Քրիս­տո­սի քա­հա­նա­յա­պե­տա­կան պաշտոնն ու Պա­տա­րա­գը

Քրիս­տոս ի­րա­կա­նաց­րեց յուր մար­գա­րեա­կան գոր­ծու­նեու­թյան նպա­տա­կը քա­հա­նա­յա­պե­տա­բար մա­տու­ցած պա­տա­րա­գով: Քա­հա­նա­յա­պե­տա­կան պաշ­տոնի գա­ղա­փարն ու հի­մունքն Աս­տու­ծո և մար­դու մի­ջի հաշ­տու­թյունն է, որ ար­տա­հայտում է ա­մե­նայն քա­հա­նա­յու­թյան և նո­րա զո­հա­բե­րու­թյան մեջ: Եվ ո­րով­հե­տև մար­գա­րեու­թյան վերջն ու լրու­մը Քրիս­տոս է, հե­տևա­բար քա­հա­նա­յու­թյունն ու զո­հը ստա­նում է յուր իս­կու­թյունը Քրիս­տո­սի մեջ: Եվ քա­նի որ ոչ մի ա­րա­րած, մա­նավանդ մե­ղան­չա­կան ա­րա­րած, չի կա­րող Աս­տու­ծո և մար­դու մեջ հաշ­տու­թյան միջ­նորդ լի­նել, հաշ­տու­թյան զոհ լի­նել, պարզ է, որ Քրիս­տոս է իս­կա­կան քա­հա­նա­յա­պետն և իս­կա­կան զո­հը: Իբ­րև Աս­տու­ծո Որ­դի և Մար­դո Որ­դի և իբ­րև Նոր Ուխ­տի հաստա­տող, Քրիս­տոս այն քա­հա­նա­յա­պե­տու­թյան և զո­հի կա­տա­րումն և իս­կու­թյունն է, որ բա­ցար­ձա­կա­պես նշա­նա­կու­թյուն ու­նի թե՛ մար­դու և թե՛ Աս­տու­ծո ա­ռաջ:

Այս բա­ցար­ձակ նշա­նա­կու­թյունը հաստա­տված է Քրիս­տո­սի մարդ­կու­թյան և աստվա­ծու­թյան ի­րա­կան միու­թյան վրա: Մե­ղան­չա­կան մարդ­կու­թյունն յուր մեղ­քով բա­ժա­նված է Աս­տու­ծուց, այն­պես որ մե­ղան­չող մարդն էր կա­րող յուր սահ­մա­նա­փակ ուժե­րի անվս­տա­հու­թյամբ մոտե­նալ առ Աս­տված ի հաշ­տու­թյունն միու­թյան և ոչ էլ Աս­տված յուր ա­մե­նա­բարձ­րու­թյամբ կա­րող էր միա­նալ ու հաշ­տվիլ մեղ­քում թավա­լված մարդ­կու­թյան հետ: Բայց Աս­տված, հավի­տե­նա­կան սեր լի­նե­լով, չպետք է թող­ներ մարդ­կու­թյունն յուրյանից բա­ժա­նված. նո­րա կա­տա­րյալ սի­րուց բղխում է այն նա­խատ­նօ­րի­նված հաշ­տու­թյան անհ­րա­ժեշ­տու­թյունը (Եփ., Ա 5. Ա Պետ., Ա 20), ո­րով միայն կա­րող էին մար­դիկ վերս­տին հաշտ միու­թյան մեջ մտնել Աս­տու­ծո հետ բազ­մա­դա­րյան բա­ժա­նու­մից հետո: Աս­տու­ծո անս­տվեր փո­փո­խու­թյունը չի կա­րող յուր ար­քա­յու­թյան ի­րա­կա­նաց­ման հա­մար ստեղ­ծած սե­փա­կան աշ­խար­հը վերջ­նա­կա­նա­պես մեր­ժել յուր­յանից. ըստ ո­րում` յուր սե­փա­կան աշ­խար­հը փրկում է, որպեսզի մարդ­կու­թյունը կա­րո­ղա­նա հա­մար­ձա­կա­պես մտնել յուր սուրբ սի­րո միու­թյան մեջ` ա­ռանց յուր բա­ցար­ձակ ար­դա­րու­թյան ու սրբու­թյան տուժ­ման: Եվ այդ պատ­ճա­ռով է, որ Աս­տու­ծո սի­րուց բղխում է հաշ­տու­թյան անհ­րա­ժեշ­տու­թյունը, բայցև միան­գա­մայն նո­րա սրբու­թյունից բղխում է մեղ­քի չքա­ցու­մը, իսկ նո­րա ար­դա­րու­թյունից հե­տևում է աստվա­ծա­յին ցա­սումն ու պա­տիժ: Ուստիև մարդ­կու­թյունն յուր մե­ղան­չա­կան վի­ճա­կում կոչ­վում է «որ­դիք բար­կու­թյան»: Աս­տու­ծո բար­կու­թյունը բղխում է նո­րա սրբու­թյունից և ար­դա­րու­թյունից, և քա­նի որ նո­րա սերը քավու­թյուն է պա­հան­ջում ու փրկու­թյուն, հայտ­նի է, որ նո­րա բար­կու­թյունը նո­րա սի­րո հե­տևանքն է, ո­րով պետք է ո­ղոր­մի յուր ա­րա­րած­նե­րի վրա (տե՛ս վե­րը, գլ. ԺԱ): Աս­տու­ծո սրբու­թյան, ար­դա­րու­թյան և ո­ղոր­մա­ծու­թյան այդ ի­րա­կա­նու­թյունն ի­րա­գործ­վում է Քրիս­տո­սի գե­րահ­րաշ պա­տա­րա­գով (Ե­ղի­շե, 267-273):

