Սուրբ Հո­գին

Սի­րո հարա­բե­րու­թյան ի­րա­կա­նու­թյունը Ս. Եր­րոր­դու­թյան մեջ և Հոր կա­մաց ի­րա­գոր­ծող Որ­դու գոր­ծու­նեու­թյան ներ­քին կազ­մա­կեր­պողն ու զար­դա­րողն է Ս. Հո­գին, ինչ­պես տե­սանք Ս. Եր­րոր­դու­թյան բա­ցատ­րու­թյունից: Սուրբ Հո­գին կա­տա­րյալ Աս­տված է և կա­տա­րյալ անձ­նավո­րու­թյուն, ինչ­պես կա­տա­րյալ Աս­տված ու կա­տա­րյալ անձ­նավո­րու­թյուն­ներ են Հայր և Որ­դին: Ս. Հո­գին կոչ­վում է նաև Հո­գի Աս­տու­ծո և մին­չև ան­գամ Հո­գի, միայն թե «Սուրբ» ստո­րո­գե­լին կամ Աս­տու­ծո հատկա­ցու­ցի­չը միշտ հիշ­վում է Հո­գու հետ, որպեսզի հաս­կա­ցվի, որ խոս­քը Ս. Եր­րոր­դու­թյան անձ­նավո­րու­թյան մա­սին է: Այլև նա ինքն Ս. Հո­գի է կոչ­վում, ո­րով և տար­բեր­վում է աշ­խար­հա­յին հո­գի­նե­րից, ո­րոնք թե՛ մեղ­քե­րից ա­զատ չեն և թե՛ տար­բեր նպա­տակ­ներ ու­նին: Աշ­խար­հում մենք գործ ենք ա­ծում հո­գի բա­ռը շատ դեպ­քե­րում, ինչ­պես` գիտ­նա­կան և ա­րվես­տի հո­գի, պե­տա­կան հո­գի, ազ­գա­յին հո­գի, ե­կե­ղե­ցա­կան հո­գի և այլն, ո­րոնք մի­ջոց­ներ են մարդ­կա­յին գոր­ծե­րում և ծա­ռա­յում են այս ու այն գի­տու­թյան և հաստա­տու­թյան զար­գաց­ման ու ծավալ­ման` յուրա­քան­չյուրն յուր ծառայու­թյունն ա­նե­լով այն գա­ղա­փա­րին, ո­րի հա­մար ո­րո­շված է ա­ռանձ­նա­պես: Ընդ­հա­կա­ռակն, Ս. Հո­գու հա­մար այդ բո­լոր հաստա­տու­թյուն­ներն ու շրջա­նակ­նե­րը լոկ մի­ջոց­ներ են, իսկ յուր նպա­տակն է սուր­բե­րի ար­քա­յու­թյան հաստա­տու­թյունը կամ յուրա­քան­չյուր հո­գու փրկու­թյունը: Նո­րա գոր­ծը մար­դու էու­թյան հետ է և ոչ թե մար­դու այս ու այն սե­փա­կա­նու­թյան, սե­ռի ու տե­սա­կի և այլն (Բ Կոր., ԺԲ 14): Ս. Հո­գու նպա­տակն է Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը. նո­րա նպա­տակն է, որ յուրա­քան­չյուր մարդ լի­նի Աս­տու­ծո տա­ճա­րը (Բ Կոր., Զ 16) և ծա­ռա­յե` «ի շի­նուած մարմ­նոյն Քրիս­տո­սի» ա­ճե­լով, ա­ռաջ­նորդ­վելով ու կա­տա­րե­լա­գոր­ծվելով:

