Այսօրվա մարդկությանը հուզող խնդիրներից մեկը կրոնական հարցն է: Շատ մարդիկ կարծում են, որ բոլոր կրոններն էլ ուսուցանում են միևնույն բանը` պարզապես տարբեր անվանումների ներքո: Ընդհանրապես կրոնագիտության շրջանակներում կա մոտեցում՝ համաձայն որի աննպատակահարմար է զուգահեռներ անցկացնել տարբեր պատմամշակութային միջավայրերում ձևավորված կրոնական արժեհամակարգերի միջև: Սակայն համեմատական կրոնագիտության շրջանակներում զուգահեռների անցկացումը նույնիսկ խրախուսվում է, քանի որ վերջինս օգնում է կրոնական կատեգորիաների առավել հստակ դասակարգման գործում: Ճիշտ է, կրոններն ունեն որոշակի նմանություններ, սակայն կան հարցեր, որոնց շուրջ նրանք տարբերվում են իրարից: Եվ ահա, համեմատելով երկու համաշխարհային կրոնները` բուդդայականությունն ու քրիստոնեությունը, կփորձենք ցույց տալ վերջիններիս նմանություններն ու տարբերությունները:
Բուդդայականության հիմնադիրը համարվում է Սիդհարթա Գաուտաման (Բուդդան), որը ծնվել է Նեպալում: Նա եղել է հարուստ իշխանավորի որդի, սակայն լքել է իր ընտանիքը, հրաժարվել հարստությունից և սկսել է վարել ճգնակյացի կյանք: Նա փնտրում էր այն հարցի պատասխանը, թե կյանքում ինչու՞ տառապանք կա: Չորս տեսարանները, որոնք նա տեսավ նախքան ճգնակյաց դառնալը, վճռական ազդեցություն ունեցան իր կյանքում: Առաջին երեքը կապված են եղել դժբախտությունների հետ. դրանք են ծերունին, ծանր հիվանդը և թաղման արարողությունը: Չորրորդ տեսարանը եղել է հանգիստ, բոլոր տխրությունները հաղթահարող ճգնավորը: Սակայն ճգնավորական կյանքով ապրելուց հետո Գաուտաման համոզվեց, որ ճգնությունը չի կարող պատասխանել այն հարցերին, որոնք նրան տանջում են: Երկար մտածումներից հետո, վերջապես, նա հասավ լուսավորության: Նա հասկացավ, որ դժբախտությունների պատճառը մարդկանց ցանկություններն են: Եթե մարդը ազատվում է ցանկություններից, նա դառնում է ՙլուսավորված՚. հենց դա է նշանակում Բուդդա անունը:
Գաուտաման համակարգեց իր ուսմունքը ՙչորս սրբազան ճշմարտությունների՚ անվան ներքո:
1. Կյանքը տառապանք է
2. Տառապանքի պատճառը ցանկությունն է
3. Տառապանքը վերջանում է, երբ արմատախիլ է արվում ցանկությունը
4.Հետևելով ութաստիճանական ճանապարհին` կարելի է հասնել լուսավորության:
Ութաստիճանական ճանապարհը իր մեջ ներառում է ճշմարիտ ըմբռնում, ճիշտ ձգտում, նպատակասլացություն, ճիշտ խոսք, ճիշտ վարք, ճիշտ ապրելակերպ, ճիշտ ջանք, ճիշտ հարաբերություն և մտքի ճիշտ կենտրոնացում: Այս աստիճանները մարդուն օգնում են հասնել ինքնաճանաչողության, առաքինության և վերջապես ինքնախորացման, որի հետևանքը նիրվանան է: Նիրվանան ազատագրում է ցավից, քանզի մարում է ցանկության կրակը: Նիրվանային հասնելը բուդդայականի գերագույն նպատակն է: Նիրվանան դուրս գալն է սանսարայի շրջանից, այսինքն` անդադար վերամարմնավորումներից:
Ինչպես Քրիստոս, այնպես էլ Բուդդան, դուրս եկավ իր ժամանակում իշխող ծիսապաշտության դեմ: Բուդդայի ժամանակ բրահմաները` Վեդաների մեկնիչները զոհեր էին մատուցում, իսկ Հիսուսի ժամանակ քահանայապետները և փարիսեցիները հետևում էին Մովսեսական օրենքի տառին և ոչ թե նրա ոգուն: Բրահմանիզմը եղել է ազգային-հնդկական, ինչպես և հուդայականությունը` ազգային-հրեական: Իսկ բուդդայականությունը, ինչպես և քրիստոնեությունը համաշխարհային կրոններ են: Քրիստոս ուղարկեց իր աշակերտներին` ասելով. <<Գնացե՛ք, քարոզեցե՛ք, Ավետարանը բոլոր հեթանոսներին՚>> (Մատթ. 28:19): Նույնպես և Բուդդան ուղարկում է իր աշակերտներին ավետել ողջ աշխարհին փրկության մասին, որը չի կարող սահմանափակվել որևէ ժողովրդով: Բացի դրանից կան շատ բարոյական կետեր, որոնց շուրջ բուդդայականությունն ու քրիստոնեությունը նման են: Օրինակ, ինչպես քրիստոնեությունը, այնպես էլ բուդդայականությունը ուսուցանում է անհիշաչարություն, անկրքություն, կենտրոնացում: Սակայն խնդիրը առավել մանրամասն դիտարկելու դեպքում տեսնում ենք, որ այդ երկու կրոնների միջև կան սկզբունքային տարբերություններ: Օրինակ, Քրիստոսն ասում է. <<Սիրեցե՛ք ձեր թշնամիներին՚>>(Մատթ. 5:44), մինչդեռ Բուդդան սովորեցնում է թշնամությանը պատասխանել անհիշաչարությամբ: Այսպիսով, Քրիստոս պահանջում է սեր, իսկ Բուդդան` անհիշաչարություն: Անհիշաչարություն չի ենթադրում ակտիվ գործողություն, իսկ սիրո կամ թշնամանքի զգացմունքները, ըստ բուդդիզմի տառապանքի աղբյուրներ են: Արդեն իսկ սրանում կա էական, խորը տարբերություն: Բուդդայականությունը նույնպես մեծահոգության ուսմունք է, բայց այն չի համընկնում Քրիստոսի պատվիրանի հետ: Ճիշտ է, բուդդայականությունը քարոզում է բարություն բոլոր էակների նկատմամբ, նաև նրանց նկատմամբ, ովքեր մեզ չարիք են պատճառում, բայց այնուամենայնիվ, այդ ուսմունքում զգացվում է սառը, սթափ վերաբերմունք` ընդհանրապես տարբեր այն ջերմ սիրուց, որը պահանջում է Քրիստոս և որը առաքյալը բնորոշում է հետևյալ խոսքերով. <<Եթե քաղցած է քո թշնամին, հաց տուր նրան և եթե ծարավ, ջուր տուր նրան, այս անելով` կրակի կայծեր կկուտակես նրա գլխին՚>>(Հռոմ. 12:20): Չարիքի ժխտմանը ուղղված է բուդդայականությունը, բարու կատարմանը` Քրիստոնեությունը:
Տարբեր էր նաև աշխարհը չսիրելու սկզբունքն այս երկու կրոններում: Համաձայն քրիստոնեական վարդապետության` աշխարհը ինքնին չար չէ: Երբ Աստված ստեղծեց աշխարհը, ՙտեսավ, որ բարի է՚: Աշխարհը չար է այնքանով, որքան որ օտարացած է Աստծուց և այդքանով քրիստոնյան չպետք է սիրի աշխարհը: Սակայն նա պետք է սիրի ոչ միայն իր Արարչին, այլև նրա ստեղծագործությունը այնքանով, որքանով այն հեռացած չէ Աստծուց: Բուդդայականությունը ի հակադրություն քրիստոնեության քարոզում է աշխարհի բացարձակ մերժում, նրա իդեալը ամենից առաջ անձնական գոյության բացառումն է: Աշխարհը նրա համար անիմաստ ՙունայնության՚ արդյունք է, որը դուրս է ելնում անըմբռնելիորեն բացարձակի խորքերից:
Կինը` նոր կյանքի կրողը, ատելի է բուդդայականության համար: Ոչ մի կրոն,- ասում է Կոժևնիկովը,- այդքան թշնաբար և ժխտաբար չի վերաբերվել կնոջը որքան բուդդայակությունը՚: Ըստ բուդդայականների ՙԿինը կրքերի օջախն է, ամենաանմաքուր և ամենապիղծ էակներից մեկը՚: Իսկ քրիստոնեական ուսմունքի համաձայն կինը ոչ միայն արժանացավ Աստծուն մարմնավորելու, այլև հարուցյալ Աստծուն առաջինը տեսնելու պատվին (Հովհ. 20:11-18):