Պա­տա­րա­գի կամ զո­հի կա­րևո­րու­թյունը բղխում է հաշ­տու­թյան սկզբուն­քից: Աս­տու­ծո դեմ մե­ղան­չած մար­դը չի կա­րող յուր մեղ­քի քավու­թյան հա­մար մի որևիցե հա­տու­ցումն տալ. ար­դա­րու­թյան տե­սա­կետից նա­յե­լով` մե­ղան­չա­ծը պետք է մեռ­նի և նո­րից ծնվի ա­ռանց այն մեղ­քին, ո­րի մեջ է ըն­կել մե­ղան­չու­մով: Մեռ­նե­լու անհ­նա­րու­թյունից ծա­գել է զո­հը, որ ա­նե­լով` մարդ ներ­քին զղջմամբ բա­րո­յա­պես մեռ­նում է այդ զո­հի հետ և Աս­տու­ծո ա­ռաջ սրբված հա­մար­վում: Բայց այս­պի­սի զոհն, որ ընդ­հան­րա­ցած էր հին ազ­գե­րի մեջ, նա­խա­տիպ ու կրթիչ նշա­նա­կու­թյուն ու­նեին և ոչ մի ի­րա­կան հաստա­տու­թյուն չէին մեղ­քի թո­ղու­թյան: Ա­ռավել ևս ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հա­մար անհ­նար է մի որևիցե կեն­դա­նու և յուր զո­հով ար­դա­րա­նալ ու սրբվիլ մե­ղան­չա­կան վի­ճա­կից: Մարդ­կու­թյունը կա­րող էր քավվիլ մի­միայն այն ժա­մա­նակ, երբ իս­կա­պես կա­րո­ղա­նար զո­հել յուր մե­ղան­չա­կան էու­թյունը կամ երբ մեռ­ներ նո­րա մե­ղան­չա­կան ե­սը, ան­ձը, և վերս­տին իբ­րև հնա­զանդ որ­դի ծնվեր: Սա­կայն ամ­բողջ մարդ­կու­թյունը չէր կա­րող յուր մե­ղան­չա­կան էու­թյամբ կամ ան­ձով մեռ­նել, վասնզի մեռ­նե­լուց հետո կրկին վե­րած­նվել կա­րե­լի է մի­միայն Աս­տու­ծո օգ­նու­թյամբն ու հա­ղոր­դակ­ցու­թյամբ, մինչ­դեռ մարդ­կու­թյունն յուր մեղ­քով կտրված էր Աս­տու­ծուց և ու­րեմն ա­ռանց նո­րան չէր կա­րող կրկին կեն­դա­նա­նալ: Եվ քա­նի որ մար­դու մեռ­նելն ու կեն­դա­նա­նա­լը ան­կա­րե­լի էր ա­ռանց Աս­տու­ծո հա­ղոր­դակ­ցու­թյան, հե­տևա­բար և ոչ մի ու­րիշ զոհ չէր կա­րող մար­դուն ար­դա­րաց­նել կամ նո­րա խիղ­ճը հանգս­տաց­նել (Եբր., Թ): Այլև յուր բա­րո­յա­կան ա­զա­տու­թյունից զրկված ու մեղ­քում թավա­լված մար­դը չէր էլ կա­րե­նում որևիցե կեր­պով Աս­տու­ծո նվի­րվել և անձ­նա­զոհ լի­նել յուր մե­ղաց հա­մար: Ու­րեմն մարդ ինքն ա­զա­տա­պես չէր կա­րո­ղա­նում որևիցե կեր­պով յուր մե­ղան­չա­կա­նու­թյունը հետ առ­նել, ոչն­չաց­նել և վերս­տին մտնել սրբու­թյամբ և ար­դա­րու­թյամբ աստվա­ծա­յին սի­րո և հնա­զան­դու­թյան մեջ: Այս պատ­ճա­ռով Աս­տված է ա­նում այդ յուր մեծ ո­ղոր­մու­թյամբ, զի ե­թե մարդ կա­մե­նար էլ ա­զա­տա­պես յուր մե­ղան­չա­կա­նու­թյունը հետ առ­նել և մտնել ար­դա­րու­թյան մեջ, նա պետք էր և կա­րող էր մի­միայն Աս­տու­ծո գոր­ծակ­ցու­թյամբն ա­նել, որպեսզի հաշ­տու­թյուն Աս­տու­ծո կող­մից կա­յա­ցած լի­ներ: Ա­հա և մար­դու այդ կա­մե­ցո­ղու­թյունը և Աս­տու­ծո գոր­ծակ­ցու­թյունն ի­րա­կա­նա­նում է աստվա­ծա­մարդ Քրիս­տո­սի մեջ (Բ Կոր., Ե 19):