Ո­րով­հե­տև Ս. Հո­գին աստվա­ծա­յին մի կա­տա­րյալ անձ­նավո­րու­թյուն է, ուստիև Հավա­տամ­քի մեջ նո­րան վե­րա­բե­րյալ դավա­նան­քը Հոր և Որ­դուց ան­մի­ջա­պես հետո ա­ռանձ­նա­պես է տեղ բռնում: Այդ մա­սում նախ խոս­տո­վա­նում ենք Ս. Հո­գու անձ­նավո­րու­թյան աստվա­ծու­թյունն և ա­պա` որ նա կա­տա­րյալ է և ա­նեղ է, այ­սինքն` ա­րա­րա­ծա­կան չէ, ինչ­պես ա­սում էր Մա­կե­դոն հո­գե­մարտն և դա­տա­պար­տվեց Կ. Պոլ­սի 381 թվի ժո­ղո­վում, այլ կա­տա­րյալ անձ­նավո­րու­թյուն է նույն կա­տա­րե­լու­թյուն­նե­րով, ո­րոնք հատուկ են նաև Հոր ու Որ­դուն (Շա­րա­կան 404):

Ա­րար­չու­թյան պատ­մու­թյան մեջ հիշված է, որ «Հո­գի Աս­տու­ծոյ շրջէր ի վե­րայ ջուրց» (Ծննդ., Ա 2): Ինչ­պես ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան մեջ Ս. Հո­գին յուր ա­ռան­ձին ներ­գոր­ծությունն ու­ներ, այն­պես էլ մարդ­կու­թյան նա­խա­պատ­րաստու­թյան ժա­մա­նակ­նե­րում Բանն Աս­տված յուր փրկու­թյան ավե­տիքն և ար­շա­լույսն էր սփռում մարդ­կանց մեջ Ս. Հո­գով, ո­րի խոսուն միջ­նորդ­ներն էին կո­չված մար­գա­րե­նե­րը: Հա­պա ևս Քրիս­տո­սի նոր Ա­դամ լի­նե­լուց ու նոր ա­րար­չու­թյուն հաստա­տե­լուց հետո նույն Ս. Հո­գու գոր­ծու­նեու­թյամբ մարդ­կա­յին մե­ղան­չա­կան բնու­թյունը ըն­դու­նակ է դառ­նում ա­րար­չա­կան ներ­գոր­ծու­թյան: Ս. Հո­գու այդ գոր­ծու­նեու­թյունը սկսվեց նույնիսկ այն ժա­մա­նակ, երբ «հո­վա­նի ե­ղավ» Ս. Կույսի վրա և ըն­դու­նակ դարձ­րեց Աս­տու­ծո մարմ­նա­ռու­թյան և ծննդյան: Ծնվեց Քրիս­տոս, և նո­րա բո­լոր աշ­խար­հա­յին կյանքն էլ Ս. Հո­գով էր (Հովհ., Ա 32-34. Ղուկ., Գ 21):

Ըստ այսմ` Քրիս­տոս փրկա­գոր­ծեց մարդ­կու­թյունը, մինչ­դեռ Ս. Հո­գին, մարդ­կանց բազ­մա­զա­նու­թյունը ժո­ղո­վե­լով, միաց­նում է Քրիս­տո­սի փրկա­կան միու­թյան մեջ: Ս. Հո­գով Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյունը կամ նույն ինքն Քրիս­տոս հաստատ­վում է յուրա­քան­չյուր դար­ձո­ղի հո­գու մեջ և Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունն ի­րա­կա­նա­նում է աշ­խար­հում: Ս. Հո­գին մարդ­կանց կեն­դա­նի Աս­տու­ծո տա­ճար է դարձ­նում, ան­հատ­նե­րին միաց­նում է մի Ս. Ե­կե­ղե­ցու մեջ, միա­հավատ ու միա­լե­զու, միա­ծես ու միա­պաշ­տոն հա­յե­րին կա­պում է, մի ամ­բողջ ազգ դարձ­նում և նույն այդ ազ­գը ներ­դաշ­նակ ան­դամ է շի­նում ի Քրիս­տոս միաց­րած հավա­տա­ցյալ մարդ­կու­թյան: Ու­րեմն, Ս. Հո­գով ա­ռան­ձին ան­հատ­նե­րը միա­նում, կազ­մում են հա­մայնք, և Ս. Հո­գով հա­մայն­քը դառ­նում է ե­կե­ղե­ցի, ճա­նա­չե­լով յուր գլուխ Քրիս­տո­սին, որ իբ­րև փա­ռաց թա­գավոր ու­ղար­կում է նո­րա հաստա­տու­թյան և ու­սուց­ման հա­մար ա­ռա­քյալ­ներ ու նո­ցա­նով վար­դա­պետ­ներ ու պաշ­տոնյաներ: Եվ ինչ­պես որ Ս. Հո­գով ան­հատ­նե­րը հա­մայնք են դառ­նում, հա­մայն­քը` ե­կե­ղե­ցի, այն­պես էլ յուրա­քան­չյուր ե­կե­ղե­ցի Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան բաղ­կա­ցու­ցիչ մի տարր է դառ­նում, այ­լև Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը նույն Ս. Հո­գով հաստատ­վում, ի­րա­կա­նա­նում է ամեն հավա­տա­ցո­ղի մեջ:

Բայց մե­ղան­չա­կան մարդ­կու­թյունը չէր կա­րող ար­ժա­նա­նալ Աս­տու­ծո փա­ռաց լիո­վին հայտ­նու­թյան, ըստ ո­րում, ինչ­պես որ Որ­դին մար­դե­ղու­թյամբ է հայտն­վում, այն­պես էլ Ս. Հո­գին մշտա­պես հայտն­վում է փրկվող մարդ­կու­թյան կամ Քրիս­տո­սի ար­քա­յու­թյան մեջ: Քրիս­տոս, լի­նե­լով մեր Փրկի­չը և մեզ Աս­տու­ծո հետ հաշ­տեց­նո­ղը, Նա՛ միայն պետք է տար մեզ Ս. Հո­գուն: Ս. Հո­գին նո­րա­նով է մեզ վրա իջ­նում: Ուստիև Քրիս­տոս ա­սում է. «Ես ա­ղա­չե­ցից զՀայր, եւ այլ մխի­թա­րիչ տա­ցէ ձեզ, զի ընդ ձեզ բնա­կես­ցէ ի յա­ւի­տեան զՀո­գին ճշմար­տու­թեան». «Իսկ մխի­թա­րիչն Հո­գին Սուրբ, զոր ա­ռա­քես­ցէ Հայր յա­նուն իմ, նա ու­սուս­ցէ ձեզ զա­մե­նայն»: «Ե­թէ ես ոչ եր­թայց, մխի­թա­րիչն ոչ ե­կես­ցէ առ ձեզ» (Հովհ., ԺԴ 15-17, 26. ԺԵ 26. ԺԶ 7-13. Ե­ղի­շե, 317): Այս խոս­քե­րից հե­տևում է, որ Քրիս­տո­սի մար­դե­ղու­թյամբ սրբվում է մարդ­կա­յին բնու­թյունն ու հաշտ­վում Աս­տու­ծո հետ, ա­պա այ­դով հաստատ­վում է նո­րա թա­գավո­րու­թյունն, ու Ս. Հո­գին այդ ժա­մա­նակ գոր­ծում է այդ թա­գավո­րու­թյան մեջ: Նա բնակ­վում է մեր մեջ ինչ­պես տա­ճա­րում, և մենք միա­նում ենք Աս­տու­ծո հետ ու նո­րա որ­դի դառ­նում, սա­կայն այդ միա­նալն և Աս­տու­ծո որ­դի դառ­նա­լը Քրիս­տո­սի որ­դիու­թյան հար և նման չէ: Այլ մինչ­դեռ Քրիս­տո­սի մար­դե­ղու­թյամբը աստվա­ծու­թյունն ու մարդ­կու­թյունը միա­նում, մի աստված­մարդ­կա­յին բնու­թյուն են հայտ­նում, մեր մեջ, ընդ­հա­կա­ռակն, մեր մարդ­կա­յին բնու­թյունը, Ս. Հո­գու տա­ճար դառ­նա­լով հան­դերձ, պա­հում է յուր ինք­նու­րույնու­թյունն, աշ­խար­հա­յին ինք­նագլ­խու­թյունը: Եվ մինչ­դեռ Քրիս­տոս բնու­թյամբ է Աս­տու­ծո Որ­դի և յուր մար­դե­ղու­թյամբ յուր մարդ­կու­թյունն էլ յուր աստվա­ծա­յին որ­դիու­թյան մաս­նա­կից ու միա­կից դարձ­րեց, մենք Քրիս­տո­սի մի­ջո­ցով որ­դեգ­րու­թյամբ ենք Աս­տու­ծո Որ­դի, և Ս. Հո­գին է մեզ կա­տա­րե­լա­գոր­ծում դեպի Քրիստո­սի նմա­նու­թյունը: Եվ ինչ­պես որ Քրիս­տո­սի մարդ­կու­թյունն ան­բա­ժա­նե­լի և անշ­փոթ միու­թյուն է նո­րա աստվա­ծու­թյան հետ, այն­պես էլ նա ե­րաշ­խիք է, որ մենք մեր հավատ­քի ամ­րու­թյամբ երբեք չենք բա­ժա­նվիլ Ս. Հո­գուց և մեր մեջ կեն­դա­նի կլի­նի Քրիս­տոս: Այդ պատ­ճա­ռով և ա­ռա­քյալը հոր­դո­րում է հաղթել աշ­խար­հա­յին թշնա­մուն ու հրա­պուր­չին. «Դուք յԱս­տու­ծոյ էք, որ­դեակք, եւ յաղ­թե­ցէք նո­ցա. զի մեծ է, որ ի ձեզդ է, քան զայն, որ յաշ­խար­հին է» (Ա Հովհ., Դ 4-6): Ս. Հո­գին տա­նում է յուրա­քան­չյուրին դեպի ճշմար­տու­թյան ճա­նա­պար­հը, նա ճշմար­տու­թյան հո­գի է և ճշմար­տու­թյուն է ու­սու­ցա­նում հաստա­տա­պես, հան­դի­մա­նում է և հաղթա­հա­րում աշ­խարհն և աշ­խար­հի հա­կա­ռա­կու­թյան խա­բեու­թյունն և ա­ռաջ­նոր­դում է ճշմար­տու­թյամբ և ի­մաստու­թյամբ, վասնզի Աս­տված է և յուրա­քան­չյուր հավա­տա­ցող ան­պատ­ճառ նո­րա­նով կու­նե­նա յուր փա­ռավոր հաղթա­նա­կը: «Զի որ­պէ­սի զգա­լիսս ա­րե­գակս, յի­մա­նա­լիսն Աս­տուած է, որ լու­սա­ւո­րէ զա­մե­նայն», - ա­սում է Ս. Գրի­գոր Լու­սավո­րի­չը (Հաճ., ԺԲ 180):

