25 Նոյեմբեր, Բշ
Մեր օրերում կատարված առավել հիանալի նշանները ձեզ համար գրի առնելը՝ հաճո թվաց ինձ` Հակոբ սարկավագիս ու մեղավորիս, հոգևո՛ր եղբայրներ, որպեսզի լսելով այն` առավել շահվեն ձեր հոգիները, և փառավորե՛ք մարդասեր Աստծուն, Ով ոչ մեկի կորուստը չի կամենում: Լսեցե՛ք ինձ և ձեր մտքերում դրե՛ք իմ առաջիկա ասելիքը, քանզի իմ խոսքերը լի են շնորհներով: Անտիոքի սուրբ եպիսկոպոսը հրավիրեց քաղաքի շրջակա վանքերի եպիսկոպոսներին՝ որոշ խնդիրների պատճառով: Հավաքվեցին ութ եպիսկոպոսներ, որոնց հետ էր նաև եպիսկոպոս սուրբ Նոնոսը` սքանչելի մի այր, որ մենակյաց էր եղել աբեդեմենացիների բազմաթիվ վանքերում և անարատ վարքի ու առաքինի ընթացքի համար արժանացել էր այդպիսի պատվի: Սրանք, հավաքվելով վերոհիշյալ քաղաքում, իջան սուրբ Հուլիանոսի մատուռը. ես էլ էի նրանց հետ: Եվ կիրակի օրը եպիսկոպոսներն իջնելով` աղոթքի նստեցին մատուռի դռանը և հարցումներ ուղղեցին իմ եպիսկոպոս Նինոսին, որպեսզի նրանից հոգեշահ խոսք լսեն և նրա միջոցով խոսող Սուրբ Հոգուց փրկության շահն ընդունեն: Այդ պահին մեր առջևից անցնում էր Անտիոքի վարձու պոռնիկների ու կաքավող կանանց բոզապետուհին` նստած գրաստի վրա, հրաշալի և թանկարժեք հանդերձների մեջ, անթիվ ոսկեղենով ու մարգարիտներով պճնված, շուրջը՝ արանց և կանանց բազմություն, որոնք պարանոցներին ունեին ոսկեհուռ մանյակներ, հագել էին պատվական և ընտիր զգեստներ և սպասարկում էին նրան: Ոմանք ընթանում էին նրա առջևից, ոմանք` հետևից, և նրան տեսնել ցանկացողներն ու նրան տենչացողները անհագուրդ հայացքով նայում էին նրան: Անցնելու ընթացքում ողջ շրջակա օդը լցվել էր մուշկի ու հոտավետ պատվական յուղերի անուշահոտությամբ: Եպիսկոպոսների դասը, տեսնելով նրան՝ այդպես բաց երեսով, արձակհամարձակ, գլուխն անգամ բաց, և թանկարժեք գլխանոցը ուսն ի վար անփութորեն գցած, դարձրին իրենց երեսները՝ որպես սաստիկ մեղքից»: Բայց իմ տեր և Աստծո սուրբ Նոնոսը սրտի աչքով նայեց նրան, հետո երեսն իջեցրեց ծնկներին և իր գոգն ամբողջովին թրջեց արտասուքներով, ապա սաստիկ հառաչեց և իր հետ նստած եպիսկոպոսներին ասաց. «Տեսե՛ք, եղբայրնե՛ր, թե որքա՜ն ջանք է թափել այդ կինը երկրավոր բաների համար»: Իսկ նրանք լուռ խոնարհվեցին և ոչ մի պատասխան չտվեցին: Նա նորից երեսը դրեց ծնկներին, հառաչելով ծեծեց իր կուրծքը և ողջ մազեղեն պարեգոտը թրջեց արցունքներով: Ապա դարձյալ ասաց. «Արդա՛րև, Աստված այս դեպքն Իր առջև է դնելու Դատաստանի օրը՝ մեզ և մեր եպիսկոպոսությունն ու մեր վարքը դատելու համար: Ինչպե՞ս եք կարծում, սիրելինե՛ր, որքա՜ն ժամանակ է այս կինն անցկացրել իր