Գեղեցկությունը դրական իմաստով Բուդդայի համար gոյություն չունի Այն նրա համար զգայականության պատրանք է, որը տանում է կյանքից կախվածության: Դրա համար էլ նա ասում է. <<Դեն նետեցե՛ք հինգ զգայարանների առարկաները, դեն նետեցե՛ք կախարդող գեղեցկությունը, հեռու մնացե՛ք այն պատկերներից, որոնք գեղեցիկ են թվում, քանզի նրանց ուղեկցում է կիրքը>>:
Բուդդայականությունը քարոզում է մարդու ինքնափրկություն, իսկ քրիստոնեությունը դրա անհնարին լինելը. բուդդայականության մեջ ամեն ինչ ձեռք բերվում և պահպանվում է սեփական արժանիքներով, իսկ քրիստոնեության մեջ միայն Քրիստոսի արժանիքներով: Բուդդան միայն ուղեցույց է և ուսուցիչ, որը ցույց է տալիս փրկության ճանապարհը և բուդդայականների համար ուրիշի արժանիքներով փրկվելը հերետիկոսություն է: Ի հակադրություն դրա` քրիստոնեությունը ասում է, որ մարդու փրկությունը գալիս է Աստծո շնորհից, մարդը փրկվում է հաղորդակցվելով աստվածային անեղ էներգիաներին և դառնում աստված ըստ շնորհի:
Փրկությունը բուդդայականության մեջ ընդհանրապես այլ է, քան քրիստոնեության մեջ: Բուդդայականության մեջ փրկվել նշանակում է ազատվել տառապանքից և քանի որ ամեն գոյություն տառապանք է, ապա փրկվել նշանակում է ազատվել ընդհանրապես ամեն տեսակ գոյությունից: Ի տարբերություն դրա, քրիստոնեության մեջ փրկություն նշանակում է ազատություն չարից, մեղքից, անեծքից և մահվանից և հաղորդակցություն Աստծո հետ:
Բուդդիզմում փրկության են հասնում գերագույն ճանաչողությամբ, պատճառահետևանքային կապերի էության մեջ թափանցումով, խոր հայեցողությամբ և փիլիսոփայական խորացմամբ: Ընդհանրապես այլ ձևով է դրան վերաբերվում քրիստոնեությունը, ըստ որի փրկության կարելի է հասնել ոչ թե գերիմաստությամբ, այլ անկեղծ մանկական հավատով:
Բուդդիզմը մերժում է անձնազոհությունը, որովհետև բուդդայականության համար կյանքը տանջանք է և ոչ մի արժեք չունի, իսկ արժեք ունեցող բանը զոհել անիմաստ է: Իսկ քրիստոնեությունը քարոզում է զոհել մարդկային անձը: Քանի որ Քրիստոս որպես անմեղ Գառ զոհվեց մարդկանց մեղքերի քավության համար:
Բուդդիզմ- ՙՔո ես-ով գրգռիր ես-ը, քո ես-ով քննիր ես-դ, այն ժամանակ կարող ես ես-դ պահպանել և երջանկության մեջ ապրել, ո՛վ ճգնավոր, որովհետև <<ես>>-ի պահապանը<<ես>>-ն է, <<ես>>-ի ապաստանը <<ես>>-ն է: Քրիստոնեության տեսակետից խոսքերին ի հակադրություն կարելի է դնել Օգոստինոսի խոսքը. <<Դու ստեղծեցիր մեզ ուղղեալ առ քեզ, և մեր սիրտը անհանգիստ է, մինչև որ քեզ մոտ իր հանգիստը գտնի:
Վերջապես բուդդայական վերածնությանը դեմ է և ժառանգականության օրենքը: Ըստ Բուդդայի մարդն իր նախկին գործերի և իր <<կարմայի>> արդյունք է. <<Իմ գործը այն որովայնն է, որ ծնում է, իմ գործն այն սեռն է, որին ես ազգակից եմ>>: Սա մերժումն է ամենայն ժառանգականության, որ սակայն ամեն րոպե հոր և որդու մեջ կարելի է նկատել: Այս մերժմամբ զանց է առնում բուդդայականությունը մի բարոյական պարտականություն, որ ունի յուրաքանչյուր ծնող դեպի իր որդին կրթության տեսակետից, եթե ամեն մեկը իր նախկին գործերի ծնունդն է միայն, ապա ուրեմն ծնողն ազատ է պարտականություններից:
Ըստ պրոֆեսոր Լ. Ֆոն Շրեդերի բուդդայականությունը կարելի է կոչել մարդկության ինքնիրեն սեփական ուժերով փրկելու գերագույն փորձը Աստծո սիրո հայտնությունը, որը մեզ պարգևում է շնորհ, փրկություն և հավիտենական կյանք:
Վոլոդյա սրկ. Նաջարյան