Սերը հնարավոր է սերմանել միայն սիրով

Երեխային դաստիարակելով՝ ծնողները պատասխանատու են ոչ միայն իրենց, այլև այն հասարակության առջև, որում ապրում են: Արդյո՞ք այդ պատասխանատու առաքելության մեջ քրիստոնյա ծնողներն անում են ամեն ինչ, որ իրենց երեխաները ստանան այնպիսի դաստիարակություն, որը հիմնված է քրիստոնեական վարքի սկզբունքների վրա: Ըստ հայրաբանության՝ երեխայի դաստիարակությամբ պետք է զբաղվել ոչ թե մանկության շրջանից, այլ երեխայի բեղմնավորման պահից, քանի որ այդ պահից է սկսվում նրա հոգևոր կյանքը: Օրինակ՝ Աստվածորդու մարդկային կյանքը սկսվեց այն պահից, երբ Գաբրիել հրեշտակապետը սբ. Մարիամին ավետեց Փրկչի ծնունդը, և նա պատասխանեց. «Ես Աստծու աղախինն եմ, թող քո ասածը լինի» (Ղուկ. 1:38): Նույնը կարելի է ասել յուրաքանչյուր երեխայի համար: Երեխայի ողջ էությունը, գոյությունը, կյանքն ամբողջովին միահյուսված է մոր կյանքին: Ինչ տեղի է ունենում մոր հետ, ազդում է երեխայի վրա և աստիճանաբար ձևավորում է նրան: Ուստի այն պահից, երբ կինը հղիանում է, պետք է գիտակցի, որ այն ամենը, ինչ տեղի է ունենում իր հետ, վճռորոշ դեր է խաղալու իր երեխայի համար: Այդ պատճառով եկեղեցու հայրերը հորդորում են հղի կանանց Աստվածաշունչ կարդալ, աղոթել, Սուրբ Պատարագի մասնակցել և հաճախակի հաղորդվել Քրիստոսի կենսատու Մարմնին ու Արյանը:  

Այսօրվա կյանքը շատ հեռու է քրիստոնեական կյանքի նորմայից: Քրիստոնեական վարքի դրսևորումներից հնազանդությունը, պարկեշտությունն ու քաղաքավարությունը գլխիվայր շրջվել են: Որոշ ընտանիքներում երեխային դեռ փոքրուց վերաբերվում են որպես ընտանիքի «աստծու», բավարարում են նրա քմահաճույքները, ցանկությունները, շրջապատում են ամեն տեսակի խաղալիքներով, զվարճանքներով և հարմարավետություններով: Ծնողն ամեն ինչ անում է իր երեխայի համար, բացի ամենակարևորից՝ երեխային քրիստոնեաբար դաստիարակելուց: Աստծուց հեռացած աշխարհն ամեն ինչ անում է, որ երեխայի մոտ թուլանա պատմական հիշողությունը և զրկի նրան՝ քրիստոնեաբար ապրած մարդկանց կյանքից օրինակ վերցնելու հնարավորությունից: Իսկ պատմությունը կրկնվում է, և բոլորին հայտնի է, թե ինչ է տեղի ունեցել նրանց հետ, ովքեր Աստծու դեմ են դուրս եկել, ու նրանց հետ, ովքեր, ապաշխարելով, փոխել են իրենց կյանքը և դեպի Աստված ընթացել:

Ծնողները, սովորաբար, քաղում են այն, ինչ սերմանել են: Իսկ եթե շրջանցել են քրիստոնեական դաստիարակությունը, ապա առաջինն իրենք են ճաշակելու այն պտուղների դառնությունը, որ իրենք են սերմանել: Այս պատմությունը դրա վառ օրինակներից մեկն է: «Երկու կին ջրհորից ջուր էին հանում, նրանց մոտեցավ երրորդը: Այնտեղ՝ քարի վրա, մի ծերունի էր նստել ու հանգստանում: Կանանցից մեկը մյուսին ասում է. «Իմ տղան ճարպիկ է և ուժեղ, ոչ ոք չի հասնի նրան»: «Իմ տղան էլ բլբուլի պես է երգում, ոչ ոք նման ձայն չունի»,- ասում է երկրորդ կինը: Իսկ երրորդը լռում էր: «Ի՞նչ կարող ես ասել քո որդու մասին»,- հարցրին նրան երկու կանայք: «Ի՞նչ ասեմ,- ասաց կինը,- նրա մեջ առանձնահատուկ ոչինչ չկա»: Կանայք ջրով լի դույլերը վերցրին և գնացին, իսկ ծերունին նրանց հետևից: Մի փոքր գնալուց հետո կանգ առան, որ հանգստանան, ձեռքներն ու մեջքները ցավում էին, ջուրը ցայտում էր: Այդ պահին դեպի իրենց վազեցին նրանց որդիները: Նրանցից մեկը թավալգլոր էր տալիս: Կանայք հիանում էին նրանով: Մյուսը երգում էր, կանայք լսում էին նրան: Իսկ երրորդ տղան վազեց մոր մոտ, վերցրեց ծանր դույլերը և առաջ շարժվեց: Կանայք հարցրին ծերունուն՝ ինչպիսի՞ն էին մեր որդիները: «Իսկ որտե՞ղ են նրանք,- պատասխանեց ծերունին,- ես միայն մեկին տեսա»: 

Ծնողները չափազանց պատասխանատվությամբ պետք է մոտենան երեխաների դաստիարակության հարցին՝ չմոռանալով, որ իրենց ապագա կյանքն անքակտելիորեն կապված է իրենց քրտնաջան աշխատանքի արդյունքին: Երեխան բնական կերպով մարմնավորում է այն, ինչ տեսնում է ծնողների մեջ, ինչ նրանց կյանքի բովանդակությունն է: Հայր Պաիսիոս Աթոսացին ասել է, որ երեխաները մանկուց կրկնօրինակում են իրենց ծնողներին, և նրանց պետք է վերաբերվել ժամացույցի պես․ երբ թուլանում է զսպանակը, պետք է լարել այն, բայց ուշադիր և զգուշորեն, որպեսզի այն ավելորդ ջանքից չվնասվի. «Երեխային աստվածպաշտությունը պետք է տալ կաթի և ոչ թե չոր ու պինդ սննդի հետ: Չպետք է երեխայի հանդեպ ճնշում գործադրել կամ հրամայել նրան, այլ առաջին հերթին օրինակ ծառայել: Եթե տանը երեխան շրջապատված է սիրով, ապա եթե անգամ վատ միջավայր ընկնի և հեռանա տնից, մի որոշ ժամանակ անց, երբ տեսնի, որ այնտեղ, ուր ինքը գտնվում է, բացակայում է սերը, տուն կվերադառնա»:

Եթե ծնողներն անկեղծորեն սիրում են Աստծուն, ապա այդ սերը, անշուշտ, փոխանցվում է երեխային: Կարևորը, որ երեխան մեծանա սիրո մթնոլորտում, տեսնի այդ սիրո կոնկրետ դրսևորումները և որ իր ծնողների կյանքում Աստծու հանդեպ սերը զատված չէ այլ մարդկանց հանդեպ սիրուց: Սերը հնարավոր է սերմանել միայն սիրով: Մի անգամ տասնինը տարեկան աղջկա ծնողները գալիս են հայր Պորֆիրիոսի մոտ և ասում. «Հա՛յր, նա այնքան լավ աղջիկ էր, հաճախում էր եկեղեցի, բայց երբ դարձավ տասնինը տարեկան, վատ շրջապատ ընկավ և ապրում է մեղսալից ու անարգ կյանքով: Մենք հասկանում ենք, որ նման կյանքը կործանելու է իր հոգին, բայց կորցրել ենք նրա վրա ազդելու մեր բոլոր լծակները: Ի՞նչ անենք, որ փրկենք նրան»: Պատասխանը պարզ էր, կտրուկ և նույնիսկ մի փոքր ցնցող. «Դուք պետք է սուրբ դառնաք: Ձեր դստերը փրկելու միակ միջոցը ձեր սրբանալն է»:

Եթե ծնողը ցանկանում է, որ երեխայի մեջ սեր արթնանա դեպի հոգեշահ գրքերը, երաժշտությունը, արվեստը, բնությունը, ապա ինքը պետք է սիրի այդ, անիմաստ է միայն այդ մասին խոսելը: Եթե ծնողը ցանկանում է, որ իր երեխան սիրի Աստծուն, ապա նախ ինքը պետք է սիրի Աստծուն: Զուր չի ասվել՝ պտուղը ծառից հեռու չի ընկնում: Ծնողները միշտ էլ որևէ ժառանգություն են թողնում իրենց երեխաներին, դա կարող է լինել հող, տներ, գումար, որոշ թանկարժեք իրեր: Շատ հաճախ երեխաները ծնողներից ժառանգում են նաև բնավորության գծեր, քայլվածք, հայացք, ժպիտ, ձայնի ինտոնացիա, ստեղծագործական շնորհներ, որոնց շնորհիվ ձևավորվում են մասնագիտությունների՝ ուսուցիչների, արվեստագետների, ճարտարապետների, բժիշկների, նկարիչների դինաստիաներ: Երբ ծնողները ցանկանում են, որ իրենց երեխաները ժառանգեն իրենց նախնիների ազնվականությունը, պատիվը, քաջությունը, հերոսությունը կամ այլ առաքինություն, ապա անընդհատ շեշտում են այդ մասին՝ միևնույն ժամանակ իրենց մեջ ունենալով այդ առաքինությունները: Սա նման է լեզվի և խոսքի մշակույթի ժառանգությանը: Ծնողներն իրենց երեխաներին չեն սովորեցնում խոսել այն լեզվով, որով իրենք են խոսում, երեխաները պարզապես լսում են նրանց և սովորում խոսել:  

Երեխայի՝ Աստծու հետ հանդիպումը տեղի է ունենում ծնողների միջոցով: Քանի որ ծնողները, հանդիպելով Աստծուն, ապրում են դրանով և սրբացնում այդ հանդիպումն իրենց կյանքով: Աստծու հետ հանդիպումը փոխում է մարդու կյանքը: Նա, ով հանդիպել է Աստծուն, և ով չի հանդիպել, տարբեր կերպ են արձագանքում ուրախություններին և փորձություններին, ձեռքբերումներին և կորուստներին, կյանքի դժվարություններին, անլուծելի իրավիճակներին, արտաքին և ներքին ճգնաժամերին: Եվ այս ընտանիքներում տարբեր իրավիճակների հանդեպ արձագանքները փոխանցվում են երեխաներին: Աստծով ապրող ընտանիքները կոնֆլիկտները լուծում են խոնարհությամբ և փոխզիջմամբ: Երեխան տեսնում է դա և զգում, նա կարող է ավելին զգալ ու հասկանալ, քան մեծահասակը: Իսկ Աստծուց հեռու ապրող ընտանիքներում երեխաները տրավմայի են ենթարկվում կա՛մ ծնողների վեճերից, կա՛մ նրանց՝ միմյանց հանդեպ անտարբերությունից: Երեխայի համար սիրո կամ հակակրանքի դասեր են ծնողների փոխհարաբերությունները: Սերը մեծ ուրախություն և ազատություն է, այնտեղ, ուր չկա ազատություն, չի կարող սեր լինել: Աստծու հետ հանդիպումն ուրախ և ազատ հանդիպում է, այն հրաշք է և՛ երեխայի, և՛ ծնողի համար:

 

 

Կազմեց Կարինե Սուգիկյանը

 

17.12.22
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․