­հած կյան­քը լիո­վին յուրաց­նեն, իսկ այդ կլի­նի մի­միայն այս աշ­խար­հի կա­տա­րա­ծին, մինչ­դեռ այժմ մի­միայն այդ փրկու­թյան սկզբնավո­րու­թյունն իբ­րև ե­րաշ­խիք ու­նինք մեր հավատ­քով:

Քրիս­տո­սի ա­նօ­րի­նակ (Մատթ., Թ 33. ԺԷ 16. Մարկ., Է 36) հրա­շա­գոր­ծու­թյունք բղխում են նո­րա­նից փրկա­գոր­ծու­թյան հա­մար հար­կավոր չա­փով և վե­րա­բե­րում են առ­հա­սա­րակ հավա­տա­ցող­նե­րի օգ­տին[2]. նա ոչ մի ան­գամ հրաշք չէ գոր­ծում, երբ ժո­ղո­վուր­դը կա­մե­նում է տես­նել ու լոկ զար­մա­նալ (Մատթ., ԺԲ 38. ԺԶ 1. Ղուկ., ԻԳ 8): Նա միշտ հրա­շա­գոր­ծում էր թշվառ­նե­րին ա­զա­տե­լու, հիվանդ­նե­րին բժշկե­լու և օգ­նե­լու հա­մար և որ­տեղ հավատք կամ հավատ­քի պատ­րաստու­թյունք չէր գտնում, այն­տեղ երբեք հրաշք չէր գոր­ծում (Մատթ., ԺԳ 38, Մարկ., Զ 5): Այդ է պատ­ճառն, որ Քրիս­տոս եր­բեմն բժշկում է և հետո յուր մա­սին հայտ­նում (Հովհ., Ե 13. Թ 36), եր­բեմն հրա­մա­յում է բժշկվա­ծին չհայտ­նել և այ­լոց (Մատթ., Թ 30. ԺԲ 16. ԺԶ 20, Մարկ., Ա 44. Գ 12) եր­բեմն պա­տվի­րում էր հայտ­նել (Մարկ., Ե 19) և եր­բեմն հիվան­դի հավա­տա­ցող ազ­գա­կա­նի խնդրա­նոք էր բժշկում (Մատթ., Թ 2. Է 13. ԺԵ 28. Մարկ., Բ 5. Թ 22. Ղուկ., Ե 20. Է 10): Նա­յե­լով, թե յուրա­քան­չյուրի հավատ­քը զորաց­նե­լու հա­մար ո՞րն է անհ­րա­ժեշտ: Մե­կին հրա­մա­յում էր լռել, որ հե­ռու մնա մտքե­րը ցրվելուց և փրկու­թյան խոս­քը յուր մեջ մարմ­նաց­նի, սու­զվելով յուր հո­գու մեջ, մյու­սին հրա­մա­յում է հայտ­նել, որ չմո­ռա­նա շնոր­հա­կալ լի­նել յուր ստա­ցած շնոր­հաց հա­մար:

Քրիս­տոս յուր ա­ռա­ջին հրաշ­քը գոր­ծադ­րեց բնու­թյան վրա` ջու­րը գի­նի դարձ­նե­լով (Հովհ., Բ): Այս հրաշ­քը ոչ թե ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան էր, այ­սինքն` ոչն­չից ստեղ­ծելն էր, այլ ա­մե­նա­կա­րո­ղու­թյուն էր ցույց տա­լիս արդեն ստեղ­ծած ի­րե­րի վրա: Ջու­րը միշտ գի­նի է դառ­նում միայն որ­թի մի­ջո­ցով, իսկ այս­տեղ Քրիս­տոս յուր աստվա­ծա­յին հրա­մա­նով մի ակն­թար­թում ա­ռանց որ­թի է գի­նի դարձ­նում: Այդ զորու­թյունն ավե­լի մե­ծա­պես է ե­րևում 5,000-ի և 4,000-ի կե­րակ­րե­լով[3]: Այս­պի­սի հրաշք­ներ են և ծո­վի սաստու­մը մի «սաստեաց» հրա­մա­նով, ա­ռատ ձկնոր­սու­թյունը, թզե­նու ա­նի­ծու­մը և այլն[4]: Բնու­թյան այդ կա­տա­րյալ տի­րա­պե­տու­թյունը նա ցույց տվավ` մա­նավանդ ջրի վրա գնա­լով, ո­րի ի­րավունք տվավ մին­չի ան­գամ Պետ­րո­սին հավատ­քով միայն կա­տա­րե­լու: Եվ մենք տես­նում ենք, որ այդ հրաշ­քի հե­տևան­քը մի խոս­տո­վա­նու­թյուն է լի­նում` «Ար­դա­րեւ Որ­դի Աս­տու­ծոյ ես դու»:

Երկ­րորդ տե­սա­կի հրաշք­ներն են հիվանդ­նե­րի բա­նավոր բժշկու­թյունը: Հիվան­դու­թյունն, ան­շուշտ, մար­դու տի­րու­թյան ընկ­նե­լուց է հառաջա­ցել, ո­րում մար­դու հո­գին, նույնիսկ յուր մարմ­նի հետ ներ­դաշ­նա­կու­թյուն չպա­հե­լով, կորց­րել է յուր կեն­դա­նա­ցու­ցիչ ազ­դե­ցու­թյունը: Քրիս­տոս այս­տեղ էլ պետք է ցույց տար կա­տա­րյալ իշ­խա­նու­թյուն, ինչ­պեսև նույն իշ­խա­նու­թյամբ հարություն է տա­լու: Պարզ է, ու­րեմն, որ հիվան­դը պետք է հավա­տա բժշկվելու հա­մար, և ոչ միայն ինքն, այլև շատ ան­գամ յուր ազ­գա­կանք ևս, ըստ ո­րում, նախ պետք է հոգ­վով բժշկվին, որպեսզի հո­գևորն ազ­դե մարմ­նի վրա: Այդ պատ­ճա­ռով Քրիս­տոս միշտ նախ հավատք էր պա­հան­ջում, ե­թե այդ պա­կա­սում էր: Նա մի զորու­թյամբ ազ­դում էր հիվան­դի վրա ու բժշկում (Ղուկ., Զ 19. Ը 46. Մարկ., Զ 5), և այդ ազ­դու­մը լի­նում էր կա՛մ երկ­րավոր ի­րի մի­ջո­ցով, կա՛մ շոշա­փե­լով և կա՛մ լոկ խոս­քի ներ­գոր­ծու­թյամբ, նա­յե­լով, թե ո՞րն էր հարմար հիվան­դի հո­գևոր դրու­թյան[5]: Այս հրա­շա­գոր­ծու­թյան բարձ­րաստի­ճանն է մե­ռյալ­նե­րին հա­րու­ցա­նելն, որ ե­րաշ­խիք է վեր­ջին կա­տա­րյալ հարության:

Հո­գու խան­գար­ման չար հե­տևանք­նե­րից գլխավորն էր դիվա­հա­րու­թյունն, որ Քրիս­տո­սի ժա­մա­նակ, երբ պետք է սա­տա­նա­յի իշ­խա­նու­թյունը բո­լո­րո­վին խոր­տա­կվեր, ավե­լի քան սոս­կա­լի էր: Ինչ­պես որ զա­նա­զան վա­րա­կիչ հիվան­դու­թյունք ու թույնը խիստ փտու­թյուն են հառաջաց­նում մարմ­նի մեջ, այն­պես էլ հո­գին են­թարկ­վում է մեղ­քի մեջ տի­րող սա­տա­նա­յա­կան ներ­գո­րծու­թյան և ավե­րում մար­դու գո­յու­թյունը (տե՛ս Եզ­նիկ, 179-180): Այդ դիվա­հա­րու­թյունն ոչ մի կերպ չէր բժշկվում, և Քրիս­տոս, որ ե­կել էր սա­տա­նա­յի խավարն ու նո­րա հառաջաց­րած մեղ­քի հե­տևանք­ներն ան­հե­տաց­նե­լու հա­մար, գլխավոր տեղ պետք է տար դո­րա բժշկու­թյան (Ա Հովհ., Գ 8), լոկ հրա­մա­յե­լով, որ դևե­րը թող­նեն դիվա­հար­նե­րին: Այս բժշկու­թյունը շատ հա­ճախ է պա­տա­հում և ա­պա­ցույց է Քրիս­տո­սի աստվա­ծա­յին իշ­խա­նու­թյան նաև սա­տա­նա­յի վրա[6]: Բո­լոր այս հրաշք­նե­րը բղխում էին Քրիս­տո­սից իբ­րև աստվա­ծա­մար­դուց և մի-մի ա­պա­ցույց­ներ էին, որ նա վե­րաց­նում է հո­գու ու մարմ­նի ան­ներ­դաշ­նա­կու­թյունը և տա­լիս է հո­գուն տի­րա­պե­տու­թյուն բնու­թյան ու մարմ­նի վրա:

5. Քրիս­տո­սի ժա­մա­նակ ամ­բողջ ժո­ղո­վուր­դը տես­նում էր, որ նո­րա մեջ աստվա­ծա­յին մեծ զորու­թյուն է գոր­ծում. որ­քան էլ նո­քա չէին հաս­կա­նում, այ­նով հան­դերձ վկա­յում էին, որ Քրիս­տոս «ու­սու­ցա­նէր զնո­սա իբ­րեւ իշ­խա­նու­թեամբ եւ ոչ` որ­պէս դպիրքն» (Մարկ., Ա 22): Նո­քա զար­մա­նում էին Քրիս­տո­սի այդ իշ­խա­նա­կան զորու­թյան վրա (Մատթ., ԺԳ 54. Մարկ., Ա 27): Նո­քա չէին տե­սել այդ­պի­սի մարդ, ուստիև նո­ցա­նից շա­տե­րը մար­գա­րե էին հա­մա­րում նո­րան, իսկ ո­մանք, ուղ­ղա­կի Քրիս­տոս ճա­նա­չե­լով, փա­ռա­բա­նում էին Աս­տու­ծո, և շա­տե­րը հավա­տում էին (Հովհ., Է 40, 41, 46): Շա­տերն էլ գա­լիս էին, որ ու­ժով տա­նեն նո­րան ու թա­գավոր դնեն, սա­կայն Քրիս­տոս խույս էր տա­լիս և ա­ռանձ­նա­նում լեռ­նե­րը (Հովհ., Զ 15): Այդ պատ­ճա­ռով և լոկ մարմ­նավոր, նյու­թա­կան և աշ­խար­հա­յին շա­հե­րի հե­տևից ըն­կած ժո­ղո­վուր­դը խիստ գրգռվում էր նո­րա դեմ և կա­մե­նում էր ոչն­չաց­նել: Իսկ փա­րի­սե­ցիք, տես­նե­լով, որ նա յուր սքան­չե­լի վար­դա­պե­տու­թյամբ գրավում էր ժո­ղո­վուր­դը, չգի­տեին, թե ի՞նչ կերպ հե­ռաց­նեն նո­րան:

Եվ ա­հա տես­նում ենք, որ Քրիս­տո­սի թշնա­միքն ան­գամ նո­րա դեմ մի բան չեն գտնում դա­տա­պար­տե­լու. այս­պես վկա­յում է Պի­ղա­տո­սը (Մատթ., ԻԷ 24. Ղուկ., ԺԴ 14, 15.), նո­րա կի­նը (Մատթ., ԻԷ 19) և մին­չև իսկ նո­րա թշնա­միք ա­սում էին. «Վար­դա­պետ, գի­տեմք, զի ճշմա­րիտ ես եւ զճա­նա­պարհն Աս­տու­ծոյ ճշմար­տու­թեամբ ու­սու­ցա­նես, եւ ոչ է քեզ փոյթ զու­մե­քէ, եւ ոչ հա­յիս յե­րեսս մար­դոյ» (Մատթ., ԻԲ 16): Խա­չա­հան­ներն ան­գամ վկա­յե­ցին, թե` «Ար­դա­րեւ Որ­դի Աս­տու­ծոյ էր սա» (Մատթ., ԻԵ 54. Մարկ., ԺԵ 39. Ղուկ., ԻԳ 47. հմմտ. Ե­ղի­շե, 263): Վկա­յում են նույն­պես և Հու­դան (Մատթ., ԻԷ 3-40), Նի­կո­դի­մո­սը (Հովհ., Գ) և այլք: Նո­րա հարության ևս վկա­յում են ոչ թե միայն բազ­մա­թիվ տես­նող­ներ, այլև այն ա­ռա­քյալ­ներն և ավե­տա­րա­նիչք, ո­րոնք գրե­թե բո­լորն էլ Քրիս­տո­սի հա­լա­ծա­նաց ժա­մա­նակ փախ­չում էին և աղ­քատ ու տգետ դա­սիցն էին: Նո­քա Քրիս­տո­սի խա­չե­լու­թյան մի­ջո­ցին հե­ռա­ցան (Մատթ., ԻԶ 56. Մարկ., ԺԳ 50), նույնիսկ հին պա­րապ­մունքն սկսան (Հովհ., ԻԱ 3), ուստիև Ե­ղի­շեն գե­ղեց­կա­պես ա­սում է. «Տե­սա­նե՞ս որ­չափ է թանձ­րու­թիւն մտացն, չըն­դոս­տա­նա­յին` այն­չափ խրա­տեալք եւ վար­ժեալք ի Տեառ­նէն. եւ թե­քեալք եւ մխեալք ի Հոգ­ւոյն Սրբոյ, եւ չեւ եւս են հա­տու, եւ այլ ու­րեմն պիտ սրել» (329, 336, 337): Այդ տգետ ու կոշտ ու կո­պիտ մար­դիկ, Քրիս­տո­սի հարությունը տես­նե­լով միայն, հավա­տա­ցին[7] և ա­պա ըստ նո­րա պա­տվե­րին հավա­քվե­ցան և, Ս. Հո­գուն ըն­դու­նե­լով, քա­ջահ­րաշ քա­րո­զիչ­ներ դար­ձան, ո­րոնք դի­մում էին դեպի չար­չա­րանք ու մահ (Ե­ղի­շե, 341)` ա­սե­լով. «Այլ մեք ոչ կա­րեմք, զոր տե­սաքն ու լուաք` չխօ­սել» (Գործք, Դ 20): Այլև նո­ցա ա­նու­սում ու տգետ անձ­նավո­րու­թյունը կրկնա­կի փաստ է Քրիս­տո­սի աստվա­ծու­թյան, որ վա­ռեց զի­նա­վա­ռեց նո­ցա աստվա­ծա­յին բարձ­րա­գույն ճշմար­տու­թյունով և հա­սո­ղու­թյամբ, իսկ նո­ցա բա­նա­կան ու գործ­նա­կան ար­դյուն­քով զար­մաց­րեց աշ­խար­հի բո­լոր ի­մաստուն­նե­րին, ո­րոնց մեջ նո­քա հրա­պա­րա­կով ու բա­ցար­ձակ քա­րո­զում էին ու լույս տա­րա­ծում (Մատթ., Ե 10. Եղիշե, 334, 348, 350): Դո­ցա մեջ շա­տե­րը մին­չև ան­գամ Քրիս­տո­սի հարությունից հետո հե­թա­նոս էին, սա­կայն վկա­յում են նո­րա աստվա­ծու­թյան` ինչ­պես Մար­կո­սը, Ղու­կա­սը, Պո­ղո­սը և այլն: Վեր­ջինս վստա­հու­թյամբ գրում է թե­րա­հավա­տող Կորն­թա­ցոց, Քրիս­տո­սի Աս­տվա­ծա­յին գոր­ծե­րը թվելուց հետո. «Եւ թէ ե­րե­ւե­ցաւ Կե­փա­յի, եւ ա­պա եր­կո­տա­սա­նիցն. Ա­պա ե­րե­ւե­ցաւ ա­ւե­լի եւս, քան զհինգ հա­րիւր եղ­բարց միան­գա­մայն, յո­րոց բա­զումք կան մին­չեւ ցայժմ, եւ ո­մանք ննջե­ցին: Եւ ա­պա ե­րե­ւե­ցաւ Յա­կով­բայ, ա­պա ա­ռա­քե­լոցն ա­մե­նե­ցուն: Հուսկ յե­տոյ քան զա­մե­նե­սին իբ­րեւ ա­նար­գի միոջ ե­րե­ւե­ցաւ եւ ինձ» (Ա Կոր., ԺԵ 5):