առանձնասենյակում` լվանալով, սրբելով, մաքրելով ու պճնելով իրեն, պեսպես զարդարանքներով պճնագեղելով և սիրագորով հայացքով հայելու մեջ իրեն զննելով, որպեսզի իր բարեկամների առաջ դուրս գալիս՝ որևէ պակասություն չունենա իր հարդարանքի մեջ և տգեղ չերևա իրեն տենչացողների աչքին: Այս ամենն արել է մարդկանց հաճոյանալու համար, որոնք այսօր կան և վաղը չեն լինի: Իսկ ես, որ անմահ Փեսան և անապատական առագաստն ունեմ երկնքում, Փեսան, որ իր պատվիրաններով զարդարվողներին անապականություն է տալիս` երկնավորներին մեծ բաժին պահած ունենալով, որ մտքով հասանելի չէ, «որ ո՛չ աչքը տեսավ, ո՛չ ականջը լսեց և ո՛չ մարդկանց սիրտը ընկավ, Աստված այն պատրաստեց իր սիրելիների համար» (Ա Կորնթ. Բ, 9): Էլ ի՞նչ ասեմ. մենք, որ խոստում ունենք՝ անքնին և անհաս Գեղեցկությունը տեսնելու, Ում սերովբեներն ու քերովբեներն իսկ նայել չեն կարող: Այսպիսի խոստում ունենալով հանդերձ՝ ո՛չ պատրաստվում ենք, ո՛չ զարդարվում և ո՛չ էլ մեր տառապյալ հոգիների աղտեղությունն ենք մաքրում, այլ թողնում ենք սուգի և տխրության մեջ»: Այս ասելով` վերցրեց ինձ և մեր խրճիթը վերադարձանք, և ընկնելով մի քարի վրա ու գետնին նայելով՝ սաստկապես լաց եղավ ու աղաչելով ասաց. «Աստվա՛ծ, քավի՛ր իմ` մեղավորիս մեղքերը, քանզի պոռնիկի մեկ օրվա զարդարվելը հաղթեց իմ` տարիներով տքնությամբ զարդարուն վարքը: Ի՞նչ երեսով նայեմ Քեզ, Աստվա՛ծ իմ, կամ ինչպիսի՞ խոսքերով արդարանամ Քո առջև, Տե՛ր, Դո՛ւ, որ տեսնում ես գաղտնին ու ծածուկը. Տե՛ր, չեմ մատուցել հոգուս գեղեցկությունը Քո առաջ, Տե՛ր, ինչպես Դու ես պահանջում ինձնից, Աստվա՛ծ իմ: Քո սոսկալի ու ահավոր սեղանի հանդեպ եմ կանգնած, սակայն ինձ չեմ զարդարել Քո կամքի համաձայն, Տե՛ր, Աստվա՛ծ իմ, որ անգոյությունից գոյության կոչեցիր ամեն ինչ, և իմ անարժան թշվառությունն արժանի համարեցիր ծառայելու քեզ: Մի՛ հեռացրու ինձ Քո երկնային սեղանից. թո՛ղ պոռնիկի զարդարումը չդատապարտի ինձ ահավոր ու վեհասքանչ Քո ատյանի առջև, քանզի այդ կինը՝ հանուն երկրավորի և հողեղենի, մեծապես ջանք գործադրեց, իսկ ես Քեզ` անմահ Փեսայիդ արհամարհելով` անփութության մատնեցի իմ անձը և ծուլության պատճառով զրկվեցի Քո պատվիրանների զարդերից: Նա խոստացավ հաճոյանալ մարդկանց և իսկապես հաճոյացավ, որովհետև հանուն դրա զարդարվեց երկրի վրա, իսկ ես մարդասեր Աստծուն խոստացա հաճո լինել և ստեցի. դրա համար իմ գործածներին չկա՛ փրկության հույս, սակայն քո ամենագթությանը ապավինելով՝ կամենում եմ ճանաչել այն, և Քո իսկ ողորմությամբ՝ Քո տառապյալ ծառան եմ»: Լալով ու հառաչելով, բազում խոստովանություններով