Եվ քա­նի որ Ս. Հո­գին ու­ղար­կվեց Քրիս­տո­սով յուր ար­քա­յու­թյան մեջ, ուս­տի նա գոր­ծեց նախ Ավե­տա­րա­նի քա­րո­զու­թյան մեջ` պա­հե­լով նո­րա սրբու­թյունը, հա­րա­զա­տու­թյունը և ա­նա­ղար­տու­թյունը` ըստ Քրիս­տո­սի կեն­դա­նի ավան­դա­ծին: Երկ­րորդ` նա կա­տա­րեց` լու­սավո­րե­լով ա­ռա­քե­լոց և հավա­տա­ցե­լոց մտքերն և հաստա­տե­լով Քրիս­տո­սին ու նո­րա ճշմար­տու­թյունը նո­ցա մեջ. և եր­րորդ` հիշեց­նե­լով ու պատ­մե­լով նո­ցա Քրիս­տո­սի հայտ­նու­թյունը, խոսքն ու պա­տվե­րը և այն ա­մե­նը, ինչ որ ա­ռաջ գի­տե­նա­լու պատ­րաստ չէին (Հովհ., ԺԴ 26. ԺԶ 14-22):

Հե­տևա­բար, Ս. Հո­գին իբ­րև Աս­տված ներ­գոր­ծում է և լու­սավո­րում մարդ­կան հո­գի­նե­րը, բայցև իբ­րև Քրիս­տո­սով ու­ղար­կված Հորից, նա Քրիս­տո­սի մար­դե­ղու­թյան կամ փրկա­գոր­ծու­թյան խորհր­դին վե­րա­բե­րյալը Քրիս­տո­սից է տա­լիս ու ներշն­չում հավա­տա­ցե­լոց: Իբ­րև աստվա­ծա­յին անձն նա լու­սավո­րող կեն­դա­նաց­նող է, իսկ իբ­րև փրկու­թյան մեջ գոր­ծող Քրիս­տո­սից առ­նում է և տա­լիս: Նա լու­սավո­րում ու կեն­դա­նաց­նում է մարդ­կանց հո­գի­նե­րը, ո­րոնքև լու­սով տես­նում են Քրիս­տո­սի փրկու­թյան ճշմար­տու­թյունն ու դի­մում դեպի նո­րան. ուստիև Ս. Հո­գին ա­զա­տու­թյան հո­գի է: Եվ քա­նի որ ա­զատ լու­սով նա տա­նում է դեպի Քրիս­տոս, ուս­տի Ս. Հո­գով Քրիս­տոս է հաստատ­վում յուրա­քան­չյուր սրտի մեջ և Քրիս­տո­սով` Ս. Հո­գին, որ ու­ղարկ­վում է Հորից, ինչ­պես ու­ղար­կվել է և Որ­դին, միայն թե մեկն` իբ­րև Ս. Հո­գի, իբ­րև բղխումն, իսկ մյուսն` իբ­րև Որ­դի, ծնունդ:

Ա­հա այս­պես է Ս. Հո­գին գոր­ծում յուր ե­կե­ղե­ցում, մի կող­մից` զորաց­նե­լով նո­րա կեն­դա­նի հառաջա­դի­մու­թյունն ա­ռա­քե­լա­կան հաստա­տու­թյան վրա, զար­գաց­նում նո­րա աստված­պաշ­տու­թյունն ու վար­դա­պե­տու­թյունը, նո­րա լու­սո ճա­ռա­գայթ­նե­րը սփռում ու քրիս­տո­նեա­կան կյան­քը բեղմ­նավո­րում Քրիս­տո­սի հավի­տե­նա­կան թա­գավո­րու­թյան ներ­քո. մյուս կող­մից` պատ­ժե­լով մեղ­քը, պաշտ­պա­նե­լով ար­դա­րու­թյունն ու մխի­թա­րե­լով թե՛ ե­կե­ղե­ցին ու թե՛ յուրա­քան­չյուր ան­հա­տի քրիս­տո­նեա­կան հաղ­թա­կան ըն­թաց­քի մեջ քա­ջա­լե­րե­լու հա­մար (Հովհ., ԺԶ 8): Նո­րա մխի­թա­րու­թյան ու զորաց­ման մեծ հավաստիքն ու ե­րաշ­խիքն է այն ավե­տիքն ու հույսը, որ միշտ տա­լիս է, թե Քրիս­տոս է կեն­դա­նի և հավի­տե­նա­կան, հաղթող ու հզոր թա­գավորն ու փա­ռաց տերը (տե՛ս և Հարց., 51-60):