Աս­տված էլ, ըստ յուր կան­խա­գետ տնօ­րի­նու­թյան և յուր շնոր­հաց ու սի­րո ա­ռա­տու­թյամբ, տվավ յուր Որ­դուն մարդ­կանց փրկու­թյան հա­մար: Նո­րա Որ­դին, խո­նար­հվելով հնա­զան­դու­թյան ու հե­զու­թյան մեջ` հա­կա­ռակ Ա­դա­մի ամ­բար­տավա­նու­թյան և անհ­նա­զան­դու­թյան, չար­չա­րվեց ու զո­հվեց իբ­րև ամ­բողջ մարդ­կու­թյան զոհ և այն, ինչ որ մարդ­կու­թյունը սոս­կա­պես ա­նել չէր կա­րող, ի­րա­գոր­ծեց Քրիս­տոս` յուր մեջ միաց­նե­լով, մեկ դարձ­նե­լով մարդ­կու­թյունն և աստվա­ծու­թյունը: Նո­րա մեջ է ի­րա­կա­նա­նում Աս­տու­ծո սի­րո և շնոր­հաց ո­ղոր­մու­թյունն ու միան­գա­մայն ամ­բողջ մարդ­կու­թյան սրբաց­ման գոր­ծը, վասնզի Քրիս­տո­սով իջ­նում է Աս­տված մարդ­կու­թյան մեջ, իսկ մարդ­կու­թյունը բավա­կա­նու­թյուն է տա­լիս աստվա­ծա­յին ար­դա­րու­թյան: Ըստ այսմ` Քրիս­տոս դառ­նում է նոր մարդ­կու­թյան նա­խա­մար­դը, որ վեր­ջաց­նում է հին մարդ­կու­թյան և Աս­տու­ծո մի­ջի բա­ժա­նու­մը, սրբում է մարդ­կու­թյունն և Աս­տու­ծո սի­րո շնորհ­նե­րը վերս­տին բաշ­խում է մարդ­կու­թյան: Աս­տվա­ծա­յին տնօ­րի­նու­թյամբ Քրիս­տոս դառ­նում է Նա­խա­մարդ, ո­րի հետ միա­նա­լով` ա­մե­նայն հավա­տա­ցող դառ­նում է նոր մարդ, այ­սինքն` ինչ­պես որ մե­ղան­չած Ա­դա­մի մի­ջո­ցով բո­լոր մար­դիկ մե­ղան­չա­կան վի­ճա­կը ժա­ռան­գե­ցին, այն­պես էլ ար­դար ու սուրբ Ա­դա­մի, այն է` Քրիս­տո­սի մի­ջո­ցով ար­դա­րու­թյուն են ժա­ռան­գում: Նոր Ա­դա­մը մե­ռավ հին մարդ­կու­թյան հա­մար, ու­րեմն և նո­րա­նով հին մարդ­կու­թյունը մե­ռավ, բայց նոր Ա­դա­մը հա­րյավ, նո­րա հետ հառ­նում են և հավա­տա­ցյալք. ու­րեմն Հին Ա­դա­մով մահ էին ժա­ռան­գում, իսկ նոր Ա­դա­մով` կեն­դա­նու­թյուն. մի մար­դով մահ ե­ղավ, և մի մար­դով` հա­րու­թյուն մե­ռե­լոց. «Որ­պէս Ա­դա­մաւն ա­մե­նե­քին մե­ռա­նին, նոյն­պէս եւ Քրիս­տո­սիւ ա­մե­նե­քեան կեն­դա­նաս­ցին» (Ա Կոր., ԺԵ 21, 22. Բ Կոր., Ե 14, 15):

