Աս­տու­ծո խոսքն ու Սուրբ գիր­քը

Փրկու­թյունը տա­րած­վում է քա­րո­զու­թյամբ և յուրացնվում է ճա­նա­չո­ղու­թյամբ, իսկ ճա­նա­չո­ղու­թյունը զար­գաց­նում է մար­դու հո­գու մեջ գի­տակ­ցա­կան հավատք, ո­րով նա մոտե­նում է այն փրկա­րար խոր­հուրդ­նե­րին, ո­րոնք տա­նում են հավա­տա­ցո­ղին դեպի Քրիս­տո­սի հա­ղոր­դակ­ցու­թյունն ու Ս. Հո­գու տա­ճար դարձ­նում: Ու­րեմն նախ պետք է քա­րո­զը լի­նի, որ հավատքն էլ նո­րան հե­տևի: Բայց քա­րոզն էլ պետք է Աս­տու­ծո խոս­քից բղխի, վասնզի Աս­տու­ծո շնոր­հաց խոր­հուրդ­նե­րը մի­միայն Աս­տված կա­րող է ա­մե­նա­հավա­տա­րիմ, ա­մե­նավս­տա­հե­լի և ա­մե­նա­հավա­տա­լի  կեր­պով տալ. ինչ որ Աս­տված չէ տա­լիս ու լոկ մարդ­կա­յին է, այն չի կա­րող մեր հո­գու փրկու­թյան ծա­ռա­յել: Եվ քա­նի որ ա­ռաք­յալ­նե­րը հրա­ման էին ստա­ցել քա­րո­զե­լու, պարզ է, որ Աս­տված յուր խոս­քը կտար նո­ցա, ան­մի­ջա­պես յուր աստվա­ծա­յին լու­սով կլու­սավո­րեր նո­ցա միտքն ու սիր­տը այն­պես, որ նո­քա յուրյանց քա­րո­զու­թյան մեջ ա­զատ կլի­նեին սխալ­նե­րից և փրկու­թյան ճշմա­րիտ ճա­նա­չո­ղու­թյուն կտա­յին ա­մեն­քին: Ա­ռա­քյալ­ներն արդեն նույնիսկ Քրիս­տո­սից ստա­ցել էին քա­րո­զու­թյան կեն­դա­նի հի­մունք­ներ, նո­քա ստա­ցել էին կեն­դա­նի սեր­մեր, ո­րոնք պետք է հետզ­հետե ա­ճեին ու պտուղ­ներ տա­յին, սա­կայն նո­քա այն ժա­մա­նակ միայն կա­րող էին կեն­դա­նա­րար վար­դա­պե­տու­թյան պտուղ­ներ տալ, երբ Քրիս­տո­սի ու­ղար­կած ճշմար­տու­թյան Ս. Հո­գու հո­վա­նու տակ զար­գա­նա­յին: Ա­ռա­քյալ­նե­րը պա­հում էին Քրիս­տո­սի անն­ման խոս­քե­րը յուրյանց հո­գու մեջ, սա­կայն դեռևս չէին հասց­րել կա­տա­րյալ գի­տակ­ցու­թյան և ինք­նու­րույն գոր­ծադ­րու­թյան: Նո­քա պետք է յուրաց­նեին այդ ա­մենն և իբ­րև լու­սո շո­ղեր ար­ձա­կեին, իսկ այդ այն ժա­մա­նակ կլի­ներ, երբ Ս. Հո­գին ա­ճեց­ներ այդ ա­մենն և պայ­ծա­ռաց­ներ ար­դյունավո­րու­թյան հա­մար: Ա­ռա­քյալ­նե­րը դեռ այն­քան պատ­րաստ չէին ե­ղել, որ Քրիս­տոս ամեն ինչ ա­սեր նո­ցա, ուստիև հայտ­նեց. «Եւս բա­զում ինչ ու­նիմ ա­սել ձեզ, այլ ոչ կա­րէք հան­դար­տել այժ­միկ: Յոր­ժամ ե­կես­ցէ նա` Հո­գին ճշմար­տու­թեան, ա­ռաջ­նոր­դես­ցէ ձեզ ա­մե­նայն ճշմար­տու­թեամբ. զի ոչ ե­թէ յանձ­նէ ինչ խօ­սի­ցի, այլ զոր լսի­ցէ` խօ­սի­ցի, եւ զգա­լոցն պատ­մես­ցէ ձեզ: Նա զիս փա­ռա­ւո­րես­ցէ, զի յիմ­մէ ան­տի առ­նու­ցու եւ պատ­մես­ցէ ձեզ» (Հովհ., ԺԶ 22): Նո­քա մի­միայն Ս. Հո­գու հո­վա­նու տակ պետք է հաս­կա­նա­յին Քրիս­տո­սի ա­սած­ներն ու վերս­տին հիշեին[1] այն­պես, որ նո­ցա բո­լոր քա­րո­զած­նե­րը նույնիսկ Քրիս­տո­սի քա­րո­զած­նե­րը լի­նեին, նույնիսկ իբ­րև Քրիս­տո­սի ա­սած­ներն ըն­դու­նեին, որ­պես Քրիս­տոս էլ ա­սում է նո­ցա. «Որ ձեզ լսէ, ինձ լսէ, եւ որ զձեզ ա­նար­գէ, զիս ա­նար­գէ...» (Ղուկ., Ժ 16): Այս խոս­քի գի­տակ­ցու­թյունը պինդ պա­հում էին ա­ռա­քյալ­նե­րը` զա­նա­զա­նու­թյուն ո­րո­շե­լով մին­չև ան­գամ յուրյանց և Քրիս­տո­սի հատուկ խոս­քե­րի մեջ (Ա Կոր., Է 6):