Ս. Հո­գին ա­մե­նայն ինչ տա­լիս է մեզ` առ­նե­լով Քրիս­տո­սից, իսկ մենք դի­մում ենք դեպի Քրիս­տոս դար­ձյալ Ս. Հո­գով (Ա Կոր., ԺԲ 3): Այս է ար­տա­հայտում Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին` դավա­նե­լով, որ կեն­դա­նա­րար Ս. Հո­գին ան­հա­տա­բար բղխում է Հորից և առ­նում է Որ­դուց: Չնա­յե­լով, որ այս պարզ դավա­նան­քը ո­րո­շա­պես տա­լիս է մեզ ին­քը Քրիս­տոս, այ­սով հան­դերձ Հռով­մեական ե­կե­ղե­ցին այս դավա­նան­քով ևս հեր­ձվեց` ավե­լաց­նե­լով Հավա­տամ­քի մեջ «բղխումն ի Հօրէ և յՈրդ­ւոյ», թե­րևս կա­մե­նա­լով շա­րու­նակ տար­բե­րվել ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցուց: Այս մո­լո­րու­թյունը տա­րա­ծվեց Ը. դա­րից Սպա­նիա­յում ու Ֆրան­սիա­յում, որև տա­րա­ձայ­նու­թյան պատ­ճառ ե­ղավ, ու Կառ­լոս Մե­ծը պա­հան­ջեց մտցնել այդ նո­րու­թյունը Հավա­տամ­քի մեջ: Լևոն Գ-ը († 816) մեր­ժեց այդ պա­հան­ջը, սա­կայն Կար­լո­սը ինք­նա­կա­մու­թյամբ այդ մտցրեց յուր պե­տու­թյան ե­կե­ղե­ցի­նե­րում: Հովհան Ը. էլ դա­տա­պար­տեց այդ ա­րար­քը, բայց իզուր: Նո­րա­նից հետո Ադ­րիան Գ-ը ընդ­հան­րաց­րեց այդ մո­լո­րու­թյունը: Հա­պա դուրս ե­կավ Կ. Պոլ­սի Փոտ պատ­րիար­քը, մա­քա­ռեց այդ նո­րա­մու­ծու­թյան դեմ, սա­կայն չկա­րո­ղա­ցավ ուղ­ղել տալ: Այդ նոր դավա­նան­քը (ֆի­լիօ­քվե) վերջ­նա­կա­նա­պես հաստա­տվեց Հռով­մում 1014 թվին Բե­նե­դիկ­տի կար­գադ­րու­թյամբ (տե՛ս և Հարց., 60-61):

