Կարգ հի­վան­դաց

Ե­կե­ղե­ցին յուր փրկա­րար խոր­հուրդ­ներն և աստ­ված­պաշ­տու­թյան շնորհ­նե­րը գոր­ծադ­րում և բաշ­խում է ոչ միայն յուր սուրբ գավի­թը ոտք դնող հավա­տա­ցյալ­նե­րին, այլև նո­ցա, ո­րոնք մարմ­նավոր ան­կու­մով մահ­ճի են ծա­ռա­յում և չեն կա­րո­ղա­նում ան­ձամբ դի­մել դեպի աս­տվա­ծա­յին սրբա­րար, ըստ ո­րում, և փա­րա­տող և ա­պա­քի­նող պար­գև­նե­րը: Այն ս. խոր­հուրդն, ո­րով ե­կե­ղե­ցին աս­տվա­ծա­յին շնորհ­ներ է մա­տա­կա­րա­րում յուր հիվանդ հավա­տա­ցյալ­նե­րի ա­պա­քի­նու­թյան ու կազ­դուր­ման հա­մար, կոչ­վում է կարգ հիվան­դաց: Քա­նի որ Աստ­ված այ­ցե­լում է ա­մեն­քին, մխի­թա­րում է յուր օգ­նու­թյան դի­մող­նե­րին և թո­ղու­թյուն է տա­լիս սրտով զղջա­ցո­ղին, պարզ է, որ այս կար­գի հիմ­նա­կան նպա­տակն է հոր­դո­րել հիվան­դին` զղջա­լու յուր մեղ­քերն ու դեպի Աստ­ված դարձ­նել նո­րա հո­գին, որպեսզի նա լցվի հավատ­քով, հուսով ու սի­րով, զորա­նա քա­հա­նա­յի աղոթ­քով և օրհ­նու­թյամբ և Ս. Հո­գուն ըն­դու­նե­լով` հո­գե­պես նո­րո­գվի ու նոր հո­գի առ­նե:

Քրիս­տոս ինքն հաս­տա­տեց այս ս. խոր­հուր­դը, ըստ ո­րում, հիվանդ­նե­րից մի­միայն հավատք էր պա­հանջ­վում և յուր աս­տվա­ծա­յին ազ­դե­ցու­թյամբ, խոս­քով կամ ձեռք դնե­լով, բժշկում նո­ցա[1]: Այդ­պես էլ նո­րա պա­տվե­րի հա­մա­ձայն կա­տա­րում էին ա­ռաք­յալ­նե­րը` հե­տևե­լով Տի­րոջ օ­րի­նա­կին[2]: Քրիս­տո­սի խոս­քերն ու բժշկու­թյուն­նե­րը ցույց են տա­լիս, որ առ­հա­սա­րակ հիվան­դու­թյունը` լի­նի նա մարմ­նավոր թե հո­գևոր, հառաջա­նում է մեր մեղ­քե­րից, Աս­տու­ծո պա­տվի­րա­նաց հա­կա­ռակ ապ­րե­լուց, ո­րի հե­տևանք­նե­րը ար­ձա­գանք են գտնում` մին­չև ան­գամ ժա­ռան­գա­բար ավան­դվելով որդ­ւոց որ­դի: Աս­տու­ծո կամքն է, որ մար­դիկ ճա­նա­չեն յուր պա­տվի­րան­նե­րը և բավա­կա­նա­չափ հա­սո­ղու­թյուն ձեռք բե­րեն վա­յել­չա­պես ապ­րե­լու աշ­խար­հի հան­գա­մանք­նե­րի մեջ: Այդ­պես ապ­րե­լու ձգտո­ղին ա­ջա­կից է ինքն Աստ­ված, ըստ ո­րում, մեր կեն­դա­նու­թյունը և բա­րե­հաջո­ղու­թյունը Աս­տու­ծուց ստա­նա­լով, ան­շուշտ կեն­սու­նակ կլի­նինք մի­միայն այն ժա­մա­նակ, երբ սրբու­թյամբ կապ­րենք, և Աստ­ված մեզ հետ կլի­նի: Այդ­պի­սի խե­լա­հաս մար­դը հիվան­դու­թյան ծանր դեպ­քե­րի ու նե­ղու­թյուն­նե­րի մեջ չի ընկ­նիլ. և ո՞վ չգի­տե, որ մարդ­կա­յին բո­լոր նե­ղու­թյուն­նե­րը ծա­գում են աս­տվա­ծա­յին ճա­նա­պար­հից շե­ղվելուց և զա­նա­զան սխալ­նե­րից: «Կար­գեաց Աս­տուած զաշ­խարհս որ­պէս դպրոց, զի ուս­ցին ա­րա­րածք զխնամս Ա­րար­չին յառ­նելն եւ ի կազ­մելն, եւ միշտ նա­խախ­նա­մու­թեամբ նո­րա դար­մա­նեալք, որ ե­րե­ւին եւ որ ոչն ե­րե­ւին», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը: Ու­րեմն մենք պետք է, աս­տվա­ծա­յին լու­սով լու­սավո­րված, սո­վո­րենք` ըստ Աս­տու­ծո ապ­րե­լու, ա­ռող­ջա­պա­հիկ ու մեր կյանքն Աս­տու­ծո պա­տվի­րա­նաց հա­մե­մատ վա­րե­լու մի­ջոց­ներ գտնել, և այն ժա­մա­նակ մեր հո­գու ա­ռող­ջու­թյունն յուր ճա­ռա­գայթ­նե­րը կսփռե նաև մեր մարմ­նի վրա. «Մարդ հնա­րա­գէտ է ի խնա­մա­կա­լու­թե­նէ Ա­րար­չին առ ի պէտս իւ­րոյ փրկու­թեան եւ վա­յե­լե­լոյ ի բա­րու­թիւնսն անձ­նիշ­խան կա­մօք», - ա­սում է նույն Ս. Հայ­րը: Որ­քան քրիս­տո­նեա­կան լու­սով բա­րե­կար­գվել ու բար­վո­քվել են քրիս­տո­նյա եր­կիր­նե­րը, այն­քան ա­ռավել կրճա­տվել են հիվան­դու­թյանց տա­րա­ծումն ու բար­դու­թյունն, և այն­քան ավե­լի դյու­րա­ցել են բժշկու­թյան մի­ջոց­նե­րը քրիս­տո­նեա­կան անձ­նա­զո­հու­թյամբ վա­ռված գիտ­նա­կան­նե­րի հե­տա­զոտու­թյուն­նե­րով ու գյու­տե­րով: Այլև որ­քան էլ ազ­գե­րի ան­կու­մով ժան­տախտն ու ժան­տա­մա­հը իբ­րև սոս­կա­լի պա­տիժ­ներ հա­րվա­ծել են Աս­տու­ծո լույսից խոր­թա­ցած եր­կիր­նե­րում, այն­քան ևս քրիս­տո­նյա ազ­գե­րի հո­գե­պես բարձ­րա­նա­լո­վը փա­կվել է այ­դոնց մուտ­քը լու­սավոր­ված աշ­խար­հում, և օգ­նու­թյան հզոր ձեռ­քեր են կար­կա­ռվել դեպի տա­ռա­պյալ­ներն ու զո­հվող­նե­րը: Հաս­կա­նա­լի է, որ Աս­տու­ծո պա­տվի­րա­նի դեմ մե­ղան­չո­ղի կեն­սա­կան հավա­սա­րակշ­ռու­թյան խան­գար­մուն­քը տե­ղի է ու­նե­նում այն ժա­մա­նակ, երբ մարդ յուր անձն ըն­դու­նակ է դարձ­նում Աս­տու­ծո կեն­դա­նա­րար շնորհ­նե­րին, յուր մտքե­րով խավար­վում, սրտով թանձ­րա­նում, կամ­քով մո­լոր­վում և այդ­պես յուր կյան­քի ու­ղիղ ու հաջող ճա­նա­պար­հը կորց­նում դեպի կո­րուստ: Այդ­պի­սի մար­դը կա­րո­ղու­թյուն չէ ու­նե­նում հանգս­տու­թյամբ ու­ղիղ դա­տե­լու, հառաջը ե­կած հան­գա­մանք­նե­րը կշռա­դա­տե­լու և ըստ այնմ նպա­տա­կա­հար­մար մի­ջոց­ներ ընտ­րե­լով` յուր կյան­քի աշ­խա­տան­քը ձեռ­նար­կե­լու: Եվ ու­րեմն վերս­տին այդ խան­գար­մուն­քը վե­րաց­նե­լու և մար­դու մտքի, զգաց­մուն­քի ու կամ­քի հա­մե­րաշխ գոր­ծու­նեու­թյունը կեն­դա­նաց­նե­լու միակ ճա­նա­պարհն է` հո­գե­պես ամ­րաց­նել հիվան­դին և կա­պել Աս­տու­ծո շնոր­հաց հետ, որպեսզի նա լու­սավո­րվի ու զորա­նա:

Հո­գևոր այս վե­րա­կեն­դա­նաց­ման հա­մար պետք է հիվան­դին նախ զղջալ տալ յուր մեղ­քերն, ո­րոնք նո­րան բա­ժա­նել են Աս­տու­ծուց. երկ­րորդ` Աս­տու­ծո շնոր­հաց ըն­դու­նե­լու­թյան զգա­յա­րան­քը` հավատ­քը, զար­թեց­նել և սի­րով ու հուսով վա­ռել, որ նա դյու­րա­լուր և դյու­րազ­գաց դառ­նա դեպի Աս­տու­ծո լու­սավո­րումն ու ձայ­նը. և եր­րորդ` պետք է Աս­տու­ծո ո­ղոր­մու­թյունն ու օգ­նու­թյունը խնդրել, որ ա­ռա­տա­պես հե­ղե­լով յուր շնորհ­նե­րը հիվան­դի հո­գու վրա` հզորա­պես ազ­դե նո­րա ա­պա­քի­նու­թյան ու կեն­սու­նա­կու­թյան հա­մար: Ա­հա այս ա­մե­նը ի­րա­գոր­ծե­լու ա­մե­նա­զոր մի­ջոց­ներն են` ա­պաշ­խա­րու­թյուն, հա­ղոր­դու­թյուն և ա­ղոթք, ո­րոնք յու­րյանց կար­գով լիա­պես կա­րող են փա­րա­տել հավա­տա­ցող հիվան­դի մեղ­քերն ու ցավե­րը, զորաց­նել հավատ­քով, ըն­դու­նակ դարձ­նել աս­տվա­ծա­յին շնոր­հաց և սպա­ռա­զի­նել Ս. Հո­գով:

Բայց հիվան­դի հավատ­քը զար­թեց­նե­լու և սի­րով ու հուսով վա­ռե­լու հա­մար հար­կավոր են նաև այն­պի­սի մի­ջոց­ներ, ո­րոնք, հա­մա­պա­տաս­խան ներ­գոր­ծու­թյուն ու­նե­նա­լով նո­րա ար­տա­քին զգա­յա­րանք­նե­րի վրա, զու­գըն­թա­ցա­բար կեն­դա­նաց­նեն նո­րա հո­գու մեջ ճշմա­րիտ հավատ­քի աճ­ման ու զար­գաց­ման բո­լոր սեր­մերն ու բող­բոջ­նե­րը և ա­ռատ պտուղ­նե­րը: Այդ­պես ազ­դում էին հիվան­դի վրա ա­ռա­քյալ­նե­րի թաշ­կի­նակ­նե­րը (Գործք, ԺԹ 12), Ե­ղի­սե մար­գա­րեի ոս­կոր­նե­րը (Դ Թագ., ԻԳ 21), այլև յու­ղը[3] (կամ ձեթը, բա­լա­սա­նը, ռե­տի­նը), որ վի­րա­բույժ և ա­մո­քող ազ­դե­ցու­թյուն է ու­նե­նում (Սաղմ., ԻԲ 5), հա­ճախ ծա­ռա­յում էր իբ­րև մի մի­ջոց հիվան­դի հո­գու վրա ազ­դե­լու հա­մար: Վեր­ջա­պես Նոր Ուխ­տում գոր­ծադ­րվող հզորա­գույն մի­ջոց­ներն են շնոր­հա­բաշխ ձեռ­քը, Ս. Խա­չը և Ս. Գիր­քը դնե­լը հիվան­դի վրա, ո­րոն­ցից սուրբ ձեռքն ու Ս. Խա­չը Ս. Հո­գու շնոր­հա­գոր­ծու­թյան ավան­դիչ մի­ջոց­ներն են, իսկ Ս. Գիր­քը որ­պես աս­տվա­ծա­յին փրկա­րար հայտ­նու­թյան բո­վան­դա­կող` ու­նի յուր հա­մա­պա­տաս­խան ներ­գոր­ծու­թյունը: Մինչ­դեռ մյուս մի­ջոց­նե­րը ներ­գոր­ծում են միայն ա­նուղ­ղա­կի. այս­պես, յու­ղը ներ­գոր­ծա­կան մի­ջոց է դառ­նում աղոթ­քի զորու­թյամբ, վասնզի հավա­տա­ցյալը, միան­գամ արդեն դրոշ­մի խոր­հուր­դով Ս. Հո­գու վե­րած­նող ու կեն­դա­նա­րար շնորհն ստա­ցած լի­նե­լով, այլևս պետք չու­նի այդ շնոր­հաց իջ­ման կրկնու­թյան, և ու­րեմն յու­ղը չի կա­րող նո­րից այն դե­րը կա­տա­րել, ինչ որ կա­տա­րել է ս. մկրտու­թյան մի­ջո­ցին: Սուրբ նա­հա­տա­կի ոս­կոր­ներն էլ ներ­գոր­ծում են մար­դու վրա այն աս­տվա­ծա­յին զորու­թյամբ, որ հրա­շա­պես ե­րևա­ցել է նո­րա մեջ և աս­տվա­ծա­յին ճշմար­տու­թյան հաղթա­նա­կը հան­դես բե­րել. և ո­րով­հե­տև այն ս. նա­հա­տա­կը յուր հավատ­քով է կա­րո­ղա­ցել աս­տվա­ծա­յին զորու­թյան հան­դի­սա­կի­րը դառ­նալ, բնա­կա­նա­բար նո­րա ոս­կոր­ներն ևս, այդ ս. ան­ձի կյան­քի հիշե­ցու­ցի­չը լի­նե­լով, կա­րող են հիվան­դի մեջ նույն­պի­սի հավատք զար­թեց­նել: Հե­տևա­բար ա­նուղ­ղա­կի մի­ջոց­նե­րից ևս նույնիսկ սրբոց ոս­կոր­նե­րը գե­րա­դաս են յու­ղից: Այդ է պատ­ճառն, որ Հա­կով­բոս ա­ռա­քյալն էլ, հիշե­լով յու­ղի գոր­­ծա­ծու­թյունը, որ եր­բեմն գոր­ծադ­րում էին հիվանդ­նե­րի ա­մոք­ման հա­մար ըստ հրեա­նե­րի` մար­մի­նը օ­ծե­լու ու կա­շին քնքշաց­նե­լու` ա­ռօ­րյա սո­վո­րու­թյան, միան­գա­մայն նկա­տում է. «Եւ ա­ղօթքն հա­ւա­տովք փրկես­ցեն զաշ­խա­տեալն, յա­րուս­ցէ զնա Տէր. ու ե­թէ մեղս ինչ ի­ցէ գոր­ծեալ, թող­ցի նմա: Խոս­տո­վան ե­ղե­րուք մի­մեանց զմեղս եւ ա­ղօթս ա­րա­րէք ի վե­րայ մի­մեանց, որ­պէս զի բժշկես­ջիք. քան­զի յոյժ զօ­րա­ւոր են ա­ղօթք ար­դա­րոց յօգ­նա­կա­նու­թիւն» (Հակ., Ե 15): Եվ այս թուղ­թը մեկ­նող Սար­գիս Շնոր­հա­լին ա­սում է առ այդ. «Ոչ իւղն տայր ա­ռող­ջու­թիւն հի­ւան­դին, այլ` ա­նունն Տեառն»[4]:

Քրիս­տոս, յու­րա­քան­չյուր հիվան­դի հո­գու վրա ներ­գոր­ծե­լու հարմարա­գույն մի­ջոց ընտ­րե­լով, հա­ճախ գոր­ծադ­րում էր նաև կողմ­նա­կի պա­րա­գա­ներ, ինչ­պես մին­չև ան­գամ թուքն ու ցե­խը և զգես­տի քղանց­քը[5], սա­կայն մշտա­պես նո­րա բժշկու­թյան հատուկ մի­ջոց­ներն էին ուղ­ղա­կի խոսքն ու սուրբ ձեռ­քը[6], ո­րոնք հատուկ ավան­դող­ներ են Աս­տու­ծո շնոր­հաց և զորու­թյան: Յուր ա­ռաք­յալ­նե­րին ևս Քրիս­տոս, ու­ղար­կե­լով քա­րո­զե­լու և բժշկե­լու, ոչ թե մի որևիցե ու­րիշ մի­ջոց է հիշեց­նում նո­ցա, այլ ուղ­ղա­կի տվավ նո­ցա «իշ­խա­նու­թիւն ու զօրու­թիւն», որ յուր ա­նվամբ ու ձեռք դնե­լով բժշկեն[7]: Ըստ ո­րում և ա­ռա­քյալ­ներն, յու­րյանց Տի­րոջ օ­րի­նա­կին ու հրա­մա­նին հե­տևե­լով, ընդ­հան­րա­պես այդ հատուկ մի­ջոց­ներն էին գոր­ծադ­րում, իսկ յուղն, որ ինչ­պես ա­սա­ցինք, հրեա ժո­ղո­վուր­դի կյան­քում տո­թից, ճա­նա­պարհ գնա­լուց և ան­մաք­րու­թյունից վնա­սված կա­շուն քնքշու­թյուն տա­լու հա­մար էին գոր­ծա­ծում[8], չա­փա­զանց բա­ցա­ռիկ դեպ­քե­րում է հիշա­տակ­վում[9] և չէ ընդ­հան­րա­նում: 