Քրիս­տո­սով կա­տար­վում է մարդ­կու­թյան զո­հը, և ու­րեմն մար­դը հաշտ­վում է Աս­տու­ծո հետ, բայցև Քրիս­տո­սով փրկվում է մարդ­կու­թյունն յուր մեղ­քե­րից, ըստ ո­րում` նա տա­լիս է մար­դուն նոր կյանք և հաստա­տուն հա­ղոր­դակ­ցու­թյուն Աս­տու­ծո հետ: Հե­տևա­բար Աս­տու­ծո ար­դա­րու­թյունն ի­րա­կա­նա­նում է, և Աս­տված հաշտ­վում է մար­դու հետ, իսկ մար­դը սրբվում է և Աս­տու­ծո բա­րիք­նե­րը վա­յե­լում նո­րա հա­ղոր­դակ­ցու­թյամբ: Այ­նու­հե­տև յուրա­քան­չյուր ան­հա­տի փրկու­թյունն ի­րա­գործ­վում է այ­նով, որ հավա­տում է Քրիս­տո­սին` հավա­տա­լով միա­նում է նո­րա հետ և այդ­պի­սով մտնում է նո­րա փրկա­գոր­ծա­կան բա­րիք­նե­րի մեջ: Կհավա­տաս, կմիա­նաս Քրիս­տո­սի հետ, նո­րա շնորհ­նե­րի տակ նո­րա ճա­նա­պար­հով կգնաս և, նո­րա փրկու­թյունը վա­յե­լե­լով, կբարձ­րա­նաս նո­րա հետ. չես հավա­տալ, կօտարա­նաս նո­րա բո­լոր շնորհ­նե­րից, կընկ­նես վեր­ջա­կա­նա­պես և կմեռ­նես իբ­րև հին Ա­դա­մի ժա­ռանգ ա­դա­մա­յին կյան­քի բո­լոր ձա­խոր­դու­թյանց ու հե­ծե­ծա­նաց մեջ: Եվ այս պարզ է, վասնզի հին Ա­դա­մը, մե­ղան­չե­լով, չկա­րո­ղա­ցավ ի­րա­գոր­ծել յուր կո­չումն, ըն­կավ և աշ­խար­հին են­թար­կվեց. նո­րա շավ­ղումն էին և նո­րա բնա­կան ժա­ռանգ­նե­րը: Իսկ նոր Ա­դա­մը յուր կա­տա­րե­լու­թյամբ ի­րա­կա­նաց­րեց մար­դու կա­տա­րե­լա­տիպ կո­չու­մը և, ա­մե­նայն փոր­ձու­թյանց վրա հաղթա­նա­կե­լով, աշ­խար­հը հաղթեց. նո­րա ճա­նա­պարհն են գնում և նո­րա հավա­տա­ցյալ ժա­ռանգ­նե­րը: Ա­ռա­ջին Ա­դա­մը խախ­տեց ար­դա­րու­թյունն և օրեն­քը, երկ­րորդ Ա­դա­մը կա­տա­րեց ա­մե­նայն օրենք և ար­դա­րու­թյուն իբ­րև մարդ­կու­թյան բնու­թյուն, մարդ­կու­թյան կա­տա­րե­լա­տիպ և ի­րա­կան-էա­կան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ: Հե­տևա­բար մեր նա­խա­մար­դի կամ Քրիս­տո­սի օ­րի­նա­կա­տա­րու­թյունն, ար­դա­րու­թյունն ու հաղթա­նա­կը մեր օ­րի­նա­կա­տա­րու­թյունն է, մեր ար­դա­րու­թյունն է և մեր հաղթա­նա­կը (Մատթ., Գ 15. Ե 17. Եբր., Ժ 7. Հովհ., ԺԶ 33): Աս­տված էլ Քրիս­տո­սով է նա­յում մեզ վրա և նո­րա բո­լոր վաստակ­նե­րը մերն է հա­մա­րում, զի նա մեր գլուխն է, և մենք` նո­րա ան­դամ­նե­րը, նա մեր նա­խա­հայրն է, և մենք` նո­րա ժա­ռանգ­նե­րը: Նա գլուխ է` ոչ ինչ­պես մի Հայկ, մի Ա­րամ, մի Ա­շոտ, մի Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչ, մի Ս. Սա­հակ ու Ս. Մես­րոպ, ո­րոնց շնորհ­ներն ու վաստակ­նե­րը մերն ենք հա­մա­րում, նո­ցա հա­մե­մատ պար­ծե­նում և ե­րես­պար­զուկ հան­դի­սա­նում, այլ իբ­րև հաղթա­պանծ, գե­րա­պանծ ու շնոր­հա­տու կա­տա­րե­լա­տիպ: Վասնզի Քրիս­տոս մեզ ոչ թե մի որևիցե վաստակ է շնոր­հում, այլ ա­մե­նայն վաստակ ու շնորհ, քա­նի որ սրբել է մեզ մեղ­քե­րից, զար­թեց­նում է մեղ­քի ճա­նա­չո­ղու­թյունը մեր մեջ, ա­ռաջ­նոր­դում է դեպի յուր աստվա­ծա­յին կյան­քի վա­յե­լու­մը և յուրյան հե­տևող­նե­րին Աս­տու­ծո Որ­դիք է դարձ­նում (Ա Կոր., Ա 30. Հովհ., Ա 12): Նա տա­լիս է ա­մե­նայն բա­րիք և կեն­դա­նու­թյուն ի­րա­կա­նա­պես, զի ոչ թե ար­տա­քուստ է միայն պար­գևում, այլ ինքն իսկ կեն­դա­նու­թյուն է տա­լիս մեզ` ան­ձամբ մեր մեջ բնա­կվելով և մեզ յուրյան չար­չա­րա­կից ու խա­չա­կից ա­նե­լով` հա­րու­թյան շնորհ­նե­րը բաշ­խե­լու հա­մար (Գաղ., Բ 20):