Քրիս­տո­սի խոս­քե­րը հիմ­նո­վին տա­պա­լում են այս մո­լո­րու­թյունը. այս­պես, նա ա­սում է. «Յոր­ժամ ե­կես­ցէ մխի­թա­րիչն, զոր ես ա­ռա­քե­ցից ձեզ ի Հօ­րէ, զՀո­գին ճշմար­տու­թեան, որ ի Հօ­րէ ե­լա­նէ...: Նա զիս փա­ռա­ւո­րես­ցէ, զի յիմ­մէ ան­տի առ­նու­ցու, եւ պատ­մես­ցէ ձեզ: Զա­մե­նայն ինչ, զոր ու­նի Հայր, իմ է, վասն այ­սո­րիկ ա­սա­ցի ձեզ, թէ յիմ­մէ ան­տի առ­նու եւ պատ­մէ ձեզ» (Հովհ., ԺԴ 12): Հայտ է, որ թե Ս. Հո­գին բղխում լի­ներ Հորից ու Որ­դուց, Քրիս­տոս պետք է ա­սած լի­ներ «զՀո­գին ճշմար­տու­թեան, որ ի մէնջ», կամ թե` «ի Հօրէ և յի­նէն ե­լա­նէ» և այլն: Հռով­մեա­կանք յուրյանց մո­լո­րու­թյունը հիմ­նում են նախ` «ի Հօրէ ե­լա­նէ» խոս­քի վրա` ավե­լաց­նե­լով, որ Որ­դին հա­մա­գո է Հոր, և ու­րեմն Ս. Հո­գին ել­նում է և Որ­դուց: Սա­կայն «ի Հօրէ» ա­սվա­ծը նշա­նա­կում է աստվա­ծա­յին մի անձ­նավո­րու­թյունն և ոչ թե ե­րեք ան­ձանց մեկ բնու­թյունը, ա­պա թե ոչ Որ­դու ծնունդն էլ Հորից և Ս. Հո­գուց կնկա­տվի, որ չա­րա­չար մո­լո­րու­թյուն է և սա­բե­լա­կա­նու­թյան ա­ռա­ջին աստի­ճա­նը: Նո­քա հիմն­վում են նույն­պես «ես ա­ռա­քե­ցից» խոս­քի վրա, որ իբր թե յուրյանից է ու­ղար­կում, բայց չէ՞ որ Որ­դու ա­ռա­քումն էլ հիշ­վում է, թե Հորից ու Ս. Հո­գուցն է (Ես., ԿԱ, ԽԸ 10. Ղուկ., Դ 18), և միևնույն ժա­մա­նակ Որ­դին հավի­տե­նից ծնված է մի­միայն Հորից (Սաղմ., Բ 7, 6. Թ 3. Հովհ., Ա 14-18. Գ 17. Ա Հովհ., Ե 20. Հռ., Ը 32): Իսկ Քրիս­տո­սի «ես ա­ռա­քե­ցից» խոս­քը հետո բա­ցատ­րված է «յիմ­մէ ան­տի առ­նու» խոս­քով և նշա­նա­կում է, որ ինքն, հա­մա­գո լի­նե­լով Հոր, յուր­յանից է առ­նում Ս. Հո­գին փրկա­գոր­ծա­կան տնօ­րի­նու­թյան շա­րու­նա­կու­թյունը, զի Քրիս­տոս յուր փրկա­գոր­ծու­թյամբ միջ­նոր­դում է Ս. Հո­գու ա­ռա­քու­մը փրկա­գոր­ծա­կան շնոր­հաց հա­մար (Հովհ., Է 39): Ուս­տի «առ­նու­ցու» է ա­սված նա­խա­պես և ա­պա` «առ­նու և պատ­մէ ձեզ»:

Հե­տևա­բար Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին, Ս. Հո­գու բղխու­մը «ի Հօրէ և յՈրդ­ւոյ» դավա­նե­լով, կամ չոր­րոր­դու­թյուն է դարձ­նում` բղխման եր­կու աղ­բյուր ըն­դու­նե­լով, կամ Հոր ու Որ­դու անձ­նավո­րու­թյունը շփո­թում է ի­րար հետ և, եր­կու­սին հիշե­լով, մեկ անձ­նավո­րա­կան աղ­բյուր հաս­կա­նում:

Երկ­րորդ` այդ իսկ պատ­ճա­ռով նա Ս. Եր­րոր­դու­թյան ան­ձանց տար­բե­րու­թյունը վե­րաց­նում է` շփո­թե­լով բնու­թյան միու­թյան հետ, քա­նի որ ա­սում է, թե Հոր ու Որ­դու բնու­թյան միու­թյունը ա­պա­ցույց է այդ մո­լո­րու­թյան:

Եր­րորդ` Ս. Եր­րոր­դու­թյան մեջ եր­կու աստվա­ծա­յին աղ­բյուր կամ անսկզբ­նա­կան պատ­ճառ է ճա­նա­չում:

Չոր­րորդ` նա շփո­թում է Ս. Հո­գու հավի­տե­նա­կան բղխու­մը Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծա­կան ա­ռաք­ման հետ:

Եվ հին­գե­րորդ` նա Ս. Եր­րոր­դու­թյան մեջ նա­խոր­դու­թյուն ու հետ­նոր­դու­թյուն է մտցնում, զի Քրիս­տոս պետք է նա­խա­պես ծնվեր, որպեսզի ա­պա նո­րա­նից ևս բղխեր Ս. Հո­գին, իսկ այս նզով­ված էլ է Հավա­տամ­քում (տե՛ս և Հարց., 62-66. Պող. Տար., անդ. 84-86. Ղա­զար Ճահկ., անդ. 283-304):

