Հա­րու­թյուն մե­ռե­լոց

Քրիս­տո­նեա­կան հավատ­քի հիմ­նա­կան դավա­նանք­նե­րի ան­մի­ջա­կան հե­տևանքն է մե­ռե­լոց հարությունը: Թե՛ Քրիս­տո­սի աս­տվա­ծու­թյան ու մարդ­կու­թյան միու­թյունը, թե՛ քրիս­տո­նեա­կան աս­տված­պաշ­տու­թյունը, թե՛ Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյունը, թե՛ մկրտու­թյան ու հա­ղոր­դու­թյան ու թե՛ ա­պաշ­խա­րու­թյան և առ­հա­սա­րակ քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու խոր­հուր­դը պար­զա­պես ցույց է տա­լիս, որ հավա­տա­ցյալ­ներն ու­նին հան­դեր­ձյալում մի նոր կյանք և ե­րա­նու­թյուն: Թվելով այն բո­լոր հի­մունք­ներն, ո­րոնք հաս­տա­տում են մե­ռե­լոց հարությունը, կու­նե­նանք հե­տևյալ ամ­փո­փում­նե­րը:

1. Մար­դը ստեղ­ծված է`ըստ Աս­տու­ծո պատ­կե­րին, և նո­րա էու­թյուն է ոչ միայն աս­տվա­ծա­յին հո­գու նմա­նու­թյունն, այլև այն, որ նա Աս­տու­ծո հարությունն ըն­դու­նող մի զգա­յա­րանք է: Ե­թե ըստ հա­մաս­տվա­ծյանց Աստ­ված անձ­նավո­րու­թյուն չլի­նի, նո­րա այդ ստեղ­ծած մարդն ևս մի­միայն այն ժա­մա­նակ մի տե­սակ ան­մա­հու­թյուն կու­նե­նա, երբ այդ Աստ­վա­ծը նո­րա վրա ժա­մա­նա­կավո­րա­պես ազ­դեր: Մինչ­դեռ քրիս­տո­նեա­կան Աստ­վա­ծը անձն է, և նա յուր հայտ­նու­թյունն ու հա­ղոր­դակ­ցու­թյունը կա­րող է տալ մի­միայն յուր նման անձ­նավո­րու­թյան, իսկ այդ­պի­սի անձ­նավո­րու­թյուն չի լի­նիլ մարդ, ե­թե ան­մա­հա­կան չլի­նի և չի լի­նիլ` ըստ պատ­կե­րի Աս­տու­ծո:

2. Աշ­խար­հի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան ժա­մա­նակ մար­դու ե­րևան գա­լը ոչ այլ ինչ է, ե­թե ոչ հան­դեր­ձյալ կա­տա­րե­լու­թյան մեջ հառ­նե­լու նա­խա­տի­պը. ինչ­պես հաս­տա­տուն է ա­ռա­ջի­նը, նույն­պես հաս­տատ է և երկ­րոր­դը. ա­ռաջ­նի կա­տա­րե­լու­թյունը նույն­իսկ այն է, որ նո­րա մեջ ամ­փո­փված է հան­դեր­ձյալ կա­տա­րե­լու­թյան սաղմն ու պատ­կե­րը, կա­րե­լիու­թյունն ու հավաս­տին: «Ա­դամ ոչ էր սեր­մա­նեալ` բու­սաւ եւ ոչ էր յղա­ցեալ` ծնաւ. այժմ ծնունդք նո­րա սեր­մա­նեալ են եւ անձ­րե­ւի սպա­սեն, եւ բու­սա­նին. եւ եր­կիրս ա­ւա­սիկ յղի է բազ­մօք, եւ մերձ է ժա­մա­նակ ծննդեան նո­րա»[1]:

3. Աստ­ված, սեր լի­նե­լով, սի­րո հա­ղոր­դու­թյունը ու­նի յուր ստեղ­ծած մար­դու հետ, իսկ ե­թե հա­ղոր­դու­թյունը ժա­մա­նա­կավոր և ան­ցա­կան լի­ներ, նա չէր կա­րող յուր հավի­տե­նա­կան սի­րուն մաս­նա­կից ա­նել յուր հավա­տա­ցյալ­նե­րին կամ յուր ե­կե­ղե­ցուն: Ուստիև երբ սա­դու­կե­ցիք չէին ըն­դու­նում մե­ռե­լոց հարությունը և մին­չև ան­գամ ծաղր ու ծա­նակ էին շի­նում, Քրիս­տոս խստիվ հան­դի­մա­նեց այդ ան­հավատ­նե­րին` ա­սե­լով. «Եւ Աս­տուած չէ մե­ռե­լոց, այլ` կեն­դա­նեաց, զի ա­մե­նե­քին նմա կեն­դա­նի են» (Ղուկ., Թ 38): Աս­տու­ծո ա­ռաջ ա­մեն­քը կեն­դա­նի են, մինչ­դեռ հա­մաս­տված­նե­րի Աստ­ծուն հա­մար ա­մենքն էլ մե­ռյալ են ու մեռ­նում, ան­հե­տա­նում են:

4. Այս­պես կա­մե­ցավ Աստ­ված ու տնօ­րի­նեց, ըստ ո­րում, ամ­բողջ աշ­խար­հը մար­դուն հա­մար ստեղ­ծե­լով և նո­ցա կո­չու­մը ո­րո­շե­լով աս­տվա­ծա­յին կա­տա­րե­լու­թյան ձգտե­լը (Մատթ., Ե 48), յուր նպա­տա­կը ի­րա­գոր­ծած չէր լի­նիլ, ե­թե մարդ­կանց ան­ցա­կան կյանք պար­գևեր: Մարդ­կանց կո­չումն է հառաջա­դի­մու­թյունն, իսկ հառաջա­դի­մու­թյունը ո­չինչ ու դա­տարկ կլի­ներ և անն­պա­տակ, ե­թե յուր կա­տա­րե­լու­թյունը չու­նե­նար և այս աշ­խար­հի սահ­մա­նա­փակ դրու­թյան մեջ վեր­ջա­նար: Մարդ­կա­յին լու­սավո­րու­թյան ու հառաջա­դի­մու­թյան հավա­տա­ցողն անհ­րա­ժեշ­տա­պես կհավա­տա և այդ հառաջա­դի­մու­թյան կա­տա­րյալ պսա­կին:

5. Փրկա­գոր­ծու­թյունը, բար­վո, ճշմար­տի և ար­դա­րու­թյան հաղթա­նակն ա­մեն­քի հա­մոզ­մունքն է, սա­կայն այդ հաղթա­նակն երբեք չի կա­րող այս աշ­խար­հում լրիվ լի­նել և յուր էու­թյան հա­մա­պա­տաս­խա­նել: Հե­տևա­բար ե­թե հարություն մե­ռե­լոց չլի­նի, սուտ ու խա­բու­սիկ կլի­նին և այդ բո­լոր հավա­տա­լիք­ներն ու գա­ղա­փար­նե­րը, հե­տևա­բար և խաբ­վում են ճշմար­տու­թյան նա­հա­տակ­ներն ու վկա­նե­րը, իսկ այդ պնդել, նույն է, թե նա­խըն­թաց ե­րեք կետե­րը մեր­ժել: Բայց «ճշմա­րիտ յա­րու­թեանն մե­րոյ` կա­ցոյց զիւ­րոյ ան­ձինն զյա­րու­թիւն օ­րի­նակ»[2]:

6. Հա­րու­թյուն մե­ռե­լո­ցը կազ­մում է և կրոնի ու հավատ­քի էու­թյունն, և ժխտել ա­ռա­ջի­նը, նույն է, թե ժխտել և երկ­րոր­դը և առհասարակ մարդ­կա­յին կյան­քի մեջ ա­մե­նայն հա­մոզ­մունք ու ճշմար­տու­թյուն[3]: Ըստ ո­րում, ա­մե­նա­հին ազ­գերն ան­գամ ա­ռան­ձին հո­գա­տա­րու­թյամբ պահ­պա­նում էին մար­մին­նե­րը և թան­կա­գին նյու­թե­րով զմռսե­լով` պատ­րաստ էին թող­նում հարության հա­մար, այլև յու­րյանց հիշա­տակ­նե­րի գրու­թյուն­նե­րով և ար­ձան­նե­րով ան­մա­հաց­նում[4]: Այդ­պես և ա­րվեստն ու ար­ձա­նագ­րու­թյունը մի տե­սակ նա­խաս­տվեր են հարության:

7. Հա­րու­թյունը հաս­տատ­վում է և հո­գու էու­թյամբ ու պար­զու­թյամբ, ո­րոնք բա­ցատ­րվե­ցան ա­ռաջ[5], այլև հո­գին պետք է վեր­ջա­պես հան­դեր­ձյալում ծավա­լե և յուր ինք­նա­բավա­կա­նու­թյունը գտնե, այս­պես ա­սած, վերջ­նա­կա­նա­պես փռվի ինքն յուր կա­րո­ղու­թյուն­նե­րով իբ­րև ճշմա­րիտ Աս­տու­ծո պատ­կեր: Մին­չև ան­գամ նյու­թա­պաշ­տա­կան տե­սու­թյամբ մար­դու գի­տակ­ցա­կան ու բա­նա­կան էու­թյունն ու կյան­քը չի կա­րող ոչն­չա­նալ, վասնզի, ըստ նո­րա ու­սուց­ման հի­մունք­նե­րի, նյութն ու յուր հատկու­թյունը հավի­տե­նա­կան է:

8. «Որ զմի մե­ռեալ կա­րէ յա­րու­ցա­նել, նաեւ զա­մե­նայն ննջե­ցեալսն. թէ զայ­լոց մահ հա­լա­ծա­կան ա­րար, ա­ռա­ւել եւս զձերդ», - ա­սում է Մամբ­րե Վեր­ծա­նո­ղը, և քա­նի որ Քրիս­տոս շա­տե­րին հարություն տվավ յուր քա­րո­զու­թյան ժա­մա­նակ, այդ ա­մե­նը ե­րաշ­խավո­րում է յու­րա­քան­չյուր հավա­տա­ցյալի հան­դեր­ձյալ հարությունն ու կյան­քը[6]:

9. Վեր­ջա­պես մա­հա­քու­նը (լե­տար­գի), որ հայտ­նի է ա­մե­նա­հին ժա­մա­նակ­նե­րումն ևս և տևում էր ամ­սից ավե­լի էլ, նույն­պես այժ­մյան հնդկա­կան ու չի­նա­կան ձեռ­նա­ծու­նե­րի ամ­բողջ ամ­սով քնա­փու­թյան մեջ ընկ­նե­լը կամ ըստ նո­ցա և այժ­մյան գիտ­նա­կան քնա­ցու­մը մի-մի ստվե­րա­կան ա­պա­ցույց­ներ ու հավաս­տիք են հարության կա­րե­լիու­թյան` թե­րա­հավատ մարդ­կանց հա­մար ան­գամ:

Քա­նի որ ան­հա­տի հան­դեր­ձյալը պատ­րաստ­վում է այս աշ­խար­հումն իսկ յուր աշ­խա­տու­թյամբ ու գոր­ծե­րով, ուստիև հա­րու­թյունը պետք է լի­նի ոչ միայն հո­գու, այլև` մարմ­նի: Ինչ­պես որ ա­ռա­ջին Ա­դա­մի մե­ղան­չու­մով մա­հվան մատ­նվե­ցանք, այն­պես էլ երկ­րորդ Ա­դա­մի շնոր­հով հարություն կառ­նենք ու կյանք: «Թո­շակ մե­ղաց մահ է, այլ շնորհքն Աս­տու­ծոյ` կեանք յա­ւի­տե­նից ի Քրիս­տոս Յի­սուս ի Տէր մեր» (Հռ., Զ 23, 10): Մահ­վամբ բա­ժան­վում է հո­գին մարմ­նից, որ հե­տևանք է Աս­տու­ծո դեմ մե­ղան­չե­լուն, իսկ հարությամբ միա­նում է հո­գին մարմ­նի հետ, որ փո­խա­դար­ձա­բար հե­տևանք է մար­դու հաշ­տու­թյան Աս­տու­ծո հետ Քրիս­տո­սի փրկա­գոր­ծու­թյան շնոր­հով: Եվ ինչ­պես որ Քրիս­տոս հարություն ա­ռավ պայ­ծա­ռա­ցած մարմ­նով իբ­րև անդ­րա­նիկ ի մե­ռե­լոց, այն­պես էլ բո­լոր հավա­տա­ցյալ­նե­րը պետք է հարություն առ­նեն մի այն­պի­սի հո­գևոր մարմ­նով, որ իբ­րև Ս. Հո­գու տա­ճար հա­մա­պա­տաս­խա­նի յուր գա­ղա­փա­րին[7]: Միայն թե հա­րու­ցյալ մար­մինն էա­պես նույն է լի­նե­լու մեր այս­տեղ ու­նե­ցած մարմ­նի հետ, նույն և ոչ թե ու­րիշ, յուր ան­հա­տա­կա­նու­թյամբ է հառ­նե­լու` պայ­ծա­ռա­ցած յուր գե­րա­գույն կեր­պավո­րու­թյամբ: Եվ այս պարզ հե­տևանք է հո­գու ու մարմ­նի խորհր­դավոր միու­թյան, վասնզի ոչ ըստ հո­գե­պաշտ­նե­րին` մար­մի­նը հո­գու բանդն է և ոչ էլ ըստ բնա­պաշտ­նե­րին` ան­բա­ժա­նե­լի միու­թյուն ու գրե­թե նույնու­թյուն, այլ խորհր­դավոր միու­թյուն է, որ չկա կեն­դա­նի­նե­րի ու բույսե­րի մեջ միայն: Մար­դու մար­մի­նը յուր հո­գու զգա­յա­րանքն է և հո­գին նո­րա մեջ ա­զա­տա­պես գոր­ծում է թե՛ ին­քյան տար­բե­րե­լով նո­րա­նից ու թե՛ հարա­բե­րու­թյան մեջ ան­կախ ու միա­ժա­մա­նակ կա­խյալ ճա­նա­չում: Իսկ այդ­պի­սի մի հո­գու հա­մար ա­ռան­ձին և հա­րու­ցյալ վի­ճակ կա­տա­րե­լա­պես կա­րե­լի է: Նույնիսկ կյան­քում հա­ճախ զգում ենք այդ­պի­սի վի­ճակ` չտար­բե­րե­լով մեր մարմ­նում կամ նո­րա­նից դուրս լի­նե­լը, ինչ­պես զգա­ցել է և Պո­ղոս ա­ռա­քյալը (Բ Կոր., ԺԲ 2-4): Այս հարության նման օ­րի­նակն է Քրիս­տո­սի հարության մի­ջո­ցին ե­ղած շա­տե­րի հարությունը, ո­րի հա­մար Ս. Ե­ղի­շեն ա­սում է. «Նմա­նու­թիւն եւ օ­րի­նակ էին ա­ւուրն յա­րու­թեան մե­ծի, որք ոչ եւս մի-մի յառ­նե­լոց են եւ ոչ մասն ի բազ­մաց, այլ ա­մե­նե­քեան միան­գա­մայնք ա­ռանց թուոյ եւ ա­նուա­նա­կո­չու­թեան»:

Քրիս­տո­սով ենք փրկվել, և Քրիս­տոս է հաղթա­նա­կել մա­հվան վրա և մեզ յուր մարմ­նի ան­դա­մը դարձ­նե­լով` ձգում է յուր մարմ­նի հետ դեպի կյանք: Նա նո­րո­գեց մեզ, «որ­պէս զի ստեղ­ծուածն ա­ռա­ջին, որ ա­ռանց ա­պա­կա­նու­թեան էր, ի հան­դեր­ձեալ յա­րու­թեանն մե­ռե­լոց` ե­րե­ւես­ցի փա­ռօք»[8]: Մարդ հող էր և հող է դառ­նում[9], սա­կայն ինչ­պես որ ցո­րե­նը սեր­մա­նվելով մեռ­նում է և ա­պա հաս­նում ու կեն­դա­նա­նում, այն­պես էլ մարդ մեռ­նե­լով սեր­ման­վում է, որ հետո կեն­դա­նա­նա[10]: «Նոյն­պէս եւ յա­րու­թիւն մե­ռե­լոց` սեր­մա­նի ա­պա­կա­նու­թեամբ եւ յառ­նէ ա­ռանց ա­պա­կա­նու­թեան. սեր­մա­նի ա­նար­գու­թեամբ եւ յառ­նէ փա­ռօք. սեր­մա­նի տկա­րու­թեամբ եւ յառ­նէ զօ­րու­թեամբ. սեր­մա­նի մար­մին շնչա­ւոր եւ յառ­նէ մար­մին հո­գե­ւոր, ե­թէ գոյ մար­մին շնչա­ւոր, գոյ եւ հո­գե­ւոր»[11]: Երկ­րավոր կյան­քում ու­տում ենք Քրիս­տո­սի մար­մինն և ա­րյունը, իսկ վեր­ջում Քրիս­տոս, հարություն շնոր­հե­լով մեզ, ինչ­պես ա­րե­գա­կը` ցո­րե­նին, կեր­պա­րա­նա­կից է ա­նե­լու մեզ յուր փառ­քին[12]: Սա­կայն հարություն առ­նե­լու են ոչ միայն ար­դար­ներն, այլև մե­ղավոր­նե­րը[13] և «զգեն­լոց են սուրբքն զանս­տուեր լոյսն»: Այս ճշմար­տու­թյան ե­րաշ­խիք է ոչ միայն Քրիս­տո­սի պայ­ծա­ռա­կեր­պու­թյունը, Մով­սի­սի ու Ե­ղիա­յի նո­րա հետ ե­րևա­լը[14], այլև նո­րա հարությունը: Եվ այդ ա­ռավել ևս հաս­տա­տուն հավատք է մեզ հա­մար, վասնզի վա­յե­լում ենք ոչ թե միայն Քրիս­տո­սի խոս­քե­րի կեն­դա­նա­րար ազ­դե­ցու­թյունն, այլ` նո­րա հարության շնորհ­նե­րը[15]: Ա­ռանց բա­ցա­ռու­թյան է այդ հարու­թյունը, միայն թե «ո­րոց զբա­րիս գոր­ծեալ ի­ցէ` ի յա­րու­թիւն կե­նաց, եւ ո­րոց զչար ա­րա­րեալ` ի յա­րու­թիւն դա­տաս­տա­նաց»[16]: Այ­սինքն` Քրիս­տո­սից կտրված ամ­բա­րիշտ և ա­նաս­տված մար­դիկ հառ­նե­լով չեն վա­յե­լիլ Քրիս­տո­սի հետ կա­պված շնորհ­նե­րը, կեր­պա­րա­նա­կից չեն լի­նիլ նո­րան և ու­րեմն չեն ստա­նալ Քրիս­տո­սի պար­գևած ե­րա­նու­թյան պայ­ծա­ռա­ցյալ մար­մին, այլ` տան­ջան­քի և ան­հանգս­տու­թյան, ծանր ու խավար, ո­րոնք «որդն ու հուր» են կոչ­վում Քրիս­տո­սի խոս­քե­րի մեջ[17]: Այ­լա­պես[18] ա­սած` «ըն­կալ­ցի իւ­րա­քան­չիւր ոք իւ­րով մարմ­նովն, զոր յա­ռաջ գոր­ծեացն` ե­թէ բա­րի եւ ե­թէ չար»:

Բայց կլի­նին և կեն­դա­նի մար­դիկ, ո­րոնք և իբ­րև լոկ մար­մին և ա­րյուն չեն կա­րող Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյունը ժա­ռան­գել, իբ­րև երկ­րավոր և ա­պա­կա­նա­ցու գո­յու­թյուն­ներ չեն կա­րող կա­պվիլ ա­նա­պա­կան բա­րյաց հավի­տե­նա­կա­նու­թյան հետ[19]: Ար­քա­յու­թյան հա­մար պետք է մարդ նախ ա­նա­պա­կա­նու­թյուն և ան­մա­հու­թյուն ու­նե­նա, ուստիև երբ մե­ռյալ­նե­րը հան­կար­ծա­կի հառ­նեն ա­ռանց ա­պա­կա­նու­թյան, այն ժա­մա­նակ «եւ մեք նո­րո­գես­ցուք», - ա­սում է Պո­ղոս ա­ռա­քյալը: Այս­պի­սի նո­րո­գու­թյամբ հաղթա­նա­կը կպան­ծա մա­հվան վրա[20]:

Ա­րա­րա­ծա­կան աշ­խարհն էլ ստեղ­ծվել է զար­գաց­ման հա­մար, ո­րի հառաջա­դի­մու­թյան և բարձր բար­գավաճ­ման օգ­տին աշ­խա­տե­լու տեր նշա­նա­կվեց մար­դը, բայց մար­դիկ չկա­րո­ղա­ցան սկզբից գոր­ծա­կից լի­նել Աս­տու­ծո բա­րե­րար կամ­քին և ա­նեծք և ա­պա­կա­նու­թյուն բե­րին դո­ցա վրա յու­րյանց հետ: Քրիս­տոս վե­րաց­րեց այս ա­մե­նը` դնե­լով յուր հավա­տա­ցյալ­նե­րին ճշմա­րիտ ուղ­ղու­թյան հառաջա­դի­մու­թյան վրա և տա­լով նո­ցա վերջ­նա­կան ա­զա­տու­թյան հույս: «Քան­զի գի­տեմք, ե­թէ ա­մե­նայն ա­րա­րածք հե­ծեն եւ երկ­նեն մին­չեւ ցայժմ»[21]. և սպա­սում են, որ յու­րյանք էլ վա­յե­լեն Աս­տու­ծո որ­դի­նե­րի փա­ռավոր ա­զա­տու­թյան բա­րիք­նե­րի հե­տևանքն երկն­քի ու երկ­րի պայ­ծա­ռաց­մամբ: Սո­րա ե­րաշ­խիքն է այն մեծ քա­ղա­քակր­թու­թյունն ու մշա­կու­մը, որ փայ­լում է քրիս­տո­նյա աշ­խար­հում, և ո­րի կա­տա­րումն է այդ խոս­տու­մը: Այն ժա­մա­նակ այլևս չի լի­նիլ հան­գիստ հառաջա­դի­մա­կան զար­գա­ցումն, որ խան­գա­րվեց մար­դու մե­ղան­չու­մով, այլ հան­կար­ծա­կի ա­մե­նայն ինչ կընկ­նի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան սկզբում ե­ղած դրու­թյան մեջ, «եր­կինք հրայ­րեացք լու­ծա­նի­ցին, եւ բնու­թիւնք հրդե­հեալ հա­լի­ցին: Նո­րոց երկ­նից եւ նո­րոյ երկ­րի ըստ ա­ւե­տեացն հա­յե­ցեալ սպա­սի­ցեմք, յորս ար­դա­րու­թիւնն բնա­կէ»[22]: Կլու­ծվի, ու­րեմն, աշ­խարհն ու մի նոր կար­գի մեջ կմտնի, և քա­նի որ մար­դու մար­մի­նը գլխավո­րա­պես ջրած­նից, թթված­նից, բո­րա­կած­նից ու քլո­րից է կազ­մված և մա­հվան կամ ջեր­մու­թյան մեջ, կամ բնա­լու­ծա­բար, կամ ջրում այ­դոնք ցնդվում են, այդ տիե­զե­րա­կան մեծ հեղա­փո­խու­թյան ժա­մա­նակ, մարդ­կա­բար դա­տե­լով, նույն գա­զե­րը կմիա­նան աս­տվա­ծա­յին ազդ­մամբ և վերս­տին հո­գևոր մար­մին կկազ­մեն` ըստ յու­րա­քան­չյուր ան­հա­տա­կա­նու­թյան:

Այս­պի­սի մի ա­ղետա­լի հա­րվա­ծով, ու­րեմն, նո­րո­գու­թյան մեջ կմթնի ամ­բողջ մարդ­կա­յին և ա­րա­րա­ծա­կան աշ­խար­հը, դի­մե­լով դեպի այն, որ Քրիս­տոս խոս­տա­ցել է և հաս­տա­տուն ավե­տիք տվել ան­հավատ­նե­րին ի պա­տիժ և հավա­տա­ցյալ­նե­րին ի բա­րե­զար­դու­թյուն: Եվ խոս­տա­ցած այս փառ­քե­րի ե­րաշ­խիք է Քրիս­տո­սի աս­տվա­ծու­թյունն, և հիշե­ցու­ցիչ է նո­րա հարության օ­րը` կի­րա­կին կամ միա­շա­բա­թը, ըստ ո­րում և Հովհան Ի­մաս­տա­սերն ա­սում է. «Յայսմ ա­ւուր Քրիս­տոս զմահ խա­փա­նեաց` ընդ ին­քեան ի մե­ռե­լու­թե­նէ զմարդ­կա­յինն վե­րա­ծե­լով բնու­թիւն: Ի սմա եւ Հո­գին Սուրբ ա­ռա­քեալ ի Հօ­րէ, զան­մեր­կա­նա­լին մեզ զգե­ցոյց մխի­թա­րու­թիւն: Ի սմին ա­ւուր եւ զերկ­րորդն իւր խոս­տա­ցեալ է առ­նել Քրիս­տո­սի յաշ­խարհ զգա­լուստն...»[23]:

 

 

[1] Զգոն, 160-161: Արարածական աշխարհի այդ նախատիպության վրա Ս. Կյուրեղ Երուսաղեմացին ասում է. «Իսկ արդ ծառ մի, յարմատոյ անտի կտրեալ, բղխէ  միւսան­գամ եւ ծաղկի. մարդ մեռեալ` միւս անգամ ո՞չ ծաղկի: Եւ սերմանիքդ սերմանեալք` միւս­անգամ աճեալք եւ հնձեալք ի կալ պատրաստին, եւ մարդ մեռեալ` այլ կալ ոչ պատ­­րաստի: Յայգեացդ եւ յայլ ծառոցդ ոստս հատեալ կամ խլեալ եւ այլուր տնկեալ միւսանգամ կենդանանայ եւ պտուղ բերէ, եւ մարդ, վասնորոյ այն ամենայն եղեւ, անկեալ յերկիր` միւսանգամ ոչ կենդանասցի: Եւ դիր զբանդ ի կշիռ եւ տես, թէ ո՞րն մեծ է, անդր ի մի, որ չիցէ բնաւ ստեղծեալ զնա, նոր ստեղծել, թէ՞ որ անկեալն եւ կոր­ծա­նեալն իցէ, վերստին ձուլել զնա եւ ի նոյն պատկեր ստեղծել: Իսկ արդ` որ ի շնչէ անտի ա­րար զմեզ Աստուած, արդ զեղեալն եւ զանկեալսն միւսանգամ յարուցանել ո՞չ կա­րիցէ:

Զի գիտէր Աստուած զթերահաւատութիւնդ, վասնորոյ երեւելովս այսուիկ ամ ըստ ամէ յարութիւն գործեաց, զի տեսցես դու զայս անշունչ անմռունչ, եւ շնչաւորաց եւ բանաւորաց հաւատասցես յարութեան: Իսկ արդ ճանճ կամ մեղու, ի ջուր անկեալ եւ հեղձեալ, յետ սակաւ ժամանակի ոգի բերեալ յառնեն, եւ ազգ ազգք առնիտաց իձմե­րայնի պահեցեալ անշարժ կան, եւ ի ժամանակս գարնանեաց յառնեն. ըստ քեզ չքոտոյդ` եւ չնչին առակս օրինակացդ մատուցանեմք: Իսկ արդ, որ անմռունչ անաս­նոցն եւ անարգացն կենդանութիւն այնչափ առաւել մատուցանէ զմեզ, վասնորոյ ամե­նայն ինչ եղեւ, ո՞չ առաւել եւս կենդանացուսցէ»: Կոչ. Ընծ., էջ 353-354:

[2] Եզնիկ, 265. Եղիշե, Գ:

[3] Եզնիկ, Դ 289-296:

[4] Տե՛ս և Հերոդոտ, Դ 94:

[5] Տե՛ս վերը, Գլ. Ժ:

[6] «Սպառազէնքն յորժամ պարգեւացն ակն ունին, յառաջագոյն պատրաստեն զան­ձինս ի պատերազմն, եւ ոչ ոք է, որ անիրաւ թագաւորի զօրական լինի, որ ոչ տացէ զպար­գեւսն վաստակոց, որ մտադիւրն պատրաստին մեռանիլ վասն նորա. սոյնպէս ամենայն հոգիք, որք ոչ հաւատան յարութեան, ի կորուստ մատնեալ գտանին»... Կոչ. Ընծ., 349:

[7] Ա Կոր., ԺԵ 20, 21, 42-44:

[8] Մաշտոց, 532:

[9] Ծննդոց, Գ 10:

[10] Հովհ., ԺԲ 24. Ա Կոր., ԺԵ 36:

[11] Ա Կոր., ԺԵ 36-40. Բ Կոր., Ե 1. Հարց., 720:

[12] Ա Կոր., ԺԵ 40, 49. Փիլ., Գ 21: Այդպես ասվում է և այգուցի աղոթքի մեջ. «Զի քո ամե­նակարող զօրութեամբդ` եղեմնապատ եւ ձիւնաթաղեալ պահին ամենայն ար­մատք եւ սերմանիքն, թաղեալ յերկիր, մեռանին. եւ ի ժամանակս որոտընդոստ գար­նանային  յարութեան զուարճացեալ պայծառանան... Իսկ զբանական կենդանիքս, պա­հեալ անկորուստ` խնամով աստուածութեան քո, յարուցանես դարձեալ ի հողոյ, եւ նորոգես ի պատկեր փառաց քոց»: Մաշտոց, 576:

[13]Հովհ., Զ 39:

[14] Մատթ., ԺԷ 2:

[15] Մատթ., ԻԲ 31. Ղուկ., Թ 38. Հովհ., ԺԱ 24. Ա Կոր., ԺԵ Ա Թես., Դ 12:

[16] Հովհ., Ե 28:

[17] Մարկ., Թ 44. տե՛ս և Ես., ԿԶ 24. Հաճախ., Ե 239-260. Հարց., 714. հմմտ. Զգոն, 134. «Որք նորոգին, նոքա զգենուն զմարմին Ադամայ երկնաւորին եւ լինին հոգեւորք, իսկ որ ոչն նորոգին, մնան շնչաւորք ի բնութիւն արարածոյն Ադամայ հողեղինի` եւ կան ի բունն առաջին. ապա յափշտակին երկնաւորքն յերկինս, եւ թռուցանէ զնոսա հոգին, զոր զգենուն. եւ ժառանգեն զարքայութիւն, որ պատրաստեալ էր նոցա ի սկզբանէ. եւ շնչաւորքն աստէն յերկրի մնան ըստ ծանրութեան մարմնոց իւրեանց եւ դառնան նոքա ի դժոխս. անդ լինի նոցա լալ եւ կրճտել ատամանց»: Տե՛ս և Կոչ. Ընծ., 364:

[18] Ս. Հովհ. Իմաստ., 93:

[19] Ա Կոր., ԺԵ 50-55:

[20] Հաճ., Զ 68-115, 156-180, 185:

[21] Հռովմ., Ը 22:

[22] Բ Պետ., Գ 12. Ես., ԿԵ 17. Հայտ., ԻԱ 1:

[23] Ճառք, 13, 16, 92, 93:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

27.12.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․