Որ­քան էլ հրաշք­ներ գոր­ծեց Աս­տու­ծո խոսքն ա­ռա­քե­լոց` կեն­դա­նի քա­րո­զու­թյան մեջ, այ­նով հան­դերձ զա­նա­զան ե­կե­ղե­ցի­նե­րի շա­հե­րը պա­հան­ջե­ցին բա­ցա­կա­յող ա­ռա­քյալ­նե­րից խրա­տել հե­ռուստ յուրյանց հավա­տա­ցող հա­մայնք­նե­րը և հիշեց­նել նո­ցա բազ­միցս ա­սված­նե­րը: Թեև գրված­քը չէր կա­րող երբեք կեն­դա­նի քա­րո­զի տե­ղը տալ, սա­կայն և այն­պես ա­ռա­քյալ­նե­րը բար­վոք հա­մա­րե­ցին թղթե­րով նո­րո­գել հավա­տա­ցյալ­նե­րի մեջ յուրյանց քա­րո­զու­թյան հիմ­նա­կան կետե­րը կամ այն ամենը, ինչ որ հե­տաձ­գել մին­չև յուրյանց այ­ցե­լու­թյունն անհ­նար էր կամ վտան­գավոր: Այդ թղթե­րը ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում շա­տա­ցան և ա­պա, ամ­փո­փվելով Հին Կտա­կա­րա­նի ժո­ղո­վա­ծվի հետ, պահ­պա­նվե­ցան ե­կե­ղե­ցում իբ­րև Աս­տու­ծո Նոր Ուխ­տի հիմ­նա­կան վար­դա­պե­տու­թյան հա­րա­զատ ար­ձա­նագ­րու­թյուն­ներ:

Եվ ա­հա ինչ­պես որ Ս. Հո­գին դա­րեր շա­րու­նակ տվել է մեզ Աս­տու­ծո խոս­քը, Աս­տու­ծո նա­խա­պատ­րաստա­կան հայտ­նու­թյունը մար­գա­րե­նե­րի բե­րա­նով[2], միևնույն Ս. Հո­գին տվավ մեզ Աս­տու­ծո կա­տա­րյալ հայտ­նու­թյունը, Աս­տու­ծո խոսքն, Աս­տու­ծո Ավե­տա­րա­նը[3] Ս. ա­ռա­քյալ­նե­րի մի­ջո­ցով: Ուստիև Պո­ղոս ա­ռաք­յալը գրում է յուր ա­շա­կեր­տին. «Ի ման­կու­թե­նէ զգիրս սուրբս գի­տես, որ կա­րող են ի­մաստուն առ­նել զքեզ ի փրկու­թիւն ի ձեռն հա­ւա­տոցն, որ ի Քրիս­տոս Յի­սուս: Ա­մե­նայն գիրք աստուա­ծա­շունչք եւ օգ­տա­կարք ի վար­դա­պե­տու­թիւն են եւ ի յան­դի­մա­նու­թիւն եւ յուղ­ղու­թիւն եւ ի խրատ ար­դա­րու­թեան. Զի կա­տա­րեալ ի­ցէ մարդն Աս­տու­ծոյ յա­մե­նայն գործս բա­րու­թեան հաստա­տեալ» (Բ Տիմ., Գ 15): Այն, ինչ որ մարդ յուր մարմ­նավոր աչ­քով տես­նել չի կա­րող և ա­կան­ջով լսել չի կա­րող, այն, որ աստվա­ծա­յին գաղտ­նյաց է վե­րա­բե­րում և աստվա­ծա­յին սրբու­թյան շրջա­նին է պատ­կա­նում, այդ է, որ տվել են մեզ հե­ղի­նակ­նե­րը Ս. Հո­գով ու միշտ շեշ­տել են, թե` «մեք զմիտս Քրիս­տո­սի ու­նիմք» (Ա Կոր., Բ 16): Նո­քա տվել են մեզ այն, ո­րին ամ­բողջ մարդ­կու­թյունը կա­րոտել է և Աս­տվա­ծա­նից սպա­սել: «Այլ մեք ոչ ե­թէ զհո­գի աշ­խար­հիս ա­ռաք, այլ զՀո­գին, որ յԱս­տու­ծոյ, զի ծա­նի­ցուք զայն, որ յԱս­տու­ծոյն շնոր­հե­ցաւ մեզ: Եւ զոր խօ­սիմքս` ոչ ե­թէ մար­դե­ղէն ուս­մամբ ճար­տա­րու­թեամբ բա­նից, այլ վար­դա­պե­տու­թեամբ Հոգ­ւոյն, ընդ հո­գե­ւորս զհո­գե­ւորսն հա­մե­մա­տեմք», - ա­սում է Ս. Պո­ղոս (Ա Կոր., Բ 13): Ար­դա­րև` չնա­յե­լով ա­ռա­քյալ­նե­րի այն շրջա­նին, ո­րից նո­քա դուրս են ե­կել, նո­քա կա­տա­րյալ վստա­հու­թյամբ քա­րո­զում են Աս­տու­ծո խոս­քը, ոչ մի դեպ­քում չեն տա­րա­կու­սում և չեն դե­տևում, վասնզի գի­տեն, որ Ս. Հո­գին է յուրյանց մեջ խոսում, որ­պես խոս­տա­ցել էր Քրիս­տոս, «ոչ ե­թէ դուք ի­ցէք, որ խօ­սի­ցիքն, այլ Հո­գին Հօր ձե­րոյ, որ խօ­սի­ցի ի ձեզ»[4]: Այս է, որ դավա­նում ենք Հավա­տամ­քում. «Հա­ւա­տամք եւ ի Ս. Հո­գին... որ խօ­սե­ցաւ յօ­րէնս եւ ի մար­գա­րէս եւ յա­ւե­տա­րանս, որ էջն ի Յոր­դա­նան, քա­րո­զեաց զա­ռա­քեալն...»:

Բայց Ս. Հո­գու այս խոսե­լը մի մե­քե­նա­յա­կան թե­լադ­րու­թյուն չպետք է հաս­կա­նալ` ըստ մո­լո­րու­թյան Հռովմեական ե­կե­ղե­ցու, ինչ­պես և հին բո­ղո­քա­կա­նաց, որ Ս. Գրքի բա­ռե­րը, տա­ռերն ու մին­չև ան­գամ կետերն ու ստո­րա­կետ­նե­րը Ս. Հո­գու թե­լադ­րած և հե­ղի­նակ­նե­րի ձեռ­քով մե­քե­նա­յա­պես գրված են հա­մա­րում53*: Մենք արդեն տե­սանք, որ ա­ռա­քյալ­նե­րը նույնիսկ հատկա­պես յուր­յանց ա­սած­նե­րը տար­բե­րում են Քրիս­տո­սի հրա­ման­նե­րից, այլև կեն­սա­կան զա­նա­զան պա­րա­գայք, ո­րոնք Աս­տու­ծո փրկու­թյան հայտ­նու­թյան չեն վե­րա­բե­րում, չեն կա­րող Ս. Հո­գու թե­լադ­րու­թյունը լի­նել: Նույն­պես և հե­ղի­նակ­նե­րի խոս­քի ձևը, ո­ճե­րի տար­բե­րու­թյունը, բնավո­րու­թյան հատուկ ար­տա­հայտու­թյունն և այլն բո­լո­րո­վին զա­նա­զան են և նոր ա­պա­ցույց այդ մո­լո­րու­թյան դեմ. Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյունը նո­րա հա­մար չէ, որ ոչն­չաց­նե մար­դու ան­հա­տա­կա­նու­թյունը:

Հռովմեական ե­կե­ղե­ցու հա­կա­ռակ բո­ղո­քա­կանք Ս. Հո­գու այդ խոսե­լը մի մաս­նավոր ներշն­չումն են հա­մա­րում` ա­սե­լով, թե Ս. Հոգ­վով է այն, ինչ որ հար­կավոր է ան­հա­տի ե­րա­նու­թյան: Սա­կայն Ս. Գրքում շատ բան կա, որ ան­հա­տը չէ կար­դում, բայց յուր հավատ­քով ե­րա­նե­լի է, կամ ավե­լի է ա­սված, քան թե ան­հա­տին անհ­րա­ժեշտ է: Ու­րեմն հավա­տա­ցյալը չի կա­րող չափ լի­նել Ս. Գրքի ար­ժա­նի­քը ո­րո­շե­լու հա­մար, իսկ ե­թե այդ­պես լի­նի, Ս. Գիր­քը կեն­թար­կվի ան­հա­տի քմա­հա­ճու­թյան, ինչ­պես այդ սո­վո­րա­կան է բո­ղո­քա­կան­նե­րի մեջ, և ոչ թե ան­հա­տը կեն­թար­կվի Ս. Գրքին: Առ­հա­սա­րակ նկա­տված է, որ ա­րևմ­տյան` թե՛ Հռովմե­ա­կան և թե՛ 0րթո­դոքս ե­կե­ղե­ցի­նե­րը շեշ­տում են այն, թե Ս. Գիր­­քը Աս­տու­ծո խոսքն է, իսկ բո­ղո­քա­կանք` այն, թե Ս. Գիր­քը բո­վան­դա­կում է Աս­տու­ծո խոս­քը: Մինչ­դեռ Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին պնդում է, որ Ս. Գիր­քը Աս­տու­ծո խոսքն է և բո­վան­դա­կում է Աս­տու­ծո խոս­քը` ճա­նա­չե­լով թե՛ նո­րա միու­թյունը և թե՛ տար­բե­րու­թյուն­նե­րը` ըստ Քրիս­տո­սի աստված­մարդ­կա­յին բնու­թյան միու­թյան (Ա Կոր., Է 6): Ս. Գիրքն ու­րեմն Քրիս­տո­սի ե­կե­ղե­ցու վար­դա­պե­տու­թյան հիմ­նա­կան ար­ձա­նագ­րու­թյունն է կամ Ս. Հո­գու ներշնչ­մամբ աստվա­ծա­յին հայտ­նու­թյան հավա­տա­րիմ ճշմար­տա­խոսու­թյուն է` ըստ Ս.Գրոց և ա­ռա­քե­լա­կան մտաց:

Բայց Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին, ավե­լի ևս ա­ռաջ գնա­լով, շեղ­վում է քրիս­տո­նեա­կան փրկու­թյան սկզբուն­քից ևս, ըստ ո­րում, ԺԳ. դա­րից սկսած նախ` ար­գե­լեց Ս. Գիր­քը կեն­դա­նի լե­զվի թարգ­մա­նել (Տու­լու­զյան ժո­ղո­վով), երկ­րորդ` Վուլ­գա­տա կո­չված լա­տին թարգ­մա­նու­թյունն իբ­րև թարգ­մա­նու­թյուն հա­մա­րեց միակ բա­ռա­ցի ներշն­չվա­ծը (ԺԶ. դար, Տրիդ. ժող.), եր­րորդ` նո­րա մի­ջի գրքե­րը կա­նո­նա­կան ճա­նա­չեց և վեր­ջա­պես աշ­խար­հա­կան­նե­րին ար­գե­լեց Ս. Գիրք կար­դալ ա­ռանց ա­ռան­ձին թույլ­­տվու­թյան: Հռովմեական ե­կե­ղե­ցին ժո­ղովր­դի վրա հո­գևո­րա­կան­նե­րի բռնու­թյունը պինդ պա­հե­լու նպա­տա­կով վնա­սա­կար է հա­մա­րում Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նու­թյունն և միայն վստա­հե­լի մարդ­­­կանց է ա­ռան­ձին թույլտ­վու­թյուն ա­նում, այն­պես Պիոս Թ. նախ­կին քա­հա­նա­յա­պե­տը մի չա­րիք է հա­մա­րում Բի­բ­լիա­կան ըն­կե­րու­թյուն­­ներն, ո­րոնք մին­չև այժմ մոտ 400 լե­զվով Ս. Գիրք են տա­րա­ծել:

Ավե­լորդ է մի առ մի խոսել այս ակ­նե­րև մո­լո­րու­թյանց վրա: Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին, դա­տա­պար­տե­լով կույր հավատ­քը և քա­ջա­լե­րե­լով գի­տակ­ցա­կան ճշմար­տա­սի­րու­թյունն, անհ­րա­ժեշտ է հա­մա­րում հավա­տա­ցյալ­նե­րի հա­մար Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նու­թյունն և ու­սում­նա­սի­րու­թյունն`[5] ըստ Քրիս­տո­սի և նո­րա ս. ա­ռա­քյալ­նե­րի պա­տվե­րին[6]: Ս. Գիր­քը գրված է Ե­կե­ղե­ցու ղե­կա­վա­րու­թյան հա­մար ի փրկու­թյուն յուրա­քան­չյուր հավա­տաց­յալի[7]: Եվ ո­րով­հե­տև ըն­թեր­ցո­ղի հա­մար սկզբունք է «որ ըն­թեռ­նուն` ի միտ առ­ցէ» (Մատթ., ԻԴ 15), Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցին միշտ հարց­նող է յուր հավա­տա­ցյալ ան­դա­մից` «գի­տի­ցե՞ս արդեօք զոր ըն­թեռ­նուսդ», և լսե­լով` «Զիա՞րդ կա­րի­ցեմ, ե­թէ ոք ոչ ա­ռաջ­նոր­դես­ցէ ինձ» (Գործք, Ը 30), ա­ռաջ­նոր­դում է նո­րան և բա­ցատ­րում` ըստ ա­ռա­քյալ­նե­րի և Ս. Հայ­րե­րի ճշմա­րիտ սկզբունք­նե­րին, քա­նի որ Աս­տու­ծո խոս­քի քա­րո­զու­թյամբ պետք է լի­նի փրկու­թյուն, լույս ու հառաջա­դի­մու­թյուն` ըստ Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հիմ­նադ­րու­թյան աստվա­ծա­յին հրա­մա­նին ևս: Այդ­պես ո­րո­շեց Ս. Գրի­գոր Լու­սավոր­չի ա­ռաջ­նոր­դո­ղը. «Զբա­զում ժա­մա­նակս ա­ճե­ցու­ցա­նէ քա­րո­զու­թիւն, եւ ծնա­նին նոր ծնունդ նո­րո­գու­թեան, եւ բազ­մա­ցու­ցա­նէ մկրտու­թիւն»: «Զի բժշկես­ցին հա­րուա­ծեալքն, եւ քա­րո­զու­թեանն յա­ջո­ղուած յա­ռա­ջա­դէմ լի­ցի հա­նա­պա­զոր­դու­թեամբ օ­րըս­տօ­րէ հա­սա­նել ա­մե­նե­ցուն ի չափ կա­տար­ման հա­սա­կի հա­ւա­տոցն Քրիս­տո­սի» (Ա­գաթ., 438):

