Քրիստոսի աստվածմարդկային կյանքի խորհուրդը

Քրիս­տո­սի մար­դե­ղու­թյամբ սկսվում է և նո­րա աստված­մարդ­կա­յին կյանքն, և ո­րով­հե­տև նա աստվա­ծու­թյան ու մարդ­կու­թյան միու­թյուն է, ուստիև թե՛ մարմ­նա­նալն ու թե՛ ծնուն­դը հրա­շա­լիք է և միան­գա­մայն մարդ­կա­յին: Հրա­շա­լիք է և մարդ­կա­յին այն պատ­ճա­ռով, որ Քրիս­տոս նո­րա մարդ­կու­թյան նա­խա­մարդն է, ո­րի մեջ պետք է ան­հե­տա­ցած լի­նի ու նո­րա հի­շա­­տակն, և միևնույն ժա­մա­նակ մարդ­կու­թյունը պետք է նո­րա մեջ ներ­կա­յա­նար, և ու­րեմն Քրիս­տոս պետք է մարդ­կա­յին ծնունդ լի­ներ և ոչ թե մի նո­րաստեղծ մար­մին առ­ներ[1]: Հայտ է, որ նա մի նո­րու­թյուն պետք է լի­ներ մարդ­կա­յին սե­րուն­դի մեջ և միան­գա­մայն մարդ­կա­յին սե­րուն­դից` Դավ­թի ցե­ղից (Եբր., Է 3. Հովհ., Է 42. Հռ., Ա 3): Այս նշա­նա­կում է, որ մե­ղան­չա­կան մարդ­կու­թյունն յուր կամ­քով ու գոր­ծու­նեու­թյամբ չպետք է մաս­նակ­ցեր Քրիս­տո­սի մար­դե­ղու­թյան խորհր­դին, այլ միայն ըն­դու­նող պետք է լի­ներ աստվա­ծա­յին այդ մեծ շնոր­հաց ի դեմս խո­նարհ սուրբ Կույսին: Այդ պատ­ճա­ռով Քրիս­տոս, ինչ­պես տե­սանք, ծնվում է ո՛չ մար­դու և ո՛չ մարմ­նա­կան կամ­քով, այլ` Ս. Հոգ­վով, աստվա­ծա­յին տնօ­րի­նա­կան կամ­քով, որ­պես դավա­նում ենք Հավա­տամ­քում: Ըստ ո­րում` ընտ­րյալ ազ­գից ընտր­վում է Մա­րիամ Ս. Կույսը, վասնզի Աս­տու­ծո փրկու­թյունը ըն­դու­նե­լու հա­մար ընտ­րվեց այդ ազգն և նա­խա­պատ­րաստվեց, այն­պես որ նո­րա նա­խա­պատ­րաստու­թյան կա­տա­րումն ե­ղավ Մա­րիամ Ս. Կույսը: Տի­րա­մայ­րը ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հա­մար օ­րի­նա­կե­լի պատ­րաստա­կա­մու­թյամբ և լիո­վին անձ­նվի­րու­թյամբ ըն­դու­նա­րան դար­ձավ Աս­տվա­ծոր­դուն: Նո­րա մեջ ներ­կա­յա­նում է Իս­րա­յելի և ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հավատքն ու փրկու­թյան ակն­կա­լու­թյունն Աս­տու­ծո ա­ռաջ և նո­րա­նով Աս­տվա­ծոր­դին մտնում է մարմ­նավոր կյան­քի մեջ` յուր շնորհ­նե­րը տա­լու հա­մար: Այս­պես Քրիս­տոս դառ­նում է Նոր-Ա­դամ նոր մարդ­կու­թյան հա­մար և կա­տա­րյալ աստվա­ծա­մարդ է հա­կա­ռակ կար­ծա­կան և Ե­բիո­նյան ա­ղանդ­նե­րին, ո­րոնց մեկի մեջ տի­րա­պե­տող է աստվա­ծա­յին կամ­քը, հրաշքն, իսկ մյու­սի մեջ` մարդ­կա­յին մե­ղան­չա­կան կամ­քը:

Այս­պի­սի ծննդյան հե­տևանքն էլ այն է, որ Քրիս­տոս կա­տա­րե­լա­պես ա­զատ է մեղ­քից (Հովհ., Ը 46. Եբր., Դ 15), վասնզի ե­թե մեղք ու­նե­նար` կտու­ժեր նո­րա աստվա­ծա­յին սրբու­թյունը, մինչ­դեռ մեղք չու­նե­նա­լով` ներ­կա­յաց­նում է այն կա­տա­րե­լու­թյան տի­պարն[2], որ նա իս­կա­կան միջ­նորդ է Աս­տու­ծո և մար­դու մեջ և իս­կա­կան կա­տա­րե­լա­տիպ է մար­դու հա­մար: Եվ ե­թե հա­մե­մա­տենք ըն­կած մար­դուն Քրիս­տո­սի հետ, կտես­նենք, որ մե­ղան­չա­կան մար­դու մեջ տի­րում է աշ­խար­հա­յինն և աշ­խար­հա­յին գի­տակ­ցու­թյունը սրբու­թյան, աստվա­ծա­ճա­նա­չու­թյան և ինք­նա­ճա­նա­չու­թյան վրա, իսկ Քրիս­տո­սի մեջ աշ­խար­հա­յինն և աշ­խար­հա­յին գի­տակ­ցու­թյունը ան­կա­րող են ինք­նու­րույնու­թյան հաս­նե­լու,[3] այն­պես որ Քրիս­տոս կա­տա­րյալ միու­թյուն է պա­հում Հոր Աս­տու­ծո հետ: Աշ­խար­հում լի­նե­լով և աշ­խար­հին գի­տակ­ցե­լով` ոչ թե են­թարկ­վում է աշ­խար­հին, այլ մի լի­նե­լով Հոր հետ` գի­տե, որ ինքն աշ­խար­հի Փրկիչն է: Ուստիև մեղքն, որ աշ­խար­հի գեր­իշ­խա­նու­թյան և աշ­խար­հա­յին գի­տակ­ցու­թյան հե­տևանքն է և կա­նո­նավոր ըն­թաց­քի ու զար­գաց­ման խան­գա­րիչ, միշտ օտար էր Քրիս­տո­սից: Քրիս­տո­սի ա­ճու­մը յուր ամ­բողջ կյան­քում սուրբ էր և կա­նո­նավոր. աշ­խար­հա­յին ոչ մի միա­կող­մա­նի ազ­դե­ցու­թյուն չէր կա­րող նո­րա ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյան և աստվա­ծա­յին կոչ­ման վրա շե­ղիչ կամ խան­գա­րիչ ներ­գոր­ծու­թյուն ու­նե­նալ (Ղուկ., Բ 52. Ա 80): Այս ա­ռանձ­նա­պես շեշ­տում է Ավե­տա­րա­նիչն` ա­սե­լով. «Մա­նուկն ա­ճէր և զօրա­նայր Հոգ­ւով»: Եվ այդ ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյունն ու սրբու­թյունը կեն­դա­նի էր նո­րա մեջ ամեն ժա­մա­նակ, ինչ­պես տես­նում ենք նո­րա տաս­ներ­կու տա­րե­կան հա­սա­կիցն իսկ (Ղուկ., Բ 40, 46-49)` ընտ­րյալ շրջա­նում պայ­ծա­ռա­ցած: Կա­տա­րյալ լի­նե­լով իբ­րև