Հա­յաս­տա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու մեջ այդ ս. խոր­հուր­դը կա­տար­վում է` ըստ Քրիս­տո­սի օ­րի­նա­կին ու պա­տվե­րին և ա­ռա­քե­լա­կան կար­գով: Կար­գա­կա­տա­րու­թյունն ևս կոչ­վում է «Կա­նոն գի­շե­րա­յին ժա­մու աղոթից», որ ար­տա­հայտում է հիվան­դի վի­ճա­կը և այդ ս. խոր­հուր­դի էու­թյունը: Ամ­բողջ կար­գը կա­տար­վում է սաղ­մո­սեր­գու­թյամբ, աղոթք­նե­րով և Ավե­տա­րա­նի ըն­թեր­ցու­մով, ո­րոնց ըն­թաց­քում նա­խա­պես խնդրվում է Աս­տու­ծուց ա­ռա­քել յուր «լույսն ու ճշմար­տու­թյունը» հիվան­դին ա­ռաջ­նոր­դե­լու հա­մար և աս­վում է «Ո­ղոր­մեա՛ ինձ, Աստ­ված» ա­պաշ­խա­րա­կան հրա­շա­լի սաղ­մոսն` այն ևս խոր­հուր­դի էու­թյան կար­գում յոթն ան­գամ, այ­սինքն` յոթը մա­հա­ցու մեղ­քե­րի փո­խա­դի­պու­թյամբ: Հի­վան­դը, մի­միայն խոս­տո­վա­նե­լով ու զղջա­լով յուր մեղ­քերն ու հավատ­քով, հուսով ու սի­րով զորա­նա­լով, դի­մում է քա­հա­նա­յի աղոթ­քի ուժին, որ խնդրում է Աս­տու­ծուց` նա­յել հիվան­դին «զի փրկեալ ի մե­ղաց, ե­ղի­ցի ար­դա­րա­ցեալ ի քեզ, զգե­ցեալ զՏէր մեր Յի­սուս Քրիս­տոս»: Ար­դա­րա­ցած հիվան­դը, զգեն­լով Քրիս­տո­սին և Ս. Հո­գու տա­ճա­րը դառ­նա­լով, նո­րոգ­վում է «ի նո­րո­գու­թիւն մտաց», պատ­րաս­տում է յուր մար­մի­նը «պա­տա­րագ կեն­դա­նի, սուրբ, հա­ճոյ Աս­տու­ծոյ»[10], և քա­նի որ արդեն «օ­ծու­թիւն ու­նի առ ի սրբոյն»[11], նո­րոգ­վում է և մտնում եր­ջան­կու­թյան մեջ` ըստ այնմ, թե` «Ե­րա­նի, ում թո­ղու­թիւն ե­ղեւ մե­ղաց, եւ ծած­կե­ցան ա­մե­նայն յան­ցանք նո­րա»[12]: Այդ­պի­սով Քրիս­տոս, որ բա­րի հո­վիվ է և խնդրող մո­լո­րյալ ոչ­խա­րի», հո­վա­նավո­րում է յուր հիվան­դին և քա­հա­նա­յա­կան աղոթ­քով, ընդնմին և Ս. Ավե­տա­րա­նի և օծ­ված` շնոր­հա­գործ ձեռ­քի դնե­լով, առ­նում է յուր խնամ­քի տակ: Խոր­հուր­դի այդ էա­կան կա­տա­րու­մը ար­տա­հայտ­վում է այս­պես. «Եւ արդ, ես` ծա­ռայս քո տկարս եւ ա­նար­ժանս, դնեմ զձեռն իմ ի վե­րայ հի­ւան­դիս այ­սո­րիկ, եւ կար­դամ զա­հեղ աս­տուա­ծու­թիւն քո, եւ խնդրեմ յա­ռատ բա­րե­րա­րու­թե­նէդ քում­մէ: Ա­ռա­քեա՛ զա­մե­նա­կա­րող զօ­րու­թիւն քո եւ բժշկեա՛ զախտս, զհի­ւան­դու­թիւնս ծա­ռա­յիս քո այ­սո­րիկ` նշա­նաւ ա­մե­նա­յաղթ խա­չի քո, ո­րով բար­ձեր զտկա­րու­թիւն ազ­գի մարդ­կան, եւ դա­տա­պար­տե­ցեր զթշնա­մին կե­նաց եւ փրկու­թեան մե­րոյ»: Ըստ ո­րում և հիվան­դին հավատ­քի մեջ հո­գե­պես կրթե­լու հա­մար կար­դաց­վում է բժշկու­թյան Ավե­տա­րա­նը:

Քրիս­տո­սի խոս­քերն ևս ե­րաշ­խավո­րում են մեզ[13], որ հիվան­դը, ըստ յուր հավատ­քի զո­րու­թյան և ըստ յուր մարմ­նավոր ու հո­գևոր հավա­սա­րակշ­ռու­թյան, կա­րող է ա­պա­քի­նել ու նո­րո­գա­պես մտնել վերս­տին քրիս­տո­նեա­կան կյան­քի մեջ: Բայց ե­թե հիվան­դը, հա­կա­ռակ հան­գա­մանք­նե­րում լի­նե­լով, մա­հվան վի­ճա­կվի, այն ժա­մա­նակ նա մին­չև այդ վե­րա­հաս հրա­ժեշ­տի վայր­կյանը կա­մո­քվի ու կզորա­նա հո­գով յուր մեղ­քե­րը զղջա­լու և, Փրկչի շնոր­հը խնդրե­լով, ա­րիա­բար առ նա դի­մե­լու: Իսկ այս խոր­հուր­դի հա­մար կա ա­ռան­ձին կարգ, որ լրա­ցումն է վե­րո­հիշյալին և կոչ­վում է` «Կա­նոն հա­ղորդ տա­լոյ», ո­րում քա­հա­նան խոս­տո­վա­նեց­նում է հիվան­դին մեղ­քերն ու ճշմա­րիտ հավատքն և աղոթե­լով Աս­տու­ծո` ար­ժա­նաց­նել նո­րան «յե­տին թո­շա­կի շնոր­հաց», տա­լիս է Քրիս­տո­սի մար­մինն և ա­րյունը «ի քաւու­թյուն մե­ղաց եւ ի բժշկու­թիւն մարմ­նոյ»: Ա­պա և շրջա­պա­տո­ղաց ու հիվան­դի մեջ սի­րո հաշ­տու­թյուն հաս­տա­տե­լով` քա­հա­նան ար­ժա­նաց­նում է նո­րա վեր­ջին կամ­քն ևս (կտակ), բա­րե­գոր­ծա­կան ուղ­ղու­թյուն տա­լիս այդ կամքին և հիվան­դի աչ­քերն ուղ­ղում դեպի հավի­տե­նա­կան կյան­քի քաղց­րու­թյունը: Հե­տևա­բար բժշկու­թյան և բո­լո­րի գնա­լիք ճա­նա­պար­հը ձգե­լու հա­մար ու­րույն-ու­րույն կար­գեր ու­նինք, ըստ ո­րում, մինչ­դեռ «Հա­ղորդ տա­լու» կար­գում վեր­ջին թո­շակն է շեշտ­վում, հիվան­դաց կար­գի նպա­տակն էլ սաղ­մոս­նե­րից հետո ան­մի­ջա­պես նախ­քան բուն խոր­հուր­դի կա­տա­րու­մը ո­րոշ­վում է այս­պես. «Եւ եւս վասն հի­ւան­դիս, որ յու­սա­ցեալ է կո­չել զա­նուն Տեառն Աս­տու­ծոյ եւ զզօ­րու­թիւն նո­րա ի յօգ­նու­թիւն եւ ի բժշկու­թիւն հոգ­ւոյ եւ մարմ­նոյ իւ­րոյ, որ­պէս զի ապ­րես­ցի եւ կեց­ցէ եւ վերս­տին նո­րո­գես­ցի քա­հա­նա­յա­կան ա­ղօ­թիւք ձե­րովք եւ կա­րո­ղու­թեամբն Աս­տու­ծոյ. զՏէր ա­ղա­չես­ցուք»: Նույն նպա­տա­կը հայտ­նա­պես պարզ­վում է և հիվան­դաց կար­գի հատուկ ձևա­կեր­պու­թյանց մեջ, որ­պի­սիք են «Կա­նոն դժվա­րա­ծին հղի կնոջ» և «Վասն այ­սա­հա­րաց և լուս­նո­տից»:

Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին յուր մարմ­նա­սի­րա­կան ուղ­ղու­թյան հա­մե­մատ գրե­թե ա­ռավել մեծ նշա­նա­կու­թյուն է տա­լիս այս խոր­հուր­դին, քան թե ս. Հա­ղոր­դու­թյան հիվան­դի հա­մար:  Հա­կա­ռակ Նոր Կտա­կա­րա­նի բո­լոր վկա­յու­թյանց, ո­րոնք մի առ մի հիշե­ցինք վե­րը, նա այս խոր­հուր­դը ոչ թե բժշկու­թյան և ա­պա­քի­նու­թյան խոր­հուրդ է հա­մա­րում, այլ «վեր­ջին օծ­ման», որ և կա­տա­րում է մեռ­նող չա­փա­հաս հավա­տա­ցյալի վրա օծ­մամբ աչ­քե­րի, ա­կանջ­նե­րի, ձեռ­քե­րի, քթի, բե­րա­նի, ազդր­նե­րի ու ո­տե­րի` «վասն մա­հա­ցու հիւան­դաց»: Նո­րա այս ծանր մո­լո­րու­թյունը ԺԲ. դա­րից հին չէ, ոչ մի ա­պա­ցու­ցու­թյուն չու­նի Ս. Գրքից և միև­նույն ժա­մա­նակ վե­րաց­նում է ս. Հա­ղոր­դու­թյան խոր­հուր­դի բա­ցա­ռիկ նշա­նա­կու­թյունն, ո­րով միայն կա­րող է հավա­տա­ցյալը սրբվել և առ Աստ­ված դի­մել մա­հվան մահ­ճից, ինչ­պես կա­նո­նված է Նի­կիո ս. ժո­ղո­վի ԺԳ. կա­նո­նով: Հիվան­դաց կար­գին այս­պի­սի գե­րա­դաս նշա­նա­կու­թյուն տա­լով` Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին օգտ­վում է հիվանդ­նե­րի նեղ վի­ճա­կից և յուր կղե­րի մի­ջո­ցով հա­րուստ վախ­ճա­նված­նե­րից շահ կոր­զում: Ալ­բերտ Մեծն ու Թով­մա Ա­քվի­նա­ցին ա­սում են, որ իբր թե մկրտու­թյան և ա­պաշ­խա­րու­թյան ներ­գոր­ծու­թյունից դուրս է մնում հա­կումն դեպի չա­րը, որ ար­գելք է մեռ­նո­ղի փրկու­թյան, իսկ այդ միայն օծ­մամբ է ոչն­չա­նում: Իսկ ե­թե հիվան­դը հան­կարծ լավա­նում է, պար­տավոր­վում է բո­բիկ ման չգալ և ա­մուս­նու­թյունից հե­ռու մնալ:   

