Ամենքս էլ ճգնաժամային պահերին նմանվում ենք Թովմաս առաքյալին

Հովհաննես Ավետարանիչը պատմում է, որ Թովմասը` տասներկուսից մեկը, երկվորյակ կոչվածը, չէր հավատում, որ առաքյալները տեսել էին հարություն առած Հիսուսին: Նա պահանջում էր կոնկրետ գիտելիք, փաստ, որ հավատար, քանի որ ասում էր. «Եթե չտեսնեմ նրա ձեռքերի վրա մեխերի նշանը և իմ մատները մեխերի տեղերը չդնեմ ու իմ ձեռքը նրա կողի մեջ չխրեմ, չեմ հավատա» (Հովհ.20:25): Թովմասը կարծում էր, որ նրանք տեսել էին Հիսուսին շատ նման մեկին կամ էլ իրենք իրենց ներշնչել էին ու իրենց աչքին թվացել էր, թե Հիսուսին են տեսել: Այս պարագայում Թովմաս առաքյալն առաջնորդվում էր ոչ թե հավատով, այլ գիտելիք ու փաստ էր պահանջում: Այսօր էլ բազմաթիվ մարդիկ շարժվում են նույն մտայնությամբ, մանավանդ գիտական շրջանակներում, և ասում են, թե կոնկրետ փորձի վրա հիմնված փաստ ու գիտելիք ցույց տվեք, որ հավատանք Քրիստոսին ու Նրա հարությանը: Սակայն մարդկային բանականությունը սահմանափակ է, և մարդու ձեռք բերած գիտելիքն էլ՝ հարաբերական, և այդ սահմանափակությունն ու հարաբերականությունը բախվում են անսահման տիեզերք ստեղծող Արարչի հայտնությանը և չեն կարողանում գիտական չափանիշներով ընկալել այն, ինչը տրված է ի վերուստ և չի կարող պարփակվել անսահմանության մեջ փոքրիկ ու մահկանացու մարդու սահմանավոր գիտական ապացույցներում: 
Ավետարանում կարդում ենք, որ Թովմաս առաքյալի անհավատությունից ութ օր հետո աշակերտները դարձյալ միասին էին մի տան մեջ, և Թովմասն էլ նրանց հետ էր: Հիսուսն անցավ փակ դռների միջով, կանգնեց մեջտեղում ու ասաց` խաղաղություն ձեզ: Ապա դիմեց Թովմասին. «Բե՛ր քո մատները և դի՛ր այստեղ ու տե՛ս իմ ձեռքերը և բե՛ր քո ձեռքը ու մտցրո՛ւ իմ կողի մեջ. անհավատ մի եղիր, այլ հավատացյալ» (Հովհ.20:27): Թովմասը սեփական ձեռքերով շոշափեց մեխերի տեղերը Խաչյալի մարմնի վրա և սեփական աչքերով տեսավ հարություն առած Քրիստոսին: Կիրիլ պատրիարքն այս մասին ասում է, որ անհավատ աշակերտն իր զգայություններով ստացավ փորձի վրա խարսխված իրական վկայություն, սակայն դա հավատի դավանություն չէր, որ Փրկիչը հարություն է առել: Եվ Տերը, դիմելով Թովմասին, նրան խրատում է, որ մարդը բարձրագույն գիտելիք, դրա հետ մեկտեղ նաև լիակատար կյանք գտնում է հավատի միջոցով: Ընդ որում Տերը ոչ մի բան չի ասում, որ հավատը և գիտելիքը անհամատեղելի են, որ մարդուն գիտելիք պետք չէ, սակայն երանությունը կապում է ոչ թե գիտելիքի, այլ հավատի հետ: «Երանի՜ նրանց, ովքեր չեն տեսել, բայց կհավատան» (Հովհ.20:29), այսինքն` ովքեր կհավատան` երջանիկ են, որովհետև հենց հավատն է, որ մարդուն կատարյալ կյանք է տալիս:

Հավատը ի՞նչ կերպ և ինչո՞ւ է միացած մարդկային կյանքի կատարելության հետ: Գիտելիքը հաստատվում է փորձով: Մենք գիտենք, որովհետև մեր եզրահանգումները հիմնում ենք մարդկային զգայությունների` տեսողության, լսողության, շոշափելիքի, հոտառության, համի զգացողության վկայության վրա: Շնորհիվ այդպիսի վկայությունների մենք կարող ենք դատել, թե որքանով է ապացուցված մեր գիտելիքի կազմի մեջ մտնող երևույթի կամ փաստի գոյությունը: Հաճախ ապացույցների են դիմում մաթեմատիկական հաշվարկների միջոցով: Սակայն ցանկացած մաթեմատիկական գործողության հիմքում ևս ինչ-որ ֆիզիկական իրողություն է: Բայց երբ բացակայում են մաթեմատիկական ապացույցները կամ ֆիզիկական իրական փորձը, այդ դեպքում ինչպե՞ս կարելի է հավատալ մի բանի գոյությանը, որը մեզ չի տրված մեր զգայություններով և որը հնարավոր չէ արժանահավատ կերպով ապացուցել:

Պատահական չէ, որ Տերը հավատը կապում է երանության և երջանկության հետ: Քանի որ հավատը, ի տարբերություն գիտելիքների, մարդուն տրվում է ոչ թե նրա զգայությունների միջոցով միջնորդավորված կերպով և նրա բանականության տրամաբանական գործողությունների արդյունքում, այլ անմիջականորեն, մարդկային անհատին բնորոշ բոլոր հոգևոր ուժերի գործողության շնորհիվ: Կիրիլ պատրիարքը, իր խոսքը շարունակելով, ասում է, որ հավատը մարդու բոլոր հոգևոր ուժերի` և՛ բանականության, և՛ զգացմունքների, և՛ կամքի նպատակաուղղվածության և փոխգործակցության արդյունք է: Ավելին, հավատի մեջ, անկասկած, առկա է նաև այն, ինչը կոչվում է ներըմբռնում (ինտուիցիա), այսինքն` մարդու առանձնահատուկ ենթագիտակցական կարողությունը: Պատահական չէ, որ Տերը հենց հավատի վրա է հիմնում իր կապը մարդկանց հետ: Չէ՞ որ կարող էր այդ նպատակի համար ընտրել բանականությունը, կամքը, մարդկային այլևայլ հատկանիշներ: Սակայն նա մարդու հետ հարաբերությունների հիմքում դնում է հենց հավատը. միայն հավատն է, որ կարող է կրոնական զգացում արթնացնել, քանզի այն ի հայտ է գալիս մարդու բոլոր ուժերի միացյալ գործողությունների մեջ: Հավատը սխրանք է, որով մարդն անմնացորդ կերպով դրսևորում է իրեն: Այս իմաստով հավատը համեմատելի չէ անհամեմատ ավելի քիչ հոգևոր ջանքեր պահանջող սովորական գիտելիքի հետ: Մարդուն Աստծո հետ իրապես միավորել կարող է միայն հավատի դավանությունը, որի մեջ կենտրոնանում են անհատի բոլոր կարողություններն ու ուժերը: 
Կյանքում ամենքս էլ ինչ-որ ժամանակահատվածում, մանավանդ ճգնաժամային պահերին նմանվում ենք Թովմաս առաքյալին ու ակնկալում շոշափելի կերպով տեսնել Աստծուն և փարատել մեր թերահավատությունը, թե արդյոք Նա իրակա՞ն է, թե՞ այդ ամենը մի վերացական պատմություն է: Բայց հոգևոր պատգամն ասում է` մի՛ եղիր թերահավատ, կյանքն իրոք կարճ է, և դու ևս հանդիպելու ես Նրան, ով հարություն առավ և հավիտենության դռները բացեց մարդկության առջև: Այդ ժամանակ մենք էլ Թովմասի նման զարմանքից ու հիացմունքից կբացականչենք. «Տե՛ր իմ և Աստվա՛ծ իմ» (Հովհ.20:28), բայց երանի նրանց, ովքեր այժմ չեն տեսնում ու իրապես հավատում են, որովհետև նրանք արդեն իսկ ապրում են Քրիստոսի կենդանի ներկայությունն իրենց կյանքում ու լցվում Աստծո Հոգու զորությամբ և կենսախնդությամբ:

 

 

Հովհաննես Մանուկյան

 

19.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․