Արդ` Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին դավա­նում է, ըստ Ս. Հայ­րե­րին ևս, որ Ս. Հո­գին ի հավի­տե­նից բղխում է Հորից իբ­րև անսկզբ­նա­կան ակ­նից և ու­ղար­կում է Հորից և մեր փրկու­թյան ու լու­սավո­րու­թյան հա­մար առ­նում է Որ­դուց: Ի հավի­տե­նից բղխում է Հորից իբ­րև անսկզբ­նա­կան ակ­նից և ու­ղար­կում է, որ մենք նո­րա­նով յուրաց­նենք Քրիս­տո­սի փրկու­թյունը, ուստիև առ­նում է Որ­դուց և, ինչ­պես տե­սանք, Քրիս­տո­սի խոս­քե­րից, Աստ­ված նույնիսկ յուր Էա­կից Որ­դու` մեր Փրկչի մի­ջո­ցով մեզ Ս. Հո­գի տա­լիս (Հովհ., Է 39): Այս­պի­սով, Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու դավա­նան­քը քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու հին դավա­նանքն է, որ և լավ ո­րո­շված է Ընդ­հան­րա­կա­նի մեջ (էջ 75), որ խույս է տա­լիս նաև հու­նա­կան մի ձևից, որ իբր թե Ս. Հո­գին բղխում է մի­միայն Հորից և հե­տևա­բար առն­չու­թյուն չու­նի Որ­դու հետ, կամ ըստ հնոց` դառ­նում է Հո­գի ա­ռանց ի­մաստու­թյան: Ուստիև այդ էլ խու­սա­փե­լով վար­դա­պե­տում է. «Հո­գին Սուրբ բղխումն ի Հօրէ, եւ ե­րեւումն յՈրդ­ւոյ» (Կի­րա­կոս., 189, 190): Այս­պես և եր­գում ենք. «Որ ի հա­րա­շարժ ի յաղ­բե­րէն յա­ռաջ բղխեալ ան­հա­տա­բար ի յՈրդ­ւոյ տի­րա­պէս Ս. Հո­գին»: Եվ «ի Հայ­րա­շարժ աղ­բե­րէն ան­հա­տա­հոսդ վտակ, կեն­դա­նա­րար Ս. Հո­գին» (Կան. Հո­գեգ.): Այս բղխու­մը նույն չէ իհարկե Որ­դու ծննդյան հետ, ուստիև Ս. Հո­գին Որ­դի չէ, այլ նա Հո­գի Հոր և Հո­գի Որ­դի էլ է կոչ­վում` ըստ հա­մա­գո միու­թյան: Այս է լրիվ երգ­վում մի այլ շա­րա­կա­նի մեջ*.

«Նոյն եւ նման Հօր եւ Որդ­ւոյ

Հո­գիդ ա­նեղ եւ հա­մա­գոյ.

Բղխումն Հօր անքն­նա­բար,

Ա­ռող յՈրդ­ւոյ ան­ճա­ռա­բար»[1]:

Մամբ­րե Վեր­ծա­նողն էլ ա­սում է. «Ի Հօ­րէն Որ­դի եւ Հո­գին Սուրբ, այլ ոչ կո­չին եղ­բարք եւ ոչ որ­դիք եր­կո­քեանն»: Ս. Գրի­գոր Լու­սա­վո­րիչն էլ ա­սում է. «Հո­գի աստուա­ծու­թեանն, որ զՈր­դին փա­ռա­ւոր առ­նէ... յՈրդ­ւոյն առ­նու եւ պատ­մէ սի­րե­լեաց իւ­րոց»: «Որ­դին Միա­ծին, որ ի Հօ­րէ ծնեալ, եւ Հո­գի նո­րուն, որ ի նո­րին էու­թե­նէ»: «Միա­ծին Որ­դի, որ ի Հայր եւ առ Հօր ընդ Հօր, եւ ի Ս. Հո­գի, որ ի նո­րուն էու­թե­նէ»:

 

[1] Մամբրե Վերծ., 70. Ագաթ., ՃԲ 21, 436. ԻԳ. ԼԷ, Ս. Գր. Նարեկ., էջ 487. Կանոն եր­րորդ աւուրն, էջ 384, 383, 393, 400, 401, 540, 693. Գր. Արշարունի, Մեկն., 172. Նա­րեկ., ԼԴ., ԽԸ., ՅԵ., ՂԲ. հմմտ. Ագաթ., Թիֆլիս, 211, 411, 153, 436. Խոսր. Անձևացի, Մեկն. Ժամ., էջ 188-193:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

29.08.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․