Գրիգոր Աստվածաբան, Գրիգոր Աստվածաբանի աստվածաբանական երկու տեսակետներ

Գրիգոր Աստվածաբան

Սուրբ Գրիգոր Աստվածաբանը կոչվում է նաև Գրիգոր Նազիանզացի, քանի որ Կապադովկիայի Նազիանզ գյուղաքաղաքից էր, որդին էր Նազիանզի Գրիգոր եպիսկոպոսի: Նա ապրել և գործել է 328-389 թվականներին: Սուրբ Գրիգոր Նազիանզացին ընկերն էր Սուրբ Բարսեղ Կեսարացու, ում հետ ծանոթացել էր ուսումնառության տարիներին Կապադովկիայում և մտերմացել Աթենքի համալսարանում ուսանելու ժամանակ: Աթենքի համալսարանը Պլատոնի կողմից Ն.Ք. չորրորդ դարում հիմնադրված Ակադեմիան էր, որ արդյունավետությամբ գործեց շուրջ հազար տարի և փակվեց Հուստինիանոս կայսեր կողմից 539 թվականին: Աթենքի համալսարանում ուսանողական յուրահատուկ սովորություն կար նորեկներին փորձության ենթարկելու: Նոր ուսանողին աղմուկով, պարերով, ծաղրանքներով ուղեկցում էին մինչև բաղնիք, այնուհետ խանգարում բաղնիքի դուռը բացելուն: Եթե նոր ուսանողը դիմանում էր այս փորձությանը, ապա բաղնիքից դուրս գալիս նրան ընդում էին իբրև յուրային և ընդգրկում իրենց շարքերը: Հավանաբար այսպիսի փորձության միջով անցել էր նաև Գրիգորը: Բայց երբ նա իմանում է Բարսեղի գալստյան մասին, դիմավորում է նրան և զգուշացնում ուսանողական այս փորձության մասին և նույնիսկ համոզում մյուս ուսանողներին, որ Բարսեղի հետ հարգանքով վերաբերվեն և նման փորձություններ չսարքեն: «Սա եղավ առաջին առիթը մեր մտերմության»,- գրում է Գրիգոր Աստվածաբանը: Նրանց մտերմության երկրորդ առիթը կապված էր հայ ուսանողների հետ: Մենք գիտենք, որ մեր ժողովուրդը մեծապես կարևորել է ուսումը, կրթությունն ու գիտությունը: Հայ ազնվականներն իրենց որդիներին ուղարկում էին աշխարհի հռչակավոր համալսարաններ` ուսման մեջ կատարելագործվելու: Այսպես, Աթենքի համալսարանում ուսանում էին շատ հայ երիտասարդներ: Մի անգամ հայ ուսանողները գալիս են Բարսեղ Կեսարացու մոտ և նրան հրավիրում փիլիսոփայական վիճաբանության: Գրիգորը սկզբում անցնում է հայերի կողմը, բայց հետո շատ ցանկանալով, որ իր ընկերը հաղթի, անցնում է Բարսեղի կողմը: Փիլիսոփայական այս վիճաբանության մեջ Բարսեղը փայլուն հաղթանակ է տանում:

Աթենքի համալսարանի այս երկու ուսանողները` Բարսեղը և Գրիգորը, համալսարանի ամենաառաջադեմ ուսանողներն էին, և Գրիգորը հետագայում գրում է, որ իրենց համբավը տարածվել էր ոչ միայն համալսարանում, այլև ողջ քաղաքում և նույնիսկ քաղաքից դուրս: Նրանք փայլում էին հատկապես ճարտասանության և հռետորության մեջ այն աստիճան, որ ուսման ավարտին նրանց խնդրեցին մնալ համալսարանում և հռետորություն դասավանդել: Բարսեղը համոզեց ընկերոջը ընդառաջել հրավերին, իսկ ինքը գաղտնի հեռացավ: Որոշ ժամանակ համալսարանում դասավանդելուց հետո Գրիգորը վերադարձավ իր ծննդավայր և հոր կողմից ձեռնադրվեց երեց, քանի որ հորը` Նազիանզի եպիսկոպոսին, օգնական էր հարկավոր` գործերը վարելու համար: Տարիներ անց Գրիգորն իր ընկերոջ` Բարսեղի կողմից ձեռնադրվում է Սասիմա քաղաքի եպիսկոպոս: Այս ձեռնադրություններին Սուրբ Գրիգորը դժկամությամբ է համաձայնվել, քանի որ ավելի շատ հակում ուներ առանձնացյալ կյանքի, աղոթքի, ճգնակեցության: Սուրբ Գրիգոր Աստվածաբանը մասնակցել է 381 թ. Կոստանդնուպոլսի երկրորդ տիեզերաժողովին` որպես ժողովի նախագահ, այնուհետև ժողովից վերադառնալով` ապրել է առանձության մեջ մինչև իր մահը:

Գրիգոր Աստվածաբանի աստվածաբանական երկու տեսակետներ

Սուրբ Գրիգոր Աստվածաբանը, ով չորրորդ դարի հույն Հայրերից է, թողել է հարուստ գրական ժառանգություն, որի մեջ առանձնանում են հատկապես աստվածաբանական ուղղվածությամբ աշխատությունները: Աստվածաբանական իր աշխատություններից մեկում Սուրբ Գրիգորն ասում է, որ Աստծո` անմարմին գերագույն հոգևոր Էակի հետ մարդը, որ նաև մարմնավոր է, հաղորդակցվում է անմարմնի` մտքի միջոցով, որը Գրիգոր Աստվածաբանը կոչում է նուս: Նուս հունարենից թարգմանաբար նշանակում է միտք: Սակայն Գրիգոր Աստվածաբանի այս տեսակետն իմանալիս պետք է նկատի ունենալ, որ նա Աստծուն համարելով անմարմին` դրանով հանդերձ չի մերժում Քրիստոսի մարմնացումը և իր գրվածքներում գեղեցիկ կերպով խոսում է նաև Քրիստոս Աստծո մարդեղացման և Նրա աստվածության մասին: Նաև պետք է իմանալ, որ Համբարձումից հետո Քրիստոս Իր մարդկային մարմնով նստեց Աստծո աջ կողմում (Մարկ. 16.19), և հիմա Քրիստոս մարմնով Աստծո աջ կողմում է (Հռ. 8.34), իսկ Իր աստվածությամբ` ամենուր: Դրա համար հավատացյալներն աղոթում են Քրիստոսին երկիր մոլորակի ցանկացած կետից, և Նա մեզ լսում է ամեն տեղից:

Գրիգոր Աստվածաբանի կողմից արտահայտված մեկ այլ տեսակետի համաձայն` մարդն այս կյանքում չի կարող ճանաչել Աստծո էությունը, բայց որոշակիորեն կարող է ճանաչել և տեսնել հանդերձյալ կյանքում: Հետագա աստվածաբանները, սակայն, չզարգացրեցին երանելի տեսության այս տեսակետը, որովհետև ընդունված է այն կարծիքը, որ մարդը չի կարող ճանաչել Աստծո էությունը, և Աստված Իրեն ճանաչելի է դարձնում մարդկանց սոսկ այն չափով, որքանով մարդկային տկար միտքը, բանականությունը կարող է տանել: Սակայն ըստ Սուրբ Գրիգորի` սա խզում առաջ չի բերում մարդու և Աստծո հարաբերություններում, որովհետև Աստված անձ է, և մենք հաղորդակցվում ենք Աստծո հետ` իբրև անձի: Հենց սա է քրիստոնեության հրաշալիքներից մեկը, որ մարդը կարող է շփվել, զրուցել, խոսել Աստծո հետ, աղոթել Աստծուն: Մինչդեռ որոշ կրոններ իրենց հետևորդներին նման հիանալի հնարավորություն չեն ընձեռում: Օրինակ` հնդկական բրահմանիզմի մեջ աստված անանձ ուժ կամ էություն է, հետևաբար, նրան հնարավոր չէ դիմել մեղքերի թողության, նեղության ժամանակ օգնության կամ գոհություն հայտնելու համար: Այսպիսի հնարավորությունից զրկված են նաև բուդդայական կրոնի` բուդդիզմի հետևորդները: Այս կրոնն արդարացիորեն կոչվում է աթեիստների կրոն, որովհետև այնտեղ խոսք չկա Աստծո մասին, նույնիսկ նպատակահարմար կամ ցանկալի չի համարվում աստծուն կամ աստվածներին աղոթելը: Այլ մարդը, աշխատելով ինքն իր վրա, պետք է իրեն կատարելության հասցնի: Մինչդեռ քրիստոնեությունը մարդուն տալիս է գեղեցիկ հնարավորություն Աստծո հետ շփվելու:

Առաքյալն ասում է, որ Աստված Իր նախախնամությամբ ընտրեց քրիստոնյաներին (Հռ. 8.28-30, Բ Տիմ. 1.9): Եվ Աստծո նախախնամությամբ մենք ծնվել ենք քրիստոնյա երկրում, հետևորդն ենք ճշմարիտ քրիստոնեական կրոնի: Ուրեմն բաց չթողնենք մեզ ընձեռնված առիթը Աստծո հետ խոսելու, աղոթելու: Քրիստոս ասում է. «Մինչև հիմա Իմ անունով ոչինչ չխնդրեցիք. խնդրեցե՛ք և պիտի ստանաք, որպեսզի ձեր ուրախությունը լիակատար լինի» (Հովհ. 16.24):

 

Տեր Ադամ քհն․ Մակարյան

«Քրիստոնեության իսկությունը» գրքից

 

03.09.21
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․