անցկացրեց շաբաթվա բոլոր օրերը»: Եվ հաջորդ օրը, որ սուրբ կիրակի էր, գիշերային պաշտամունքը կատարելուց հետո, իմ սուրբ հայր Նոնոսն ասաց ինձ. «Եղբայ՛ր սարկավագ, տեսիլք տեսա և սաստիկ խռովված եմ: Այն պատմել չեմ կարող, սակայն Աստված Իրեն հաճելին թո՛ղ կատարի և մեզ` ի օգուտ»: Հետո ասաց. «Երազում տեսա, որ ես կանգնած էի սեղանի անկյան մոտ, և մի ցեխաթաթախ աղավնի ճոճվում էր իմ գլխավերևում: Նրանից եկող ժահահոտությունը չէի կարողանում տանել. նա շարունակ պտտվում էր իմ գլխավերևում, մինչև որ կատարեցին երախայից աղոթքը, իսկ երբ սարկավագը քարոզեց, նույն պահին անհետացավ իմ մոտից: Պատարագի ավարտից հետո ժողովուրդը հեռացավ, և իմ դուրս ելնելու ու դեպի տուն վերադառնալու ժամանակ ցեխաշաղախ աղավնին եկավ և դարձյալ պտտվեց իմ վերևում: Ես ձեռքս պարզելով՝ բռնեցի նրան և գցեցի եկեղեցու գավթի ավազանի ջրի մեջ: Նա, այնտեղ թողնելով իր ողջ գարշահոտ աղտեղությունը, դուրս ելավ՝ ինչպես ճերմակ ձյուն և թռչելով՝ վեր բարձրացավ: Ես, աչքերս վեր հառելով, տեսա, որ դեպի վեր է սլանում, մինչև որ կորավ իմ հայացքից, և այլևս չկարողացա տեսնել նրան»: Նրա` այս ասելուց հետո, գնացինք մեծ եկեղեցին՝ այլ եպիսկոպոսների հետ, և ողջունեցինք քաղաքի եպիսկոպոսներին: Երբ Ավետարանի ժամը եկավ, եպիսկոպոսները նստեցին բեմում և պաշտամունքի կարգը, Գրքերի և սաղմոսների ընթերցումներն ավարտելուց հետո, Ավետարանը հանձնեցին սուրբ Նոնոսին` աղաչելով նրան՝ իր մեկնությունները տալ: Եվ նա վեր կենալով՝ բացեց աստվածաշունչ բերանը, և ոչ թե ինքն էր խոսում, այլ՝ Սուրբ Հոգին, որ բնակվում էր նրա մեջ: Ոչ թե ճարտասանություն էր անում, քանզի չուներ օտար ուսմունքների բառապաշար, այլ լի էր Սուրբ Հոգով և Աստվածային շնորհներով, և նրա վարդապետությունը լուսավորում էր ժողովրդին ավետարանական խոսքերով՝ մեղավորների դատաստանի և բարի հույսի վերաբերյալ, որ կա և մնում է արդարների համար: Եվ այնպիսի զղջում ընկավ ժողովրդի սիրտը այն սուրբ խոսքերից, որ Սուրբ Հոգին էր բարբառում նրա շուրթերով, որ մինչև անգամ եկեղեցու ողջ հատակը թրջվեց մարդկանց արցունքներից»: Եվ ըստ Աստծո՝ իր արարածների հանդեպ մեծ մարդասիրության և հոգատարության, եկեղեցում էր գտնվում նաև պոռնկապետ կինը, որի մասին է մեր խոսքը: Սա ոչ միայն երբեք մեղքի գիտակցում չէր ունեցել, այլև եկեղեցի էլ երբեք չէր մտել, իսկ այժմ սուրբ հոր վարդապետությամբ Աստծո երկյուղից զղջում ապրեց և հուսադրելով իրեն՝ այնքան արցունքներ թափեց, որ գետինը թրջվեց, որովհետև առվակների պես հոսում էին աչքերից: Եվ երկու երիտասարդների պատվիրեց և ասաց. «Մնացե՛ք