Քրիս­տո­սի աստվա­ծա­յին հե­ղի­նա­կու­թյան վկա­յում են մին­չև ան­գամ հե­թա­նոս գրող­ներ: Հով­սե­պոս Փլիավիոս Հրեա պատ­միչն էլ ա­սում է յուր` 94 թվին գրած` «Հնա­խոսու­թյուն Հրեից» գրքում (ԺԸ 3. տե՛ս և Եվս. պատմ. Եկ., Ա 11): «Այն ժա­մա­նակ­նե­րումն էր Հիսուս ի­մաստուն մար­դը, ե­թե ար­ժան է նո­րան մարդ կո­չել, վասնզի սքան­չե­լա­գործ էր և ու­սու­ցիչ էր նո­ցա, ո­րոնք հա­ճու­թյամբ հնա­զանդ­վում էին ճշմար­տու­թյան: Հրեա­նե­րից ու հե­թա­նոս­նե­րից շա­տե­րը հե­տևե­ցին նո­րան, և հաստա­տվեց, որ նա Քրիս­տոսն է. և երբ Պի­ղա­տո­սը մեր իշ­խա­նաց նա­խան­ձի պատ­ճա­ռով խա­չել տվավ նո­րան, այ­նու­հե­տև էլ հաստատ մնա­ցին յուր­յանց սի­րո մեջ նո­քա, ո­րոնք ա­ռա­ջուց էլ սի­րում էին նո­րան. վասնզի եր­րորդ օ­րը կեն­դա­նի ե­րևե­ցավ նո­ցա. նո­րա մա­սին մար­գա­րե­նե­րի գրքերն էլ ավե­տել էին այս ա­մե­նը և ու­րիշ հրա­շա­լի բա­ներ ևս. և մին­չև այ­սօր նո­րա ա­նվամբ կո­չված քրիս­տո­նյանե­րի ազ­գը չպա­կա­սեց»: Այս վկա­յում է և հրեա­կան Թալ­մուդն, որ ըստ ա­մե­նայ­նի Քրիս­տո­սին հա­կա­ռակ է խոսում22*:

Նույն ժա­մա­նա­կից է Մա­րա­յի ա­սո­րե­րեն թուղթն[8] առ յուր որ­դին Սե­րա­պիոն 73 թվից: Այդ Մա­րան հույն ի­մաստու­թյան մեծ ու­սումն ստա­ցած մարդ էր, որ, գոհ չմնա­լով այդ ի­մաստու­թյամբ, աք­սո­րից գրում է, մխի­թա­րում ու խրա­տում յուր որ­դուն` փա­ռա­բա­նե­լով Քրիս­տո­սին իբ­րև ի­մաստուն թա­գավո­րի, ո­րին սպա­նե­լով` հրեայք տու­ժե­ցին յուրյանց պե­տու­թյան ան­կու­մը, սա­կայն նա յուր նոր օրեն­քով հավի­տյան կապ­րի23*:

Վերջ­նա­պես երբ Քրիս­տո­սի ա­ռա­քյալ­ներն սկսան Ան­տիո­քում քրիս­տո­նյա կո­չվիլ (Գործք, ԺԱ 26), Քրիս­տո­սի ա­նու­նով պար­ծե­նալ (Ա Կոր., Գ 23), և հե­թա­նոս­ներն ևս սկսան նո­ցա քրիս­տո­նյա ա­նվա­նել (Ա Պետր., Դ 16), այ­նու­հե­տև քրիս­տո­նեու­թյունը նույն­իսկ հե­թա­նո­սաց մեջ պայ­ծա­ռու­թյամբ փայ­լեց: Նո­րա հաստա­տու­թյունը և հաղթա­կան ու փա­ռավոր տա­րա­ծու­մը հիշում են Տա­կի­տոս (54-1199, Տա­րեգ. ԺԵ 44), Սվե­տոն (75-160, Կենս. Կղոդ. ԻԷ. և Նե­րո­նի ԺԶ.), Պլի­նիոս կրտսե­րը, Բյու­թա­նիա­յի Բդեշ­խը` 112-ին յուր թղթով առ Տրա­յա­նոս կայսր, հա­կաք­րիս­տո­նյա Կել­սո­սը (Բ դար), Լու­կիան (մեռ. 200-ին), Պոր­փյուրոս փի­լի­սո­փան (մեռ. 304) և այլք24*:

6. Քրիս­տո­նեու­թյան տա­րա­ծումն ու հե­տ§անքն էլ հզոր փաստ է նո­րա աստվա­ծայ­նու­թյան: Նա ո՛չ բռնու­թյամբ, ո՛չ ճար­տա­րու­թյամբ, ոչ ար­տա­քին գրավ­չու­թյամբ և ոչ գի­տու­թյան զեն­քով, այլ հա­լա­ծա­նաց, նե­ղու­թյանց մեջ, ուժի և բռնու­թյան դեմ, տգետ ձկնորս­նե­րի և մարդ­կա­յին ճար­տա­րու­թյունից զուրկ քա­րո­զիչ­նե­րի ավե­տա­րա­նե­լով, հա­լա­ծվելով ու մեռ­նե­լով է տա­րա­ծվել հզոր ու կռա­պաշտ պե­տու­թյանց մեջ իսկ: Տա­րա­ծվելով այդ­պի­սի հան­գա­մա­նաց մեջ` քրիս­տո­նեու­թյունը ու­նե­ցավ յուր բա­րե­րար լույսի ներ­գոր­ծու­թյունն ամեն դա­սի ու խավի, ամեն գի­տու­թյան ու քա­ղա­քա­կա­նու­թյան և կյան­քի ամեն ան­կյուն­նե­րի վրա: Ան­ձինք ու ազ­գեր, հա­սա­րա­կու­թյուն­ներ ու պե­տու­թյուն­ներ, ըն­տա­նիք ու մարդ­կու­թյուն, ա­մենքն էլ սկսան կեր­պա­րա­նա­փո­խվիլ ու բա­րե­կար­գվիլ նո­րա լույսի շո­ղե­րի տակ: Նա տվավ պե­տու­թյանց այն ամ­րու­թյուն, որ հե­թա­նոս­ներն սպա­սում էին յուրյանց կրոնից ու հիաս­թափ­վում, և մտցրեց հա­սա­րա­կա­կան կար­գեր: Աշ­խա­տան­քի զար­կով (Բ Թես., Գ 10. Ա Տիմ., Ե 4. Ը 16) գի­տու­թյուն ու ա­րվեստ ու տնտե­սու­թյուն, բա­րե­գոր­ծա­կան ամեն հաստա­տու­թյուն, դպրոց, հիվան­դա­նոց, ան­կե­լա­նոց, աղ­քա­տա­նոց, որ­բա­նոց վան­քե­րի մոտ, ո­րոնք ծա­ռա­յում էին մարդ­կանց բար­վոք­ման ու բա­րե­կե­ցու­թյան, նոր ըն­թաց­քով, նոր կազ­մա­կեր­պու­թյամբ ու նոր ո­գով զորա­ցան և ակն­հայտ­նի ար­դյունք­ներ ցույց տվին մարդ­կու­թյան հառաջա­դի­մու­թյան մեջ (տե՛ս և Մեծ Ներ­սի­սի գոր­ծե­րը Բյու­զան­դի պատ­մու­թյան մեջ): Ա­մե­նայն ինչ նոր ե­ղավ, նո­րո­գվեց ու նոր ա­րա­րած դար­ձավ (Գաղ., Զ 15. Եփ., Դ 24. Բ 10), թո­թա­փե­լով հե­թա­նո­սա­կան անկ­ման, ա­պա­կա­նաց­ման և հնու­թյան փո­շին ընդմիշտ և վե­րաց­նե­լով ան­հավա­սա­րու­թյունն ու ստրկու­թյունը: Հավատք, հույս, սեր, և ըստ այդմ` հավա­սա­րու­թյունն ու խո­նար­հու­թյունն դար­ձան ա­ռա­քի­նու­թյան ու բա­րո­յա­կա­նու­թյան ան­սա­սան հիմ­նա­քա­րեր, ո­րոնք հե­թա­նոս աշ­խար­հում ան­ծանոթ սկզբունք­ներ էին: Բա­րո­յա­կան այդ սկզբունք­նե­րը, կեն­դա­նու­թյուն և ա­րիու­թյուն տա­լով մար­դուն և դաստիա­րա­կե­լով թե՛ տղա­մար­դին ու թե՛ կնոջ և ման­կանց, բարձ­րաց­րին նո­ցա իս­կա­կան ար­ժա­նավո­րու­թյան ու հառաջա­դի­մու­թյան աստի­ճա­նի վրա: Ուստիև հին աշ­խար­հի հա­լա­ծան­քի հզոր ներ­կա­յա­ցու­ցիչ ծե­րա­կույ­տի գի­տուն ան­դամ Գա­մա­ղիելը, հիշե­լով մարդ­կա­յին գոր­ծի ան­ցավո­րու­թյունն, ա­սաց մար­գա­րեա­բար. «Եւ զար­դիս ա­սեմ ձեզ. Ի բաց կա­ցէք յա­րանցդ յայդ­ցա­նէ եւ թոյլ տուք դո­ցա, զի թէ ի մարդ­կա­նէ ի­ցէ խոր­հուրդդ այդ կամ գործդ քակ­տես­ցի. ա­պա թէ յԱս­տու­ծոյ է, ոչ կա­րէք քակ­տել զդո­սա, գու­ցէ եւ աստուա­ծա­մարտք գտա­նի­ցէք»: (Գործք, Ե 38): Մի խոր­հուրդ, ո­րին լսե­ցին այն ժա­մա­նա­կի կա­տա­ղի թշնա­մի­նե­րը և պետք է լսեն հավի­տյան:

 

[1] Հմմտ. վերը` ·լ. Թ:

[2] Հովհ. Ժ, 25. 37-38. ԺԵ, 24. ԺԴ, 4. Մատթ., ԺԱ 5, 21-26. Ղուկ., Բ 22. ԺԳ 32. Գործք, Բ 22. Հռ., ԺԵ 18-19. Բ Կոր., ԺԲ 12. Ա Կոր., ԺԲ 10, 26. Գ 5. նա§` Հովհ., Զ 14. Է 31. Մատթ., ԺԲ 23, 28: 

[3] Մատթ., ԺԴ 13. ԺԵ 32. Մարկ., Զ 30. Ը 1. Ղուկ., Թ 10. Հովհ., Զ 1:

[4] Մատթ., Ը 23. Մարկ., Դ 36. Ղուկ., Ը 22: Մատթ., Դ 18. ԻԱ 18. ԺԴ  22. Մարկ., Զ 45. ԺԱ 12. Ղուկ., Զ 16. Ե 1. Հովհ., ԻԱ:

[5] Հմմտ. կույրերի բժշկումը. Հովհ., Թ. Մատթ., Թ 27. Թ 29. Մարկ., Ը 22. Ժ 46. Ղուկ., ԺԸ 35: Կաղերը ·նում են. Մատթ., Ը 5. Թ 1. Ղուկ., Է 2. Ե 18. ԺԳ 11. Մարկ., Բ 1. Հովհ., Ե: Բորոտները սրբվում են. Մատթ., Ը 1. Մարկ., Ա 40. Ղուկ., Ե 12. ԺԷ 11: Խուլերը լսում են. Մարկ., Է 31: Զանազան հիվանդներ բժշկվում են. Մատթ., Ը 14. Թ 20. Մարկ., Ա 29. Ղուկ., Դ 28. Հովհ., Դ 17. Մարկ., Ե 25. Հովհ., Ը 43. Մատթ., ԺԲ 9. Մարկ., Գ 1. Ղուկ., Զ 6. Հովհ., ԺԴ 1. Ղուկ., ԻԲ 50. Մատթ., ԻԶ 51. Մարկ., ԺԴ 47. Մատթ., Թ 18. Մարկ., Ե 22. Ղուկ., Ը 41. Ղուկ., Է 11. Հովհ., Դ 11: 

[6] Մարկ., Ա 23. Ղուկ., Դ 33. Մատթ., Ը 28. Մարկ., Ե 1. Ղուկ., Ը 26. Մատթ., Թ 32. Ղուկ., ԺԱ 14. Մատթ., ԺԲ 22. Մատթ., ԺԵ 21. Մարկ., Է 24. Մատթ., ԺԷ 14. Մարկ., Թ 17. Ղուկ., Թ 37:

[7] Հմմտ. § Ղուկ., Ե 8. Ա Պետր., Բ 22: Գ 18. Ա Հովհ., Բ 29. Գ 57. Բ Կոր., Ե 17, 21. Գործք, Գ 14. Դ 27, 30. Եբր., Դ 14. Է 26:

[8] Cureton, Spic. Syriacum. Lond., 1855.

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

13.08.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․