Մենք էլ պետք է հավատ­քով Քրիս­տո­սի չար­չա­րան­քին ու մահ­վան հա­ղորդ լի­նինք, որ նո­րա կյան­քին ևս կցորդ դառ­նանք, վասնզի նա ինքն ևս մեր չար­չա­րան­քին ու մա­հվան մեջ մտավ` մեզ կյանք շնոր­հե­լու հա­մար. «Զի այն, որ ոչն գի­տէր զմեղս, վասն մեր մեղս ա­րար, զի մեք ե­ղի­ցուք նո­վաւ ար­դա­րու­թիւն Աս­տու­ծոյ» (Բ Կոր., Ե 21): Այ­սինքն` նա մեզ հա­մար հանձն ա­ռավ մե­ղան­չա­կան մար­դու պա­տի­ժը: Մե­ղան­չա­կան աշ­խար­հը մեղ­քի գա­գաթ­նա­կետին հա­սավ, երբ մարմ­նա­ցյալ ար­դա­րու­թյունը բարձ­րաց­րեց խա­չի վրա: Աշ­խար­հի եր­կու ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րը` հրեու­թյունն ու հե­թա­նո­սու­թյունը, միա­ցան` ար­դա­րու­թյունը պատ­ժե­լու հա­մար, մինչ­դեռ դո­քա պետք է ար­դա­րու­թյունը հաստա­տեին երկ­րի վրա: Տա­ռա­պաշտ և ան­հավատ հրեու­թյունը` մի կող­մից և կայս­րա­պաշտ պե­տու­թյունը` մյուս կող­մից ա­մե­նայն ճշմար­տու­թյուն յուրյանց ինք­նաստվա­ծաց­ման հասց­րած տի­րա­պե­տու­թյան մեջ էին գտնում և, միա­նա­լով, այդ մե­ղան­չա­կան ձգտմամբ խա­չե­ցին Քրիս­տո­սին: Ուստիև այդ խա­չե­լու­թյունը դար­ձավ մեղ­քի գա­գաթ­նա­կետը հնե­րի հա­մար և կյան­քի գա­գաթ­նա­կետը` նո­րե­րի հա­մար: Խա­չի վրա Քրիս­տոս նո­ցա մեղ­քը յուրը հա­մա­րեց, որ մենք ևս նո­րա կյան­քը մե­րը հա­մա­րենք (Բ Կոր., Ե 21. Ա Պետ., Բ 24. Ես., ԾԳ 4): Նա պա­տի­ժը կրեց, որ խա­ղա­ղու­թյուն տա մեզ: Նա խա­չի վրա ա­նեծքն ա­ռավ, որ մենք օրհ­նու­թյուն ստա­նանք: Նա ցավեց, չար­չա­րվեց մարդ­կա­յին մեղ­քի հա­մար` գի­տակ­ցե­լով այդ մեղ­քի սոս­կա­լի ծան­րու­թյան (Շար., 270), ո­րով մեղ­քի բարձ­րա­գույն գի­տակ­ցու­թյունն ու ցավը ի­րա­կա­նաց­րեց: Նա հանձն ա­ռավ մարդ­կու­թյան մեղ­քի ծայ­րա­հեղու­թյունն ու յուր մեջ ոչն­չաց­րեց խա­չի վրա` մեզ այդ ծայ­րա­հեղու­թյունից ա­զա­տե­լու հա­մար (Հռ., Գ 25. Բ Կոր., Ե 14, 15): Նա ա­զա­տա­պես հանձն ա­ռավ մեղ­քի ցավն ու պա­տի­ժը և մեղ­քի բո­լոր հե­տևանք­նե­րի կեդ­րո­նա­ցու­մը, այն է` մա­հը: Ին­քը մեղք չու­ներ և մե­ղավո­րի մա­հը հանձն ա­ռավ. Ինքն ան­մահ է և մահ­կա­նա­ցվի մահն յուրաց­րեց ու խա­չի վրա բևե­ռեց, մա­հվան խայ­թո­ցը, որ մեղքն է, խա­չի վրա վար­սեց: Սա­կայն Քրիս­տոս Աս­տված է և ան­մահ, իբ­րև մարդ ու մահ­կա­նա­ցու մե­ռավ և հա­րու­թյամբ կեն­դա­նու­թյուն տվավ մահ­կա­նա­ցու մար­դուն, ըստ ո­րում` նա ոչն­չաց­րեց մահն ու մա­հվան խայ­թո­ցը փշրեց (Եբր., Բ 15. Եղիշե, 31): «Միա­բա­նե­ցին եր­կինք և եր­կիր ի մա­հու Միած­նին Աս­տու­ծոյ» (Ե­ղի­շե, 286), այ­սինքն` եր­կիրն ի­րա­կա­նաց­րեց յուր մեղ­քի ծայ­րա­հեղու­թյունը, իսկ եր­կինքն` աստվա­ծա­յին ո­ղոր­մա­ծու­թյան ա­մե­նա­բարձր շնոր­հը տվավ. եր­կուքն էլ Քրիս­տո­սով խա­չի վրա բարձ­րա­ցան, ա­ռա­ջի­նը ոչն­չա­ցավ, իսկ երկ­րոր­դը շնոր­հվեց հավա­տա­ցո­ղին: Այդ­տեղ մեռ­նում է մար­դու միա­կող­մա­նի կամքն և այն ամեն աշ­խար­հա­յին, քա­ղա­քա­կան, երկ­րավոր ե­րա­նու­թյան և ա­րվես­տա­գի­տա­կան վա­յել­չու­թյունք ու մե­ծու­թյունք, ո­րոնց մեջ մար­դը ո­րո­նում էր յուր եր­ջան­կու­թյունը: Այդ բո­լոր միա­կող­մա­նի մե­ծու­թյուն­նե­րը Քրիս­տո­սով զո­հա­բեր­վում են աստվա­ծա­յին շնոր­հաց հա­մար: Նո­րա­նով ըն­կավ աշ­խար­հա­յինն, և թա­գավո­րեց աստվա­ծա­յի­նը: Ուս­տիև Ս. Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցին, ո­գևոր­վելով այդ մեծ խորհր­դով, բա­­ցա­կան­չում է առ Քրիս­տոս. «Որ միայն մարմ­նա­ցար վասն մեր` ըստ մեզ, զի ա­րաս­ցես զմեզ վասն քո` ըստ քեզ...» (ԺԹ 43):