այստեղ այնքան ժամանակ, մինչև որ ժողովուրդը հեռանա, և սրբի հետևից գնացե՛ք, մինչև որ գտնեք նրա բնակության վայրը»: Պատանիները եկան մեզ հետ և վերադարձան՝ նրան ասելու, որ սրբի օթևանը սուրբ Հուլիանոսի մատուռում է: Նա նրանց իսկ ձեռքով ուղարկեց մի երկթերթ գրություն, որտեղ այսպես էր գրված. «Քրիստոսի սուրբ աշակերտիդ. բանսարկուի աշակերտս ու մեղավորս ծնկի եմ իջնում սուրբ գարշապարներիդ առջև: Լսելով լսեցի Աստծո մասին, Ում պաշտում ես, որ երկինքն ի վայր խոնարհվեց և իջավ երկիր՝ ոչ արդարներին, այլ մեղավորներին փրկելու համար, և մաքսավորների ու մեղավորների հետ բազմեց: Դու պարկեշտությամբ սուրբ ես, և թեպետ մարմնավոր աչքով չես տեսել Տեր Հիսուս Քրիստոսին, որ ջրհորի մոտ երես առ երես խոսեց սամարացի պոռնիկի հետ (Հովհ. Դ 7-27), սակայն Նրա ճշմարիտ պաշտոնյան ես, ինչպես լսեցի քրիստոնյաներից: Եթե այդպիսի Աստծո պաշտոնյա ես, շատ եմ ցանկանում տեսնել քո հրեշտականման երեսը և քո առաջնորդությամբ փրկության հասնել»: Իսկ իմ տերը՝ եպիսկոպոս Նոնոսը, պատասխան գրեց նրան. «Ով էլ որ ես` հայտնի ես Աստծուն, ինչպես և քո կամքն ու քո առաջիկա խորհուրդները, բայց մի՛ կամեցիր փորձության մատնել իմ տառապյալությունը, քանզի ես մեղավոր մարդ եմ: Սակայն, եթե կամենում ես տեսնել ինձ, ինձ հետ կան յոթ եպիսկոպոսներ. նախքան ինձ տեսնելը՝ այցելի՛ր նրանց յոթին էլ»: Նա նույն պահին իսկ վեր կացավ և եկավ մեզ մոտ` մատուռ: Սուրբ Նոնոսը, նախքան նրա գալը, իր մոտ ժողովեց եպիսկոպոսներին և նրան ներս հրավիրեց: Երբ այս կինը ներս մտավ, գետնատարած գրկեց Նոնոսի ոտքերը, լաց եղավ և հառաչեց, արտասուքներով լվաց և մազերով սրբեց նրա ոտքերը, հողը գետնից վերցրեց և ցանեց իր գլխին, մեծաձայն աղաղակեց ու ասաց. «Ողորմի՛ր ինձ` մեղավորիս, նմանվի՛ր քո Տեր և վարդապետ Քրիստոսին և հեղի՛ր ինձ վրա քո քաղցրությունը և ինձ քրիստոնյա՛ դարձրու, քանզի ես մեղքերի ժողովատեղի եմ և անօրենությունների անդունդ, որն առնելով՝ ընկղմիր քո Աստծո ավազանի մեջ և ինձ գցիր հայրապետ Աբրահամի գիրկը»: Եվ նրանք, ովքեր այդտեղ էին, արտասվում էին` տեսնելով այդքան երիտասարդ և հաստատուն հավատով պոռնիկին, և հազիվ կարողացան հորդորել նրան՝ թողնելու սրբի ոտքերը և ոտքի կանգնելու: Եվ սուրբն ասաց նրան. «Մեր հայրապետության կանոնա կարգում այսպես է. չմկրտե՛լ պոռնիկին՝ առանց երաշխավորության, որպեսզի դարձյալ նույնի մեջ չընկնի»: Իսկ նա, լսելով այս, դարձյալ գետին ընկավ և գրկելով սրբի ոտքերը` ասաց. «Պատասխան ես տալու Աստծո առաջ իմ հոգու համար, եթե այժմ չմկրտես, և քո ձեռքից պիտի պահանջի Աստված իմ արյունը