22 Նոյեմբեր, Ուր, Հինանց պահքի Ե օր

Փրկու­թյան նա­խա­պատ­րաս­տու­թյու­նը, մարդ­կու­թյան ակն­կա­լու­թյու­նը և ժա­մա­նա­կի լրու­մը

Ա­ստու­ծո տնօ­րի­նու­թյան ընդ­հա­նուր ուղ­ղու­թյունից և դո­րա սկզբունք­նե­րից տե­սանք, որ մար­դը հե­ծե­լով պետք է նա­խա­պատ­րաստվեր փրկու­թյան, ա­զա­տա­պես կա­մե­նար և գի­տակ­ցու­թյամբ ըն­դու­ներ: Այդ նա­խա­պատ­րաստու­թյունը պետք է լի­ներ, որ մեղ­քի բո­լոր ըն­դար­ձա­կու­թյունը տա­րա­ծվեր, մեղ­քի բո­լոր քաղց­րու­թյունը փոր­ձվեր, և մարդ այդ փոր­ձե­րով հա­սու­նա­նար, սար­սա­փեր մեղ­քե­րից ու փրկու­թյան ըն­դու­նակ դառ­նար (Հռ., Ե 20. ԺԱ 30): Այս­պի­սով` հար­կավոր էին Աս­տու­ծո նա­խա­խնա­մու­թյան մի­ջոց­նե­րը թե՛ ավե­տիք, թե՛ սպառ­նա­լիք, թե՛ պա­տիժ, թե՛ շնորհ­ներ, թե՛ դաստիա­րա­կու­թյուն ու թե՛ եր­կար ժա­մա­նակ մին­չև Քրիս­տո­սի գա­լուստն` ըստ հավի­տե­նա­կան տնօ­րի­նու­թյան: «Չեկն Քրիս­տոս ի տղա­յու­թեան աշ­խար­հի. տղա­յոցն կաթն պի­տոյ էր, եւ ոչ հաստա­տուն կե­րա­կուր. եւ ոչ յե­ռան­դուն ե­րի­տա­սար­դու­թեանն, յոր­ժամ ե­լեալ զե­ղոյր մո­լո­րու­թիւն դի­ւա­պաշ­տու­թեանն: Այլ նախ կրթեաց քա­րո­զովքն եւ մար­գա­րէիւք` իբ­րեւ կա­թամբ, եւ ա­պա եկն տալ զկա­տա­րեալ վար­դա­պե­տու­թիւնն, իբ­րեւ հաստա­տուն կե­րա­կուր» (Եզ­նիկ, 231. տե՛ս և Ա Կոր., ԺԳ 11): Ըստ ո­րում` ինչ­պես որ մար­դու կրթու­թյունը ման­կու­թյունից պա­տա­նե­կու­թյունը և ե­րի­տա­սար­դու­թյունը մի ո­րոշ աստի­ճա­նավո­րու­թյուն ու­նի, այն­պես է և ամ­բողջ ժո­ղովր­դի և ազ­գի և ամ­բողջ մարդ­կու­թյան կրթու­թյունը: Այլև ընդ­հա­կա­ռակն, ինչ­պես որ Աս­տված ո­րոշ նա­խա­պատ­րաստու­թյամբ կրթեց և կրթում է մարդ­կու­թյունը Քրիս­տո­սով յուր կա­տա­րե­լու­թյան հասց­նե­լու հա­մար, այն­պես կրթում է և յուրա­քան­չյուր ազգ, ժո­ղո­վուրդ և ան­հա­տի. նույն նա­խա­պատ­րաստու­թյունը, նույն ըն­թաց­քը, նույն հա­սու­նա­ցու­մը և կա­տա­րե­լու­թյունն է սպա­սում յուրա­քան­չյուրին, սա­կայն յուրա­քան­չյուրն էլ` յուր բնու­թյամբ, յուր հարս­տու­թյամբ ու պատ­րաստու­թյամբ և յուր պատ­մա­կան կյան­քով:

Աս­տու­ծո նա­խա­պատ­րաստու­թյունը մարդ­կու­թյան մեջ եր­կու ըն­թացք ու­նե­ցավ, մեկը` հատուկ կամ դրա­կան և մյուսն` ընդ­հա­նուր կամ բա­ցա­սա­կան: Ա­ռա­ջինն ի­րա­գոր­ծվեց ընտ­րյալ ժո­ղովրդի, այն է` Իս­րա­յելա­ցոց մեջ, իսկ երկ­րոր­դը` հե­թա­նոս աշ­խար­հում (Հովհ., Ժ 1. ԺԷ. Հռ., Ա 18-21. Գործք, ԺԷ 26): Դրա­կան նշա­նա­կու­թյունը ա՛յն է, որ ընտ­րյալ ժո­ղո­վուր­դը աստվա­ծա­յին դաստիա­րա­կու­թյամբ ըն­տե­լա­նար ճշմար­տու­թյան և Քրիս­տո­սով լու­սո հնոց դառ­նար աշ­խար­հի հա­մար, իսկ բա­ցա­սա­կա­նի նպա­տակն է, որ աշ­խար­հի ու մարդ­կա­յին ուժե­րի միա­կող­մա­նի զար­գաց­ման ու­նայ­նու­թյունն ակն­հայտ­նի կեր­պով ե­րևան գար:

Հե­թա­նոս աշ­խար­հը նա­խա­պատ­րաստ­վում էր փրկու­թյան հա­մար Աս­տու­ծո նա­խախ­նա­մու­թյան ընդ­հա­նուր ուղ­ղու­թյան հա­մե­մատ (Գործք, ԺԷ 27): Նո­րա մեջ տի­րում էր բա­բե­լա­կան խառ­նա­կու­թյուն, ըստ ո­րում` բազ­մա­լե­զու ժո­ղո­վուրդ­նե­րը ի­րար չեն հաս­կա­նում և, Աս­տու­ծո հո­գուց օտարա­ցած լի­նե­լով, չու­նին միու­թյան ոչ մի կեդ­րոն ու ո­գի: Աս­տու­ծո նա­խախ­նա­մու­թյամբ դո­ցա նա­խա­պատ­րաստու­թյան հի­մունքն ե­ղավ աշ­խար­հա­յին զար­գա­ցումն, որ անհ­րա­ժեշ­տու­թյան օրեն­քով էր հառաջա­դի­մում. հե­թա­նոս աշ­խարհն, այս­պես ա­սած, ինքն յուրյան էր թողնված (Գործք, ԺԴ 15), որպեսզի Աս­տու­ծո ընդ­հա­նուր նա­խա­խնա­մու­թյան տակ յուր բո­լոր ուժե­րի ծավա­լումն ու­նե­նար ու մի վերջ­նա­կետի հաս­ներ: Հե­թա­նոսք են­թար­կված էին բնա­կան օ­րի­նաց, նո­ցա ներ­քին աշ­խար­հը վայ­րե­նի կրոնի հարս­տու­թյամբ էր միայն ինչ­պեսևի­ցե բեղ­մնավոր­վում. հե­թա­նոս աշ­խար­հը մի վայ­րի ձի­թե­նի էր միայն (Հռ., ԺԱ 17): Ուստիև նո­րա բո­լոր պտուղ­նե­րը, սկսած կրոնի ար­դյունք­նե­րից, այն է` ա­ռաս­պե­լա­բա­նու­թյունից մին­չև քա­ղա­քակր­թու­թյան վեր­ջին ար­գա­սիք­նե­րը, բո­լորն էլ վայ­րի էր և լոկ մարդ­կա­յին, որ կա­րոտ էր Աս­տու­ծո մշա­կու­թյան: Նո­րա մեջ տի­րում էին աշ­խար­հա­յին սկզբուն­քը, հառաջա­դի­մում և յուր հան­ճար­նե­րի մի­ջո­ցով ար­տա­հայտ­վում: Աշ­խար­հա­յին մտքե­րը, աշ­խար­հա­յին հարս­տու­թյուն­նե­րը, գե­ղեց­կու­թյունն ու հան­ճա­րը, ուժն ու փառ­քը աստվա­ծու­թյան պա­տիվ է ստա­նում և չաստված­նե­րի ծննդա­բե­րու­թյուն հա­մար­վում աշ­խար­հա­յի­նով կու­րա­ցած մարդ­կանց ա­ռաջ: Հե­թա­նոսն յուր բո­լոր հո­գևոր կյան­քով սու­զված էր աշ­խար­հա­յի­նի մեջ, փո­խա­նակ աշ­խար­հա­յինն յուր հո­գու օրենք­նե­րին են­թար­կե­լու ու դա­տե­լու: Նո­րա միտ­քը ե­րա­զի մեջ է, և նո­րա գի­տակ­ցու­թյունը ցրված է ա­ռաս­պե­լա­բա­նու­թյանց մեջ, ո­րոնց միու­թյունը աշ­խար­հա­յին սկզբունքն է: Նա ե­րա­զի մեջ պտտում է աշ­խար­հի բո­լոր ան­կյուն­նե­րը, նո­րա գո­հա­ցու­ցիչ բան ո­րո­նում և գտնե­լով աստվա­ծաց­նում է` թեև շու­տով վերս­տին նո­րա­նից ևս հուսա­հա­տվելու հա­մար: Նա մերթ բույսե­րի, մերթ աստ­ղե­րի, մերթ կեն­դա­նյաց և մերթ նույնիսկ մարդ­կանց մեջ է ո­րո­նում աստվա­ծա­յին խոր­հուրդ Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյուն, բայց ոչ մի տեղ չի կա­րո­ղա­նում յուր զննու­թյան գո­հա­ցումն տալ: Սա­կայն նա, այդ ըն­թաց­քում թա­փա­ռե­լով, ցած­րից բարձ­րին է հաս­նում և ի վերջո ինքն զինքն աստվա­ծա­յին նկա­տում: Հա­պա յուր մեջ ևս խո­րա­սու­զվելով` տես­նում է, որ յուր անձ­նավո­րու­թյունն ևս աստվա­ծա­յին չէ, իսկ յուր անձ­նավո­րու­թյունից բարձր ո­չինչ չգտնե­լով աշ­խար­հում, Աս­տու­ծուն է ու­զում գտնել և խավա­րի մեջ խար­խա­փում է «ան­ծա­նօթ Աս­տու­ծոյ» հե­տևից: Բայց քա­նի որ նա, աշ­խար­հով բռնված, կու­րա­ցած է, նո­րան պետք է «ան­ծանօթ» Աս­տված ին­քը հայտ­նվի յուր Որդ­վով:

Այս նա­խա­պատ­րաստու­թյամբ հե­թա­նոս­նե­րը պետք է նա­խա­պես յուրյանց բո­լոր ուժե­րը փոր­ձեին, աշ­խար­հի բո­լոր մի­ջոց­նե­րը ճա­շա­կեին, որ տես­նեին յուրյանց սե­փա­կան մի­ջոց­նե­րի և ամ­բողջ աշ­խար­հի ինք­նու­րույնու­թյան ու­նայ­նու­թյունը: Աշ­խար­հը պետք է յուր բո­լոր փառ­քով ու հրա­պույրով բա­ցվեր մար­դու ա­ռաջ և յուր ու­նայ­նու­թյամբ հուսա­հա­տեց­ներ մար­դուն, որ յուր ձգտմանց բո­լոր կա­րե­լիու­թյուն­նե­րը փոր­ձե­լուց հետո տա­րա­կույս­նե­րի մատ­նվեր: Այն ժա­մա­նակ նա, աշ­խար­հից կտրվելով, կսու­զվեր յուր ներ­քին աշ­խար­հի մեջ, ա­կան­ջա­լուր կլի­ներ, կլսեր յուր խղճի ձայ­նը և Աս­տու­ծո ա­նար­գված լույսի շո­ղը կնկա­տեր, ինչ­պես ա­նա­ռակ Որ­դին հիշեց յուր հոր տու­նը (Ղուկ., ԺԵ 11-32), գտավ ճա­նա­պարհն և ե­կավ յուր հոր ոտ­քը` նե­րումն խնդրե­լով ու հո­գա­ցո­ղու­թյուն: Այս­տեղ նկա­տում ենք Աս­տու­ծո ի­մաստու­թյունն և ար­դա­րու­թյունը, որ նա թույլ է տա­լիս ա­նար­դա­րու­թյան նվի­րված մար­դուն նույնիսկ յուր ա­նար­դար ճա­նա­պար­հի պտուղ­նե­րով դա­տա­պար­տվելու և ար­դար դա­տաստա­նը ճա­նա­չե­լու: Հե­թա­նո­սը, աստվա­ծաց­նե­լուվ մարդ­կա­յի­նը, բայց ա­պա մար­դու մա­հը տես­նե­լով, պետք է վեր­ջա­պես ըմբռ­ներ, որ մա­հը մեղ­քի վարձն է: Նա հուսա­հատ­վում է յուր աստված­նե­րից և ան­հավա­տու­թյան մատն­վում. նո­րա հետ աշ­խար­հա­յին հարս­տու­թյունք ևս ընկ­նում են` զրկվելով թու­լա­ցած և ու­ժաս­պառ մար­դու ան­հո­գու­թյան տակ:

Հե­թա­նոսք, մյուս կող­մից նվի­րվելով լոկ մարդ­կա­յին քա­ղա­քակր­թու­թյան ծաղկ­ման, դի­մում էին դեպի հառաջ` յուրա­քան­չյուր ժո­ղո­վուրդ յուր բնա­կան ճա­նա­պար­հով և տես­նում, որ մարդ­կա­յին բո­լոր ուժե­րի ծաղ­կումն ու զորա­ցումն ան­գամ չէ եր­ջան­կաց­նում զգա­յա­կա­նու­թյան նվի­րված մար­դուն ա­ռանց ճշմարիտ Աս­տու­ծո հա­ղոր­դակ­ցու­թյան: Եվ երբ վայ­րե­նի կրոն­նե­րը չկա­րո­ղա­ցան ո՛չ հաստա­տու­թյան հիմք լի­նել ժո­ղովր­դի հա­ռա­ջա­դի­մու­թյան և ո՛չ հո­վա­նի, այն ժա­մա­նակ մարդ­կու­թյան բո­լոր ուժե­րը փշրվե­ցան և ա­մեն­քի խղճմտան­քից ձայն ևս ե­լավ, որ ա­ռանց Աս­տու­ծո հա­ղոր­դակ­ցու­թյան չեն կա­րող եր­ջան­կու­թյուն գտնել և ել­նել ան­կու­մից (Հռ., Բ 14-16. Ա 25, 31. ԺԱ 32. Եփ., Բ 12, Դ 17-19.): Այս էր թե՛ կրոնի և թե՛ մար­դու հո­գու պա­հան­ջը: Խղճմտան­քի այս ձայնն որ­քան էլ ա­ղոտ լի­նի, այ­նով հան­դերձ ցույց է տա­լիս հե­թա­նո­սաց ակն­կա­լու­թյունն Աս­տու­ծո օգ­նու­թյունից: Պար­սիկ­նե­րը սպա­սում էին չա­րի հաղթվելուն և աշ­խար­հի նո­րո­գու­թյան, հնդիկ­նե­րը` մի մարմ­նա­ցյալի, որ պետք է ոչնչաց­ներ չա­րի­քը, չի­նա­ցիք` ա­րևե­լյան մեծ սուր­բին, որ կա­տա­րե­լու­թյան ճա­նա­պար­հը պետք է ցույց տար և այլն: Մին­չև ան­գամ քա­ղա­քակր­թված հույնե­րը տա­ծում էին այդ հույսը, ո­րի ար­տա­հայտու­թյունն է Պրո­մե­թեո­սյան ա­ռաս­պե­լը, թե Ա­րա­մազ­դի տի­րա­պե­տու­թյունը խոր­տա­կվելու է մի աստվա­ծոր­դու գալստ­յամբ: Այդ­պես և հին ի­մաստա­սերք, խղճի ձայ­նը ձգե­լով մտքի ե­րևա­կա­յու­թյան մեջ, նկա­րագ­րում էին ակն­կա­լա­ծի անձ­նավո­րու­թյունը. զո­րօրինակ` Պղա­տո­նը յուր հա­սա­րա­կա­պե­տու­թյան մեջ նկա­րագ­րում է նո­րա ար­դա­րու­թյունը, հա­լա­ծվի­լը, զուր դա­տա­պար­տվի­լը և չար­չա­րվի­լը գրե­թե` ըստ Ե­սայ., ԾԳ: Այս հա­յացքն էին խոս­տո­վա­նում և Սոկ­րա­տես և Ա­րիս­տո­տե­լես, այս են հիշում և Կի­կե­րոն և Սվե­տոն և այլն: Բա­նաստեղծ­ներն էլ ա­ղոտ նա­խա­տե­սու­թյամբ այդ ա­մենն սպա­սում էին այս ու այն պե­տից, ինչ­պես օրինակ` 0գոս­տո­սից, որ և, դո­ցա հավա­տա­լով, ին­քյան «Փրկիչ աշ­խար­հի» էր կո­չում (հմմտ. Ես., ԺԱ 6-9. ԽԵ 17-25, Եզ­նիկ, ԼԶ 29):