Աս­տված` բնա­կան կա­տա­րե­լու­թյան հա­մար ա­ճում էր իբ­րև մարդ (Եբր., Ե 8), զի մեր մարմ­նին կցորդ էր յուր մարմ­նի նմա­նու­թյամբ նաև մարմ­նավոր կա­տա­րե­լու­թյամբ ան­շուշտ (Հռ., Ը 3. Եբր., Բ 14. Սաղմ., ԽԴ 3): Մեղ­քը նո­րա վրա չկա­րո­ղա­ցավ տի­րել, վասնզի նա հաղթող ե­ղավ աշ­խար­հի փոր­ձա­նաց մեջ հա­կա­ռակ ա­դա­մա­յին փոր­ձա­նաց պար­տու­թյան (Ես., ԽԲ 1-4. Եբր., Դ 15): Նո­րա փոր­ձու­թյունը մաս­նավոր փոր­ձու­թյուն չէր, այլ հիմ­նա­կան` սա­տա­նա­յի փոր­ձու­թյուն ու կեղծ մե­սիա­կա­նու­թյամբ, ու­րեմն Քրիս­տոս լիա­կա­տար չա­րի­քի դեմ պետք է հաղթող դուրս գար (Մատթ., Դ 1-11): Եվ Քրիս­տոս միշտ հաղթող էր յուր երկ­րավոր կյան­քի ըն­թաց­քում շա­րու­նակ փոր­ձիչ հա­կա­ռա­կոր­դի վրա (Ղուկ., Դ 13): Այս փոր­ձու­թյան սկզբունքն էլ այն է, որ Քրիս­տոս, ըստ մեզ, աշ­խար­հա­յին փոր­ձա­նաց կյանքն ու­ներ, կռվում էր ա­մե­նայն թշնա­ման­քի դեմ և յուր Փրկչա­կան ինք­նա­գի­տակ­ցու­թյունը չէր կորց­նում. այլև ըստ մարդ­կա­յին և աստվա­ծա­յին ա­զատ կա­մաց ընտ­րում է և ճշմա­րիտն և ոչ հրա­պու­րի­չը: Ըստ այսմ` Քրիս­տոս, սի­րո կա­տա­րյալ միու­թյուն պա­հե­լով մարդ­կու­թյան հետ, ի­րա­գոր­ծում է, հա­կա­ռակ բո­լոր թշնա­մու­թյանց, յուր բարձր կո­չու­մը, այն է` Աս­տու­ծո և մար­դու մի­ջի միջ­նոր­դու­թյունը: Ա­մե­նա­մեծն էր նո­րա մա­քա­ռու­մը և ա­մե­նա­փա­ռավոր նո­րա հաղթու­թյունը, վասնզի նա ոչ թե իբ­րև Աս­տված կռվեց խավա­րի զորա­ցող իշ­խա­նու­թյան դեմ, այլ իբ­րև աստվա­ծա­մարդ ա­ճե­լով, չար­չա­րանք­նե­րին հնա­զան­դե­լով ու յուր դեմ վա­ռվող թշնա­մու­թյանց հաղթու­թյան կա­տա­րու­մը ան­մե­ղու­թյամբ խա­չի վրա միայ­նակ պսա­կե­լով (Եբր., Ե 8-9)[4]: Այս մի սքան­չե­լի խոր­հուրդ է, որ մարդ­կա­յին ա­զա­տու­թյան ըն­թաց­քով Քրիս­տո­սի միա­ցած կամ­քը մարդ­կա­պես հաղթող է հան­դի­սա­նում և ոչ թե ըստ եր­կա­կա­մյայց` մարդ­կա­յին կամ­քով, բայց աստվա­ծա­յին կամ­քի բռնու­թյամբ18*:

Արդ, ու­րեմն Քրիս­տոս յուր երկ­րավոր կյան­քի մի­ջո­ցին խո­նար­հու­թյան մեջ է ե­ղել (Մատթ., ԺԹ 17), բայց ա­ռանց մեղ­քի, թեև Հոր հետ էա­պես մեկ էր, սա­կայն նո­րա կյան­քը պատ­մա­կան էր և կռվում էր հա­կա­ռա­կու­թյան դեմ: Նա պատ­մա­կան կյան­քով խո­նար­հու­թյան մեջ էր, ո­րի կա­տար­մամբ ու հաղթու­թյամբ փառ­քի բարձ­րա­ցավ` նստե­լով Հոր աջ կողմն իբ­րև գլուխ յուր ե­կե­ղե­ցու (Փիլ., Բ 8-9): Եվ նո­րան յուր իս­կա­կան փառ­քի մեջ տես­նե­լու ենք նո­րա երկ­րորդ գալս­տյամբ (Ա Հովհ., Գ 2. Ընդհ., 176): Սա­կայն նո­րա կյան­քի խո­նար­հու­թյունն ևս մարդ­կա­յին չէ, այլ աստ­ված­մարդ­կա­յին. նա խո­նարհ էր` ինչ­պես մարդ, բայց հրաշք էր գոր­ծում` ինչ­պես Աս­տված. շրջում էր` ինչ­պես մարդ, պայ­ծա­ռա­կեր­պե­ցավ սա­րի վրա` ինչ­պես Աս­տված, նա հա­կա­ռա­կու­թյան էր պա­տա­հում` ինչ­պես մարդ, մեկ խոս­քով` հիվանդ էր ա­ռող­ջաց­նում` ինչ­պես Աս­տված: Քաղ­ցում էր` ինչ­պես մարդ, բյուրե­րին կե­րա­կրում` ինչ­պես Աս­տված. ննջեց նավի վրա` որ­պես մարդ, սաստեց ծովն` ինչ­պես Աս­տված. քա­ցախ ճա­շա­կեց` ինչ­պես մարդ, ջու­րը գի­նի դարձ­րեց` որ­պես Աս­տված. ծաղ­րվեց խա­չի վրա ու մե­ռավ` որ­պես մարդ, Ղա­զա­րո­սին և այ­լոց հա­րու­թյուն տվավ` որ­պես Աս­տված[5] (հմմտ. Ընդհ., 173-175): Սա­կայն թե՛ մարդ­կա­յին և թե՛ աստվա­ծա­յին բո­լոր գոր­ծե­րը նա կա­տա­րեց խո­նար­հու­թյամբ և ոչ աստվա­ծա­յին բարձ­րու­թյամբ, ուստիև մարդ­կանց ընտ­րու­թյան ա­ռաջ ո­մանց ի գո­լո­րումն և ո­մանց ի կանգ­նումն ե­ղավ (Մարկ., Զ, 3. Ղուկ., Բ 34): Մար­դուն է մնում ա­զա­տա­պես հավա­տալ նո­րան ու փրկվիլ: Նա ոչ թե բռնու­թյամբ գոր­ծեց, այլ քաղց­րու­թյամբ ու հե­զու­թյամբ, ուստիև յուր ճշմար­տու­թյունն ու փրկու­թյունը տա­լիս է մարդ­կանց ոչ թե ուժով ու սաստով, այլ միայն հավատ­քով: Փառքն ու խո­նար­հու­թյունն էլ ի­րար դի­մաց պետք է լի­նին, որ մար­դու հավատքն ու­նե­նա յուր ար­ժեքը և ա­զատ ընտ­րու­թյամբ յուրաց­նե փրկու­թյունը: Ըստ այսմ` մեկը գայ­թակղ­վում է Քրիս­տո­սի ար­տա­սու­քով, իսկ մյու­սը հավատ­քով զորա­նում է, երբ տես­նում է, որ նույն Քրիս­տո­սը, հա­րու­թյուն տա­լով Ղա­զա­րո­սին, սրբում է նո­րա քույ­րե­րի ար­տա­սուքն ու մխի­թա­րում: Այս­պի­սի հա­կադ­րու­թյան դրոշմ է կրում Քրիս­տո­սի կյան­քի ամեն մի ըն­թաց­քը մին­չև խա­չի վրա վեր­ջին վայր­կյանն, երբ համ­բե­րու­թյամբ ու սրբու­թյամբ ամեն տնօ­րի­նու­թյուն ի­րա­գոր­ծե­լուց հետո բա­ցա­կան­չեց. «Ա­մե­նայն ինչ կա­տա­րյալ է», և նույն­իսկ այդ վայր­կյանում չար­չա­րա­նաց մեջ կա­տա­րած հրա­շա­լիք­նե­րով ցույց տվավ, որ ին­քը տեր է բնու­թյան վրա: Եվ ա­պա հառ­նե­լով ու համ­բառ­նա­լով բարձ­րաց­րեց յուր հետ յուր մարդ­կու­թյունն աստվա­ծա­յին փա­ռաց մեջ, ո­րով վերս­տին պետք է իշ­խա­նա­բար գա աշ­խար­հը դա­տե­լու հա­մար (Ղուկ., ԻԱ 27):

