Պահապան հրեշտակի ձայն կամ ձայն Աստծո

Մարդու էության մեջ դրոշմված է աստվածադիր մի կնիք, որը նրա արարքներին ու բնույթին տալիս է բարոյական գնահատական: Գործում է մարդու մտքում ու հոգում, անբաժան է անձից, թե՛ այս աշխարհում, թե՛ հանդերձյալում և հավիտենական է, ինչպես մարդու հոգին է հավերժ: Սբ. Գրիգոր Նարեկացին իր «Մատյան ողբերգության» երկի 23-րդ գլխում այն այսպես է բնորոշում. «Եվ հատուցումի դատավճիռն է մտքի դիվանում արձանագրված»: Արդ, այդ իրողությունը բնութագրվում է խիղճ անվամբ: Աստվածաշնչյան Ծննդոց գիրքն ասում է, որ մարդը ստեղծվեց Աստծո պատկերով և նմանությանբ (Ծննդ. 1.26): Այդ պատկերի ու նմանության վկայությունն է նաև մարդու խիղճը, որը տալիս է բարոյական գնահատականներ, մարդուն մղում հոգատարության, կարեկցանքի և այլ առաքինությունների, հորդորում գործել բարին և լավը: Հարկ է նշել, որ Աստծո կողմից բարոյական օրենքը տրված է երկու կերպ, առաջինը՝ բնական՝ խղճի միջոցով, երկրորդը՝ հայտնությամբ, ինչպես օրինակ՝ աստվածաշնչյան պատվիրանները: Խիղճը թափանցում է ոչ միայն ներկան, այլև անցյալը, վեր հանում բոլոր իրադարձություններն ու մարդու հոգում թաքնված շերտերը և կշռադատում: Խղճի մեջ ընդգրկված է անհատի ամբողջ բարոյական գիտակցված գործունեությունը:

Երջանկահիշատակ Գարեգին Ա կաթողիկոսն ասում էր, որ, ի տարբերություն բանականության, խիղճը մեր արարքների գնահատականը, վճիռը տալիս է արագորեն, մինչդեռ բանականությունը անհրաժեշտություն ունի մտածելու, խորհրդածելու, օրենքները վերլուծելու և այլն:

Ռուս ուղղափառ եկեղեցու հոգևորականներից մեկն իր «ՈՒղղափառ բարոյական աստվածաբանություն» աշխատության մեջ նշում է, որ խիղճը որպես առանձնահատուկ հասկացություն առաջին անգամ հանդիպում է հունարենում Դեմոկրիտի մոտ, ով օգտագործում է այն իբրև առանձնակի բարոյական չափանիշ: Սա հունարենում «խիղճ» հասկացության առաջին հայտնի կիրառումն է, որը պահպանվել է հունական ձեռագրերում: Եղել է տարածված հասկացություն, օգտագործվել ժողովրդի խոսքում` արտահայտելու համար շատ պարզ գաղափարներ ամենօրյա մարդկային հարաբերություններում, որին բոլոր մարդիկ հանդիպում են իրենց ներսում և միմյանց հետ հաղորդակցության ընթացքում:

«Խիղճ» հասկացությունն օգտագործվել է անհատական արարքներին բարոյական գնահատական տալու համար, առաջին հերթին բացասական արարքներին, քանի որ դրանք հեշտ է նկատել և բնորոշել: Իսկ «բարի խիղճ» հասկացությունը, իբրև պատճառ ներքին խաղաղության և ուրախության, հանդիպում է ստոիկների, հատկապես Ցիցերոնի և Սենեկայի ստեղծագործություններում: Ցիցերոնն ասում է, թե բարոյապես ապրած կյանքի գիտակցումը, բազմաթիվ բարի գործերի հիշողությունը համարվում են մեծագույն ուրախության պատճառ: Նա նշում է կրոնական խղճի բնույթը, որը դատապարտում է մարդուն իր չար արարքների համար, և եթե նույնիսկ որևէ մեկը կարծում է, թե ապահով կերպով պաշտպանված է, համենայն դեպս ներքուստ վախենում է աստվածների աչքից և համոզված է, որ անհանգստությունն ու խայթը զօրուգիշեր բախելով իր սիրտը՝ պատիժ են ուղարկված աստվածների կողմից:

Մեզ հասել են Սենեկայի նամակները Լուցիլիային, որտեղ տեսնում ենք Սենեկայի դատողությունները խղճի վերաբերյալ: Նա ասում է, որ սրբազան և բարձրագույն ոգին հանգչում է մեր ներսում և արձանագրում է մեր բոլոր բարի ու չար գործերը և համարվում է մեր պահնորդը կամ մեր կատարած արարքների վրիժառուն: Սենեկան նույնպես կրոնական բնույթ է հաղորդում «խիղճ» հասկացությանը: Իսկ միստիկ մտածողության մեջ այն սովորաբար դիտարկվում է որպես անտեսանելի և խորհրդավոր ուժ, որն առկա է մարդու մեջ և ազդում է նրա վրա գործելու բարին և ճշմարիտը:

Խղճի մարմնավորումը երբեմն ներկայացվում է իբրև պահապան հրեշտակի ձայն կամ ձայն Աստծո: Սխոլաստիկ աստվածաբանության մեջ խիղճը դիտարկվում է որպես գիտակցված պարտականություն, որը, համապատասխան բարոյական օրենքի, պետք է իրագործի կոնկրետ քայլեր: Մեկ այլ տեսանկյունից խիղճը կարող է դիտարկվել ինտուիտիվիզմում: Այստեղ խիղճը ընկալվում է իբրև բարոյական բնածին չափորոշչի ընդունակություն, որն ամեն ակնթարթում գնահատում է, թե ինչն է ճիշտ կամ սխալ: Հարկ է նշել, որ հին եբրայերենում համապատասխան բառ չկա, որը համընկնի հունարենի «խիղճ» հասկացությանը: Մինչ հելլենական աշխարհի հետ հանդիպումը Սուրբ գրքում չի եղել «խիղճ» տերմինը, որը սուրբգրային տեքստերում հայտնվում է ավելի ուշ, ինչպես օրինակ՝ Սողոմոնի իմաստության մեջ (Սողոմոնի իմաստ.17.10): Թեև «խիղճ» տերմին չի եղել Հին կտակարանում, սակայն խղճի ընկալումը միանշանակ արտահայտված է: Այդ ըմբռնումը փոխանցված է «սիրտ» հասկացությամբ, որը մատնանշում էր ներքին մարդուն: Հինկտակարանյան օրենքին հետևող ազգի համար, որը գիտեր Աստծուն և Նրա օրենքը, խղճի ձայնը ոչ այլ ինչ էր, եթե ոչ սրտի ներշնչում, որն ընդունվում էր որպես Աստծո ձայն: Այն գովասանքի կամ կշտամբանքի ձայն էր օրենքի իրագործման կամ խախտման համար: Այսպիսով խիղճը, իբրև իրական բարոյական գիտակցում, բնորոշ հինկտակարանյան մարդուն, ներքնապես կապված էր Աստծո տված օրենքի հետ և բնորոշվում էր դրա միջոցով:

Մարդու ամբողջ կյանքը Հին կտակարանում խարսխված էր աստվածաշնչյան օբյեկտիվ պահանջների գործադրման մեջ: Աստծո օրենքին համապատասխան կյանքը նշանակում էր մաքուր և բարի խիղճ, որը մարդուն տալիս է Աստծո հետ խաղաղության դաշինքը, ինչպես նաև խաղաղություն իր ներսում:

Խղճի մասին ուսուցումը Նոր կտակարանում պետք է հասկանալ նորկտակարանյան համատեքստում: Թեպետ չորս ավետարանիչները հիմնվում են Հին կտակարանի հասկացությունների վրա, ինչպես, օրինակ, սբ. Պողոս առաքյալը և մյուս նորկտակարանյան հեղինակները «սիրտ» բառն օգտագործում են, նկատի ունենալով «խիղճ» տերմինը, սակայն այն արտահայտել են ժամանակի հելլենական քաղաքակրթության ընկալումներին համապատասխան: Սբ. Պողոս առաքյալը, վերցնելով բոլոր հինկտակարանյան և ավետարանական ուսուցումները «սրտի» վերաբերյալ, այն համապատասխանեցնում է հելլենական աշխարհի մտածողությանը: Սակայն նա «խիղճ» հասկացությունն օգտագործելով` նպատակ է ունեցել ավելի հստակ և ամբողջական արտահայտելու հավատով փրկել քրիստոնեական փրկագործության հիմնական գաղափարը: Առաքյալը խղճի թեման կապում է հավատի, սիրո և Սուրբ Հոգու գործունեության հետ մարդու անհատական կյանքում: Քրիստոսի հանդեպ ունեցած հավատը, սիրո և Սուրբ Հոգու շնորհի ընկալումը նոր իրավիճակ է, որ առաջադրում է նոր բարոյական հարթություն մարդու կյանքում: Այդ իսկ պատճառով խիղճը սբ. Պողոս առաքյալի մոտ պարզապես ոչ թե նույնականացումն է հինկտակարանյան «սիրտ» հասկացության հետ, այլ մարդու նորովի ըմբռնում է, ով ապրում է ավետարանական սկզբունքներով:

Ամենակարևորը, ինչն այստեղ կարելի է ընդգծել, այն է, որ առաքյալի համար խիղճը նշանակում է բարոյական կյանքի բովանդակության գիտակցում` հիմնված հավատի վրա, քանի որ հավատը հասկացվում էր որպես մարդու անհատական պատասխանատվություն Աստծո առաջ և լուսավորում էր մարդուն տեսնելու ամբողջ շրջապատող իրականությունը և ամենայն ինչ, որ տեղի է ունենում աշխարհում: Այս իմաստով խիղճը նշանակում է ավելին, քան պարզապես սուբյեկտիվ դատավճիռ իրագործված արարքների վերաբերյալ: Այն հավատի լույսի ներքո ներառում է մարդու ամբողջական կրոնական կյանքը, աշխարհընկալումը, այսինքն` այն ոչ այլ ինչ չէ, եթե ոչ քրիստոնեական աշխարհայացք, կյանքի իրականության և իրադարձությունների բարոյական ապրում: Ամենայն բան, ինչ անում ենք, և ամենայն բան, ինչ պատահում է մեզ հետ, ինչը կյանքը մեզ պարտավորեցնում է, և ամենայնը, ինչին մենք ձգտում ենք, այդ բոլորը պետք է գնահատվի հավատի լույսի ներքո:

Քրիստոնեական խիղճը սովորեցնում է մեզ թե ինչպես ապրել, ինչպես կարգավորել մեր կյանքը և այն արժանի դարձնել Քրիստոսի աստվածային շնորհին և սիրուն: Սբ. Պողոս առաքյալը խիղճ բառն օգտագործում է նաև իր ժամանակի ընդունված նշանակությամբ, երբ օրինակի համար խոսում է հեթանոսների խղճի դատաստանի մասին (Հռոմ. 2.15), որը նա կապում է վախճանաբանական հեռանկարների հետ (Հռոմ. 2.16): Խղճի միջոցով իրագործվող դատաստանի մասին խոսելիս մարդու արարքների վերաբերյալ, առաքյալը նշում է խղճի որակը. այն կարող է լինել բարի, լավ, մաքուր կամ անմաքուր և չար: Այսպիսով, Նոր կտակարանում «խիղճ» հասկացությունը բացահայտվում է երկու գլխավոր ասպեկտներում: Առաջինը` խիղճը հիմնարար բարոյական համակարգ է, որը բացահայտում է անձի ամբողջ ներաշխարհը և հորդորում, ուղղորդում ապրել Քրիստոսի նմանությամբ: Երկրորդ` խիղճը մի յուրահատուկ բարոյական գնահատման չափորոշիչ է, որը յուրաքանչյուր իրավիճակում և իրադրությունում տալիս է տվյալ արարքի բարոյական գնահատականը և այդ ժամանակ, թե ինչ անել կամ ինչպես գործել:

Եկեղեցական հայրերը և սուրբ հայրերը, հետևելով աստվածային հայտնության ճշմարտությանը, զարգացրել և ավելի են խորացրել խղճի քրիստոնեական հասկացությունը: Որոգինեսը տալիս է հստակ բացատրություններ «խիղճ» հասկացության վերաբերյալ և սահմանում է այն, ինչպես մի ներքին օջախ, որը լույս է ճառագում մարդու ամբողջ բարոյական և կրոնական կյանքի վրա, ով ապրում է Քրիստոսի հանդեպ հավատով և Սուրբ Հոգու շնորհների հաղորդակցությամբ: Սուրբ Հերոնիմոսը նկարագրում է խիղճը որպես ներքին լույս և որպես բարձրագույն միտք, որը դատում է, թե ինչն է բարին և ինչը չարը: Սուրբ Օգոստինոսը նշում է խղճի հիմնարար բնույթը և ասում է, որ մարդը հենց խիղճն է, որովհետև այն մարդու ներքին կյանքի կենտրոնում է գտնվում և նույնիսկ հոգու անմատչելի հանգրվանում, որտեղ Աստված է բնակվում: Սբ. Կղեմես Ալեքսանդրացին մատնանշում է խիղճը՝ որպես կյանքի ճշմարիտ հիմք, քանի որ այն համարում է բարու ընտրության անսխալ միջոց: Սուրբ Գրիգոր Աստվածաբանն ասում է, որ նայելով մեր խղճին, կարելի է քայլել ուղիղ ճանապարհով: Սուրբ Գրիգոր Նյուսացին նշում է, որ մաքուր խիղճը չի առաջացնում վախ մահվան ժամանակ և դրանից հետո: Սուրբ Հովհան Ոսկեբերանը փորձում է թափանցել խղճի թաքնված խորհրդավոր խորքը, երբ խոսում է, թե մարդուն սկզբում տրված է երկու ուսուցիչ` բնությունը և խիղճը, որոնք ունեն անկողմնակալ ձայն և մարդուն սովորեցնում են լռության մեջ: Խղճի հանդիմանությունը սուրբ Հովհան Ոսկեբերանը համարում է մի յուրահատուկ սրբազան խարիսխ, որը թույլ չի տալիս մարդուն ամբողջապես ընկղմվել մեղքի անդունդի մեջ: Իբրև բարոյական իդեալ՝ սուրբ Հովհան Ոսկեբերանը նշում է մաքուր խիղճը, որը համարվում է արդար կյանքի և գործերի արդյունք: Նա ասում է, որ ոչինչ ուրախություն չի պատճառում մարդուն այնքան, որքան մաքուր խիղճը: Սուրբ Նեղոս Սինայեցին ուսուցանում է, որ մարդը, լուսավոր անձ դառնալու համար, իր արարքների արդյունքներն արժևորելիս պետք է դիտարկի խղճի վկայությունը: Համաձայն սբ. Թովմա Աքվինացու` խիղճը դատավճռի մտավոր գործառույթ է: Եկեղեցու հայրերի այս ընդհանուր շեշտադրումը խղճի բնույթի վերաբերյալ ստվերում չի թողնում նրանց վերլուծությունները դրա բարոյական գործառույթների մասին: Գործառույթներ, որոնք կարիք ունեն դաստիարակության և կատարելագործման: Այսպես օրինակ` Որոգինեսը ուսուցանում է, որ խիղճը չպետք է պղծել վատ սովորույթներով, ձեռքբերումներով: Աբբա Դորոթեոսը նշում է, որ մարդու պարտականությունն է խիղճը մաքուր պահել Աստծո հետ հարաբերության պահպանման համար, ինչպես նաև մերձավորների և մյուսների հետ: Իր դատողությունները բերելով կոնկրետ պրակտիկ դաշտ, նա ուսուցանում է, որ պետք չէ գործել Աստծո կամքին հակառակ: Պետք չէ վիրավորել մերձավորներին և նույնիսկ չարհամարհել իրերն ու ինչքերը, որոնք նախատեսված են մարդուն ծառայելու համար: Համեմատելով հին հունական և լատինական երկերը` հայրաբանական ավանդությունը «խիղճ» եզրը համապատասխանեցրել է իր ժամանակի գրավոր մշակույթին, ընդգծել մարդու կյանքում խղճի համընդհանուր բնույթը և դրա բարձր դերը իբրև բարոյական գիտակցության կարևոր գործառույթ, որն ունի մարդու անձի ձևավորման համար հիմնարար նշանակություն:

Հովհաննես սրկ. Մանուկյան
28.01.15
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․