Այս ակն­կա­լու­թյան ձայ­նե­րը անկ­ման մեջ հուսա­հա­տվող մարդ­կու­թյան քա­ջա­լեր ավե­տիքն էր, որ հնչում էր բո­լոր ժո­ղովր­դոց մեջ (Թիվք, ԻԴ 17. Դան., Բ 44. Մատթ., Բ 1-3): Այս ձայնն ա­ռավել ևս զորա­նում էր, երբ ընտ­րյալ ժո­ղո­վուր­դը Աս­տու­ծո պատ­մա­կան տնօ­րի­նու­թյամբ սփռվում էր և Աս­տու­ծո ավե­տիքն ու մար­գա­րե­նե­րի ձայ­նը տա­րա­ծում այդ բա­ցա­սա­կա­նա­պես նա­խա­պատ­րաստվող ու հուսա­հա­տված մարդ­կու­թյան բաժ­նում:

Ընտ­րյալ ժո­ղո­վուր­դը նա­խա­պատ­րաստ­վում էր Աս­տու­ծո հա­տուկ նա­խախ­նա­մու­թյամբ: Հե­թա­նո­սաց մեջ իշ­խում էր բնա­կան օրենքն, իսկ այս­տեղ` սրբու­թյան օրենքն, որ Աս­տված շնոր­հեց նո­ցա, որպեսզի նո­րա լծի տակ դաստիա­րա­կվելով` կա­րո­ղա­նա­յին ու­րա­խու­թյամբ ըն­դու­նել Քրիս­տո­սի քաղցր ու փոք­րո­գին լու­ծը: Այս­տեղ չկա խար­խա­փանք, այլ ինքն Տերն է, որ հայտնվում է նո­ցա և յուր հրա­ման­ներն տա­լիս: Այս­տեղ տի­րում է Աս­տու­ծո եր­կյուղն, և Իս­րա­յելը մտնում է Աս­տու­ծո ա­ռան­ձին ուխ­տի մեջ: Իս­րա­յելը գի­տեր, որ Աս­տված է աշ­խար­հի ստեղ­ծո­ղը, տես­նում էր Աս­տու­ծո ճշմար­տու­թյունն և աշ­խար­հի մեջ իբ­րև ա­կա­նա­տես վկա ապ­րում: Նա չէր ձգտում ո՛չ քա­ղա­քա­կան կյան­քի, ո՛չ գի­տու­թյան, ո՛չ քա­ղա­քակր­թու­թյան. այդ յուր կո­չու­մը չէր, այլ` հե­թա­նո­սաց: Նա չէր կա­րող յուր գոր­ծե­րով պար­ծե­նալ, զի մեծ գոր­ծեր չէր ա­րել, սա­կայն բարձր դիրք ու­ներ իբ­րև Աս­տու­ծո ճշմար­տու­թյան վկա, ճշմար­տու­թյան այ­գի (Ես., Ե), կրոնա­կան կո­չու­մով վկա: Եվ նո­րա կո­չումն էր դրա­կա­նա­պես լի­նել այն, ինչ որ պետք է լի­ներ ամ­բողջ մարդ­կու­թյունը Աս­տու­ծո փրկու­թյան հա­մար, և ինչ որ պետք է դառ­նար բա­ցա­սա­կա­նա­պես հե­թա­նոս աշ­խար­հը: Հե­թա­նոսք նվի­րված էին աշ­խար­հին և աշ­խար­հի հա­մար էին կռվում, իսկ Իս­րա­յելը նվի­րված էր հավատ­քին և հավատ­քի հա­մար էր կռվում աշ­խար­հի դեմ, կռա­պաշ­տու­թյան ու խավա­րի դեմ: Նո­րա կռիվը ճշմար­տու­թյան կռիվ էր, Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան հաստատ­ման կռիվ էր և Աս­տու­ծո օ­րի­նաց պաշտ­պա­նու­թյան մա­քա­ռումն: Նո­րա մա­քառ­ման սկզբունքն էր` Աստ­ված է ա­մեն­քի ա­րա­րի­չը և նա պետք է բո­լո­րի վրա իշ­խե, ո­րոնք հա­կա­ռա­կում են և ապս­տամ­բում: Սուտ աստված­նե­րը կամ աշ­խար­հի ապս­տամբ պե­տու­թյունք պետք է ընկ­ճվին և Իս­րա­յելի վկա­յու­թյունը լսեն, ինչ­պես որ հե­թա­նոս մար­դը ընկ­ճվելով պետք է դյուրա­լուր դառ­նար յուր խղճին: Ինչ­պես խիղճն էր մար­դու մեջ, այն­պես և Իս­րա­յելն յուր ազ­գա­յին հատկու­թյուն­նե­րով և ավե­տյաց երկ­րի դիր­քով աշ­խար­հի սիրտն էր: Ինչ­պես որ խիղ­ճը պետք է մար­դու մեջ մի անձ­կու­թյուն, տեն­չանք ու փա­փագ զար­թեց­ներ դեպի Աս­տու­ծո փրկու­թյունը, այն­պես էլ Իս­րա­յե­լը պետք է մարդ­կու­թյան մեջ մար­գա­րեա­կան ձայ­նով նա­խա­պատ­րաստեր այն բո­լոր պայ­ման­ներն, ո­րոն­ցով պետք է գար Փրկի­չը մեր մեջ: Իս­րա­յելը կտրված էր աշ­խար­հից, բայց Աս­տու­ծո ընտ­րածն էր, աշ­խար­հից ան­հայտ էր, բայց աշ­խար­հի հա­մար էր, և նո­րա­նով էր աշ­խար­հի փրկու­թյունը (Հովհ., Դ 22): Ուստիև փա­կված հա­սու­նա­նա­լուց հետո Իս­րա­յելը սփռվեց աշ­խար­հը` թե՛ նա­խա­պատ­րաստու­թյան ճշմար­տու­թյունը քա­րո­զե­լու և թե՛ հե­թա­նոս աշ­խար­հի բա­ցա­սա­կան կյան­քից օ­րի­նակ վերց­նե­լու հա­մար:

 Ուստիև Իս­րա­յելի մեջ հատկա­պես գոր­ծում է Աս­տված, ըստ ո­րում` նո­րա պատ­մու­թյունը հրա­շա­լիք է, և նո­րա զար­գա­ցու­մը ոչ թե մի բնա­կան զար­գա­ցումն է, ինչ­պես հե­թա­նո­սա­ցը, այլ աստ­վա­ծա­յին հրաշք է: Իս­րա­յելը կտրվում է յուր բնա­կան զար­գաց­ման ըն­թաց­քից` նույնիսկ Աս­տու­ծո ընտ­րու­թյամբ ու մի այլ եր­կիր հե­ռաց­նվելով (Ծննդ., ԺԲ 1-2): Ուխ­տի ա­ռա­ջին անձ­նավո­րու­թյան` Աբ­րա­հա­մի հարա­բե­րու­թյունն Աս­տու­ծո հետ տի­րող է դառ­նում ամ­բողջ ժո­ղովր­դի վրա: Հե­թա­նո­սաց մեջ ազ­գա­յի­նը տի­րում էր ան­հա­տի վրա, իսկ այս­տեղ Աս­տված Աբ­րա­հա­մի Աստ­վածն է, և Աբ­րա­համն Աս­տու­ծո օգ­նու­թյամբ պետք է օրհ­նու­թյուն բե­րե բո­լոր ժո­ղովր­դոց: Եվ Աս­տված Աբ­րա­հա­մին ընտ­րեց յուր տնօ­րի­նու­թյան հա­մար (Ծննդ., ԺԷ 7. ԻԲ 18), վասնզի սա հավա­տաց. սա ու­ներ կրոնա­կան տրա­մադ­րու­թյուն, սա էր պա­հում այն սուրբ ավան­դու­թյունն, որ նա­խա­մար­դուց սկսած ա­վան­դվեց սերն­դեսե­րուդ: Եվ ո­րով­հե­տև այդ կրոնա­կան հա­կու­մը դեռ բավա­կան չէ, կա­րող է ճնշվել աշ­խար­հա­յին ազ­դե­ցու­թյանց և հե­թա­նո­սա­կան ներ­գոր­ծու­թյանց տակ, այդ պատ­ճա­ռով Աս­տու­ծո մար­դիկ և աստվա­ծա­յին զորու­թյունն ա­ռանձ­նա­պես գոր­ծում է դո­ցա մեջ և ի վերջո հաղթող հան­դի­սա­նում Իս­րա­յելա­ցոց բնա­կան ըն­թաց­քում: Բայց որպեսզի Աս­տու­ծո գա­լիք ար­քա­յու­թյունը կա­տա­րե­լա­պես մի ա­նըմբռ­նե­լի ի­րո­ղու­թյուն չլի­նի, Աստ­ված տնօ­րի­նեց, որ իս­րա­յելա­ցոց կրոնա­կան կյան­քը ներ­կա­յաց­նե Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան պատ­կե­րը կամ նա­խա­տի­պը: Ինչ որ ա­պա­­գա­յում պետք է լի­ներ, այն հաստա­տվեց Իս­րա­յելում իբ­րև մի նա­խա­տիպ սաղմ, որ երկ­նե­լով պետք է ներ­գոր­ծեր ա­պա­գա­յի շնոր­հաց ըն­դու­նե­լու­թյունը: Այն օ­րի­նակ­ներն, ո­րոնք Քրիս­տոս վերց­նում էր բնու­թյունից` Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան բա­ցատ­րու­թյան հա­մար, ցույց է տա­լիս, որ նույնիսկ բնու­թյունը լիքն է հո­գևո­րի նա­խա­տիպ նմա­նու­թյուն­նե­րով: Ա­ռավել ևս պար­զա­պես իս­րա­յելա­ցոց պատ­մու­թյունն է նա­խա­տիպ­ներ բո­վան­դա­կում հան­դերձ­յալին (Ա Կոր., Ժ 11): Եվ այս ևս մեզ հաս­կա­նա­լի է, երբ հիշում ենք, որ յուրա­քան­չյուր ազ­գի ա­ռաս­պե­լա­բա­նու­թյունք ան­գամ ներ­կա­յաց­նում են նո­րա ա­պա­գա­յի պատ­կե­րը գո­նե ա­ղոտ կեր­պով: Իս­րա­յելա­ցոց կրոնա­կան բո­լոր կար­գերն ու հաստա­տու­թյունք նա­խա­տիպ էին աստվա­ծա­յին ա­պա­գա շնոր­հաց (Եբր., Ժ), ինչ­պես և նո­րա մեջ ե­րևե­ցած նշա­նավոր անձ­նավո­րու­թյունք և դեպ­քե­րը, այս­պես թե այն­պես, նա­խա­տիպ են Փրկչին ու փրկա­գոր­ծու­թյան: Եվ որպեսզի աստվա­ծա­յին ճշմար­տու­թյան