Երկ­րորդ` Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին այս խոր­հուր­դի մեջ էա­կան նշա­նա­կու­թյուն է տա­լիս ոչ թե աղոթ­քին, այլ յու­ղին, որ և պետք է ե­պիս­կո­պոսն օրհ­նե և քա­հա­նա­յի գոր­ծադ­րու­թյան հանձ­նե: Բայց մենք տե­սանք, որ նախ` Նոր Կտա­կա­րա­նում յու­ղի գոր­ծա­ծու­թյունը կա­պված էր լոկ հրեա ժո­ղո­վուր­դի ա­ռօ­րյա սո­վո­րու­թյան հետ և շատ ան­գամ հա­զվա­դեպ է հիշ­վում, և երկ­րորդ` ոչ մի տեղ ա­սված չէ, որ այդ յու­ղը ե­պիս­կո­պո­սի օրհ­նու­թյան կա­րոտու­թյուն ու­նե­նա. վասնզի այդ յու­ղը երկ­րոր­դա­կան նշա­նա­կու­թյուն ու­նի և երբեք չի կա­րող այն նշա­նա­կու­թյունն ու հիմ­քը ստա­նալ, ինչ որ ու­նի Ս. Հո­գու շնոր­հա­բաշ­խու­թյան մի­ջոց-յու­ղը դրոշ­մի մեջ: Այդ­պես և Oրթո­դոքս ե­կե­ղե­ցին էա­կան նշա­նա­կու­թյուն է տա­լիս յու­ղին, սա­կայն յու­ղի օրհ­նու­թյունը վե­րա­պա­հում է քա­հա­նա­յին և այս խոր­հուր­դը վեր­ջին օ­ծումն չէ հա­մա­րում:

Յու­ղի նշա­նա­կու­թյունը բարձ­րաց­նե­լով` մարմ­նավոր բժշկու­թյան հա­մար ևս այն­քան բազ­մաց­րել է նա նյու­թա­կան մի­ջոց­նե­րը, որ հիվանդ­ներն ա­ռավել գե­րա­դա­սում են մե­ծա­մեծ զո­հա­բե­րու­թյամբ ճա­նա­պար­հոր­դել, դի­մել դո­ցա ե­րևա­կա­յյալ փրկա­րա­րու­թյան, քան թե բժիշկ­նե­րի խորհր­դա­ծու­թյան: Այդ­պես են զա­նա­զան սրբե­րի զգեստ­ներ, սուրբ տե­ղե­րից վար­դա­րան­ներ, ամեն ժա­մա­նակ և ա­մե­նու­րեք գտնվող ան­հայտ սրբե­րի ոս­կոր­ներ, մե­քե­նա­յա­կան կրկնու­թյուն ո­րոշ աղոթք­նե­րի և այլն, ո­րոնք յուր­յանց հատուկ էու­թյամբ փրկա­րար են քա­րոզ­վում ժո­ղո­վուր­դի մեջ: Այս մո­լար ուս­մուն­քը պատ­ճառ ե­ղավ, որ Եվ­րո­պա­յի հռչա­կավոր բժիշկ­նե­րը հնա­րե­ցին «ներշնչ­ման» տե­սու­թյունն, որ ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ մի հո­գևոր ազ­դումն հիվան­դի վրա և հա­մո­զումն, թե ին­քը կբժշկվի այս­պես կամ այն­պես: Հիվանդն էլ, ե­թե են­թարկ­վում է բժշկի այդ ազդ­ման և հավա­տում, բժշկվում է: Բայց ո­րով­հե­տև բժիշկ­ներն ան­ձամբ չեն կա­րո­ղա­նում ներշն­չել այդ­պի­սի հավատք, հա­ճախ ու­ղար­կում են դար­ձյալ այն վայ­րերն, որ­տեղ ժո­ղո­վուր­դին շա­հա­գոր­ծում է կղե­րը: Ու­րեմն դար­ձյալ ժո­ղո­վուր­դի հավատքն է դեր խա­ղում և դժբախ­տա­բար` հե­թա­նո­սա­կան ուղ­ղու­թյուն ստա­նա­լով:

Այս մարմ­նավոր ուղ­ղու­թյունը բավա­կան էր, որ է­լի բո­ղո­քա­կան հեղա­փո­խա­կան­նե­րից հա­կա­ռա­կու­թյան հա­նդի­պեր և հիվան­դաց կար­գը ուղ­ղա­կի լոկ սո­վո­րու­թյուն հա­մա­րվեր ու մեր­ժվեր: Նո­ցա կար­ծի­քով բավա­կան է միայն հավատք հիվան­դի հա­մար, իսկ այս խոր­հուր­դը ավե­լորդ է: Իսկ Նոր Կտա­կա­րա­նի` գլխավո­րա­պես Հա­կով­բո­սի խոս­քե­րը, որ­քան էլ այդ բո­ղո­քա­կանք ու­զում են սխալ բա­ցատ­րու­թյամբ նպաս­տավոր դարձ­նել յու­րյանց մո­լո­րու­թյան հա­մար, չեն կա­րո­ղա­նում: Նոր Կտա­կա­րա­նի պա­տվե­րը ոչ մի սո­վո­րա­կան բժշկու­թյան չէ վե­րա­բե­րում, վասնզի այդ բժշկու­թյունն ա­ռա­քե­լոց ա­ղոթ­քով և ձեռք դնե­լով էր կա­տար­վում  և ոչ յու­ղի զորու­թյամբ, ոչ ուղ­ղա­կի ներ­գոր­ծու­թյուն էր, վասնզի պա­հանջ­վում էր հիվանդ­նե­րի մե­ղաց զղջումն ու հավատք. նույն­պես և բժշկու­թյունը չէին կա­տա­րում ա­ռան­ձին շնոր­հով օժ­տված ան­ձինք (Ա Կոր., ԺԵ 7-11), այլ քա­հա­նայք, չէին կա­տա­րում մի որևիցե լոկ տե­սա­նե­լի մի­ջո­ցով, և ա­ռանց քա­հա­նա­յա­կան խոս­տո­վա­նու­թյան չէր ի­րա­կա­նա­նում, զի այդ մի ս. խոր­հուրդ էր: Ու­րեմն Հռովմեական ու Բողոքական ե­կե­ղե­ցի­նե­րը շեշ­տա­կի ի­րար հա­կա­ռակ ծայ­րա­հեղու­թյանց մեջ են ընկ­նում, մեկը` ուժ տա­լով մարմ­նավոր մի­ջոց­նե­րին ու նո­ցա մեծ նշա­նա­կու­թյուն վե­րագ­րե­լով, իսկ մյու­սը` մեր­ժե­լով այդ մարմ­նավոր մի­ջոց­նե­րի հետ միա­սին նաև քրիս­տո­նեա­կան աղոթ­քի, հիվան­դի հո­գու քավու­թյան և քա­հա­նա­յի շնոր­հա­բաշխ ձեռ­քի նշա­նա­կու­թյունը նո­րա բժշկու­թյան հա­մար:

Քրիս­տո­սի օ­րի­նա­կին և ա­ռա­քե­լա­կան շավ­ղին հավա­տա­րիմ մնա­լով` Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին զերծ է եր­կու այդ ծայ­րա­հեղ մո­լո­րու­թյուն­նե­րից: Թե՛ Նոր Կտա­կա­րա­նից ու թե՛ այս կար­գի խորհր­դա­կա­տա­րու­թյունից բե­րված վկա­յու­թյուն­ներն արդեն ակ­նե­րև ցույց են տա­լիս, որ այս խոր­հուրդն ոչ թե մեռ­նող­նե­րի վրա է կա­տար­վում, ո­րոնց հա­մար կա «Հա­ղորդ տա­լոյ» կարգն, այլ ծանր հիվանդ­նե­րի բժշկու­թյան հա­մար է. երկ­րորդ` խոր­հուր­դի կա­տար­ման հիմ­քը հիվան­դի զղջումն է ու հավատ­քը. եր­րորդ` այս ս. խոր­հուր­դը ի­րա­կա­նա­նում է քա­հա­նա­յի աղոթ­քով, պատ­շա­ճավոր ըն­թեր­ցված­քով և ձեռք, խաչ ու Ավե­տա­րան հիվան­դի վրա դնե­լով. և չոր­րորդ` բժշկողն աս­տվա­ծա­յին զորու­թյունն է և կա­րո­ղու­թյունը, իսկ տե­սա­նե­լի մի­ջոց­նե­րից մի­միայն այ­նոնք են ըն­դուն­վում, ո­րոնք հիշե­ցինք, և ո­րոնք Աս­տու­ծո շնոր­հա­բաշ­խու­թյան հատուկ մի­ջոց­ներ են ընդ­հան­րա­պես[14]:

Երկ­րոր­դա­կան ու նշա­նա­կու­թյուն չու­նե­ցող մի­ջոց­նե­րից փոքրիշա­տե նե­րվել է յու­ղի` իբ­րև հրեա­կան կյան­քի սո­վո­րու­թյուն և ա­ռա­քե­լոց տե­սած ու չար­հա­մար­հած նյութ: Ուստիև Հա­յոց Հայ­րա­պետ­նե­րը եր­բեմն-եր­բեմն թույլատ­րել են քա­հա­նա­նե­րին օրհ­նել յու­ղը, ինչ­պես լի­նում է ոտնա­լվա­յի ե­րե­կո­յին ոտ­ներ օ­ծե­լու հա­մար, և այդ ա­րել են նո­քա, երբ հե­թա­նո­սա­կան մո­լո­րու­թյանց դեմ կռվելով` հարկ են հա­մա­րել վնա­սա­կար մի­ջոց­նե­րի տեղ այդ դնել և ժո­ղովր­դի հրեա­կան ու հե­թա­նո­սա­կան սո­վո­րու­թյուն­նե­րը հետզ­հետե վե­րաց­նել: Այս­պես Ս. Հովհան Ման­դա­կու­նին, մա­քա­ռե­լով գիր ա­նե­լու, հար­ցուկ­նե­րի, բախ­տի ու ճա­կա­տագ­րի, օ­րե­րի խտրու­թյանց, դյու­թե­րի, հմա­նե­րի, թո­վիչ­նե­րի, կա­խարդ­նե­րի, ձկնե­րի ու սո­ղուն­նե­րի ոս­կոր­նե­րից կազ­մված ծրար­նե­րին ու բժժանք­նե­րին հավա­տա­լու դեմ, ա­սում է. «Ին­քեանք մո­լո­րեալքն են, թո­ղեալ զշնորհսն Աս­տու­ծոյ, զա­ղօթսն եւ զիւղն օծ­ման, զոր պա­տուի­րանք հրա­մա­յե­ցին հի­ւան­դին, եւ զպահս եւ զա­ղօթս ցա­ւա­ծին, եւ ին­քեանք յու­ռութս եւ ի գիր զա­ռա­ծին»: «Արդ ա­հա զշնորհսն Աս­տու­ծոյ եւ զզօ­րու­թիւն ս. խա­չին լու­ծա­նես, եւ զպահս եւ զա­ղօթս, զոր պա­տուի­րանք հրա­մա­յեն, եւ մու­ծա­նես զգիր պա­հա­պան, եւ զու­ռութս դիւ­թացն, որ ոչ թէ ի պա­տուի­րա­նաց Աս­տու­ծոյ, այլ զգաղտ­նի նետս սա­տա­նա­յի ի ձեռն դիւ­թացն»: Ս. Հայ­րա­պե­տը լավա­գույն է հա­մա­րում աղոթքն ու պահ­քը և մեր­ժում է հե­թա­նո­սա­կան ժժմունք­ներն ու մին­չև ան­գամ «պա­հա­պան գրե­րը»:

Արդ` Հա­յաս­տա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին, ոչ մի նյու­թի ինքն­ըստ­ինքյան փրկա­րար նշա­նա­կու­թյուն չտա­լով, այս­տեղ ևս կա­տա­րե­լա­պես հե­տևորեն է վար­վում` մեր­ժե­լով այն ա­մենն, ինչ որ Աս­տու­ծո շնոր­հա­բաշ­խու­թյան հատուկ ու մշտա­կան մի­ջոց չէ յուր բո­լոր աս­տված­պաշ­տու­թյան մեջ, և ավան­դիչ չլի­նե­լով Աս­տու­ծո շնոր­հաց ու զորու­թյան` կա­րող է յուր էու­թյան հետ կա­պել ժո­ղո­վուր­դի հավատ­քը: Այդ­պես և գոր­ծա­ծու­թյան մեջ չէ դնում յու­ղը, որ ո՛չ Քրիս­տոս է գոր­ծադ­րել կամ պա­տվի­րել գոր­ծադ­րե­լու, և ո՛չ ա­ռա­քյալ­ներն են անհ­րա­ժեշտ մի­ջոց դարձ­րել: Մեր­ժե­լով յու­ղի գոր­ծա­ծու­թյունը` չէ թույլ տա­լիս, որ մեղ­քե­րի զղջու­մը, Ս. Ավե­տա­րա­նով կրթվի­լը, հավատ­քի զորա­ցու­մը, աս­տվա­ծա­յին մշտա­կան շնոր­հա­բաշ­խու­թյան ձեռ­քը և աղոթ­քի զորու­թյունը նյու­թի փո­խա­րի­նվի, և հիվանդ­նե­րը չմո­ռա­նան խոս­տո­վա­նու­թյունը` «յայն ա­պա­ւի­նեալ, թէ ի վեր­ջին օրն օ­ծա­նիմք ձի­թովք բա­լա­սա­մի­նաւ եւ ար­դա­րա­նամք»: Ըստ այսմ` հիվան­դը պետք է հա­մո­զվի, որ «պի­տա­նի է խոս­տո­վա­նիլ, քան օ­ծա­նիլ»[15]: Ուստիև ո­րո­շա­պես գծված է այս ս. խոր­հուր­դի կա­տար­ման էու­թյունը Մաշ­տո­ցի մեջ. «Յայն­ժամ կէսք ի քա­հա­նա­յից կա­լով յաջ­մէ հի­ւան­դին, եւ կէսք` ի ձախ­մէ, եւ ա­ւա­գե­րէցն ե­կեալ դնէ զԱ­ւե­տա­րանն ի վե­րայ գլխոյ հի­ւան­դին եւ ա­սէ զա­ղօթս»...: Ու­րիշ որևիցե պա­րա­գա չէ հիշ­վում այս կար­գի մեջ:

Այս ս. խոր­հուր­դի պաշ­տոնը պատ­կա­նում է քա­հա­նա­յա­կան աս­տի­ճա­նին, նպա­տակն էլ ցույց է տա­լիս, որ կրկնե­լի է:

 

[1] Մատթ., Ը 8, 13. ԺԴ 35. Թ 28. Ղուկ., Դ 41. Մարկ., Ե 34. Զ 5. Ժ 52:

[2] Մատթ., Ժ 1. Մարկ., Զ 13. ԺԶ 18. Գործք, ԻԸ 8. Թ 12. Հակ., Ե 14:

[3] Ես., Ա 6. Մարկ., Զ 13. Ղուկ., Ժ 34. Եր., Ը 22. ԽԶ 11. ԾԱ 8:

[4] Մեկն. Կաթուղ., տե՛ս և Մեկն. Ժամ., էջ 172:

[5] Մարկ., Է 33. Ը 23. Հովհ., Թ 6. Ղուկ., Ը 44, 46:

[6] Մարկ., Զ 5. Է 32.  Ղուկ., Գ 41. Զ 19. Թ 43. ԺԴ 4. ԻԲ 51. Հովհ., Ե 11 և այլն:

[7] Մատթ., Ժ 1, 8. Ղուկ., Թ 1. Մարկ., ԺԶ 18:

[8] Հռութ., Գ 3. Հուդիթ, Ժ 3. Եսթ., Բ 12. Եզեկ., ԺԶ 9. Գ Թագ., Ժ 10. Ես., ԾԷ 3. Ա­մովս, Զ 6. և այլն. ըստ որում և այդ յուղերը երբեմն հոտ խառնելով էին պատրաստում յուղագործներն ու ստրկուհիք. Ել., Լ 35. Նեեմի, Գ 8. Ա Թագ., Ը 13. թանկագինն էր նարդյանը. Երգ., Ա 2. Մարկ., ԺԴ 3:

[9] Մարկ., Զ 13 Գործք, Գ 7. Դ 30. Թ 12, 17, 34, 40-41. ԻԸ 7-8 և այլն:

[10] Հռովմ., ԺԲ 1. Մաշտ. ձեռ. 277:

[11] Ա Հովհ., Բ 20, 27. Մաշտ., 286:

[12] Սաղմ., ԼԱ 1. Մաշտ. 287:

[13] Մատթ., ԺԷ 17-20. Թ 22-29. ԺԷ 19 և այլն:

[14] Տե՛ս և Ս. Գրիգոր Նարեկացի, Աղոթք վասն բժշկության, Մաշտոց 823:

[15] Ս. Գր. Տաթ., Հարց., էջ 604. տե՛ս և Դրախտ, 379-390:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

14.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․