Փո­խումն հաս­տյացս եվ անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցին

Ե­կե­ղե­ցին, փրկա­գոր­ծե­լով մարդ­կանց, մա­քառ­մամբ ի­րա­կա­նաց­նում է Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը` սկսե­լով այս կյան­քից և տա­նե­լով փրկու­թյան ճա­նա­պար­հով դեպի հավի­տե­նա­կան կյան­քը: Այս ճա­նա­պար­հի մեջ Աս­տու­ծո խոստ­մամբ հաս­տա­տված հույս ու­նե­նա­լով` հաղթա­պանծ ըն­թացք ու­նի յուր հո­գևոր թշնա­մու, այն է` մեղ­քի, նույն­պես և բնա­կան թշնա­մու, այն է` մահ­վան դեմ: Թեև այդ եր­կու թշնա­մյաց վրա հաղթա­նա­կը տա­րված է Քրիս­տո­սով, սա­կայն այդ հաղթա­նա­կը յու­րաց­նե­լու հա­մար պետք է կա­րո­ղա­նալ միշտ միա­ցած ու հա­ղորդ լի­նել Քրիս­տո­սին կամ ճշմար­տու­թյան: Ըստ ո­րում, հաղթա­կան դիրք ստա­ցած լի­նե­լով արդեն, մնում է մեզ նույն դիր­քի մեջ ան­շե­ղա­պես հարա­տևել և ըն­թա­նալ դեպի հաղթա­նա­կի կա­տա­րու­մը, որ է հան­դերձ­յալ կյան­քի ե­րա­նու­թյունը: Եվ մենք լու­սա­միտ հավատ­քով լիա­հույս ենք, որ Քրիս­տո­սի հետ լի­նել նույն է, թե այդ հան­դեր­ձյալ կյան­քումն ենք, որ ոչ ոք չի կա­րող մեզ­նից խլել: «Եւ իբ­րեւ երկ­րա­ւոր կեանքս ի ձեռն մա­հուան ի գլուխ ե­լա­նեն, հո­գիքն յու­ղար­կին առ Աս­տուած, որ ետ զնա, եւ մար­մինն դառ­նայ ի հող` յոր­մէ ստեղ­ծաւ յԱ­րար­չէն: Եւ սուրբ եւ ար­դար հո­գեացն ընդ ա­ռաջ գան հրեշ­տակք եւ սրբոցն հո­գիքն եւ տա­նին ա­ռա­ջի Աս­տու­ծոյ»[1]...: Այս է պատ­ճառն, որ մեզ հա­մար մա­հը չա­րիք չէ, այլ` կյան­քի գլխավո­րումն, ուստիև մեր սի­րե­լու բա­ժա­նու­մը մեզ­նից մի­միայն ան­ցա­կան սուգ է առ­թում և ոչ ան­վերջ լաց ու կոծ` ըստ հե­թա­նո­սաց: Հան­դեր­ձյալ կյան­քը հավա­տա­ցո­ղի մեջ հա­մոզ­մունք է, «քան­զի որ զսկիզբն տե­սա­նէ եւ ի կա­տա­րումն անդր հա­յի», - ա­սում է Մամբ­րե Վեր­ծա­նո­ղը:

Հե­թա­նոս­նե­րը հա­ռա­չան­քով նա­յում են դեպի յու­րյանց ոս­կե­դա­րը, դեպի այն ան­ցյալն, ո­րից վերջ­նա­կա­նա­պես զրկվել են, իսկ մենք դա­դա­րել ենք արդեն հետ նա­յե­լուց, այլ հետ նա­յե­լու հա­ռա­չան­քից մտել ենք ա­պա­գա­յի փա­ռաց ցնծու­թյան մեջ: Հե­թա­նոս­նե­րը դեռևս զբա­ղված են աշ­խար­հի ծագ­ման հե­տա­խու­զու­թյամբ միայն և նո­րա վեր­ջի վրա չեն մտա­ծում[2], իսկ մենք մեր ա­ռաջն ու­նինք աշ­խար­հի ու մեր ան­ձի կա­տա­րու­մը, որ լի­նե­լու է Ե­­կե­ղե­ցու կա­տար­մամբ[3]: Ա­հա այդ կա­տա­րումն ար­տա­հայտում ենք այն ճշմար­տու­թյուն­նե­րով, ո­րոնց ա­ռար­կան են Քրիս­տո­սի գա­լուս­տը, մե­ռե­լոց հարությունը, դա­տաս­տան և հավի­տե­նա­կան կյանք: Մեր ա­ռօ­րյա մտա­ծո­ղու­թյան դրո­շա­կի վրա գրված է. «Որ ա­սի մահն, նոյն եւ քուն ա­սի. եւ որ կե­նացն է վախ­ճան, սկիզբն է կե­նաց». ըստ ո­րում` «Այս մահ ժա­մա­նա­կեայն է» և ու­րա­խու­թյուն է իբ­րև ժա­մա­նա­կավոր կե­նաց վախ­ճան ու հավի­տե­նա­կա­նի սկիզբն[4]:

Երկ­րավոր կյան­քի ըն­թաց­քը հաղթա­բար ան­ցած ենք լի­նում այն ժա­մա­նակ, երբ պա­տե­րազ­մի դաշ­տից հաղթա­կան պսա­կով, այ­սինքն` հավատ­քի, հուսո և սի­րո հան­դի­սի պայ­ծա­ռու­թյամբ փայ­լված` փոխ­վում ենք հաս­տյացս: Այդ փո­խու­մը լի­նում է` մեր հո­գու բաժ­նվելով մարմ­նից. հո­գին ու­րեմն մտնում է մի նոր կյան­քի կամ վի­ճա­կի մեջ, որ բո­լո­րո­վին երկ­րավոր կյան­քի հա­կա­ռակն է, և որ կա­րող ենք կո­չել մի տե­սակ խա­ղա­ղա­կան վի­ճակ ա­ռանց որևիցե գոր­ծու­նեու­թյան, կամ թե այս կյան­քի հա­մե­մա­տու­թյամբ կո­չե­լի է` գի­շեր (Հովհ., Թ 4): Անդ չկա գոր­ծու­նեու­թյուն ու խոսք, վասնզի դո­ցա հա­մար ահ­րա­ժեշտ պայ­ման­նե­րը չկան այն­տեղ: Հո­գին այդ­տեղ ներ­քին կյանք ու­նի, սուզ­վում է յուր մեջ, կա­տա­րե­լա­պես հիշում է յուր ան­ցյալ պա­տե­րազ­մը, զբաղ­վում է յուր ներ­քին կյան­քով և մտա­բե­րում է յուր ան­ցյալ կյան­քի բո­լոր գոր­ծե­րը: Ար­տա­քին աշ­խար­հի բո­լոր հան­գա­մանք­նե­րը, ա­ղա­ղակ­ներն ու փո­փո­խու­թյունք այս­տեղ չկան. երկ­րավոր կյան­քի ու հան­դեր­ձյալի հա­կա­սա­կան մտա­ծո­ղու­թյունք վե­րա­նում են և այժմ հավի­տե­նա­կա­նու­թյան մեջ խղճմտան­քի ձայնն այլևս ոչ թե խեղդ­վում է աշ­խար­հի շփո­թու­թյուն­նե­րով, այլ շա­րու­նակ հնչում է յու­րա­քան­չյուր հո­գու մեջ: Հո­գին այդ ձայ­նի ներ­քո գտնվում է մի տե­սակ ինք­նա­դա­տու­թյան մեջ, ո­րով նա յուր բո­լոր ան­ցյալը դնում է յուր ա­ռաջ. նո­րա բո­լոր գոր­ծե­րը դառ­նում են նո­րա մխի­թա­րու­թյունը կամ տա­ռա­պան­քը[5]: Այդ գոր­ծե­րի հիշո­ղու­թյունն ա­նընկ­ճե­լի է. հո­գին չէ կա­րո­ղա­նում մո­ռա­ցու­թյան տալ այ­դոնք, նա չէ կա­րո­ղա­նում այ­դոնց միա­հա­մուռ ներ­կա­յու­թյունը մտա­հան ա­նել, երբ այ­դոնք խղճմտան­քի ճշմա­րիտ ձայ­նին հա­կա­ռակ են և սար­սուռ, մոր­մոք ու դա­տա­պար­տու­թյուն են վա­ռում նո­րա մեջ: Աստ­վա­ծա­յին ճշմար­տու­թյան հայտ­նու­թյունն, ինչ­պես մի լու­սա­վառ տե­սիլ, շա­րու­նակ ե­րևում է հո­գի­նե­րին, ո­րոնց ար­դար­նե­րին ե­րա­նու­թյան ցնծու­թյուն պատ­ճա­ռում, իսկ մե­ղավոր­նե­րին` սրտաճմ­լիկ ե­ռումն` բոր­բոք ու մոր­մոք: Ար­դա­րի հա­մար այդ «երկ­նաւոր բնա­կու­թյան զգես­տը» փառք է և ցնծու­թյուն, իսկ մե­ղավո­րի հա­մար` խավար ու տխրու­թյուն (Բ Կոր., Ե 2-4): «Եւ տես­ցեն մե­ղա­ւորք զփառս ար­դա­րոց եւ կո­րա­ցեալ հա­լես­ցին ի տխրա­կանս եւ յա­մօթն յա­ւի­տե­նա­կան, որ յերկ­րի մեծ գոլ զին­քեանս, քան զար­դարսն հա­մա­րեալ` զհպար­տու­թիւն ոչ թո­ղա­ցու­ցա­նէին տե­սա­նել` զինչ ար­դարքն  ի­ցեն եւ զինչ` մե­ղա­ւորքն: Բայց զկնի վճա­րե­լոյն ե­րե­ւի ար­դա­րոցն փառք եւ մե­ղա­ւո­րացն ա­մօթն յա­ւի­տե­նից», - գրում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը:

Այս վի­ճա­կը բա­ցատ­րում է և Ս. Հովհան Ման­դա­կու­նին այս­պես. «Վասն այ­նո­րիկ ոչ ոք կա­րէ ու­րա­նալ անդ զչար գոր­ծոցն զպղծու­թիւնսն, այլ կա­պի լե­զու չա­րա­խօս, կար­կի բե­րան ա­նօ­րէն. դո­ղայ մար­մին յան­ցա­ւոր, զի իւ­րա­քան­չիւր ու­րուք մեղք վկա­յեն զգոր­ծե­լեացն, ոչ բար­բառ ինչ ար­ձա­կե­լով, այլ որ­պէս ի մէջ օ­դեացն ե­րե­ւի այ­ծեացն սե­ւու­թիւնն, նոյն­պէս եւ մե­ղա­ւո­րացն ան­ձինք խա­ւա­րազ­գե­ցեալք եւ պա­տեալք ի մէջ լու­սա­զար­դեալ հրա­պա­րա­կացն ե­րե­ւես­ցին: Զի զո­րօ­րի­նակ շուք իւր ան­մեկ­նե­լի է ի մար­դոյն, նոյնպէս եւ մեղքն ան­մեկ­նե­լի զհետ եր­թի­ցեն զոգ­ւոյն, յայտ­նա­պէս զկեր­պա­րանս բազ­մու­թեան մե­ղացն ցու­ցա­նէ ա­մե­նայն հրա­պա­րա­կին»:

Այս­պի­սով, մե­ղավոր­նե­րի հո­գի­նե­րը, մնա­լով յու­րյանց երկ­նավոր կա­յան­նե­րում «որ­պէս ե­րեւ­մամբ տե­սա­նեն ի­մա­նա­լեօքն զհա­տու­ցումն ար­դար դա­տաս­տա­նին, զան­շէջ հուրն եւ զխա­ւարն ար­տա­քին, զլալ ա­չացն եւ զկրճել ա­տա­մանցն: Այ­նո­քիւք ա­հիւ տրտմեալք եւ տխրեալք կան հո­գիք մե­ղա­ւո­րացն մին­չեւ ի հա­սա­րա­կաց յա­րու­թիւնն ի Քրիս­տո­սէ...»: Այս­պես և ար­դար­նե­րը, ու­րա­խու­թյամբ լցված, սպա­սում են փա­ռավոր հա­տուց­ման և լավ գի­տեն, որ ստա­նա­լու են Քրիս­տո­սի խոս­տա­ցած ե­րա­նու­թյունն, ուստիև այդ լու­սո շնոր­հաց տակ եր­ջա­նիկ են[6]:

Եվ քա­նի որ Քրիս­տոս դժոխքն ու մա­հվան խայ­թո­ցը ոչն­չաց­րել է յուր հավա­տա­ցյալի հա­մար և յուր հավա­տա­ցյալի հետ է ա­մե­նու­րեք, ուստիև հավա­տա­ցյալը լավ գի­տե, որ մեռ­նե­լով կորստ­յան չէ մատն­վում, այլ` կյան­քի (Փիլ., Ա 21): Այդ պատ­ճա­ռով երբ ճշմար­տու­թյան ճշմա­րիտ զի­նվո­րը կա­տա­րում է յուր երկ­րավոր ըն­թացքն ա­ռա­քի­նու­թյամբ, այն ժա­մա­նակ ոչ թե մա­հից վա­խե­նում է, այլ բա­ցա­կան­չում է. «Զի ինձ կեանք Քրիս­տոս է եւ մե­ռա­նել` շահ» և «ընդ Քրիս­տո­սի լի­նել» կամ «մտա­նել առ Աս­տուած», վաս­նո­րոյ եւ ա­ռա­տա­նամք, զի ե­թէ յա­մի­ցեմք եւ ե­թէ ե­լա­նի­ցեմք, հա­ճոյ եւ եթ ի­ցեմք նմա»[7]: Ըստ այսմ` խա­ղա­ղա­կան վի­ճա­կը կամ անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցին հավա­տա­ցյալի հա­մար մի մեծ հանգս­տու­թյուն է ի Տեր և ցան­կա­լի, առ որ ձգտում էր պա­տե­րազ­մա­կան հաղթու­թյամբ հաս­նել, մա­նավանդ որ երկ­րավոր կյան­քում միշտ վտանգ կա փոր­ձու­թյամբ խոր­թա­նա­լու Տի­րո­ջից, մինչ­դեռ աշ­խար­հին նվի­րված մար­դը սոս­կում է մա­հից և այդ վի­ճա­կի ար­հավիրք­նե­րից[8]:

Հե­տևա­բար թե՛ նախքան Քրիս­տոս մե­ռած­նե­րի, թե՛ նո­րան հուսա­ցած­նե­րի, թե՛ չհավա­տա­ցող­նե­րի ու թե՛ հա­կա­ռա­կորդ­նե­րի վի­ճակ­ներն այդ ժա­մա­նակ բո­լո­րո­վին տար­բեր են ըստ յու­րյանց գոր­ծե­րի խղճմտան­քի ա­հեղ ձայ­նին: Քրիս­տո­սի հուսա­ցյալ­ներն, ու­րեմն և հավա­տա­ցյալ­ներն, ու­նին մի լու­սավոր կա­յա­նա­տե­ղի` ըստ յու­րա­քան­չյուր ար­ժա­նյաց, որ և Ավե­տա­րա­նում «գոգ Աբ­րա­հա­մու» կամ ար­քա­յու­թյուն, դրախտ է կոչ­վում, իսկ մյուս­նե­րի­նը` խավար կա­յա­նա­տե­ղի կամ դժոխք[9]: Եվ ինչ­պես որ յուր­յանց հիշո­ղու­թյամբ կա­պված են յու­րյանց ան­ցյալի հետ, այն­պես և ներ­քին կյան­քի խոր­հուր­դով կա­պված են յու­րյանց երկ­րավոր եղ­բայ­րա­կից­նե­րի հետ այն ա­մե­նով, ին­չի հա­մար որ նո­քա ևս այս կյան­քում գոր­ծել ու մա­քա­ռել են: Դեռևս նո­քա գտնվում են խղճմտան­քի ձայ­նի ներ­քո, հե­տևա­բար և հարա­բե­րու­թյան մեջ են մեզ հետ, վասնզի մենք մեր ներ­քին կյան­քով չենք բա­ժան­վում նո­ցա­նից: Ու­րեմն ինչ­պես որ նո­ցա կյան­քը պատ­կե­րա­նում է մեր հո­գու մեջ յուր պայ­ծառ կամ խավար կող­մե­րով, այն­պես էլ մեր կյան­քը, մեր ե­կե­ղե­ցին պատ­կե­րա­նում, ցո­լա­նում է նո­ցա մեջ: Ա­հա այս­պես միու­թյան մեջ ենք մնում, մա­նավանդ որ մեր ճա­նա­պարհն ևս դեպի նո­ցա մեկ է ու միա­ցու­ցիչ, և նո­ցա վի­ճա­կը մեր ե­կե­ղե­ցու ու մեր ան­ձի կա­տա­րումն է: Ան­կա­րե­լի է, որ պա­տե­րազ­մող ե­կե­ղե­ցին կտրված լի­նի յուր կա­տա­րումն ե­ղող ե­կե­ղե­ցուց, ա­պա թե ոչ` նա չի կա­րող պա­տե­րազ­մող լի­նել ու չի կա­րող կա­տա­րումն ու­նե­նալ և ու­րեմն ե­կե­ղե­ցի չի լի­նիլ իս­կա­պես: Պա­տե­րազ­մի աս­պա­րե­զի ծայ­րին միշտ կա­տա­րումն է պսա­կը[10], որ ե­կե­ղե­ցու գա­ղա­փա­րից կա­տա­րե­լա­պես ան­բա­ժան է և ո­րի վերջ­նա­կան կա­տա­րու­մը հավի­տե­նա­կան կյանքն է (Հայտ., Զ 9-11):