Այս­պես Քրիս­տոս իբ­րև աստվա­ծա­մարդ ծնվեց, իբ­րև աստվա­ծա­մարդ ա­ճեց ու զար­գա­ցավ, իբ­րև աստվա­ծա­մարդ կա­տա­րեց աստ­վա­ծա­յին տնօ­րի­նու­թյունք և իբ­րև աստու­ծա­մարդ մե­ռավ ու հա­րյավ. նա իբ­րև աստվա­ծա­մարդ պետք է գա երկ­րորդ ան­գամ: Նո­րա մարդ­կու­թյամբ խո­նար­հվել է աստվա­ծու­թյունն, և աստվա­ծու­թյամբ բարձ­րա­ցել է մարդ­կու­թյունը. ըստ ո­րում` նո­րա մարդ­կու­թյամբ գայ­թակ­ղվո­ղը կընկ­նի, իսկ աստվա­ծու­թյան հավա­տա­ցո­ղը կբարձ­րա­նա (Ղուկ., Բ 34): Քրիս­տո­նեու­թյան հիմքն ու էու­թյունը կազ­մում է այս ճշմար­տու­թյունն, որ Քրիս­տոս է Աս­տու­ծո մար­դա­ցյալ Որ­դին: Ա­ռանց այս հավատ­քին չի կա­րող քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցի լի­նել, և ե­թե մի հա­մայնք կար­ծում է քրիս­տո­նյա լի­նել` ճա­նա­չե­լով Քրիս­տո­սին լոկ մեծ հան­ճար, նա ա­ղանդ է և ոչ ե­կե­ղե­ցի: Ա­ռանց այս հավատ­քին չի կա­րող և մարդ քրիս­տո­նյա լի­նել և Աս­տու­ծո կեն­դա­նի տա­ճար դառ­նալ, և ե­թե մեկը, մարմ­նա­կան դա­տո­ղու­թյանց են­թար­կվելով, կար­ծում է նաև ա­ռանց այդ հիմ­նա­կան հավատ­քին քրիս­տո­նյա հա­մա­րված լի­­նել, սխալ­վում է, նա ա­ղան­դավոր է և ոչ քրիս­տո­նյա: Չկա ո՛չ ճշմար­տու­թյուն, ո՛չ ճշմա­րիտ հա­ղոր­դակ­ցու­թյուն Աս­տու­ծո հետ և ո՛չ ճշմա­րիտ բա­րո­յա­կա­նու­թյուն ա­ռանց այդ հավատ­քին, որ Քրիս­տոս է աստվա­ծա­մարդ (Մատթ., ԺԶ 16. Հովհ., Թ 28): Ուս­տիև ա­ռա­քյալն ա­սում է դի­պո­ղա­պես. «Որ ոք ոչ խոս­տո­վա­նի զՅի­­սուս Քրիս­տոս ե­կեալ մարմ­նով, նա մո­լո­րե­ցու­ցիչ է եւ Նեռն» (Բ. Հովհ., Ա 7. Ա Հովհ., Դ 2-3. Գաղ., Դ 4): Ըստ ո­րում և Պո­ղոս ա­ռա­քյալը գրում է. «Ոչ ոք կա­րէ ա­սել Տէր զՅի­սուս, ե­թէ ոչ Հոգ­ւովն Սրբով» (Ա Կոր., ԺԲ 3. Հռ., Ը 16. Ա Հովհ. Դ 13. Ե 6): Այս է, որ Քրիս­տոս էլ ա­սում է. «Ոչ ոք կա­րէ գալ առ իս, ե­թէ ոչ ի­ցէ տուեալ ի Հօ­րէ իմ­մէ» (Հովհ., Զ 65. ԺԵ 26): Հե­տևա­բար այդ­պիս­յաց հա­մար դեռևս անհ­րա­ժեշտ է նա­խա­պատ­րաստու­թյուն (հմմտ. վե­րը, գլ. ԺԷ), հո­գու տե­սո­ղու­թյան ու լսո­ղու­թյան բա­ցումն և մղվիլ դեպի Աս­տված` լիա­պես լու­սավո­րվելու հա­մար (Սաղմ., ՃԽԴ 18. Գործք, ԺԷ 27. Ես., ԾԵ 6):