և քո վրա պիտի գրի իմ դժնդակ գործերը, եթե չհոժարես այսօր ինձ քրիստոնյա դարձնել: Իմ անարժան գործերին գործակից պիտի դառնաս, եթե չհեռացնես ինձ իմ չար գործերից. Աստծուն ուրացած կուռքերին պիտի երկրպագեմ, եթե վերստին չծնես ինձ այսօր՝ որպես Քրիստոսի հարսի»: Մյուս եպիսկոպոսներն ու բոլոր ներկաները զարհուրած և սքանչացած էին Քրիստոսի անբավ մարդասիրության վրա` տեսնելով այսպիսի մեղավորին երկնային տեսչությանն ձգտելիս և տենչալիս: Այնժամ սուրբ Նոնոսն ինձ` մեղավոր Հակոբոս սարկավագիս, ուղարկեց քաղաքի եպիսկոպոսի մոտ և ինձ պատվիրեց ծանուցել նրան ամեն ինչի մասին ըստ կարգի. և պատվիրեց սարկավագուհիներից մեկին ինձ հետ ուղարկել: Ես ամենը պատմեցի քաղաքի եպիսկոպոսին, որը մեծ ուրախություն ապրեց և սուրբ Նոնոսին այսպիսի թուղթ գրեց. «Պատվակա՛ն հայր և երանելի՛ վարդապետ, Աստված քեզ համար էր պահում այդպիսի գործը, և քեզ էր վիճակված, քանզի գիտեմ որ Աստծո բերան ես, ինչպես և ասում է. «Ով պատվականը դուրս բերի անարգից` նա Աստծո բերան կկոչվի» (Երեմիա ԺԵ 19)»: Ապա իր մոտ կանչելով տիկին Հռովմինային, որ սարկավագուհիների գլխավորն էր, ուղարկեց ինձ հետ: Գալով` նրան գետնատարած, սուրբի ոտքերի մոտ լաց լինելիս գտանք: Տիկին Հռովմինան նրան հորդորեց ոտքի ելնել` ասելով. «Ե՛կ, քո՛ւյր իմ, որպեսզի ձեռնադրվես»: Նա անմիջապես ոտքի ելավ, և եպիսկոպոսը նրան ասաց. «Խոստովանի՛ր քո մեղքերը»: Նա պատասխանեց. «Եթե քննես իմ խղճմտանքը, իմ անձի մեջ բարի գործ չես գտնի, այլ գիտեմ, որ իմ մեղքերը ծովի ավազի պես անթիվ են և նրա չափ՝ ծանր, և ծովի ջրերը ավելի նվազ են, քան դրանք, բայց հավատում եմ Աստ ծուն, որ Իր մարդասիրությամբ վշտակից կլինի ինձ և թողություն կտա իմ բազում մեղքերին»: Եպիսկոպոսն ասաց նրան. «Ասա՛ քո անունը»: Նա ասաց. «Իմ ծնողներն ինձ Պելագեա են կոչել, բայց ան տիոքցիների քաղաքն ինձ Մարգարիտ կոչեց՝ իմ բազում զարդերի պատճառով, որով զարդարում էր ինձ բանսարկուն իր վաճառատան համար»: Եպիսկոպոսն ասաց. «Քո ծննդյան անունով կկոչվես»: Ձեռնադրեց նրան և կոչեց Պելագեա, կնքեց և օծեց սուրբ յուղով և տվեց նրան մեր Փրկչի` Հիսուս Քրիստոսի Մարմինն ու Արյունը: Ըստ հավատի՝ նրան մայր եղավ տիկին Հռովմինա սարկավագուհին: Եվ վերցնելով նրան` բարձրացանք վանք, որտեղ քույրերն էին: Իմ հայր Նոնոսն ինձ ասաց. «Ե՛կ, տե՛ր սարկավագ, որ ուրախանանք Աստծո հրեշտակների հետ, նաև ձեթ ճաշակենք եղած հրաշքների համար, որ վերստին ծնվեց Քրիստոսի հարսը»: Եվ մինչ ճաշակում էինք, եկավ բանսարկուն` մերկ, ձեռքերը գլխավերևում կապված, աղաղակեց ու ասաց. «Ո ՜վ բռնություն ինձ` սրանից