Մեր ար­դար­նե­րի կամ անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցին, մեր ե­կե­ղե­ցու կա­տա­րու­մը լի­նե­լով, այն ա­ռա­քի­նա­կան ցնծու­թյան մեջ է գտնվում, որ մեր երկ­րավոր պա­տե­րազ­մի փառքն է ե­ղել նո­ցա փա­ռակ­ցու­թյամբ: Նո­քա յու­րյանց ներ­քին խոր­հուր­դով մաս­նա­կից են մեր ամեն մի նման գոր­ծու­նեու­թյան հան­դի­սին, ինչ­պես և մենք հո­գով խորհր­դավո­րա­պես նո­ցա ցնծու­թյան կցորդ ենք: Եվ ինչ­պես որ նո­քա իբ­րև ա­ռա­քի­նու­թյան նա­հա­տակ­ներ յու­րյան ան­ձամբ իսկ լռիկ աղոթք ենք ա­նում ու բա­րե­խոսու­թյուն Աս­տու­ծո ա­ռաջ մեզ հա­մար, այն­պես էլ մենք նո­ցա հա­մար աղոթող ու նո­ցա հիշա­տա­կը ա­ռա­քի­նա­պես և ա­րիա­բար պա­հող ենք այս կյան­քում: Նո­ցա աղոթքն սկսվեց` նո­ցա փո­խվելով յաս­տյացս, իսկ մե­րը` այն օ­րից, երբ ան­ջատ­ման ո­գով և հավատ­քի ու հուսո փա­ռա­բա­նա­կան ու­րա­խու­թյամբ հու­ղար­կավո­րե­ցինք նո­ցա մար­մի­նը դեպի գե­րեզ­ման: Այ­նու­հե­տև մեր աս­տված­պաշ­տու­թյունը մշտա­կան կապ ե­ղավ նո­ցա ու մեր մեջ, իսկ անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցում` լռիկ ու մշտա­լույս հա­յաց­քը դեպի աս­տվա­ծա­յին փառ­քը[11]: Մենք աղոթում ենք նո­ցա հա­մար թե՛ մեղ­սա­քավիչ պա­տա­րա­գով և թե՛ աղ­քատ­նե­րին ո­ղոր­մու­թյուն ա­նե­լով, իսկ նո­քա մեր սուր­բե­րի խում­բի մեջ աղոթում են մեր հաղթու­թյան ու մեր բա­րե­հաջող գոր­ծու­նեու­թյան հա­մար:

Ե­թե մենք նո­ցա հա­մար չաղոթենք ու նո­ցա չհիշենք, թե­րի կլի­նինք մեր քրիս­տո­նեա­կան բա­րե­պաշ­տու­թյամբ ու սի­րով և ճա­նա­չած էլ չենք լի­նիլ մեր եղ­բայր­նե­րի ու փա­ռավոր նա­հա­տակ­նե­րի կեն­դա­նու­թյունն այն կյան­քում և այն քրիս­տո­սա­տուր ան­խզե­լի միու­թյունն, որ ի­րա­գործ­վում է մեր մեջ Քրիս­տո­սի ե­կե­ղե­ցով: Իսկ ե­թե նո­ցա աղոթա­կան վի­ճա­կը ժխտենք, ինչ­պես զա­ռան­­ցում են ո­մանք բո­ղո­քա­կանք, այն ժա­մա­նակ ժխտած կլի­նինք հան­դեր­ձյալ կյան­քի հավատ­քը և ըստ Սա­դու­կե­ցոց` մե­ռել­նե­րի հարությունը, հե­տևա­բար և ու­րա­ցած կլի­նինք հո­գու ան­մա­հու­թյունն ու գո­յու­թյունը կամ հա­կա­սու­թյան մեջ ըն­կած, ո­րով և հավա­տա­ցե­լոց հո­գի­նե­րի խա­ղա­ղա­կան կա­ցու­թյան հավատ­քին դրժած կլի­նինք հիմ­նո­վին: Ա­ռա­քե­լա­կան ճշմա­րիտ ե­կե­ղե­ցին բա­ժա­նված չէ յուր ան­ջա­տված հավա­տա­ցյալ­նե­րից ու կտրված չէ այն ըն­թաց­քից, որ ա­նընդ­հա­տա­բար տա­նում է դեպի հան­դերձ­յալ կյան­քի կա­տա­րու­մը: Այս­պես և հաս­կա­նա­լի է, որ նախ­քան հա­սա­րա­կաց հարությունը նո­քա պետք է սպա­սեն յու­րյանց կա­յան­նե­րում մին­չև վեր­ջին դա­տաս­տա­նը, ըստ ո­րում, դա­տա­պարտ­ված­նե­րը կմնան և այդ ժա­մա­նակ կստա­նան յու­րյանց պա­տի­ժը ըն­կած հրեշ­տա­կաց կամ սա­տա­նա­նե­րի հետ[12]: Իսկ ար­դար­նե­րը, նույն­պես և Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյան ավե­տի­քով ապ­րած­ներն և այլ հուսա­ցյալք կըն­դու­նեն յու­րյանց փա­ռավոր վար­ձը. «Եւ սո­քա ա­մե­նե­քին վկա­յեալ ի հա­ւա­տոցն, չեւ եւս ըն­կա­լան զա­ւե­տիսն Աս­տու­ծոյ. վասն մեր լա­ւա­գոյն հա­մա­րեալ, զի մի՛ ա­ռանց մեր կա­տա­րես­ցին» (Եբր., ԺԱ 40): Ա­մենքն էլ հա­սա­րա­կաց հա­րու­թյան ժա­մա­նակ միայն ստա­նա­լու են ի­րա­կան հա­տու­ցումն. «Այլ զոր ա­ռա­քեալն ա­սէ, եւ մեք զնոյնն ա­սեմք, զի իւ­րա­քան­չիւր ոք զիւր վարձս առ­ցէ ի հա­սա­րա­կաց յա­րու­թեանն, զոր ինչ գոր­ծե­ցին` ե­թէ բա­րի եւ ե­թէ չար», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը[13]: Այս­տեղ ցա­նածն այն­տեղ պետք է հնձենք. այն ևս` միա­սին և ոչ` ու­րույն-ու­րույն: Վաս­ն ո­րո և անդ­րան­կաց ե­կե­ղե­ցու ցնծու­թյունը մեզ ար­գե­լում է մեր հան­գու­ցյալին սգալ հե­թա­նո­սա­կան ան­հու­սու­թյամբ կամ լաց ու շիվան բարձ­րաց­նել, «զոր ան­միտ կա­նայք բար­բա­ռեն ի ցոյցս կեղ­ծա­ւո­րու­թեան, եւ զկռա­պաշ­տիցն զգործն գոր­ծեն ի վե­րայ քրիս­տո­նէից»[14], վասնզի այդ ա­նար­գանք ու թշնա­մանք է «հո­գե­կիր և քրիս­տո­սազ­գե­աց» մարմ­նի դեմ: Այդ­պես ա­նող­նե­րը մերժ­վում են ե­կե­ղե­ցուց իբ­րև հե­թա­նոս­ներ և թույլատ­րող քա­հա­նա­ներն ևս պատժ­վում են: «Այլ մահ ար­դա­րոյն ա­մե­նե­ւին իսկ ցնծու­թիւն է եւ ու­րա­խու­թիւն», լու­սեղեն հանգս­տու­թյան մեջ, ուստիև հու­ղար­կավո­րում ենք այն ճա­նա­պարհն, որ ա­մենքս էլ գնա­լու ենք. «Զո­գիս վախ­ճա­նե­լոցն մե­րոց սաղ­մո­սիւք եւ օրհ­նու­թեամբք ի կեանս յու­ղար­կեմք[15], իբ­րեւ ըն­ծայ ինչ Աս­տու­ծոյ նուի­րեմք»: Այդ հավատն ու հույսը փորձ­նա­կա­նա­պես ար­տա­հայտում ենք թաղ­ման օ­րից. սպի­­տակ պա­տա­նում ենք, այ­սինքն` որ վախ­ճա­նվա­ծը թող­նում է աշ­խարհն ու յուր գոր­ծե­րը հագ­նում. քթում խունկ ենք դնում ու ե­րե­սին` բամ­բակ` ի նշան ա­նու­շա­հոտ վար­քի ու պայ­ծառ հա­վատ­­քի, ո­րով առ Աստ­ված է դի­մում. ա­դա­մա­յին ա­նի­ծյալ հո­ղը օրհ­նում ձգում են վրան, ծած­կե­լով օրհ­նյալ հո­ղով, երկ­րորդ օ­րը կա­նայք գնում են, այ­ցե­լում գե­րեզ­մա­նը` ըստ յու­ղա­բեր կա­նանց, եր­­րորդ օ­րը տոնում ենք` ըստ Քրիս­տո­սի հարության, կա­տա­րում ենք յոթ­նօ­րե­քը` ըստ յոթը շնոր­հաց և ա­ռա­քի­նու­թյանց, ու քա­ռա­սունքն` ըստ Քրիս­տո­սի համ­բարձ­ման` և վեր­ջա­պես` ա­մե­նայն տա­րի ա­գապ կամ հո­գե­հանգս­տի մա­տաղ ա­նե­լով աղ­քա­տաց հա­մար` պա­տա­րա­գով հա­ղոր­դա­կից ենք լի­նում մեր հան­գու­ցյալի աղոթ­քին ու կամ­քին: Այդ­պես և ա­մե­նայն մե­ռե­լո­ցի օրհ­նել տա­լով գե­րեզ­մա­նը` հար­գում ենք և աս­տվա­ծա­յին օրհ­նու­թյունը խնդրում մեր սի­րե­լու նշխար­նե­րի վրա: Իսկ մեր ան­ցա­կան տրտմու­թյունն ու սու­գը մի­միայն մարմ­նա­պես բա­ժա­նվելու կսկիծն է, ուստիև աղոթում ենք. «Եւ զչա­փա­ւոր ար­տա­սուս սո­ցա ըն­կալ քեզ ի հա­ճոյս, եւ մի՛ ի զայ­րա­ցումն, եւ մխի­թա­րեալ սփո­փես­ցես զլքեալ սիրտս սո­ցա գալս­տեամբ շնոր­հի քո եւ զօ­րա­ցուս­ցես զտա­րա­կու­սեալ հո­գիս սո­ցա ա­ռաք­մամբ Հոգ­ւոյդ Սրբոյ»[16]:

Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին հաս­տյացս փո­խվող­նե­րի նկատ­մամբ ևս չա­րա­չար մո­լոր­վում է` դավա­նե­լով որ իբր թե մի ինչ-որ ա­ռանձ­նա­կան դա­տաս­տա­նով հո­գի­նե­րը ըն­դու­նում են յու­րյանց գոր­ծոց հա­տու­ցու­մը ու վերս­տին հա­սա­րա­կաց հարության ժա­մա­նակ վար­ձատր­վում, այլև իբր թե մե­ղավոր­նե­րի հա­մար կա ա­ռան­ձին քավա­րան, որ­տեղ նո­քա պետք է յու­րյանց նե­րե­լի մեղ­քե­րի փո­խա­րեն այս աշ­խար­հում (հավա­տաքն­նու­թյամբ) չկրած ու ե­կե­ղե­ցա­կան թո­ղու­թյամբ հե­տաձ­գած պա­տիժ­նե­րը տու­ժեն, որ այդ մեղ­քե­րից ա­զա­տվին կամ քավվեն կրա­կով:

«Ա­ռանձ­նա­կի դա­տաս­տա­նի» այս մտա­ցա­ծին դավա­նան­քը հայտ­նա­պես մի թյու­րի­մա­ցու­թյուն է, որ կազ­մել է Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին` ըստ յու­րյանց խղճմտան­քի ներ­քին ձայ­նին: Այդ բա­ցատ­րվեց նա­խըն­թա­ցում, և ու­րեմն ա­ռան­ձին հերք­ման կա­րիք չկա: Իսկ քավա­րանն, որ այդ թյու­րի­մա­ցու­թյան հե­տևանքն է կամ պատ­ճա­ռը, ուղ­ղա­կի հա­կա­ռակ է փրկա­գոր­ծու­թյան խոր­հուր­դին և իս­կա­պես մի խա­ղա­լիք է դարձ­նում ճշմա­րիտ աս­տվա­ծա­յին դա­տաս­տա­նի հա­տուց­ման լրջու­թյունը[17]: Նախ որ Ս. Գրքում ոչ մի հիշա­տա­կու­թյան նշույլ չկա քավա­րա­նի մա­սին և հռովմեա­կա­նաց փաս­տե­րը ուղ­ղա­կի վե­րա­բե­րում են[18] այն նե­րե­լի մեղ­քե­րին, ո­րոնց վրա աս­տվա­ծա­յին գթու­թյուն ու ո­ղոր­մու­թյան հույս ու­նե­նա­լով` հան­գու­ցյալը վախ­ճա­նվել է, և մենք էլ, նո­րա կա­մաց լրումն տա­լով, նույն գթու­թյունը հայ­ցում ենք աղոթ­քով ու պա­տա­րա­գով: Իսկ յու­րա­քան­չյու­րի ճշմար­տու­թյունն ու ար­դա­րու­թյունը` ըստ Ս. Գրոց, մի­միայն վեր­ջին դա­տաս­տա­նի օ­րում կհայտ­նվի ինչ­պես ոս­կի (Ա Կոր., Գ 12-15):

Երկ­րորդ` մե­ղավոր ա­պաշ­խա­րող­նե­րը չպետք է ան­պատ­ճառ յու­րյանց մե­ղաց պա­տի­ժը տու­ժեն մեռ­նե­լուց հետո, քա­նի որ Քրիս­տոս ա­մե­նայն պա­տիժ հանձն ա­ռավ յուր գե­րահ­րաշ պա­տա­րա­գով բո­լոր հավա­տա­ցյալ­նե­րի հա­մար, և մար­դիկ պետք է մի­միայն յու­րաց­նեն նո­րա վաս­տակ­նե­րը: Զղջա­ցո­ղը ե­թե ճշմա­րիտ հավատ­քով զղջում է, նա ան­պատ­ճառ թո­ղու­թյուն է ստա­նում նույնիսկ Քրիս­տո­սի վաս­տա­կով:

Եր­րորդ` ոչ մի քավա­րա­նա­կան կրակ չի կա­րող մե­ղավո­րին քավել մեղ­քե­րից, վասնզի մեռ­նե­լուց հետո այլևս չկա ա­պաշ­խա­րու­թյան ու քավու­թյան ըն­թացք, այլ միակ ա­պաշ­խա­րու­թյան տեղն այս կյանքն է[19] և միակ քավա­րա­նը` ե­կե­ղե­ցին. «Տունս այս տուն ա­ղօ­թից է եւ քա­ւա­րան մե­ղաց»[20]: Զար­մա­նա­լի է, սա­կայն, որ Հռով­մա քա­հա­նա­յա­պետ­նե­րը, մարդ­կանց մեղ­քե­րի թո­ղու­թյունը նաև հան­դեր­ձյալում յու­րյանց ի­րավանց վե­րա­պա­հե­լով ու թո­ղու­թյան թղթեր ծա­խե­լով, ոչ թե քրիս­տո­նեա­կան սի­րով ա­մեն­քին էլ ա­զա­տում են մեղ­քե­րից, այլ, ընդ­հա­կա­ռակն, դեռ քավա­րա­նի կրա­կի մեջ էլ են ձգում` նո­ցա մեղ­քի փո­խա­րեն դեռևս ազ­գա­կան­նե­րից էլ բազ­մա­պա­տիկ վճար պա­հան­ջե­լով: Այդ մեծ հա­կա­սու­թյուն է և ե­կե­ղե­ցու փրկա­րա­րու­թյան վե­րա­ցումն[21]:

Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին, մեր­ժե­լով այդ հա­կա­սա­կան մո­լո­րու­թյունը, աղոթել է տա­լիս յուր որ­դի­նե­րին` «լոյս ճշմա­րիտ Քրիս­տոս, ար­ժա­նա­ւո­րեա՛ զհո­գի իմ ու­րա­խու­թեամբ տե­սա­նել զլոյս փա­ռաց քոց ի կոչ­ման ա­ւուրն եւ հանգ­չել յու­սով բա­րեաց յօ­թե­ւանս ար­դա­րոց մին­չեւ յօր մե­ծի գալս­տեան քո»[22]: Այդ և Քրիս­տո­սի խա­չա­կից զղջա­ցող ավա­զա­կը խնդրում էր. «Յի­շեա՛ զիս, Տէր, յոր­ժամ գայ­ցես ար­քա­յու­թեամբ քով»[23]:

Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րիչն ևս հիշե­լով, որ հա­սա­րա­կաց հա­րու­թյան ժա­մա­նակ են հո­գի­նե­րը հա­տու­ցումն ստա­նա­լու, հա­րում է. «Եւ մի յու­սալ յիշ­խանս, ա­սէ մար­գա­րէն, զի լու­ծա­նե­լո՛ց են յերկ­րէս ամ­բար­տա­ւա­նեալք իշ­խա­նու­թեամբն եւ շի­ջա­նին հպարտ կամքն: Այլ յու­սալ յԱս­տուած, ա­սէ, որ ան­մահն է եւ իշ­խան մա­հու եւ կե­նաց յա­ւի­տեան»[24]:

 

 

[1] Հաճախ., ԺԲ 118, 136-170:

[2] «Սովորութիւն առաջնոցն մեծաւ աշխատութեամբ ամրացուցանել զգերեզմանս իւրեանց, վասն զի հեռի էր ի նոցանէ յոյս յարութեանն, զայս կեանս միայն գիտէին, եւ զայն` մահ դառնութեան. յիշատակ մեռելոյն զգերեզմանն համարէին, շիրիմ` յիշատակ նոցա ասէին, եւ զանուն մեռելոյն ի վերայ դրացն փորագրէին. ակնկալութիւն յարու­թեանն անցեալ էր զամենեքումբ»: Մամբրե Վերծ., 25:

[3] Հռովմ., Ը 18-24. Փիլ., Գ 20-21:

[4] Ս. Հովհ. Իմաստ., 77. Ագաթ., 295. Հովհ. Մամիկ., 174-181. Տե՛ս և Մուշեղ Մա­միկ., ճառը առ Բյուզանդ, Ե, ԽԴ: «Ամենեւին մերկ էիր յաշխարհի եւ մինչ էիր յաշ­խար­հիս, վերացար` ըստ պիտոյից սորա, իսկ յորժամ ելցես աստի, ոչ ինչ կարասցես տա­նել ընդ քեզ, այլ որպէս եկիր, նոյնպէս եւ երթիցես»: Եղիշե, 307: «Եւ անբաւ են յաւի­տե­նա­կանքն պատիր, եւ երազ են երկրաւորքս, սիրելի, եւ տկարագոյն, քան զսար­դիոստայն»: Ս. Հովհ. Մանդ., 139, 140. «Իմ Աստուծով կեցեալ եւ ջերմ քրիստո­նէու­թեամբ, մի՛ յան­կարգ իբրեւ հեթանոսաց կոծ կամ աշխարանս ոք անյուսութեամբ դնիցէ ինձ: Զի որ միան­գամ յուսոյ յարութեան ակն ունին միանգամ կենդանութեան եւ գալստեանն Քրիս­տոսի, չէ պարտ լալ զնոսա... ի պատերազմի ի մահուանէ մի երկնչիք, ուր ես ոչ մեռայ, զի առանց Աստուծոյ ինչ ոչ լինի»: Վահան Մամիկոնյան առ Փարպ., 170, 423, 428, 361-364, 358: Ս. Հովհ. Մանդ., 174-181:

[5] Եբր., Թ 27. Ղուկ., ԺԶ 23. Հայտ., ԺԴ 13:

[6] Հաճախ., ԺԵ 100. ԺԲ 61, 76, 237-279, 280-310. ԺԳ 178. ԺԵ 41, 64, 162:

[7] Փիլ., Ա 21-25. Բ Կոր., Ե 8-10:

[8] Ս. Հովհ. Մանդ., 175, 178. Եղիշե, Բ. «Որոց ոգիքն թուլացեալ են յերկնաւոր առա­քինութենէն. յոյժ ընդ ահիւ անկեալ է բնութիւն մարմնոյ. յամենայն հողմոյ շարժի եւ յա­մենայն բանէ խռովի եւ յամենայն իրաց դողայ. երազագէտ է այնպիսին ի կեանս իւ­րում, եւ յանգիւտ կորուստն յուղարկի ի մահուան իւրում: Որպէս եւ ասաց ոմն ի հնումն. «Մահ ոչ իմացեալ` մահ է, մահ իմացեալ` անմահութիւն է»: Որ զմահ ոչ գիտէ, երկնչի ի մահուանէ, իսկ որ գիտէ զմահ, ոչ երկնչի ի նմանէ»:

[9] Ա Պետ., Գ 19-20. Ղուկ., ԻԳ, 43. ԺԶ 23:

[10] «Վաճառարան է կենցաղս այս. եւ զոր ինչ վաճառէ ոք աստ երկամբք անձին զգործս վաստակոյ, զնոյն գտանէ ի հանդերձեալսն պատրաստական անձին եթէ բարի եւ եթէ չար: Եկաք յաշխարհ եւ գնամք յաշխարհէս, եւ գործքն զկնի մեր լիցին, եւ ի մո­ռա­ցօնս աստի կենցաղս լիցուք, եւ հոգք հանդերձելոյն միայն նորոգի»: Մեկն. Ժամ., էջ 128:

[11] «Աստուած, որ ընդունիչ է պատարագաց եւ կատարիչ ուխտից` լսէ աղօթից կեն­դանեաց, ընդունի զպատարագացն եւ թեթեւացուցանէ զբեռինս յոգւոց մեռելոց յուսով ննջեցելոց, զոր եւ ուսուցանեն մեզ Գիրք Սուրբք»: Աբրահամ եպիսկ. Մամիկ., (Մովս. Կաղանկ., էջ 65), Ս. Վրթանես առ Բյուզանդ, 24. տե՛ս և Հարց., 685-689:

[12] Մատթ., ԺԳ, ԻԵ, Բ Պետ., Բ 4. Հուդ., 6. Բ Պետ., Բ 9. Գ 7. Ա Պետ., Դ 6:

[13] Հաճախ., ԺԵ 128. Հարց., 691-694:

[14] Ս. Հովհ. Մանդ., 136, 175, 177. Ա Թես., Դ 12:

[15] Ս. Հովհ. Մանդ., էջ 180:

[16] Հմմտ., Սիր., Է 37. Հովհ., ԺԱ 35. Գործք, Ը 2. «Եւ ձեզ պարտ է գոհանալ զԱս­տու­ծոյ, զի զվախճանեալս ձեր` յերկրէս յերկինս վերացաւ, ի մարդկանէ ի հրեշտակս փո­խեցաւ, ի մահուանէ` ի կեանս, ի խաւարէ` ի լոյս, յաղքատութենէ` ի թագաւորութիւն, ի վաստակոց` ի հանգիստ, ի տարտամութենէ` աշխարհիս ի յերկնային ուրախու­թիւնսն, ի մեղաց` յարդարութիւն. ի հողեղինացս ի լուսեղէնս վերացաւ եւ ընդ հրեշ­տակս դա­սա­կարգեցաւ: Վասն այսորիկ ոչ է պարտ քրիստոնէից սուգ առնուլ ի վերայ մեռելոց, այլ լայցեն Հրէայք, եւ կոծեսցեն թերահաւատք, զի նոքա են արժանի կոծոց եւ ողբոց». Մաշտոց, 683, հմմտ. Ս. Հովհ. Մանդ., անդ.:

[17] «Իսկ որչափ առ երկնայինս այս սեղան խաչս, որ եւ յերկնայնոցն եւ յերկրայնոցս խոս­տովանեսցի ճշմարտիւ քաւարան», Դավիթ Անհաղթ, Ներբող:

[18] Բ Մակ., ԺԲ 42. Մատթ., ԺԲ 32:

[19] «Այլ աստ է լալ եւ աստ է ողբալ, աստ է հաջել եւ աստէն  հառաչել, աստ է աղաչել եւ մաղթել եւ խնդրել թողութիւն, զի աստ է շահ արտասուացն եւ օգուտ աղօթից, սեր­մանք ողորմութեան եւ պտուղ ապաշխարութեան»: Ս. Հովհ. Մանդ., 17:

[20] Տե՛ս Հիմնարկեքը:

[21] Տե՛ս և Դրախտ, 443-480. Հարց., 432-433:

[22] Տե՛ս Հավատով խոստ. և «Որ ընտրեցեր»:

[23] Ղուկ., ԻԳ, 42. Տե՛ս և Կան. Հանգստ. և Կան. Մարտիր., ԴԿ. «Հանգո զհոգի ծա­ռա­յիս քո ի տեղւոջ լուսոյ` եւ ի տեղւոջ հանգստեան, ուստի փախուցեալ են ամենայն ցաւք եւ տրտմութիւնք եւ հեծութիւնք»: Կան. մեծի թաղման էջ 474, 466, 489, 490, 682. Հարց., 698-705:

[24] Հաճախ., ԺԵ 131. «Եւ մի՛ ոք խաբեսցի որպէս ասեն ոմանք անմիտք, թէ գոյ տեղի, որ միջոց է արքայութեանն եւ դժոխոցն, որ թէ ոք որ յարքայութեանն ոչ է, նաեւ ոչ ի դժոխսն է. ապա ի միջոցի անդ լիցի: Եւ սուտ է այս կարծիք, մի ոք հաւատասցէ: Որպէս ընդ մահն եւ ընդ կեանք մէջ ոչ գոյ, այսպէս եւ ընդ դժոխքն եւ ընդ արքայութիւնն մէջ ոչ կայ: Որ ի ցամաքի հանգիստ ոչ գտցէ, ի ծով ընկղմեսցի, եւ որ յարքայութեանն չէ, ի տան­­ջանսն է: Յիմար կուսանքն, որ արգելան յարքայութենէն, այլ տեղի ոչ գտին կալոյ, այլ լուան ի Տեառնէ, թէ «երթայք յինէն անիծեալք ի հուրն յաւիտենից»: Մեկն. Ժամ., 200:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

23.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․