Դրոշմ

Ս․ Հո­գու միա­նա­լով` մկրտվա­ծը զորա­նում է դեպի նոր կյանք, զին­վում է մեղ­քի իշ­խա­նու­թյունը խոր­տա­կե­լու հա­մար և ամ­րապն­դվում քրիս­տո­նեա­կան ճշմա­րիտ վար­քով աստվա­ծա­յին հա­ղոր­դակ­ցու­թյան մեջ: Իսկ Ս. Հո­գին իջ­նում է մար­դու մեջ դրոշմի ս. խոր­հուր­դով և այ­նու­հե­տև ա­ռաջ­նոր­դում է նո­րան հավատ­քի մի­ջո­ցով, ինչ­պես ա­սում է ա­ռա­քյալը. «Զայս գրե­ցի ձեզ, զի մի՛ ոք զձեզ մո­լո­րե­ցու­ցա­նի­ցէ, եւ դուք օ­ծու­թիւնն, զոր ըն­կա­լա­րուք ի նմա­նէ, բնա­կես­ցէ ի ձեզ. եւ չէ ինչ պի­տոյ, ե­թէ ոք զձեզ ու­սուս­ցէ, այլ որ­պէս զի նո­րա օ­ծու­թիւնն ու­սու­ցա­նի­ցէ զձեզ վասն ա­մե­նայ­նի» (Ա Հովհ., Բ 26): Այս­պես և Պո­ղոս ա­ռա­քյալն է գրում. «Ո­րով եւ դուք իբ­րեւ լուա­րուք զբանն ճշմար­տու­թեան, զԱ­ւե­տա­րանն փրկու­թեան ձե­րոյ, ո­րով հա­ւա­տա­ցեալ կնքե­ցայք Հոգ­ւոյն Սրբոյ ա­ւե­տեաց, որ է առ­հա­ւատ­չեայ ժա­ռան­գու­թեան մե­րոյ ի փրկու­թիւն նուա­ճու­թեան, ի գո­վեստ փա­ռաց նո­րա» (Ե­փես., Ա 13):

Դրոշ­մը պար­զա­պես Ս. Հո­գու որ­դեգ­րու­թյան կնիքն է և հավա­տա­ցյալի հո­գե­գա­լուս­տը, ուստիև դրոշ­մել բա­ռի տեղ սո­վո­րա­բար գործ է ած­վում «կնքել», ինչ­պես հիշ­վում է նաև ա­ռա­քյալի խոս­քե­րի մեջ: Ս. Հո­գու ներ­գոր­ծու­թյունը կամ դրոշ­մի ս. խոր­հուր­դը գե­ղեց­կա­պես նմա­նեց­րած է հրո հատկու­թյան, ո­րով տար­բեր­վում է Քրիս­տո­սի մկրտու­թյունը ա­պաշ­խա­րա­կան մկրտու­թյունից[1]: Հու­րը առ­հա­սա­րակ մաք­րող ու փոր­ձող է, ըստ ո­րում, այ­րում է ժան­գը և մաք­րում, իսկ ե­թե այ­րվո­ղի մեջ որևիցե իս­կու­թյուն կամ զտու­թյուն չկա, ոչն­չաց­նում է և նո­րան[2]: Հե­տևա­բար Ս. Հո­գու ներ­գոր­ծու­թյան այդ հա­մե­մա­տու­թյունը շատ ար­տա­հայտիչ է: Նա փոր­ձում է յուր հրա­յին նմա­նո­ղա­կան զորու­թյամբ յուր ներ­գոր­ծու­թյան են­թար­կվա­ծին «իբ­րեւ զոս­կի ըն­տիր, զի խո­տանն տո­չո­րես­ցի», «զի զտեալ ըն­տիր կա­ցուս­ցէ զմարդ­կա­յին բնու­թիւնն»,- ա­սում է Ս. Ե­ղի­շեն (212). և մաք­րե­լով իս­պառ` ա­պա տա­լիս է յուր մե­ծա­մեծ շնորհ­նե­րը վե­րած­նյալին յուր նո­րաստեղծ ու նո­րոգ կյան­քի հա­մար: Այ­նու­հե­տև նո­րած­նյալը մտնում է Ս. Հո­գու հո­վա­նու տակ յուր աճ­ման ու հավա­տավոր զար­գաց­ման ըն­թաց­քում և վա­յե­լում է նո­րա բա­րիք­նե­րը` ոտք դնե­լով Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու զի­նվո­րյալ որ­դի­նե­րի հաղթա­կան հան­դի­սա­րա­նը:

Ս. Հո­գու շնոր­հաց կնի­քը տրվում է Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում ս. մյու­ռո­նով. ձեթը և օ­ծու­թյան յու­ղը առ­հա­սա­րակ թան­կա­գին մի­ջոց էր բժշկու­թյան, մա­նավանդ վեր­քե­րի ու բե­կում­նե­րի հա­մար, այլև նշա­նակ էր արթ­նու­թյան, լու­սո ու կեն­դա­նու­թյան և ընդ­հան­րա­պես իբ­րև զորա­ցու­ցիչ և մա­քուր նյութ` եփ­վում էր սուրբ օ­ծու­թյան հա­մար[3]: Ուստիև ե­փված ա­նու­շա­հոտ, մա­քուր մյու­ռո­նը ա­մե­նա­հատուկ նյութն է Ս. Հո­գու խորհր­դավոր իջ­ման և բա­րե­րար ու սրբա­րար, շնոր­հա­գոր­ծող ու բա­րե­զարդ ներ­գոր­ծու­թյան: Նա է մեզ հաստա­տում, կա­պում Քրիս­տո­սի հետ, նո­րա­նով ենք ստա­նում Ս. Հո­գու մեր մեջ բնա­կվելու առ­հավատ­չյան և «զՀո­գին Սուրբ ի մեզ ձգեմք ի Քրիս­տոս միա­նա­լովն»[4]: Ըստ ո­րում և ա­ռա­քյալն ա­սում է. «Այլ որ հաստա­տեացն զմեզ ձեօք հան­դերձ ի Քրիս­տոս եւ օծ զմեզ, Աս­տուած է, որ եւ կնքեաց զմեզ եւ ետ զառ­հա­ւատ­չեայ Հոգ­ւոյն ի սիրտ մեր» (Բ Կոր., Ա 21): Այս­պի­սով, ու­րեմն պտղով մե­ղան­չած և Աս­տու­ծուց օտարա­ցած մար­դը վերս­տին պտղի յու­ղով ըն­դու­նում է Ս. Հո­գուն և միա­նում. մա­հա­ցու­ցիչ կե­րակ­րով քաղ­ցել ու նվա­ղել է նա, նո­րա պա­րար­տու­թյամբ զորա­նում է, և վեր­ջա­պես ա­պաշ­խա­րա­կան մոխ­րա­տես կեր­պա­րան­քը սո­րա­նով պայ­ծա­ռա­նում է և փրկու­թյան ու­րա­խու­թյան մեջ մտնում[5]: Վաս­ն ո­րո և շա­րա­կա­նում երգ­վում է, որ Ս. Հո­գին «գգուէ սի­րով ա­ղաւ­նա­կերպ, զմար­դիկ ծնա­նի աստուա­ծա­կերպ»: Հաս­կա­նա­լի է, որ դրոշ­մը պետք է ան­մի­ջա­պես մկրտու­թյունից հետո տրվի, ինչ­պես ա­նում էին և ա­ռա­քյալ­նե­րը` ձեռք դնե­լով. այդ­պես էին ա­նում նո­քա և ըն­տա­նիք­ներ մկրտե­լիս, ո­րոնց մեջ լի­նում էին և մա­նուկ­ներ[6]:

Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում դրոշ­մը դնում է քա­հա­նան, որ կնքում է ճա­կա­տը խա­չով և ա­սում. «Իւղ ա­նոյշ յա­նուն Յի­սու­սի Քրիս­տո­սի հե­ղեալ ի վե­րայ քո, կնիք երկ­նա­ւոր պար­գե­ւացն»[7]: Եվ այդ լրաց­նե­լու հա­մար ինն ան­գա­մից կնքում է ման­կան մարմ­նի վրա տաս­ներ­կու տե­ղեր և մաղ­թում Աս­տու­ծո օրհ­նու­թյունը.[8] այդ տե­ղերն են ճա­կա­տից հետո` աչ­քե­րը, ա­կանջ­նե­րը, քի­թը, բե­րա­նը, ձեռ­քե­րը, սիր­տը, քա­մակն ու ոտ­նե­րը: Այդ տե­ղե­րը դրոշ­մվելով` մա­նուկն օրհ­նու­թյամբ ստա­նում է մտքի արթ­նու­թյուն, աչ­քե­րի լու­սավո­րու­թյուն դեպի փրկու­թյուն, ա­կանջ­նե­րի լսե­լու­թյուն Աս­տու­ծո պա­տվի­րա­նաց, հավի­տե­նա­կան կյան­քի հո­տա­ռու­թյուն, բե­րա­նի պահ­պա­նու­թյուն, ձեռ­քի բա­րե­գոր­ծու­թյուն, սրտի սրբու­թյուն և հո­գու ուղ­ղու­թյուն` ըստ Սաղ­մո­սին (Ծ), մեջ­քի ամ­րու­թյուն չա­րյաց դեմ և ոտ­քե­րի ու­ղիղ գնացք դեպի հավի­տե­նա­կան կյանք: Ա­պա հագց­նում են նոր, սպի­տակ հան­դերձ, որ է հան­դերձ փրկու­թյան և պատ­մու­ճան ու­րա­խու­թյան, այ­սինքն` լու­սավոր վարք, պայ­ծառ հավատք և ան­մե­ղու­թյուն. կա­պում են նա­րոտը իբ­րև «ա­րիւն և ջուր կո­ղին Քրիս­տո­սի»[9], որ է «պսակ շնոր­հաց» և «զէն անվ­թար ընդ­դէմ հա­կա­ռա­կա­մար­տին», և եր­կու մոմ է հանձ­նում կնքա­հոր ձեռ­քը, որպեսզի լույսը լի­նի ման­կան կյան­քի ա­ռաջ­նոր­դը: Այ­նու­հե­տև տա­նում են նո­րան սե­ղան, ուր և իբ­րև եր­կին­քը ել­նե­լուց և սրբու­թյանց երկր­պա­գե­լուց հետո մա­նու­կը հա­ղորդ­վում է Քրիս­տո­սի կեն­դա­նա­րար մարմ­նին և ա­րյան: Այդ կար­գը վեր­ջաց­նե­լուց և աղոթք­ներ ա­սե­լուց հետո համ­բու­րում են նո­րոգ մկրտվա­ծին, ո­րով ըն­դու­նում են նո­րան ե­կե­ղե­ցու ան­դա­մակ­ցու­թյան կամ եղ­բայ­րու­թյան մեջ:

Արդ` Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցում մկրտու­թյունն ու դրոշ­մը կա­տար­վում են միա­ժա­մա­նակ` ըստ Քրիս­տո­սի օ­րի­նա­կին, ո­րի մկրտվելուց ան­մի­ջա­պես հետո ի­ջավ Նո­րա վրա Ս. Հո­գին (Ղուկ., Գ 22): Այդ կար­գի հա­մե­մատ էին վար­վում նաև ա­ռա­քյալ­նե­րը, որպեսզի զորա­նա նո­րա­դար­ձի մեջ Աս­տու­ծո գի­տու­թյունը, նո­րոգ­վի, Աս­տու­ծո որ­դե­գի­րը դառ­նա, փրկու­թյան ժա­ռան­գու­թյան առ­հավատ­չյա ստա­նա և իբ­րև ե­կե­ղե­ցու զի­նվոր զի­նվի չա­րու­թյան դեմ պա­տե­րազ­մե­լու[10]: Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչն ևս Հա­յոց ազ­գը մկրտե­լիս, միա­ժա­մա­նակ թա­փեց օ­ծու­թյան յու­ղը բո­լո­րի վրա միան­գա­մայն. «Եւ իւղն օ­ծու­թեան, զոր ար­կա­նէր Գրի­գո­րիս ի վե­րայ մարդ­կանն, շրջան ա­ռեալ ի մէջ գե­տոյն` շուրջ զմարդ­կաւն խա­ղայր» (Ա­գաթ., ՃԺԸ): Յուր քա­րո­զու­թյան մեջ ա­մեն­քին հավա­տար­մաց­նում է` ա­սե­լով, թե «որ­պէս էջ Հո­գին Սուրբ ի վերայ փա­ռակ­ցին իւ­րոյ ի Յոր­դա­նան, նոյն­պէս եւ ի վե­րայ ա­մե­նայն ուղ­ղա­փառ հա­ւա­տով մկրտե­լոց իջ­ցէ»:

Դրոշմն իբ­րև Ս. Հո­գու շնոր­հաց հա­ղոր­դող խոր­հուր­դի մի­ջոց այն­քան մեծ նշա­նա­կու­թյուն ու­նի, որ Ս. Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցին ա­սում է. «Զո­րօ­րի­նակ պատ­րոյգ թա­ցեալ ի ճար­պում, ոչ ե­րե­ւե­ցուցա­նէ նշոյլ ինչ` մին­չեւ հուրբ լու­ցեալ վա­ռի­ցի, սոյն­պէս եւ այս օ­ծու­թիւն լու­սոյ առ ի մեզ հե­ղեալ ի հան­դեր­ձեալսն ջա­հա­ւո­րի»: Բայց ոչ միայն հան­դեր­ձյալի, այլև ներ­կա­յի նկատ­մամբ ա­սում է նա. «Իբր ա­նօթ փայ­տե­ղէն մին­չեւ օ­ծեալ ի­ցէ, դիւ­րա­բար հեր­ձի եւ ա­նօ­գուտ ե­ղեալ ան­պա­տուի, նոյն­պէս եւ մարդ, ոչ իւ­ղեալ սո­վաւ, հեշ­տեաւ խոր­տա­կի, եւ մե­կու­սի ե­ղեալ առ ի քէն` ոչ լու­սա­ւո­րի»: Ուստիև այդ սրբա­զան հայ­րը, դարձ­նե­լով յուր հավա­տա­բուղխ խոսքն առ Փրկիչն, ա­սում է. «Մատն սա քո` Յիսուս, ո­րով զհրա­շա­լիսն զար­մա­նագ­րես»:

Մկրտու­թյան լրա­ցու­ցիչ լի­նե­լով` դրոշ­մը անկրկ­նե­լի խոր­հուրդ է, սա­կայն ե­թե Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու ծոցն են մտնում այն­պի­սի ա­ղան­դավոր­ներ, ո­րոնք դրոշ­մի խոր­հուր­դը չեն ըն­դու­նում, ստա­նում են դրոշմ և ըն­դուն­վում. նույն­պես և նո­քա, ո­րոնք հառաջա­գույն մկրտվել են և հե­ռու մնա­ցել Ե­կե­ղե­ցու ծո­ցից կամ ու­րա­ցել ու կա­մո­վին ե­կել ա­պաշ­խա­րան­քի տակ մտել[11]:

Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին մե­ծա­պես մո­լոր­վում է այս խոր­հուր­դի կա­տար­ման մեջ: Նախ նա վե­րա­պա­հում է այս խոր­հուր­դի կա­տա­րու­մը մի­միայն ե­պիս­կո­պոս­նե­րին: Մենք գի­տենք, որ սկզբում ա­ռա­քյալ­նե­րը, ձեռք դնե­լով, տա­լիս էին Ս. Հո­գու իջ­ման դրոշ­մը, ուստիև մյու­ռո­նի օրհ­նու­թյունը քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցում վե­րա­պա­հված էր մի­միայն ե­պիս­կո­պո­սին, ինչ­պես գի­տենք ժո­ղո­վա­կան կա­նոն­նե­րից (ինչ­պես 318 թվի Կար­թա­գի­նեի ժո­ղո­վի Զ. կա­նո­նը): Իսկ դրոշ­մի խոր­հուր­դը կա­տա­րում էին նաև ե­րեց­նե­րը, ո­րոնք մի­միայն ձեռ­նադ­րու­թյան ի­րավանց շնոր­հա­գոր­ծու­մը չէին ստա­նում և այս մա­սին հիշված է թե՛ ա­ռա­քյալ­նե­րի կա­նոն­նե­րի մեջ և թե՛ ե­կե­ղե­ցու ս. հայ­րե­րի գրվածք­նե­րում, ուստիև Հռով­մեա­կան ե­կե­ղե­ցին գրե­թե միշտ քա­հա­նա­նե­րին էլ ի դեպ ի­րա­վունք է տվել դրոշ­մե­լու, ինչ­պես եր­բեմն ա­նում է և այժմ:

 Երկ­րորդ` հռովմեա­կան ե­պիս­կո­պոս­նե­րը, դրոշ­մե­լով հան­դերձ, ձեռք են դնում, մինչ­դեռ մենք գի­տենք Դիո­նի­սիոս Ա­րիս­պա­գա­ցու, Կիպ­րիա­նո­սի և այլ ե­կե­ղե­ցա­կան հայ­րե­րի ու մին­չև ան­գամ Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պետ­նե­րի վկա­յու­թյուն­նե­րից, որ ա­ռա­քյալ­նե­րը ձեռք դնե­լու փո­խա­րեն են կար­գադ­րել մյու­ռո­նով դրոշ­մե­լը, իսկ եր­կու­քը միա­սին կա­տա­րել նշա­նա­կում է` մեկն ու մեկի նշա­նա­կու­թյունը բավա­րար չհա­մա­րել, որ հա­կա­սու­թյուն է:

Եր­րորդ` հռովմեա­կանք մի­միայն ճա­կատն են խա­չա­ձև դրոշ­մում, մինչ­դեռ քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցին սկզբից հիմք է դրել դրոշ­մե­լու այն բո­լոր զգա­յա­րան­ներն, ո­րոնք ըն­դու­նում են աստվա­ծա­յին լու­սավո­րու­թյուն ու հայտ­նու­թյուն և ա­ռա­քի­նա­կան աս­պա­րի­զում գոր­ծիչ հան­դի­սա­նում: (Տե՛ս զորօրինակ` Կ. Պոլ­սի ժո­ղո­վի Զ. կա­նո­նը): Այս մո­լո­րու­թյամբ Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին հա­կա­սում է յուր այն վար­դա­պե­տու­թյան, ո­րով պա­հան­ջում է ար­տա­քին բա­րե­գոր­ծու­թյուն­ներ:

Չոր­րորդ` հռովմեա­կանք մկրտու­թյան ս. խորհր­դի պես այս­տեղ ևս ա­սել են տա­լիս դրոշ­մո­ղին` «Կնքեմ զքեզ նշա­նաւ խա­չի եւ դրոշ­մեմ զքեզ մե­ռո­նաւս փրկու­թեան, յա­նուն Հօր եւ Որդ­ւոյ եւ Հոգ­ւոյն Սրբոյ, ա­մէն», որ սկսել են գոր­ծա­ծել ԺԵ. դա­րից, և այդ խոս­քե­րը Ս. Գրքից չեն, ոչ մի կապ չու­նին ս. խոր­հուր­դի հետ, բո­լո­րո­վին հա­կա­ռակ են ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու ո­գուն:

Եվ հին­գե­րորդ` հռովմեա­կանք դրոշ­մը տա­լիս են մկրտու­թյունից շատ տա­րի­ներ հետո մին­չև 12-14 տա­րե­կան հա­սա­կը, որ բո­լո­րո­վին նո­րա­մու­ծու­թյուն է` ըստ խոս­տո­վա­նու­թյան նույնիսկ հռովմեա­կան աստվա­ծա­բա­նից ո­մանց, և հա­կա­ռակ ա­ռա­քե­լա­կան կար­գին ու Ս. Հայ­րե­րի սո­վո­րու­թյան[12]: Ե­թե այդ­պես են ա­նում, որ ե­րե­խան հաս­կա­նա այդ խոր­հուր­դը, այն ժա­մա­նակ պետք է մկրտու­թյունն էլ մեծ հա­սա­կում կա­տա­րեին: Սա­կայն, այ­լա­պես չեն էլ կա­րող, մի մո­լո­րու­թյան մեջ մնա­լով, գո­նե մյու­սից խու­սա­փել և հա­կա­սու­թյունը վե­րաց­նել, քա­նի որ մո­լո­րա­բար ե­պիս­կո­պո­սին են վե­րագ­րում դրոշ­մի կա­տար­ման ի­րավունք, իսկ ե­պիս­կո­պո­սը չի կա­րող շուտ հաս­նել յուր ամ­բողջ թե­մի ման­կանց մկրտու­թյան:

Բո­ղո­քա­կանք, ու­սու­ցա­նե­լով, որ իբր թե ս. խոր­հուրդ­նե­րը նշա­նա­կա­կան ե­րևույթ­ներ են` լոկ մեր փրկված լի­նե­լու հա­մոզ­մունքն ամ­րաց­նե­լու հա­մար և թե­րևս հռովմեա­կա­նաց ե­պիս­կո­պո­սա­կան հիշյալ պաշ­տոնը մեր­ժե­լով, չեն ըն­դու­նում նաև դրոշ­մի ս. խոր­հուրդն և այդ ավե­լորդ են հա­մա­րում մկրտու­թյունից հետո: Ավե­լորդ կլի­նի դրոշ­մը, քա­նի որ կար­ծում են, թե մկրտու­թյամբ մարդ մտնում է Ս. Հո­գու շնոր­հաց տակ և թե քրիս­տո­նեա­կան բա­րե­պաշ­տա­կան կյանքն, ո­րի հա­մար ուժ է տա­լիս դրոշ­մով Ս. Հո­գին, վա­րում է մար­դու մեջ նույն Ս. Հո­գին` մկրտու­թյամբ բնա­կվելով նո­րա մեջ: Ուստիև բո­ղո­քա­կանք դրոշ­մը դարձ­րին մի բա­րե­պաշ­տա­կան ա­րա­րո­ղու­թյուն միայն, որ ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ հան­դի­սավոր քննու­թյուն պա­տա­նու հավատ­քի: Այս մո­լո­րու­թյունը պար­զա­պես հա­կա­ռակ է ոչ միայն քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու կար­գին, այլև Ս. Գրքին[13], ըստ ո­րում, ա­ռա­քյալ­նե­րը, ձեռք դնե­լով և Ս. Հո­գի տա­լով, ոչ թե ար­տա­կարգ շնորհ­ներ էին տա­լիս նո­րա­դարձ­նե­րին, ինչ­պես հիմ­նա­բա­նում են բո­ղո­քա­կանք, այլ Ս. Հո­գու դրոշ­մը տա­լիս էին բո­լոր մկրտվող­նե­րին[14], ո­րոնց մա­սին աս­ված է. «Առ­նուին Հո­գի Սուրբ», մինչ­դեռ ար­տա­կարգ շնոր­հաց տւչու­թյան մա­սին աս­վում է. «Եկն Հո­գին Սուրբ ի վե­րայ նո­ցա, խօսէին լե­զուս եւ մար­գա­րէա­նա­յին»[15]: Հե­տևա­բար բո­ղո­քա­կան­նե­րի այս զար­տու­ղու­թյունը քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու կար­գից ակն­հայտ­նի հե­րե­տի­կո­սու­թյուն է:

Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին ոչ մի կերպ չէ շեղ­վում ա­ռա­քե­լա­կան ըն­թաց­քից այս խոր­հուր­դի թե՛ կար­գի և թե՛ կար­գա­կա­տա­րի վե­րա­բեր­մամբ, որպեսզի նո­րա էու­թյունն ևս այս­պես թե այն­պես ծուռ ար­տա­հայտու­թյան մեջ դրած չլի­նի: Սո­րա խորհր­դա­կա­տա­րու­թյունը քա­հա­նա­յա­կան պաշ­տոն է, և քա­նի որ Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին յուր հո­վա­նու տակ է առ­նում յուր նո­րա­ծին ու վե­րած­նյալ հավա­տա­ցյալին` նույնիսկ նո­րա ծննդյան օ­րից տու­նը օրհ­նե­լով, ուստիև դրոշմն էլ մկրտու­թյունից ան­մի­ջա­պես հետո տա­լիս է` ըստ ա­ռա­քե­լա­կան օ­րի­նա­կին և ս. լու­սավորչյան կար­գին, որպեսզի ման­կան նոր կյանքն ևս սրբու­թյամբ և Ս. Հո­գով ա­ռաջ­նոր­դվի` ըստ ա­մե­նայ­նի: Մինչ­դեռ դրոշ­մը դարձ­նել ե­կե­ղե­ցու մեջ ըն­դու­նե­լու­թյան և հավատ­քի քննու­թյան մի խոր­հուրդ կամ նշան, այդ ոչ այլ ինչ է ցույց տա­լիս, ե­թե ոչ այս, որ մայր-ե­կե­ղե­ցին պա­տաս­խա­նա­տու չէ յուր վե­րա­ծնյալ որ­դու կրթու­թյունը հո­գա­լու հա­մար: Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին, գի­տե­նա­լով, որ յուր իսկ պարտքն է հո­գալ ման­կան կրթու­թյան հա­մար, վե­րած­նում և ան­մի­ջա­պես զի­նում է նո­րան Ս. Հո­գով[16] մար­դու հաստա­տու­թյունը պայ­մա­նավո­րող 12 տե­ղե­րի դրոշ­մամբ, որ մա­նու­կը կա­րո­ղա­նա ա­պա­հո­վա­պես կա­տա­րել յուր կեն­սա­կան ըն­թաց­քը: Ըն­դու­նե­լով մա­նուկ­նե­րին հավա­տա­ցե­լոց խմբի մեջ իբ­րև հավա­սար ան­դամ­նե­րի` Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին ոչ մի խտրու­թյուն չէ դնում մեծ ու փոք­րի մեջ: Ըստ ո­րում և քա­հա­նան աղոթ­քի մեջ ա­սում է. «Սուրբ ա­րա զսա, Տէր, ճշմար­տու­թեամբ քով եւ լու­սով շնոր­հաց Ս. Հոգ­ւոյդ, զի ե­ղի­ցի տա­ճար եւ բնա­կա­րան Աս­տուա­ծու­թեանդ քո, եւ կա­րաս­ցէ գնալ յա­մե­նայն ճա­նա­պարհս ար­դա­րու­թեան. եւ կալ հա­մար­ձա­կու­թեամբ ա­ռա­ջի ա­հա­ւոր բե­մի Միած­նի քո Տեառն մե­րոյ Յի­սու­սի Քրիս­տո­սի»:

Այս ս. խոր­հուր­դի էու­թյան հա­մե­մատ և քա­հա­նան ավե­տում է ման­կան ժա­ռան­գավո­րու­թյան կա­տա­րումն` ա­սե­լով հան­դի­սա­պես. «Խա­ղա­ղու­թիւն ընդ քեզ փրկեալդ Աս­տու­ծոյ: Խա­ղա­ղու­թիւն ընդ քեզ օ­ծեալդ Աս­տու­ծոյ»: Վաս­ն ո­րո և խնդրում է Աս­տու­ծուց. «Զտղայս զայս սնո՛ եւ ած ի չափ հա­սա­կի կա­տար­մանն»: Նա Աս­տու­ծո փրկյալն է և Աս­տու­ծո օ­ծյալն է և հե­տևա­բար ե­կե­ղե­ցու որ­դին է ու սա­նի­կը` հե­ռու խավա­րից և լու­սո բնա­կիչ, ա­զատ մեղ­քի ցավե­րից և զավակ երկ­նավոր բերկ­րա­նաց, «տա­ճար Աս­տու­ծոյ կեն­դան­ւոյ» և ինքն իսկ նո­րա­շեն ե­կե­ղե­ցի: Այդ պատ­ճա­ռով ինչ­պես որ մարմ­նավոր ծնո­ղը մարմ­նավոր փառ­քով յուր ման­կան հանձ­նում է Ե­կե­ղե­ցու կեն­դա­նաց­ման, այն­պես էլ Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին հո­գևոր փառ­քով և սրբու­թյան բերկ­րան­քի եր­գե­րով և ավե­տի­քով բե­րում հանձ­նում է բնա­կան սնու­ցա­նող մոր պահ­պա­նու­թյան: Վասնզի մա­նուկն էլ պետք է ճա­նա­չե յուր մարմ­նավոր ծնո­ղին, որ յուր մարմ­նա­պես կե­րակ­րողն է, և հո­գևոր ծնո­ղին, որ յուր հո­գե­պես սնու­ցա­նողն է ընդմիշտ և ըստ ա­մե­նայ­նի: Բայց մարմ­նա­պես կե­րակ­րող մորը հայտն­վում է ման­կան հանձ­նե­լիս, թե` «Որ միան­գամ յայս­պի­սի մանկտ­ւոյ ըն­կալ­ցի յա­նուն իմ, զիս ըն­դու­նի: Եւ որ զիս ըն­դու­նի, ոչ զիս ըն­դու­նի, այլ զայն, որ ա­ռա­քեացն զիս» (Մարկ., Թ 36): Մարմ­նավոր ծնողն ու­րեմն այ­նու­հե­տև պետք է հո­գա յուր ման­կան հա­մար ոչ միայն իբ­րև ծնող և ծնո­ղա­կան պար­տավո­րու­թյամբ կե­րա­կուր մա­տա­կա­րա­րե­լով, այլ մա­նավանդ պետք է իբ­րև Ե­կե­ղե­ցու հանձ­նա­կա­տար, իբ­րև Քրիս­տո­սի պար­տա­պան ու­րա­խա­նա նո­րա­նով, ճա­նա­չե նո­րա մե­ծու­թյունն Աս­տու­ծո ա­ռաջ և ձեռ­քով ե­կա­ծը չխնա­յե նո­րա կրթու­թյան և աճ­ման հա­մար: Մարմ­նավոր ծնո­ղը պետք է գի­տե­նա, որ այդ ժա­մից հետո յուր ման­կան ե­րաշ­խավորն ու հո­գա­բար­ձուն Քրիս­տոս է, նա պետք է գի­տե­նա, որ ին­քը պա­տաս­խա­նա­տու է Քրիս­տո­սի ա­ռաջ յուր ամեն մի վե­րա­բեր­մուն­քի հա­մար, ըստ ո­րում և պետք է հավատ­քով, հուսով ու սի­րով բերկ­րի ման­կան զար­գաց­ման վրա[17]:

Այս­պի­սի խորհր­դավոր կար­գով է քա­հա­նան հանձ­նում ման­կան յուր մորը և, «Պահ­պա­նիչ» ա­սե­լով, ա­մե­նա­տես աչ­քի խնամ­քին թող­նում:

 

[1] Մատթ., Գ 11. Ղուկ., Գ 16. Գործք, Բ 3:

[2] Տե՛ս Ա Կոր., Գ 14. «Զի հիմն այլ ոք ոչ կարէ դնել, քան զեդեալն, որ է Յիսուս Քրիս­տոս: Եթէ ոք շինէ ի վերայ հիմանս այսորիկ ոսկի, արծաթ, ականս պատուականս, փայտ, խոտ, եղէգն, իւրաքանչիւր գործն յայտնելոց է. զի օրն ընտրեսցէ, զի հրով յայտնելոց է. Եւ զիւրաքանչիւր գործն զիարդ եւ իցէ, հուրն փորձեսցէ»:

[3] Մատթ., ԻԵ 3, 4. Սաղմ., ԻԲ 5. Ել., Լ 25. Ա Թագ., ԺԶ 1:

[4] Ս. Հովհ., Իմաստ., 7. Ընդհանր., 376: «Զի որպէս յիշումն լուսարանի ս. Աւազանին, լուացմամբ մարմնոյն, զանձինն հաւատամք առնուլ սրբութիւն, սոյնպէս ի յօծումն իւ­ղոյն պարարեալ յուսով`զՀոգւոյն զօրութիւն սովիմբ եւ ի սոյն` համարիմք ունել ամե­նայնիւ աներկմտելի»: Ս. Գրիգոր Նարեկ., անդ. ՂԳ:

[5] Ս. Գրիգոր Նարեկացի, անդ. էջ 497. Հաճախ., Թ 70-80:

[6] Ա Կոր., Ա 14-16. Գործք, ԺԹ 3-6. Ա Կոր., Ա 16. Գործք, Բ 38. ԺԶ 15, 35:

[7] Հմմտ., Բ Կոր., Ա 21-22. Եփես., Ա 13-14. Դ 30:

«Իւղս այս փրկութեան լուսով կատարեալ, հեղեալ ի մեզ, օծանէ զարտաքին խո­րանս, իսկ զներքին մարդս աներեւակ` ծածկապէս մտեալ նոր կենդանածնէ»: Ս. Գրի­գոր Նարեկացի, ՂԳ:

[8] «Եւ մի տրտմեցուցանէք զՀոգին Սուրբ Աստուծոյ, որով կնքեցարուք յաւուրն փրկու­­­թեան»: Եփես., Դ 30:

[9] Տե՛ս և Ս. Գրիգոր Տաթ., Հարց., 594. Մաշտոց ձեռաց., 79:

[10] Գործք, Բ 4. Ը 15-18. ԺԹ 6. Հռ., ԺԵ 19. Եբր., Բ 14. Ա Կոր., ԺԲ 7. Բ Կոր., Ա 22. Հռ., Է 6. Ը 15. Եփ., Ա 13-14. Գաղ., Ե 16. «Զի որ Հոգւովն Աստուծոյ վարին, նոքա են որդիք Աստուծոյ: Զի ոչ առէք զՀոգին ծառայութեան միւսանգամ յերկիւղ, այլ առէք զՀոգին որդեգրութեան, որով աղաղակեմք Աբբա` Հայր: Նոյն ինքն Հոգին վկայէ հոգ­ւոյս մերում, եթէ եմք որդիք  Աստուծոյ: - Եւ եթէ որդիք, ապա եւ ժառանգք. ժառանգք Աստուծոյ եւ ժառանգակիցք Քրիստոսի...»: Հռ., Ը 15: 

[11] «Իսկ զայնոսիկ, որք յառաջագոյն մկրտեալք լինին, միայն զխոստովանութիւն առեալ եւ ապաշխարութիւն եդեալ եւ սուրբ միւռոնաւն ճակատն դրոշմեցէք եւ զգա­յա­րանսն, ասելով` «յանունն Հօր եւ Որդւոյ եւ Հոգւոյն Սրբոյ», եւ ապա խառնեցէք ի հօտն Քրիստոսի»: Ս. Ներսես Շնորհալի, Ընդհ., 314:

[12] Գործք, Ը 14-17. ԺԹ 5-. Եփ., Դ 30:

[13] Ա Հովհ., Բ 20, 27. Բ Կոր., Ա 21, 22 և այլն:

[14] Գործք, Ը 17. ԺԹ 6. Եբր., Զ 2. Հովհ., ԺԴ 16-17. Հռովմ., Ը 9:

[15] Գործք, ԺԹ 6. Ա Կոր., ԺԲ 7-11:

[16] Տե՛ս և Կոչումն Ընծ. 9. «Զգրաւական Հոգւոյն սրբոյ ստացարուք ի ձեռն հաւա­տոցդ, զի ընդունելի լինիլ մարթասջիք յօթեւանսն յաւիտենից: Մատիք ընկալարուք զհոգեւոր դրոշմն խորհրդական, զի ծանօթ մարթասջիք լինիլ Տեառն հօտիդ»:

[17] «Տեսջիր եւ զգոյշ լինիջիր. գուցէ ըստ օրինակին Սիմովնի (Գործք, Ա 13)` մատ­չիցիս դու ի մկրտութիւն այսր երկմտութեամբ, եւ սիրտ քո ոչ խնդրիցէ զճշմարտութիւն. մեր ուխտելս է եւ քո` զգուշանալ. եթէ հաստատուն կաս ի հաւատս, երանելի ես. եթէ զրկե­­ցար ի հաւատոց անտի, ընկեա՛ զթերահաւատութիւնդ քո եւ յայսմհետէ եւ ողջ լեր: Զի ի ժամանակի մկրտութեան յորժամ մատչիցիս եւ ի ձեռն երիցանցն կամ սարկա­ւագացն, զի յամենայնի են շնորհքն, ի գիւղս եւ ի քաղաքս, ի տգէտս եւ ի գիտունս, եւ ի ծա­ռայս եւ յազատս, քանզի ոչ եթէ մարդկանէ են շնորհքն, այլ յԱստուծոյ ի ձեռն մարդկան տուեալ. դու մատչիս առ այն, որ մկրտին. մատիր դու մի՛ յերես հայեցեալ, որ երեւին քեզ վասն Հոգւոյն Սրբոյ, վասնորոյ այս ամենայն ասացաւ, զի եւ սա պատ­րաստեալ է դրոշմել զոգիս քո եւ տալ քեզ կնի՛ք, յորմէ դողան դեւք առհասարակ: Երկնաւոր իմն եւ աստուածեղէն է պարգեւս, որպէս եւ գերեալ է, յոր եւ հաւատացէք եւ դրոշմե­ցարուք յոգին աւետեաց ի սուրբն, որ զչափ առնու զոդւոյն ձերոյ եւ ոչ արկանէ զմար­գա­րիտն առաջի խոզաց: Եթէ թերահաւատ ես, այժմ մարդիկ մկրտեն զքեզ. Հոգին Սուրբ ոչ մկրտէ զքեզ. ապա թէ հաւատքով մատիցես, մարդիկ մատակարարեն զայս, որ երեւիս, այլ Հոգին Սուրբ տայ զայն, որ ոչն երեւի»: Կոչ. Ընծ., 347:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

02.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․