պատուհասվածիս ու ցնորվածիս. մի՞թե քեզ բավական չեղան երեսուն հազար հագարացիները, որոնց դուրս բերիր իմ իշխանության տակից և մկրտեցիր Աստծո առջև, մի՞թե բավական չեղավ քեզ Հելիոպոլիս քաղաքը, որն իմն էր, սակայն այդ քաղաքն էլ հափշտակեցիր իմ ձեռքից և մկրտելով՝ մատուցեցիր քո Աստծուն և հույսս էլ կատարելապես կտրեցիր: Ո ՜վ բռնություն ինձ` չար ալևորիս, որ գարշում եմ սրանից, այլևս չեմ կարող համբերել քո նենգություններին: Անիծյա՛լ լինի այն օրը, երբ ծնվեցիր երկրի վրա, խորտակեցիր ինձ և գողացար իմ հույսն ինձանից»: Ե՛վ նորադարձը, և՛ սարկավագուհին, և՛ մենք բոլորս՝ եպիսկոպոսներով հանդերձ, տեսանք նրան, որ այս ամենն ասում էր աղաղակելով ու ողբալով: Բանսարկուն դարձյալ ասաց նորընծային. «Դու ինչո՞ւ իմ հանդեպ արեցիր դա, ա՛յ տիկին Պելագեա, և դու էլ նման եղար իմ Հուդային, որին փառքով ու պատվով էր պսակել իր Աստված, սակայն նա մատնեց նրան. նույնն էլ դո՛ւ ինձ արեցիր»: Իսկ հայր Նոնոսն ասաց Քրիստոսի սուրբ աղախնուն. «Պելագեա՛, սաստի՛ր դրան»: Եվ Քրիստոսի գառը, խաչակնքելով իրեն, սաստեց նրան, իսկ նա հեռացավ մեզանից: Երկու օր հետո դարձյալ եկավ բանսարկուն և գտավ նրան, որ քնած էր իր հավատամայր սարկավագուհու մոտ, արթնացրեց նրան և ասաց. «Տիկի՛ն Մարգարիտ, քեզ ի՞նչ արեցի, մի՞թե չզարդարեցի քեզ ոսկով ու մարգարիտով, չբազմացրի՞ քո արծաթը, ոսկին ու հանդերձները: Աղաչում եմ քեզ` ասա ինձ` ինչի՞ համար ես նեղացել ինձանից. ես հաճույքով կկատարեմ քո կամքը, միայն թե մի՛ թող ինձ և մի՛ խայտառակիր ինձ բոլորի առաջ»: Իսկ Պելագեան, կնքելով իրեն սուրբ խաչի նշանով, փչեց նրա վրա և անհետացրեց` ասելով. «Թո՛ղ քեզ սաստի Տերն իմ Հիսուս Քրիստոս, որ հափշտակեց ինձ քո ձեռքից, որպեսզի ես մտնեմ Երկնավորի առագաստը»: Ապա արթնացրեց Հռովմինա սարկավագուհուն և ասաց նրան. «Աղոթի՛ր ինձ համար, տիկի՛ն իմ և մա՛յր, քանզի բանսարկուն հարձակվում է ինձ վրա»: Եվ նա ասաց. «Մի՛ երկնչիր նրանից, ի՛մ ցանկալի դուստր, քանզի այսուհետև նա քո ստվերից իսկ կերկնչի»: Եվ Պելագեան, իր մոտ կանչելով տան ավագ և կառավարիչ երիտասարդին, պատվիրեց նրան գնալ իր ապարանքը, իր սենյակում եղած հանդերձները, ոսկեղենը, արծաթը և ամենը, ինչ կա, հաշվառել և բերել վանք: Երիտասարդն արեց` ինչպես պատվիրվել էր իրեն, և բերե լով՝ հանձնեց իր տիկնոջը: Պելագեան երիտասարդի և սարկավագի միջոցով կանչեց Նոնոս եպիսկոպոսին և ամեն ինչ հանձնեց նրան` ասելով. «Ա՛յս է իմ ունեցվածքը, որով հարստացրեց ինձ բանսարկուն՝ իմ չար գործերին ի տրիտուր: Սակայն այժմ ինձ բավական է Քրիստոս փեսայի փառքի մեծությունը»: Եվ կանչեց իր