Ու­րեմն, ըստ Հայաստանյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցուն, ա­մե­նայն մարդ պետք է կար­դա Ս. Գիրքն, որ ան­հատ­նում աղ­բյուր է մխի­թա­րու­թյան ու քա­ջա­լե­րու­թյան, զորաց­ման ու դաստիա­րա­կու­թյան, ամեն դրու­թյան ու հարա­բե­րու­թյան մեջ կյան­քի մի ու­ղիղ շավիղ է, եր­ջան­կու­թյան ու­ղե­ցույց է և դաստիա­րակ է ա­մե­նայն ժա­մա­նա­կի ու հա­սա­կի հա­մար: Նա մեր հո­գուն բո­լո­րո­վին ըն­տա­նի է, բայցև որ­քան կար­դում ենք, վերջ­նա­կա­նա­պես չենք կա­րո­ղա­նում նո­րա բո­լոր մտքե­րի խո­րու­թյունը թա­փան­ցել, որ­քան հարս­տա­նում ենք աստվա­ծա­յին խո­րին մտքե­րով, է­լի մե­ծա­մեծ հարս­տու­թյուն­ներ ենք գտնում նո­րա մեջ և ե­թե սրտանց նվիր­վում ենք նո­րան, մեր հո­գևոր ա­մա­յու­թյունը վե­րաց­նում ենք նո­րա­նով[8]: Նո­րա մի­ջից ամեն դա­րում բղխում է աստվա­ծա­յին նո­րա­նոր ի­մաստու­թյուն ու ճա­նա­չո­ղու­թյուն: Նո­րա ի­մաստու­թյունն ու ճա­նա­չո­ղու­թյունը քրիս­տո­նեա­կան ճշմա­րիտ կյան­քի ա­մե­նապտ­ղա­բեր հարս­տու­թյուն­ներ են ե­ղել, և քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցին յուր բո­լոր բա­րե­զար­դու­թյամբ կա­ռու­ցվել է նո­րա սկզբանց վրա, ո­րոն­ցից երբեք չպետք է շե­ղվի:

Ա­ռա­քյալ­նե­րի ա­շա­կերտ­նե­րի` ինչ­պես Կղե­մես Հռով­մա­յե­ցու, Իգ­նա­տիոս Ան­տիո­քա­ցու, Պո­ղի­կար­պոս Զմյուռ­նիա­ցու և այ­լոց գրված­ներն էլ մեծ տար­բե­րու­թյուն ու­նին ա­ռա­քյալ­նե­րի թղթե­րից: Եվ որպեսզի մար­դիկ լավ տես­նեն Ս. Գրքի աստվա­ծա­յին անն­ման ծա­գումն ու հավի­տե­նա­կան ճշմար­տու­թյունը, պետք է շա­րու­նակ մտա­խոհ լի­նին նո­րա ման­րա­մաս­նու­թյանց, քննեն ու զննեն ըստ ա­ռա­քե­լա­կան մտաց և կտես­նեն, որ այդ ժո­ղո­վա­ծու գրված­քի մեջ Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյունը կա­տա­րյալ միու­թյամբ, ներ­դաշ­նա­կու­թյամբ ու ճշմար­տու­թյամբ ըն­թա­նում է սկզբից մին­չև վերջն և ա­մե­նայն ազ­գի, տե­ղի ու ժա­մա­նա­կի հավա­տաց­յալ­նե­րին տա­նում դեպի կա­տա­րումն աստվա­ծա­յին ի­մաստու­թյան ա­մե­նա­փայ­լուն հառաջա­դի­մու­թյան զար­գաց­մամբ: Ս. Գիրքն է մեր հավատ­քի, ա­ռա­քի­նու­թյան և աստվա­ծա­հա­ճո կյան­քի ու­սու­ցի­չը. նա է մեր մտքի, սրտի ու կամ­քի դաստիա­րակն, ո­րի մի խե­լա­հաս հա­սա­րակ ըն­թեր­ցա­նու­թյունն ան­գամ ցույց է տա­լիս յուր վե­հու­թյունն ու աստվա­ծա­յին բարձ­րու­թյունը: Ըստ ո­րում, նո­րա աստվա­ծայ­նու­թյունը նկա­տում ենք ոչ միայն ու­րիշ գրված­նե­րի հա­մե­մա­տու­թյամբ, այլև յուր ներ­քին ուժով` ըստ ա­ռա­քյալի ա­սու­թյան. «Քան­զի կեն­դա­նի է բանն Աս­տու­ծոյ եւ ազ­դող եւ հա­տու, քան զա­մե­նայն սուր երկ­սայ­րի, եւ ան­ցա­նէ մին­չեւ զո­րո­շումն շնչոյ եւ ոգ­ւոյ եւ յօ­դից եւ ուղ­ղոյ, եւ քննիչ է մտաց եւ խորհրդոց սրտից»: Նո­րա մեջ է Աս­տու­ծո զորու­թյունը, բայց ոչ թե լոկ խոսքն է զորավոր, «Զի ոչ ե­թէ բա­նիւք է ար­քա­յու­թիւնն Աս­տու­ծոյ, այլ զօ­րու­թեամբ»[9]: Վաս­ն ո­րո և սկզբից ի վեր Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու ժա­մա­սա­ցու­թյան և ամեն կար­գի մի մեծ մա­սը Ս. Գրքի ըն­թեր­ցա­նու­թյունն է կազ­մում[10]: Ըստ այսմ և ի­րավամբ կոչ­վում է այդ Ս. Գիրքն «աստվա­ծա­շունչ», ո­րով և պար­զա­պես ո­րոշ­վում է առ­հա­սա­րակ Ս. Գրքի նպա­տա­կը յուրա­քան­չյուրիս հա­մար: Կամ ինչ­պես Ս. Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցին է ա­սում. «Արդ` որ­պէս որք ի մօ­րէ կա­թանցն եւ ի սննդե­նէ նո­րա օ­տա­րա­նանն եւ զմահ կրեն, նոյն­պէս եւ որք` յԵ­կե­ղեց­ւոյ եւ ի նո­րա ստեանցն եւ ի հո­գե­ւոր կե­րակ­րոցն ի գրոց, որ է ստինք Ե­կե­ղեց­ւոյ, օ­տա­րա­նան եւ ոչ փա­փաք­մամբ եւ բաղ­ձա­նօք մտա­նեն ի նա` եւ կե­րակ­րին ի նմա գրովք, ոչ կա­րեն կեալ, այլ մե­ռա­նին զան­մահ մահն»[11]: Հե­տևա­բար յուրա­քան­չյուր հա­յի հա­մար մի սկզբունք պետք է լի­նի այն, որ Հա­յաստա­նյայց Ս. Ե­կե­ղե­ցու հիմ­քումն է դրոշ­մված. «Գիրք են մեր վար­դա­պետք, եւ ի ձեռն նո­ցա զյա­ւի­տե­նից զյոյսն ըն­կալ­ցուք, եւ նո­քոք վա­րես­ցուք յաշ­խար­հի»[12]:

 

[1] Հովհ., ԺԴ 16, 26. ԺԵ 26. Ա Թես., Բ 13. Բ Պետ., Ա 19. Բ Տիմ., Գ 15:

[2] Ելք, Դ 12. Ես., ԾԵ 10, 11. Բ Թագ., ԻԳ 2. Եր., ԻԳ 29. Եբր., Դ 12. Բ Տիմ., Գ 15. Հովհ., Ե 39. Ս 35. Մարկ., Է 13. Մատթ., Ե 18. «Հոգին Սուրբ ոչ խօսի լեզուաւ, այլ կեն­դա­նութիւն տայ իմաստութեամբ խօսիլ եւ ասել զնոյն»: Կոչ. Ընծ., 306:

[3] «Բազում մասամբք եւ բազում օրինակօք կանխաւ խօսեցաւ Աստուած ընդ հարսն մեր մարգարէիւք: Ի վախճան աւուրցս այսոցիկ խօսեցաւ ընդ մեզ Որդւովն, զոր եդ ժա­ռանգ ամենայնի, որով զյաւիտեանսն արար» (Եբր., Ա 1): Հմմտ. Հարց., 353:

[4] Մատթ., Ժ 20. Հովհ., ԺԶ. Բ Պետր., Ա 21. Ա Թես., Բ 13. Եբր., Գ 7:

[5] «Իսկ մեր երանելի վարդապետքն` զամենայն զԿտակարանս Եկեղեցւոյ երիցս եւ չո­­րիցս ուսուցեալ մեզ ի սկզբանէ մինչեւ ի կատարած գրոցն` համարս պահանջէին ի մէնջ զնոյնս, եւ իբրեւ զԴաւթի սաղմոսն` պաշտել մեզ հարկաւորէին» (Փարպ., էջ 606-605):

[6] Հովհ., Ե 39. Ա Պետ., Գ 15. Հռ., ԺԲ 2. Կող., Ա 9. Բ Տիմ., Գ 13-17. Ա Թես., Ե 21:

[7] Ղուկ., Ա 3. Մատթ., Բ 5. Գ 4, 6, 7. Մարկ., Թ 11 և այլն:

[8] «Քաջ միտ դիր, աղաչեմ, յորժամ յաստուածային գիրս մխեսցիս ընթեռնուլ եւ իմա­նալ զզօրութիւն բանիցն, գիր մի ձայնաւոր մի անցցէ զմտօք քոյովք, ամենայն շարա­գրածքն յղի են երկնաւոր իմաստութեամբն եւ ծնանին զբանս հոգեւորս իմաստուն մտաց, առ վատառունս ամլանան եւ առ քաջունակսն յիշատակաց բազմորդի լինին, այնպէս եւ ի լսելիսն իւրաքանչիւր միտք, որոց առողջ են քիմք ականջացն, ըստ այնմ եւ համադամք մտացն անուշանան»: Մամբրե Վերծ., 30:

[9] Եբր., Դ 12. Ա Կոր., Դ 20. Բ 4. Ա 21. Բ 1. Ագաթ., 36, 70: «Զի չիք ինչ ողորմելի, քան որոց սպառեալ իցէ սէր Գրոց Սրբոց եւ բաղձանք վերածնութեան աստուածային պատուիրանաց: Աստուածասիրութիւն ի գրոց ծնանի ի մարդս»: Մեկ. Ժամ.:

[10] Ժամագրոց մեկնության հեղինակը, դատապարտելով յուր ժամանակի տգետ քա­հա­նաներին, որոնք ժամասացությունը կարճելու համար դուրս էին ձգում ընթեր­ցվածք­ները, բացատրում է Ս. Գրքի մեծ նշանակությունն և ասում է. «Զի եթէ ի մարմնաւոր իրս իմաստնոցն խրատք զօրանան, քանիսն ի հոգեւորսն խօսեցեալքն յԱստուծոյ: Եւ եթէ պղծոցն բանք եւ ի սատանայէ հնչեցեալ երգքն իբրեւ զքաղցկեղ ճարագ գտանեն եւ գե­րեն զմիտս զգաստից ի կորուստ. Ապա որչա՞փ Հոգոյն Սրբոյ ազդեալ բանքն ի հնա­զանդութիւն Քրիստոսի գերեն զունկն դրածն ոգիս: …Եւ եթէ մարդկայինքն ոչ միայն առ մարդիկ, այլ եւ առ անասունս կարողանան, որպէս ասեն գիրք եւ զհեղ­գութիւն զեզին եւ զձիոյ եւ զիշոյ եւ զշան ի փոյթ յորդորէ, ապա զմարդ, որ անասնագոյն հանդիպի որպէս զեզն եւ անմտագոյն որպէս զէշ … չկարէ՞ քրիստոսատուր խրատն դար­ձուցանել զնա ի չարէն ի բարին: Այլ եւ օրհնութիւն միւռոնի խաչի եւ Եկեղեցւոյ, քահանայական ձեռ­նադրութիւն եւ օծումն թագաւորական, եւ քրիստոսական պատա­րագին բաշխումն, գրովք սրբովք մեզ կատարեալ լինին: Նա ե՛ւ հաւատ, ե՛ւ մկրտութիւն քրիստոնէութեան, ե՛ւ օրինաւոր ամուսնութիւն, ե՛ւ մահ, ե՛ւ կեանք, ե՛ւ անտի կենացն ծանօթութիւն, արքա­յութեանն երկնից տեղեկութիւն եւ աստուածգիտութիւն, ե՛ւ սկիզբն եւ կատարած, ի գրոց սրբոց ի մեզ իմանին: Եւ չիք ինչ հոգեւոր գործառնութիւն կամ բարեկարգութիւն թէ առանց գրոց լինիցի»: Հմմտ. եւ Ս. Հովհան Մանդակունու ճառը, 204. «Եւ արդ պարտ է զպատուիրանս զգրեալս - ոչ յաւելուլ եւ ոչ հատանել»:

[11] Մեկնություն Երգ Երգոցի, Զ 8:

[12] Հաճախ., ԺԲ 233. Ա 220. Եղիշե, 333: Հմմտ. Կոչումն Ընծայության, 13. «Պարս­պեա՛ զանձն քո գրովք սրբովք, զի պատրաստեաց քեզ սեղան հոգեւոր` Տէրն»:

 

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

23.10.24
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․