 

[1] «Մերակերպ բնութեանս ընդ արարչութեան միաւորութիւն երեւելապէս հանդի­պեցաք տեսակի»: Մամբրե Վերծ., 59:

[2] «Ի սկզբանէն յորժամ առնէր Աստուած զարարածս, յետուստ արար զմարդն` յե­րեւոյթ եւ յաներեւոյթ իւրոյ զօրութեանցն ի միեւնոյն ժողովեալ. եւ այսպէս զամենայն ի նոյն պնդեալ ձուլեաց զարարածս, զոր եւ ըստ նմանութեան պատկերի կերպարանաց իւրոց արար եւ եդ զնա իշխան անձնիշխան իւրոց կամաց: Վասնորոյ նախանձու սա­տա­նայի ապականեալք հնացան ի բանսարկութիւն խարդախութեան պատրանացն: Իսկ Տէր եկն յայց ելեալ կորստականին, ծնաւ ի կուսէն ի մարդկան կերպարանս, զի արասցէ խաղաղութիւն յերկինս եւ յերկրի, եւ ածցէ զիւր Հայրն ծնօղ ի հաշտութիւն ընդ արարածս իւր` մարդակերպ պատկերաւն, զի յանդիման լիցին ամենայն մերժեալք արարածքն աներեւոյթն Աստուծոյ»: Ս. Ներս. Մեծն, անդ 70:

[3] Մատթ., ԺԱ 29. Հովհ., ԺԳ 15. Ա Պետր., Բ 31: 

[4] «Մարդկան` ի մեռելոյ ·այ հոտ նեխոյ, իսկ Աստուծոյ` ի մեղաւորէ. ամենայն աշ­խարհ առհասարակ նեխեալ էր, (Քրիստոս) ոչ ·արշեցաւ եւ ոչ դարձոյց զերեսս իւր յու­մեքէ, այլ յիւր անուշահոտութիւնն համեմեաց զամենեսեան: Մշակին ոչ ·ոյ հոտ նե­խոյ ի նեխեալ սերմանէ, այլ լի են միտք իւր խնդութեամբ, եթէ պարարին միտք ի հոտոյ անդաստանաց»: Մամբ. Վերծ., 27:

[5] «Արդ հասարակաբար նստաւ Միածինն յերկինս ի վերայ քերովբէից եւ յերկրի` ի նուս կենդանեաց. անդ` արարչաբար եւ համապատուապէս, աստ` մերունական աս­տուա­ծացեալ կերպիւ եւ անանջատելի ի Հօրէ, բոլոր յԵրրորդութենէն, ·ոլով եւ անորոշ յերկրէ». Անդ իմանալի տեսութեամբ եւ բոլոր աստուածութեամբ սերովբէիցն երեւի. աստ զ·ալի բնութեամբ շօշափելի եւ է ամենայն յամենայնի եւ լնու զամենայն պարս ոլորապէս, որոյ երկին թզաւ եւ երկիր քլաւ»:  Մամբ. Վերծ., 63, 71:

 

Արշակ Տեր Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

17.07.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․