բոլոր աղախիններին ու ծառաներին, արձակեց նրանց` ասելով. «Ահա ես ազատեցի ձեզ ժամանակավոր և անցողիկ ծառայությունից, իսկ դուք փութացե՛ք ազատել իմ հոգին մեղքերից»: Նրանց ոսկի տվեց և արձակեց: Իսկ սուրբ եպիսկոպոսը կանչեց եկեղեցու վերակացուին, Պելագեայի աչքի առաջ նրա ողջ ունեցվածքը տվեց նրան և ասաց. «Երդվեցնում են քեզ անարատ ու սուրբ Երրորդությամբ, որ այս ունեցվածքից ոչինչ չի մտնի եկեղեցի, եպիսկոպոսներին կամ կղերիկոսների դասից ոչ մեկին չի հասնի ոչինչ և ոչ էլ քո տուն կմտնի: Եթե արհամարհելով արհամարհես այս երդումը և գողանաս դու կամ մեկ ուրիշը սրանից որևէ բան` նզովք կմտնի քո տուն, և նրանց հետ կդասվես, ովքեր աղաղակում էին. «Խա՛չ հանիր դրան, խա՛չ հանիր դրան» (Մարկ. ԺԵ 13-14, Հովհ. ԺԹ 6): Այրիներին, որբերին ու կարոտյալներին բաշխի՛ր դա, որպեսզի` ինչը չարով է հավաքված, բարիով արդարության գանձեր կուտակի»: Իսկ Քրիստոսի աղախին Պելագեան յոթ օր ոչինչ չկերավ իր հետ բերածից, այլ նրան կերակրում էր նրա հավատամայր Հռովմինան, քանզի երդվել էր ոչինչ չճաշակել մեղսավոր վաստակից: Իսկ երբ լուսացավ ու թերորդ օրը, հանեց իր մկրտության պատմուճանը և մի եպիսկոպոսի մազեղեն քուրձը վերցնելով՝ հաջորդ օրը մեզանից գաղտնի անհետացավ Անտիոք քաղաքից: Իսկ տիկին Հռովմինան լացում էր նրա համար, և յուրաքանչյուրս գնացինք մեր տեղերը: Երեք տարի անց ցանկություն ունեցա գնալ Երուսաղեմ և երկրպագել Քրիստոսի սուրբ Հարությանն ու պատվական սուրբ Խաչին և աղաչեցի իմ տեր Նոնոսին՝ արձակել ինձ: Իսկ նա ինձ պատվիրեց և ասաց. «Ի՛մ սարկավագ եղբայր, երբ գնաս սուրբ վայրերը, որոնի՛ր մի աբեղայի, որի անունն է Պիլիգիոս, և տե՛ս նրան, որովհետև մեծ օգուտ կքաղես նրանից, քանզի իսկապես Աստծո ծառա է ճշմարիտ ճգնողը»: Եվ սա ասում էր Քրիստոսի աղախին Պելագեայի մասին, իսկ ես չգիտեի նրանց գաղտնի խորհուրդը, և ինքն էլ չէր կարող հայտնել ինձ: Հասնելով սուրբ վայրերը, արժանանալով սուրբ Հարության և պատվական ու սուրբ Խաչի երկրպագությանը, հաջորդ օրը վեր կենալով որոնեցի սուրբ Պի լիգիոսին և գտա նրա խուցը, որ Ձիթենյաց լեռան վրա էր, ուր Տերն աղոթքի կանգնեց: Տեսա խուղը, որը դուռ չուներ և բոլոր կողմերից շարված էր, միայն մի փոքրիկ պատուհան կար որմի վրա: Երբ մի թեթև բախեցի, նույն պահին էլ Քրիստոսի աղախինը բացեց այն և տեսնելով ինձ՝ ճանաչեց, իսկ ես նրան չճանաչեցի, որովհետև նրա սքանչելի գեղեցկությունը թառամել էր, և երեսի պայծառությունը՝ թարշամել, աչքերը խորն էին ընկել և ճգնությունից ու խստակեցությունից ձեռքերի և մարմնի ոսկորները երևում էին: Ողջ Երուսաղեմը կարծում էր, թե