Բայց ին­չո՞ւ Քրիս­տո­սի սքան­չե­լի պա­տա­րա­գը խա­չով ի­րա­գոր­ծվեց: Այս հար­ցի հիմ­նա­կան պա­տաս­խա­նը տա­լիս է մեզ Պո­ղոս ա­ռա­քյալն յուր խա­չի ճա­ռի մեջ: Նա, խոսե­լով ան­հավա­տու­թյամբ կո­րած­նե­րի և խա­չով փրկված­նե­րի վրա, ա­սում է. «Իսկ ո­րով­հե­տեւ Հրէայք նշան հայ­ցեն, եւ հե­թա­նոսք զի­մաստու­թիւն խնդրեն, մեք քա­րո­զես­ցուք զխա­չե­լեալն Քրիս­տոս, Հրէից գայ­թակ­ղու­թիւն եւ հե­թա­նո­սաց յի­մա­րու­թիւն. բայց նո­ցին իսկ կո­չե­ցե­լոցն Հրէից եւ հե­թա­նո­սաց, զՔրիս­տոս Աս­տու­ծոյ զօ­րու­թիւն եւ Աս­տու­ծոյ ի­մաստու­թիւն» (Ա Կոր., Ա 18): Ա­ռա­քյալը գե­ղեց­կա­պես պար­զում է խա­չի մեծ խոր­հուր­դը: Խա­չը մի ա­մե­նա­խիստ պատ­ժա­կան գոր­ծիք էր հին ժա­մա­նակ և հավա­նորեն Փյունի­կեից է տա­րա­ծվել շրջա­կա երկր­նե­րը: Խա­չից ավե­լի ծանր ու տան­ջա­կան պա­տիժ դեռ չէ հնա­րված մարդ­կու­թյան ան­գութ շրջա­նում, ըստ ո­րում` խա­չի վրա բևե­ռված մար­դը ա­մե­նա­սոս­կա­լի չար­չա­րանք­ներ էր կրում 12 ժա­մից մին­չև ե­րեք օր` թե՛ վեր­քե­րի ան­տա­նե­լի կսկիծ­նե­րից և թե՛ ա­րյան շրջա­նա­ռու­թյան վնա­սվելուց: Թե՛ հրեից և թե՛ հին քա­ղա­քակր­թված ազ­գե­րի մեջ խաչն ա­մե­նա­ծայ­րա­հեղ ստո­րա­ցումն էր. Մով­սի­սա­կան օրենքն այդ է ար­տա­հայտում` ա­նի­ծե­լով խա­չից կա­խվող­նե­րին (Բ 0ր., ԻԱ 23): Ուստիև հրեայք, ո­րոնք հպար­տա­նում էին յուրյանց նա­խա­հայ­րե­րի վա­յե­լած աստվա­ծա­յին Ուխ­տով և իբ­րև ընտ­րյալ ժո­ղո­վուրդ, սպա­սում էին մի փա­ռավոր Մե­սիա­յի, որ գար ամեն տե­սակ հրաշք­նե­րով ու մի մեծ պե­տու­թյուն հաստա­տեր, նո­ցա հա­մար` խա­չվող Մե­սիան մի մեծ գայ­թակ­ղու­թյուն էր: Մյուս կող­մից մարդ­կա­յին հե­թա­նո­սա­կան բո­լոր ի­մաստա­սի­րու­թյան հա­կա­սող և հա­կա­ռակ մի բան էր` տես­նել Աս­տու­ծո Որ­դուն խա­չի վրա ու նո­րա­նից փրկու­թյուն սպա­սել:

Սա­կայն մենք արդեն տե­սանք, որ Աս­տու­ծո շնոր­հած փրկու­թյունը չէր կա­րող ըստ մեր ի­մաստու­թյան լի­նել. ի­մաստու­թյուն էր շնոր­հել Աս­տված յուր ստեղ­ծած մար­դուն, մինչ­դեռ սա յուր ի­մաստու­թյամբ խա­բվեց, ար­հա­մար­հեց Աս­տու­ծուն ու զրկվեց բո­լոր բա­րիք­նե­րից: Հրեայք հպար­տա­նում էին յուրյանց ըն­կած դրու­թյամբ հան­դերձ, հե­թա­նոս­ներն էլ յուրյանց իս­կա­պես անփր­կա­րար միա­կող­մա­նի ի­մաստու­թյամբ, և եր­կուքն էլ կար­ծում էին, թե անձ­նա­կան վաստա­կով պետք է փրկու­թյան հաս­նեին: Խա­չի վրա խոր­տակ­վում է հրեա­կան հպար­տու­թյունը, ծաղր­վում է հե­թա­նո­սաց ի­մաստու­թյունն, ու­րեմն ոչն­չա­նում է ըն­կած մարդ­կու­թյան վաստա­կավոր ակն­կա­լու­թյունն, ու միև­նույն ժա­մա­նակ մի­միայն Աս­տված է փրկու­թյուն պար­գևում նո­ցա, ո­րոնք այդ կզգան և յուրյանց հույսը նո­րա վրա կդնեն[1]: Խա­չով մարդ­կու­թյունը պետք է տես­նե, որ ոչ մի կերպ չի կա­րող բարձ­րա­նալ ա­ռանց Աս­տու­ծո և ոչ մի լոկ մարմ­նավոր-աշ­խար­հա­յին փառ­քով չի կա­րող ա­ռանց Աս­տու­ծո մե­ծա­նալ ու հարա­տևել: Նա պետք է գի­տե­նա, որ նա­խա­մար­դի անկ­ման ծա­ռի փո­խա­րեն բարձ­րաց­ման խա­չը տնկվեց, մա­հա­ցու պտղի փո­խա­րեն` կեն­դա­րար հա­ղոր­դու­թյունն, ինչ­պես և եր­գում ենք. «Տա­րա­ծեալ ձեռք ընդ ձե­ռաց` ոտք ընդ ո­տից ըն­թա­նա­լեաց. փայտ ընդ փայ­տի դուռն պտղոյն կեանք մա­հու փո­խար­կե­լով» (Շար., տե՛ս և 306. Գր. Ար­շար., 35. Մեկն. Ժամ., էջ 255-257):

Այս­պի­սով, խա­չը դար­ձավ աշ­խար­հիս նե­ղու­թյանց գե­րա­կա­տար օ­րի­նակ և մխի­թա­րու­թյուն նե­ղու­թյանց, խոր­տա­կումն մեղ­քի և հաղթա­նակ ար­դա­րու­թյան: Խա­չը ե­ղավ հին մե­ղան­չա­կան աշ­խար­հի հա­մար պար­տու­թյան և ա­մոթի նշան, նոր ու նո­րոգ աշ­խար­հի հա­մար` մխի­թա­րու­թյուն ու փառք (Ա Հովհ., Ի­մաստ., 98-100): Խա­չի վրա է հայտն­վում Աս­տու­ծո սրբու­թյունը, ար­դա­րու­թյունն ու սերը, այս­տեղ է Աս­տու­ծո դա­տաստա­նը կա­տար­վում մեզ նո­րա­նից բա­ժա­նող մեղ­քի վրա և մեզ նո­րա հետ միաց­նող սերը փայ­լում: Այս է դավա­նում Հա­յը` «չար­չա­րեալ, խա­չեալ, թա­ղեալ» ա­սե­լով յուր «Տէր Յիսուս Քրիս­տո­սի» մա­սին, այս է դավա­նում և փա­ռա­բա­նե­լով. «Սուրբ Աս­տուած, Սուրբ եւ Հզօր, Սուրբ եւ ան­մահ, որ խա­չե­ցար վասն մեր, ո­ղոր­մեա՛ մեզ», ինչ­պես երգ­վում է Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում ավան­դա­բար` ըստ Հով­սեփ Ա­րե­մա­թա­ցուն և հիմ­նա­պես` ըստ ա­ռա­քե­լոց վար­դա­պե­տու­թյան[2] Ե. դա­րից սկսած[3] (Շար., 485, 491 և այլն):