մա­քա­ռու­մը հառաջ ըն­թա­նա և հին ուխ­տի բո­լոր կար­գե­րի նա­խա­տիպ նշա­նա­կու­թյունը[1] միշտ հիշվի, ե­րևան է գա­լիս մար­գա­րեու­թյունն, որ միշտ վառ է պա­հում հին ուխ­տի նա­խա­պատ­րաստու­թյան և նոր ուխ­տի փրկու­թյան գի­տակ­ցու­թյունը ժո­ղովր­դի մեջ: Այս­պի­սով, մար­գա­րեա­կան նպա­տա­կի ի­րա­գործ­ման ծա­ռա­յող մի սուրբ շարք է հայտն­վում իս­րա­յելա­ցոց ամ­բողջ պատ­մու­թյան մեջ (Եբր., ԺԱ), որ սկսվում է հավատ­քի հայր Աբ­րա­հա­մով (Հռ., Դ) և վեր­ջա­նում ա­կա­նա­տես և աստվա­ծըն­կալ Սի­մեո­նով (Ղուկ., Բ 30): Հավատք, օրենսդ­րու­թյուն, թա­գավո­րու­թյուն, տա­ճար և մի շարք մար­գա­րե­ներ, ո­րոնց ա­մեն­քի մի­ջո­ցով պահ­պա­նվեց նա­հա­պետ­նե­րին ո­գևո­րող Մե­սիա­կան հույսը մին­չև կա­տա­րումն ու լրու­մը. դո­քա բո­լորն էլ աստվա­ծա­դիր նա­խա­տի­պեր էին, ինչ­պես և զո­հը` Քրիս­տո­սին, քավու­թյան ա­րյան սրսկու­մը` Քրիս­տո­սի ար­յան հեղ­ման, Ե­րու­սա­ղե­մը վե­րին Ե­րու­սա­ղեմին էր նա­խա­տիպ և այլն: Այդ­պես և իս­րա­յելա­ցոց մեջ աստ­վա­ծա­ռաք մար­գա­րեու­թյունն, աստվա­ծա­կարգ քա­հա­նա­յու­թյունը և աստվա­ծա­հաստատ թա­գավո­րու­թյունը հար և նման նա­խա­տիպ էր իս­կա­կան մար­գա­րե, ճշմա­րիտ քա­հա­նա և հավի­տե­նա­կան Թա­գավոր Քրիս­տո­սին: Այս ա­մենն աստվա­ծա­յին սքան­չե­լիք է Աս­տու­ծո հատուկ նա­խա­խ­նա­մու­թյան մեջ: Ուստիև բո­լոր մար­գա­րեու­թյունք պտտվե­լով աստված­պաշ­տու­թյան և թա­գավո­րու­թյան վրա, մարդ­կա­յին եր­ջան­կու­թյան բո­լոր պա­րա­գա­ներն ու պետ­քե­րը Քրիս­տո­սից են ակն­կա­լում, և աշ­խար­հի բո­լոր թշվա­ռու­թյունք ու տան­ջանք­ներ, մի առ մի նկա­րագ­րվելով, ե­րա­նա­կան շնոր­հաց հետ Քրիս­տո­սից են սպաս­վում (Ես., Բ 3. ԾԱ 3. ԺԱ Եր., ԼԳ 15. Ե­զեկ., ԼԷ. Մի­քիե, Ե. Սաղմ., ԻԱ և այլն): Ըստ այսմ` Քրիս­տոս, ո­րի ել­քը հավի­տե­նից է (Միք. Ե.), պետք է միաց­նե հե­թա­նոս աշ­խարհն և իս­րա­յելա­ցոց` յուր իսկ իբ­րև հավի­տե­նա­կան որ­թի վրա և պետք է, վերջ­նա­կան փրկու­թյուն շնոր­հե­լով նո­ցա, օրհ­նու­թյուն և ա­մե­նայն բա­րիք բաշ­խե ա­մեն­քին, ո­րոնք հե­ծում էին նե­ղու­թյանց մեջ (Ես., Զ 10-13. Օվս., Գ 5. Հո­վել, Գ 6): Նո­քա պետք է հավի­տե­նա­կան ար­քա­յու­թյան մեջ մտնեին և աստվա­ծա­յին օրհ­նու­թյուն ու խա­ղա­ղու­թյուն վա­յե­լեին (Ես., Բ 4. Թ 7. ԺԱ 6-9. Ամ., Թ 13-15)` ճշմա­րիտ աստված­պաշ­տու­թյուն ու սրբու­թյուն ու­նե­նա­լով (Եր., ԼԱ 31-34. Հովհ., Գ 1. Զաք., ԺԲ 10. ԺԳ 1): Այդ ար­քա­յու­թյան մաս­նա­կից պետք է լի­նեին բո­լոր ազ­գե­րը (Ես., Բ 2-3, ԽԹ 6. Զաք., Ը 20. ԺԴ 9), իսկ այդ ար­քա­յու­թյան թա­գավո­րը` Քրիս­տոս, պետք է կո­չվեր Որ­դի Դավ­թի, Որ­դի Աս­տու­ծո, Որ­դի մար­դո և քա­հա­նա­յա­պետ` ըստ կար­գին Մել­քի­սե­դե­կի[2]:

Այս մար­գա­րեու­թյուն­նե­րը, «փոքր ի շա­տէ» լի­նե­լով (Ա Կոր., ԺԳ 9), զար­գա­ցան` ըստ յուր ժա­մա­նա­կին, պատ­մա­կան հան­գա­մա­նաց և ժո­ղովր­դի մտավոր վի­ճա­կին, այն­պես որ միշտ իբ­րև նա­խա­տիպ է ար­տա­հայտ­վում գա­լի­քի նկատ­մամբ, և ե­թե մի մար­գա­րեու­թյուն նույնիսկ յուր մար­գա­րեա­կան շրջա­նում կա­տար­վում էր, այդ կա­տա­րվածն ևս ծա­ռա­յում էր իբ­րև նա­խա­տիպ ավե­տիք Քրիս­տո­սի գալս­տյան, կյան­քին, գոր­ծե­րին և քա­րո­զու­թյան ու շնոր­հաց: Այս­պի­սով, մար­գա­րեու­թյունք ո՛չ հե­թա­նո­սա­կան պա­տա­հա­բար դի­պող հմա­յու­թյուն­ներ էին, ո՛չ խղճի ձայ­նի ար­տադ­րած տա­րա­կու­սա­կան գու­շա­կու­թյուն­ներ, այլ ժա­մա­նա­կի ո­գու դի­տո­ղու­թյամբ ա­րված նա­խա­տիպ կան­խա­սա­ցու­թյուն­ներ էին Աս­տու­ծո հայտ­նու­թյան հի­ման վրա, ո­րոնք վե­րա­բե­րում էին մի­միայն Աս­տու­ծո փրկա­գոր­ծա­կան տնօ­րի­նու­թյանց: Մար­գա­րեու­­թյանց նպա­տակն Աս­տու­ծո ար­քա­յու­թյան նա­խա­պատ­րաստու­թյունն էր, և մար­գա­րե­նե­րը լավ գի­տեին, որ ժա­մա­նա­կի լրմամբ ու Քրիս­տո­սի գալս­տյամբ վեր­ջա­նա­լու էր յուրյանց կո­չու­մը: Ուստիև վեր­ջին մար­գա­րե Հովհան­նես Կա­րա­պե­տը յուր գոր­ծը վեր­ջա­ցած է հա­մա­րում Քրիս­տո­սի գա­լո­վը, երբ ա­սում է. «Նմա պարտ է ա­ճել և ինձ մեղ­մա­նալ» (Հովհ., Գ 30): Մար­գա­րեու­թյան ըն­թաց­քը հուսադ­րա­կան նա­խա­պատ­րաստու­թյունն էր, իսկ կա­տա­րու­մը Քրիս­տո­սի և նո­րա ա­ռա­քե­լոց մեջ է սկսվում ի­րա­կա­նա­նալ: Ա­հա և նա­յե­լով Քրիս­տոսի կե­նաց նա­խատ­նօ­րի­նա­կան ըն­թաց­քին` տես­նում ենք, որ այդ հիմ­նա­պես նա­խա­սա­ցված է Հին Կտա­կում մար­գա­րեու­թյանց մեջ, ըստ ո­րում` «կա­տա­րումն օ­րի­նաց եւ մար­գա­րէից է ինքն Քրիս­տոս» (Մատթ., Ե 17, 18. Հռ., Ժ 4): Վաս­ն ո­րո և Քրիս­տո­սի դեմ մո­լեգ­նված և օ­րի­նաց ու մար­գա­րե­նե­րին ձևա­կա­նա­պես նա­խան­ձախն­դիր հրեա­նե­րին պա­պան­ձեց­նում է ա­ռա­քյալն` ա­սե­լով. «Այլ Աս­տուած որ­պէս յա­ռա­ջա­գոյն պատ­մեաց ի բե­րա­նոյ ա­մե­նայն մար­գա­րէից զչար­չա­րելն Քրիս­տո­սի, նոյն­պէս կա­տա­րեաց» (Գործք, Գ 18, 22): «Եւ ա­մե­նայն մար­գա­րէք, որ ի Սա­մուէ­լէ եւ այսր` խօ­սե­ցան եւ պատ­մե­ցին զա­ւուրս զայ­սո­սիկ». և «Նմա ա­մե­նայն մար­գա­րէք վկա­յեն, թո­ղու­թիւն մե­ղաց առ­նուլ ա­նուամբ նո­րա ա­մե­նայն հա­ւա­տա­ցե­լոց ի նա» (Ժ 43. տե՛ս և Հռ., Ա 2. Գ 21. և այլն): Պողոս ա­ռաք­յալը գե­ղեց­կա­պես ո­րո­շում է այդ ամ­բողջ նա­խա­պատ­րաստու­թյունը մի հա­կիրճ ար­տա­հայտու­թյամբ, ա­նվա­նե­լով Հին Ուխ­տը յուր բո­լոր կար­գե­րով «ստվերք», իսկ Նո­րը` «կեր­պա­րանք ի­րաց» կամ Քրիս­տո­սին` «մար­մին» մարմ­նա­ցումն (տե՛ս Կող., Բ 17. Եբր., Ժ 1): Ըստ ո­րում` հրեա­նե­րի քա­հա­նա­յա­պետ­ներն ու դպիր­նե­րը Քրիս­տո­­սի կյան­քի հան­գա­մանք­ներն ի­մա­նա­լու հա­մար դի­մում էին ան­­մի­ջա­պես և վստա­հա­բար մար­գա­րեա­կան գրու­թյանց (Մատթ., Բ 4-7): Քրիս­տոս ևս չհավա­տա­ցող ու յուր փրկա­կան խոս­քե­րը հաս­կա­նալ չկա­մե­ցող փա­րի­սե­ցի­նե­րին ու դպիր­նե­րին և օ­րի­նա­կան­նե­րին խստիվ հան­դի­մա­նում էր և հրա­մա­յում կար­դալ մար­գա­րե­նե­րի նա­խա­սա­ցու­թյուն­ներն յուր մա­սին, քննել ամ­բողջ Հին Կտա­կա­րանն և ստու­գել յուր վե­րա­բեր­մամբ:

Այս­պես ըն­թա­ցավ հա­զա­րավոր տա­րի­ներ շա­րու­նակ մարդ­կու­թյան նա­խա­պատ­րաստու­թյունը հատուկ և ընդ­հա­նուր նա­խա­խնա­մու­թյամբ կամ դրա­կա­նա­պես հրեա­նե­րի ու նո­ցա քա­րո­զու­թյամբ շրջա­կա հուսա­հա­տվող ազ­գե­րի, իսկ բա­ցա­սա­կա­նով հե­թա­նո­սաց մեջ իբ­րև օ­րի­նակ այն ազ­գաց, ո­րոնք բա­ցա­սա­կա­նով` կհրա­պու­րվեին: Այս մե­ծահ­րաշ նա­խա­պատ­րաստու­թյան վախ­ճանն է ժա­մա­նա­կի լրու­մը, երբ ե­ղավ Քրիս­տո­սի Գա­լուս­տը: «Իբ­րեւ եկն լրումն ժա­մա­նա­կին, ա­ռա­քեաց Աս­տուած զՈր­դին իւր, որ ե­ղեւ ի կնո­ջէ» (Գաղ., Դ 4): Նո­րա գալս­տյան ժա­մա­նա­կը, լրա­ցած ժա­մա­նակն էր, վասնզի նա­խա­պատ­րաստու­թյունը վեր­ջա­ցած էր, և դրա­կան ու բա­ցա­սա­կան բարձ­րու­թյան հա­սած մարդ­կու­թյունը ի վե­րուստ էր ակն­կա­լում յուր փրկու­թյունը: Ակն­կա­լող մարդ­կու­թյան հարմար ներ­կա­յա­ցու­ցիչն է Սի­մեոն Աս­տվա­ծըն­կա­լը, որ, առ­նե­լով մա­նուկ Հիսու­սին յուր գիր­կը, ա­սաց առ Աս­տված. «Արդ, ար­ձա­կես զծա­ռայս քո, Տէր, ըստ բա­նի քում ի խա­ղա­ղու­թիւն. Զի տե­սին աչք իմ զփրկու­թիւն քո, զոր պատ­րաստե­ցեր ա­ռա­ջի ա­մե­նայն ժո­ղովր­դոց, լոյս ի յայտ­նու­թիւն հե­թա­նո­սաց, եւ փառս ժո­ղովր­դեան քում Իս­րա­յէ­լի» (Ղուկ., Բ 29)[3]:

Հին աշ­խար­հի մարդ­կու­թյան ա­լե­ծուփ մտա­ծո­ղու­թյունը հան­գավ մի վերջ­նա­կան հար­ցի մեջ, այն է` «Զի՞նչ է ճշմար­տու­թիւն» (Հովհ., ԺԸ 38). նոր աշ­խար­հի սկիզ­բը դրավ Քրիս­տոս` պա­տաս­խա­նե­լով. «Ես եմ ճա­նա­պարհ եւ ճշմար­տու­թիւն եւ կեանք» (ԺԳ 6. Ը 32):

 

 

[1] Տե՛ս զորօրինակ` Ընդհ., 367. Զգոն, 258:

[2] Ես., Թ 6. ԺԱ 1. Եր., ԻԴ 5. Միք., Ե 1. Սաղմ., Բ 7. ՃԹ. Դան., է 13-14 և այլն:

[3] Տե՛ս՝ Սարկ. Վարդ., Աղոթք ԺԶ:

 

Արշակ Տեր-Միքելյան

«Հայաստանյայց Սուրբ Եկեղեցու Քրիստոնեականը» գրքից

 

03.10.23
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․