նա տղամարդ է. ես էլ էի այդպես կարծում և միայն նրանից՝ տղամարդուց օրհնություն ստանալու համար էի գնացել, քանզի Քրիստոսի ճշմարիտ և կատարյալ ծառա էր: Նա, բացելով բերանը, ասաց. «Տե՛ր եղբայր, դու Նոնոս եպիսկոպոսի աշակե՞րտն ես»: Ես ասացի. «Այո՛, նրա ծառան և ճշմարիտ աշակերտն եմ»: Նա ասաց. «Աղաչում եմ քեզ, որ նա աղոթք անի ինձ համար, քանզի Աստծո մարդն է: Դու ինքդ էլ աղոթի՛ր ինձ համար, ո՜վ տե՛ր իմ եղբայր»: Ներսից փակեց պատուհանը և սկսեց ժամը երեքի աղոթքը: Ես, նրա խուղի մոտ աղոթքի կանգնելով, գոհացա Տիրոջից և հեռացա այնտեղից մեծ հոգեշահությամբ: Շրջելով վանքերն ու անապատները` սուրբ հայրերից օրհնություն ստանալու համար, այլևս չէի մտածում նրա մասին, սակայն նրա՝ իբրև տղամարդու սրբության և ճգնության համ բավը ամենուրեք էր: Երբ ութ օր անցավ, Երուսաղեմում լուր տարածվեց, թե սուրբ Պիլիգիոսը մահացավ: Հավաքվեցին ողջ Երուսաղեմի վանականները, ինչպես նաև Նիկոպոլսից և Երիքովից ու Հորդանանի այն կողմից, ժողովվեց մենակյացների մեծ բազմություն, ովքեր այդ օրը Աստվածային նախախնամությամբ Երուսաղեմում էին: Քանդեցին խուղը, հանեցին մարմինն ու պատվական նշխարները և դրին սփռոցի վրա: Հայրապետն ու սուրբ հայրերը մոտենալով՝ պատանեցին և օծեցին սուրբ յուղով. և գիտենալով, որ բնությամբ կինարմատ է, իրենց ձայնը բարձրացրին առ Աստված` բարբառելով. «Փառք քեզ, Տե՛ր, որ Քո մեծ ողորմությամբ գաղտնի սրբերիդ հայտնի ես դարձնում ոչ միայն տղամարդկանց, այլև՝ կանանց»: Ուզում էին ժողովրդից թաքցնել այդպիսի հրաշքը, բայց չկարողացան, ինչպես Տերն է ասել սուրբ Ավետարանում. «Չկա ծածուկ բան, որ հայտնի չդառնա» (Մատթ. Ժ 26, Մարկ. Դ 22, Ղուկ. Ը 17, ԺԲ 2), կա՛մ անկյունում թաքցվի, կա՛մ գործվի՝ և հայտնի չդառնա: Հավաքվեցին բոլոր կուսանոցների միաբանությունները` լապտերներով, խաչերով և մոմերով, ուսերին առած՝ բերին սուրբ, պատվական ու երկյուղած հայրերի նշխարները, և իրո՛ք կատարվեց Տիրոջ կողմից ասվածը, թե` «Թո՛ղ փայլի ձեր լույսը մարդկանց առաջ, որպեսզի տեսնեն ձեր բարի գործերը և փառաբանեն ձեր Հորը, որ երկնքում է» (Մատթ. Ե 16): Եվ այսպես նա մտավ Քրիստոսի հանգստի մեջ: Ահա ա՛յս է պոռնիկի վարքագրությունն ու նրա վախճանը: Արդ, նմանվո՛ղ լինենք ոչ թե նրա առաջին վարքին, այլ՝ վերջին ճգնությանն ու քաջ հավատին, և նրա բարեխոսությամբ վայելենք երկնային բարիքները Հիսուս Քրիստոսի միջոցով, տղամարդի՛կ և կանա՛յք և հավատացյալների գնդե՛ր, ի Հիսուս Քրիստոս` ի Տեր մեր, Որին փառք հավիտյանս. Ամեն»:
«Սուրբ հայրերի վարքն ու կենցաղավարությունը» գրքից, Հատոր Ա, Էջմիածին 2016