Խա­չի ճա­ռով ո­րոշ­վում է ե­րա­նու­թյուն և ա­նեծք, հավատք և ան­հավա­տու­թյուն, ում հա­մար քաղցր է մարմ­նավո­րը, անձ­նա­կա­նը, նա չի կա­րող հավա­տալ և կեր­թա դեպի կո­րուստ` «զի ի­մաստու­թիւն աշ­խար­հիս այ­սո­րիկ յի­մա­րու­թիւն է ա­ռա­ջի Աս­տու­ծոյ» (Ա Կոր., Գ 19), իսկ ում հա­մար այս աշ­խար­հը մարմ­նավոր մի­ջոց է Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան ձգտող­նե­րի ա­ռաջ, նա կհավա­տա և Աս­տու­ծո ե­րա­նա­կան փրկու­թյունն ու միու­թյունը կվա­յե­լե հա­վիտ­յան: Նո­րա խա­չի վրա նա­յե­լով` պետք է հիշենք մեր ան­կու­մը մեր անհ­նա­զան­դու­թյամբ ու մեր հավատ­քով[4]: Խա­չով պետք է մտա­բե­րենք մե­ղան­չա­կան մարդ­կու­թյան մեղ­քի ծայ­րա­հեղու­թյունն և Աս­տու­ծո սի­րո պար­գևի մեծ փառ­քը: Մեր ե­րե­սին էլ  խաչ հա­նե­լով` պետք է ներշն­չենք մեր հո­գու մեջ խա­չի ճա­ռը (Ե­ղի­շե, 53. Փարպ., 365. Հովհ. Մանդ., 122), որ մեր գոր­ծու­նեու­թյան հիմ­նա­քար դառ­նա, խա­չի խոր­հուրդն այն է, նախ` որ մեր մարմ­նավոր կյան­քը պետք է գոր­ծադ­րենք Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան հա­մար, և երկ­րորդ` պետք է հիշենք մեղ­քի զազ­րու­թյունն ու Աս­տու­ծո փառ­քը, ըստ ո­րում և «մի պար­ծես­ցի ա­մե­նայն մար­մին ա­ռա­ջի Աս­տու­ծոյ», այլ «որ պար­ծին` ի Տէր պար­ծես­ցի» (Ա Կոր., Ա 20, 31):

Այս ճշմար­տու­թյունն է եր­գա­բան­վում շա­րա­կա­նի մեջ կարճ և ազ­դու (592, 706. տե՛ս և Եղիշե, 211).

«Ի խա­չիլն քո մե­ռու­ցեր զմահ,

Եւ յաղ­բե­րէ կո­ղի քո տիե­զե­րաց ար­բու­ցեր զան­մա­հու­թիւն»:

«Բարձ­րա­նա­լով քո ի խա­չին,

Բարձ­րա­ցու­ցեր զմեզ ի յեր­կինս»:

 

 


[1] «Իսրայէլ կոծեսցի, զի անջատեցաւ ի ճշմարիտ Աստուծոյ. հեթանոսք կոծին, զի անջատին ի սուտ աստուածոցն իւրեանց... եւ դառնայ կոծն ոմանց յան·իւտ կորուստ, եւ ոմանց` ի կորստենէ յանանց լոյսն»:  Եղիշե, 278:

[2] Ա Կոր., Բ 8. Փիլ., Բ 8. Եբր., Զ 6. Թ 12. Հովհ., Գ 16. Հռ., Բ 9, 10. Թ 5. Կող., Ա 18. Բ 9. Գործ., Թ 28. հմմտ. Հռ., Ե 9, 10. Բ Կոր., Ե 18. Գաղ., Դ 4. Գ 13. Ա Հովհ., Ա 7. Բ Կոր., ԺԳ 4. Հովհ., Ե 27. Կող., Բ 3 § այլն. «Հաշտեցաք ընդ Աստուծոյ մահուամբ Որդւոյ նո­րա»: «Աստուած յիւր Որդին ոչ խնայեաց, այլ մեր ամենեցուն մատնեաց զնա»: «Հովուել զժողովուրդ Տեառն, զոր ապրեցոյց արեամբն իւրով»: «ԶՏէրն փառաց ի խաչ հանէին»:

[3] Ընդհ., 188. Ստ. Սյուն., Թուղթ, Շար. Քերթողահոր, Դավիթ Անհ., Ներբ. խաչի, Գր. Արշ., 61, 113. Ս. Հովհ. Իմաստ., 89-91, 112. Անանիա Սանահնեցի. Ընդդեմ եր­կաբն.19*§ այլն:

[4] «Որ ոչ զմարմինն եւ եթ միայն զ·ալի աչօք տեսանեն, այլ ընդ նմին մարմնոյն եւ զաներեւոյթ աստուածութիւնն իմանալի աչօք իմանան սեւեռեալ ի խաչին, ոչ մեռանին նոքա երկմտութեամբ զմահն մշտնջենաւոր, այլ հաւասարեալ ընդ մեզ ասասցեն, թէ խաչեալն է Աստուած եւ ընդ խաչելոյն յառնեն` որպէս եւ նա յետ երիցաւուրց»: «Իսկ որք ոչն ախորժեն զմարմինն Քրիստոսի ի փառս Երրորդութեան Բարձրացուցանել եւ ոչ զԱստուած ասեն խաչեալ, այլ մարդ սոսկ, եւ զատանեն զՅիսուսի ի Քրիստոսէն, եւ եր­կու անձինս յայտնեն, զոմն` չարչարելի եւ զոմն` անչարչարելի, եւ ոչ ասեն զՄիածին Որդին Աստուծոյ միացելով մարմնով իւրով խաչեալ եւ խաչեալ եւ չարչարեալ եւ մե­ռեալ եւ յարեալ եւ նստեալ ընդ աջմէ Հօր` ոչ է նա այն, որ անուանեալն կոչի, այսինքն` քրիստոնեայ»:  Ս. Հովհ. Իմաստ., Խոստով., էջ 20-28:

 

Արշակ Տեր Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 
06.08.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․